Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

mistä vertaisia?

vesimies 14

Hei
Olen elänyt avioliitossa jo melko kauan ja olen usein hämmästellyt kumppanini ajatuksia, reaktioita, omistushalua, mustasukkaisuutta ihan turhasta, vallanhalua suhteessa minuun, kykenemättömyyttä tarjota esim. olkapäätä murheissa jne. Vastikään minulle selvisi lääkärikäynnin yhteydessä että hän on mitä todennäköisimmin persoonallisuushäiriöinen ihminen. Liityin narsistien uhrien liittoon, mutta olen jo huomannut sen olevan hiukan väärä foorumi minulle. Puolisoni ei ole narsisti, vaikka hänellä on narsistisia piirteitä. Ja tämän sanoi kaksikin psykiatria. En ole masentunut, halusin vain tietoa asiasta, siksi kävin psykiatrilla.
Haluaisin jakaa jonkun kanssa sitä kokemusta, että persoonallisuushäiriöisen kanssa eläminen on ihan mahdollista, mutta toisaalta eläminen on muuttunut tämän tietoisuuden myötä myös elämänpeliksi. Minun täytyy tietää, miten kannattaa suhtautua kiukutteluihin, mökötyksiin, pahan tuulen puuskiin, riidan haluun jms. Mitä siirtoja milloinkin teen kun hän käyttäytyy kuin lapsi. Onko meille tukiryhmää olemassa?

7

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lippe Alssen

      Kuulostaapa tutulta!Ajattele,minä menin parhaan ystäväni hautajaisiin,ja mies oli humalassa kun tulin sieltä,oli mustasukkainen,olin kuulemma emännän paikkaa katsomassa ollut!Mitäköhän tästäkin pitäisi ajatella???Minunkin mies käyttäytyy kuin lapsi,joka ei tiedä mitä tehdä..Kun pidin yhteyttä ystäviini aiemmin,ja sanoin vaikka että Maijakin oli käyttänyt autoa siellä huollossa,niin siitäkös sain kuulla!Kun taas jos hänen ystävänsä suosittelivat jotain,niin sinne piti oitis viedävaikka auto huoltoon.Ajauduttiin tilanteeseen että jätin ystävät taakseni,miehen kaverisuhde senkun parani!En jaksanut enää kuunnella jatkuvaa panettelua...Läheisriippuvainen alkoholistiperheen lapsi mieheni on,se selittää osiltaa hänen käyttäytymistään.

    • huhhei!!!!

      Mikähän "diagnosi" teille sitten pitäisi antaa? Elätte ja kärsitte tuollaisen puolison kanssa!!!!

      • vesitys

        Huhhei vaan itsellesi. Eikö näiden keskustelujen tarkoitus ole jokin muu kuin se, että hyvinvoivat ongelmattomat "huhheit" antavat täällä asiattomia kommentteja. Voi olla että meillekin pitäisi diagnoosi, mutta haluan sen asiantuntijalta tai vaikkapa kohtalotoverilta, en sinulta joka et taida ymmärtää asiasta mitään. Ymmärrätkö, että kun syyllistät, keskustelu tyrehtyy alkuunsa, kuten nyt kävi. Kiitos vaan paljon. Täytyy etsiä keskustelua jostain muualta.


      • Jussijussijussijussi
        vesitys kirjoitti:

        Huhhei vaan itsellesi. Eikö näiden keskustelujen tarkoitus ole jokin muu kuin se, että hyvinvoivat ongelmattomat "huhheit" antavat täällä asiattomia kommentteja. Voi olla että meillekin pitäisi diagnoosi, mutta haluan sen asiantuntijalta tai vaikkapa kohtalotoverilta, en sinulta joka et taida ymmärtää asiasta mitään. Ymmärrätkö, että kun syyllistät, keskustelu tyrehtyy alkuunsa, kuten nyt kävi. Kiitos vaan paljon. Täytyy etsiä keskustelua jostain muualta.

        Haluaisin tietää, miksi lopetit yhteydenpidon ystäviin miehesi painostuksesta? Eikö hälytyskellojen olisi pitänyt soida kovaa, ja jättää mies, niin pääsisi eroon kaikesta tuosta sonnasta? Monta muutakin kohtaa tuossa kertomuksessa on sellaisia, joita ei yksinkertaisesti voi hyväksyä. Yksinkertaisesti pilaat koko elämäsi kun olet tuollaisen kanssa.

        Minusta tuntuu, että moni meistä ei vaan voi ymmärtää, millainen riippuvuus teitä pitää yhdessä. En minäkään, vaikka yritän. Et pysty häntä muuttamaan. Oma on tietenkin valintasi ja itse oman elämäsi kulun tuolta osin päätät. Toivon, että osaisit päättää oikein.


    • Missendal

      Ihan asiallisesti todettu :)

    • 18+24

      Nuo miehet ovat hiukan kuin miten sammakko keitetään, ei sitä kiehuvaan veteen heitetä, sieltä se hyppisi seinille, vaan laitetaan viileään veteen ja sitten käännetään hella päälle (tuo on vain vertaus, älkää keittäkö sammakkoja). Eli siis hullu puoliso hitaasti masentaa toisen itsetuntoa, huomaamatta, nokare kerrallaan. Englanninkielinen termi on "gaslighting", joka viittaa siihen että valon tasoa madalletaan hyvin hiljalleen niin että toinen luulee oman näkönsä heikkenevän eikä tajua että sokaisu on menossa. Näihin lankeaa huonolla tuurilla melkein kuka vain -hyvät ihmiset sitä helpommin, kun anteeksianto ja sietämys on *yleensä* suhteessa hyve, ja on vaikea tietää että vaikka kolme anteeksiantoa on oikea määrä sille että osaa sitoutua mutta neljäs on merkki kumppanin luonnehäiriöstä. Tai ehkä vasta viides tai kuudes tai kuudessadas....

      Googlatkaa "borderline". Jos teillä on sellainen kotona, niin hoitoon heti pian -tarvitsette sitä itsekin koska hulluus valitettavasti tarttuu. Onnea matkaan.

    • vuodatus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe