Minulla ei ole ollut vuosiin motivaatiota mihinkään enkä saa aikaiseksi asioita koska minua masentaa päivä päivältä yksinäisenä enemmän.
Istun kaikki päivät netissä ja huomaan että taas päivä meni ohi enkä saanut muuta tehtyä. Olin siis työtön. En ole moneen vuoteen edes jaksanut hakea töitä.
Uusiin ihmisiin olen yrittänyt tutustua mutta niistä ei ole tullut pysyvää.
Ihmiset ovat itse aina katkaisseet välit minuun.
Minun osaltani työttömyys on jo pitkään jatkunut olen ollut 5vuotta työttömänä ja huomaan joka vuosi vanhentuvani mutta mihinkään ei riitä motivaatioita yksin eikä tunnu mikään kiinnostavan.
yksinäisenä ei ole motivaatiota mihinkään
33
2364
Vastaukset
- näin meillä
Eikö sinua ole työkkäristä patisteltu töihin. Meilläpäin kyllä tulee lopulla jokin työesitys, kurssi ja jos ei hae tai yritä, niin karenssi lätkähtää.
Ja kyllä on ihan vaihtelevaakin käydä jossain välillä.Useamman vuoden työttömänä olleet jätetään kyllä nykyisin kokolailla rauhaan. Työttömiä nykyisin niin pirusti, ja TE-keskuksiin kohdistuvat tehostamispaineet.
- itse virhe
outsider1 kirjoitti:
Useamman vuoden työttömänä olleet jätetään kyllä nykyisin kokolailla rauhaan. Työttömiä nykyisin niin pirusti, ja TE-keskuksiin kohdistuvat tehostamispaineet.
Totta. Harmittaa kun itse menin lopettamaan työttömyysputkeni. Nyt vain masentaa kahta kauheammin eikä jaksa yhtään mitään. Jos tekee jotain niin se on väärin. Ja ne karenssit? Ei mitään väliä, sossu paikkasi ne kuten muutkin ylimääräiset kulut.
- näin se menee
itse virhe kirjoitti:
Totta. Harmittaa kun itse menin lopettamaan työttömyysputkeni. Nyt vain masentaa kahta kauheammin eikä jaksa yhtään mitään. Jos tekee jotain niin se on väärin. Ja ne karenssit? Ei mitään väliä, sossu paikkasi ne kuten muutkin ylimääräiset kulut.
Varsin huvittavaa että tosiaan jos et tee suunnilleen mitään niin saat olla täysin rauhassa ja mitään karenssipelkoakaan ei ole.
Jos menet johonkin täysin tyhjänpäiväiseen toimenpiteeseen (monet työpajat ja muut työkuntoutukset), joissa siellä työskentelevät ohjaajat keksivät tekemistä sinulle jotakin idioottihommaa, etteivät itse kuolisi vitutukseen ja turhuuteen. Sitten jos sinua ei kiinnosta tehdä noita idioottihommia niin nopeasti huomaatkin olevasi karenssi-uhan alla ja mahdollisesti saatkin karenssin. Ainoa keino on sossusta saada rahaa, mutta jos et ole ollut sossun asiakas niin sitten et välttämättä saa mistään rahaa.
Ei noissa työpaja ja työkuntoutusjutuissa sinänsä mitään ongelmia olisi, jos niistä olisi todellista hyötyä ja ne kannustaisivat eteenpäin. Yleensä ongelma onkin siinä, ettei niistä saatava hyöty ole usein juuri mitään. - yksinäinen harakka
outsider1 kirjoitti:
Useamman vuoden työttömänä olleet jätetään kyllä nykyisin kokolailla rauhaan. Työttömiä nykyisin niin pirusti, ja TE-keskuksiin kohdistuvat tehostamispaineet.
Minä olen onneksi ollut vasta muutaman kuukauden työttömänä, jos muutaman päivän sijaisuuksia ei työksi lasketa, masentaa kun ei ole oman alan töitä ollut aikoihin haussa asuinpaikkakunnassani. Jotain pari päivää ehkä sijaisuuksia per kuukausi. Ei voi edes oikein ostella mitään kivaa, kun pelkään kuinka pitkään tätä kestää, että joudun työttömänä kotona nuhjaamaan. Päivisin ei tapahdu yhtikäs mitään, joten ei ole niille vähillekään kavereille mitään puhuttavaa. Sitten pelottaa vieläpä, että joudun talvella leikkaukseen ja sekin syö säästöjä.
Nykyään joka alalle tarvitaan koulutus, jopa siivoamaan tai tiskaamaan pitäisi olla kaikenmaailman salmonellakorttia yms. Hohhoijaa, voisin hakea tietysti postille kiireapulaiseksi, mutta sekin alkaa vasta joskus joulun alla. Opiskelijaa ei haluta myöskään töihin ja sitten työharjoittelupaikkojakaan on vaikeaa löytää, ei edes ilmaistyötä tarjoamalla. Puhelinmyyjäksi varmaan saisi töitä, mutta en todellakaan siihen lähde, sen verran ikäviä kokemuksia kuullut. Mistähän sitä saisi töitä ilman koulutusta? Edes pariksi kuukaudeksi..
Työhistorianikin on ollut aika masentava, työpaikkakiusaamista ja pitkiä työmatkoja, että muuta ei ole päivän aikana ehtinytkään. Onhan ne pitkät työpäivätkin parempia kuin ei mitään.
- jjjjjjjjjjjjjjjjjjj5
olen minä ollut joskus työkkärin kautta harjoitteluissa ja kursseilla.
Mutta niistä en ole työllistynyt eivätkä ne ole minua auttaneet.
Mutta tämän vuoden puolella minua ei olla pyydetty työkkärissä käymään kun kerran sillon vain juttelimme.
ilmeisesti minun kohdallani ollaan jo luovuttu toivosta että työllistyisin ikinä enää. - zzzzz111
on sitä muutakin kuin työ
- lastonethere
Lähde kaljalle tänään? Missä asut? :)
- Fgfv
-Yksinäisenä ei ole motivaatiota mihinkään.
Otsikointi saavuttaa yksinäisyyden ytimen. Ei lisättävää. - Aisii
Ymmärrän tilanteesi ja allekirjoitan sen täysin. Tosin minulla on työpaikka, ollut aivan kohta 37 vee, eli olen 58-vuotias nainen, ongelma sinä työssä on minulle 60 km työmatkat lähes päivittäin. Olen täysin kyllästynyt siihen. Olen eronnut ja minulla on aikuiset lapset ja 2 lastenlasta. En vain ole pysyvää kumppania löytänyt, vaikka olen välillä seurustellut kuutisenkin vuotta. Ei vain ole toiminut. Työssäni tapaan satoja ihmisiä, mutta harvaa enää yksityiselämässäni töitten jälkeen, toki joskus naistyökavereita.
Työpäivät ovat pitkiä eikä iltaisin sitten oikeastaan jaksa muuta, kuin oleilla kotona. Minulla on hyvä naisystävä, mutta hänellä on mies ja perhe ja työ, lisäksi hän harrastaa koiria, minä en, joten yhteydenpito on jäänyt vähäiseksi. Sienestän mielelläni, hän ei ymmärrä sienten päälle, joten käyn metsässäkin yksin, silloin kun jaksan siitä yksin lähtemisestä innostua. - 43243243243243
Samaa mieltä, tuntuu että millään ei ole mitään merkitystä kun on yksin, ihan sama mitä tekee tai mitä ei tee.
Elämässä ei ole mitään järkeä kun on yksin- sbersbtyaerb
kakan marjat. kun on yksin niin pystyy mihin vain. funtsi jos ois pari kolme pirpanaa pyörimässä jaloissa ja tarttee rampata sossun ja kelan väliä. ukko tai ex kiukuttelemasssa mitä milenkiintosimmista asioista. sama muuten eukoille. elämää voi suunnitella oman näköiseksi ilman funtsintaa miten ratkaisut vaikuttaa perheeseen, elinkeinoon. mikälli ei työtä tiedossa niin rohkeesti vaan uudelleenkouluttautumaan.
