Kiinteistönhoitaja avautuu.

715517

Olen siis ollut kiinteistönhoitajana kohta neljä vuotta yksityisellä, pienellä yrityksellä. Tulin väliaikaiseksi, pääasiassa lumitöihin, mutta tässä sitä ollaan.. kaikki perushommat hoidan kuten muutkin jo.

Työ on toki suhteellisen vapaata, mutta organisointi kusee välillä rankastikin. Työnjohto ei ole tarpeeksi jämäkkä, ja pomo odottaa työnjohdon kai tekevän mitä pitää. Oon tehnyt paljon, tiedän miten asioita pitäisi parantaa ja hoitaa, mutta pomo pitää ihan idioottina, turha edes kysyä voisiko asioita muuttaa.
Pienet piirit, ei osaa neuvoa sitä työkaveria ottamaan jämäkämmin asioita, ottaisi vain nokkiinsa? Ja miehet ei viihdy, sen näkee.
Pomolle ei tee mieli puhua mitään, ei tunnu ottavan kuuleviin korviinsa. Virnuilee kuin mikäkin idiootti, selän takana puhuu paskaa. Kun joku kehuu työtäni, niin sitten heti mukana ylistämässä. Eihän tuollaiselle edes tee mieli töitä tehdä!

Päivät 7.5h, välillä päämäärätöntä haahuilua kun ei ole selviä työlistoja tai työnjakoa. Monesti pienetkin hommat, ehdit aloittaa niin eikö joku soita että nyt toiseen paikkaan. Mitään kun ei joskus tunnu saavan valmiiksi asti, ja sekös vituttaa! Hypi sinnesuntänne ja vastaile puhelimeen kokoajan!

Sitten jotain aivan päättömiä keikkoja, vaikka asukas soittaa että patteri on kylmä ja vaikka selität että jos sulla on huoneistossa 23-astetta lämmintä, niin ei sen kuulukaan lämmittää, niin ei mene perille vaan on käytävä vääntämässä rautalangasta se asia!
Ja jos et käy siihen vaivaan "lumelääkettä" antamassa tai selittämässä, niin haukuthan siitä tulee ettei olla käytyä hommia tekemässä!!


Päivystys 24/7, 2-4 viikon välein. Korvaus 120e/vko päivystystyötunnit, joita vähimmillään tulee La 2.5h, ja Su 2,5h roskakierroksista. Viikon roikut löysässä hirressä, et voi ajatellakaan harrastavasi tai aloittavasi mitään suurempaa kotona, koska sehän voi jäädä kesken jos häly tulee. Ja yölähdöt.. unet sekaisin, normipäivä kuitenkin tehtävä vielä lisäksi. Mitä illalla jaksaa jos yönkin valvoo?
Eikä se ole ihan niin kevyttä kun 12 päivän putki tulee jokatapauksessa. Ja tämä jos toistuu vaikka sen kahden viikon välein, niin missä vapaa-aika??

Talviaikaan olisi velvoite lumilähtöihin. Ja ne vähäiset vapaat viikonloput menee siellä kun kahden aikaan lähdet yöllä, teet 10-12h päivän ja menet kotiin sohvalle makaamaan. Oot ehkä hyvällä tuurilla yhden päivän koomassa kotona ja maanatai-aamuna onkin uudet lumet jo sataneet. Eikä lisäapuja tule.
Viime talven en käynyt viikonloppuina, koska suoraa velvoitetta ei siihen sopparissa ole, ei lumipäivystyskorvausta. Ja mitäpä sitten, kutsu toimistoon, "mikä meillä mättää?" Vittuilua ja syyllistämistä.
Tässä tuntee ittensä ihan yrittäjäksi jo tällä työmäärällä. Eikä rikastumaan ole päässyt siltikään!
Tekis mieli osata hommansa, mutta mitään koulutusta ei tietenkään voi järjestää, ja sitten valehdellaa että "meillä on ammattitaitoinen ja osaava henkilöstö." Vitut, tee-se-itse talkkareita vaan kaikki. Kantapään kautta opittu tekemään. Yksi juoppo, jota pomo ei saa potkittua pihalle.. vaikuttaa kaikkien duuniin kun yks mokailee ja sitä paapotaan.


