Miksi se lapsen/lasten elatus puhuttaa

kaljaa kyllä ostella

ja riitauttaa eron jälkeen niin kauheasti, muta se ei useinkaan aiheuta pänvaivaa kun perhe on kokonainen? Silloin maksetaan mitä pitää, eikä lasketa kumpi maksaa enempi ja kumpi vähempi?

Eihän ne lasten kulut kkoskaan vähene, nehän nousee koko ajan.

Ja isienon hyvä muistaa se asia, että heiltä poistuu vastuu lapsen hoidosta, koska se on vapaaehtoista.
Äiti sen sijaan hoitaa ja on vastuusssa heistä 18 vuotta?
Miehet ei ole ottaneet sitä huomioon, mutta riitelevät 150 e kk elareista, johon sisältyy kaikki, myös se hoito.. jonka se ex vaimo tekee ilmaiseksi.
Jos äiti vei lapsen hoitoon hän maksaa sen, koska se ei korota sitä elaria yhtään. Näin ollen miehen ei tarvi siitäkään yöunia menettää.

194

3303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen isä

      Aina voi antaa lapset isälle asumaan ja isälle huoltajuus niin ei tarvitse rutista;
      itse olisin isänä ikionnellinen saadessani omat lapset itselleni asumaan edes osittain, enkä pyytäisi ex puolisoltani, yhteiskunnalta sen enempää elatusapua kuin lapsilisääkään.

      • jjjjjjkdg

        "Aina voi antaa lapset isälle asumaan ja isälle huoltajuus "

        Juu kyllä, jos vihaa ja inhoaa lapsiaan eikä yhtään ajattele mikä heille on hyväksi.


      • Ön läpsiä
        jjjjjjkdg kirjoitti:

        "Aina voi antaa lapset isälle asumaan ja isälle huoltajuus "

        Juu kyllä, jos vihaa ja inhoaa lapsiaan eikä yhtään ajattele mikä heille on hyväksi.

        Kyl läpsiään vöi höitää jös hälyää.


      • eivi..ddu
        jjjjjjkdg kirjoitti:

        "Aina voi antaa lapset isälle asumaan ja isälle huoltajuus "

        Juu kyllä, jos vihaa ja inhoaa lapsiaan eikä yhtään ajattele mikä heille on hyväksi.

        olipa harvinaisen typerä vastaus


      • jjjjjjkdg kirjoitti:

        "Aina voi antaa lapset isälle asumaan ja isälle huoltajuus "

        Juu kyllä, jos vihaa ja inhoaa lapsiaan eikä yhtään ajattele mikä heille on hyväksi.

        Olen isä ja lapset tulivat erossa minulle. Sossutädit esittivät käräjillä että minä olisin lasten lähivanhempi. Tuomari teki päätöksen ihan sossutätien esittämällä tavalla.
        Nyt lapset ovat jo aikuisia eikä heillä tunnu traumoja olevan siitä että isänsä luona joutuivat asumaaan, opiskelevat molemmat.

        Kyllähän Isä pystyy hoitamaan lapset ihan siinä missä Äitikin, sehän on selvä.


      • Lasten puolesta

        Aina eivät isät halua edes tavata eikä maksaa elatusapua, on niin paljon kivempi elää sinkkuna vailla vastuuta. Nyky Suomessa ei etävanhemmalla ole velvollisuutta tavata lasta vaikka lapsilla oikeus tavata etävanhempaa, mutta koko erossa lapset häviävät. Menettävät entisen elämän ja hyvin usein joutuvat keskelle vanhempien riitoja. Jos olisi joku taho joka katsoisi lapsilla olevan oikeus samaan elintasoon kuin ennen eroa olisi joku järki näissä asioissa, lasten elämä puoliksi molemmille ja etävanhemmalla lisä siitä ettei osalistu arjen pyörittämiseen.


      • khkk
        jjjjjjkdg kirjoitti:

        "Aina voi antaa lapset isälle asumaan ja isälle huoltajuus "

        Juu kyllä, jos vihaa ja inhoaa lapsiaan eikä yhtään ajattele mikä heille on hyväksi.

        Ai, isäkö on sitte jotenki huonompi vahempi?


      • trgfdgfd
        jjjjjjkdg kirjoitti:

        "Aina voi antaa lapset isälle asumaan ja isälle huoltajuus "

        Juu kyllä, jos vihaa ja inhoaa lapsiaan eikä yhtään ajattele mikä heille on hyväksi.

        Miksi ihmeessä menet tekemään lapsia tuollaisen miehen kanssa? Tuskin olet kovin kummoinen huoltaja itsekään jos olet noin surkea arvioimaan ihmisiä.


      • pikku eerika kysyy

        Miksi tehdä lapsia, jos ei ole halua / varaa niitä hoitaa?

        Aloittaja vaikutti aika angstiselta;
        mielestäni, mikäli ei omia lapsiaan halua hoitaa
        ilman rahallista korvausta,
        kannattaisi jo lapset laittaa laitokseen.

        Ehkäisykin on jo keksitty?


      • On Näin
        khkk kirjoitti:

        Ai, isäkö on sitte jotenki huonompi vahempi?

        Useimpien sossutätien mielestä asia on juurikin näin


      • spörttipöikä
        eivi..ddu kirjoitti:

        olipa harvinaisen typerä vastaus

        ölet äivän öikeässä


      • eipä yleistetä
        jjjjjjkdg kirjoitti:

        "Aina voi antaa lapset isälle asumaan ja isälle huoltajuus "

        Juu kyllä, jos vihaa ja inhoaa lapsiaan eikä yhtään ajattele mikä heille on hyväksi.

        Yksinhuoltajaisänä en ymmärrä tullaisia asenteellisia ja yleistäviä keskustelunavauksia. Aina ei ole äiti se joka vanhemmuudesta vastuun kantaa ja isät kategorisesti vastuuttomia. Tyttäreni ei halua alkoholisoitunutta äitiään tavata, enkä siihen häntä koskaan tule pakottamaan. Ei saa tytär äidin osuutta elatuksestakaan, kun on muodollisesti yhteishuoltajuus, mutta pärjätään. Tärkeintä on, että lapsella on turvallinen koti.


      • orf

        Ei kalljankittaajalle voi lapsia luovuttaa , tarkottaen kyseisen rouvan ex-puolisoa. Senhän jo määrää lastensuojelulaki . On meitä onneksi tunnollisiakin miehiä . Se on harmi , jos lapsi joutuu kärsimään vanhempien riidoista . Joskus on syyllinen isä , joskus äiti . Olisikohan se lapsi pitänyt jäädä hankkimatta ????


      • Matti ja Maija
        pikku eerika kysyy kirjoitti:

        Miksi tehdä lapsia, jos ei ole halua / varaa niitä hoitaa?

        Aloittaja vaikutti aika angstiselta;
        mielestäni, mikäli ei omia lapsiaan halua hoitaa
        ilman rahallista korvausta,
        kannattaisi jo lapset laittaa laitokseen.

        Ehkäisykin on jo keksitty?

        Eerika voisi itse käydä töissä ja viedä uninen lapsi tarhaan . Töitten jälkeen lapsen haettuaan , ruokittuaan , pestyään ja iltasadun luettuaan panna hänet nukkumaan . Sen jälkeen alkaa kotiaskareet ja seuraavan päivän vaatteiden etsintä . Täytyy myös budjetoida seuraavan päivän ja koko kuukauden menot . Siinä astuu kuvaan SE ELATUSAPU . Ymmärsitkö nyt varmasti kaikki ???? Sulla ei varmasti ole lapsia ja sen kyllä huomaa.


      • öli läpsiä
        Ön läpsiä kirjoitti:

        Kyl läpsiään vöi höitää jös hälyää.

        Lasten elatusmaksuun johtaa monia reittejä.
        Kun toinen osapuoli kokee kärsineensä ylenmäärin vääryyttä, ei hän halua olla maksajakaan.
        Vaikka huoltajuus/avioerotilannetta ei ratkotakaan syyllisyysperusteella niin lopputuloksen tyydyttävyyteen sitä ei voida estää vaikuttamasta.

        Varsinkin jos ja kun maksajana oleva usein katsoo ettei hän ollut alunperinkään TÄLLÄISTA SOPIMUSTA OLLUT TEKEMÄSSÄKÄÄN kun perhe perustettiin kuin johon on päädytty. Ja monasti eri vaiheissa on käytössä ainakin toisella puolen ellei peräti molemmin puolin kierojakin kenovalikoimia ollut käytössä.
        Kun perhe jaetaan kahtia, useat yhteiskustannukset kohoavat siinä samalla. Jos maksajaksi joutuva kokee lisääntyneen kustannusosuutensa sakoksi hyvin hoidetusta isänroolista, ei hän siitä palkaksi seuraavaa lisää mielellään ota maksukustannustakaan kiittäen vastaan..
        Näin silloin kun lasten äiti on juossut mulokkujen perässä ja sentakia erottaessa isä kuitenkin joutuu sorrettuun asemaansa.


      • ohikälppiä
        On Näin kirjoitti:

        Useimpien sossutätien mielestä asia on juurikin näin

        Silloin kun lopputulos jää sellaiseksi että maksumies kokee tulleensa väärinkohdelluksi hän ei ole halukas siitä vielä maksamaankin.
        Etenkin kun hän on tottunut että yhteiskunta vaatii huonon tavaran myyjää hyvittämään rikkinäisenä myydyn hammasharjankin.

        Harva turpiinsa syyttömästi saanut kiittelee jos häntä siitä hyvästä vielä potkitaan monolla berceelle.
        Ei sittenkään vaikka tuomari määräis.


      • drftghj
        Matti ja Maija kirjoitti:

        Eerika voisi itse käydä töissä ja viedä uninen lapsi tarhaan . Töitten jälkeen lapsen haettuaan , ruokittuaan , pestyään ja iltasadun luettuaan panna hänet nukkumaan . Sen jälkeen alkaa kotiaskareet ja seuraavan päivän vaatteiden etsintä . Täytyy myös budjetoida seuraavan päivän ja koko kuukauden menot . Siinä astuu kuvaan SE ELATUSAPU . Ymmärsitkö nyt varmasti kaikki ???? Sulla ei varmasti ole lapsia ja sen kyllä huomaa.

        Useimmissa tapauksissa kuitenkin vanhempi, jolle lapset määrätään, nimenomaan haluaa lapset itselleen. Suurimmassa osassa tapauksia kiistellään sen puolesta, että saataisiin lapset itselle eikä itseltä pois. Jos nyt aiotaan väittää, että lapsen parastahan siinä vain ajatellaan niin isäkö ei sitten ajattele lapsen etua. Ihan hyvä on muistaa sekin, että yksinhuoltajuutta ei kyllä yleensä sovussa määrätä. Se tarvitsee kovat perusteet. Se, että lapset asuu enimmäkseen äidin luona ei ole yksinhuoltajuus.


      • Eroaminen vie köyhyy
        öli läpsiä kirjoitti:

        Lasten elatusmaksuun johtaa monia reittejä.
        Kun toinen osapuoli kokee kärsineensä ylenmäärin vääryyttä, ei hän halua olla maksajakaan.
        Vaikka huoltajuus/avioerotilannetta ei ratkotakaan syyllisyysperusteella niin lopputuloksen tyydyttävyyteen sitä ei voida estää vaikuttamasta.

        Varsinkin jos ja kun maksajana oleva usein katsoo ettei hän ollut alunperinkään TÄLLÄISTA SOPIMUSTA OLLUT TEKEMÄSSÄKÄÄN kun perhe perustettiin kuin johon on päädytty. Ja monasti eri vaiheissa on käytössä ainakin toisella puolen ellei peräti molemmin puolin kierojakin kenovalikoimia ollut käytössä.
        Kun perhe jaetaan kahtia, useat yhteiskustannukset kohoavat siinä samalla. Jos maksajaksi joutuva kokee lisääntyneen kustannusosuutensa sakoksi hyvin hoidetusta isänroolista, ei hän siitä palkaksi seuraavaa lisää mielellään ota maksukustannustakaan kiittäen vastaan..
        Näin silloin kun lasten äiti on juossut mulokkujen perässä ja sentakia erottaessa isä kuitenkin joutuu sorrettuun asemaansa.

        Jos ei nykyinen tilanne miellytä niin olisikohan ehkä pitänyt miettiä mitä se eroaminen tuo tullessaan, tai harkita kaksi kertaa ennen kuin valitsee sen miehen lastensa isäksi.


      • totta.
        drftghj kirjoitti:

        Useimmissa tapauksissa kuitenkin vanhempi, jolle lapset määrätään, nimenomaan haluaa lapset itselleen. Suurimmassa osassa tapauksia kiistellään sen puolesta, että saataisiin lapset itselle eikä itseltä pois. Jos nyt aiotaan väittää, että lapsen parastahan siinä vain ajatellaan niin isäkö ei sitten ajattele lapsen etua. Ihan hyvä on muistaa sekin, että yksinhuoltajuutta ei kyllä yleensä sovussa määrätä. Se tarvitsee kovat perusteet. Se, että lapset asuu enimmäkseen äidin luona ei ole yksinhuoltajuus.

        Olet niin oikeassa. Kaverini on hakenut yksinhuoltajuutta sillä perusteella, että lasten isää ei ole näkynyt kahteen vuoteen lainkaan. Ei ole ottanut yhteyttä kaveriin tai suoraan lapsiin. Ei saanut, vaan yhteishuoltajuus on edelleen voimassa.


      • Myös isä

        Isyys on ikuista muista se aina,lapsesi tarvitsee isäänsä se on sitten eri asia onko sinusta isäksi.


      • Never again
        On Näin kirjoitti:

        Useimpien sossutätien mielestä asia on juurikin näin

        Erosimme yhteisymmärryksessä siten ettei kummallekaan tullut elatusmaksuja.
        Jaoimme myös lapset. Siitä huolimatta on vaikeuksia ollut enempi kuin tarpeeksi.
        Kun asioista ei saa avoimesti puhua pääsevät sivulliset järjestelemään asioita
        päin persusta.


      • ......
        eipä yleistetä kirjoitti:

        Yksinhuoltajaisänä en ymmärrä tullaisia asenteellisia ja yleistäviä keskustelunavauksia. Aina ei ole äiti se joka vanhemmuudesta vastuun kantaa ja isät kategorisesti vastuuttomia. Tyttäreni ei halua alkoholisoitunutta äitiään tavata, enkä siihen häntä koskaan tule pakottamaan. Ei saa tytär äidin osuutta elatuksestakaan, kun on muodollisesti yhteishuoltajuus, mutta pärjätään. Tärkeintä on, että lapsella on turvallinen koti.

        Ei yhteishuoltajuus vaikuta elatusmaksuihin jos lapsi asuu pääasiassa vaan toisen vanhemman kanssa. Yhteishuoltajuus ei tarkoita että lapsi asuisi puolet ja puolet vanhempien kanssa. Oletko edes hakenut elatusmaksua. Jos äiti ei sitä pysty maksamaan niin yhteiskunta maksaa äidin osuuden elatustukena.
        Meillä oli miehen kanssa yhteishuoltajuus. Tytär asui kanssani eikä halunnut olla edes viikonloppuisin isän luona viinan käytöstä johtuen. Isän osuus elatuksesta saatiin kelalta.
        Nyt on turha sanoa että mitäs menit tekemään lapsia tuollaisen miehen kanssa. Mies oli raitis ja hoiti työnsä vielä perheessä ollessa. Vapauden kaipuu iski ja miestä vietiin. Todellisuus oli toista kuitenkin. Meni työ ja terveys kun vapaus ei ollutkaan niin ihanaa kun oli haaveillut. Viinasta etsi lohtua. Lopulta meni henkikin.


      • jjjjjjkdg kirjoitti:

        "Aina voi antaa lapset isälle asumaan ja isälle huoltajuus "

        Juu kyllä, jos vihaa ja inhoaa lapsiaan eikä yhtään ajattele mikä heille on hyväksi.

        Miksei lapsen / lasten olisi hyvä asua isällään?
        Miksei se olisi lapsille hyväksi?


      • !!!
        drftghj kirjoitti:

        Useimmissa tapauksissa kuitenkin vanhempi, jolle lapset määrätään, nimenomaan haluaa lapset itselleen. Suurimmassa osassa tapauksia kiistellään sen puolesta, että saataisiin lapset itselle eikä itseltä pois. Jos nyt aiotaan väittää, että lapsen parastahan siinä vain ajatellaan niin isäkö ei sitten ajattele lapsen etua. Ihan hyvä on muistaa sekin, että yksinhuoltajuutta ei kyllä yleensä sovussa määrätä. Se tarvitsee kovat perusteet. Se, että lapset asuu enimmäkseen äidin luona ei ole yksinhuoltajuus.

        Kysyt ''isäkö ei sitten ajattele lapsen etua''. Sellainen isä joka haluaa luistaa elatusmaksuista, ei kyllä varmasti ajattele lapsen etua!


      • -sefjfjeiqfjfire
        mapee kirjoitti:

        Olen isä ja lapset tulivat erossa minulle. Sossutädit esittivät käräjillä että minä olisin lasten lähivanhempi. Tuomari teki päätöksen ihan sossutätien esittämällä tavalla.
        Nyt lapset ovat jo aikuisia eikä heillä tunnu traumoja olevan siitä että isänsä luona joutuivat asumaaan, opiskelevat molemmat.

        Kyllähän Isä pystyy hoitamaan lapset ihan siinä missä Äitikin, sehän on selvä.

        Hei Mape
        Minulla oli sama tilanne, kuin sinulla. Lapset vaativat päästä luokseni asumaan. Nyt jo aikuisia ja työssä, Selvisin mielestäni hyvin heidän kanssaan. He myös ovat kertoneet sen minulle. Äidin luo jääminen olisi ollut iso riski.


      • "lapsen etu"
        Lasten puolesta kirjoitti:

        Aina eivät isät halua edes tavata eikä maksaa elatusapua, on niin paljon kivempi elää sinkkuna vailla vastuuta. Nyky Suomessa ei etävanhemmalla ole velvollisuutta tavata lasta vaikka lapsilla oikeus tavata etävanhempaa, mutta koko erossa lapset häviävät. Menettävät entisen elämän ja hyvin usein joutuvat keskelle vanhempien riitoja. Jos olisi joku taho joka katsoisi lapsilla olevan oikeus samaan elintasoon kuin ennen eroa olisi joku järki näissä asioissa, lasten elämä puoliksi molemmille ja etävanhemmalla lisä siitä ettei osalistu arjen pyörittämiseen.

        Mielelläni osallistuisin jos annettaisiin eikä työnnettäisi väkisin lasten suuhun sanoja, joita lapset eivät ole sanoneet eivätkä halua sanoa..miksi pitää valeh-
        della, eristää lapsen isä lapsen elämästä


    • isä vm75

      Minäkin ottaisin mielelläni lapset luokseni asumaan. Olen sitä ehdottanutkin ex-vaimolleni, mutta ei hän suostu.

      Vanhempi pojistani lähestyy teini-ikää ja on ilmaissut halunsa muuttaa minun luokseni. Pikkuveli luonnollisesti tahtoo seurata veljeään. Vanhempi pojista ei tykkää ex-vaimoni uudesta miehestä, isäpuolestaan, eikä kuulemma halua enää asua hänen kanssaan.

      Katsotaanpa miten käy, olen erittäin toiveikas. Pojilla alkaa olla sen verran ikää, että heitä kuunnellaan asiassa.

      • ..............