- et taida ymmärtää
sbersbtyaerb kirjoitti:
kakan marjat. kun on yksin niin pystyy mihin vain. funtsi jos ois pari kolme pirpanaa pyörimässä jaloissa ja tarttee rampata sossun ja kelan väliä. ukko tai ex kiukuttelemasssa mitä milenkiintosimmista asioista. sama muuten eukoille. elämää voi suunnitella oman näköiseksi ilman funtsintaa miten ratkaisut vaikuttaa perheeseen, elinkeinoon. mikälli ei työtä tiedossa niin rohkeesti vaan uudelleenkouluttautumaan.
Olipas tyhmä ja tietämätön kommentti.
Oikeasti ei yksinäisellä ole usein mitään järkevää syytä lähteä ja mennä minnekkään. Sitä jos joutuu "muista huolehtimaan", niin tekee vaikka pakon edellä asioita, mutta yksin ollessa tilanne muuttuu täysin ja ei kiinnosta tehdä edes niitä yksinkertaisempiakaan juttuja, joihin ei ole ennestään tottunut.
Jos pääsee nopeasti tuohon putkeen kiinni (olipa kyse opiskelu-työ-työura tai sinkku-kumppani-perheestä) niin sitä on paljon helpompaa tehdä asioita, koska on jokin järkevää syy niille tekemisille ja vaikuttaa saavan tehtyäkin jotakin.
Tilanne muuttuukin täysin jos terveydellisten tai muiden syiden takia ei pääse tuohon "normaaliuteen" kiinni. Sitä ei silloin motivaatiot riitä "uudelleen kouluttautumiseen" ja todennäköisesti se ei auttaisi mitään vaikka niin tekisikin. Ainoastaan järkyttävän suurella tahdonvoimalla tilanteesta voi selvitä, mutta eipä sellaista useinkaan löydy ihmisiltä, jotka on jo jossakin määrin yhteiskunnan taholta tuomittu.
hei jjjjjjjjjjjjjjjjjjj5
Kerrot tarinaasi, jossa yksinäisyys, masennus ja päämäärän puute ovat vallanneet sinut. On kuin sen alkuperäisen minäsi ympärillä olisi jokin pumpulikerros, jonka läpi et saa kosketusta elämään.
Millä lailla masennustasi hoidetaan? Olethan kertonut olostasi lääkärissä?
Masennuksen eräs tehokkain hoitomuoto on vertaistuki. Sekä terveyskeskuksissa että seurakunnissakin järjestetään depressio'kouluja' joissa tarkoitus on opetella itse hoitamaan depressiota.
Yksi mahdollisuus on esimerkiksi Kuntouttava työtoiminta. Monilla paikkakunnilla on mahdollisuus tätä kautta saada kokemus työssä käymisestä sillä tasolla, mihin oma kyky riittää. Ei tarvitse kantaa liian suurta vastuuta, mutta kokee silti olevansa tarpeellinen ja osa työyhteisöä.
http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/kuntoutus/kuntouttava_tyotoiminta
Mikäli et ole minkään hoidon piirissä, toivon, että vaikka tältä istumalta varaat ajan avun saamiseksi esimerkiksi lääkäriltä. Myös diakoniatyöntekijöistä osa on suuntautunut erityisesti toiminaan työttömien tai mielenterveyskuntoutujien parissa, heillekin voi varata ajan ja suunnitellla jatkoa.
Meiju, diakoni- Nuori nainen
Hei!