Peruspalkka perustunneilla(ei päivystystä) n. 1340€/kk netto.
Maksetaan vuokra 400€ muut kulut, auto, polttoaineet, ruoka.. Sinkkuna pärjää kun ei paljoa harrastele, mutta lapsiperheessä täysin kädestä suuhun.

Nyt kun kirjoitin tähän, alkaa tajuta itsekin että pakko vaihtaa hommia, ainakin työpaikkaa. Työnä voisi menetellä, jos olisi vähän järkevämmin järjestettyä. Aliarvostettua työtä, kuten siivoajien työ. Se myös yksi rankin ja aliarvostetuin.

On varmaan jossain asiat paremmin, onhan?

Kiitos ja anteeksi.

39

10875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+11

      jeppis.olen vain työntekijä.. ja luin tuon tekstisi.mulle asiakkaitten lapset vittuilevat suoraan(puhuvat kuin aikuiset tyyliin onkohan piip jo piip tänään meille)ja tämä teksti noin 6 vuotiaan suusta. ja sylkevät kaikkialle.sotkevat ,kusevat talon pieliin ja sisätiloihin.vanhemmat eivät välitä tai kieltävät kaiken. kertoo se paljon miten on kotona asiat.silti pomo ei välitä sen vertaa että puuttuisi tilanteeseen ratkaisevasti.
      ajattelen töihin mennessäni ,että menen hoitamaan mielenterveyspotilaita.se auttaa jaksamaan vuodesta toiseen.toki on poikkeuksia joita kohtelen kuin he minua kohtelevat.eli mukavasti
      työpaikassani myös muutamia kiinteistönhoitajia jotka lusmuavat työajalla milloin missäkin.kotonaankin .asiakkaat itse kertovat näkemästään lusmuilusta.neuvon heitä kertomaan esimiehille.itse en uskalla kertoa ,koska he kostavat .lumitöitä ei tarvitse käsin tehdä.siihen on .....palkalla ..... eräs asiakas.
      isommat lumityöt tekee alan yrittäjä.
      tämän enempää en uskalla kertoa ... lärvin miellyttävyyden mukaan katsotaan sormien läpi asiat.eli se kuka saa pinnata ja kuka ei.

    • työ

      Noinhan se varmasti käytännössä menee jos yrität tehdä hyvin työsi ei sitä kukaan huomaa mutta jos teet työsi lusmuillen se kaatuu toisten työkavereiden niskaan ja kaikki saa haukut.Kyllä se näytää lusmujen hommilta kun lumenauraajakan ei suostu tulemaan alas istuimeltaan ja lapioi ovenedustoja vaan siihen tulee 3h päästä toinen mies pikkusen siirtelemään että jotain polkua pääsee sisälle.Maalaisjärjellä ennen noita töitä tehtiin nyt tarvitaa pomoa ja pomonpomoa ja työ kuitenkin tekemättä.

    • Talkkarinpoika

      Ennenvanhaa oli kunnon perinteiset talkkarit mitkä yleensä asu "omassa"talossaan
      jopa sivutoimisesti?
      Ja kaikki hommat tuli hoideltua hyvin sekä kunnolla joskus jopa ilmaiseksi.
      Vaa mites on nykyää?

      • tympääntynyt

        vai että ilmasiksi. että pitäisi tehdä. no jos taloyhtiössänne tarvii ilmasiksi tehdä niin siitä vaan. talkkari te- keskuksesta ja kasvoton kiinteistöyhtiö veke. vaihtaa vaan patruunat seinästä. kuinkahan pitkään tämä " ilmainen" talkkari työtään painaa. totta tosiaan. rikkaalle halpa on ilmainen. :D


