tässä taas tullut pimeämpää ja vettä, niin olisi hyvä muista
moottoritiellä muutamia seikkoja;
- katso peiliin kun vaihdat kaistaa,
- kannattaa ennakoida ohitus, eikä lähteä 5m. rekan takaa kaistaa vaihtamaan
- kun palaat oikealle kaistalle, ei tarvitse leikata 2m.päästä eteen!
Mikä kumma se on että edessä on kilometri suoraa tyhjää tietä
niin tollot leikkaa keulan edestä parin metrin päästä oikealle kaistalle,
120kmh vauhdissa kurat silmille.
Ohituksen jälkeen kuuluu palata takaisin oikealle kaistalle, mutta
ei samantien, vaan rakoa tulee taaksepäin jättää
Toinen on se että ei katsota peiliin kun lähdetään ohittamaan.
Joku saattaa tulla takaa nopeammin kuin tämä tollo, joka lähtee
5metrin päästä rekan perästä ripulalla kiihdyttämään
Moottoritiellä ajaminen!
14
148
Vastaukset
- ^^^^^^^^^^^^
Melkein noin, mutta siihen peiliin pitää katsoa jo paljon ennen, kun alkaa kaistaa vaihtamaan.
Oma tapani on seurata taustapeiliä koko ajan. Koskaan ei kulu viittä sekuntia enempää aikaa, etten katsoisi taustapeiliin. Näin tiedän koko ajan, keitä takanani ajaa, missä järjestyksessä ja minkälaisilla nopeuksilla.
Näin ajaen, kaistanvaihdosta ei koskaan tule ongelmaa, eikä myöskään tule niitä vaaratilanteita, että joku olisi jäänyt siihen pimeään kulmaan.
Onkin omituista, kuinka vähän jotkut ihmiset seuraavat takana tulevaa liikennettä.- tärkeinpään keskitty
ehkä nyt hieman liioittelet peliin katsomisen määrä ja tarvetta. jos ei ole kilometreihin tarvetta kaistanvaihtoon, ´niin en kyllä yhtenään vahtaa peileihin, vasta sitten kun on näköpiirissä ehkä tuleva kaistanvaihto, niin silloin altaan kurkkimaan peliin ennakkoon.
- ^^^^^^^^
tärkeinpään keskitty kirjoitti:
ehkä nyt hieman liioittelet peliin katsomisen määrä ja tarvetta. jos ei ole kilometreihin tarvetta kaistanvaihtoon, ´niin en kyllä yhtenään vahtaa peileihin, vasta sitten kun on näköpiirissä ehkä tuleva kaistanvaihto, niin silloin altaan kurkkimaan peliin ennakkoon.
En varmasti liioittele. Minulla on autossani aina peilit ja istuin säädetty siten, että näen taustapeilin tapahtumat ilman mitään voimistelua.
Pelkästään katseen siirtäminen riittää.
Itselleni tapa on varmaankin muodostunut siitä, kun silloin hiljattain kortin saaneena ajelin jonkinverran täysperää, jolloin oli ihan mukava tietää kärryn liikkeet.
Mutta enpä tavassani ole mitään haittapuolia huomannut. - pelkoa?
^^^^^^^^ kirjoitti:
En varmasti liioittele. Minulla on autossani aina peilit ja istuin säädetty siten, että näen taustapeilin tapahtumat ilman mitään voimistelua.
Pelkästään katseen siirtäminen riittää.
Itselleni tapa on varmaankin muodostunut siitä, kun silloin hiljattain kortin saaneena ajelin jonkinverran täysperää, jolloin oli ihan mukava tietää kärryn liikkeet.
Mutta enpä tavassani ole mitään haittapuolia huomannut.vainoharhaista.
- ^^^^^^^^^^^^
pelkoa? kirjoitti:
vainoharhaista.
En ole koskaan kokenut pelkoa liikenteessä, mutta ilmeisesti sinä olet, koska asia näyttää olevan mielessäsi.