Olen myös yksinäinen ja olen samassa tilanteessa kuin sinulla. Työttömyys ei minua haittaa ,mutta se tekee hulluksi jos kaiket päivät yksin kotona. Aloitan 20.10 ekotorin kuntouttava työtoiminnassa. Kuntouttava työtoiminta voi 2-5pv viikossa 4-6 tuntia/päivässä. Itse päätät ,että haluatko 2 tai 3 päivä viikossa. Ymmärrän aika hyvin ,että uusiin ihmisiin tutustuminen alkaa turhauttavalta. Minulla sama ongelma vaikka kuinka yrittäisin. En enää yritä vain jatkan eteenpäin. En yhä miettiä ihmisistä tai uusista ihmisistä. Minun ei ole pakko tutustua uusiin ihmisiin. Töitä ei aina ole apua ,että saisi työn vaikka työllisyystilanne ihan huonossa. On kyllä muuta kuin työ.
Voi olla ,että hyvä tuuri saada uusia kavereita vaikkapa kuntouttava työtoiminnasta. Ei sitä voi tietää. Menetin itse jo luottamusta ihmisiin ,että en enää helppo nakkia. - eswet
Kuntouttava työtoiminta ei automaattisesti tarkoita että sen nimikkeen alla työskentelevä tarvitsisi mitään kuntoutusta mihinkään. Se on kunnan järjestämää työtoimintaa joko pitkään ilman palkkatyötä olleille, nuorille joilla on velvoite vastaanottaa "jotakin" ja toki myös sekaan mahtuu niitäkin joille kyseessä on eräänlainen kuntouttaminen. Kuntouttavan työtoiminnan parissa on hyvin paljon ihan niitä tavallisia aivan tervejärkisiä ja fyysisesti terveitä työttömiä,syystä tai toisesta työttömäksi joutuneita,päätyneitä tai jopa vapaaehtoisesti hakeutuneita. Työtönhän ei ole näitä "kuvaavia" nimikkeitä keksinyt. Yhtä typerä oli aikoinaan työn kuvaelma työelämävalmennus, kyseessä on siis ihan tavallinen työharjoittelu työskentely, suht samaa tai jopa täysin samaa työtä noissa tehtiin kuin palkka työläisetkin.Kunnalla on usein esim.seurakunnissa työtoiminta paikkoja, sellaisia mihin voi tehdä työkkärin "sopimuksen" vaikka 1-3 pv vk. Seurakunnissa on myös useita vapaaehtois tehtäviä,osallistua voi vaikka kerran kuussa tai harvemmin,oman jaksamisen ja mielenkiinnon mukaan.Tietoja löytyy seurakuntien sivuilta.Yksin voi tehdä paljon asioita ja monet aidosti pitävät joidenkin asioiden tekemisestä yksin.Olisi hyvä myös opetella ja oppia asioiden tekemistä ja mukaan menemistä ihan itsenäisesti. Kaikenlaista sellaista mihin voi hyvillä mielin ja kiinnostuneena yksin mennä ja minkä voi yksin kokea tai toteuttaa on yllättävän paljon tarjolla ! kunhan vain löytää sen voiman, vaikka sen pienenkin, millä sieltä kotoaan ulos lähtee.
- ongelman nimi
"Kuntouttava työtoiminta ei automaattisesti tarkoita että sen nimikkeen alla työskentelevä tarvitsisi mitään kuntoutusta mihinkään. "
Valtaosa (yli 90%:a) näistä työkuntoutujista on täysin normaaleita henkilöitä, jotka joko hyvällä tai pahalla ohjataan näihin kuntoutustoimenpiteisiin, koska he eivät ole onnistuneet itsekkään löytää töitä.
Hyvä puoli tuossa on siinä, että tosiaan voi periaatteessa tutustua muihin ja saada joitakin virikkeitä. Huono puoli on siinä, että käytännön hyötyä mainituista jutuista ei ole.
Joitakin tuollainen toiminta voi tosin aktivoida ja innostaa etsimään muitakin juttuja. Mutta pitkittyessään nuo ovat ongelma. Eikä näillä työtoimistoilla ole mitään muuta tarjottavana.
- ndryyrz
älkää nyt pirulauta menkö mihinkään kuntouttavaan. pääsääntöisesti kuntaalan työnantajien kusetusmuotoon jolla hyväksikäytetään työtöntä. 9 e. päivä höpöhöpöä joka ei johda mihinkään.
