Jos on ollut yli 200pv lomautettuna, niin onko mahdollista saada irtisanomisajan palkka firmalta, jos ottaa lopputilin omatoimisesti.
Liitoltahan tuo kyselemällä selviää, mutta aattelin kysäistä täältä ensi, että onko kokemuksia tapauksista. Kuulun sähköliittoon ja työsuhteen pituus ollut n5 vuotta.
Alkaa kypsyttämään tämä touhu. 3.perättäinen lomautusvuosi ja aina väh puoli vuotta lomautettuna...niin ja töissä juuri sen verran että uusi karenssi täyttyy.
No, onhan liiton 500pv, mutta ei näillä ansiosidonnaisilla kuitenkaan pärjää(vaikka moni niin luulee) 80 /pv -verot , asuntolaina päällä ja avovaimokin sai lopputilin kesäloman ja raskauden kunniaksi.
Alan tai firman vaihto siis edessä.
200 pv lomautettuna?
2
342
Vastaukset
- grfeds
200 päivän sääntö
Lomautetulla työntekijällä on oikeus saada korvauksena irtisanomisajan palkkansa, mikäli lomauttaminen on kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään 200 kalenteripäivää. Irtisanomisajan palkka lasketaan tällöin työnantajan noudattaman irtisanomisajan mukaisesti. Lomautuksen yhdenjaksoisuutta eivät katkaise vuosiloma tai lain kiertämiseksi tarjottu lyhytaikainen työ. Vuosilomapäivät lasketaan mukaan 200 päivään. Työnantajalla ei ole tällaisessa tilanteessa oikeutta tarjota työntekijälle työtä irtisanomisaikaa vastaavaksi ajaksi. Työnantaja on lisäksi velvollinen maksamaan lomakorvauksen irtisanomisajalta
Työnantaja ei myöskään voi vähentää irtisanomisajan palkasta lomautusilmoitusajan palkkaa. Kuitenkin, jos työsuhteessa noudatettava lomautusilmoitusaika on lain tai sopimuksen mukaan pidempi kuin 14 päivää, on työnantajalla oikeus vähentää irtisanomisajan palkasta 14 päivän palkka.- Entinen lomautettu
Jos irtisanoudut itse, kannattaa varmistaa, että se 200 kalenteripäivää tulee takuuvarmasti täyteen, jotta ei tarvitse jälkikäteen alkaa selvittää kestikö lomautus 199 vai 200 päivää. Tämän jälkeen työntekijällä on todellakin oikeus irtisanomisajan palkkaan, mikä saattaa olla työehtosopimuksen mukaan jopa pitempi kuin työsopimuslaissa mainittu.
Valmistaudu myös siihen, että työvoimahallinnosta aletaan kyselemään, miksi olet tämän jälkeen kokonaan työtön etkä enää lomautettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375076- 823606
- 302983
- 612975
- 92886
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562343- 411828
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91770- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351629