        Lapsia kyllä kuunnellaan.. mutta sos. viranomaisdet aina äidin puolella
        ja jos ei muu auta niin valehdellaan tuomioistuimessa lapsen lausunnot
        lapsen asumisesta isällä; Suomessa ns. mafiavalioissa, oikeusvaltiossa:)


      • Mitäpeilissänäkyy
        .............. kirjoitti:

        Lapsia kyllä kuunnellaan.. mutta sos. viranomaisdet aina äidin puolella
        ja jos ei muu auta niin valehdellaan tuomioistuimessa lapsen lausunnot
        lapsen asumisesta isällä; Suomessa ns. mafiavalioissa, oikeusvaltiossa:)

        Väärin. Sosiaaliviranomaiset ovat aina ainoastaan ja vain lapsen puolella ja valvovat lapsen etua ja turvallisuutta. Siihen on taatusti oikeat ja perustellut ja painavat syynsä, jos oikeus päättää, että lapsi ei toista vanhempaansa edes tapaa, ainakaan ilman valvontaa, saatika että lasta päästettäisiin asumaan toisen vanhempansa kanssa. Jos vanhempi tällaisen päätöksen oikeudelta saa, niin silloin kyllä kannattaa katsoa peiliin ja tarkasti ja pitkään, syy päätökseen löytyy sieltä. Katkeruudessa kylpeminen ei auta mitään.


      • isä vm75
        Mitäpeilissänäkyy kirjoitti:

        Väärin. Sosiaaliviranomaiset ovat aina ainoastaan ja vain lapsen puolella ja valvovat lapsen etua ja turvallisuutta. Siihen on taatusti oikeat ja perustellut ja painavat syynsä, jos oikeus päättää, että lapsi ei toista vanhempaansa edes tapaa, ainakaan ilman valvontaa, saatika että lasta päästettäisiin asumaan toisen vanhempansa kanssa. Jos vanhempi tällaisen päätöksen oikeudelta saa, niin silloin kyllä kannattaa katsoa peiliin ja tarkasti ja pitkään, syy päätökseen löytyy sieltä. Katkeruudessa kylpeminen ei auta mitään.

        Peilissä näkyy hyvä isä.

        Pojat ovat olleet minulla vuoroviikoin erostamme saakka. Heidän minulla ollessaan huolehdin kaikesta. Huolehdin koulun ja harrastukset, ruuat ja pesut, ostan vaatteet ja harrastusvälineet, sukuloimme jotta poikien suhteet minun puoleni sukulaisiin säilyvät. Pojilla on molemmilla omat huoneet ja olemme aina olleet läheisiä.

        Asun yksin, ja poikien viikolla käytän aikani olemalla vain heidän kanssaan. Harrastaa ehdin väliviikoilla. Toki harrastamme paljon myös yhdessä, vietämme arki-illat lähinnä urheiluhallilla. Minä maksan poikien lisenssit joka lukukausi, ja hankin harrastusvälineet.

        Ex-vaimoni asuu uuden miehensä kanssa, jolla on itsellään myös 2 lasta, jotka ovat myös vuoroviikoin isällään, sattumoisin saman viikon kuin poikamme. Vanhin pojistani on sanonut minulle suoraan ettei tykkää äidin miehestä ollenkaan ja että kodin jakaminen aina siellä ollessaan miehen lasten kanssa on rasittavaa ja ärsyttävää.

        Pojat haluaisivat olla äidillään ilman tämän miestä ja miehen lapsia. Se ei tietenkään ole täysin mahdollista kun mies kerran asuu siellä, mutta pojat eivät jaksaisi enää olla siellä aina viikkoa putkeen siinä porukassa. Ymmärrän kyllä että se voi olla raskasta. Minun luonani he kokevat olevansa enemmän kotonaan kuin äidillään.

        Olen ehdottanut ex-vaimolle että pojat muuttaisivat luokseni ja tapaisivat äitiään vaikka pidennetyn vkonlopun silloin kun miehen lapset eivät ole siellä. Pojille tuntuu olevan tärkeää että he saisivat olla kotonaan ilman vieraita lapsia... Ex-vaimo ei suostu, koska hän haluaa pitää kiinni lapsivapaasta viikostaan. Ja että hän on sitä mieltä että yritän vain saada itselleni poikien lapsilisät ja yh-korotuksia. Minä sanoin että pidä vain lapsilisät, ne ovat minulle samantekeviä, välitän vain poikien hyvinvoinnista, kyllä minulla on rahaa heitä elättää ilman niitäkin tai mitään muutakaan tukiaisia.

        Noh, katsotaan mitä tapahtuu. Jotenkin tuntuu että ex-vaimolleni ei poikien hyvinvointi ole etusijalla. Kun kerran lapsivapaa viikkokin on noin tärkeä. Ettei ole edes valmis olemaan omien lastensa kanssa edes näiden pyynnöstä. Pojat haluaisivat olla äidin kanssa ilman vierasta miestä ja vieraita lapsia, mutta äidille on tärkeämpää pitää kiinni lapsivapaista. No ainakin saisi lisää lapsivapaata jos pojat minun luokseni muuttaisivat...


      • mitäsossunpeilisnäky
        Mitäpeilissänäkyy kirjoitti:

        Väärin. Sosiaaliviranomaiset ovat aina ainoastaan ja vain lapsen puolella ja valvovat lapsen etua ja turvallisuutta. Siihen on taatusti oikeat ja perustellut ja painavat syynsä, jos oikeus päättää, että lapsi ei toista vanhempaansa edes tapaa, ainakaan ilman valvontaa, saatika että lasta päästettäisiin asumaan toisen vanhempansa kanssa. Jos vanhempi tällaisen päätöksen oikeudelta saa, niin silloin kyllä kannattaa katsoa peiliin ja tarkasti ja pitkään, syy päätökseen löytyy sieltä. Katkeruudessa kylpeminen ei auta mitään.

        Älä jauha puppua.. Ovatko mielestäsi sosiaaliviranomaiset aina ainoastaan lapsen puolella; valehdellessaan tuomioistuimelle lapsen olosuhteet; erityi-
        sesti lapsen oma-aloitteiset toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta osittain isälllä ja mistä vanhemmat ovat lastenvalvojalla yhdessä sopineet ennenkuin äiti ja lastenvalvoja heittäytyi hankalaksi isän vaatiessa perusteita lasten toi- veiden vastaisille liian vähäisille tapaamisille?

        Hyvin valvovat lapsen etua ja turvallisuutta syyllistyessään rikokseen; valeh- dellessaan tuomioisituimessa lapsen olosuhteet, lapsen ja isän lausunnot.?

        Juu on siihen selkeät perusteet kun oikeus päättää että lapsi ei toista vanhem- paansa edes tapaa, ainakaan ilman valvontaa, saatika että lasta päästettäisiin asumaan toisen vanhempansa kanssa...

        Selkeät perusteet ovat tuomioistuimen kopioidessa sosiaaliviranomaisten perättömän lausuman/ totuudenvastaisen olosuhdeselvityksen lapsen olo- suhteista ajattelematta asiaa, ottamatta huomioon mitään muuta todistelua, ottamatta huomioon tapaamislausuntoja, ottamatta huomioon voimassa
        olevaa lainsäädäntöä ja lapsen oikeuksia..

        "jos vanhempi tällaisen päätöksen oikeudelta saa, niin silloin kyllä kannattaa katsoa peiliin ja tarkasti ja pitkään, syy päätökseen löytyy sieltä. Katkeruudes-
        sa kylpeminen ei auta mitään."

        Kun vanhempi tällaisen päätöksen saa kannattaisi sosiaaliviranomaisten ja tuomioistuimen katsoa peiliin ja miettiä mitä tuli tehtyä valehdellessaan puo- lustuskyvyttömien lasten toiveet ja lausunnot tuomioistuimelle ja mistä van- hemmat lastenvalvojalla olivat sopineet ennenkuin äiti ja lastenvalvoja alkoi-
        vat sekoilemaan ja eristämään, vieraannuttamaan lapset isästään unohta- essaan voimassa olevan lainsäädännön, lapsen oikeudet Suomessa ns. mafiavaltiossa.

        Viranomaisten tulee kyetä erottamaan ero ja vanhemmuus; toimia rehellises-
        ti lapsia koskevassa asiassa; vähintä on, ettei valehdella puolustuskyvyttömi-
        en lasten toiveita ja lausuntoja tuomioistuimessa, kerrotaan rehellisesti mitä lastenvalvojalla on tapahtunut, mistä sovittu, mistä ollut riitaa ja mihin sopi-
        mukset ovat kaatuneet... lastenvalvoajn poistaessa molemmat vanhemmat kesken neuvottelujen, leimaten isän vaikeaksi ja periksiantamattomaksi asi- akkaaksi isän jättäessä suostumatta kaikkiin äidin vaatimuksiin, lastenvalvo-
        jan uhkaillessa isää; "mikäli et suostu kaikkiin äidin vaatimuksiin et tule saa- maan mitään ja näkemään enää koskaan lapsiasi".

        Lapsen huollon tulee turvata lapsen myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempansa välillä. Lapsen huolto ja tapaamis- oikeusratkaisu tulee tehdä em. mukaisesti


      • Mitäpeilissänäkyy
        isä vm75 kirjoitti:

        Peilissä näkyy hyvä isä.

        Pojat ovat olleet minulla vuoroviikoin erostamme saakka. Heidän minulla ollessaan huolehdin kaikesta. Huolehdin koulun ja harrastukset, ruuat ja pesut, ostan vaatteet ja harrastusvälineet, sukuloimme jotta poikien suhteet minun puoleni sukulaisiin säilyvät. Pojilla on molemmilla omat huoneet ja olemme aina olleet läheisiä.

        Asun yksin, ja poikien viikolla käytän aikani olemalla vain heidän kanssaan. Harrastaa ehdin väliviikoilla. Toki harrastamme paljon myös yhdessä, vietämme arki-illat lähinnä urheiluhallilla. Minä maksan poikien lisenssit joka lukukausi, ja hankin harrastusvälineet.

        Ex-vaimoni asuu uuden miehensä kanssa, jolla on itsellään myös 2 lasta, jotka ovat myös vuoroviikoin isällään, sattumoisin saman viikon kuin poikamme. Vanhin pojistani on sanonut minulle suoraan ettei tykkää äidin miehestä ollenkaan ja että kodin jakaminen aina siellä ollessaan miehen lasten kanssa on rasittavaa ja ärsyttävää.

        Pojat haluaisivat olla äidillään ilman tämän miestä ja miehen lapsia. Se ei tietenkään ole täysin mahdollista kun mies kerran asuu siellä, mutta pojat eivät jaksaisi enää olla siellä aina viikkoa putkeen siinä porukassa. Ymmärrän kyllä että se voi olla raskasta. Minun luonani he kokevat olevansa enemmän kotonaan kuin äidillään.

        Olen ehdottanut ex-vaimolle että pojat muuttaisivat luokseni ja tapaisivat äitiään vaikka pidennetyn vkonlopun silloin kun miehen lapset eivät ole siellä. Pojille tuntuu olevan tärkeää että he saisivat olla kotonaan ilman vieraita lapsia... Ex-vaimo ei suostu, koska hän haluaa pitää kiinni lapsivapaasta viikostaan. Ja että hän on sitä mieltä että yritän vain saada itselleni poikien lapsilisät ja yh-korotuksia. Minä sanoin että pidä vain lapsilisät, ne ovat minulle samantekeviä, välitän vain poikien hyvinvoinnista, kyllä minulla on rahaa heitä elättää ilman niitäkin tai mitään muutakaan tukiaisia.

        Noh, katsotaan mitä tapahtuu. Jotenkin tuntuu että ex-vaimolleni ei poikien hyvinvointi ole etusijalla. Kun kerran lapsivapaa viikkokin on noin tärkeä. Ettei ole edes valmis olemaan omien lastensa kanssa edes näiden pyynnöstä. Pojat haluaisivat olla äidin kanssa ilman vierasta miestä ja vieraita lapsia, mutta äidille on tärkeämpää pitää kiinni lapsivapaista. No ainakin saisi lisää lapsivapaata jos pojat minun luokseni muuttaisivat...

        Jos peilissä näkyy hyvä isä ja olet sitä rehellisesti ja aidosti, niin olet vahvoilla. Tosin minä ja kaikki mehän täällä tiedämme vain sinun versiosi asiasta. Tuo aiempi kommenttini oli tarkoitettu tietylle tyypille, joka täällä joka keskustelua omalla asiallaan sotkemalla kommentoi, ymmärtämättä, että hän ei voi yleistää asioita ja että hän on ihan itse oman tilanteensa aiheuttanut.
        Mutta tsemppiä sinulle, mitä sitten teetkin. Suosittelen yrittämään aikuismaisen keskustelun kautta asioita hoitamaan, lastenvalvojan kautta, käräjillemeno aiheuttaa aina omat seurauksensa, ja ne voivat olla todella pahoja, kokemuksesta nyt puhun. Toki, jos järkipuhe ja aikuismainen neuvottelu ei sopimusta saa aikaan, niin eipä siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin käräjät. Valitettavasti.


      • Kuvastinkuvastin
        mitäsossunpeilisnäky kirjoitti:

        Älä jauha puppua.. Ovatko mielestäsi sosiaaliviranomaiset aina ainoastaan lapsen puolella; valehdellessaan tuomioistuimelle lapsen olosuhteet; erityi-
        sesti lapsen oma-aloitteiset toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta osittain isälllä ja mistä vanhemmat ovat lastenvalvojalla yhdessä sopineet ennenkuin äiti ja lastenvalvoja heittäytyi hankalaksi isän vaatiessa perusteita lasten toi- veiden vastaisille liian vähäisille tapaamisille?

        Hyvin valvovat lapsen etua ja turvallisuutta syyllistyessään rikokseen; valeh- dellessaan tuomioisituimessa lapsen olosuhteet, lapsen ja isän lausunnot.?

        Juu on siihen selkeät perusteet kun oikeus päättää että lapsi ei toista vanhem- paansa edes tapaa, ainakaan ilman valvontaa, saatika että lasta päästettäisiin asumaan toisen vanhempansa kanssa...

        Selkeät perusteet ovat tuomioistuimen kopioidessa sosiaaliviranomaisten perättömän lausuman/ totuudenvastaisen olosuhdeselvityksen lapsen olo- suhteista ajattelematta asiaa, ottamatta huomioon mitään muuta todistelua, ottamatta huomioon tapaamislausuntoja, ottamatta huomioon voimassa
        olevaa lainsäädäntöä ja lapsen oikeuksia..

        "jos vanhempi tällaisen päätöksen oikeudelta saa, niin silloin kyllä kannattaa katsoa peiliin ja tarkasti ja pitkään, syy päätökseen löytyy sieltä. Katkeruudes-
        sa kylpeminen ei auta mitään."

        Kun vanhempi tällaisen päätöksen saa kannattaisi sosiaaliviranomaisten ja tuomioistuimen katsoa peiliin ja miettiä mitä tuli tehtyä valehdellessaan puo- lustuskyvyttömien lasten toiveet ja lausunnot tuomioistuimelle ja mistä van- hemmat lastenvalvojalla olivat sopineet ennenkuin äiti ja lastenvalvoja alkoi-
        vat sekoilemaan ja eristämään, vieraannuttamaan lapset isästään unohta- essaan voimassa olevan lainsäädännön, lapsen oikeudet Suomessa ns. mafiavaltiossa.

        Viranomaisten tulee kyetä erottamaan ero ja vanhemmuus; toimia rehellises-
        ti lapsia koskevassa asiassa; vähintä on, ettei valehdella puolustuskyvyttömi-
        en lasten toiveita ja lausuntoja tuomioistuimessa, kerrotaan rehellisesti mitä lastenvalvojalla on tapahtunut, mistä sovittu, mistä ollut riitaa ja mihin sopi-
        mukset ovat kaatuneet... lastenvalvoajn poistaessa molemmat vanhemmat kesken neuvottelujen, leimaten isän vaikeaksi ja periksiantamattomaksi asi- akkaaksi isän jättäessä suostumatta kaikkiin äidin vaatimuksiin, lastenvalvo-
        jan uhkaillessa isää; "mikäli et suostu kaikkiin äidin vaatimuksiin et tule saa- maan mitään ja näkemään enää koskaan lapsiasi".

        Lapsen huollon tulee turvata lapsen myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempansa välillä. Lapsen huolto ja tapaamis- oikeusratkaisu tulee tehdä em. mukaisesti

        Kyllä. Sosiaaliviranomaiset ovat aina lapsen puolella. Eivät pidä sinun puoliasi eivätkä toisen vanhemman puolia, vaan ainoastaan ja vain lapsen puolia. Mahtoi sieltä peilistä näkyä melkoinen peikko...... luulen minä.


      • Storywiller
        mitäsossunpeilisnäky kirjoitti:

        Älä jauha puppua.. Ovatko mielestäsi sosiaaliviranomaiset aina ainoastaan lapsen puolella; valehdellessaan tuomioistuimelle lapsen olosuhteet; erityi-
        sesti lapsen oma-aloitteiset toiveet ja lausunnot lapsen asumisesta osittain isälllä ja mistä vanhemmat ovat lastenvalvojalla yhdessä sopineet ennenkuin äiti ja lastenvalvoja heittäytyi hankalaksi isän vaatiessa perusteita lasten toi- veiden vastaisille liian vähäisille tapaamisille?

        Hyvin valvovat lapsen etua ja turvallisuutta syyllistyessään rikokseen; valeh- dellessaan tuomioisituimessa lapsen olosuhteet, lapsen ja isän lausunnot.?

        Juu on siihen selkeät perusteet kun oikeus päättää että lapsi ei toista vanhem- paansa edes tapaa, ainakaan ilman valvontaa, saatika että lasta päästettäisiin asumaan toisen vanhempansa kanssa...

        Selkeät perusteet ovat tuomioistuimen kopioidessa sosiaaliviranomaisten perättömän lausuman/ totuudenvastaisen olosuhdeselvityksen lapsen olo- suhteista ajattelematta asiaa, ottamatta huomioon mitään muuta todistelua, ottamatta huomioon tapaamislausuntoja, ottamatta huomioon voimassa
        olevaa lainsäädäntöä ja lapsen oikeuksia..

        "jos vanhempi tällaisen päätöksen oikeudelta saa, niin silloin kyllä kannattaa katsoa peiliin ja tarkasti ja pitkään, syy päätökseen löytyy sieltä. Katkeruudes-
        sa kylpeminen ei auta mitään."

        Kun vanhempi tällaisen päätöksen saa kannattaisi sosiaaliviranomaisten ja tuomioistuimen katsoa peiliin ja miettiä mitä tuli tehtyä valehdellessaan puo- lustuskyvyttömien lasten toiveet ja lausunnot tuomioistuimelle ja mistä van- hemmat lastenvalvojalla olivat sopineet ennenkuin äiti ja lastenvalvoja alkoi-
        vat sekoilemaan ja eristämään, vieraannuttamaan lapset isästään unohta- essaan voimassa olevan lainsäädännön, lapsen oikeudet Suomessa ns. mafiavaltiossa.

        Viranomaisten tulee kyetä erottamaan ero ja vanhemmuus; toimia rehellises-
        ti lapsia koskevassa asiassa; vähintä on, ettei valehdella puolustuskyvyttömi-
        en lasten toiveita ja lausuntoja tuomioistuimessa, kerrotaan rehellisesti mitä lastenvalvojalla on tapahtunut, mistä sovittu, mistä ollut riitaa ja mihin sopi-
        mukset ovat kaatuneet... lastenvalvoajn poistaessa molemmat vanhemmat kesken neuvottelujen, leimaten isän vaikeaksi ja periksiantamattomaksi asi- akkaaksi isän jättäessä suostumatta kaikkiin äidin vaatimuksiin, lastenvalvo-
        jan uhkaillessa isää; "mikäli et suostu kaikkiin äidin vaatimuksiin et tule saa- maan mitään ja näkemään enää koskaan lapsiasi".

        Lapsen huollon tulee turvata lapsen myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempansa välillä. Lapsen huolto ja tapaamis- oikeusratkaisu tulee tehdä em. mukaisesti

        Sä taidat ihan täysillä itse uskoa näihin omiin satujuttuihisi?