- keksitkö parempaa?
Ai parempi masentua yksin kotona vai? Ja se 9e/pv eli 45e/vk voi todella pienituloiselle olla tärkeä lisäapu taloudellisesti, vaikka pieni summa onkin. Parempi kai sekin, kuin ei mitään.
- Joujoujoukollajou
Tota... Ekanakin, jos oikeasti masentaa, kuten minua vuosia sitten, olo oli sellainen etten saanut itseäni edes ylös sängystä. Pelkkä morkkis on helppo selättää sillä ettet anna periksi ja jatkat kavereiden hakua. Tässä ketjussahan jo joku pyysi kaljalle. Älä häpeile sitä että meni päivä netissä etkä saanut tehtyä mitään. Sinähän teit: Olit päivän toimistotyössä! Tätä ei kannata kertoa mollille sillä silloin loppuu tuet. :)
Nyt alat heti tutustumaan uusiin ihmisiin, vaikka vain sähköpostin välityksellä.
Laita ihmeessä sellainen ilmoitus että löydät sen oikean ryhmän, jonka kanssa syntyy synenergiaa, tai vastaile rohkeasti. Pyydä seuraa lenkille tm. Niin minäkin tein ensin, sitten kaikki kaikkosi, sitten yritin lisää, mutta sitten en enää itse halunnut tavata muita :) ärsytti erinäiset seikat, ja muut... sekä itse, mut etenkin muut.
Sitten pukkaa masennusta, pillereitä, sivuvaikutuksia... ja vihdoin terapiaa, joka vasta auttoi. Kumma ettei masennus uusiutunut vaikka mitään muuta olekaan ollut sen jälkeen kuin vastarintaa enemmänkin muiden puolelta. Ja vitut sanon minä!
Nyt elelen edelleen työttömänä, mutta en stressaa itseäni sillä. Kyllä! Päivät menee netissä, mutta se on kivaa. Toisia ärsyttää minun nettikäyttö, osa sanoo että se vaikuttaa minuun negatiivisesti jne. On minulla tuttuja, jotka jatkuvasti utelevat ummet ja lammet... Eivätkä ymmärrä että se, vaikka sen kuinka heille rautalangasta väännän, vaikuttaa nimenomaan NEGATIIVISESTI minuun. Ihme porukkaa!
Luulen että heidän on vaikeampi hyväksyä minun työttömyyttä kuin itseni. He kun ovat työssä tai eläkkeellä, ja heille on vierasta se kaikki mitä minä teen netissä, keskustelupalstoilla jne. Kaikki se mikä on työttömän osa.
Tämä on mun elämää eikä heillä ole yhtään sen enempää oikeuttaa moittia minua siitä kuin minulla syyttää heitä ympäristörikoksesta kun ajavat joka päivä töihin autolla joka saastuttaa. Ovat muuten aika tiedostamatonta porukkaa!
Pitää sitä jotain tehdä kun ja jos tulee vastaan, tai jos suunnittelen jotain itse... Mutta sen olen oppinut että muille ei kannata kertoa suunnitelmista, he nimittäin löytävät heti kymmenen syytä miksi en voisi tai SAA tehdä niin. Kumma, että sitten neuvovat tekemään juuri niin kuin he itse ovat tehneet tai luulevat tehneensä... ja että niillä neuvoilla menestyisin. Että pitäisi alkaa elämään heidän elämää. Ei vittu!
Kuulkaahan kaikki työssä käyvät ihmiset. Nyt hopi hopi potkut ja työttömyyspalstalle lukemaan maailman sivistyneimpää keskustelua! Jos ei kyvyt ja kärsivällisyys riitä elämään työttömän arkea niin älkää kuule tulko neuvomaan meitä työttömiä!
