Luetko klassikkokirjoja?

Kulttikirjat

Tai jonkun palkinnon saaneita kirjoja?

Itse olen yrittänyt lukea niitä, mutta ne ovat niin tylsiä!
Tuntuu että palkinto annetaan sille, joka kirjoittaa mahdollisimman tärkeästä aiheesta, ei sille joka oikeasti osaa kirjoittaa viihdyttävän kirjan jota jaksaa lukea.

Viimeksi yritin lukea sotaa ja rauhaa, mutta piti lopettaa jo muutaman luvun jälkeen.

Ainoa klassikkokirja jonka olen lukenut kokonaan, oli pikku naisia.

28

337

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jii007

Ainoa klassikko mitä olen lukenut on Aku Ankan taskukirja.

• Tosimies™

Lukeminen on homoa.

• Kevyt klassikko
    • Nuorena (20v - 30v) luin suurimman osan maailman ja Suomen kirjallisuuden klassikoista.

Nyt en ole enää lukenut kaunokirjallisuutta vuosiin satunnaista lyriikkaa lukuunottamatta.

• 3+23

Lukeminen kannattaa aina. Stephen Kingin kirjatkin on ihan erilaisia kuin niiden filmatisoinnit. Samoin monien muiden kirjailijoiden tuotannot.
      Itse kaivelen divareista aina hyviä kirjoja kun on aikaa.

• Verilöyly

Carrie oli hyvä.

• ätmi

En ole mikään homo.

• Tunnustan, etten eläessäni ole saanut luettua yhtään venäläistä klassikkoa loppuun asti. Maailmankirjallisuuden klassikoita muutenkin luen harvoin. Sen sijaan Finlandia-palkitut ja ehdolla olleet olen suurimmaksi osaksi lukenut ja tosi monista myös tykännyt. Hyryn Uuniin en kyllä ole ainakaan vielä tarttunut.

Luen paljon myös hömppää eli aina on joku dekkari tai esimerkiksi matkakirja työmatka-/sänkylukemisena.

• Hämärän rajoilta

Uuni on yksi harvoista minulla kesken jääneistä kirjoista. Se oli pari kesää sitten, kun olin pimeissä raksatöissä, temaattisena bussimatkalukemisenani. Yritin taistella tieni sen sivujen läpi, mutta jotenkin kerronnan ja uunin rakentajahahmon lestadiolainen totisuus (sekä ilman että yks-etuliitteen kanssa) sai minusta selkävoiton. Pidän kyllä toisinaan lakonisesta minimalismista, ei kirjailijan ole suinkaan pakko aina rönsyillä ja viihdyttää, mutta tästä en vain saanut mitään irti.

• Jorma.

Jallussa oli joskus kiintoisia artikkeleita. Samoin seksinovellit kuvien kera olivat tyydyttävää luettavaa

• kirjahipsteri

Jos ei ole tottunut lukija, niin kannattaa aloittaa lukeminen helpommasta päästä. Esimerkiksi Tolstoin Sota ja Rauha on jo sivumäärältään niin valtavan työläs opus, että monesta ei ole kahlaamaan sitä läpi.

Klassikoista kannattaa valita joku sellainen aihe, joka kiinnostaa itseä. Ensiksi voi lähteä liikkeelle jostain muusta kuin vanhoista kirjallisuuden Nobel-palkituista, mutta jotka kuitenkin on saanut tunnustusta. Sanotaan vaikkapa Arto Paasilinnan Jäniksen vuosi on varsin kevyttä luettavaa melkein kenelle vaan. Myös moni Finlandia-palkittu kirja on myös viihdyttävä.

Nobel-palkituista kirjoista olen itse pitänyt esimerkiksi Pearl S. Buckin Hyvä maa, John Galswortyn Omenapuu ja Ernst Hemingwayn Vanhus ja Meri teoksista. En ole kuitenkaan varma, että aukeaako noiden kirjojen viesti sellaisille, jotka eivät lue paljon, koska noissa kaikissa on aika hienovarainen tunnelma.

Suurimman osan klassikkokirjoista olen lukenut alle 20-v ikäisenä

• Brokeback Mountain

Annie Proulx on hyvä kirjailija. Suosikkejani on karjapaimen kirjat. Se tuntee hyvin vanhaa Amerikkalaista maaseutua, jonne monet sen kirjoista sijoittuu.

• erkki-täti

Onko aloittajalla oletus, että hänen omasta mielestään viihdyttävä kirja ansaitsisi tulla muistetuksi klassikkona maailmankirjallisuudessa? Vau.

Moni maailmankirjallisuuden klassikko saattaa myös olla viihdyttävä (jos omaa tietynlaisia taustatietoja, heh). Klassikoksi nousevassa kirjassa on aina myös monia tarinantasoja. Jotta saisi elämyksen, pitää lukea ajatuksen kanssa. Se ei sitten olekaan välttämättä kaikkien mielestä viihdyttävää, varsinkin jos on yleissivistyksessä aukkoja.

Olen lukenut klassikoita näytelmistä romaaneihin, ja jotkin niistä seuraavat mukanani huolimatta siitä, mihin muutan. Muutamista en vain halua koskaan luopua, ja palaan niihin uudestaan. Samalla voin vertailla lukukokemuksiani eri ikäkausina -> opin itsestäni.