      • ei hel....
        Kuvastinkuvastin kirjoitti:

        Kyllä. Sosiaaliviranomaiset ovat aina lapsen puolella. Eivät pidä sinun puoliasi eivätkä toisen vanhemman puolia, vaan ainoastaan ja vain lapsen puolia. Mahtoi sieltä peilistä näkyä melkoinen peikko...... luulen minä.

        Kyllä sossutantat tekevät itse ihan mitä tykkäävät


      • Mitäpeilissänäkyy kirjoitti:

        Väärin. Sosiaaliviranomaiset ovat aina ainoastaan ja vain lapsen puolella ja valvovat lapsen etua ja turvallisuutta. Siihen on taatusti oikeat ja perustellut ja painavat syynsä, jos oikeus päättää, että lapsi ei toista vanhempaansa edes tapaa, ainakaan ilman valvontaa, saatika että lasta päästettäisiin asumaan toisen vanhempansa kanssa. Jos vanhempi tällaisen päätöksen oikeudelta saa, niin silloin kyllä kannattaa katsoa peiliin ja tarkasti ja pitkään, syy päätökseen löytyy sieltä. Katkeruudessa kylpeminen ei auta mitään.

        Joskus sosiaaliviranomainen voi olla lapsen puolella kuten minun tapauksessani ja suositteli lasten lähihuoltajaksi isää, mutta eihän tämä käynyt tuomarille. Hyvin poikkeuksellisesti hän meni muuttamaan itse keksimillään perusteilla asian ja määräsi lapset asumaan äidin luokse. Jokin ratas yhteiskunnan koneistossa on aina äidin puolella ja silloin lapsen etu unohtuu.


      • Höpöhöpöhöpö
        Kuvastinkuvastin kirjoitti:

        Kyllä. Sosiaaliviranomaiset ovat aina lapsen puolella. Eivät pidä sinun puoliasi eivätkä toisen vanhemman puolia, vaan ainoastaan ja vain lapsen puolia. Mahtoi sieltä peilistä näkyä melkoinen peikko...... luulen minä.

        Haista sinä paska. Kun lastenvalvoja on myös nainen, niin ei siinä ole isällä mitään saumaa. Nainen voi sanoa isästä ihan mitä tahansa ja läpi menee. Ei siinä ole lasten oikeuksista missään vaiheessa kyse.


      • niinpä niin, paskaa
        Mitäpeilissänäkyy kirjoitti:

        Väärin. Sosiaaliviranomaiset ovat aina ainoastaan ja vain lapsen puolella ja valvovat lapsen etua ja turvallisuutta. Siihen on taatusti oikeat ja perustellut ja painavat syynsä, jos oikeus päättää, että lapsi ei toista vanhempaansa edes tapaa, ainakaan ilman valvontaa, saatika että lasta päästettäisiin asumaan toisen vanhempansa kanssa. Jos vanhempi tällaisen päätöksen oikeudelta saa, niin silloin kyllä kannattaa katsoa peiliin ja tarkasti ja pitkään, syy päätökseen löytyy sieltä. Katkeruudessa kylpeminen ei auta mitään.

        No mitenkehän oli sossut erikan puolella?

        Viaton tyttö tapettiin.

        Ja lapsia huostaanotetaan vasten tahtoaan.

        Mitäs siihen sanot, häh?


      • äiti. .....

        Jos poikasi jo teini, häntä kuullaan. Mene lastenvalvojalle, ja selvittäkää lasten omat toiveet


      • csdfs
        Mitäpeilissänäkyy kirjoitti:

        Jos peilissä näkyy hyvä isä ja olet sitä rehellisesti ja aidosti, niin olet vahvoilla. Tosin minä ja kaikki mehän täällä tiedämme vain sinun versiosi asiasta. Tuo aiempi kommenttini oli tarkoitettu tietylle tyypille, joka täällä joka keskustelua omalla asiallaan sotkemalla kommentoi, ymmärtämättä, että hän ei voi yleistää asioita ja että hän on ihan itse oman tilanteensa aiheuttanut.
        Mutta tsemppiä sinulle, mitä sitten teetkin. Suosittelen yrittämään aikuismaisen keskustelun kautta asioita hoitamaan, lastenvalvojan kautta, käräjillemeno aiheuttaa aina omat seurauksensa, ja ne voivat olla todella pahoja, kokemuksesta nyt puhun. Toki, jos järkipuhe ja aikuismainen neuvottelu ei sopimusta saa aikaan, niin eipä siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin käräjät. Valitettavasti.

        Älkää nyt viitsikö. Jos lapset asuvat vanhemmillaan 50/50 ja ovat jo vanhemman puoleisia, ei sopimuksia noin vain muutella. Eikä tuohon tilanteeseen vaikuta yhtään se mitä lapset kunakin päivänä itse haluavat.


      • jgfjds
        niinpä niin, paskaa kirjoitti:

        No mitenkehän oli sossut erikan puolella?

        Viaton tyttö tapettiin.

        Ja lapsia huostaanotetaan vasten tahtoaan.

        Mitäs siihen sanot, häh?

        Hyvä esimerkki. Vai että sossut ovat aina äidin puolella. Pah.


      • fhzfg
        äiti. ..... kirjoitti:

        Jos poikasi jo teini, häntä kuullaan. Mene lastenvalvojalle, ja selvittäkää lasten omat toiveet

        Onneksi asia ei ole noin. Että aina muutetaan voimassaolevaa sopimusta sen mukaan mitä teinit haluaa. Yleensä teinit haluaa asua sen vanhemman luona, joka on ns. lepsumpi, ei huolehdi esim. kotiintuloajoista ym., jolla on parempi palvelu, jolta saa enemmän rahaa yms. Tuolla puolestaan ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä on lapselle/teinille parasta. Parasta on rakkaus, kuri, valvonta, säännöllisyys, tasapaino.


      • näinseon
        Höpöhöpöhöpö kirjoitti:

        Haista sinä paska. Kun lastenvalvoja on myös nainen, niin ei siinä ole isällä mitään saumaa. Nainen voi sanoa isästä ihan mitä tahansa ja läpi menee. Ei siinä ole lasten oikeuksista missään vaiheessa kyse.

        Nimenomaan, kyseessä on vain femakkoemakoiden mielivalta, eikä siinä lapsen hyvinvointi merkitse mitään. Lapset joutuvat syyttään feministien vallankäytön kapuloiksi. Valitettavasti.


      • näin se vaan on
        näinseon kirjoitti:

        Nimenomaan, kyseessä on vain femakkoemakoiden mielivalta, eikä siinä lapsen hyvinvointi merkitse mitään. Lapset joutuvat syyttään feministien vallankäytön kapuloiksi. Valitettavasti.

        Jos puhuu "haista vittuja ja femakkoemakko tyyppisiä juttuja, niin silloin on turha syytellä sossuja, jos menettää lapsensa. Eihän lapsista kasva normaaleja tuollaisilla vanhemmilla.


      • Lapsennäkökulmaeiaik
        äiti. ..... kirjoitti:

        Jos poikasi jo teini, häntä kuullaan. Mene lastenvalvojalle, ja selvittäkää lasten omat toiveet

        12-vuotiasta kuullaan Suomen lain mukaan. Suomessa pitäisi ja pitää tehdä välittömiä interventioita paljon enemmän, kuin tehdään. Osa työntekijöistä on täysin kyvyttömiä näkemään lapsen hätää ja tieto/taito puuttuu. Suoraan koulun penkiltä päästään suhteilla vakituiseksi. Useilla työntekijöillä ei omia lapsia. Sosiaalihuollossa pitäisi olla enemmän keski-ikäisiä töissä, sekä myös miehiä työpareina. Jälkihuolto puuttuu ja sijoituspaikoista/perheistä hyvistä huutava pula. Pienillä paikkakunnilla lapset täysin heitteillä, ei tehdä ainuttakaan huostaanottoa. Vaikka kaikki tietävät lasten olevan heitteillä. Ei työt rasita, siten on kauniit tilastot. Ei kohtaa taas pienten hädän kanssa. Asiantuntijuus ja moniammatillisuus, siis todellinen tiimityö loistaa poissaolollaan. Itse olen henkilökohtaisesti puuttunut useiden lasten hätään ja maksan loppuelämäni, siitä saatua boikottia. Mielestäni yksikin kärsivä lapsi on liikaa. Ala-ikäinen voi myös tehdä lastensuojelu ilmoituksen. Lapsi voi myös itse tehdä itsestään lastensuojeluilmoituksen. Tosin aina kannattaa soittaa isolle paikkakunnalle ja tehdä ilmoitus myös sinne, koska pienillä paikkakunnilla, niitä ei tehdä usein lainkaan, vaikka ihmiset soittavat monta kertaa asiasta.

        Esimerkiksi tunnettuja pedofiileja suojellaan lasten edun kustannuksella. Myös vanhoilta työntekijöiltä rikosrekisteriotteet pakollisiksi esittää, joka vuosi, sekä vapaaehtoistyöntekijöiltä, sekä kaikilta, niiltä jotka toimivat erilaisten specifien ryhmien parissa. Asiat julkisiksi. Kamerat työpaikoille, kuten päiväkoteihin ja niistä hälytykset ja filmit ainakin kahdelle eri paikkakunnalle. Turvataan näin lasten etu. Takahikiöitä ikävä kyllä löytyy.


      • pikku eerika kysyy
        Mitäpeilissänäkyy kirjoitti:

        Väärin. Sosiaaliviranomaiset ovat aina ainoastaan ja vain lapsen puolella ja valvovat lapsen etua ja turvallisuutta. Siihen on taatusti oikeat ja perustellut ja painavat syynsä, jos oikeus päättää, että lapsi ei toista vanhempaansa edes tapaa, ainakaan ilman valvontaa, saatika että lasta päästettäisiin asumaan toisen vanhempansa kanssa. Jos vanhempi tällaisen päätöksen oikeudelta saa, niin silloin kyllä kannattaa katsoa peiliin ja tarkasti ja pitkään, syy päätökseen löytyy sieltä. Katkeruudessa kylpeminen ei auta mitään.

        Sosiaaliviranomaisten mielestä isä ( jonka äiti oli/ on ehkä vieläkin lastensuojeluviranomainen) ja hänen "ranskalainen lääkäri" - avovaimonsa saavat rauhassa kiduttaa lapsen kuoliaaksi.

        Miksi tälläistä tapahtuu koko ajan? Mikseivät edes naapurit puutu asiaan?


      • näin se on
        csdfs kirjoitti:

        Älkää nyt viitsikö. Jos lapset asuvat vanhemmillaan 50/50 ja ovat jo vanhemman puoleisia, ei sopimuksia noin vain muutella. Eikä tuohon tilanteeseen vaikuta yhtään se mitä lapset kunakin päivänä itse haluavat.

        Pakko nyt tähän sanoa naisena, että juuri niitä lasten mielipiteitä pitäisi kuunnella näissä lasten tapaamisjutuissa. Jos lapset eivät selkeästi tykkää äidin uudesta miehestä eikä hänen lapsistaan niin kyllä äidin pitäisi joustaa jos vähänkään lapsistaan välittää. Ei se niin vaikeaa luulisi olevan (siis jos ihan oikeasti rakastaa lapsiaan).


      • Kakkaa puhut
        Mitäpeilissänäkyy kirjoitti:

        Väärin. Sosiaaliviranomaiset ovat aina ainoastaan ja vain lapsen puolella ja valvovat lapsen etua ja turvallisuutta. Siihen on taatusti oikeat ja perustellut ja painavat syynsä, jos oikeus päättää, että lapsi ei toista vanhempaansa edes tapaa, ainakaan ilman valvontaa, saatika että lasta päästettäisiin asumaan toisen vanhempansa kanssa. Jos vanhempi tällaisen päätöksen oikeudelta saa, niin silloin kyllä kannattaa katsoa peiliin ja tarkasti ja pitkään, syy päätökseen löytyy sieltä. Katkeruudessa kylpeminen ei auta mitään.

        ÄLÄ PUHU PASKAA


      • ASDFGHJKDFT
        näin se vaan on kirjoitti:

        Jos puhuu "haista vittuja ja femakkoemakko tyyppisiä juttuja, niin silloin on turha syytellä sossuja, jos menettää lapsensa. Eihän lapsista kasva normaaleja tuollaisilla vanhemmilla.

        Isällähän ei ole oikeutta vaatia edes isyystestiä tai isyyden tunnustusta jos äiti suuttuessaan näin päättää.


      • OIUYTREDFyj
        niinpä niin, paskaa kirjoitti:

        No mitenkehän oli sossut erikan puolella?

        Viaton tyttö tapettiin.

        Ja lapsia huostaanotetaan vasten tahtoaan.

        Mitäs siihen sanot, häh?

        LASTA KUUNNELLAAN IKÄTASONSA MUKAISESTI. SE EI SIIS TARKOITA, ETTÄ LAPSEN MIELIPIDE OLISI PÄÄTÖS ASIASTA. LAPSI EI MYÖSKÄÄN TIEDÄ KOSKA HUOSTAANOTTO ON TARPEEN SAATI MITÄ SE TARKOITTAA.


      • Höpöhöpöhöpö
        näin se vaan on kirjoitti:

        Jos puhuu "haista vittuja ja femakkoemakko tyyppisiä juttuja, niin silloin on turha syytellä sossuja, jos menettää lapsensa. Eihän lapsista kasva normaaleja tuollaisilla vanhemmilla.

        Turha sinun on kommentoida kun et tiedä asiasta mitään. Kuka tässä on lapsensa menettänyt?


      • joopa joo
        ASDFGHJKDFT kirjoitti:

        Isällähän ei ole oikeutta vaatia edes isyystestiä tai isyyden tunnustusta jos äiti suuttuessaan näin päättää.

        Tuossa on tietty ikäraja lapsella, mihin mennessä isyystesti pitää tehdä. Isyydentunnustusta voit vaatia, mutta äiti on väärä osoite. Ottakaa selvää asioista, ettette tule jyrätyksi.


      • sääliksi käy sun lap
        Höpöhöpöhöpö kirjoitti:

        Turha sinun on kommentoida kun et tiedä asiasta mitään. Kuka tässä on lapsensa menettänyt?

        Vielä pahempi, jos et ole. Sinun lapsesi on niitä jotka haukkuvat muita jo päiväkodissa, koska vanhemman oma käytös on "haista vittua" ja "femakkoemakkoa". Lapset eivät opi normaalia puhetyyliä. Ja loppujen lopuksi yhteiskunta joutuu puuttumaan peliin.


      • veli ei myöskään kuo
        OIUYTREDFyj kirjoitti:

        LASTA KUUNNELLAAN IKÄTASONSA MUKAISESTI. SE EI SIIS TARKOITA, ETTÄ LAPSEN MIELIPIDE OLISI PÄÄTÖS ASIASTA. LAPSI EI MYÖSKÄÄN TIEDÄ KOSKA HUOSTAANOTTO ON TARPEEN SAATI MITÄ SE TARKOITTAA.

        Huostaanotto? Eerikan velihän ei mennyt mihinkään. Joten oliko siellä niiiin vaarallista koskaan...


      • näin se meni
        pikku eerika kysyy kirjoitti:

        Sosiaaliviranomaisten mielestä isä ( jonka äiti oli/ on ehkä vieläkin lastensuojeluviranomainen) ja hänen "ranskalainen lääkäri" - avovaimonsa saavat rauhassa kiduttaa lapsen kuoliaaksi.

        Miksi tälläistä tapahtuu koko ajan? Mikseivät edes naapurit puutu asiaan?

        Naapurit puuttuivat, koulu puuttui ja äiti puuttui. Kaikki he ilmaisivat huolensa lastensuojelulle tytön kohtelusta. Ilmoituksia kaikilta näiltä tahoilta oli useampia.


      • sdfdfgfdgdfg
        näin se on kirjoitti:

        Pakko nyt tähän sanoa naisena, että juuri niitä lasten mielipiteitä pitäisi kuunnella näissä lasten tapaamisjutuissa. Jos lapset eivät selkeästi tykkää äidin uudesta miehestä eikä hänen lapsistaan niin kyllä äidin pitäisi joustaa jos vähänkään lapsistaan välittää. Ei se niin vaikeaa luulisi olevan (siis jos ihan oikeasti rakastaa lapsiaan).

        Tässä ei mun mielestä nähdä äidin kantaa. Vaikka äiti haluais pitää lapsivapaanviikon niin mitäs sitten jos sillä olis ne lapset eri aikaan? Miten tämä porukka perheytyy jos puhutaan "vieraista" lapsista? Pahimmassa tilanteessa kai lapset ei tunne perheytyvänsä uusien sisarpuolien kanssa ollenkaan ja aina kun nämä teidän pojat tuo lapsiaan mummolaan niin tuntuu kuin siellä olisi vaan vieraita ihmisiä?


      • Mökinmuori
        Kuvastinkuvastin kirjoitti:

        Kyllä. Sosiaaliviranomaiset ovat aina lapsen puolella. Eivät pidä sinun puoliasi eivätkä toisen vanhemman puolia, vaan ainoastaan ja vain lapsen puolia. Mahtoi sieltä peilistä näkyä melkoinen peikko...... luulen minä.

        Vähän tarkennan tuota kuvastimen kommenttia. Siis lapsen etu on se ensimmäinen kriteeri mutta ongelma tuleekin siinä ketä uskoa ja mikä on todellinen tilanne. Äiti sanoo toista ja isä toista. Sosiaalityöntekijöilläkin on erillainen näkemys asioista. Onko esimerkiksi oikein ottaa lapsihuostaan jos äiti ei laita makaroonilaatikkoon aineksia kerroksittain? Näinkin on käynyt, se kertoo lähinnä sosiaalipuolen työntekijöiden ammattitaidon puutteesta. Pitäisi kuunnella enempi lasta, hänen elämästähän on kyse.


      • pakumies67
        Lapsennäkökulmaeiaik kirjoitti:

        12-vuotiasta kuullaan Suomen lain mukaan. Suomessa pitäisi ja pitää tehdä välittömiä interventioita paljon enemmän, kuin tehdään. Osa työntekijöistä on täysin kyvyttömiä näkemään lapsen hätää ja tieto/taito puuttuu. Suoraan koulun penkiltä päästään suhteilla vakituiseksi. Useilla työntekijöillä ei omia lapsia. Sosiaalihuollossa pitäisi olla enemmän keski-ikäisiä töissä, sekä myös miehiä työpareina. Jälkihuolto puuttuu ja sijoituspaikoista/perheistä hyvistä huutava pula. Pienillä paikkakunnilla lapset täysin heitteillä, ei tehdä ainuttakaan huostaanottoa. Vaikka kaikki tietävät lasten olevan heitteillä. Ei työt rasita, siten on kauniit tilastot. Ei kohtaa taas pienten hädän kanssa. Asiantuntijuus ja moniammatillisuus, siis todellinen tiimityö loistaa poissaolollaan. Itse olen henkilökohtaisesti puuttunut useiden lasten hätään ja maksan loppuelämäni, siitä saatua boikottia. Mielestäni yksikin kärsivä lapsi on liikaa. Ala-ikäinen voi myös tehdä lastensuojelu ilmoituksen. Lapsi voi myös itse tehdä itsestään lastensuojeluilmoituksen. Tosin aina kannattaa soittaa isolle paikkakunnalle ja tehdä ilmoitus myös sinne, koska pienillä paikkakunnilla, niitä ei tehdä usein lainkaan, vaikka ihmiset soittavat monta kertaa asiasta.

        Esimerkiksi tunnettuja pedofiileja suojellaan lasten edun kustannuksella. Myös vanhoilta työntekijöiltä rikosrekisteriotteet pakollisiksi esittää, joka vuosi, sekä vapaaehtoistyöntekijöiltä, sekä kaikilta, niiltä jotka toimivat erilaisten specifien ryhmien parissa. Asiat julkisiksi. Kamerat työpaikoille, kuten päiväkoteihin ja niistä hälytykset ja filmit ainakin kahdelle eri paikkakunnalle. Turvataan näin lasten etu. Takahikiöitä ikävä kyllä löytyy.