Sorry, mut mä teen niinkuin tykkään ja vitut muista! Menestyn tai en, menestyn ainakin pummina! Sitä paitsi... minulla on piilostrategia, jota en paljasta. Se on vain hemmetin pitkäaikajänteinen... mutta nyt ei auta kuin odottaa ja tehdä ne mitkä pitää tehdä. Eläkeikään on aikaa vielä yli 30 vuotta, enkä usko edes saavani mitään eläkettä. 30 vuoden jälkeen ei ole mitään muuta tarjolla näiltä työssäkäyvillä kuin almuja ja köyhäinapua. Mitään kunnioitusta ei ole enää eikä sitä tule heiltä! Miettikää kuule sitä että te saatte tehdä töitä sillä hinnalla ette me työttömät emme. Olkaa vaan tyytyväisiä osaanne - tai vaihdetaan rooleja!
Mut sulle jjjjjjjjjjjjjjjjjjj5, lykkyä tyköön ja älä vaan missään nimessä ala pilleriorjaksi. Hanki meistä muista työttömistä uudet kaverit. Me kyllä psyykataan sut työkuntoon! Siinä lähtee masennusoireilut alta aikayksikön! Vastaa tähän mikäli naksahtaa yhtään! Vai, oliks toi ketju vain provo? ;) - synnnnnnnnsr
suosittelen kunnan uimahalleilla käyntiä. kun esittää työttömyys maksukuitin niin voi nauttia 50% hintaan höyrysaunasta porealtaasta uinnista ja kuntosalista ja taas saunasta. :D
- erynasarn
...mikään ei vedä vertoja kun funtsii et toiset rehkii pää punasena kun minä kuin roomalainen atlas hellin itseäni 37 asteisessa porealtaassa ja turkkilaisessa höyrysaunassa jonka jälkeen menen katsastamaan parhaat tarjoukset paikallisesta ostosmarketista. :D
- kyl aluksi
erynasarn kirjoitti:
...mikään ei vedä vertoja kun funtsii et toiset rehkii pää punasena kun minä kuin roomalainen atlas hellin itseäni 37 asteisessa porealtaassa ja turkkilaisessa höyrysaunassa jonka jälkeen menen katsastamaan parhaat tarjoukset paikallisesta ostosmarketista. :D
Kyl toi varsinkin aluksi tuntuu luksukselta kun on rauhallista ja aikaa tehdä mitä vaan. Pidemmän päälle vain alkaa tylsältä vaikuttaa. Riippuu tietysti muustakin sosiaalisesta tilanteesta.
- N26...............
Voisiko motivaatio aktivoitumiseen olla se että sen kautta yksinäisyys poistuu? Mikään ei muutu jos jatkat samaan malliin, elämässä täytyy valitettavasti nähdä vaivaa saadakseen sen minkä haluaa. Voisit mennä juttelemaan yksinäisyydestä jollekin ammattiauttajalle joka tsemppaisi, mikäli olet sairas/masentunut? Uusista ihmisistä tulee harvoin pysyviä ystävyyssuhteita, niin se vain on. Mutta kun kauan jaksaa yrittää niin jyvät erottuva akanoista ja ystävä saattaa löytyä. Miltä tämä sunnitelma kuulostaisi. Nyt on myös vaikea aika saada töitä, joten ei kannata lannistua kun ei tärpää.
1. Varaat ajan ammattiauttajalle.
2. Alat etsimään töitä. Tai opiskelemaan.
3. Alat harrastamaan liikuntaa.
4. Opettelet juttelemaan ihmisille.
Helpommin sanottu kuin tehty, mutta en keksi miten muuten voisin sinua auttaa. Ei kukaan muu voi oikeastaan auttaa kuin sinä itse.- Kaverit jelppaa
Prioriteetti:
1. (3. Liikunta)
2. (4. Juttelet ja hankit seuraa, sen oppii sitä tehdessä, ei se vaadi sertifiointia)
3. (2. Työ työ työ, tai jos opiskelu on mielekkäämpää niin sitten se)
3.5 Ala harrastamaan sellaista mikä menee työstä, mutta älä kerro sitä mollille tai sossulle. Kansalaisopiston kurssit, liikuntakerho tai jumppa, valokuvaus, tähtitaivas, pyöräily, metsäkävely, naapurikuntiin tutustuminen, jousiammunta...