Kerrotko tarkemmin pelkotiloistasi?
Mielestäni liikenne toimii silloin parhaiten, kun kaikki huomioivat toisensa. Takana tulevaa liikennettä seuraamalla (muuallakin kuin moottoriteillä) näen eri kuljettajien ajotavan.
Huomaan ne joille ohittaminen on helppoa ja samaten ne, jotka tarvitsevat siihen enemmän aikaa ja ehkä jopa apua.
Jos olen liikkeellä peräkärryn kanssa, niin tiedän kenelle voin antaa ohitusmerkin tiukempaan paikkaan ja kuka tarvitsee siihen lentokentän.
Olen kyllä huomannut, että on hyvin paljon autoilijoita, joille jokainen tilanne tulee täytenä yllätyksenä.
Etenkin moottoripyörällä ajaessani tuo tulee niin selvästi esiin. Siinä vaiheessa kun ohitettu huomaa moottoripyörän, on ohjaamo hetken aikaa käsiä täynnä. Osa meinaa ajaa ojaan, osa yrittää ajaa päälle. Mutta onneksi nuo muista piittaamattomat erottaa melko helposti, niin osaa noudattaa varovaisuutta niiden kohdalla. - pakojänis
^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
En ole koskaan kokenut pelkoa liikenteessä, mutta ilmeisesti sinä olet, koska asia näyttää olevan mielessäsi.
Kerrotko tarkemmin pelkotiloistasi?
Mielestäni liikenne toimii silloin parhaiten, kun kaikki huomioivat toisensa. Takana tulevaa liikennettä seuraamalla (muuallakin kuin moottoriteillä) näen eri kuljettajien ajotavan.
Huomaan ne joille ohittaminen on helppoa ja samaten ne, jotka tarvitsevat siihen enemmän aikaa ja ehkä jopa apua.
Jos olen liikkeellä peräkärryn kanssa, niin tiedän kenelle voin antaa ohitusmerkin tiukempaan paikkaan ja kuka tarvitsee siihen lentokentän.
Olen kyllä huomannut, että on hyvin paljon autoilijoita, joille jokainen tilanne tulee täytenä yllätyksenä.
Etenkin moottoripyörällä ajaessani tuo tulee niin selvästi esiin. Siinä vaiheessa kun ohitettu huomaa moottoripyörän, on ohjaamo hetken aikaa käsiä täynnä. Osa meinaa ajaa ojaan, osa yrittää ajaa päälle. Mutta onneksi nuo muista piittaamattomat erottaa melko helposti, niin osaa noudattaa varovaisuutta niiden kohdalla.Liikennettä luetaan ja ennakoidaan ja peliin katsellaan kun on tarpeen ei sitä tarvitse yhtenään vilkuilla ja pälyillä jos ei ole vaihtamassa kaistaa tai ketään ei ole edessä.
Sitten kun on odotettavissa kaistanvaihtoja tai edessä tapahtuu jotain on järkevää ennakkoon tarkkailla taaksensa, että voi tehdä tarvittavat toimenpiteet hallitusti ja rauhassa muita häiritsemättä.
Vanginvartijat vilkuilevat jatkuvasti taaksensa, eivätkä päästä ketään taakseen. - se on ihan turhaa
^^^^^^^^ kirjoitti:
En varmasti liioittele. Minulla on autossani aina peilit ja istuin säädetty siten, että näen taustapeilin tapahtumat ilman mitään voimistelua.
Pelkästään katseen siirtäminen riittää.
Itselleni tapa on varmaankin muodostunut siitä, kun silloin hiljattain kortin saaneena ajelin jonkinverran täysperää, jolloin oli ihan mukava tietää kärryn liikkeet.
Mutta enpä tavassani ole mitään haittapuolia huomannut.vai niin no ei täysperässä taustapeilillä mitään tee vaan täytyy käyttää sivupeilejä.
- ^^^^^^^^^^
se on ihan turhaa kirjoitti:
vai niin no ei täysperässä taustapeilillä mitään tee vaan täytyy käyttää sivupeilejä.