        Joo. Ja koska pedofiili on monessa tapauksessa se oma vanhempi, jokaisen lapsiperheen kotiinkin kameravalvonta kaikkiin tiloihin.
        Joku lapsi on varmaan joskus pudonnut kalliolta ja kuollut. Kaikki kalliot suomessa louhittava heti tasaiseksi.
        Tai sitten ei ammuta yli missään asiassa.


    • Lapset ennen muita

      Isänä voin sanoa, että jos äiti valittaa tilanteesta, joskus se voi olla äidin omaa syytä. Jos ex lähtee sille tielle, että kertoo lastenvalvojalle, joka myös on nainen, että isä on henkisesti epätasapainoinen lasten huoltajaksi, niin olkoon sitten. Jotkut naiset osaavat kyllä törkeästi leimata, mutta eivät kyllä ajattele asiaa sen pidemmälle. Sitä saa mitä tilaa. Turha valittaa, jos ei mennyt ihan kuin oli miettinyt.

      • hghfbcx

        Noh. Joskus isät todellakin OVAT epätasapainoisia lasten huoltajiksi. Eivät osaa pitää huolta edes itsestään. Toiset isät, kuten exäni, eivät ole liiton aikanakaan yhtään kiinnostuneita lapsistaan. Erotessa kiusaavat lasten äitiä, uhkaavat ja kiristävät lasten avulla.


    • höntikäs

      Pääasia kuitenkin on että kaikki osapuolet tulevat läpeensä tyytyväisiksi!

    • Jättää syvät haavat

      Mitä jos iskällä on monta vuotta salarakas ja tulee lasten tietoon niin miten käy luottamuksen työkaveri vielä opastaa ettei tarvitse maksaa elatusmaksuja kun tekee niin kuin hän on tehnyt eikä ole tarvinnut maksaa elatusmaksuja ja työskentelee vielä lastensuojelun puoleella niinmitähän laki tästä sanoisi.

    • "puolueeton" sossu

      Se hiertää, että pitää maksaa naiselle rahaa, vaikkei saa olla lapsen elämässä juuri lainkaan. Hyvä jos yhden viikonlopun joka toinen viikko. Jos yrittää enemmän tapaamisia saada, alkaa hirveä venkoilu. "Siinä menee arki ihan sekaisin, lapsetkin kärsii jne."
      Lapsia kyllä yritetään isästä vieraannuttaa, ei kerrota miten koulussa menee. Jos menet sossuun valittamaan asiasta, ne on äidin puolella, yllätys yllätys.

      Rahat kyllä ämmälle kelpaa.

      • ollaan aikuisii

        Miksi sen exän pitäisi kertoa mitään. Jos teillä on yhteishuoltajuus niin kysy suoraan koulusta lastesi menestyksestä. Jos et ole huoltaja niin siihen on varmaankin selkeät syyt. Sen verran saurkeat isät saavat yhteishuoltajuuden kuin tuosta vaan. Ei sen äidin kuulu mitään tehdä sun puolesta, voit toki itsekkin ottaa selvää lastes asioista.


      • Asiat kokenut

        Onneksi aika jossa vieraannuttaminen (pääsääänöisesti) äidin taholta tullaan kriminalisoimaan on yhä lähempänä. On aivan käsittämätöntä että toinen vanhempi, yelisimmin äiti saa vieraaannuuttaa lapsia isästään kaikilla paskapuheilla jotka sossu nielee oikeuslaitosta myöten puremmatta.

        Tapaamiset saa estää ja täytäntöönpanon aikaansaaminen on todella työn takana. Onneksi on Isät Lasten asialla r.y joka ajaa voimakkaasti isein oikeuksia ja lasten oikeuksia myös isään!

        Kannattaa katsoa YLE areenasta MOT aiheesta ja lopettaa asioista mitään tietämätön ja ymmärtämätön paskan jauhaminen!


      • HHUHUH

        Tuossa nimimerkissäsi kiteytyy koko asia. Sossutantat on kaikissa asioissa äidin puolella, ja pyrkivät tekemään kaikki asiat naiselle eduksi. Sosiaalitoimiston väki pitää kouluttaa niin, että ovat täysin puolueettomia ja mikä pahinta jos siellä sattuu olemaan äidin kaveri tai sukulainen töissä, niin asia on selvä. Käsittääkseni näillä ei ole edes mitään jääviyttä.


      • narsistit riehuu
        Asiat kokenut kirjoitti:

        Onneksi aika jossa vieraannuttaminen (pääsääänöisesti) äidin taholta tullaan kriminalisoimaan on yhä lähempänä. On aivan käsittämätöntä että toinen vanhempi, yelisimmin äiti saa vieraaannuuttaa lapsia isästään kaikilla paskapuheilla jotka sossu nielee oikeuslaitosta myöten puremmatta.

        Tapaamiset saa estää ja täytäntöönpanon aikaansaaminen on todella työn takana. Onneksi on Isät Lasten asialla r.y joka ajaa voimakkaasti isein oikeuksia ja lasten oikeuksia myös isään!

        Kannattaa katsoa YLE areenasta MOT aiheesta ja lopettaa asioista mitään tietämätön ja ymmärtämätön paskan jauhaminen!

        Tutkikaapa tyyppien taustoja hieman tarkemmin....


      • ???

        Sun lapsilta se on pois, jos elareista luikertelet. Etkö sä yhdessä asuessakaan lastesi elatuksen osallistunut ollenkaan? Olitko sä silloinkin sitä mieltä, että lapsiin kuluva raha menee ''ämmälle''? Yksinkö sun ''ämmäs'' silloinkin lapset joutui elättämään, vaikka heidän isänsä asui samassa taloudessa?


    • Isukki37

      Taas lunta tupaan....!
      Olen kasvattanut yksin 2 lasta,
      kun äiti lähti toisen matkaan ja hylkäsi lapset,
      mutta eipä ole tullut mieleen valittaa,
      lapset ovat antaneet paljon ja tuoneet iloa elämään.
      En mittaa asioita rahassa,siitä olen surulline,
      ettei äiti tapaa heitä,mutta siihen en voi vaikuttaa!
      En ole saaanut äidiltä latiakaan,
      mutta saanhan elatusapua,tosin sekin loppuu kohta!
      En siltikään valita!

    • 3 ÄITI

      SOSSU EI OLE LAPSEN PARHAAKSI KATTOJA , 17V. KELPASIN HOITAMAAN LAPSIANI KUNNES EX HALUSI NUORIMMAN KUN OLI ELATUSMAKSUT RÄSTISSÄ.
      UUS AKKA KIUSASI MUN LASTA , EX- EI TEHNYT MITÄÄN PUOLUSTAAKSEEN.

      MINUA EI KUUNNELLUT KUKAAN . EIKÄ LASTAKAAN.

      NYT TIEDÄN TOTUUDEN KUN LAPSI ON AIKUINEN JA USKALSI KERTOA.
      TOISET LAPSET EI KELVANNEET EX- LUO KUIN PIKAVISIITILLE
      . OIKEUTEEN EN PÄÄSSYT KUN ASIANAJAJA VÄÄRENSI NIMENI VALTAKIRJAAN .
      MUTTA EIPÄ SAATU OIKAISTUA SITÄKÄÄN VAIKKA POLIISI TUTKI ETTÄ VÄÄRENNYS ON TAPAHTUNUT. .
      ETTÄ VAROKAA SOSSUA. NE EI AUTA VAAN PAHENTAA TILANNETTA.

      • jeeeeeeeeesus pelast

        " OIKEUTEEN EN PÄÄSSYT KUN ASIANAJAJA VÄÄRENSI NIMENI VALTAKIRJAAN ."

        Oliks sillä hyvät ( o ) ( o )
        ?

        Vai kiree (y)

        ?

        Vai miks se väärensi sen?


        HEH....


    • ja ja.... alkuperäinen kysyjähän kysyi..... Miksi se lapsen/lasten elatus puhuttaa kaljaa kyllä ostella ja riitauttaa eron jälkeen niin kauheasti, muta se ei useinkaan aiheuta pänvaivaa kun perhe on kokonainen? Silloin maksetaan mitä pitää, eikä lasketa kumpi maksaa enempi ja kumpi vähempi?

      miten vitussa tämä keskustelu voi karata siihen että kuka viranomainen on kenenkin puolella.... ?????

    • järkihaloo

      Suomalaisille naisille on ihan peruskauraa äidiksi tulon jälkeen ottaa avioero miehestään ajattelematta lasten tulevaisuutta ja taloudellista tilannetta.
      Sitten haetaan yksinhuoltajuutta syyttämällä miestä ties mistä.

      Ennemmin tai myöhemmin huomataan kuinka ne elatusavut eivät riitä ja se aviomies olisi EHKÄPÄ kannattanut pitää huushollissa ihan kaikkien etuja ajatellen.

      Onko se sattumaa kun nuoret ihmiset ovat niin rakastuneita ja valmiita tekemään lapsia, ja sitten kun niitä kakaroita alkaa tulla niin lusikat menevät jakoon pienimmästäkin vastoinkäymisestä?
      Kannattaisi miettiä hetki kenen kanssa ja milloin niitä kakaroita alkaa vääntämään, kun yleensä ne tulot eivät riitä edes omaan elämiseen.

      • jkjkv

        Höpönlöpön. Kuka yksinhuoltajuutta kaipaa? Vaikka lasten isä ei olisi millään tavoin hoitanut, kantanut vastuuta ym. lapsistaan, he ovat erossa tasavertaisia äidin kanssa, ja tulee yhteishuoltajuus.

        "lusikat menevät jakoon pienimmästäkin vastoinkäymisestä?"

        Hahhah. Itse en tiedä yhtäkään tapausta. Ne kaikki monet kymmenet eronneet jotka tiedän, ovat harkinneet eroa hyvin pitkään.


    • jouni19682

      asut varmaan teidän yhteisessä kodissa ja mies heitettiin pihalle. saat elatusmaksut ja sossusta rahaa. miehelle ei jäänyt mitään. menetti vaan kaiken ja nyt iniset. häpeä

      • hkxghkxh

        Ihan vastapainoksi sinulle sanon: tiedän kokojoukon naisia (itseni ml), jotka ovat vastanneet koko perheen elatuksesta, lasten hoidosta, kotitöistä yms. mies vain on lusmuillut, tehnyt mitä haluaa, käyttäytynyt miten haluaa, keksinyt miten lypsää vaimoltaan rahaa ym. Ulospäin he tietysti esittävä ihanne aviomiestä ja isää. Kun vaimo saa tarpeekseen, tulee ero. Miesten mielestä ihan turha.


      • cyik

        Sossuelätillähän on usein puoliso samaa sarjaa, joten marssippas itse sinne sossuun inisemään myös.


    • 5+15

      Helppohan se on naisena huudella rahojen perään koska naisella on aina etuoikeus lapsiin ja usein lapsella kiristävät isää milloin missäkin asiassa. Usein vielä nainen on se eron aiheuttaja lähtiessään uuden ukon perään. Siksi näen asiakseni riidellä joka raha asiasta lasten kohdalla. Lapsi saa isällään kyllä kaiken tarvittavan ilman riitoja mutta äidin välillä vien vaikka joka sentin oikeuteen. Voisin kyllä ottaa lapsen 24/7 itselleni mutta kun nainen on suomessa se ainoa joka saa lapsen erossa olkoon tämä vaikka narkkari juoppo työtön luuseri.

      • hkxghkxh

        Sinä olet tiukkapipoinen naisten vihaaja, rahan rakastaja. Siksi vähän huono kasvattajaksi...


      • hhuvmfihökierv
        hkxghkxh kirjoitti:

        Sinä olet tiukkapipoinen naisten vihaaja, rahan rakastaja. Siksi vähän huono kasvattajaksi...

        Naisethan ne on miesten hyväksi käyttäjiä. Lapsi tehdään kiireellä ja heti erotaan sekä aletaan lypsämään rahaa. Huomatkaa että kenestäkään ei tule nais vihaajaa ilman todellista hyvää syytä joka usein on mieheen kohdistuneen todella huonon käytöksen ansiota. Sitä saa mitä tilaa.


      • ikävä tosiasia

        No kyllä ne miehet taitaa pettää naisia enemmän. Avioerojen suurin syy on mies juo, pettää ja on lisäksi väkivaltainen. Nainen hakee yleensä eroa ei mies. Edellä mainituista syistä. Jos asiasta tehtäisiin tutkimus saattaisi ikävä yllätys olla se, että suomalaiset miehet juovat varsin paljon, valitettavasti. Tämä näkyy myös perheiden tilanteessa.


      • ...
        hhuvmfihökierv kirjoitti:

        Naisethan ne on miesten hyväksi käyttäjiä. Lapsi tehdään kiireellä ja heti erotaan sekä aletaan lypsämään rahaa. Huomatkaa että kenestäkään ei tule nais vihaajaa ilman todellista hyvää syytä joka usein on mieheen kohdistuneen todella huonon käytöksen ansiota. Sitä saa mitä tilaa.

        Antropologiseen tutkimusten mukaan, miehistä kasvaa naisvihaajia sellaisissa kulttuureissa, joissa isät eivät osallistu lasten kasvatukseen. Naisilla ei siis välttämättä ole mitään tekemistä asian kanssa, riittää että pojalla on ollut välinpitämätön isä.


    • 84847

      Täälähän ne ratkotaan.Vaikeammatkin asiat!..D

    • Että näin

      Suurin osa naisista on katkeria kun ero tulee ja yrittävät estää
      Keinoja kaihtamatta estää lapsien ja isien tapaamiset. Tuo äitimyytti kun vielä tuolla sosiaalitoimistossa joskus menisi jakeluun,ettei äiti ole aina paras kasvattaja ja selvää näyttöä on että estää tapaamiset niin minkäs teet!! Ex-vaimo
      Teki näin joskus ja en nähnyt lapsiani moneen vuoteen... Onneksi lapset kasvoivat ja olivat kiinnostuneita oikeasta isästään ja halusivat tuntea :) lapset ovat nykyään äitiään kohtaan todella katkeria ja vihaisia eivätkä halua olla tekemisissä äidin kanssa.

    • Kylläpäs on yksi uhriutusmisketju.

      Jutun pointti ei varmaan ole siinä, että ovatko ne lapset kumman sukupuolisella vanhemmalla pääasiallisessa huollossa vaan enemmänkin siinä, että kun ollaan yhdessä niin harva on niin kusipäinen jälkikasvunsa tarpeiden suhteen, että laskee senttejä kaiken vapaa-aikansa, mitä taas etävanhemmat tuntuvat harrastavan hyvinkin aktiivisesti ja lähivanhempi vielä aktiivisemmin. Joka ainoalla sentillä on väliä ja joka ainoasta toisen vuorolla puhki menneestä sukasta jaksetaan kitistä.

      Minä en ymmärrä miksi sitä rahaa pitää joka asiaan mankua, mihin ei mankunut yhdessä ollessakaan. On näitä nähty, että lähivanhemmalle on tullut äkillinen tarve saada lapselle uudet vaatteet kierrätettyjen sijaan, on tullut äkillinen tarve saada keskenkasvuisen kakaran huoneeseen telkkari ja on nähty sitäkin, että lähivanhempi on vain halunnut säästää omistaan vähän enemmän vaikka lomamatkaan (missä ei ole mitään vikaa, jos kaikki osapuolet tietävät ja hyväksyvät tilanteen). Ja on nähty näitäkin, joissa etävanhempi vaatii kuitin joka-vitun-ikisestä jugurttipurkistakin ja lasten ruuat pitää kaupassa erotella toiselle kuitille kuin lähivanhemman ostokset... Ei tässä voi pieni ihminen kuin ihmetellä, että mikä teitä ihmisiä vaivaa? Eikö aikuiset ihmiset osaa hyväksyä sitä tosiseikkaa, että lapset yhdistää ne tehneet ihmiset ikuisiksi ajoiksi ja sen kanssa on turha kiukutella?

      Ja mitä tulee tähän "sossu suosii naisia"-kitinään, niin 90% toiminnasta kestää päivänvalon ihan hyvin. Jos netissä luit jonkun sydäntäsärkevän tarinan siitä, kuinka kunnollisen diplomi-insinöörin lapset annettiin narkkimammalle ja uskoit sen, olet yksinkertaisesti tyhmä. Pienessä murto-osassa kiistatilanteita lapsi päätyy huonomman vanhemman huostaan ja hei, jos vanhemmat ei pysty muuta kuin tappelemaan keskenään niin se todellakin on niille kakaroille huonoksi, että sitä tappelua joutuisi katselemaan useammin kuin kerran kahdessa viikossa. Kasvata pallit ja ala kohtelemaan lähivanhempaa ihmisenä niin voit odottaa samaa ja saada laajemman tapaamisoikeuden.

      Nää on loppujen lopuksi hirmusen simppeleitä asioita keskiluokan keskuudessa, te ainaiskitisijät olette vaan aikaansaamattomia ja katkeria... Helppohan se on netissä vinistä, että "minä ainakin haluaisin". Minäkin haluaisin lottovoiton ja Bentleyn, mutta olen liian laiska lottoamaan. Lapsen asiat on kyllä järjestetty viimisen päälle lapsen parhaaksi, mutta se lottokuponki... jestas, että se on hankala hakea.

    • ET OLISI ANTANUT

      tuikata paljaalla siementä sisään tai unohtanut tahallaan pilleriä.

    • että näin..

      Turha teillä on isät rutista lasten perään,ei ne lapset ole olleet mielessä ,kun ootte uuden naisen perässä juosseet vielä naimisissa ollessa ja lapset jotka ymmärtävät sen ,niin eipä kannata ihmetellä jos eivät halua olla missään tekemisissä kanssanne.Siitä saatte syyttää vain ainoastaan itseänne.On sanomattakin selvää ,että elatusmaksut maksatte mukisematta.

    • Naiset ne "eivät"

      juokse kikkelin eihän, vain miehet virsikirjan perässä, niinkö se on?

    • Stegu

      on kyllä eukkojen turha valittaa et ei saa tarpeeksi rahaa... erotilanteessa jokainen valitsee ristinsä kannettavakseen tai jatkaa onnellisena perheenä ja jos haluaa erota niin oma on valinta...

      • vai liittoon

        Näin väkisin sitten jatketaan liitossa, jos mies haluaa eron ja lapset jättää ex-puolisolleen sekä kitisee elareista. Ei haluaisi mitään maksaa? Ei välitä saako leipää perhe pöytään kunhan itse saa isä bilettää kuin poikamies? Eroahaluamaton vaimo jää pienemmillä tuloilla kasvattamaan lapsia kohonnein arkimenoin? Käsket pysyä liitossa tai olemaan hiljaa? Miten jätetty vaimo voi yksipuolisesti pysyä liitossa, kun mies haluaa perheestä eroon? Näitäkin eroja on.


      • jos ymmärtäisit2

        Erotilanteessa pitäisi ajatella eniten niitä yhteisiä lapsia, eikä sitä kostamista.