4. (1. ammattiauttaja mikäli ei mikään näistä toimi)
Miksikö näin? Siksi etten ajattele ihmisen oleva epäkelpo kunnes saa psykiatrilta sertifikaatin mielenterveydestä, fysiatrilta sertif että lihakset toimii, lääkäriltä sertif jotta vatsa toimii ja saa syödä...
Ok. Efexor depot esim. auttaa sosiaalisten tilanteiden pelkoon, helpottaa myös masentunutta... Mutta ei auta pitkällä tähtäimellä jos ei noita lista-asioita ala tekemään. Sen voi vain lääkäri määrätä. - parempi lista
Kaverit jelppaa kirjoitti:
Prioriteetti:
1. (3. Liikunta)
2. (4. Juttelet ja hankit seuraa, sen oppii sitä tehdessä, ei se vaadi sertifiointia)
3.5 Ala harrastamaan sellaista mikä menee työstä, mutta älä kerro sitä mollille tai sossulle. Kansalaisopiston kurssit, liikuntakerho tai jumppa, valokuvaus, tähtitaivas, pyöräily, metsäkävely, naapurikuntiin tutustuminen, jousiammunta...
4. (1. ammattiauttaja mikäli ei mikään näistä toimi)
Miksikö näin? Siksi etten ajattele ihmisen oleva epäkelpo kunnes saa psykiatrilta sertifikaatin mielenterveydestä, fysiatrilta sertif että lihakset toimii, lääkäriltä sertif jotta vatsa toimii ja saa syödä...
Ok. Efexor depot esim. auttaa sosiaalisten tilanteiden pelkoon, helpottaa myös masentunutta... Mutta ei auta pitkällä tähtäimellä jos ei noita lista-asioita ala tekemään. Sen voi vain lääkäri määrätä."Prioriteetti:
1. (3. Liikunta)
4. (1. ammattiauttaja mikäli ei mikään näistä toimi)"
Tuo on parempi lista ja voin kertoa miksi.
1. Liikunta
Liikunnan kautta saa yleisen jaksamiskyvyn ja ulkonäön paremmaksi ja ajatukset siirrettyä muihin asioihin. Liikuntaa täytyy aktiivisesti harrastaa viikottaisin 2-3-4-5 kertaa. Kuntosalia, kävelyitä, juoksemista, pelailuita jne.
2. Jutteleminen muille ja seuran hakeminen
Seuraa kannattaa hakea samalla kun tekee muita juttuja, mutta ei kannata olla riippuvainen siitä. Ei kannata odottaa saavan yhtäkään vastausta (varsinkin jos seuraa etsii mies). Viestejä ei saata tulla kuukaudenkaan aikana, vaikka jättäisi jokaiselle treffipalstalle oman ilmoituksensa ja vastaisi muiden ilmoituksiin tai yrittäisi livenä jutella ihmisille.
3. Työ / Opiskelu
Työtä pitäisi etsiä aktiivisesti. Ainoa huono puoli on hommien saamisen vaikeudessa. Tai sitten löytyy hommia, mutta kukaan ei ole valmis maksamaan mitään palkkaa.
4. Aktiiviset harrastukset
Kaikki tekeminen joka kiinnostaa enemmälti niin sellaista kannattaa kokeilla. Yksin tekeminen voi olla vaikeaa. Kansalaisopiston kurssit ja muut ovat hyviä, mutta nekin maksavat. Harrastaminen voikin olla rahasta kiinni.
Hyviä ideoita voivat olla nykyisin esim. frisbeegolf, geokätköily, matkustaminen (julkisillakin liikennevälineillä), konsertit, musiikki, standup, näyttely ja muut tapahtumat jne. (blogin kirjoittaminen ja tapahtumien arvosteleminen).
5. Ammattiauttaja
Ammattiauttajaa ei tosiaan pitäisi ensisijaisesti ottaa. Usein tuo on pelkän riippuvaisuus (ja maksusuhteen) luominen ulkopuoliseen, jonka hyötytaso on siinä, että pystyt puhumaan jollekin, mutta joka ei sinua erikoisemmin kuuntele. Ammattiauttaja ei ole ystäväsi, kaverisi tai mikään vastaava.
Pahimmillaan tilanne menee siihen, että kuvittelet ammattiauttajan olevan lähin ystäväsi, koska muitakaan ei ole. Odotat tapaamista, koska haluat puhua jollekin, mutta asioitaisi käsitelläänkin toisen keskusteluryhmän kesken.
Samassa paikassa ehdotetaan usein mielialapillereitä. Nämä pillerit voivat parantaakin oloasi, mutta samalla ne lisäävät riippuvaisuussuhdetta ja lisäkuluja. Pahassa masennusvaiheessa tuo voi olla hyvä keino saada apua, mutta pidemmän päälle ei auta. Sen takia paras keino olisi pyrkiä saamaan tehtyä sellaista, joka veisi paljon aikaa ja voimia (esim. aktiivinen liikunta, kuntosali yms.).
- mikä yksinäisyys
Onpas täällä masentavia juttuja porukalla. Minä taas olen eläkkeellä, en ehkä iläloppu ihan vielä, 62 v, asun yksin, on kivaa. Käyn uimahallissa, kirjastossa, kuntosalilla. Asun maalla, lähinaapuri 5 km päässä, kauppa 12 km. Tykkään asua yksin, olen kai sitten joku outojainen. Tosin olen näin vanhakin jotta voihan se johtua siitäkin.
- ei ihme
Yksinäisyys on suhtautumiskysymys. Tosin aika moni tuon ikäinen "virkeässä tilassa oleva" kertoo ties mistä sukulais, kaveri, työ, eläkeharrastuksista ja sitten toteaa, että "yksinäisyys ei ole ongelma".
Monella yksinäisellä ei ole sitä työpaikkaa, kaveria, puolisoa, lapsia, tuttavia, aktiivisia harrastuksia ja muita sellaisia juttuja, jotka toisivat virikkeitä elämään.
- fdsfdsffffffffffffff
Samaa mieltä tuntuu että kun on syrjäytynyt että ei ole ihmisarvoa, millään ei ole mitään merkitystä kun on kuin haamu jota kukaan ei näe.
Ihan sama onko töitä vai mitä tekee tai ei tee jos kukaan ei näe tai tiedä siitä, oma itsekunnoitus ja rima on niin nollissa että ei kiinnosta edes yrittää enään mitään. - wit man
Mulla sama juttu mikään ei kiinnosta.
- minulle sopii näin
Olen 60 v, asun yksin, jo 14 v, tykkään olla itsekseni, tai on mulla kaksi kissaa. Maalla asun, naapureita ei lähimailla. Luen, puutarhatöitä kesällä, käsitöitä kaikenlaisia talvella. Joskus joku naapuri käy praataamassa. Kivahan se on olla itsekseen. Nyt kyllä joku ministerikin sanoi ettei näin pitäisi elellä vaan pitäisi olla se kumppani. Olen eri mieltä. Kai pääasia on kuitenkin se, että elelee tyytyväisenä sillä tavalla kuin kenellekin paras on.
- unessa
No, kyllä minunkin unelmani ovat murskaantuneet jo moneen kertaan. Mitä sitä yrittää turhaan saada itsestään taas ehjää ja sitten mennä taas muiden armoille että saisi taas taas itsensä tuhottua. Suojelen itseäni, enää en päästä ihmisiä lähelleni ja harva haluaisi edes minuun tutustua.
- lvl121hörhö
Ei mullakaan aikaa mihinkään normaaliin, siinä aika menee grindatessa...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2082635
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo491835Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1481412Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol3541357Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3491296Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen251216Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe581156Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H141076- 55986
Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S21903