Laukaisutekniikka

samuli

Laukaisutekniikka
Laukaukseen pitäis saada lisää tehoa. Minkälaisten asioiden olette huomaneet auttavan maksimaalisen kovan lyöntilaukauksen aikaansaamiseksi?

Ja millaiset asiat vetoon vaikuttavat? ja miten?
Käyristys
Lavan jäykkyys
Varren jäykkyys
Vartalon kierto
Ote mailasta
?

Miten muuten voi harjoittaa kovaa vetoa kuin tietysti laukomalla?

Tottahan on, että tarkkuus on ainakin yhtä tärkeä asia, mutta keskittyy siihen sitten kun piiska on kunnossa.

Sana on vapaa...

13

11742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tinde

      Kaikki noi sun luettelemat asiat vaikuttaa..
      Kannattaa ensin harjotella perus rannevetoo, ja sit ku se sujuu, ni siirtyy muihin (lakasu, lämäri etc.) Muistat vaan että harjotus tekee mestarin ;)

    • geetä

      helppo salibandyssa on saada kova laukaus aikaiseksi kun pallo painaa gramman ja maila kaks grammaa. onnistuu keneltä tahansa luihulta. eri asia futis ja lätkä.

      • hile

        Voi hyvä hölmö, tekniikka on noissakin mainituissa lajeissa A ja O, jos haluat saada kunnon vedon. Pelkkä voima ei auta. Samoin salibandyssa...


      • jose
        hile kirjoitti:

        Voi hyvä hölmö, tekniikka on noissakin mainituissa lajeissa A ja O, jos haluat saada kunnon vedon. Pelkkä voima ei auta. Samoin salibandyssa...

        Eli tässä teille lyhyt fysiikan oppitunti. Joka lajissa voi soveltaa Newtonin F=ma lakia. eli voima on massa kertaa kiihtyvyys. Mitä kiihtyvämmin laukaiset ja mitä enemmän massaa vaikuttaa pallon sitä enemmän se saa voimaa ja kiihtyvyyttä.

        Koska salibandyssä voima ei vaikuta suoraan palloon täytyy kohdistuva voima olla suuri. Lavasta mahhd. suuri pinta-ala täytyy kohdistua palloon ja suoremmalla lavalle se onnistuu ja vedettäissä lapa ei saa koskee lattiaa vaan juuri ja juuri pallon alareunaa. Pienempi ote ehkä lisää voiman vartta ja vetoon tulee enemmän sitä kautta voimaa, mutta massa vähenee. Ihan tavallinen ote riittää siis. Vartolon kierto lisää vartolon massaa peliin ja jos lapaan saat pientä kiertoliikettä vedettäessä saat mukaan vielä rotaatio voimaa. Näin se onnistuu: eli ylhäällä lapa on pituus suunnassa kohtisuorassa lattiaa. Pyydä selvennystä jos oli heprea. Kiihtyvyys ja pinta-ala on kuitenkin tärkeimpiä.


      • jose
        jose kirjoitti:

        Eli tässä teille lyhyt fysiikan oppitunti. Joka lajissa voi soveltaa Newtonin F=ma lakia. eli voima on massa kertaa kiihtyvyys. Mitä kiihtyvämmin laukaiset ja mitä enemmän massaa vaikuttaa pallon sitä enemmän se saa voimaa ja kiihtyvyyttä.

        Koska salibandyssä voima ei vaikuta suoraan palloon täytyy kohdistuva voima olla suuri. Lavasta mahhd. suuri pinta-ala täytyy kohdistua palloon ja suoremmalla lavalle se onnistuu ja vedettäissä lapa ei saa koskee lattiaa vaan juuri ja juuri pallon alareunaa. Pienempi ote ehkä lisää voiman vartta ja vetoon tulee enemmän sitä kautta voimaa, mutta massa vähenee. Ihan tavallinen ote riittää siis. Vartolon kierto lisää vartolon massaa peliin ja jos lapaan saat pientä kiertoliikettä vedettäessä saat mukaan vielä rotaatio voimaa. Näin se onnistuu: eli ylhäällä lapa on pituus suunnassa kohtisuorassa lattiaa. Pyydä selvennystä jos oli heprea. Kiihtyvyys ja pinta-ala on kuitenkin tärkeimpiä.

        Ite huomasin,että toimii helvetin hyvin toi kiihtyvyys, pinta-ala ja rotaatio liike. 2 kuukauden treenillä lämy on koventunu huimasti. Oikea tekniikka vaatii harjoittelua.


      • samuli2003
        jose kirjoitti:

        Ite huomasin,että toimii helvetin hyvin toi kiihtyvyys, pinta-ala ja rotaatio liike. 2 kuukauden treenillä lämy on koventunu huimasti. Oikea tekniikka vaatii harjoittelua.

        Jose(kiitos vastuksesta, voisitko vielä selventää hieman):

        hetkinen hetkinen...

        "Kiihtyvyys ja pinta-ala on kuitenkin tärkeimpiä"?
        -Minkä pinta-ala? Lavan? Mitä merkitystä on lavan pinta-alalla pallon maksimaaliseen lähtönopeuteen. Lapa koskettaa palloa lähtiessään kutakuinkin aina samalla suht. pienellä pinta-alalla?

        Et siis itse pidä alempaa kättä kovin alhaalla?

        Pelaat siis itse suht suoralla lavalla? Minkä jäykkyyde varsi? Minkä jäykkyyden lapa?

        Jos pidät vedon alussa lapaa kohtisuoraan lattiaa, niin silloinhan pakostikkin lapa osuu kunnolla lattiaan, jotta lapa ikäänkuin vääntyy maan pinna suuntaiseksi lavan osuessa palloon ja tämän jälkeen päästyään maasta irti suoristuu ja sinkoaa pallon matkaan.

        Sanot että lapa ei saa osua lattiaan. Etkö osu yhtään lattiaan? Mitä olen katsonut hidastuksista, niin Ruostin ja Suomen huiput osuvat mielestäni melko paljon lattiaan, jotta saavat alaspäin käännetyn lavan lattian suuntaiseksi osuttaessa palloon.


      • jose
        samuli2003 kirjoitti:

        Jose(kiitos vastuksesta, voisitko vielä selventää hieman):

        hetkinen hetkinen...

        "Kiihtyvyys ja pinta-ala on kuitenkin tärkeimpiä"?
        -Minkä pinta-ala? Lavan? Mitä merkitystä on lavan pinta-alalla pallon maksimaaliseen lähtönopeuteen. Lapa koskettaa palloa lähtiessään kutakuinkin aina samalla suht. pienellä pinta-alalla?

        Et siis itse pidä alempaa kättä kovin alhaalla?

        Pelaat siis itse suht suoralla lavalla? Minkä jäykkyyde varsi? Minkä jäykkyyden lapa?

        Jos pidät vedon alussa lapaa kohtisuoraan lattiaa, niin silloinhan pakostikkin lapa osuu kunnolla lattiaan, jotta lapa ikäänkuin vääntyy maan pinna suuntaiseksi lavan osuessa palloon ja tämän jälkeen päästyään maasta irti suoristuu ja sinkoaa pallon matkaan.

        Sanot että lapa ei saa osua lattiaan. Etkö osu yhtään lattiaan? Mitä olen katsonut hidastuksista, niin Ruostin ja Suomen huiput osuvat mielestäni melko paljon lattiaan, jotta saavat alaspäin käännetyn lavan lattian suuntaiseksi osuttaessa palloon.

        Siis mitä kiihtyvämmin huiskaiset sitä palloa sillä mailalla niin sitä enemmän vauhtia se saa. Ammattilaisillakin se veto kestää vaan joitain murto osia sekunnista. Mulla on aika kevyt maila ja sillä saa pystyy laukasemaan tosi kiihtyvästi, kikat ei taas niin hyvin onnistu. Yrität vaan mahd. nopeasti huiskaista.Sit mitä enemmän lavasta kohdistuu pinta-ala siihen palloon niin tottakia se saa kanssa enemmän nopeutta siitä, koska voimaa kohdistuu siihen palloon enemmän siitä lavasta. Mieti vaikka jos vaan hipaset sitä palloo vaan vähän niin eihän se lähe mihinkään. Pinta-ala liitty käytännössä vaan lavan taittamiseen. Mulla ei oo aivan suora lapa muttei kauheesti taitettu. Käyristin sen sillee että laitoin pallon siihen lapaan ja pallon mukaan käyristin. Varren jäykkyys on mulla 26 ja lapa aika jäykkä. Mitä jäykempi lapa ja varsi sitä vähemmän se joustaa siinä vedossa ja luulisin että siihen ei kulu näin ollen turhaa energia. Vedettäessä en pidä kättä alempana sillä minusta se on hankala vetää niin ja kuten sanoin mitä ylempää ottaa niin sitä enemmän saa kans voimaa, mutta ihan ylhäältä on vaikea ottaa kiinni.Semmonen normaali ote pitäs riittää. Ja se lapa pitää olla siellä vedon ylävaiheessa kohtisuorassa siihen lattiaan. Jos lapa osuu lattiaan niin se energia kuluu lattiaan eikä palloon. normaalisti lapa osuu hieman lattiaan, mutta optimaalisinta olisi ettei juuri ollenlaan osuisi. Huipuilla ei minusta niin kauheasti osu lattian se lapa, mutta jos niillä on muuten teknisesti täydellinen veto niin saa pallo silti tosi kovan vauhdin, vaikka osuisi lattiaan.Mieti vaikka semmosta ääritilannetta että lapa osuu paljon lattiaan niin sillonhan veto on huono. Vielä semmonen unohtu mainita ettei mailaa saa puristaa rystyset valkeena vaan semmonen suht rento ote.

