Kun kovasti on kyselty mitkä ovat normaalit arvot niin kävin kesällä kokeissa, tuloksissa lukee että viitearvot ovat:
S-THS 0,4-4,8
S-T4-V 10-24
Oma T4-V arvo oli 11,5 (ja THS 1,53) johon labrahoitaja sanoi että ihan normaalit ovat enkä sitten varannut edes lääkäriltä aikaa kun tuntui että vain tuhlaisin hänen aikaansa. Edellisellä kerralla joskus 10 vuotta sitten työterveyslääkäri vain kehotti ulkoilemaan enemmän vaikka yritin piipittää että kun minä en mitenkään jaksa. Oireet löytyvät minusta melkein kaikki ja pahin on väsymys. Olen myös vilukissa, kalpea, lihoan todella helposti, myös ahdistunut ja masentunut jota yritettiin taltuttaa lääkkeillä muttei auttanut. Aamulla saatan tehdä listaa innolla mitä kaikkea päivän aikana teen, mutta jo ekan kohdan jälkeen olen väsynyt ja pettynyt itseeni siinä määrin ettei edes huvita mikään ja tekisi mieli ruoskia itseäni liikkeelle jos vain jaksaisi. En suostu myöntämään olevani laiska!!! Haluaisin tehdä niin paljon enemmän. Kotiäidin hommat on raskaita mutta ei ne VOI OLLA näin raskaita. Mitä mieltä olette? Antaisiko lääkäri tälläkään kertaa lääkitystä? En todellakaan jaksa enää!
THS&T4V viitearvot
66
54166
Vastaukset
- Yleisasiantuntija
TSH (juu, niin se on: Tyreoideaa Stimuloiva Hormoni) on ihan normaalialueen keskivaiheilla, ja myös T4V normaalialueella. Siis: kilpirauhasesi toimii normaalisti. Jos joku (epäpätevä) lääkäri aloittaisi sinulle kilpirauhaskorvauksen (Thyroxin), vointisi huononisi entisestään.
- Tuore
Ootko yleishöpöasiantuntija ottanu huomioon, että jokaisella on yksilölliset arvot ja oireet pitää ottaa huomioon? et tietenkään, kun juttelet soopaa :)
Tuore
- nivelpsori
minulla myös sama kokemus, että työpaikkalääkäri ei noteerannut millään tavalla alarajalla olevia arvojani, mutta yksityslääkäri oli täysin vakuuttunut kilpirauhasen vajaatoiminnasta kuunneltuaan oireitani. Hänkin totesi, että liian usein lääkärit tuijottavat liikaa verikokeiden tuloksia, eivätkä kuuntele potilasta aidosti. Oireet ovat yksilöllisiä vaikutuksiltaan jokaisella, joten hae vain apua ja koeta löytää hyvä lääkäri tueksesi. Kuukaudessa olet jo aivan eri ihminen, kun lääke alkaa tehota. Kuuntele vain itseäsi ja toimi sen mukaan, kukaan toinen ei voi julistaa sinua terveeksi tai ylireagoivaksi. Tsemppiä sulle!
- Vajaatoimintainen
Mun arvot olivat, kun sain lääkityksen,
TSH 1,74 ja T4V 11.
Sain Thyroxiniä 0,1mg 1/2 tablettia päivässä.
Mene vaan uudestaan lääkäriin, mielummin yksityiselle ja ota nuo koetulokset mukaan.
Jaksamista sulle.- heikottaa
Moi
Samat arvot oli mullakin kun sulla, mutta lääkäri ei reagoinut niihin mitenkään, vaan totesi vaan että T4V arvo on lievästi alhainen?
Mitenkä sulla on auttanut toi 0,1mg 1/2 tablettia päivässä? - Vastaus
heikottaa kirjoitti:
Moi
Samat arvot oli mullakin kun sulla, mutta lääkäri ei reagoinut niihin mitenkään, vaan totesi vaan että T4V arvo on lievästi alhainen?
Mitenkä sulla on auttanut toi 0,1mg 1/2 tablettia päivässä?Kyllä se puolikaskin korjasi vähän arvoja ja ehkä oloakin,muttei vielä tarpeeksi.
Arvot puolikkaan (0.1mg)Thyroxintabletin jälkeen,(noin kaksi kk.)
TSH 2.08 T4V 12.9 (olo huono)
Sitte lääkäri nosti Thyroxinin yhteen kokotablettiin.
Nyt arvoni ovat TSH 0.42 ja T4V 15
Muttei olo vieläkään ole kovin hyvä, mutta toivotaan,et korjaantuu vielä. - Irene
Vastaus kirjoitti:
Kyllä se puolikaskin korjasi vähän arvoja ja ehkä oloakin,muttei vielä tarpeeksi.
Arvot puolikkaan (0.1mg)Thyroxintabletin jälkeen,(noin kaksi kk.)
TSH 2.08 T4V 12.9 (olo huono)
Sitte lääkäri nosti Thyroxinin yhteen kokotablettiin.
Nyt arvoni ovat TSH 0.42 ja T4V 15
Muttei olo vieläkään ole kovin hyvä, mutta toivotaan,et korjaantuu vielä.Eihän ihmisen olo pelkästä tyroksiinista riipu, että sekin täytyy ottaa huomioon. Jollakin voi olla muita pitkäaikaissairauksia, tai voi olla elämäntilanne hankala, ja se aiehuttaa masennusta tms.
Sitten on vielä sellainenkin seikka, josta en ole koskaan kuullut enkä lukenut juuri mitään: Mitä vaikuttaa pitkäaikainen hoitamaton vajaatoiminta? Lapsilla sen vaikutukset tiedetään, mutta entä aikuinen? Olen kuullut joskus vuosia sitten, että sydämen vajaatoiminta voisi olla sen seurausta, mutta siinä kaikki. - Kokemuksia
Irene kirjoitti:
Eihän ihmisen olo pelkästä tyroksiinista riipu, että sekin täytyy ottaa huomioon. Jollakin voi olla muita pitkäaikaissairauksia, tai voi olla elämäntilanne hankala, ja se aiehuttaa masennusta tms.
