Kehitysvammaiset työ elämässä

Lievä kehitysvamma

Itsellä lievä kehitysvamma sekä lievä ADHD olen Tuetussa työssä päiväkodissa Turussa minua kohellaan ihan asiallisesti ja olen saanut ottaa myös vastuuta lapsista ja olen auttanut tiskissä imuroinut ja pessyt lattioita, sekä pessyt WC:n keittänyt kavia muuten pidän työ kavereista ja työ on todella ihanaa ja se kun näkee missä asioissa lapset kehittyy ja heidän kanssaan olen tullut myös toimeen sekä minulla on aivan ihanat työkaverit ja he eivät todellakaan syrji minua sen takia että minulla on lievä kehitysvamma vain pallkka on suoraan sanottuna paska 8.€ per päivä kyllä tuosta pitäisi saada kunnon palkkaa kun teen lähes samoja töitä kuin niin sanotut Norm. ihmiset, (Eli ei diagnosisoitu kehitysvammaa ja sitä paitsi tuon on kehitysvammaisen ihmisen hyväksi käyttöä työ elämässä ihmisiähän mekin olemme vaikka onkin syntynyt erilaisena kuin Norm. ihmiset ja kunnia maininta niille ihmisille jotka eivät syrji meitä kehitysvammaisia ajattele jos omalla lapsella tai lähi-sukulaisella tai lähi ystävällä yhtäkkiä todetaankin kehitysvamma jos joku ei tiedä tänä päivänä mikä on kehitysvamma tuosta saa tietoa: http://www.kvtl.fi/fi/ammattisivut/
Tässä tälläinen PDF-versiona: http://www.kvtl.fi/media/Julkaisut/Oppaat/Tukiliiton_julkaisusarja_2012_alkaen/KVTL_Minun_elamani_iso_verkko.pdf
mutta voi myös tilata kehitysvammaistentukiliitosta
http://www.ts.fi/ts tanaan/667647/Turussa kehitysvammaisen tyontekijan saa ilmaiseksi

4

683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saku1965

      mulla on autismi ja skitsofrenia, noin, 3-5 vuotias kuulemma henkisesti, mutta hyvin älykäs silti, olen ollut noin, 10-vuotta eläkkeellä, lapsen mieli, mua on sorsittu ja jäänyt yksin, onneksi olen jumalasta saanut suojan, aloin puhumaan kielillä 90-luvun puolella, luoja pitää huolen, asun yksinäni t,sakari

      • hei1111

        misäpäin suomea?


    • Lievä kehitysvamma

      Kehitysvammaiset ihmiset tekevät edelleen työtä ilman työsuhdetta ja palkkaa Suomalaisen työn päivänä 2014

      Kehitysvammaiset ihmiset tekevät edelleen työtä ilman työsuhdetta ja palkkaa

      Suomalaisen yhteiskunnan rakentamiseen osallistuu tuhansia työkykyisiä ihmisiä, joilla on kehitysvamma. He tekevät samoja työtehtäviä samoilla työpaikoilla kuin me muutkin, saamatta kuitenkaan tekemästään työstään samaa palkkaa kun me muut, koska ovat kehitysvammaisia. Vain noin 400 heistä tekee työtä työsuhteessa, samoin ehdoin kuin me muut. Suurin osa, noin 3000, työelämään osallistuvista kehitysvammaisista ihmisistä tekee työnsä avotyötoimintana, joka on kunnalta saatavaa sosiaalipalvelua. Avotyötoiminnassa saa työn tekemisen ilon, mutta ei työsuhteen tuomaa työnteon suojaa eikä palkkaa. Se tarkoittaa että 3000 koulutettua suomalaista tekee työtä ilman palkkaa, palkallista lomaa, työterveyshuoltoa tai irtisanomissuojaa. Tämän kehitysvammaiset ihmiset kokevat eriarvostavana ja vääränä.

      Vääränä sen näkee myös YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, jonka mukaan vammaisuus ei saa johtaa erilaiseen kohteluun työelämässä. Suomen työlainsäädäntö lähtee siitä, että jos työnteon tunnusmerkistö täyttyy, tulee työn olla työsuhteessa tehtävää. Myös kehitysvammaiset ihmiset haluavat tehdä työtä saadakseen palkkaa, joten heilläkin pitää olla siihen mahdollisuus! Työllistyäkseen he tarvitsevat sosiaalipalveluna tarjottavaa tukea. Tuki, jota he tarvitsevat, ei kuitenkaan ole palkaton työpaikka vaan palkkatyöllistymisen mahdollistava työhönvalmentaja. Vamma ei saa estää kehitysvammaisten ihmisten yhdenvertaista osallisuutta yhteiskuntaan myöskään työelämässä. Suomalaisen työn päivänä Kehitysvammaisten Tukiliitto vaatii palkattomasta avotyötoiminnasta luopumista pysyvänä työn tekemisen muotona ja tuetun työn työhönvalmennuksen mahdollistamista kaikille työllistymiseensä tukea tarvitseville kehitysvammaisille.

      Lisätietoja
      Kari Vuorenpää
      Vaikuttamistoiminnan esimies
      Puhelin: 0207 718 336
      Sähköposti: [email protected]

      Kehitysvammaisten Tukiliitto ry

      Tukiliiton työelämä-sivut: http://www.kvtl.fi/fi/tyoelama/tyoelama/

      Tämän ajankohtaista-uutisen osoite on
      http://www.kvtl.fi/fi/ajankohtaista/lisaa-ajankohtaisia/?nid=1223

    • lieväkehitysvamma

      Eihän Tuetuntyönohjaaja saa määrätä kaikkea työhön liittyvää Esim. en meinannut saada lomaa edes yhtä viikkoa kyllä se sitten kuitenkin kävi Tuetuntyönohjaajalle kun hän kysyi työpaikalta että käykö se niille ja se sopi sinne sekä tuetuntyönohjaajalle tämä siis Turussa ja lisäksi sellainen huomio että hän puuttui yksityis elämääni joka ei kuulu edes hänelle hän kysyi aijonko hankki lapsia poikaystäväni kanssa ja se ei mielestäni kuulu tuetun työnohjaajalle muuten hän on hoitanut hyvin tehtävänsä tässä kohtaa se Itsemääräminen ei toteudu http://verneri.net/yleis/miksi-itsemaaraaminen-ei-toteudu ollenkaan muuten olen tyytyväinen työhöni päiväkodissa ja todellakin olen tyytyväinen työnantajan toimintaan eli päiväkodin Pomoon hän on suvaitsevainen kun vaan itse noudattaa tiettyjä sääntöjä tietenkin ja olen tullut hyvin toimeen päiväkodin Pomon kanssa ja muiden työntekijöiden kanssa sekä lapset ovat tykänneet minusta ja myös ottaneet hyvin vastaan yksi tyttö päiväkodissa sanoi että ensin vähän jännitti mutta olen tosi mukava kun hän on tutustunut minuun tänään pe 6.3-2015 tuli vuosi kun olen ollut Tuetussa työssä päiväkodissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      74
      3374
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3190
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2762
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2062
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1855
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1795
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      136
      1442
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1248
    Aihe