Se auton sivulla oleva taaksepäin näyttävä peili, on nimitykseltään taustapeili.
Lainaus Finlex, valtioneuvoston asetus:
"97 §
Taustapeilit
1. Muussa kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvossa tulee olla korin kummallakin puolella ulkopuolinen taustapeili. M1- ja N1-luokan ajoneuvossa tulee olla taustapeili korin vasemmalla puolella ja, jos ajoneuvon takaikkunasta ei ole näkyvyyttä, korin kummallakin puolella. M1- ja N1-luokan ajoneuvossa tulee lisäksi ohjaamon sisällä olla taustapeili, ei kuitenkaan ajoneuvossa, jossa ei ole näkyvyyttä takaikkunasta. Taustapeilien määrän, sijoituksen, näkyvyyskentän, pinta-alan, lujuuden ja kiinnityksen myötäämisen tulee vastata moottoriajoneuvojen taustapeilejä koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin (71/127/ETY) vaatimuksia, sellaisina kuin ne ovat muutettuina komission direktiiveillä 79/795/ETY, 85/205/ETY, 86/562/ETY ja 88/321/ETY, tai E-säännön n:o 46/01 vaatimuksia." - Öyestä
pelkoa? kirjoitti:
vainoharhaista.
Ja sen lisäksi ilmeisen heikko sipuli.
Minä en ainakaan tee ilman tarkoitusta sillä tiedolla mitään, että kuka takana tulee ja miten. Tuo peilinkyttääjä ilmeisesti pelkää koko ajan olevansa muille tientukkona. Tällöin kannattaisi katsoa omia ajotottumuksiaan hieman laajemminkin! - ^^^^^^^^^^
Öyestä kirjoitti:
Ja sen lisäksi ilmeisen heikko sipuli.
Minä en ainakaan tee ilman tarkoitusta sillä tiedolla mitään, että kuka takana tulee ja miten. Tuo peilinkyttääjä ilmeisesti pelkää koko ajan olevansa muille tientukkona. Tällöin kannattaisi katsoa omia ajotottumuksiaan hieman laajemminkin!Olet oikein oiva esimerkki autoilijasta, jolle muun liikenteen huomioiminen on ylivoimaista.
Kun sinäkin hiukan harjoittelet, voit ehkä oppia suhtautumaan liikenteeseen yhteispelinä. Ja voit jopa oppia ymmärtämään, että jokaisen teot yleensä vaikuttavat jollain tavalla useiden muiden liikkumiseen. - katse kulkusuuntaan
niin, jos ei ole tarkoitus vaihtaa kaistaa tms moottoritiellä,
miksi peiliin pitäisi kokoajan kurkkia??
Eikö se ole tärkempää katsoa auton kulkusuuntaan?
- ---
Se taustapeili mikä on keskellä autoa on ihan turha oikeasti
- ei paljo
huvita peileihin kattoo, kun jos kattoo, aina siellä on joku mulkku niin lähellä, ettei sen auton etuvaloja näy.. alkaa vaan ärsyttään perskärpäset jos taakseen kattelee
- kaistan vaihtajat
ne on muuten outoja nämä paniikissa heti kaistaa vaihtavat.
Luuleeko ne että joku ajaa väliin vai mitä?
Samoin sitä näkee muuallakin, kun uusi kaista alkaa
ja pitää ryhmittyä, ei sitä tarvitse siihen ensimmäiseen rakoon tunkea.
Monissa liittymissä joissa on pitkä kiihdytyskaista, tulee turhaa
viivettä ja ruuhkaa kun porukan pitää välittömästi päästä vaihtamaan
kaistaa, esim KehäI:llä on hyvät pitkät kiihdytyskaistat,
ei tarvitse heti kääntyä sekaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1303694
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi953358- 172438
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa281851"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla221698Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O151589Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak181544Haluan tavata Sinut Rakkaani.
Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu291496Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.181461Hermo mennyt sotealueeseen?
Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????841420