Sitten on vielä sellainenkin seikka, josta en ole koskaan kuullut enkä lukenut juuri mitään: Mitä vaikuttaa pitkäaikainen hoitamaton vajaatoiminta? Lapsilla sen vaikutukset tiedetään, mutta entä aikuinen? Olen kuullut joskus vuosia sitten, että sydämen vajaatoiminta voisi olla sen seurausta, mutta siinä kaikki.Kilpirauhasen toiminta vaikuttaa kyllä moniin ihmisen eimistön toimintoihin, eli kilpirauhanen on ihmisillä eräänlainen "keskus"
- anniina
Älä usko labranhoitajan kommentteja, hän ei ole lääkäri. Keskustelu lääkärin kanssa voi tuoda tulokseksi, että voit kokeilla lievää lääkitystä, jonka vaikutusten perusteella sitten sitä jatketaan tai se lopetetaan.
- kilppis
Käväiseppä lukemassa nämä sivut http://www.kolumbus.fi/kilpirauhasliitto/ sieltä löytyy paljon tietoa niin vajaa kuin liikatoiminnastakin. Lääkityksen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei käy niin että TSH laskee liian alas jolloin ollaan jo liikatoiminnan puolella, itselläni kävi näin !!! Itselläni melkein samat arvot kuin sinulla ja lääkitys otettiin pois ja hyvä niin !!!
- Tuore
Ei pelkkä TSH aina kerro liikiksestä!
Tuore
- Kokenut
Mene ihmeessä sinne lääkäriin, äläkä näitä höpöasiantuntijoita täällä usko. Aikasi, kun näitä juttuja luet, löydät kaikki mahdolliset vaivat, vaikka niitä ei Sinulla olekaan. On kyse kuitenkin juuri Sinun elämästäsi ja terveydestäsi, miksi siis luottaisit näihin juttuihin.
Aina puhutaan, kun vakuutusyhtiöiden lääkärit eväävät eläkkeet sun muut korvaukset ihmisiltä, ja kuitenkin heillä on edes koulutus alalle. Nämä höpöasiantuntijat täällä puhuvat mitä sattuu. Älä luota muuhun, kuin lääkäriin ja mieluiten oma-sellaiseen. Ja huomaa, että tervesykeskuslääkäritkin ovat ihan oikeita ja hyviä lääkäreitä. Aina heitä moititaan siitä, että eivät määrää thyroxinia halukaille, mutta kuinka usein tapahtuukaan, että yksityislääkäri määrää sitä, koska asiakas haluaa, ja tk-lääkäri joutuu korjamaan myöhemmin syntyneen tilanteen. Ja tas oli syy tk-lääkärin.
Hoida itsesi kuntoon!- Terveyskeskus vahtimestari
Ja näin sai rimaahipoen lääkiksestä valmistunut TK-lääkärikin paikkansa vastausten kirjoittajana.
Höpöhöpö lääkäri on hyvä vaan ja kirjoittelee niitä lumelääkkeitä nuhaisille mummoille ja vaareille niinkuin ennenkin.
Eihän näitä juttuja kukaan todesta täällä otakkaan,siitä huolimatta niissä on usein enemmän järkeä kuin jossain "arvauskeskuksen" valopään diagnoosissa. - Kokenut
Terveyskeskus vahtimestari kirjoitti:
Ja näin sai rimaahipoen lääkiksestä valmistunut TK-lääkärikin paikkansa vastausten kirjoittajana.
Höpöhöpö lääkäri on hyvä vaan ja kirjoittelee niitä lumelääkkeitä nuhaisille mummoille ja vaareille niinkuin ennenkin.
Eihän näitä juttuja kukaan todesta täällä otakkaan,siitä huolimatta niissä on usein enemmän järkeä kuin jossain "arvauskeskuksen" valopään diagnoosissa.En todellakaan tiennyt, että sinä vahtimestarina toimiessasi diagnosoit siellä teidän terveyskeskuksessa. Puhuin pelkästään lääketieteellisen koulutuksen saaneista lääkäreistä, en teistä itseoppineista.
- TK-vahtimestari
Kokenut kirjoitti:
En todellakaan tiennyt, että sinä vahtimestarina toimiessasi diagnosoit siellä teidän terveyskeskuksessa. Puhuin pelkästään lääketieteellisen koulutuksen saaneista lääkäreistä, en teistä itseoppineista.
"En todellakaan tiennyt, että sinä vahtimestarina toimiessasi diagnosoit siellä teidän terveyskeskuksessa"
No nyt sen tiedät,tervetuloa kyselemään jos menee sormi suuhun.Ei taideta samalla TK-asemalla toimia,muutenhan jo olisit käynyt kyselemässä? - Pirkko
Heh.. ei oikein tiennyt nauraisko vaiko itkiskö tuolle sun vuodatuksellesi. Et varmaan ole koskaan kuullut vertaistuesta, vaikka niin paljon kuvittelet tietäväsi?? Vertaistukea käytetään lähes jokaisen sairauden yhtenä kuntoutusmuotona ja minusta nämä foorumit täällä ovat juuri sitä.
Minulle kylä kelpaisi yksi tk-lääkärikin ja kiittäsin niiaten syvään, jos sellaisen löytäisin, mutta kun ei ole vielä vastaan kävellyt. En syytä siinä kokonaan lääkäriä vaan järjestelmää, jossa potilas ei olekaan se tärkein vaikka pitäisikin olla. Jos lääkäri suostuisi kuuntelemaan edes hetken potilastaan monelta vaivalta säästyttäisiin ja turhalta tutkimukselta.