• utelias urmas

Mitkä on ne muutamat, joista et luovu ja joihin palaat uudelleen? Miten ne on muuttuneet ensimmäisestä lukukerrasta?

Yksi klassikko, jonka olin lukenut nuoruusvuosina (ysärillä) ja joka tuli luettua parisen vuotta sitten uudelleen, oli muuttunut konkreettisesti tai kirjaimellisesti. Ysärin alussa suuri ja mahtava naapurimaamme oli vielä aiheuttanut ko. kirjan sensurointia. Arvaako kukaan mistä kirjasta kyse?

• erkki-täti
        utelias urmas kirjoitti:

Mitkä on ne muutamat, joista et luovu ja joihin palaat uudelleen? Miten ne on muuttuneet ensimmäisestä lukukerrasta?

Yksi klassikko, jonka olin lukenut nuoruusvuosina (ysärillä) ja joka tuli luettua parisen vuotta sitten uudelleen, oli muuttunut konkreettisesti tai kirjaimellisesti. Ysärin alussa suuri ja mahtava naapurimaamme oli vielä aiheuttanut ko. kirjan sensurointia. Arvaako kukaan mistä kirjasta kyse?

Olisiko ollut Sotaromaani?

En halua jokaista suosikkiani kertoa, mutta Moby Dick on yksi niistä, joihin palaan uudelleen ja uudelleen. Sen mainitsen siksi, että asia on aiheuttanut usein väittelyä, johon ei edes kiinnosta osallistua. Niin eri tavalla minä sitä kirjaa luen.

• urmas unelias
        erkki-täti kirjoitti:

Olisiko ollut Sotaromaani?

En halua jokaista suosikkiani kertoa, mutta Moby Dick on yksi niistä, joihin palaan uudelleen ja uudelleen. Sen mainitsen siksi, että asia on aiheuttanut usein väittelyä, johon ei edes kiinnosta osallistua. Niin eri tavalla minä sitä kirjaa luen.

George Orwellin Vuonna 1984-romaanin vasta vuoden 1999 suomennoksessa on mukana aikaisemmin suomennoksesta poistetut suorat viittaukset Neuvostoliittoon.

• erkki-täti
        urmas unelias kirjoitti:

George Orwellin Vuonna 1984-romaanin vasta vuoden 1999 suomennoksessa on mukana aikaisemmin suomennoksesta poistetut suorat viittaukset Neuvostoliittoon.

Ou nou, ai jaa.

Kohta tulee varmaan alleviivaukset mukaan kirjojen painoksiin?

• Vanhoja sellaisia

Tullut luettua lähinnä vanhojen klassikkokirjailijoiden kirjoja, mutta usein parhaat kirjat olleet muita kuin niitä itse klassikoita.

• Ikisinkku M

"Klassikoista" äkkiä tulee mieleen Victor Hugon Kurjat (Les Misérables), John steinbeck, John Irving, Raymond chandler, Ernest Hemingvay joita lukenut.

• Ei kiinnosta

kirjat.

• 101% hetero.

Lukeminen. Se on homoille.

• 11+14

Haluisin lukea George Orwelin "Vuonna 1984" ja varmaan vielä luenkin jossain vaiheessa.

• - - -

Tottumattoman lukijan kannattaa tosiaan aloittaa sellaisista kirjoista, joita on suht helppo ja miellyttävä lukea. Palkintokirjoissa on joukossa helmiä ja välillä outojakin tapauksia. Sujuvia ja pidettyjä klassikoita, vaikka monet paksujakin, ovat mm.:

Victor Hugo: Kurjat
      Alexandre Dumas: Kolme muskettisoturia (vars. nuorille)
      John Steinbeck: Vihan hedelmät
      Thomas Mann: Buddenbrookit
      Norman Mailer: Alastomat ja kuolleet
      Harper Lee: Kuin surmaisi satakielen
      Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan
      Vladimir Nabokov: Lolita
      William Golding: Kärpästen herra
      Hermann Hesse: Arosusi
      Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen

• 17+12

Arosusihan kuuluu jokaisen nuoren teini-iän angstiin. On polvi pojasta huonontunut, jollei sitäkään ole ätmit lukeneet.

S*atana ja Sinuhe mukaansatempaavia kestosuosikkeja. Joskin Waltarilta paras on mielestäni Turms.

• ¿ Poo Poo

Luen paljon, mutta yleensä vain Aku Ankan taskukirjoja. ;)))

• -.-.-.-

Luen, mutten kuitenkaan ole lukenut kovin montaa. Ehkä jotain 10. Nyt on menossa James Joycen Ulysses englanniksi ja on kyllä ehdottomasti raskainta mättöä tähän mennessä. Jos joku kysyisi, että mitä kirjassa on tapahtunut, niin en kyllä oikein osaisi sanoa.

• 17+12

Siinäpä kunnianhimoinen urakka :D Itse yritin suomeksi (Saarikosken suomennos, uusi Lehdon suomennos ilmestynyt pari vuotta sitten) ja pääsin sivulle 184.

• Madam, I'm ATM

Ihan nössö kirja. Lukisit Finnegan's Wakea. Siinä vasta mättöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2485
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1634
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      141
      1286
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      293
      1086
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      314
      1036
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      1012
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      22
      975
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      926
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      19
      814
    10. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      783
    Aihe