      • Talkkarinpoika
        tympääntynyt kirjoitti:

        vai että ilmasiksi. että pitäisi tehdä. no jos taloyhtiössänne tarvii ilmasiksi tehdä niin siitä vaan. talkkari te- keskuksesta ja kasvoton kiinteistöyhtiö veke. vaihtaa vaan patruunat seinästä. kuinkahan pitkään tämä " ilmainen" talkkari työtään painaa. totta tosiaan. rikkaalle halpa on ilmainen. :D

        Uhohoha kokooo "taloyhtiö" ajattelu kun et mitää oikeista käytännön asijoista tajua?
        Taijat olla aika asukas kokematon? Teoriaa opiskellut ja arkeista lukija.
        Kilteille ihmisille talkkari kävi avaamas ILMAISEKSI oven jos he uhohti
        avaimensa kotiin jopa yömyöhään..ja lumet katos tontilta itekseen , kukaan eu kilpailuttanu huito hutilointivirmaa..muka säästääkseen jotain.
        Tiiätkö ees itte mitä huoltosopimukseesi kuuluu? Ja mitä ei muuten kun?
        Lisämaksusta?
        Arvaa monessako talossa nykysi on ikävä arvaa ketä?


    • tuunari duunaa

      No ei ihan mene putkeen sinullakaan :) Mutta sinulla on niin hyvä oikeinkirjoitustaito, että voisit hakeutua muihinkin hommiin. Ehkäpä jollekkin sivustolle kirjoittelemaan keskustellunaiheita, tai blogin pitäjäksi.

      • Kiinteistönhoitaja ei välttämättä ole sellainen ala, jollaiselle urallaan etenemishaluiset ylipäätään hakeutuvat. Jos ihminen on huoltomies, ei hän siitä ilman lisäkoulutusta taikka poliittista osallistumista mihinkään nouse.

        Toisaalta ihmisellä on harrastustoimintansa kautta mahdollisuuksia vaikka mihin, kuten esimerkiksi sosiaalisiin verkostoihin ja sitä kautta vaikka mihin. Pitää vain valita oikeat harrastukset.

        Missä tahansa työssä taikka ammatissa voi käpertyä omaan kurjuuteensa ja sulkea kaikki mahdollisuudet eteenpäin kehittymiseen. Varsinkin jos näkee työnsä kurjana ja kohtalon langettamana rangaistuksena itselleen.


    • ex talkkari

      Aikoinaan tuli kokeiltua tuota kiinteistönhoitajan hommaa. On kyllä paskinta hommaa ikinä. Sopii jollekin peruskoulusta tulevalle, juuri ajokortin saaneelle jannulle siksi aikaa, että keksii, mitä haluaa elämältään. Jos noihin hommiin jää vuosikausiksi, pidän sellaista tyyppiä melkoisena luuserina.
      Etenemismahdollisuuksia ei juurikaan ole. Sitä työtä ei arvosta työnantaja, eikä myöskään asiakkaat. Saa tehdä päivystyksiä, ja olla arkipyhinä lippuja nostelemassa, ja lumia kolaamassa jo 4 aikaan yöllä, että saa edes joten kuten siedettävän liksan. Nykyään kouluja käymätön raksa-apupoika saa saman liksan 7-16 työajalla, toki työ on fyysisempää, mutta saapahan kuntoilua siinä samalla, eikä ole asiakkaat sylkemässä päin naamaa.
      Kukin tyylillään. Itse en lähtisi enää kiinteistöhoidon hommiin ellei lähtöliksa olisi 3 tonnia/kk lisät päälle. Sen mitä itse näin silloin, ja kuullut jälkeenpäin, niin niistä hommista lähtee muualle ne, joilla on mahdollisuuksia edetä elämssään. Loput jää sinne, koska ei ole vaihtoehtoja.

      • Meitä on moneks

        No jos tuolla logiikalla ajatellaan, niin voisin luetella muitakin ammatteja, joita ei niin sanotusti arvosteta ja joissa on huono palkka.
        Samoin voi joutua arkipyhänä neljän aikaan aamulla pesemään jonkun persettä.
        Valinta kysymyksiä ammatit, itse olen sitä mieltä, että arvostus lähtee jokaisen itsensä sielun syövereistä.
        Annetaanko liikaa painoarvoa sille, arvostaako joku taho tai henkilö sinua?
        Minä en ainakaan välitä, pidän itse omasta työstäni ja se näkyy työni laadussa!