    • kokenut myös jotain

      Tsemppiä sinne :) Jokanen ero on erilainen, lähtökohdat, eron syy yms. Kukaanhan ei "voita" erossa, yleensä lapset joutuvat kärsimään, joka on meidän aikuisten, muka aikuiste syy. Jokainen tapaus on erilainen miksi erotaan, mitkä syyt, mitkä seuraamukset. En lähde kertomaan omaa tarinaani, täällä oli niitä minun "tapaukseeni" ihan riittäväsi :) Mutta kun me aikuiset, kun ero tulee, pystyisimme juuri silloin olemaan aikuisia ja tekemään ratkaisuja, niin, että ne ovat lapsen hyväksi, ei meidän aikuisten. Tekee sosiaalitoimisto mitä päätöksiä ja millä argumenteilla, oli kuultu lapsia ja aikuisia, meidän aikuisten pitäisi pystyä siihen, että kun ero on välttämätön, elämä jatkuu ja eikä kumpikaan menetä siinä, että lapsen etu on turvattu, kumpikin välittää ja kummallakin on oikeus lapseen, mm. tapaamisiin. Eikö voitas olla vain aikuisia, olemmehan joskus rakastuneet/ihastuneet lapsen äitiin/isään ja yhdessä on suunniteltu ja tehty. Minusta me aikuiset olemme itsekkäitä ja meidän pitäisi mennä itseemme, yhteinen tulevaisuus, kera lapsen tai lapsien, jos se ei jostian syystä onnistu niin elämä jatkuu ja tulee uusia suhteita ja erityisesti niissä on oltava epäitsekäs, ottaa lapsi huomioon. On eri ikäisiä lapsia, pieniä ja murkkuikäisiä, heillä sopeutuminen uuteen henkilöön on erilaista, mutta kuten sanoin, meidän pitää kuunnella lapsia, sekä antaa uudelle kumppanille mahdollisuus olla tasavertainen ihminen uudessa suhteessa, kera lapsen/ lasten. Lapset mielestäni kyllä sopeutuu, mutta minusta me aikuiset teemme itse joskus sopeutumisen liian mahdottomaksi. Neuvo, älä mene suhteeseen, jos et todella pysty hyväksymään toisen miehen "siittämää" lasta, älä mene suhteeseen, jos et ylipäätään hyväksy, että sinulla on ollut aikaisempia suhteita, pätee niin naisiin, kuin miehiin. Mutta onnea jokatapauksessa, asioilla on tapana järjestyä, kunhan ei anna papupadan kiehua (päänupin) liikaa :))

    • yh-iskä

      Ei oman lapsen hoidosta kuulu mitään palkkaa saada.

      Lapsi ei ole työ, lapsi on perheenjäsen.

      Ainoastaan n. puolet kuluista joita menee lapsen tarvikkeisiin pitäisi kustantaa, koska puolet ja puolet (ellei mitään erikoista tapahdu, tyyliin työttömyys ja sillonkin se olis kelan juttuja ei lapsen toisen vanhemman).

      • aivan niin

        Nimenomaan. Ihmettelen näitä ainaisia katkeria yh akkoja jotka kitisee että lastenhoito on työtä ja siitä pitää saada korvaus. Sama kun alkaisivat vaatimaan tiskaamisesta, pyykinpesusta, imuroinnista ja yleensäkin arjen askareesta korvauksia. Lapsi on oman harkinnan tulos ja sen kanssa on elettävä ja elämä kustannettava. Idioottimaista ne kustannukset on muille sysätä. Olisi pitänyt haaransa kiinni niin ei tarvitsisi rutista.


      • ne kunnon isät joo
        aivan niin kirjoitti:

        Nimenomaan. Ihmettelen näitä ainaisia katkeria yh akkoja jotka kitisee että lastenhoito on työtä ja siitä pitää saada korvaus. Sama kun alkaisivat vaatimaan tiskaamisesta, pyykinpesusta, imuroinnista ja yleensäkin arjen askareesta korvauksia. Lapsi on oman harkinnan tulos ja sen kanssa on elettävä ja elämä kustannettava. Idioottimaista ne kustannukset on muille sysätä. Olisi pitänyt haaransa kiinni niin ei tarvitsisi rutista.

        Voi hyvä tavaton. Siis lapsen isäkö on aivan vapaa omista lapsistaan sen jälkeen kun on erottu. Hyvä jos muistaa että sellaisia on alulle pistetty joskus. Ei kukaan yh äiti vaadi mitään palkkaa. Kuka sellaista on väittänyt, eihän sellaisesta ole kyse vaan siitä, että kun se mieskin on niitä lapsia ollut tekemässä niin kantaa niistä myös taloudellisesta vastuuta kuten äitikin. Ei niin, että äiti kantaa kaiken vastuun ja isä unohtaa ne lapsoset kokonaan eron jälkeen. Juu että tällaisia isiä sitten.


      • selittäjiä riittää
        aivan niin kirjoitti:

        Nimenomaan. Ihmettelen näitä ainaisia katkeria yh akkoja jotka kitisee että lastenhoito on työtä ja siitä pitää saada korvaus. Sama kun alkaisivat vaatimaan tiskaamisesta, pyykinpesusta, imuroinnista ja yleensäkin arjen askareesta korvauksia. Lapsi on oman harkinnan tulos ja sen kanssa on elettävä ja elämä kustannettava. Idioottimaista ne kustannukset on muille sysätä. Olisi pitänyt haaransa kiinni niin ei tarvitsisi rutista.

        Elatusmaksut eivät ole palkkaa, vaan toisen osuus lapsen elatuksesta.


      • Mun mielestä tilanteessa kyllä on jotain vikaa, jos isotuloisempi vanhempi ottaa raa'asti ton 'puolet-puolet'-menetelmän käyttöönsä eikä ajattele, että sen _omat_ lapset ansaitsisi jotain parempaa, kuin mitä se pienituloisempi vanhempi pystyy tarjoamaan. Sen pienituloisemman mukaan kun on pakko mennä, jos molemmat kustantaa tiukasti puolet.

        Vaikka tulisi miten ruma ero, luulisi että lapset tunnistaisi edelleenkin omikseen ja toivoisi niille parasta. Paskanmarjat, sitten saa lukea tällaista 'puolet-puolet'-scheissea, joka kyllä kertoo puhujan luonteesta aivan liikaa.


      • ...
        mr.e kirjoitti:

        Mun mielestä tilanteessa kyllä on jotain vikaa, jos isotuloisempi vanhempi ottaa raa'asti ton 'puolet-puolet'-menetelmän käyttöönsä eikä ajattele, että sen _omat_ lapset ansaitsisi jotain parempaa, kuin mitä se pienituloisempi vanhempi pystyy tarjoamaan. Sen pienituloisemman mukaan kun on pakko mennä, jos molemmat kustantaa tiukasti puolet.

        Vaikka tulisi miten ruma ero, luulisi että lapset tunnistaisi edelleenkin omikseen ja toivoisi niille parasta. Paskanmarjat, sitten saa lukea tällaista 'puolet-puolet'-scheissea, joka kyllä kertoo puhujan luonteesta aivan liikaa.

        Olipa hyvä kommentti! Kiitos siitä.

        Ihmetyttää nämä ''aivan niin'' tyypit, jotka ovat valmiita unohtamaan omat lapsensa eron jälkeen.


    • juoviskamu

      ja koko avaushan meni perseelleen...äiti...yyhoo..kukaan ei ilmeisesti tajua tai ymmärrä sitä että...on olemassa myös yh isijä..syystä tai toisesta...mutta kaikenkaikkiaan...yhteenvetona ja tiivistettynä...kyllä ne yh-äidit,ne valittaa enempi kuin yh-isät..noh heitä yyhoo akkojahan on enemmän ja toki sitä myötä heillä on keskustelu foorumit jne ne mestat joissa he voivat voivotella arkipäivän kurjuuttansa ihan marttyyri kuolemaansa asti.

      • itsekkyys loistaa

        Joo ja niillä yh akoilla kuten kaikilla naisilla yleensäkin on pienempi palkka kuin miehillä. Suurin piirtein 1000-2000 euroa kuukaudessa pienempi. Ja jos verrataan vaikka jonkun myyjän, hoitajan, kampaajan tai minkä tahansa naisvaltaisen työn palkkoja miesvaltaisen alan palkkoihin niin ero on melkoinen. Kyllä on aiheesta sanottu jos se pienipalkkaisempi joutuu kaiken kustantamaan ja isompipalkkainen isä elelee sitten siivellä kun menot pienenee kummasti eron jälkeen. Häpeisitte.


    • halooo!

      voi meitä ihmisiä, olkaa onnellisia lapsistanne, pian ne lentävät omilleen, rakastakaa ja pitäkää huoli lapsianne vielä kun voitte, älkää ajatelko aina vaan rahaa, antakaa heille omaa aikaanne vielä kun voitte, katkeruus ei auta ketään, asioilla on tapan järjestyä, kaikella on tarkoituksensa piste

    • yh ja ylpeä siitä

      Jokaisella varmaan omanlaisia kokemuksia ja ajatuksia asiasta. Yh-äideistä tehdään rahanahneita luusereita, jotka etsivät elättäjää ja ovat väkipakolla hankkiutuneet raskaaksi saadakseen tukia ja 'huiman' elarin ja lapsilisän. yh-isät nostetaan jalustalle. Molemmat ovat takuulla yhtä hyviä kasvattajia, mutta mistä pirusta tuo arvostuksen puute yh-naisia kohtaan...?
      Jokainen ei ole yh omasta halustaan. Jos on väkivaltainen juoppo mies/mies jättää kun ei haluakkaan lasta joka vie kaiken huomion, ei siinä paljoa ole valinnan varaa. Elari on jatkuva kitinän aihe, ihan kun sillä pienellä rahamäärällä mällättäisiin...oletteko aatellu että kun on lapsia, pitää olla isompi asunto, kaikki kulut ovat isompia, vaatemenot, harrastukset..ei kai kukaan odotakkaan että oman lapsen hoidosta pitäisi maksaa, mutta oma vapaa silloin tällöin olisi kiva. Äitiä ja isiä on erilaisia, toiset huolehtivat ja kantavat vastuunsa, toiset viis välittävät tai edes tapaavat omia lapsiaan. Rakkaita ne lapset silti on, mutta tosiasia on se, että osa vanhemmista ei kanna edes sitä pientä vastuutaan.

      • Kamalan epäkypsiä

        Kumpa katselisitte sitä miestä vähän kauemmin niin kukaan ei jaksa kauaa esittää jotain muuta kuin on mutta kun te hankkiudutte heti huumassanne paksuksi jollekkin aivan täydelliseltä vaikuttavalle kaverille ja hokkus pokkus yhtä äkkiä se muuttuukin väkivaltaiseksi juopoksi. On ihmeellistä kun alussa aivan täydellinen isäehdokas jossain vaiheessa lasten tulon jälkeen sitten muuttuu täysin päinvastaiseksi.

        Itse yh perheestä ja saanut heti alkuni suhteen alussa eikä isääni kauaa kiinnostanut tympeä perhe arki. Nuorta miestä alkoi kaikki muut kiinnostamaan enemmän kuin perhe. No ei äitini ikinä valittanut vaan antoi miehensä mennä ja eläköön mitenkä lystää. Äitini ei ikinä valittanut minimi elareista eikä vapaa-ajan puutteesta vaan oli tyytyväinen. Ei ollut katkeruutta eikä mitään taistoa niin kuin nykyään tuntuu olevan yhdellä jos toisella.

        Kaikki valinnat mitä tekee niin on aina riskinsä ja ne olisi hyvä tietää ja tajuta jo ennen kuin alkaa lasta edes harkitsemaan. Pitää ottaa huomioon että elämä ei mene suunnitelmien mukaan välttämättä ja sitten jaksaako yksin niukemmilla varoilla. Onko sellaisia lähiomaisia joilta saisi lastenhoitoapua silloin tällöin omaa aikaa varten. Olettaa ei kannata mitään.

        Tuntuu että lapset eivät ole enää pääasia vaan lapselliset aikuiset kiistelevät ihan kaikesta ja käyvät jotain ihme taistoa keskenään kuka hoitaa ilmasella ja kuka ei. Ihan niin kuin henkiseltä kehitystasoltaan jälkeenjääneitä.


    • YH-isä

      Ootkos ajatellut asiaa toisinpäin jos sinä "maailman paras äiti" joutuisitkin antamaa lapsesi lasten isälle ja joutuisit siitä vielä maksamaan, oliskos mielipide sama..tuskin.

      On tosi kiva maksaa lapsista jotka on menettänyt, ei se ole sama nähdä niitä joka toinen vkl kun elää niitten kanssa ja nähdä lasten ilot ja surut.

      Mä ymmärrän niitä miehiä jotka joutuvat siihen tilanteeseen, jos se sua ahdistaa niin anna lapset vuorostas lasten isälle joka on ne yhtä paljon ansainnut kuin sinäkin ja ala maksaa jos se on niin kivaa, onhan sullakin sitten aikaa ostaa kaljaa jos rahaa jää elareitten jälkeen.

      Olen itse kolmen lapsen yh-isä ja säälin lasteni äitiä kun ei ollut kykenevä niitä hoitamaan saatika maksamaan elareita.

      Jokatapauksessa vointeja sulle ja lapsille..lopeta valittaminen!!

      • ...

        Ai että ''maksamaan lapsista'' ? Antaisiko sinäkin sitten mieluummin lastesi kärsiä köyhyyttä, kuin ''maksaisit heistä'', jos he eivät olisikaan sinulla, vaan äidillään?


    • minimerkki

      Itse arvostan yh-äidit todella korkealle, mutta sinä et arvostustani saa.
      Onko taas ihan pakko yleistää? Jos se omien lasten hoitaminen on todella noin vaikeaa, niin pitäiskö ne lapset antaa isän hoidettavaksi.
      Tai olisit pitänyt ne jalat ristissä aikoinaan.

      • minimerkki

        Siis tämä vastauksena aloittajalle.


      • HHUHUH

        Minä en arvosta kaikkia yh-äitejä korkealle. Ikävä kyllä olen nähnyt monen yh-äidin käyhttäytyvän kun sika. Makoillaan kotona, viedään penskat hoitoon oman äidin luokse, että päästäisiin viihteelle ja kinutaa, kinutaan lisää rahaa "lasten tarpeisiin", jotka oikeasti menee biletykseen, keksitään mitä sairaampia juttuja lapsen isästä ja pahin on ehdottomasti valehdella siitä, että isä "käyttää lasta hyväkseen" ja siinä onkin sitten sellainen juttu, että se armas äiti on pilannut sekä sen lapsen että isän elämän!. Kyseessä on siis nämä nuoret naiset. Valitettavasti näin on. Ikävä sanoa teille uh-maisille, ett' arvostan yh-miehiä huomattavasti enemmän kun teitä naiset, olette ihan perrseestä ja täysin omasta "ansiostanne"


      • _ ^W^_
        HHUHUH kirjoitti:

        Minä en arvosta kaikkia yh-äitejä korkealle. Ikävä kyllä olen nähnyt monen yh-äidin käyhttäytyvän kun sika. Makoillaan kotona, viedään penskat hoitoon oman äidin luokse, että päästäisiin viihteelle ja kinutaa, kinutaan lisää rahaa "lasten tarpeisiin", jotka oikeasti menee biletykseen, keksitään mitä sairaampia juttuja lapsen isästä ja pahin on ehdottomasti valehdella siitä, että isä "käyttää lasta hyväkseen" ja siinä onkin sitten sellainen juttu, että se armas äiti on pilannut sekä sen lapsen että isän elämän!. Kyseessä on siis nämä nuoret naiset. Valitettavasti näin on. Ikävä sanoa teille uh-maisille, ett' arvostan yh-miehiä huomattavasti enemmän kun teitä naiset, olette ihan perrseestä ja täysin omasta "ansiostanne"

        Minä köyhä työkyvyttömyyseläkkeellä oleva, lähes liikuntakyvytön, kaupungin vuokratalossa asuva yksinhuoltaja en tunne yhtään tuollaista.. Ehkä liikun sittenkin hyvissä piireissä, vaikka en ole itse huomannut sitä, kun vietän aikaani naapureideni kanssa, jotka ovat myös köyhiä ja huonosti koulutettuja

        Nyt kyllä ihmetyttää sinun tuttavapiirisi? Hakeudutko tahallaan tuollaisten seuraan?


    • koti-isä

      Moni eroava nainen ei osaa edes kertoa selvää syytä miksi haluaa eron. Se ei toki ole nykyään pakollistakaan, mutta miestä voisi kiinnostaa, että voisiko asialle ehkä sittenkin tehdä jotain.

      Minulle ei syytä kerrottu ja raahasin vastahakoista vaimoa avioliittoneuvojalta toiselle, mutta turhaan, ei hän puhunut oikein mitään kenellekään. Sanoi vain kaikille saman "Haluan eron"

      Väkisin ei voi ketään pitää ja niinpä hän muutti pois. Sitä edelsi monta kierrosta sosiaalivirkailijan luona ja tämä kehui minua joka kerta ja sanoi että sovin hyvin isäksi. Äiti esitti sellaisia valheita, että virkailija oli monta kertaa pudottaa silmät päästään koska valheet olivat sanoinkuvaamattoman tökeröjä ja läpinäkyviä.

      Viimeisellä tapaamisella hän häpeillen kertoi, että esittää kaikesta huolimatta äitiä lähihuoltajaksi. Asianajajani sanoi, että ei kannata lähteä käräjille, koska tuomari ei edes lukisi lausuntoani kun sosiaalivirkailija noin suosittaa.
      Näin siis tehtiin, lapsi meni äidille, mutta toki meillä oli yhteishuoltajuus, eli lapsi olisi puoliksi minulla ja minä maksan elarit.

      Sanoin lähtiessäni, että lapsi haluaa kohta minun luo asumaan koska ei suoraan sanoen pidä äidistään vaikka tyttö onkin.

      Näin myös kävi ja lapsi oli jo tarpeeksi vanha päättämään itse. Lapsi muutti kokonaan minun luo ja oli äidillään vain satunnaisesti.

      Äiti päätti olla maksamatta elareita minulle, enkä minä niistä maininnut koskaan sanaakaan kenellekään, saati että olisin vaatinut.
      Minun kävi sääliksi äitiä.

      Hän ei ollut ottanut huomioon, että minä olin maksanut perheemme jokaisen laskun, ostanut talot, autot ja kaiken mitä meillä oli ja hän oli saanut eroon asti käyttää oman palkkansa mihin ikinä halusi. Sen verran siitä tiedän, että sillä ei ostettu mitään yhteistä, mutta kaikki kyllä kului jonnekin, koska säästöjäkään hänelle ei kertynyt.

      Pesän jako sujui sopuisasti, kun sanoin, että vie mitä ikinä haluat. Asiat sovittiin siis helposti, mutta parin vuoden päästä hän alkoi vaatimaan valtavia summia rahaa koska oli tehnyt kotona "kaikki työt". Jossain työmaalla kuultu juttu ihan selkeästi, koska todellisuudessa minä tein meillä jokseenkin kaiken. Siivoamiset, ruoanlaitot, pyykkäykset ja muut pikkuhommat ilman muuta, koska vaimo kolmivuorotyöläisenä useimmiten nukkui jos ei ollut töissä.
      Minä taas pystyin järjestämään työni niin, että hoidin myös lapsen lähes täysin äitiysloman jälkeen.

      Tämän päälle tein vielä ne isot kotityöt joita suuri omakotitalo ja tontti vaativat. Aina oli jotain korjattavaa, lumenluontia, nurmikonleikkuuta ja puutarhanhoitoa. Tein myös huvilan ja rantasaunan itse.
      Joka on joskus rakentanut, niin tietää, että se ei ole ihan tiskaamiseen verrattava asia.
      Silti ex väitti, että hän oli tehnyt "kaiken" kotona ja minun olisi maksettava jättisumma siitä vuosia sen jälkeen kun asia oli nuijittu paperille.

      Naiset eivät ilmeisesti tajua rahan arvoa ja miehen työpanoksen arvoa vielä vähemmän.

      Siksi ex:ni ei edes valittanut kun lapsi muutti luokseni, koska ehti huomata, että rahat eivät riitä vaikka maksoin elarit suoraveloituksena aina eräpäivänä. Lapsen hoitaminen oli kai myös kovempaa työtä mitä hän kuvitteli.
      Lapsi oli minulla aiemminkin lähes joka päivä, koska hän edelleenkin oli kolmivuorotyössä ja hän haki lapsen vain silloin kun jaksoi. Ilmeisesti sekin oli hänelle liikaa, kun ei voinutkaan huutaa minua apuun tölkkiä avaamaan tai näyttämään mistä dvd:n saa päälle?
      Toiset naiset eivät saa oikein mitään tehtyä ilman miehen apua, eivätkä ymmärrä sitäkään ennen kuin mies onkin poissa.

