Antaako anteeksi?

väsynyt tähän

Kymmenen vuotta sitten tilanne kotonani kriisiytyi. Isäni oli jo pitkään ollut erittäin kontroloiva, mutta kun tulin teini-ikään hänestä tuli fyysisestikin väkivaltainen.

Tämä kärjistyi eräänä iltana ja isäni pahoinpiteli minut tavallista pahemmin ja veljeni piti ajaa minut sairaalaan. Sairaalassa minut kuvattiin ja minua kuvattiin. Olin itse sen verran sekavassa tilassa, että olin kaiketi suostunut nostamaan syytteet vaikka itse en sitä muistakaan tehneeni. Koska olin ala-ikäinen, juttu meni yleiselle syyttäjälle, enkä voinut pysäyttää prosessia.

Tämän jälkeen en enää uskaltanut palata kotiin. Seuraavan kerran näin isäni vasta oikeudessa. Korvauksia en vaatinut, mutta hänet tuomittiin ja hän sai sakot. Sen jälkeen emme ole nähneet.

Isäni laittoi ensin säännöllisin väliajoin (n. 3 kertaa vuodessa) minulle viestejä. Tuli syntymäpäivä-onnitteluja ja jouluisin hän laittaa aina viestin. Koskaan en ole vastannut ja lopulta viestit lakkasivat.

Nyt hän on löytänyt minut facebookista vaikka olen siellä väärällä nimellä. Hän laittoi minulle viestin, että häntä raastaa meidän puhumattomuutemme ja hän haluaisi kovasti tavata ja selvittää välimme.

Haluaisin nähdä hänet, mutta samalla pelkään mitä siinä kävisi. En haluaisi hänen näkevän minua. Pelkään myös, että hän kantaa yhä kaunaa tuomiostaan.

Kaikesta huolimatta kaipaan sitä, että minulla olisi perhe. Tuntuu myös, että velvollisuuteni tyttärenä on antaa anteeksi kymmenen vuotta sitten tapahtuneet asiat. Isäni työ on hyvin vaativaa ja henkisesti raskasta ja uskon, että se vaikutti hänen agressiiviseen käyttäytymiseensä.
Ja silti. Minulla on arpia, jotka ovat hänen aiheuttamiaan. Joudun jatkuvasti valehtelemaan niistä, jos joku niistä kysyy. Arvet muistuttavat minua joka päivä kaikesta ikävästä, vaikka hyviäkin muistoja minulla on lapsuudesta ja isästäni.

Tämä kaikki on minulle erittäin hämmentävää, enkä tiedä miten toimia. Olisiko minun jo aika antaa anteeksi, niin että me molemmat voisimme siirtyä eteenpäin?

1

234

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksijoka jäi isättömäksi

Keskustele ensin vaikka siellä fb:ssa tapahtuneesta. Tapaa sitten isääsi jossain yleisellä paikalla. Ota joku sukulainen mukaan. Käsitelkää asiaa, mutta älä mene niihin tilanteisiin, missä isäsi voi olla humalassa.
      varmaan isäsi katuu sitä, mitä on tapahtunut. Haluaa hyvittää sinulle.
      Anna anteeksi ja katso, mitä tapahtuu tulevaisuudessa.
      älä anna hänen kontrolloida elämääsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      401
      3328
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      315
      1546
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1342
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      109
      1341
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1315
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1265
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1175
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1082
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      26
      985
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      867
    Aihe