      • 23 vuotta alalla

        Ehkä sulla vaan oli huonot kohteet tai olit ite saamaton jurpo (todennäköisesti jurpo)


      • Talonmues

        Ai luuserina? 15 VUOTTA TÄTÄ LUUSERI HOMMAA ON TULLU TEHTYÄ..
        JA TIEDOKSI JOTTA JOS SULLA EI OLE PITKÄÄ SINNIÄ NIIN TÄSÄ HOMMASA EI PÄRJÄÄ.
        Olen talkkari ja siitä pirun ylpee.


    • herramunjee

      Aloittajan ja nimimerkin "14 11" kirjoitukset vastaavat hyvin sitä mitä olen kuullut alalla työskentelevältä läheiseltä. Pinnaajia katsotaan sormien läpi, heidän hommansa kaatuvat muiden niskaan. Puhutaan mutta sanotuista asioista ei pidetä kiinni. Organisointitaidot puuttuvat työnjohdolta kokonaan, työntekijät juoksevat kohteissa kuin ellun kanat kun firman omistajalla/omistajilla ei ole mitään kykyä pitää rotia että kuka tekee mitä ja missä ja milloin.

      Tämä oli mielestäni eräältä kommentoijalta erittäin hyvin sanottu: "Maalaisjärjellä ennen noita töitä tehtiin nyt tarvitaa pomoa ja pomonpomoa ja työ kuitenkin tekemättä. "

      Sama lausahdus pätisi nykyään moneen muuhunkin paikkaan, kuten esimerkiksi eduskuntaan, moniin virastoihin, ja ihan yksityisiin yrityksiinkin. Pikkupomoja on pilvin pimein ja mistään ei siltikään tule mitään. Rahat loppu kun ei ole varaa palkata niitä oikeita töitä tekeviä työntekijöitä kun ne pikkupomojen rivistöt nostaa palkkaa kynien pyörittelystä.

    • toivotonta

      Itse myös olen alalle kouluttautumassa koska edellisellä alallani ei töitä ole. Tai olisi, mutta ketään halukasta ei palkkaa maksamaan ole.

      Mietin vain olenkohan menossa ojasta allikkoon, ei kiinnostaisi poljettavaksi nälkäpalkalla ryhtyä. Mitä kokemuksia teillä eri (tunnetuista) työnantajista on? Onko näissä töissä ja alalla mahdollista kouluttautua parempiin töihin ja palkkaukseen?

      Kiinteistöpalveluala on yksi niistä harvoista, joissa palkkaa vastaan tehtäviä töitä vielä olisi. En tiedä mitä tekisin, jos en tätä. Mielelläni maalle muuttaisin, mutta eipä ole rahkeita ottaa suuria lainoja eikä ole maata ennestään. Eikä tuonne ketään yleisesti palkatakaan (muuta kuin työvoimatoimiston ilmaistyöntekijöitä).

    • Rappusiivooja

      Kerrostalojen rappusiivooja täsä terve, sympatiat, sillä näen itsekin miten kova kiire alalla on. Siksi en hermoile tai soittele perään, vaikkei mitään korjausilmoituksiani oteta huomioon - onneksi ne kiireellisimmät kuitenkin, esim. saunat.

      Kerran oli yhdessä rapussa sulake palaneena yli kuukauden. Ei pomonkaan kautta saanut asiaa hoidettua, kun meikäläisen pomo - vaikka eri alan - on tasan samanlainen. Nyt yritetään laittaa minulle samoja hommia/vastuita kuin kiinteistönhuoltajalle, mutta samassa ajassa pitäisi siivota kymmeniä rappuja, saunoja ja sitten vielä tehdä ne uudet ylimääräiset hommat. Yritin saada selvitettyä pomolta, että ovatko varmasti laskeneet työaikaan sen kaiken, mutten ole saanut pomolta mitään viestiä takaisin. En koskaan saakaan. Tilaan tavaraa, joka saapuu hyvällä tuurilla kerran vuodessa. Koeta siinä sitten pestä vessoja ilman wc-harjoja. Vaikka kiinteistöpuolella onkin rankkaa ja työtä riittää, niin myös riittää meillä siivoojilla siellä samoilla alueilla. Ja se onneton pir-parka, joka joutuu ne eritteet siivoamaan rappukäytävistä, ollaan me siivoojat. Ja usko kun sanon, että kaikenlaisia eritteitä olen sieltä siivonnut. Ihmisiä ei kiinnosta, kukaan ei arvosta työtäni, ja porukka käyttää wc:tä roskiksena ja lattiaa wc:nä. Ihan voi huoletta olla liioittelematta, kun se on totta. Joskus en kykene ymmärtämään sitä, mitä ihmiset tekevät omissa asuintiloissaan, mutta nähtävästi kaikki on mahdollista. Pomo sanonut, että pitäisi kuvata mm. ilkivalta-tapaukset, mutta kun niitä on niin paljon, etten vaan jaksa enää.

      Tsemppiä sinne. Palkka sillä alalla on varmasti parempi kuin tällä. Ite yhä haaveilen siitä, että pääsisin jonnekin opiskelemaan, mutta sitä ennen pitää itsensä jotenkin elättää. Vaikka kädestä suuhun eläisikin.

      • 9+18

        sinulla tuntuu olevan juuri sama tilanne kuin minulla.juuri tuota on minunkin työni.just niin tuttua.rappukäytävään kuseskelut ja muut eritteet.räät .sylki mitä ihmisestä irtoo..
        pomon kuuluisi hommata valvonta ja kuvaus ilkivalta tapauksissa.eikä siivoojien kameran kanssa olla heilumassa,järjetöntä ajatella sellasta.
        siivoojien palkka se vaan junnaa paikallaan vaikka haukkuja ja kostamista saa niskaansa.henkinen terveyskin jo vaakalaudalla.


    • james99999

      missä huolto yhtiössä oot töissä jos sulla on noin huono palkka mää oon kans pienessä kiinteistönhuolto firmassa töissä ja 1900ekk päivystys 200e keikat ja 4h roskalenkki la su

    • Mutta onkos toi 1900€/kk netto? Kysynpä vain!

    • 715517

      En tiedä käytetäänkö isommissa yrityksissä sitten tuota työmäärälaskenta-juttuja mitä esim. kiinteistönhoidon käsikirjassa/oppikirjassa esitetään? Että lasketaan minuutit ja työkerrat joka hommalle jne.
      Tuollaisia jos lasketaan, pitäisi laskea TOSI väljäksi ne työmäärät, -ajat! Joku ihan minimaalinen homma, saattaa levitä aivan käsittämättömällä tavalla reisille, ja viedä puoli päivää. Ei sille mahda mitään, sellaista se näissä(kin) hommissa on! Kaiken lisäksi käsittämättömän hermojaraastavaa itsellekin joskus.

    • Miksi pyydät anteeksi ja mitä?
      -
      Millaista hommaa ajattelit? Opiskelu kannattaa jos saa sitten töitä?

    • 335553

      hyvin kirjoitettu aloitusjuttu, lähe vaan rohkeasti pois noista hommista kyllä pätevälle löytyy aina parempia hommia.