      Naiset elävät jossain haavemaailmassa niin monen asian suhteen, joten en yhtään ihmettele näitä riitoja joita eron jälkeen syntyy.

      • fgdgdf

        Olet kyllä ollut aivan liian joustava. Turha tuollaista idioottia on alkaa elättämään.


      • koti-isä
        fgdgdf kirjoitti:

        Olet kyllä ollut aivan liian joustava. Turha tuollaista idioottia on alkaa elättämään.

        Missä kohtaa joustin liikaa? Eroa en halunnut, mutta sille en voinut mitään kun avioliittoneuvojatkin olivat seinän edessä.
        Olin siitossonni, tajusin sen kun lapsi syntyi. Siihen asti kaikki oli niin ihanaa että ei paremmasta väliä.

        Avioliitto oli kuitenkin paketoitu jo silloin ja loppu oli pelkkää rutiinia ja hiton kuivaa aikaa.

        Jälkeenpäin on helppo olla viisas. Tai ei sittenkään, en osaa vieläkään sanoa, että millä olisin voinut pelastaa liittomme. Lapsi on kuitenkin kaunis ja terve, iso tyttö jo nyt homma kohta paketissa.

        Ei erottu lapsen ollessa kovin pieni, mutta millaisen kuvan hän sai avioliitosta? Ei kovin ruusuista, vaan tavattoman tylsän, ei riidelty, mutta ei tehty mitään muutakaan mainittavaa.

        Kummallakin uusi onni ja hyvin menee, mutta ei tämä mikään malliesimerkki silti ole. Lapsi tuli hemmoteltua pilalle, sai ja saa vieläkin kaiken kultalautasella tässä kilpajuoksussa.

        Järki on jo aikaa loppunut, että mitä tästä hänen pitäisi ottaa opikseen, sitä en osaa kertoa. Toinen kierros on parempi kuin ensimmäinen ja lapsi on aina enemmän tai vähemmän kiistakapula ja huomaa sen takuulla. Aina. Poikkeuksetta, vaikka kuka mitä väittäisi.

        Isän rakkaus on vahvasti aliarvioitu, kuin sellaista ei olisikaan. Tämä on todella loukkaavaa. Ehkä joustavuus johtuu siitä, että me miehet ollaan tässä asiassa niin paljon takamatkalla naisten ja koko yhteiskunnan kieroutuneen asenteen takia, että paikkaamme asemiamme rahalla tai millä tahansa että saisimme tasa-arvoisen aseman avioliitossa ja erityisesti sen päättyessä?
        Jos rahaa ei ole kylvettäväksi asti, niin sitten kiristetään pihtaamalla sitä, että "nauti nyt vapaudestasi"?

        Mitähän sitä tuli kirjoitettua, en jaksa enää tarkistaa. Jotain mitä mieleen juolahti, ei saa ottaa liian vakavasti. Hyvää yötä.


      • Vieraannutettu
        koti-isä kirjoitti:

        Missä kohtaa joustin liikaa? Eroa en halunnut, mutta sille en voinut mitään kun avioliittoneuvojatkin olivat seinän edessä.
        Olin siitossonni, tajusin sen kun lapsi syntyi. Siihen asti kaikki oli niin ihanaa että ei paremmasta väliä.

        Avioliitto oli kuitenkin paketoitu jo silloin ja loppu oli pelkkää rutiinia ja hiton kuivaa aikaa.

        Jälkeenpäin on helppo olla viisas. Tai ei sittenkään, en osaa vieläkään sanoa, että millä olisin voinut pelastaa liittomme. Lapsi on kuitenkin kaunis ja terve, iso tyttö jo nyt homma kohta paketissa.

        Ei erottu lapsen ollessa kovin pieni, mutta millaisen kuvan hän sai avioliitosta? Ei kovin ruusuista, vaan tavattoman tylsän, ei riidelty, mutta ei tehty mitään muutakaan mainittavaa.

        Kummallakin uusi onni ja hyvin menee, mutta ei tämä mikään malliesimerkki silti ole. Lapsi tuli hemmoteltua pilalle, sai ja saa vieläkin kaiken kultalautasella tässä kilpajuoksussa.

        Järki on jo aikaa loppunut, että mitä tästä hänen pitäisi ottaa opikseen, sitä en osaa kertoa. Toinen kierros on parempi kuin ensimmäinen ja lapsi on aina enemmän tai vähemmän kiistakapula ja huomaa sen takuulla. Aina. Poikkeuksetta, vaikka kuka mitä väittäisi.

        Isän rakkaus on vahvasti aliarvioitu, kuin sellaista ei olisikaan. Tämä on todella loukkaavaa. Ehkä joustavuus johtuu siitä, että me miehet ollaan tässä asiassa niin paljon takamatkalla naisten ja koko yhteiskunnan kieroutuneen asenteen takia, että paikkaamme asemiamme rahalla tai millä tahansa että saisimme tasa-arvoisen aseman avioliitossa ja erityisesti sen päättyessä?
        Jos rahaa ei ole kylvettäväksi asti, niin sitten kiristetään pihtaamalla sitä, että "nauti nyt vapaudestasi"?

        Mitähän sitä tuli kirjoitettua, en jaksa enää tarkistaa. Jotain mitä mieleen juolahti, ei saa ottaa liian vakavasti. Hyvää yötä.

        Koti-isälle:

        harvinaisen fiksua tekstiä ja vieläpä täysin kuin omasta elämästäni.
        Eukko valitti koko avioliiton ajan vaikka sai aina kaiken mitä halusi. Mitä suuremmaksi omaisuus ja status kasvoi, sitä suurempi oli tyytymättömyys. Itse raadoin henkeni edestä kaikkien niiden asioiden puolesta, jotka olivat "pielessä". Kun yhdeltä taittoi niskan tuli heti uusi.

        Entäs sitten kun lapset syntyivät? Akka ryhtyi ajamaan avioeroa ja päästi helvetin valloilleen, vei lapset ja nyt on lapsenvalvojat vartioimassa äidin vieraannuttamista ilman syytä. Yhteishuoltajuus on, mutta vain yksi hegemooni jolle kukaan ei voi mitään.

        Onneksi tästä on alkanut kuulua valtakunnallisesti niin paljon meteliä, että kauaa ei enää taida naiset mellastaa lapsia hyväksikäyttäen valtansa aseena.


      • King Corvax

        "Äiti päätti olla maksamatta elareita minulle, enkä minä niistä maininnut koskaan sanaakaan kenellekään, saati että olisin vaatinut.
        Minun kävi sääliksi äitiä. "

        Eli äiti teki rikoksen sinua ja lapsiasi kohtaan! Ja sinä nynnerö vain säälit tätä kunnon haukkaa ja rikollista, joka sua kohteli kaltoin ja puhui susta paskaa sossulle ja teki elämästäsi hankalaa.

        Mikä miehiä oikein vaivaa? Olisit saanut sentään osan maksamistasi rahoista tyttäresi hyväksi, joka totisesti rahaa tulee lähivuosina tarvitsemaan (tai tarvitsi).


    • uygjhjg

      Mielestäni miehellä pitää olla lähtökohtaisesti täysi oikeus kaksoishuoltajuuteen, joka poistaa elatusvelvollisuuden. Jos mies ei tähän halua suostua niin sitten maksaa elatusmaksut. Tästä tulisi poiketa ainoastaan jos mies on selvästi osoitettavasti kelpaamaton isäksi.

      Jos mies on eronnut naisesta jo hyvissä ajoin ennen lapsen syntymää tai lapsi on syntynyt satunnaisesta seksistä niin miehellä ei mielestäni ole mitään velvollisuutta elättää lasta. Itseasiassa naisella ei olisi edes oikeutta synnyttää lasta ilman isän lupaa, mutta koska pakkoabortti on vielä pahempi vaihtoehto niin en halua sellaista lähteä vaatimaan.

      Toki nainen ei ole minkään arvoinen jos ei tähän miehen vaatimukseen suostu. Oman lapsen syntyminen maailmaan on iso asia, vaikka lasta ei koskaan näkisikään. Kukaan ei saa päättää tätä toisen ihmisen puolesta. Olettaen luonnollisesti, että mies on käyttänyt ehkäisyä tai ollut siinä luulossa, että ehkäisy on hoidettu.

      • just joo

        Niin sanottu "sosiaalinen abortti" on täyttä paskaa. Velvollisuudet kuuluvat aina molemmille.

        Ettekö te olleet läsnä kahdeksannen luokan biologian tunnilla? Aina kun ollaan yhdynnässä, on raskauden mahdollisuus. Ei siinä voi vedota ehkäisyihin jos haluaa lapsestaan eroon ja unohtaa sen, että lapsi ihan oikeastikin maksaa.


    • cho-

      Opetelkaa aikuiset ihmiset olemaan asiallisesti, edes niiden lasten tähden. Ihan sama kumpi sattuu olemaan, yh lapset on aina tärkein! Ei se että kuinka kiukkuinen satut sillä hetkellä olemaan ex-puolisollesi. Omasta mielestäni lapsilla on oikeus kumpaankin vanhempaansa jos ovat vain elämänsä kunnossa (eli ei narkkeja/puliukkoja yms.). Turha siitä tapella on, ja varmasti lapset kiittää vanhempana kun on ollut mahdollisuus tavata molenmpia vanhempia mahdollisimman tasavertaiseti.

      Terveisin 25v nainen pirkanmaalta jolla ei omia lapsia, mutta lähipiirissä sitäkin enemmän. (Eli mitä minä mistään tiedän kun ei ole omia ;) vai mitä?)

    • 3x teinit

      Harvoin huoltajuussopimukset ovat voimassa täysin muuttumattomina useita vuosia. Meillä ainakin sopimus tehtiin tarkoituksella olemaan voimassa määräajan. Meillä lapset ovat asuneet välillä äitinsä, välillä isänsä luona ja välillä täysin fifty-fifty. Myös vanhemmilla elää parisuhde- ja työtilanteet, joten nykysin viiden vuoden päähänkin on vaikea nähdä.

      Meillä lapset ovat minun luonani nyt ns. perinteisen kaavan mukaan ja toisella vanhemmallaan pidennetyn viikonlopun joka toinen viikko. Tämä järjestely tuntuu sopivat kaikille osapuolille, vaikka etävanhempi aluksi vastaan nikottelikin.

    • YH-63 isä

      Miksi aina käytetään termiä yh-äiti? Pelkkä YH pitäisi riittää, koska meitä miehiä on myös paljon YH ! Itse en ole koskaan ottanut elatusapuja vastaan, koska itse VAPAAEHTOISESTI halusin lapseni itselleni. Mä en vain jaksa ymmärtää noita ikuisia riitoja kuka maksaa mitä. Olisikohan itse vanhempien aika kasvaa aikuisiksi ja miettiä yhdessä AIKUISINA lapsenne hyvinvointia!

    • herra nro 54

      sanoisinko olet lahopää.meillä erossa sovittiin mitä maksan ja mitä en.ja poika on luonani niin paljon kun haluaa.ei mitään riitaa.oisko niin et nalkutat asiasta?

      • on se niin vaikeeta

        Voi kumpa se olis noin ihan yleisesti. Jos lapset saisivat päättää milloin ovat kummankin vanhemman luona eikä aikuiset tappelisi kaikesta mahdollisesta.


    • yh-äiti

      Kyllähän yh-äitien työpanosta arvostetaan työelämässä, yh:t on ahkeria tekemään töitä, kun ymmärtävät rahan arvon. Kotiäitejä taas ei arvosteta riippumatta siitä, onko samassa taloudessa toista aikuista vai ei. Ei ne yhteiskunnan arvot muutu napista painamalla, aina koti-isille annetaan suurempi arvo kuin äideille ja jatkuu varmaan siihen asti, että miehet synnyttää ja naiset siittää, eli pitkä harppaus evoluutiossa eteenpäin.

    • eiainavoikäsittää

      Näitä juttuja ja tarinoita on kuulkaa aika moneen lähtöön. On niitä ns. huonoja isejä ja huonoja äitejä. Mutta silti jää se suurin ihmetys ja kysymys: miksi se lapsi - se täysin viaton ja syytön kaikkeen - pitää ottaa siksi kostonkappaleeksi? Miksi ihmeessä? Minusta se on merkki ihmisen (oli kyseessä nainen tai mies) kypsymättömyydestä, henkisestä epätasapainosta, heikosta itsetunnosta ja joissakin tapauksissa jopa luonnehäiriöstä.
      Elämä ei ole aina reilua, pettymyksiä tulee ja kaikkiin kysymyksiin ei saa vastauksia. Ja jos itsellä pää brakaa kaikessa hullunmyllyssä, siihen pitää hakea apua, sitä kyllä saa kun myöntää asiat itselleen ja pyytää apua.
      Lapset eivät kuitenkaan ole tähän syyllisiä, jätettäköön heidät siis rauhaan kaikesta tästä. Lapsia ei saa koskaan käyttää kostonkappaleena, ei koskaan!!!!!! Eikä se hel*etti ole ihan päivänselvää kaikille??!!!

    • kwjsjds

      Hei. Elatusmaksun suuruuteen vaikuttaa molempien vanhempien tulot eli tuo 150 euroa voi hyvinkin olla kohtuullinen. Sinullahan voi olla parempi elatuskyky kuin exälläsi. Mikäli vanhempien elatuskyky pieni, maksetaan kelasta korvausta n 157 asti.

    • katkera marianna

      Minä olen kolmen lapsen äiti ja ero tuli kun ukko jätti. Usein olen hyvin ihmetellyt kuinka hän saattoi hylätä ihanat lapsemme ja tätä ihmettelen varmaan lopun elämääni. olen lasteni paras kasvattaja ja kun ukko häipyi, teki hän ratkaisunsa. Hän hylkäsi lapsensa ja minut vaimonsa ja tämän tulen kostamaan lopun elämääni hänelle. Ehkä hän kyllästyi minuun, koska työkaverillani ja minulla oli suhde ja työkaverini lähetteli hänelle tekstiviestejä ja piinasi niin paljon miestäni, että hän yritti itsemurhaa..tiedä häntä, mutta taistelen loppuun asti lasteni puolesta ja tuolla raukkamaisella teollaan hän osoitti olevansa epäkelpo puoliso ja isä lapsilleni

      • aiheesta ero

        kuvottaavaa teksitä sulta mee ittees kuka on raukka ja mitä aiheuttanut ja jatkatki edelleen.


      • Elämäniinon

        Aikamoisen katkeruuden elämän olet itsellsi valinnut. Sen ainoan, mitä sinulla on. Kannattaakohan? No vastaus on että ei kannata. Väärin olet tehnyt sinäkin ja nyt makselet karmasi velkaa. Lapsesi eivät kuitenkaan ole syyllisiä mihinkään, eivät yhtään mihinkään, joten älä heitä rankaise.
        Hae apua, ammattiauttajalta. Lapsesi ovat sen ansainneet, äitinsä, joka pystyy elämään ihmisiksi ilman katkeruutta ja kostonhimoa.


      • Ootko tosissasi???


      • HHUHUH

        "katkera marianna". Jos tämä ei ole trolli ja kirjoitat totta, niin mene hyvä ihminen hoitoon. Olet henkisesti erittäin sairas. Hae apua ja äkkiä, sinulle ei voi muuta sanoa. HAE PSYKIATRISTA APUA JA HETI!! TARVITSET LÄÄKITYKSEN JA HETI.


    • todellisuus sattuu

      Oliko naisen pakko hankkia se lapsi? 2000 luvulla ei vahinkoja oikeasti tapahdu muutoin kuin huolimattomuudesta ja piittaamattomuudesta. Pahimmassatapauksessa takana on puhdas itsekkyys ja välinpitämättömyys toista osapuolta kohtaan. ja se klassinen vauvakuume.
      Mikä siinä on ettei pystytä sopimaan riitoja ja elättämään se lapsi saman katon alla? Jollei itsse pärjää niin miksi ei sitten suosilla anna lasta isän kasvatettavaksi?
      Onko se YH mamma miettinyt että yksin asuvalla isällä on heikompi yhteiskunnan tuki takanaan kuin sillä yh äiskällä?
      Suomessa asiat on todella liian hyvin kun avioeron peruste on että ei vaan enää huvita. Tänne suosittelen amerikan mallia missä perhe on vielä oikea instituutio, jossa kaksi aikuista ottaa oikeasti sen vastuun eikä leiju pilvilinnoissa.

      • Joskusedesnäinpäin

        Onko miehen pakko hankkia lapsi? 20000 luvulla ei vahinkoja oikeesti tapahtdu muutoin kuin huolimattomuudesta ja piittaamattomuudesta.


    • Ymmärrän pointtisi mutta en ymmärrä miksi syyllistät isejä ja teet äideistä martyyreja, onhan meitä yh isejäkin . Miksi et tässä niin tasarvoa huutavassa yhteiskunnassa vain puhu lähivanhemmasta ja etävanhemmasta?

      • Ex yh& elatusvelvollinen

        Vapaus, veljeys ja tasa- arvoisuus, se ei vaan millään tahdo toteutua, vaikka oikein eeuuhun naisten ylivoimalla mentiin. Sama vinkuminen rahasta jatkuu! Kasvakaa aikuisiksi jo!


    • Vieraannutettu isä

      Itse olen rukoillut äidiltä mahdollisuuksia tavata lapsiani 2,5 vuotta yhteishuoltajuuden vallitessa. Eipä ole mahdollisuuksia antanut ja syitä ei ole.

      Lastenvalvojat eivät voi äidille mitään, lakimiehillä ei ole keinoja, poliisia kokeillaan.

      Koko järjestelmä on kelvoton ja soveltuu lähinnä Afrikan heimoalueille, joissa tanssitaan tulen ympärillä oikeaa vastausta naapuripäällikön kohtalolle.

      Elatusmaksuista pitää luopua ja niistä voidaan luopua:
      tulee määritellä laki, joka määrää automaattisesti lasten huollon molempien vanhempien vastuulle 50/50 -periaatteella. Tästä voidaan poiketa joko näyttöön perustuen syyte nostamalla ja oikeuden tuomiolla tai vanhempien yhteisellä ja erikseen tehtävällä sopimuksella, jolloin vasta sovitaan myös elatusmaksuista.

      Ko. järjestelmän avulla myös lapsikaappaus toiseen kaupunkiin tai "riittävän kauas" toisesta vanhemmasta vaikeutuu, sillä lapsikaappaaja voidaan tuomita automaattisesti yhteishuollon hankaloittamisesta ja määrätä vähintään korvaamaan ja järjestämään kuljetukset etävanhemman luo.

      Lisäksi huoltajuus on helpompi poistaa vanhemmalta, joka pyrkii vaikeuttamaan tapaamisia. Jos jostain syystä toinen vanhemmista luopuu tai menettää huoltajuutensa, voidaan hänet tuomita maksamaan elatusapua, muutoin ei.

      Tämä vähentää (tai käytännössä poistaa) KELAn maksutaakan elatusmaksuissa maksukyvyttömiltä etävanhemmilta (yhteiskunta säästää tuhottomasti rahaa), tämä säästää merkittävästi oikeuslaitoksen resursseja loputtomien huoltajuuskiistojen ja vieraannuttamistapausten ratkojana (lopettaen ne käytännössä kokonaan), tämä estää etävanhemman (useimmiten isän) automaattisen leimaantumisen rikolliseksi hylkiöksi yhteiskunnassa, jolla ei ole mitään oikeuksia lapsiinsa ja päin vastoin, vähentää avioeroja, vähentää lasten kärsimystä, toteuttaa YK:n julistusta lapsen oikeuksista, etäisän ei tarvitse maksaa lähiäidille enää palkkaa tämän suorittamasta lapsikaappauksesta, katkeruus vähenee, järjestys lisääntyy.

      • huoh..