Kun minä sairastuin ja etsin apua, minulle sanottiin, että olen 1. syvässä depressiossa 2. työhöni kyllästynyt 3.paniikkihäiriöinen 4.munuaisvikainen ( laajoja tutkimuksia) 5.vaihdevuosivaivainen
Loppujen lopuksi minulla todettiin kahden vuoden rääkin jälkeen kilpirauhasen vajaatoiminta ja nimenomaan diagnoosia tuki koelääkityksen parantava vaikutus. Koelääkityksen vaadin itse itselleni!Nyt en ole sen enempää depressiivinen kuin työhöni kyllästynyt, en panikoi enkä sairasta munuaisiani ja vaihdevuosivaivatkin loppuivat tyroxin-lääkityksen jälkeen. Kukaan lääkäreistä ei ole myöntänyt minun olleen oikeassa eikä kukaan ole vääriä diagnooseja anteeksi pyytänyt... selitelty on sitäkin enemmän.
Ihmettelen mikä ihmeen harmi se toisille on, jos täällä keskustellaan oireista ja arvoista???
Jokainen täällä kulkee omalla vastuullaan. - Pirkko
Pirkko kirjoitti:
Heh.. ei oikein tiennyt nauraisko vaiko itkiskö tuolle sun vuodatuksellesi. Et varmaan ole koskaan kuullut vertaistuesta, vaikka niin paljon kuvittelet tietäväsi?? Vertaistukea käytetään lähes jokaisen sairauden yhtenä kuntoutusmuotona ja minusta nämä foorumit täällä ovat juuri sitä.
Minulle kylä kelpaisi yksi tk-lääkärikin ja kiittäsin niiaten syvään, jos sellaisen löytäisin, mutta kun ei ole vielä vastaan kävellyt. En syytä siinä kokonaan lääkäriä vaan järjestelmää, jossa potilas ei olekaan se tärkein vaikka pitäisikin olla. Jos lääkäri suostuisi kuuntelemaan edes hetken potilastaan monelta vaivalta säästyttäisiin ja turhalta tutkimukselta.
Kun minä sairastuin ja etsin apua, minulle sanottiin, että olen 1. syvässä depressiossa 2. työhöni kyllästynyt 3.paniikkihäiriöinen 4.munuaisvikainen ( laajoja tutkimuksia) 5.vaihdevuosivaivainen
Loppujen lopuksi minulla todettiin kahden vuoden rääkin jälkeen kilpirauhasen vajaatoiminta ja nimenomaan diagnoosia tuki koelääkityksen parantava vaikutus. Koelääkityksen vaadin itse itselleni!Nyt en ole sen enempää depressiivinen kuin työhöni kyllästynyt, en panikoi enkä sairasta munuaisiani ja vaihdevuosivaivatkin loppuivat tyroxin-lääkityksen jälkeen. Kukaan lääkäreistä ei ole myöntänyt minun olleen oikeassa eikä kukaan ole vääriä diagnooseja anteeksi pyytänyt... selitelty on sitäkin enemmän.
Ihmettelen mikä ihmeen harmi se toisille on, jos täällä keskustellaan oireista ja arvoista???
Jokainen täällä kulkee omalla vastuullaan.Siis nimenomaan tarkoitin,e ttä minulle kelpaisi se HYVÄ tk-lääkäri, mutta ei ole vielä sellaista vastaan kävellyt. Antibiootit angiinaan osaa jokainen määrätä.. kai, mutta tyroxini näyttää olevan kinkkisempi juttu.
- muuan vajaatoimintainen
TSH:n yläviitearvo EI todellakaan ole mikään 4.8,vaan 4.0
Mistä näitä vääriä arvoja aina tänne putkahteleekin.
Endokrinol. on sanonut,että olisi jo korkea aika saada maamme jokaiseen labraan TSH:n yläviitearvoksi se 2.5- myös vajaatoimintainen
No ei taida olla kovin vaikuttavassa asemassa tämä endokrinol., kun ei saa koko Suomen terveydehuoltoa toimimaan mielensä mukaan.
Ja kyllä se on lääkäri, joka niiden arvojen mukaan päättää, TARVITAANKO lääkitystä vai eikä suinkaan labra.
Eli luottakaa vain lääkäriin, terveys on vakava asia. Ei pitäisi ruotia tälläisillä palstoilla. Joku voi vielä ottaa tosissaan nämä kirjoitukset. - Elna
myös vajaatoimintainen kirjoitti:
No ei taida olla kovin vaikuttavassa asemassa tämä endokrinol., kun ei saa koko Suomen terveydehuoltoa toimimaan mielensä mukaan.
Ja kyllä se on lääkäri, joka niiden arvojen mukaan päättää, TARVITAANKO lääkitystä vai eikä suinkaan labra.
Eli luottakaa vain lääkäriin, terveys on vakava asia. Ei pitäisi ruotia tälläisillä palstoilla. Joku voi vielä ottaa tosissaan nämä kirjoitukset.noin sanoi kirjoittaja. No mitäs kun yksi lääkäri sanoo yhtä, toinen toista? Kehenkä luotan. Tai siis minulla itselläni on asiat kunnossa, mutta kun lukee näitä viestejä tällä palstalla, tuntuu, että joka lääkärillä on oma näkemys. Yleensä kyllä siihen suuntaan ettei lääkitystä anneta.
Mutta mitä *haittaa* on jos lääkärin mielestä lievällä vajaatoiminnalla kokeiltaisiin lääkettä? Jos ihminen on väsynyt, palelevainen, lihonut, hiukset harventunut, eikö silloin kannattaisi kokeilla, vaikka lääkärin mielestä on turhaa? - Entinen luottavainen,tyhmä.
myös vajaatoimintainen kirjoitti:
Eli luottakaa vain lääkäriin, terveys on vakava asia. Ei pitäisi ruotia tälläisillä palstoilla. Joku voi vielä ottaa tosissaan nämä kirjoitukset. - Tyytväinen asiakas
Entinen luottavainen,tyhmä. kirjoitti:
Tarkoitatko siis, että sait avun täältä vaivaasi?
Mietipä niitä ihmisiä, jotka ihan oikeasti luottavat näihin "asiantuntijoihin" täällä, ja jopa MUUTTAVAT lääkitystään ihan itse, koska täällä joku valopää kirjoittaa, että ei kannata luottaa lääkäriin. Pahimmat jopa tuolla yhdessä keskuselussa kehuivat, kuinka tulee toimia, että saa ostettua ylimääräsitä lääkettä. Mitä siitä seuraa? Ei ainkaan tauti parane sillä, että itse kokeillaan näiden palstojen ohjeilla itsehoitoa sairaudessa, jossa pitää tarkaan tietää moniakin asioita.
Joku oli sitä mieltä, että lääkärin pitäisi ihan kokeilumielessä kirjoittaa lääkettä, vaikka veriarvot ovat kunnossa. Mihin muihin sairauksiin kirjoitetaan ihan kokeilumielessä lääkettä, josko nyt vaikka sattuisi auttamaan. Tuntuu, että kuten täällä on joku jo aiemmin kirjoittanutkin, että jos väsyttää tai lihoo syystä tai toisesta (useimmiten syynä on kuitenkin käden liike kaapista suuhun)tai on sitten mikä tahansa oire, pitäsi saada heti lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan todetaan sitä tai sitten ei.
Ikävää, että Sinun kohdallasi on sattunut lääkärille virhe, mutta jos jokainen, joka on saanut terveyskeskuksesta OIKEAN diagnoosin ja hoidon kirjoittaisi näille palstoille, nämä palstat tukkiutuisivat. Nämä ovat kuin iltapäivälehtiä: täällä kerrotaan vain "huonoista" asioista, hyvät uutiset eivät herätä mielenkiintoa.
Mistä muuten johtuu, että sama lääkräi terveyskeskuksessa/keskussairalassa on ihan "sairaan huono", mutta kun maksamme hänelle yksityisvastaanotolla, hän on ihan mahdottoman hyvä? Hoito on molemmissa tapauksissa sama?
Minä olen omaan lääkäriini tyytyväinen; jos en jotain sairauteeni liittyvää ymmärää, kysyn siellä vastaanotolla ja aina olen saanut vastauksen. a - Irene
Tyytväinen asiakas kirjoitti:
Mietipä niitä ihmisiä, jotka ihan oikeasti luottavat näihin "asiantuntijoihin" täällä, ja jopa MUUTTAVAT lääkitystään ihan itse, koska täällä joku valopää kirjoittaa, että ei kannata luottaa lääkäriin. Pahimmat jopa tuolla yhdessä keskuselussa kehuivat, kuinka tulee toimia, että saa ostettua ylimääräsitä lääkettä. Mitä siitä seuraa? Ei ainkaan tauti parane sillä, että itse kokeillaan näiden palstojen ohjeilla itsehoitoa sairaudessa, jossa pitää tarkaan tietää moniakin asioita.
Joku oli sitä mieltä, että lääkärin pitäisi ihan kokeilumielessä kirjoittaa lääkettä, vaikka veriarvot ovat kunnossa. Mihin muihin sairauksiin kirjoitetaan ihan kokeilumielessä lääkettä, josko nyt vaikka sattuisi auttamaan. Tuntuu, että kuten täällä on joku jo aiemmin kirjoittanutkin, että jos väsyttää tai lihoo syystä tai toisesta (useimmiten syynä on kuitenkin käden liike kaapista suuhun)tai on sitten mikä tahansa oire, pitäsi saada heti lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan todetaan sitä tai sitten ei.
Ikävää, että Sinun kohdallasi on sattunut lääkärille virhe, mutta jos jokainen, joka on saanut terveyskeskuksesta OIKEAN diagnoosin ja hoidon kirjoittaisi näille palstoille, nämä palstat tukkiutuisivat. Nämä ovat kuin iltapäivälehtiä: täällä kerrotaan vain "huonoista" asioista, hyvät uutiset eivät herätä mielenkiintoa.
Mistä muuten johtuu, että sama lääkräi terveyskeskuksessa/keskussairalassa on ihan "sairaan huono", mutta kun maksamme hänelle yksityisvastaanotolla, hän on ihan mahdottoman hyvä? Hoito on molemmissa tapauksissa sama?
Minä olen omaan lääkäriini tyytyväinen; jos en jotain sairauteeni liittyvää ymmärää, kysyn siellä vastaanotolla ja aina olen saanut vastauksen. a"Joku oli sitä mieltä, että lääkärin pitäisi ihan kokeilumielessä kirjoittaa lääkettä, vaikka veriarvot ovat kunnossa."
Siitä veriarvojen kunnossa olemisesta on vain niin monta mieltä. Joku lääkäri sanoo että ei lääkitystä, vaikka TSH on 10 (tällaisen kuulin äskettäin), jos ei ole oireita. Onko nyt varma, ettei se silloin ole piilevänä aiheuttamassa korjaamatonta vahinkoa?
Toinen lääkäri ei määrää lääkettä kun TSH on 5 ja henkilöllä on kaikki klassiset oireet. Joku lääkäri taas katsoo että TSH:n ollessa 2,5 pitää määrätä lääke, kun henkilöllä on selviä oireita: palelua, lihomista, turpeutta, hiustenlähtöä etc.
Lääkäriinkö silloin pitää luottaa? Kehen heistä? - Klup
Minä olen omaan lääkäriini tyytyväinen; jos en jotain sairauteeni liittyvää ymmärää, kysyn siellä vastaanotolla ja aina olen saanut vastauksen. a"Mihin muihin sairauksiin kirjoitetaan ihan kokeilumielessä lääkettä, josko nyt vaikka sattuisi auttamaan"
No, masennukseen minulla kokeiltiin viittä eri valmistetta. Ei tehonneet. Tyroksiini sitten toimi, kun aikani vaadin kokeita ja toimenpiteitä. - Kristiina
Minä olen omaan lääkäriini tyytyväinen; jos en jotain sairauteeni liittyvää ymmärää, kysyn siellä vastaanotolla ja aina olen saanut vastauksen. a"Joku oli sitä mieltä, että lääkärin pitäisi ihan kokeilumielessä kirjoittaa lääkettä, vaikka veriarvot ovat kunnossa. Mihin muihin sairauksiin kirjoitetaan ihan kokeilumielessä lääkettä, josko nyt vaikka sattuisi auttamaan."
TUSKIN kukaan haluaa lääkitä itseään turhaan!!
On hirveän helppoa neuvoa, jos itsellä kaikki ok ja voi olla tyytyväinen kohteluun. Minäkin olin ennen tyytyväinen, mutta vajikseen sairastuttuani olen karvaasti saanut kokea sellaista kohtelua ja eipäs-juupas-mutu-leikkiä, että se meinasi viedä ihmisarvonkin.
"Tuntuu, että kuten täällä on joku jo aiemmin kirjoittanutkin, että jos väsyttää tai lihoo syystä tai toisesta (useimmiten syynä on kuitenkin käden liike kaapista suuhun)tai on sitten mikä tahansa oire, pitäsi saada heti lääkitys kilpirauhasen "
Kyse ei varmasti ole pelkästään lihomisesta!!
Kun ihminen sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa ja potee hyvin moninaisia oireita tylsyydestä hiusten lähtöön ja lihomiseen, niin kyllä silloin kaikki keinot on pakko ottaa käyttöön. Minäkin, joka en koskaan ole tykännyt syödä lääkkeitä, olin valmis kokeilee tyroxinia vaikka lääkäri oli aivan toista mieltä. Onneksi pidin pääni ja sain vihdoin lääkkeen. En koskaan enää halua siihen tilaan missä viimeisen vuoden ennen lääkitystä vietin. Vihainen olen, että niin kauan kesti ennen kuin sain apua.
Mielestäni jokainen, joka lihoo hyvin nopeasti vaikka harrastaa liikuntaa, täytyisi käydä tarkistuttamassa kilppariarvonsa. Ehdottomasti lääkärin täytyisi asia ottaa huomioon jokaisen ylipainoisen kohdalla ennen kuin suosittelee diettiä tms. Kilpirauhasairaus on hyvin yleinen sairaus eikä mikään keksitty juttu!
Ilman tätä foorumia ja ilman näitä tsemppaajia minä vieläkin tyytyisin makaamaan sairaslomalla kotona tylsänä päivästä toiseen, tyytyisin burn out diagnoosiin, jota minulle yritettiin ehdottaa, tyytyisin varmaan syömään ne mielenterveyslääkkeetkin. Mutta onneksi kuin vahingossa eksyin tänne ja sain vinkin tutkituttaa kilpirauhasarvot ja sen jälkeen rohkaisua vaatia myöslääkitystä.
Olen ikuisesti kiitollinen näille ihmisille! Kiitollinen siitä,e ttä olen nyt terve ja kiitollinen siitä opista ettei periksi pidä antaa vaan pitää olla rohkea, pitää uskaltaa puolustaa itseään ja uskoa omiin oireisiin ja tuntemuksiin.
Ymmärrän täysin näitä ihmisiä ja tiedän kuinka vaikeaa on lähteä itseään lääkäreiden eteen puolustamaan. - bag_gie
Minä olen omaan lääkäriini tyytyväinen; jos en jotain sairauteeni liittyvää ymmärää, kysyn siellä vastaanotolla ja aina olen saanut vastauksen. aolin aikoinaan tyytyväinen. mutta sitten rupes tulemaan joka kerta eri lääkäri ja nykyään ei meillä saa terveyskeskukseen aikaa pätevälle (=pätevöityneelle) lekurille ollenkaan. Enkä ole niin rikas että voisin yksityisellä käydä.
Ei koskaan pidä luottaa mihinkään sokeasti vaan miettiä omalla päälläänkin
Mulle on käynyt niin että vasta kun pyysin itelle labratulokset huomasin ettei lekurit olleet noteeranneet useampaa liian korkeaa tsh arvoa vaan mulle kertoneet että kaikki on reilassa
nyt sitten viimeks lekuri myönsi että lääkitys voidaan nostaa rajojen yläpäähän jos olo muuttuis paremmaks. eihän sitä alennetakaan jos ne siellä ennestään ovat
ja potilaan subjektiivinen olo on aina huomioitava
Vaan jos olet hyvän lääkärin saanut pidä siitä kiinni
enä mä lääkäreitä yksin syytä. Tää yhteikunta suosii että kaikki menis vaan yksityiselle, julkisen terveydenhoidon resussit on liian pienet ja toiminta tehotonta - asiantuntija II
Minä olen omaan lääkäriini tyytyväinen; jos en jotain sairauteeni liittyvää ymmärää, kysyn siellä vastaanotolla ja aina olen saanut vastauksen. aVastaus kysymykseesi "mihin muuhun sairauteen kirjoitetaan kokeilumielessä lääkitys". Masennuslääke- ja antibioottireseptin saa ainakin kuin apteekin hyllyltä.
- pahasti sairas
Minä olen omaan lääkäriini tyytyväinen; jos en jotain sairauteeni liittyvää ymmärää, kysyn siellä vastaanotolla ja aina olen saanut vastauksen. aOn todella rasittavaa ja ilkeää katsella terveiden ihmisten ikäviä, ymmärtämättömiä kommenteja.
Kun ette itse kärsi ja kidu tämän sairauden kourissa niin olkaa mieluumin hiljaa.
Itse olen tällä hetkellä sellaisen terveyskeskuslääkärin kourissa joka ei taida ymmärtää tuon taivaallista kilpirauhasesta ja oloni on totisesti sen mukainen,.
Ottakaa huomioon se, että he eivät ole erikoistuneet kilpirauhassairauksiin, heillä ei ole välttämättä tuoreinta tietoa eikä ymmärrystä.
Joten ymmärrettävää on , että hekin ovat vain ihmisiä.
Joten olkaa hiljaa!
Tämä on ihan hirveä tauti.
Tämä vaatii erikoislääkärin toimenpiteitä ja kaikilla ei ole siihen varaa.
Te ette vähintäänkään ymmärrä tästä yhtään mitään, sorry vaan.
- baggie
Olen ruvennut seuraamaan näitä asioita kun 20 vuoden jälkeen kilppariarvot rupes temppuilemaan. Kärsin siis vajiksesta.
Vaikka arvot on viiterajoissa se ei tarkoita että ne on juuri sulle oikeat. Ja tuo t4v on alarajoilla, jos oireita on, kannattaa lääkärin kanssa neuvotella lääkityksen nostosta. Kilppariakin pitäis hoitaa oireiden mukaan kun kerran noston varaa on. Moni vajaatoimintainen hyötyy kun arvot pidetään ylärajalla ja tsh saa olla monella lähes mittaamaton.
Sun oireilla menisin heti lääkäriin ja tomerasti vaatisin lääkitystä ja jos se jo on niin nostoa.
Näissä asioissa on itse ikävä kyllä oltava päättäväinen.
Hae googlella "kilpirauhasen vajaatoiminta", löydät kilpirauhasliiton ja kilpirauhasfoorumin sivut, sieltä saat vahvistusta ja lisää tietoa.
(jos tämä on epäasiallista mainontaa niin ylläpitäjä saa sensuroida tän lopun pois)- Malla
Mikä siinä on epäasiallista? Sehän on asiallista informaatiota eikä kaupallista mainontaa.
- baggie
Malla kirjoitti:
Mikä siinä on epäasiallista? Sehän on asiallista informaatiota eikä kaupallista mainontaa.
Kun ei aina tiedä miten kukakin asian näkee
- mulla
baggie kirjoitti:
Kun ei aina tiedä miten kukakin asian näkee
lääkärissä tänään,tsh oli 5.6 ja t4v 12 ennen 4.9 ja 13.Parempaan suuntaan(?) menossa sanoi lääkäri
- Kylmäkalle
mulla kirjoitti:
lääkärissä tänään,tsh oli 5.6 ja t4v 12 ennen 4.9 ja 13.Parempaan suuntaan(?) menossa sanoi lääkäri
ei ollut vitsi, niin tosi järkyttävää :( - vaihda lekuria!
- mulla
Kylmäkalle kirjoitti:
ei ollut vitsi, niin tosi järkyttävää :( - vaihda lekuria!
Ei vitsi mutta ehkä hiukan kiukun kärjistämä...
Olisin halunnut lisätä vähän lääkitystä koska tuntuu että oireet palailee pikkuhiljaa.Minulla on 2v ollut sama 1tabletti thyroxinia päivässä.Lääkärin puheista sai käsityksen että parempaan suuntaan ollaan menossa,eikä ole mitään syytä nostaa annosta.Harkitsi jopa sitä vaihtoehtoa että lääkityksen lopettamista voisi kokeilla...Kävi hiukka kiukuttaa.Niin ja se lääkäri valitettavasti on just vaihtunut... - bag_gie
mulla kirjoitti:
Ei vitsi mutta ehkä hiukan kiukun kärjistämä...
Olisin halunnut lisätä vähän lääkitystä koska tuntuu että oireet palailee pikkuhiljaa.Minulla on 2v ollut sama 1tabletti thyroxinia päivässä.Lääkärin puheista sai käsityksen että parempaan suuntaan ollaan menossa,eikä ole mitään syytä nostaa annosta.Harkitsi jopa sitä vaihtoehtoa että lääkityksen lopettamista voisi kokeilla...Kävi hiukka kiukuttaa.Niin ja se lääkäri valitettavasti on just vaihtunut...herran jestas näitä lääkäreitä
Jos vajaatoiminta on ja lääkitys sitä syödään loppuikä
lääkityksen nosto on kiinni potilaan subjektiivisistä tuntemuksista ei niinkään arvoista
Jos vajaatoiminnan oireita on lääkettä lisää kunnes häviävät eikä liikatoiminnan oireita tule
Itse juuri viime viikolla "neuvottelin" lääkärin kanssa ja sain luvan nostaa annosta vaikka arvot oli hänestä ok
Ja varokaa jos lääkärit kuulee sanan "masentaa" tai "ahdistaa" ne käy kiini kuin sika limppuun.
On olemassa asiallisiakin lääkäreitä että antaaksi heille :)
- annuze
nko kilpirauhasarvot kohdallan kun ne olivat THS 0,89 ja T4v 17
- .......
Voi ollakin. Mitkä teillä on T4V:n viiterajat? Onko sulla oireita?
- titityy**
Minulla oli arvot huhtikuussa nämä arvot T4V 11 ja THS 1,80. En ole vielä tarkistanut oman tk:oon viitearvoja mutta eikö se yleisesti ottaen ole että T4V ala-arvo on 10.2. Minulla oli siinä tuloksissa siis tuo T4V-arvo rajalla muttei ala-rajan yli vielä. No ei tietenkään tk-lääkäri halunnut edes miettiä että mullla vajaatoimintaa olisi, vaikka kärsin masennuksesta ja väsymys on viimeisen kolmen vuoden . aikana lisääntynyt. :( Melkein ärsyyntyi kun mainitsin asiasta. Psykiatrinikin sanoi että luota tk-lääkäriisi. Joopa joo.. Ei muuta kuin yksityiselle, tai sitten menen uusiin verikokeisiin nyt kesäkuussa tai heinäkuussa ja katson missä arvot ovat.
- nou propleem.
Teillä on ihan kunnon arvoja. Mulla on t4v 6,1 ja tsh 0,9 ja lääkärin mukaan nou propleem,
Mille lääkärille tuota suunnistaisi seuraavaksi. Tämä nykynen on sisätautien lääkäri.
Olenkohan minä joku helevetin koekaniini jolla kokeillaan miten alas voi arvot päästää ennenkuin henki menee. Vai mitä tästä seuraa vai eikö mitään elikkä seuranneeko mitään.
Nämä ovat tositietoja nämä koearvot ja ihmettelin kun luin että on ruvettu lääkitsemään isommilla arvoilla. - Osaavalla lekurilla
nou propleem. kirjoitti:
Teillä on ihan kunnon arvoja. Mulla on t4v 6,1 ja tsh 0,9 ja lääkärin mukaan nou propleem,
Mille lääkärille tuota suunnistaisi seuraavaksi. Tämä nykynen on sisätautien lääkäri.
Olenkohan minä joku helevetin koekaniini jolla kokeillaan miten alas voi arvot päästää ennenkuin henki menee. Vai mitä tästä seuraa vai eikö mitään elikkä seuranneeko mitään.
Nämä ovat tositietoja nämä koearvot ja ihmettelin kun luin että on ruvettu lääkitsemään isommilla arvoilla.Mulla oli aikoinaan lähes samat arvot kuin sulla. Lekuri kehotti odottamaan (muistaakseni) nelisen viikkoa, jotta tulehdus ehti parantua, minkä jälkeen otettiin labrat. Sen tulokset olivat sellaiset, kuin tämä työterveyslekuri odottikin eli vajaalla oltiin ja rutkasti, joten sain Thyroxin-reseptin.
- ?
nou propleem. kirjoitti:
Nämä ovat tositietoja nämä koearvot ja ihmettelin kun luin että on ruvettu lääkitsemään isommilla arvoilla.Noupropleemin arvot viittaavat sentraaliseen vajaatoimintaan. Ohjeiden mukaan sen mahdollisuus pitäisi tarkistaa, jos molemmat arvot ovat matalat.
- No njoo
Kun olin lapsi söin tätä lääkettä päivittäin Nyt on olnut väli jonnekin 12 vuotta ja tila on edelleen hullu kyllä väsynyt mielialan muutokset jne. Kävin verikokeissa ja sain vastauksen nyt Täältä lukemalla ilmenee niin että luultavasti ei tule mitään hoitoa kilpirauhasen toimitusele kuin minun esimerkit olivat T4-14 TSH 1,0 Sto -35 Mitä ehdotatte ja mihin mennä lääkärille
- Lääkärit kertoo
Nimimerkille: No joo.
Seerumin TSH:n viitearvot aikuisilla on tarkistettu ja uusi viitearvo on 0,5 - 3,6 mU/l ja t4v viitearvo 10,2 – 21,0.
Mitaut arvot näyttävät olevan ihan hyvät, et todellakaan ole kilpirauhaslääkitykjsen tarpeessa, oireesi johtuvat jostain muusta syystä.
Keskustelupalstat eivät ole oikea paikka kysyä eik kertoa laboratorio tutkimustensa tuloksia eikä niiden tulkintoja.- --------
Jumaleissön, ne T4V:n viiterajat riippuu edelleenkin labran käyttämästä tutkimusmenetelmästä. Lukemat tulkitaan aivan eri tavalla jos T4V:n viiterajat on 7-16 tai 12-22.
- FInlandsucks
lääkärit kertoo väärin. liian isot rajat. THS yläraja pitäisi olla ainakin 2,5 ja t4v pitäisi olla yli 15.
keskustelupalstat on parempia kuin lääkärit kun täältä saa oikeeta tietoa. lääkärit vain haluaa ihmisten kärsivän ja vaikka olis mitä oireita niin ei saa lääkkeitä. pitäs mennä amerikkaan että sais parempaa hoitoa- Vehvis
Jo vain. Tänään kuulin et TSH arvo on 2,5 ja T4V 15. Olo on petraantunut kummasti, mutta jokainen on yksilä ja suosittelen käymään aina sisätautilääkärin vastaanotolla :D
- S
Itselläni on vajaatoiminta ja viitearvot ovat viitearvoja. Paras mittari on oma vointi. Itselläni oli vain toinen arvo pielessä lääkitystä aloittaessani ja lääkäri antoi minun itse päättää haluanko aloittaa lääkityksen. Ilman muuta aloitin, kun kroppa ei toiminut enää lainkaan. Oli alilämpöä, palelua, ummetusta, pahoinvointia, närästystä, vatsa ei todellakaan vetänyt enkä juuri voinut syödä ja silti turposin kuin pullataikina. Aamuisin en tahtonut päästä liikkeelle, tavarat tippuilivat käsistä. Oli ainaista väsymystä ja pienestäkin tekemisestä olin kipeänä. Sairastelin paljon enkä tahtonut parantua, unet meni sekaisin, oli jalkasärkyjä, nivelkipuja vatsakipuja, muisti pätki kaikkea mahdollista. 2 kuukauden jälkeen selvästi lääkitys alkoi auttaa painokin putosi nopeasti melkein 20 kiloa ihannepainoon. Aloitusannostus on ollut sopiva.
- Vajjaa itekki
Minkälaiset arvot sulla sit oli jos saa kysyä?
mä ihmettelen omia arvojani TSH 0.11 ja T4V 12.3, jälkimmäinen viitearvoissa lääkärin mukaan ei tarvii tehdä mitään. Olo on kuitenkin kaamea. Töissä jaksan olla päikkäreiden voimilla teen töitä kuljetusalalla.
- tuulikki0
hei tässä taas yksi arvojen tutkailija,??? lääkärikäynnin jälkeen
oli muuten varmaan (konitohtori) jos joku voisi hiukan selventää kiitos
tsh 4,38
t4-v 14,1- ++++++
Tuo TSH viittais vajaatoimintaan. T4V:n tulkintaan tarvittais ne teidän labran viiterajat ;) - useissa labroissa tuo olis vielä kohtuullinen lukema, mutta postaa ne rajat niin voi sanoa tarkemmin.
- tuulikki0
kiitos,
ok
tsh 0,3-4,2 viitearvo mU/l
t4-v 11-22 viitearvo pmol/l- +++++
Eli T4V on viitteen alakolmanneksen tuntumassa eli useimmille turhan matala ja "linjassa" tuon TSH:n kanssa (joka terveillä yleensä jossain 1,5 kieppeillä) - olet siis selvästi vajaatoimintaan kallellaan ja jos on oireita pitäis kokeilla auttaisko tyroksiini.
- tuulikki0
kyllä oireita ollut kai 5 vuotta ja viimeiset 2 vuotta jo aika olemista
mutta ei terveyskeskuslääkärit ....tänään viimeksi lähetti vaan pois että ei
ole mitään ja en siihen osannut sanoa mitään olin niin........
viimeksi sentään ottivat laajemman labrakokeen ja sen kun kuulin niin
puolituntia hypin raivosta paikallani ja toisen 30 minuuttia riemusta, kun en olekaan hullu.
nyt varattu aika yksityiselle toivotaan parasta vaikka ei ole paljoa varaakaan juosta siellä.
suuri kiitos vastauksista. - .......
Husin alueella ainakin tsh:n viitearvot on nykyään 0,5-3,6! Eli niiden mukaan sulla olis arvot yläkantissa. Mullakin oli oireita, mutta arvot eivät olleet hirveän koholla. Tuurilla löytyi hyvä yksityinen lääkäri, joka ymmärsi heti. Tsemppiä sinne :)
- vähän huolestunu
mites mie, tsh arvo 29.50! kävin tänään lekurin juttusilla, ei toi oo mitään hälyttävää laitetaan kokeeks jotain nappia? onko tää nyt kuolemaks?
- +++++++
vähän huolestunu kirjoitti:
mites mie, tsh arvo 29.50! kävin tänään lekurin juttusilla, ei toi oo mitään hälyttävää laitetaan kokeeks jotain nappia? onko tää nyt kuolemaks?
Korkeakaan TSH itsessään ei tee sulle mitään, riippuu niistä vars. kilpparihormoneista ja sun oireista miten paha vajis oikeasti on. Vajikseen ei ihan vähässä kummassa kuole, kaameat vajisoireet tulee hyvissä ajoin ennen sitä :P. Olet kuitenkin todella enemmän kuin "koelääkityksen" tarpeessa.
- Sims3
heipä hei..
Kyselisin näistä kilpirauhasarvoista sen verran, että itseltäni ne on ottettu raskauden aikana muista syistä vuonna 2009 ja silloin ne olivat tsh: 4.37 sen jälkeen jouduin lisä kokeisiin jossa todettiin 2:n viikonpäästä arvojen olevan jo T3-V:5.2 , T4-V:13 ja TSH oli 4.85.. viimeisten kokeitten jälkeen muutimme ja lääkärin kanssa sovittu tapaaminen jäi, joten onko nämä arvot olleet normaalit ja jos ei niin vaikuttavatko tuolloin todetut arvot nykypäivään hoitamattomana??? - Pertsa1234
Kuukausi sitten mulla mitattiin S-TSH 120 kun menin hiukan valittelemaan urheilua haittaavista oireista , nyt 4 viikkoa myöhemmin S-TSH arvo oli 95 ja olen ihan uusissa täpinöissä tosin matkaa tavoitteeseen alle 4 on vielä jonkin verran , mutta eteenpäin mennään sano mummo lumessa :D
- epäilevä
TSH 0,98
T4V 14
Oireina uniongelmia aina (heräilen yöllä), treenin jälkeen nukkuminen vaikeaa, hikoilu, kuuma, väsymys.. Voisiko olla vajista? Lääkärin mielestä tietysti OK, ylikuntoa tämä ei ole.- Tietosivut
Vaikea sanoa ... Optimi arvo TSH:lle on 1-2, T4V:lle 16-20 (21). Hyviä tietosivustoja vajaatoiminnan oireista ovat http://www.kilpirauhasliitto.fi http://www.kilpirauhanen.com ja http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi
Endokrinologeissakin on eroa, määrääkö noilla arvoillasi Thyroxinin vai ei. Oireistasi hikoilu viittaisi enemmän liikatoimintaan, mutta arvot eivät.
- arvot kunnossa
Ikä? Sukupuoli?Arvot on ok ja oireet viittaa enemmänkin liikatoimintaan kuin vajikseen. Hikoilu ja univaikeudet voi liittyä vaihdevuosiin, jos ikä ja sukupuoli stemmaa. Se, että treenin jälkeen on vaikea saada unta, ei ole epänormaalia. Treenin jälkeen menet ylikierroksilla eikä sitä voi lopettaa kuin lamppua sammuttais. Treenin jälkeen pitää varata aikaa rauhoittaa mieli ja keho, jotta saisit normaalisti nukuttua. Jos jää univajetta, ei ole ihme, jos päivällä väsyttää.
- epäilevä
23v ikää ja mies. Ja tuo että treenin jälkeen on vaikea saada unta on itselle epänormaalia, ennen ei ollut mitään ongelmia (pari vuotta takaperin).
Viimeksi treenit alkoi kuudelta illalla ja sain unta kuudelta aamulla, tuo on epänormaalia. Normaalia on se että ei saa pariin tuntiin unta treenien jälkeen. Olen treenannut koko nuoren ikäni niin tiedän levon sekä treenin merkityksen.
Ylikunto suljettu pois 6kk treenitauon vuoksi sekä tarvittavien lepopäivien vuoksi aikaisemminkin, treenimäärät eivät ole koskaan noussut yli 5x viikkoon, yleensä pysytellen siinä 3-4x akselilla. - ei-oireita
eipä ne lääkärit ole oikein helpolla määräämässä tyroxinia. Minun lääkäri sanoi että vasta tsh ollessa yli 9 voidaan harkita lääkitystä. aika pöyristyttävää jos mietti et viiterajat on kuitenkin 4,0.
- vaihda lääkäriä
Vaihda lääkäriä. Mene yksityiselle endokrinologille, jos on paljon oireita ja TSH yli 2,5.
- jormajortikka64
mulla tsh 1.3,t4-v 15,t3-v 5,9.mikä diagnoosi,mikä lääkitys?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822