    • Kovin tuttua

      aloittajan kirjoitus. Itselläni oli suht hyvä pomo/firma omistaja joka ei pahemmin moittinut jos ei paljoa kehunutkaa.
      Viikonloppuisin oli lumenajo päivystys eli kun tuli lunta meni ajossa 8-9 h.
      Muuten ei ollut päivystystä ts. ovien avausta tai lvi päivystystä. Mutta annettiin ymmärtää että puhelin pitäis pitää auki. Pidin kiinni kun ei siitä maksettu yhtään mitään. Niin tosta viikonlopun lumen ajosta ei maksettu mitään muuta kuin sai pitää vapaata tunti tunnista.
      Viimeisen puoli vuotta takoi päässä ajatus et ei tässä oo mitään järkee.
      Sitten otin lopputilin. Tosin sain sitäennen palkakorotuksenkin jonka myötä vaadittiin puhelimella tavoitetavuutta vapaa aikanani. Motivaationi irtisanoutumiseeni kasvoi potenssiin kaksi.
      Asukkaista sen verran vielä, että sinä aikana jonka taloyhtiöissä työskentelin oli kymmeniä ellei satoja asukkaita joita en edes nähnyt olenkaan. Eivätkä he työllistäneet minua millään tavalla. Sitten on ne muutamat valittajat joita pitää käydä palvelemassa milloin mistäkin syystä. Tämä purkautumiseni jää hyvin ylimalkaiseksi, mutta kiinteistönhoitajan työ on henkisesti painostavaa.

      • 715517

        Kuulostaapa tutulle joo. Paitsi että ajatus lähtemisestä on pyörinyt päässä enemmän tai vähemmän jo yli vuoden ajan.

        Olen vähän miettinyt, voisko olla järkeä käydä ammattitutkinto(2v) jossain opparilla, siitä erikoisammattitutkinto, ja niin edelleen. Jos pääsisi tekniseksi huoltomieheksi johonkin hieman fiksumpaan paikkaan. Tai kävisi vielä kiinteistöinsinööriksi?
        Tai sitten mietittävä alanvaihdosta kokonaan.


    • V....tunhuoltomies

      Olin useamman vuoden huoltomiehenä keskisuuressa yrityksessä. Tämä yhtiö teki samalla siivous, huolto, kirjanpito ja isännöinti tehtäviä. Yrityksen sisällä työilmapiiri eri ammattiosatojen välillä oli kireähkö. Ihmiset oli lokeroitu kuin kastijärjestelmään, jota valvoi ylimpänä toimitusjohtaja pitäen kaikkia lankoja käsissään, tai ainakin kuvitteli.

      Alkoholi ongelmaa oli niin huollossa, kuin isännöinnissä. Siihen ei puututtu vaan koitettiin hyssytellä. Jos et ollut kovasti kaveria tj:n kanssa niin palkankorotuksia oli turha odotella. Toisaalta kaverina pysyminen ei vaatinut, kuin hieman suoraa kehumista. Myöhemmin siitä tehtiin, jopa pieniä kisoja huoltomiesten kesken. Tämä tapahtui rajoitetussa porukassa, koska niinsanottuja kantelupukkeja oli riittävästi.

      Työilmapiiri huoltomiesten kesken oli kuitenkin kohtuullisen hyvä, sillä hommia painettiin välillä oikein tosissaan porukalla. Varsinkin sesonkiluontoisia, kuten lehtienkeruu ja hiekannosto. Jos tarvitsit apua jossain hommasssa niin aina löytyi joku, joka ehti auttamaan.

      Tein normaalia huoltoa, johon kuului päivystämistä (viikko kerrallaan niin, että miltein joka tiliin tuli päivystyskorvaus), lumitöitä auratraktorilla, sekä käsin. Normaalit huoltomiehen tehtävät, joihin kuului hanojen vaihdosta tupakannatsojen keräämiseen kaikki mitä ikinä voi kuvitella.

      Minulla oli useita kaupungin vuokrataloja huollettavana, joissa eläminen tuntui olevan aikas hurlumheihommaa. Työttömiä ja syrjäytyneitä oli valtavasti. Iso-osa työajasta kului kuunnellessa ihmisten murheita. Se jos mikä kävi välillä pinnanpäälle.

      Palkkaa tästä maksettiin bruttona 1850e päivystyskorvaus ylityötunnit, joten käteen jäi yleensä noin 1900e. Huom. päivystys nosti palkkaa runsaasti, mutta se myös teetti paljon työtä ja kilometrejä (yleensä noin 1300 - 1500km/vko)

      Ensimmäisen kirjoittajan manaama kylmätpatterit juttu oli ihan normaalia ja tutti, joka kerta ihan yhtälailla. Romaaneihin suhtauduin ennen huoltomiehen hommaa varsin neutraalisti, mutta en enään. Liputuksesta toki sai korvauksen, mutta kyllä se useimmiten tuntui kohtalaisen hullunkuriselta touhulta.