        Jose(kiitos vastuksesta, voisitko vielä selventää hieman):

        hetkinen hetkinen...

        "Kiihtyvyys ja pinta-ala on kuitenkin tärkeimpiä"?
        -Minkä pinta-ala? Lavan? Mitä merkitystä on lavan pinta-alalla pallon maksimaaliseen lähtönopeuteen. Lapa koskettaa palloa lähtiessään kutakuinkin aina samalla suht. pienellä pinta-alalla?

        Et siis itse pidä alempaa kättä kovin alhaalla?

        Pelaat siis itse suht suoralla lavalla? Minkä jäykkyyde varsi? Minkä jäykkyyden lapa?

        Jos pidät vedon alussa lapaa kohtisuoraan lattiaa, niin silloinhan pakostikkin lapa osuu kunnolla lattiaan, jotta lapa ikäänkuin vääntyy maan pinna suuntaiseksi lavan osuessa palloon ja tämän jälkeen päästyään maasta irti suoristuu ja sinkoaa pallon matkaan.

        Sanot että lapa ei saa osua lattiaan. Etkö osu yhtään lattiaan? Mitä olen katsonut hidastuksista, niin Ruostin ja Suomen huiput osuvat mielestäni melko paljon lattiaan, jotta saavat alaspäin käännetyn lavan lattian suuntaiseksi osuttaessa palloon.


      • jaajaa xD
        jose kirjoitti:

        Siis mitä kiihtyvämmin huiskaiset sitä palloa sillä mailalla niin sitä enemmän vauhtia se saa. Ammattilaisillakin se veto kestää vaan joitain murto osia sekunnista. Mulla on aika kevyt maila ja sillä saa pystyy laukasemaan tosi kiihtyvästi, kikat ei taas niin hyvin onnistu. Yrität vaan mahd. nopeasti huiskaista.Sit mitä enemmän lavasta kohdistuu pinta-ala siihen palloon niin tottakia se saa kanssa enemmän nopeutta siitä, koska voimaa kohdistuu siihen palloon enemmän siitä lavasta. Mieti vaikka jos vaan hipaset sitä palloo vaan vähän niin eihän se lähe mihinkään. Pinta-ala liitty käytännössä vaan lavan taittamiseen. Mulla ei oo aivan suora lapa muttei kauheesti taitettu. Käyristin sen sillee että laitoin pallon siihen lapaan ja pallon mukaan käyristin. Varren jäykkyys on mulla 26 ja lapa aika jäykkä. Mitä jäykempi lapa ja varsi sitä vähemmän se joustaa siinä vedossa ja luulisin että siihen ei kulu näin ollen turhaa energia. Vedettäessä en pidä kättä alempana sillä minusta se on hankala vetää niin ja kuten sanoin mitä ylempää ottaa niin sitä enemmän saa kans voimaa, mutta ihan ylhäältä on vaikea ottaa kiinni.Semmonen normaali ote pitäs riittää. Ja se lapa pitää olla siellä vedon ylävaiheessa kohtisuorassa siihen lattiaan. Jos lapa osuu lattiaan niin se energia kuluu lattiaan eikä palloon. normaalisti lapa osuu hieman lattiaan, mutta optimaalisinta olisi ettei juuri ollenlaan osuisi. Huipuilla ei minusta niin kauheasti osu lattian se lapa, mutta jos niillä on muuten teknisesti täydellinen veto niin saa pallo silti tosi kovan vauhdin, vaikka osuisi lattiaan.Mieti vaikka semmosta ääritilannetta että lapa osuu paljon lattiaan niin sillonhan veto on huono. Vielä semmonen unohtu mainita ettei mailaa saa puristaa rystyset valkeena vaan semmonen suht rento ote.

        Jose(kiitos vastuksesta, voisitko vielä selventää hieman):

        hetkinen hetkinen...

        "Kiihtyvyys ja pinta-ala on kuitenkin tärkeimpiä"?
        -Minkä pinta-ala? Lavan? Mitä merkitystä on lavan pinta-alalla pallon maksimaaliseen lähtönopeuteen. Lapa koskettaa palloa lähtiessään kutakuinkin aina samalla suht. pienellä pinta-alalla?

        Et siis itse pidä alempaa kättä kovin alhaalla?

        Pelaat siis itse suht suoralla lavalla? Minkä jäykkyyde varsi? Minkä jäykkyyden lapa?

        Jos pidät vedon alussa lapaa kohtisuoraan lattiaa, niin silloinhan pakostikkin lapa osuu kunnolla lattiaan, jotta lapa ikäänkuin vääntyy maan pinna suuntaiseksi lavan osuessa palloon ja tämän jälkeen päästyään maasta irti suoristuu ja sinkoaa pallon matkaan.

        Sanot että lapa ei saa osua lattiaan. Etkö osu yhtään lattiaan? Mitä olen katsonut hidastuksista, niin Ruostin ja Suomen huiput osuvat mielestäni melko paljon lattiaan, jotta saavat alaspäin käännetyn lavan lattian suuntaiseksi osuttaessa palloon.

        Mulle on aina opetettu että laukasutekniikkaan kuuluu se että maila osuu maahan juuri ennen kuin se koskettaa palloa jolloin mailan varsi saadaan taipumaan ja pallo lähtee kovempaa... Myös se on tekniikassani eri että pidän melko alhaalta varresta kiinni.(Gripin alapuolelta) ja näin itse sain vaihdettuani tyylin tähän vuodessa 27km/h nopeamman laukauksen (140km/h) ja täytyy muistaa että olen 14v ja vain 160cm pitkä koska mitä pidemmin on sitä parempi "rotaatiovoima" koska varsi on pidempi minkä voi saada vetoon mukaan... =)


    • -honka-

      ainaki se on tärkeetä millä kohdalla lapaa lämäsee..mullakaan ei meinaa onnistua tuo lämiminen vaikka on uus montreal nitro..parilla kaverilla on samanlainen maila ja tyypit vetelee puolesta välistä kenttää pelkällä ranne liikkeellä ylä pesiä:( mistä johtuu???

      • toistoja vaan

        Ei se lämäri muutu sillä että vaan harkoissa läimit alussa vähän mene jonnekkin paikkaan ja ala lätkimään mutta muista ei laukaus ole kumminkaan se ihan tärkein asia aina... Muista hioa myös pallonkäsittelyä


      • EebbaBöö
        toistoja vaan kirjoitti:

        Ei se lämäri muutu sillä että vaan harkoissa läimit alussa vähän mene jonnekkin paikkaan ja ala lätkimään mutta muista ei laukaus ole kumminkaan se ihan tärkein asia aina... Muista hioa myös pallonkäsittelyä

        esim. vedät täl hetkel 70, jos laukoisit 2-5h päiväs ni viikon jälkee vetäsit noin 100


      • EebbaBöö
        toistoja vaan kirjoitti:

        Ei se lämäri muutu sillä että vaan harkoissa läimit alussa vähän mene jonnekkin paikkaan ja ala lätkimään mutta muista ei laukaus ole kumminkaan se ihan tärkein asia aina... Muista hioa myös pallonkäsittelyä

        esim. vedät täl hetkel 70, jos laukoisit 2-5h päiväs ni viikon jälkee vetäsit noin 100


      • pete3843
        EebbaBöö kirjoitti:

        esim. vedät täl hetkel 70, jos laukoisit 2-5h päiväs ni viikon jälkee vetäsit noin 100

        Mailan pitää osua maahan ennen, kuin osuu palloon !!
        Voiman pitää kohdistua maahan !
        Mailan pitää taipua, jotta pallo tai kiekko lähtee kovaa. Maila toimii ikäänkuin jousipyssynä.

        Ei perkele. Mikä lämäri se on jossa maila osuu heti palloon, eikä yhtään maahan ?? Niin vetää ne jotka ei oo ikinä pelannu.

        Golf on laji, jossa täydellisessä vedossa maila ei osu maahan, tai sitten vain hipaisee maata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      194
      1621
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1424
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      321
      1228
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1179
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      120
      1085
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      93
      1065
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      133
      1023
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      234
      989
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      62
      969
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      89
      950
    Aihe