        Hae tapaamisten täytöönpanoa. Olisit ajat sitten saanut tavata lapsia. Ei siinä prosessissa mene 2,5 vuotta. Tämä ei tietenkään onnistu, jos lähillä on perusteltu syy estää tapaamiset, kuten mielenterveysongelmat, väkivalta tai päihdeongelmat, silloin haetaan valvottuja tapaamisia.

        Ps. Elatusmaksut eivät ole palkkaa äidille, vaan sinun osuutesi lasten kuluista, jonka joudut maksamaan tapasit tai et.


      • Ei toimi
        huoh.. kirjoitti:

        Hae tapaamisten täytöönpanoa. Olisit ajat sitten saanut tavata lapsia. Ei siinä prosessissa mene 2,5 vuotta. Tämä ei tietenkään onnistu, jos lähillä on perusteltu syy estää tapaamiset, kuten mielenterveysongelmat, väkivalta tai päihdeongelmat, silloin haetaan valvottuja tapaamisia.

        Ps. Elatusmaksut eivät ole palkkaa äidille, vaan sinun osuutesi lasten kuluista, jonka joudut maksamaan tapasit tai et.

        Ainoa syy miksi en saa tavata lapsia on se, että luotin lasteni äidin inhimillisyyteen ja suostuin kirjoittamaan sopimuksen, jonka mukaan vanhemmat sopivat keskenään lasten tapaamisesta.

        Kun äiti ei sovi eikä neuvottele, en tapaa myöskään lapsiani. Yhteishuoltajuus sinänsä ei merkitse mitään.

        Sopimus pitää ensin muuttaa käräjäoikeuden päätöksellä, sillä äitin mielestä minun on kiellettyä nähdä lapsia julkisella paikalla ilman hänen erillistä lupaansa - sopimukseen vedoten. En siis saa osua esim. Prismaan yhtä aikaa lapsieni kanssa. Hänen lakimiehensä on samaa mieltä. Mitään tuomiota minulla ei ole, en ole narkkari, alkoholisti, väkivaltainen, mielenterveysongelmainen, vaan kunniallinen kansalainen.

        Äiti on siis em. sopimuksella hankkinut minulle lähestymiskiellon lapsia kohtaan lakimiehensä suostumuksella ihan tuosta vaan - ilman syytä ja tuomiota. Lakimiehen mielestä sopimus "vanhemmat sopivat lasten tapaamisista" tarkoittaa, että isä ei saa törmätä missään lapsiin edes vahingossa ilman äidin lupaa. Tarina on tosi.

        No, eka vuosi menee odottaessa käräjäoikeuden päätöstä sopimuksen muutoksesta, sillä äiti on huijari. Sitten hän alkaa estää tapaamisia uhkailemalla ja kiristämällä, enkä uskalla mennä lähellekään sitä hullua. Haen täytäntöönpanoa, joka kestää n. vuoden. Uhkasakko asetetaan, mutta venkoilemalla siitäkin äiti selviää. Kokonaisuudessaan 4-5 vuoden päästä ollaankin todnäk siinä tilanteessa, että en ole nähnyt lapsia, niin menetän myös yhteishuoltajuuden.

        Sitten minulle kilahtaa postissa elatusmaksuvaatimus. Arvatkaa miltä tuntuu maksaa sitä ihmiselle, joka on kaapannut rakkaat lapseni ja ilman syytä tuhonnut ihmisyyteni? Se on palkanmaksua rikoksesta, johon olen syytön.

        Olen vakuuttunut, että koska meitä alistettuja miehiä on jo niin paljon ja ääni alkaa kuulua, järjestelmä muuttuu nopeammin kuin voidaan kuvitellakaan.


      • huoh..
        Ei toimi kirjoitti:

        Ainoa syy miksi en saa tavata lapsia on se, että luotin lasteni äidin inhimillisyyteen ja suostuin kirjoittamaan sopimuksen, jonka mukaan vanhemmat sopivat keskenään lasten tapaamisesta.

        Kun äiti ei sovi eikä neuvottele, en tapaa myöskään lapsiani. Yhteishuoltajuus sinänsä ei merkitse mitään.

        Sopimus pitää ensin muuttaa käräjäoikeuden päätöksellä, sillä äitin mielestä minun on kiellettyä nähdä lapsia julkisella paikalla ilman hänen erillistä lupaansa - sopimukseen vedoten. En siis saa osua esim. Prismaan yhtä aikaa lapsieni kanssa. Hänen lakimiehensä on samaa mieltä. Mitään tuomiota minulla ei ole, en ole narkkari, alkoholisti, väkivaltainen, mielenterveysongelmainen, vaan kunniallinen kansalainen.

        Äiti on siis em. sopimuksella hankkinut minulle lähestymiskiellon lapsia kohtaan lakimiehensä suostumuksella ihan tuosta vaan - ilman syytä ja tuomiota. Lakimiehen mielestä sopimus "vanhemmat sopivat lasten tapaamisista" tarkoittaa, että isä ei saa törmätä missään lapsiin edes vahingossa ilman äidin lupaa. Tarina on tosi.

        No, eka vuosi menee odottaessa käräjäoikeuden päätöstä sopimuksen muutoksesta, sillä äiti on huijari. Sitten hän alkaa estää tapaamisia uhkailemalla ja kiristämällä, enkä uskalla mennä lähellekään sitä hullua. Haen täytäntöönpanoa, joka kestää n. vuoden. Uhkasakko asetetaan, mutta venkoilemalla siitäkin äiti selviää. Kokonaisuudessaan 4-5 vuoden päästä ollaankin todnäk siinä tilanteessa, että en ole nähnyt lapsia, niin menetän myös yhteishuoltajuuden.

        Sitten minulle kilahtaa postissa elatusmaksuvaatimus. Arvatkaa miltä tuntuu maksaa sitä ihmiselle, joka on kaapannut rakkaat lapseni ja ilman syytä tuhonnut ihmisyyteni? Se on palkanmaksua rikoksesta, johon olen syytön.

        Olen vakuuttunut, että koska meitä alistettuja miehiä on jo niin paljon ja ääni alkaa kuulua, järjestelmä muuttuu nopeammin kuin voidaan kuvitellakaan.

        Äiti ei määrittele missä sinä olet milloinkin. Asia on tietty eri, jos stalkkaat häntä tai ahdistelet. Ei muuten. Lähestymiskieltoa ei saa ilman perusteita. Älä tottele äitiä

        Mene sinne käräjäoikeuteen. Uhkasakosta ei pääse venkoilemalla eroon. Joko maksat joka kerta tai annat isälle lapset. Ainoa venkoilutapa on maksaa ne sakot aina. Silloin toinen ei voi mitään. Jos äiti uhkailee sinua, säästä tekstiviestit ja nauhoita puhelut. Nosta tarvittaessa rikosilmoitus. Jos on todistajia, se on hyvä.

        Sinulla on mennyt 2,5 vuotta, kun olet ollut tekemättä mitään. Jos olisit ottanut selvää oikeuksistasi, tapaisit jo lastasi. Asiat eivät muutu ellet yritä edes, vaan keskityt valittamaan.


      • asdfasfd
        huoh.. kirjoitti:

        Äiti ei määrittele missä sinä olet milloinkin. Asia on tietty eri, jos stalkkaat häntä tai ahdistelet. Ei muuten. Lähestymiskieltoa ei saa ilman perusteita. Älä tottele äitiä

        Mene sinne käräjäoikeuteen. Uhkasakosta ei pääse venkoilemalla eroon. Joko maksat joka kerta tai annat isälle lapset. Ainoa venkoilutapa on maksaa ne sakot aina. Silloin toinen ei voi mitään. Jos äiti uhkailee sinua, säästä tekstiviestit ja nauhoita puhelut. Nosta tarvittaessa rikosilmoitus. Jos on todistajia, se on hyvä.

        Sinulla on mennyt 2,5 vuotta, kun olet ollut tekemättä mitään. Jos olisit ottanut selvää oikeuksistasi, tapaisit jo lastasi. Asiat eivät muutu ellet yritä edes, vaan keskityt valittamaan.

        juu... en ole hetkeäkään ollut tekemättä mitään. Liian kauan olen kyllä yrittänyt neuvotella lasten äidin kanssa, koska en ole sotaisa luonne. Se on toki ollut suuri virhe.

        En stalkkaa enkä häiritse. Näin kuitenkin on, että äiti määrittää pitkälti, missä voin liikkua: pikku huhu sinne tänne niin oleminen vaikeutuu ja usko tai älä, mutta hän on kuvaamallani tavalla saanut minulle "lähestymiskiellon"; jota ei ole olemassa.

        Katsotaan myöhemmin mitä seuraamuksia siitä hänelle on.


      • että semmottii
        asdfasfd kirjoitti:

        juu... en ole hetkeäkään ollut tekemättä mitään. Liian kauan olen kyllä yrittänyt neuvotella lasten äidin kanssa, koska en ole sotaisa luonne. Se on toki ollut suuri virhe.

        En stalkkaa enkä häiritse. Näin kuitenkin on, että äiti määrittää pitkälti, missä voin liikkua: pikku huhu sinne tänne niin oleminen vaikeutuu ja usko tai älä, mutta hän on kuvaamallani tavalla saanut minulle "lähestymiskiellon"; jota ei ole olemassa.

        Katsotaan myöhemmin mitä seuraamuksia siitä hänelle on.

        Niin. Nettiin valittamisen voi ajatella olevan jotakin. Joten olet sinä tehnyt jotain.


    • dxndm

      niin miehet kuin naiset. tarttiko niitä pirpanoita hankkia. keskiverto suomiparisuhde pysyy kasassa noin 6-7 vuotta sitten tapellaan kuin kissat ja koirat kaikesta kun unelmien prissi/prinsessa omasi lyhytjänteisen kestämisen parisuhteen ylläpitoon ja nosti kytkintä koska koki " minä elän kokematonta nuoruuttani ". ja muksut kärsii. eikö tärkeintä ole lapsen etu ei teidän. ahneita paskoja kaikki.

    • Tosi on

      Vastuu on ennenkaikkea itsellä, kun on saattanut itsensä moiseen tilaan. Kun katselee esimerkiksi eduskunnan kyselytuntia, ei voi olla ihmettelemättä, kuinka huonosti asioita hoidetaan. Kyseessähän onkin sanakäänteiden sinfonia, ei tekojen harmonia. Tähän sanojen sinfoniaan olet sinäkin aikoinaan mieltynyt, joten vastuu on sinun.

    • 3+2

      ensin äidit kieltää katkeroituneina isiltä tapaamiset ja sitten vingutaan rahanperään.

    • Juu. . . ..

      Eikös periaatteessa kuitenkin hyvä ettei tarvitse yrittää elää riitaisessa parisuhteessa? Ja kuitenkin toimeentulo on turvattu...

      Kannattaa huomio keskittää omaan elämään, kuinka sen hoitaa.
      Ei pitää nenää muiden elämässä... kun se tuskin tuottaa mitään hyvää.

      Jos ahdistaa tai joudut viettämään aikaasi yksin, ota yhteyttä sosiaalitoimistoon/miekkariin, sieltä saa hyvää keskusteluapua.

      Ongelmien kanssa ei kannata jäädä yksin.

    • purnaapurnaa

      En nyt ihan päässyt jyvälle mitä ajat takaa?

      Isä juo rahoillaan olutta?
      Onko se kielletty jossain?

      Ja sitten, koitappa olla maksamatta elatusmaksuja...

      kyllä sos.tantat sen jostain perii...

    • NÄITÄ SITTEN TAAS

      Mikä nyt ensimmäiseksi pisti silmääni on se, että sinä kirjoitat:

      "...myös se hoito, jonka se ex-vaimo (eli sinä) tekee ILMAISEKSI". No, olisikohan sinun kannattanut miettiä ennen kun aloit lasta/lapsia tekemään, että se "työ" on tottatosiaanm ilmaista niin kauan kun henki pihisee. Vanhemmuudesta EI siis pääse koskaan vaikka ne lapset olisi 50 vuotiaita. Vapaudut "työstäsi" vasta kuollessasi. Sinun kirjoituksestasi tulee väistämättä mieleen, että olet tehnyt lapsen/lapset ainoastaan ja vain rahamielessä. Olet suuri idiootti. Ja mitä tuohon elatusmaksuun tulee, niin ole tyytyväinen, minä saan satasen/kk, mutta se ei ole minulle se tärkein asia, Ei taida yh-påullerolle riittää rahaa mäkkärissä syöntiin ja bilettämään ei taida rahat riittää laisinkaan. Käy laittamassa röörit poikki

    • Pummiäidit

      Ei äidin ole pakko lapsia hoitaa. Hän voi heittää ne kadulle, jos ei miellytä. Sinunkin olisi syytä mennä huumevieroitukseen, eikä kerjätä elatusmaksuja omiin menoisihi.

      • Muumit hukassa

        Pummiäidit: oletkos ihan vialla päästäsi?? No olet!!


    • Kokemusta on

      No katsos siksi kun iskät luulevat, että äiskä käyttää rahat omiin menoihinsa, ts. ei ole enää luottoa eroavien/eronneiden välillä.

    • UH äitit

      Mihin te sen sahan oikein käytätte?Maksan 250€/kk vapaehtosella sopimuksella ja ostan vielä lapselle vaateet,kengät ym ja antanut vielä rahaakin ylimääräistä.Joka kuukausi laitan vielä lapsentilille 100€ jonka hän saa vasta,kun täytää 20 vuotta.Jaksatte vielä ruikuttaa ettei isät huolehdi lapsistaan, katsokaa peiliin jos vika onkin siinä pellissä olevassa kuvassa.

      • Tyypillistä

        Suurin osa yksinhuoltajaäideistä on alkoholisteja tai narkkareita. Lapsien avulla rahoitetaan sekakäyttöä.


      • sinä olet :)
        Tyypillistä kirjoitti:

        Suurin osa yksinhuoltajaäideistä on alkoholisteja tai narkkareita. Lapsien avulla rahoitetaan sekakäyttöä.

        Just just. Kummasti se isä ei saanut lapsia, jos äiti on noin kauhea...


      • hohhoijaa...
        Tyypillistä kirjoitti:

        Suurin osa yksinhuoltajaäideistä on alkoholisteja tai narkkareita. Lapsien avulla rahoitetaan sekakäyttöä.

        Alkoholistit ja narkkarit ei saa huoltajuutta, piste.


    • Tähtisumu

      Näitä tarinoita on ihan yhtä paljon kuin elatusmaksujen maksajiakin. Itsellä asiat sujuvat exän kanssa, maksu tulee joka kuukausi ilman mitään rutisemista. Useasti saan sen pyydettäessä jo ennen eräpäivää. Lapseni isä on jäänyt työttömäksi, mutta hän maksaa sen mitä on sovittu, vaikka hänen tulonsa putosi roimasti.

    • foreveralone666

      Kun näitä juttuja lukee, olen erittäin tyytyväinen, että en omista lapsia saati saa edes pillua. Elatusmaksuja en maksais edes ulosoton kautta.

      • foreveralone666

        Vastaan omaan viestiini vielä sen verran, että on väärin maksaa elarit, kun ei koskaan ilman testejä tiedä, että kenen kaupparatsun tai putkimiehen tai postinkantajan lapsi on oikeasti.


    • 61Mimmix

      Minun isäni ei maksanut elatusmaksua ennen kuin sai haasteen oikeuteen. Hänen tulonsa olivat lähes kolme kertaa niin suuret kuin äitini tulot. Keskustelussa äitini ja äitini asianajajan kanssa isäni sanoi, että "Minulla ei ole varaa maksaa". Johon äitini asianajaja: "Hyvä herra, siinä tapauksessa teidän on muutettava elintapojanne."

      Ainakin oman isäni kohdalla kyse oli kostamisesta. Hän oli esimerkillinen narsisti, joka ei sietänyt hylkäämistä (jonka oli itse väkivallallaan aiheuttanut). Hän kosti äidille, mutta ei ehkä käsittänyt tekevänsä pahaa myös lapsille.

      Ei isäni siltikään joka kuukausi maksanut. Äitini ei jaksanut enää taistella. Muistan kuinka suuri häpeä hänelle oli, kun joutui hakemaan sosiaalitoimistosta rahaa minun silmälasejani varten.

    • kissa pöydälle

      Miksi ei tehdä semmoista sopimusta, ettei tarvis maksaa elatusmaksuja, vaan lapset asuisvat vuoropäivinä kummankin luona.

      Lapsi voisi matkustaa linkkarilla tai pyöräillä vuorotellen kahden ktodin väliä ja ees taas, siinä ei tarvis edes vanhempia kuskaamaan jos koti olisi kummallinen lähellä koulua. Vanhemmat pääsisi helpolla eikä tarvi nähdä ex puolisoa. Olisi aikuisilta sekin huoli pois, riippuu tietysti lapsen iästä, jo ekaluokkalainen osaa kulkea mtkat yksin. Näin saisi aikuiset huilia lapsitaan joka toisena päivänä, eikä taakka hoitamisesta ja vastuusta olisi aina toisella.

      Lpaset hoitamaan tapaamisasiat ihan itse, eli paikkaamaan vanhempien huolta ja murhettä heistä lapsista. Lapsihan on kuitenkin se syy, miksi riidellään elareista. Jos heitä ei oleisi ei olisi huoltajuusriitoja...

    • NäiN

      Ongelma johtunee siitä ettei rahan ahneet ihmiset suostu tukemaan "ex:nsä elin tasoa".
      Tähän on lääke, että toinen ostaa ja maksaa kaikki vaatteet, harrastukset ym. lapsen tarvitseman ja toinen maksaa niistä sovitun osan, kuittia vastaan.

      • Just NäIN

        Tuo olisi hyvä, ostetaan se, mitä muksu tarvii eikä rahan kanssa puljata siinä puolin tai toisin.
        Varmistuu se ainakin, että lapsi saa tarvitsemansa, eikä äiskä käytä LAPSELLE TARKOITETTUJA varoja omiin huuhaa-juttuihinsa.


    • Kahden lapsen isä

      Jos kerran on lapsia tehty silloin, kun parisuhde oli kunnossa ja erontultua lapset jää toiselle vanhenmaalle täytyy sen toisenkin kantaa vastuu lapsistaan.

    • foreveralone666

      Isä ei ilman luotettavia testejä ole koskaan muuta kuin kusetettu elättäjäksi, vain äiti tietää totuuden "oikeasta" isästä.

      PS. Ketään, kun ei voi valvoa 24/7.

      PPS. Naisiin ei voi luottaa.

    • trollolloo

      Sinkkynä vöi rünkätä, ei säty vähinköjä

    • elatusapulainen
    • Että näin meillä..:/

      No kyllä naisetkin osa tehdä vastaavaa kiusaa estämällä sekä vaikeuttamalla tapaamisia, vkl-viettoja isän luona jne. Ja nämä kaadetaan vielä isän niskaan, ovat muka niin huonoja vanhempia, ettei sellaisen luo voi lasta päästää.
      Ja puhun nimenomaan sellaisista tapauksista, kun kyseessä on ihan oikeasti vain erokatkeruuden aiheuttamaa kiusantekoa, millä nyt ei ole mitään tekemistä isän tason kanssa. Kokemusta kuitenkin on, oma mutsi ei aikanaan silkkaa vittumaisuuttaan antanut olla isän kanssa missään tekemisissä juuri tuolla "paska jätkä"-verukkeella.
      Raha kyllä kelpasi aina ja aina sitä olisi pitänyt saada reilusti enemmän kuin mitä faija antoi. Jos faija antoi satasen, niin olis pitänyt tulla tonni ja jos faija antoi tonnin, niin olisi pitänyt saada kaksi.
      Oma exä tekee nykyään ihan samaa, että kai se kohtalo kierrättää näitä tietyn tyyppisiä ihmisiä tietyn tyyppisten riesaksi.
      Olisin kyllä poitsun kanssa vaikka 24/7 yhdessä, jos vain annettaisiin. Tai annettais nyt ensin edes ne 2 vkl/kk, mitkä mulle nyt kuuluukin. Ja muutenkin, tää asia kyllä sujuisi mun puolelta ihan kivuttomasti kaikin puolin, mutta kun ei toinen taas haluakaan olla sovussa ja käyttää lasta aseena siinä asiassa niin minkäs teet..
      Toivottavasti välit nyt ei omaan poitsuun kuitenkaan katkea tällaisen exäterrorin vuoksi.
      Niin juu ja maksan kyllä reilusti elatusta poitsusta, useamman satasen kuukaudessa.
      Vaikka en nyt exälle todellakaan maksa mitään "hoitopalkkaa", eli vaadin että joka sentti menee pojan hyväksi. Ja jos poika ei saa kulumaan tuota maksamaani elatussummaa kuukaudessa, niin se ylijäävä raha täytyy laittaa säästötilille kasvamaan edes jotain korkoa, että poitsu saa sitten vaikka opiskelurahaa isompana tai jonkinmoisen pesämunan, kun muuttaa omilleen.
      Kun ei mullekaan tulisi kysymykseen vaatia palkkaa oman lapseni hoidosta, niin ei naisenkaan kyllä mielestäni tarvi sellaisen perään huudella.
      Äiti on kuitenkin (yleensä ja yleisestikin ottaen) ihan yhtälailla halunnut ja on ollut laittamassa alulle lastansa, kuin mitä isäkin. Joten kyllä tuo vastuu ja hoito lapsesta täytyy tulla pyyteettömästi ihmisestä itsestään ja jos se ei onnistu, niin olisiko ehkä kannattanut alkujaankin miettiä vähän tarkemmin siinä alkutilanteessa...?
      Olishan tästä enempikin sanottavaa, mutta mutta...Eiköhän tuostakin tullut jo asia ainakin vähän selvemmäksi myös tuolta osin.
      Sen verran vielä, että nimim. jjjjjjkdg kirjoitus tuntuu olevan juuri tuota erovihaa täynnä olevalta naiselta.
      Se on lapsiansa vihaavan ja laiminlyövän naisen merkki, jos antaa muksut isällensä. Ei ainakaan kaikki isät ole huonoja kasvattamaan lapsiaan, jos vaikka onkin vanhempana erilainen kuin nainen.

      • Omituista toimintaa.

        Koko avioliitto on nykyään ihan palkkää leikkiä, "äiskät" haluaa erota mitä kummallisemmista syistä jos edes viitsivät mitään syytä esittää.


      • suhdesopan mukaan
        Omituista toimintaa. kirjoitti:

        Koko avioliitto on nykyään ihan palkkää leikkiä, "äiskät" haluaa erota mitä kummallisemmista syistä jos edes viitsivät mitään syytä esittää.

        Yleisimmät syyt ovat uskottomuus ja päihteet, joten onhan ne toki mitä kummallisimpia syitä.


    • eskee

      Käyttäkää ehkäisyä! Miksi teidän älykääpiöiden täytyy tehdä lapsia?

    • MissSekaroituinen

      Hellou,

      mä taas pistin ex-sähkärin maksamaan 300 egee mulle kuussa ja kämpän maksuja 200 egee kuussa. Jos tuo petturi paska lastansa haluaa nähdä edes sen pari kertaa kuussa niin se maksaa, tai itkee ja maksaa ja hyvin on toiminut.

      Tietää hyvin, et pystyn lapsen viemään siltä ja kauas pois. Mutta vissiin uutta sille pukkaa eikä se ole halunnut aikaa lastenvalvojalle...

      Miksi miehet teette lapsia kun niitä ette halua nähdä? Kyllähän ne aikuisena tulee ihmettelemään ja esim. meilläkin tajuamaan, että isillä on kiire panna uutta alulle johonkin toiseen yhtä epätoivoiseen ämmään kuin iskä oli (laastari: kunhan on vaan joku, yksin en kestä).

      Olen laittanut tavoitteen, et velat maksettu (paskanaama jätti kun muutti Lady Tanskandogin luo). Mä sentäs olen vielä fiksu, en aivojani juonut niinku ex nyksänsä kanssa :) Kuka perkele pitää 5 tanskandoggia kerrostalossa.. epätoivoiset Tuusulassa.

      Ja meillä taas iskä ei halua nähdä lastansa, on töistänsä kovinkin vissiin väsynyt.. toki uudessa perheessään joutuu heppoja ja poneja hoitamaan ja 5 isoa koiraa juoksuttaa.. eli ei kai ihme kun oma lapsi ei pillun saamisen sijasta kiinnosta. Lapsi haluaisi nähdä ja ikävöi, mitäs teet? Isä pistää pillun saamisen edelle.

      Elämä edelleen antaa ja ottaa. Haluisin itse olla kärpäsenä katossa kun tämäkin taikinanaama selittää joskus lapselleen, että miksi ei kiinnostanut nähdä.
      Omista pidetään AINA huolta. Oli mikä oli.

      Mutta saman tilanteen kanssa taisteleville tsemppiä, ei anneta periksil. Ja mehän pidetään omistamme huolta, selitelkööt nämä assolet itse lapsilleen miksi eivät halunneet nähdä ja jäivät paitsi parhaista hetkistä. TSEMPPIÄ"

      • 47.0

        --Mä sentäs olen vielä fiksu--

        Tai sitten et.


      • Oot säkki p*skaa

        Ei v*ttu sä oot sekasin. Tollasten ei pitäis saada lapsia!


      • slurps slurps uuuuh

        " Kuka ******* pitää 5 tanskandoggia kerrostalossa.. "

        Hanki säki iso koira nuolee sut onnelliseks.


      • naapurilla 2 omakoti
        slurps slurps uuuuh kirjoitti:

        " Kuka ******* pitää 5 tanskandoggia kerrostalossa.. "

        Hanki säki iso koira nuolee sut onnelliseks.

        Kirjoittaja oli kyllä kaikkea muuta kuin hyvän äidin oloinen, mutta tanskandogit kerrostalossa on väärin koiria kohtaan. Sen kokoinen koira vaatii paljon tilaa ja sitten niitä on viisi..Ei hyvänen aika.


    • blonditonhuoria

      Tulis se YDINSOTA jo!!!
      TAPPAS kaikki huoranpenikat ja yksinhuoraajat !!

      Ei tarviis täällä vinkuu yksihuoraaja luuserien enää,eikä lukea vitutusta aiheuttavia kommentteja.... näitä räkäpäitä putkuttavien takia!!!!!!!!!!!!!

      • että semmottii

        Miksi haluat kuolla?


    • mies ei ajattele

      Lapsi on hyvä rahastuskeino, siksipä erotaan ja otetaan uusia ja taas erotaan jotta lapsia kertyy paljon ja heitä saa lisiä ja elareita, lapsikorotuksia, asumistukia toimeetnulotukia, ilmaset ävikodit... kaikki saa kun vaan on lapsia. Uusi akka vaan tilalle kun vanha ulos ja taas lisää lapsia... miehillä sitä rahaa riittää kun kävät töissä eikä ole lapsia vaivoina kunj ättää ne aina exän luokse olemaan,,, itse saa vaan olla kun ottaa uuden akan ja taas lisää lapsia.

    • voi taas näitä

      Persuongelmia

    • Trollaa lisää

      Trolololol..

      Joo niin ne lapset jää äideille ja siitä ilosta pitäisi maksaa?
      Vai hoitaa äiti..Tämä tietämäni äiti vetää piriä se mitään hoida.
      Pääsikin vastuusta pelkällä erolla.Tietenkin 150 € sun kenkiin tai
      tutun pireihin ei auta lasta millään tavalla..Kuinka perseauki sinä olet
      jos et pysty lastasi elättämään?

      Ai sul pitäis maksaa oman lapsesi hoidosta? =D
      Arvatenkin sinä olet tuo pirin käyttäjä.

      • Olttamaistelee. . ..

        Kyllä ne yh-t käy kaljalla, on huomatta x)


    • Kitisevä pilluveri

      "Näin ollen miehen ei tarvi siitäkään yöunia menettää. "

      No hyvä..
      Mitäs kitiset sitte?

      Onko muunikset?

      • pakumies67

        Kun tuo aloittaja kuulosti siltä, että JOUTUU olemaan lapsensa yksinhuoltaja, mutta monet muut kommentoijat SAA olla, niin miten sen elatusavun pitäisi mennä, jos molemmat vanhemmat haluaisi lapsen itselleen.
        Jos esim. Toinen saakin sosiaalitanttojen avustuksella huoltajuuden itselleen, kuuluuko saada enemmän elaria kun joutuu lasta pitämään vaiko vähemmän, koska saa pitää lapsen itsellään. Mieti asiaa molemmilta kanteilta, eli niin, että saat lapsen itsellesi, ja niin että menetät toiselle.

        Tuleville yh-äideille (eli 50% äideistä) varoituksen sana. Jos oman lapsen kasvattaminen ja hänestä huolehtiminen antaa vähemmän kuin ottaa, olet tehnyt suuren virheen hankkiessasi lapsen. Ei ole mitään järkeä alkaa äidiksi vain siksi, että niin on tapana. Lasta täytyy haluta niin paljon, että jos se hyvinkin mahdollinen yksinhuoltajuuskin koittaa, on silti mielummin lapsensa kanssa kuin lapseton. Eli on tyytyväinen, ja kokee, että itsellä on paremmin asiat, kuin lapsettomalla kaverilla. Oman lapsen kasvatus ja huolehtiminen on siis asia, johon olet pyrkinytl et joutunut. Se ei ole työtä.


      • lisätietoa
        pakumies67 kirjoitti:

        Kun tuo aloittaja kuulosti siltä, että JOUTUU olemaan lapsensa yksinhuoltaja, mutta monet muut kommentoijat SAA olla, niin miten sen elatusavun pitäisi mennä, jos molemmat vanhemmat haluaisi lapsen itselleen.
        Jos esim. Toinen saakin sosiaalitanttojen avustuksella huoltajuuden itselleen, kuuluuko saada enemmän elaria kun joutuu lasta pitämään vaiko vähemmän, koska saa pitää lapsen itsellään. Mieti asiaa molemmilta kanteilta, eli niin, että saat lapsen itsellesi, ja niin että menetät toiselle.

        Tuleville yh-äideille (eli 50% äideistä) varoituksen sana. Jos oman lapsen kasvattaminen ja hänestä huolehtiminen antaa vähemmän kuin ottaa, olet tehnyt suuren virheen hankkiessasi lapsen. Ei ole mitään järkeä alkaa äidiksi vain siksi, että niin on tapana. Lasta täytyy haluta niin paljon, että jos se hyvinkin mahdollinen yksinhuoltajuuskin koittaa, on silti mielummin lapsensa kanssa kuin lapseton. Eli on tyytyväinen, ja kokee, että itsellä on paremmin asiat, kuin lapsettomalla kaverilla. Oman lapsen kasvatus ja huolehtiminen on siis asia, johon olet pyrkinytl et joutunut. Se ei ole työtä.

        Puolet liitoista kariutuu, mutta osalla ei ole lapsia ja osa eroaa, kun lapset ovat aikuisia, joten ei 50% jää yksinhuoltajiksi.

        Ps. Suurin osa eronneista sopii asiat yksissä tuumin ja ovat yhteishuoltajia...


    • UusAvuton.... . .

      Pitäskö sutkin elättää? Vai?

    • blå

      Meillä ollut yhteishuoltajuus muutaman vuoden niin että kumpikaan ei maksa elareita...Ei niille oikeastaan ole keksitty tarvettakaan kun molemmat hoitavat viikko kerrallaan lasta.En sen puoleen niille keksinyt tarvetta yh aikoinakaan,vaikka sossu koitti patistaa niitä vaatimaan(vähentääkseen heidän kulujaan).Elareiden ainoa tarkoitus on riitauttaa vanhemmat,ja ne toimivat epäreilusti työssäkäyvää osapuolta kohtaan.Ja yleensä mitä nyt olen nähnyt niin nämä yh äidit vetävät viinaa tai huumeita niillä rahoillansa,eivätkä hoida lapsia.En ottais muuten naista puolisoksi,joka imee elareita exältään.Olen nähnyt että on sellaisiakin naisia jotka hoitavat lapsensa omilla tuloillaan,eivätkä ime rahaa exältään,ja sellainen on turvallinen ottaa koska toimii todennäköisesti samalla tavoin tulevaisuudessakin.

      • heräsit jo

        ........


    • pappapdappafaaa

      Muistakaa että asia koskee lapsia tai lasta. Riitelette lasten elatuksesta, kuka maksaa kuka ei.. lastahan te sillä kiusaatte.
      Pitäkää mielessä, että asia koskee lapsia, ja minälainen tunne tulee lapselle, kun oma äiti ja isä riitelee siitä kuka maksaa hänen elinkustannukset? Onko lapsella tunne että hän on ylimääräinen, kukaan ei halua maksaa hänen elämäistään ja asioitaan, että isän ja äidin kireät välit johtuu hänestä??? Arvatkaa millainen syyllisyys on lapsilla!

      Miehet voisi mukisematta maksaa sen 150 e kk, se ei ole iso raha omille lapsille. Ja äidit saavat bonuksena nähdä lasten kasvavan ja olla heidän kanssaan aina.

      Isät myös ottakaa enempi vastuuta ihani tse, eikä odoteta että ex vaimo sopii ja kuljettaa ja jaksaa kaiken yksin. Lasten tapaaminen on isistäkin kiinni, ei vain äidin asia.

    • Esmeralda09

      Isä on yhtä hyvä vanhempi kuin äiti, mutta jos isää ei kiinnosta osallistua rahallisesti tai hoidollisesti niin ei voi mitään. Joka toinen vkl on pakko lapsia sopimuksen mukaan pitää, mutta soisin ilomielin että isä olisi lasten kanssa ihan milloin vain, mutta kun ei halua. Monta vuotta oli vapautettu elareista ja nyt kun tuli maksun aika, itketään ettei ole rahaa kun on lainaa yms, mitenkään ei ole tuona aikana rahallisesti osallistunut, että olisi edes vaatteita, luistimia, suksia yms. tavaraa hankkinut vaan minun pitänyt opiskelevana yh:na maksaa kaikki nuo. Edes lasten kanssa vietetty aikakin olisi kelvannut rahan sijasta mutta kun ei!! Ja minä olen kuulemma rahanahne, no juu ruokaa kun ei kaupasta ilman rahaa saa...UUsi perhe kyllä sitten viekin exän rahat ja ajan.

    • itse maksan elatusmaksua vaikka lapsi on viikko/viikko systeemillä ja monesti jopa enemmän minun luonani.voin omasta kokemuksesta sanoa ettei lastenvalvoja ole puolueeton.vaan ekaksi minulta kysyttiin paljon minun kuuluu maksaa elatusmaksua?eli kuinka paljon minun pitäisi maksaa lapseni äidille lapsestani?ja lapseni äiti opiskelee eli ei maksa tarhamaksua ja saa lapsilisän.

    • pahaniImanlintu

      Mistäkö riidat johtuvat? Tässä esimerkki;

      -(mies) ostin sulle kukkasia.
      - (Vaimo ) Jaa. Miksi?
      - No ostin kun ajattelin että kaipaat kukkia.
      - Onko tapahtunut jotain?
      - Ei. Miten niin?
      ... - No kun ostit kukkia.
      - Siis mä ostin kukkia ihan vaan ostamisen ilosta.
      - Et siis mua varten. Ostamisen ilosta. Luulekko saavas sillä perusteella?
      - No en. Ostin kukkia, kun olet sanonut etten mä koskaan osta kukkia
      ja kun ne sattui eteen ja oli halpoja.
      - Nii just! Halpoja. Et voi yhtään niinkuin sijoitaa meidän suhteeseen.
      - No voi hitto. Nytkö sä suutuit?
      - EN!
      - Oikeasti. Hankala tässä on tuoda kukkia kun sä suutut niistä.
      - En mä kukista suutu. Ne on ihania, mutta miksi sä ostit niitä nyt?
      - Voi luoja. Anteeksi että mä ostin kukkia. Voin viedä ne pois.
      - Älä vie. Ne on ihania. Ihmetyttää vaan miksi sä ostit nyt.
      - Ok. Selvä. Mä en osta enää kukkia sitten jos niistä nousee poru.
      - Sä et siis halua ostaa mulle kukkia?
      - Täh? No haluan ostaa!
      - Älä huuda! No miksi ihmeessä sä sitten et yleensä osta mulle kukkia?
      Ainoastaan silloin kun tekee mieli tai on tapahtunut jotain.
      - No just! Niinpä. Vain silloin kun tekee mieli. Ei mun tee aina mieli.
      Ja just nyt ei tosiaan tee mieli. Ostin vaan kukkia. En mä nyt halua seksiä.
      - Sä et siis halua mua?
      - Uskaltaakohan tähän vastata?
      - Tulee vaan sellainen olo nyt että sä et halua mua.
      - No haluan. Herran jestas. Tottakai mä haluan sua!.
      - Huomaa että sä olet mies. Huudat koko ajan ja ajattelet vaan seksiä.
      - Kuule. Mä tulin just kotiin. Väsyttää ja on ollut pitkä päivä.
      Ja mä ostin vaan kukkia.
      - Ei kukat ole vaan kukkia. Ne on romanttinen ele ja normaalisti mies
      haluaa huomioida naisen tarpeet ostamalla kukkia.
      - Niin just! Sitä mä yritin selvitää!
      - Miksi sä taas huudat? Niin, mut kun sä et osta kukkia ilman että on joku juju.
      - Oikeesti. Lopeta nyt. Annetaan noiden kukkien olla nyt. Onko jotain ruokaa?
      - SIKA! Ensin sä tuut ovesta sisään kukkapuskan kanssa ja sitten kysyt onko jotain ruokaa.
      Luuletko että mä olen täällä sua varten palvelemassa ja pyllistelemässä heti jos sä tuot kukkia.
      - En mä tuonut kukkia sen takia. Ja ainahan sä teet ruokaa. Äläkä sä huuda koko aikaa.
      - AI! Mäkö en saa ilmaista tunteitani koskaan!! Ja kauanko meni, että tuon huomasit,
      että mä teen aina ruokaa?
      - Mä en sano nyt mitään.
      - Niinkuin yleensä. Sä et puhu koskaan mistään mitään.
      - No uskaltaako tässä puhua kun aina asia kääntyy väärin päin.
      - Ei ne mitään väärin päin käänny. Itsehän alotit!
      - Jaa tuomalla kukkia?
      - Niin!
      - No nyt on selvä että mä en tosiaan enää tuo kukkia.
      - Sä et siis välitä musta, kun et halua tuoda edes kukkia.
      Seuraa viiden minuutin hiljaisuus. Keittiöstä kuuluu ääni, johon vaimo
      aloittaa:
      - Ei jumalauta. Miksi ihmeessä sun pitää heti kotiin tullessa avata kaljapullo.
      Mitä nyt on tapahtunut kun toit kukkia ja heti alat ryypätä!?!

    • niinpä,

      ...salarakas ei ollu kotona, toin ne sulle

      • otanpa kaljan

        Just noin nainen ajattelee. Oma elämä oli ennen eroa aika lailla tuon vitsin kaltaista, mikään ei kelvannut ja sain olla todella varovainen puheissani, mutta silti se tulkittiin aina niin pahasti kuin vain voi ja nainenhan sen osaa.
        Kaikissa saduissakin on ilkeä äitipuoli, harvemmin isä.


      • ja ilkeät
        otanpa kaljan kirjoitti:

        Just noin nainen ajattelee. Oma elämä oli ennen eroa aika lailla tuon vitsin kaltaista, mikään ei kelvannut ja sain olla todella varovainen puheissani, mutta silti se tulkittiin aina niin pahasti kuin vain voi ja nainenhan sen osaa.
        Kaikissa saduissakin on ilkeä äitipuoli, harvemmin isä.

        valehtelevat narsistisossutantat:)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe