haastattelukokemus

nuori työtön

Oli aika järkyttävä haastattelukokemus. En oikein ollut osannut varautua niin tarkkaan kyselyyn. Huvittavinta oli koulutuksesta tenttaaminen. Ensin että miten (muka) koulutukseni (amk) eroaa vastavasta ammattikoulututkinnosta ja melkein samaan hengenvetoon että miksi et mennyt yliopistoon? Ja haettava paikka oli toisen asteen koulutusta vastaava.

Osaanpahan ensi kerralla valmistautua kysymyksiin
-millainen on hyvä esimies? millainen olet ihmisenä? miten koet työskentelyn ryhmän jäsenenä ja millaisen roolin otat? Paras kysymys millaisia kirjoja sinä luet, voitko mainita jonkin kirjailijan? Jeesus sentään. En tajua aina noin "yliopisto"-oppineita, jotka haastattelussa kyselevät. Vaikuttaa vähän siltä etten paikkaa saa, mutta työttömänänhän on mukavaa... Saatan joutua jopa samaan työpaikkaan harjoitteluun... Se on seuraus, jos työtä ei ala löytymään. JIPII!!

5

3336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työpaikan saanut

Tosiaankin, samoja kysymyksiä tuntuu olevan joka paikassa. No, itselläni ei ole paljoa kokemusta haastatteluista, mutta viimeinen haastattelu oli niin samankaltainen edellisen kanssa, että onneksi olin etukäteen miettinyt, miten nyt vastaisin jos samaa kysyttäisiin. Eli kyllä kannattaa tosiaa valmistautua vastaamaan kysymyksiin, kuten

"kerro hyvät puolet ja missä olis vielä kehittämisen varaa"
      "millainen on hyvä esimies/työympäristö"
      "oletko enemmän tiimi- vai yksilötyöskentelijä (ja jos tiimi, niin missä roolissa)"
      "millä alalla kuvittelisit työskenteleväsi 5/10 vuoden kuluttua"
      "oletko kunnianhimoinen"

Itseltäni ei ole kysytty kovin kummallisia kysymyksiä, mutta mm. perhetilanne kysyttiin kummallakin kerralla.

• nuori työtön

Minä, kun olen vielä näin nuori (23!) ne kysy että "onko sinulla jo oma koti" voi herttileijaa, miten se vaikuttaa mihinkään? Meinaan jos sattuisinkin asumaan vanhempien luona? Ja näkeehän ne jo papereista että koulu oli hieman kauempana missä nykyään asun. Tää homma olis ollu vaan vuoden määräainkaisuus, et ei sentään kysyny (kielettyä kysymystä) lapsista. Tosin kukaan lastaan rakastava ihminen ei menisi sinne raskaana töihin. Liuotinaineet ei taida tehdä lapsukaiselle hyvää.

• nuori työtön

niin millainen on hyvä esimies ja työympäristö? Mitä tuohon vastaat? Tuossa haastattelussa oli mukana tuleva esimies ja hän ainakin vaikutti aika hissukalta. Olisiko pitänyt sanoa että ei mikään hissukka. Selitin jotain että "tietää paikkansa" siis oli aika shokki valmistautumattomalle. Ensimmäistä kertaa tuollaisia kysyttiin. Yritin kysellä isältä neuvoja, mutta ei mitän tuollaista kertonut. Ennen kun jälkeenpäin selitti mitä niillä ajetaan takaa. En viitsinyt haastattelussa kertoa että viimeisin esimieheni oli isäni. Ja silloin oli työporukalla kiva etsiä esimiehen vikoja. Ja niitä kyllä löytyy myös omasta isästä ihan riittävästi.

• työpaikan saanut
        nuori työtön kirjoitti:

niin millainen on hyvä esimies ja työympäristö? Mitä tuohon vastaat? Tuossa haastattelussa oli mukana tuleva esimies ja hän ainakin vaikutti aika hissukalta. Olisiko pitänyt sanoa että ei mikään hissukka. Selitin jotain että "tietää paikkansa" siis oli aika shokki valmistautumattomalle. Ensimmäistä kertaa tuollaisia kysyttiin. Yritin kysellä isältä neuvoja, mutta ei mitän tuollaista kertonut. Ennen kun jälkeenpäin selitti mitä niillä ajetaan takaa. En viitsinyt haastattelussa kertoa että viimeisin esimieheni oli isäni. Ja silloin oli työporukalla kiva etsiä esimiehen vikoja. Ja niitä kyllä löytyy myös omasta isästä ihan riittävästi.

Itse vastasin viimeksi suurin piirtein näin (haastattelija oli rekrytointikonsultti):
        Hyvä työympäristö on kannustava, työkaverit antavat palautetta.. Töihin pitää olla mukava mennä joka päivä.
        Esimiehestä heitin jotain vastaavaa, kuten just se, että häneltä saa (perusteltua) palautetta, on "keskusteleva" (tota en kyl miettinyt yhtään, se vaan tuli). Eli että hyvä esimies ei ole mikään yksinvaltias, joka antaa kritiikkiä vain huonosti tehdystä työstä tai että hänelle ei uskalla sanoa suoraan mielipiteitä.

• minä

Heippa olen kanssasi samanikäinen ja trade. Olin kerran haastattelussa joss haastettelijoita oli kolme. Se oli varmaan pahin haastattelu minkä olen kokenut. Vuorotellen heittivät tiukkoja kysymyksiä ja yks oli: Miten sä kuvittelet että miten me hoidamme yrityksessämme viennin.Kerro siis koko ketju. Siinä menin lukkoon, sillä kuvittelin, että vastapuoli kertoisi pikemminkin minulle tämän. Työkokemusta kun ei oikein viennin puolelta ollut. Sitten ne halusi, että kerron jotakin kansainvälisestä liiketoiminnasta mitä olin koulussa oppinut. Mistä sitä nyt lähtis kertomaan? ja ei ehkä tuu tuossa tilanteesta ihan sanottavaa mieleen. Juu..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe