Pitääkö itseä muuttaa toista miellyttäväksi?

ulpukka30

Haluaisin keskustelua tällaisesta aiheesta.
Olen 30-v. nainen, ollut puolison kanssa yhdessä 17-vuotiaasta saakka.
Lapsia on kaksi, olen 165cm ja 56 kg nainen.
Puolisollani on ollut mielenterveysongelmia. Suhteemme alusta asti hän on sanonut minulle aina todella suoraan, miltä haluaisi minun näyttävän, ja minun täytyisi hänen mielestään ajatella enemmän hänen miellyttämistään.
Olen mielestäni ihan tavallinen nainen, moni sanonut kauniiksi (niin on mieskin usein). Mutta kuitenkin hän on kokoajan sitä mieltä, että minun pitäisi ajatella hänen vaatemakuaan, hänen mitäkin mieltymyksiään.
Eilen illalla tuli riita siitä, kun hän haluaa minun leikkaavan lyhyet hiukset. Hänen mielestä minun pitäisi tehdä tämä jotta tekisin jotain avioliittomme eteen. Minulla on puolipitkät luonnolliset (normi väri) paksut hiukset, ja itse taas haaveilen pitkistä hiuksista, haluan niitä kasvattaa. Hän haukkui minut vaikka miksi, että olen ankea ja tylsä jne jne kun nyt en yhtäkkiä halua sellaista muutosta tehdä. Lisäksi on usein sanonut, että hänen mielenterveysongelmat johtuvat pitkälti siitä, kun en tarpeeksi halua miellyttää häntä. En todellakaan pukeudu mitenkään rönttävaatteisiin, vaan normaali pukeutumistyyli, välitän todellakin siitä miltä näytän. Olen huomannut, että myös saan katseita miehiltä, joten mikään resupelle läskikasa en ole. Hänen mielestään normaalia olisi se, että tekisin asiat hänen makunsa mukaan. Hänen mielestään olen luuseri ja epänormaali, kun teen asiat niinkuin itsestä tuntuu hyvältä. Kuuntelen todellakin hänen toiveitaan esim. pukeutumisen suhteen, mutta en minä nyt hiuksia katkaise sen takia että hän yhtäkkiä niin haluaa. Olen alkanut miettimään, että olenko tosiaan niin itsekäs paska, että miehelläni on minun takia paha olla. Vai olenko tekemisissä narsistin kanssa? Diagnoosia ei ole miehelle tehty, vaan hoitosuhde jatkuu edelleen.
Sanokaapa te terveessä suhteessa olevat, voiko toista vaatia muuttumaan jatkuvasti ulkoisesti itseä miellyttävämmäksi? Itse ajattelen niin että jos toisesta välittää, niin hyväksyy toisen sellaisena kuin on. Tottakai toista ajatellaan, mutta hukkaa itsensä jos ajattelee pelkästään toista.

15

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tee jotain

      Et ole itsekäs, pidä pitkät hiukset, jos itse haluat. Mielestäni vaikka on naimisisissa on asioita jotka saa ja täytyy itse päättää. Mielestäni miehelläsi on pahoja itsetunto-ongelmia. Älä kärsi moisesta vaan hakekaa apua jostain. Kerroit että miehelläsi on mielenterveysongelmia ollut. Onko vielä, ole rehellinen itsellesi kun vastaat. Onko hänellä lääkitystä. Aivan kamalan kuulosta, jos et miehesi mielestä ole kaunein nainen maanpäällä. Jokaisen naisen kuuluu saada omalta mieheltään kehuja ulkonäöstä, jos haluaa pitää vaimonsa onnellisena. Itse en kehuja saa mutten myöskään haukkuja. Suhde on kai blatooninen. En kyllä hyväksyisi jos mieheni arvostelisi negatiivisesti ulkonäköäni. Ei sinunkaan tarvitse kuulla, muista se.

    • ulpukka30

      On niin mielenterveysongelmia edelleen. Terapiassa käy silloin tällöin. Diagnoosia ei ole tehty. Hänen mielestään hänen ongelmansa johtuvat osittain siitä että en yritä miellyttää häntä tarpeeksi. Onhan se surullista. En halua kehua itseäni, mutta sanon ihan rehellisesti että esim. raskauksista ei ole jäänyt vartalooni merkkiäkään. Urheilen ja pukeudun omasta ja monen muunkin mielestä kivasti. On muutama mies yritellyt suhteemmekin aikana, mutta olen uskollista sorttia. Nyt on alkanut mietityttämään, että tuhlaanko elämääni. Haluaisin niin erilaisen puolison, mutta en tiedä löydänkö sellaista koskaan. Ihmisen, joka hyväksyy minut tällaisena. Jolle on tärkeämpää ihmisen sisin ja jolla on samanlainen arvomaailma, jossa ensin tulee perhe, läheiset, terveys, jne asiat ja vasta toisena pinnalliset. En todellakaan tarvitse sitä että minua kehutaan jatkuvasti, mutta kyllä jatkuva arvostelu satuttaa. Pullukat työkaverit ovat suhteissaan sata kertaa onnellisempia kuin minä. Suututtaa se, että miksi heidät hyväksytään noin ja minua ei.

      • so simple

        Pullukat kaverisi ovat sata kertaa onnellisempia kuin sinä, koska hyväksyvät itsensä ja arvostavat itseään niin paljon, että ovat ottaneet kumppaneikseen miehet, jotka myös hyväksyvät ja arvostavat heitä.


      • kaikkea hyvää
        so simple kirjoitti:

        Pullukat kaverisi ovat sata kertaa onnellisempia kuin sinä, koska hyväksyvät itsensä ja arvostavat itseään niin paljon, että ovat ottaneet kumppaneikseen miehet, jotka myös hyväksyvät ja arvostavat heitä.

        Mutta eihän sitä koskaan ottaessaan ihan varmuudella tiedä minkälaiseksi puoliso muuttuu vuosikymmenien aikana. Käykää jossain terapiassa mutta sitä ennen kokeile mitä mies sanoo kun keskustelet avoimesti hånen kanssaan. Ei kenenkään tarvitse kestää solvaamista ulkonäöstä, luonteesta eikä mistään muustakaan. Kerro puolisollesi miltä sinusta tuntuu, jos ei muutosta parempaan niin älä alistu et ole sen arvoinen. Hae muutosta parempaan.


      • kaikkea hyvää
        kaikkea hyvää kirjoitti:

        Mutta eihän sitä koskaan ottaessaan ihan varmuudella tiedä minkälaiseksi puoliso muuttuu vuosikymmenien aikana. Käykää jossain terapiassa mutta sitä ennen kokeile mitä mies sanoo kun keskustelet avoimesti hånen kanssaan. Ei kenenkään tarvitse kestää solvaamista ulkonäöstä, luonteesta eikä mistään muustakaan. Kerro puolisollesi miltä sinusta tuntuu, jos ei muutosta parempaan niin älä alistu et ole sen arvoinen. Hae muutosta parempaan.

        Ja vielä, ei kenenkään tarvitse koko ajan miellyttää ketään, se ei ole sinun tehtäväsi, toivon että sinut hyväksytään sellsisena kuin olet. Voisitko ottaa yhteyttä siihen terqpiaan tai terapeuttiin joka miestäsi hoitaa, jospa pääsisitte yhdessä keskustelemaan. Hän tuntee miehesi ja hänen taustansa, siitä ob helppo lähteä eteenpäin.


    • 46 monoo

      Mikä hel-vetin idiootti miehes on, kun väittäå että sen mt-ongelmat johtuu susta, kun et suostu muuttumaan. Eikö sustakin kuulosta aika oudolta? Taitaa ukolla isopyörä heittää ja pahasti. Sitäpaitsi sillä ei ole mitään oikeutta yrittää muuttaa sua. Ole sellainen mikä haluat ja potki toi urpo pihalle.

    • Ei ikinä

      Ei missään nimessä sinun tule miellyttää puolisoasi! Koko parisuhde-asetelma perustuu teidän OMIIN luonteisiin ja niiden yhteensopimiseen. Joissain TÄRKEISSÄ asioissa voi tehdä kompromisseja, mutta niissäkin menee se raja, mikä on itselle tärkeää ja missä voi joustaa, ilman, että se vaikuttaa omaan luonteeseen vahingoittavasti.
      Tuskin teidän ongelmat johtuvat siitä, että sinulla on esim. pitkät hiukset? Tuskin ne lyhyet hiukset taikapölyn tavoin parantaisi teidän liittonne? Minusta sinä voisit ottaa muutenkin hajurakoa parisuhteeseesi, ainakin kunnes miehesi hoito edistyy.

    • mä vaan

      Ei voi vaatia. Kukin on viime kädessä itse vastuussa henkisestä hyvinvoinnistaan ja tyytyväisyydestään. Jos muuttuisit miehen vaatimuksesta, et olisi silloin se sama ihminen. Et olisi sinut itsesi kanssa eikä miehesi olisi todellisen minäsi kanssa.

      Minusta on ihana miellyttää miestäni, mutta jos mies vaatisi sitä, se ei enää olisi sama asia. Miellyttämisen pitää lähteä omasta halusta tuottaa toiselle iloa ja sellaisin keinoin, ettei joudu ristiriitoihin itsensä kanssa.

      • Ei hyvä vaihtoehto

        Minusta miellyttäminen on huono nimitys sille, jos tahtoo tehdä jotain hyvää toisen eteen. Miellyttäminen on eri asia.
        Miellyttäminen on ennemminkin sitä, että hakee toiselta rakkautta, huomiota, kauniita sanoja, joita toiselta ei muuten saisi kuin tekemällä jotain toisen eteen.
        Jos niitä ei muuten saa kuin miellyttämällä ja olemalla joku toinen kuin on, niin ilmiselvästi kumppani on väärä.


      • ympäri pyörii
        Ei hyvä vaihtoehto kirjoitti:

        Minusta miellyttäminen on huono nimitys sille, jos tahtoo tehdä jotain hyvää toisen eteen. Miellyttäminen on eri asia.
        Miellyttäminen on ennemminkin sitä, että hakee toiselta rakkautta, huomiota, kauniita sanoja, joita toiselta ei muuten saisi kuin tekemällä jotain toisen eteen.
        Jos niitä ei muuten saa kuin miellyttämällä ja olemalla joku toinen kuin on, niin ilmiselvästi kumppani on väärä.

        Mutta kun ihmiset haluavat pysyä mukavuusalueellaan ja valehtelevat myös itselleen haluavansa tehdä kumppanin eteen jotain, mitä ei oikeasti haluaisi.


    • Kerro terapeutille

      Ap, ole hyvä ja ota yhteyttä miehesi terapeuttiin ja kerro näistä ongelmista. Ehdottomasti miehesi tarvitsee apua tuohon kontrolloinnin haluun ja kun terapeutti on tietoinen näistä ongelmista hän pystyy miestäsi auttamaan. En usko, että miehesi on kertonut tällaista itse terapeutilleen.
      Luonnollisesti miehesi ei tule tietää, että olet ollut yhteydessä hänen terapeuttiinsa.

      • ulpukka30

        Hei, ja kiitos kaikille viesteistä. Vastaukset oli sellaisia kuin arvelinkin.
        Tähän viestiin vastaus, että kyllä olen ollutkin yhteydessä terapeuttiin useamman kerran. Ensimmäisen kerran kun soitin hänelle, hän jutteli kanssani pitkään ja oli todella mukava ja myötätuntoinen. Meni pari viikkoa, ja sain terveisiä, etten voi hänelle enää suoraan soittaa, koska hän ei voi keskustella kanssani puolisoni asioista. Sanoi, että voin laittaa sähköpostia. No, laitoin kerran vaikeassa tilanteessa sähköpostia ja kerroin asiat omalta kannaltani. Terapeutti oli kertonut tästä puolisolleni. Hän raivosi minulle siitä. Hänen mielestään minulla ei ole mitään asiaa olla yhteydessä. Hän oli lisäksi saanut lukea lähettämäni viestin. Minusta tämä on pöyristyttävää. Sen jälkeen sovimme, että voin ottaa yhteyttä toiseen psykologiin (samaan, jolla olimme pariterapiassa käyneet). Kerrran lähetin hänelle postia, mutta siitäkin sain kuulla mieheltäni suorat sanat. Että näin tämä hoito toimii!! Pariterapiassa kyllä ymmärsivät minua, yritin sanoa mahdollisimman suoraan asioista. Mutta kun mies on tietenkin erilainen siellä. Hoitokertoja on vaan harvennettu, koska "miehellä menee nyt jo hyvin" joten se varmaankin siitä diagnoosista jne. Omasta mielestäni hänellä on vähintään epävakaa persoonallisuus. Ja paljon olen lukenut siitä, ja se täsmää.


      • kaikkea hyvää.
        ulpukka30 kirjoitti:

        Hei, ja kiitos kaikille viesteistä. Vastaukset oli sellaisia kuin arvelinkin.
        Tähän viestiin vastaus, että kyllä olen ollutkin yhteydessä terapeuttiin useamman kerran. Ensimmäisen kerran kun soitin hänelle, hän jutteli kanssani pitkään ja oli todella mukava ja myötätuntoinen. Meni pari viikkoa, ja sain terveisiä, etten voi hänelle enää suoraan soittaa, koska hän ei voi keskustella kanssani puolisoni asioista. Sanoi, että voin laittaa sähköpostia. No, laitoin kerran vaikeassa tilanteessa sähköpostia ja kerroin asiat omalta kannaltani. Terapeutti oli kertonut tästä puolisolleni. Hän raivosi minulle siitä. Hänen mielestään minulla ei ole mitään asiaa olla yhteydessä. Hän oli lisäksi saanut lukea lähettämäni viestin. Minusta tämä on pöyristyttävää. Sen jälkeen sovimme, että voin ottaa yhteyttä toiseen psykologiin (samaan, jolla olimme pariterapiassa käyneet). Kerrran lähetin hänelle postia, mutta siitäkin sain kuulla mieheltäni suorat sanat. Että näin tämä hoito toimii!! Pariterapiassa kyllä ymmärsivät minua, yritin sanoa mahdollisimman suoraan asioista. Mutta kun mies on tietenkin erilainen siellä. Hoitokertoja on vaan harvennettu, koska "miehellä menee nyt jo hyvin" joten se varmaankin siitä diagnoosista jne. Omasta mielestäni hänellä on vähintään epävakaa persoonallisuus. Ja paljon olen lukenut siitä, ja se täsmää.

        Olen sitä mieltä että vaikka muuttuisit miehesi näkökulmassta ulkoisesti ja sisäisesti ihannenaiseksi, ei hänen ongelmansa siihen lopu, tulee joku uusi syy ehkä taas joku sinuun liittyvä, joten oravanpyörässä olet. Sanoisik sinua ihan suoraan miehellesi että jos ei solvaukset lopu ja en kelpaa tälläisena kuin olen niin..lähde pois. Ihan varmasti kohdallesi tulee vielä ihminen joka rakastaa sinua ehdoitta.


    • kerro terapeutille

      Pääasia on , että hänen terapeuttinsa nyt tietää, miten hän kohtelee sinua ja myös sen, minkä reaktion se aiheutti, kun hän sai tietää sinun olleen terapeuttiin yhteydessä.

      Haluaakohan miehesi oikeasti parantua? Miksiköhän hän ei halua sinun puuttuvan hoitoonsa? Oletko kysynyt?

      Vaikka kyseessä on miehesi henkilökohtainen mielenterveysongelma, niin tottahan se on myös sinun ongelmasi, väistämättä, koska se kohdistuu sinuun.
      Olisiko mahdollista sanoa hänelle, että hyvä on, hoida itse oma sairautesi sinun siihen puuttumatta, mutta sillä ehdolla, ettei hän enää koskaan kohdista sinuun noita outoja vallankäyttöjuttujaan? Tai vaihtoehtoisesti hän sitten ottaa sinut mukaan siihen hoitonsa kokonaisuuteen, osaksi?

      Oletko koskaan kysynyt häneltä, että miksi hän on kanssasi, jos et kerran miellytä hänen silmäänsä? Vaadi kunnollinen vastaus. Parasta olisi laittaa hänet selkä seinää vasten ja tehdä selväksi, ettet sinä ole pyhittänyt elämääsi siihen, että kuuntelisit loppuikäsi sairaalta ihmiseltä ala-arvoista paskaa. Nyt ei kannata kyllä olla enää yhtään nöyrä. Sinulla on vielä , huom. vielä, itsekunnioitus tallella sikäli, että teidät olevasi viehättävä vaikka hän muuta puhuu. Sun pitää pitää itsestäs huolta, omana itsenäsi.

    • Arvot järjestykseen!

      Onko todella niin, että vain miehelläsi on mielenterveysongelmia. Kirjoituksesi antaa kyllä viitteitä siitä, että myös sinulla on jonkin sortin mielenterveysongelma koska kyselet jokseenkin itsestään selvyyksiä.

      Onko teillä asiat todella niin hyvin, että sinu hiustesi pituus tmv. on riidan aihe? Haloo!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2809
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      376
      2664
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2200
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1838
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1783
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1774
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1708
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1482
    Aihe