      Minulle tarjoutui tilaisuus vaihtaa toisenlaisiin hommiin. En epäröinyt sekuntiakaan.

      Täytyypä hieman muistella katkerampia sattumia ja kirjoittaa niistä hieman myöhemmin.

    • Tyh-----huoltomies

      Kyllä huoltomiehen ammatti on mukava.

      Menet pyynnöstä asuntoon, jossa on ilmoitettu paskapöntön olevan tukossa. Oveb sinulle aukaisee noin 40 kymppinen mies kaljapullo kourassa ja v...lee, että miksi kesti näin kauan. Huusissa toteat pöntön olevan paskaa puolillaan.

      Kymmenen puhelun jälkeen samasta asunnosta, jossa 130 kilonen akka joka ei koskaan ole käynyt pihalla valittaa patterien kylmyydestä. Asunnossa on jokaisen patterin vieressä sähköpatterit täysillä pohottamassa. No ei ole ihme, että talon patterien termostaatti vetää nollille. Selitäppäs se.

      Manne pyytää sinua korjaamaan keittiön hanaa, mutta ei itse kerkiä olla paikalla. Menet asuntoon y-avaimella, korjaat hanan ja ennen kuin olet ehtinyt sanoa kissa esimiehesi soittaa kertoakseen sinun varastaneen 50000 ja kymmenen kiloa kultakoruja kyseisestä asunnosta. (Älkää vaan sanoko minua epäreiluksi, sillä sadoissa asunnoissa olen käynyt työni puolesta ja vain manne kämpissä olen muuttunut heti varkaaksi).

      Menet asuntoon jossa on kuulemma olohuoneessa kylmä. No siellä on joku sisustajanero laittanut pitkät verhot niin että ne samalla peittävät lämmityspatterin päädyt ja sen keleen termostaatin. No ilmahan säätyy verhon ja seinän välissä. Jos sattumalta asunnossa joku tämän tajuaa niin eihän noita verhoja nyt voi siirtää kun sisustusidea menee pieleen. Kyllä on huoltomies ilkeä ja tyhmä kun ei saa patteriakaan toimimaan.

      Luot lunta roska-astioiden vieressä kun siihen pölähtää c rapun ikivalittja crocsit jalassa ja valittaa kun lumityöt on tehty huonosti kun hänen kenkiinsä menee lunta. Meneppäs sanomaan, että kengät kelin mukaan niin puhelimesi soi ja sinut haukutaan työnjohtajasi puolesta.

      Olet asunnon suikuhanaa korjaamassa. Siellä nuoren perheen äiti ihmettelee lastensa jatkuvaa sairastelua. Kävellessäsi kylpyhuoneessa tunnet jaloissasi kuinka lattiamaton vesi litisee ja ummehtunut ilma suorastaan tainnuttaa. Sun tekisi mieli sanoa, että tää on homeessa. Et voi, sillä sinua on kielletty käyttämästä kyseistä sanaa. Kato, remonttihan voisi maksaa!!!!!!!!

      Sinulle tarjotaan seitsemännen kerran kahvia oikein paskasessa asunnossa ja yrität kieltäytyä.

      Perusjuoppo tulee pihalla vastaan, kun olet keräämässä tupakantumppeja ja v...tuilee sinulle virne naamalla, että mitäs meidän patalaiska talonmies. Sitä paskiaista et voi ...... niin et voi kuin hymyillä.

      Jos joku sinulle sattuu olemaan kohtelias niin viimeistään huomenna hän pyytää palvelusta.

      Lehtipuhallin, ruohonleikkuri ja muut koneet, jotka pitävät kovaa meteliä ovat sinun kavereita. Et voi kuulla toisten puhetta tai puhelimen soimista.

    • 1+1=3

      Yrität suunnitella tekeväsi huomenna työt siinä ja siinä järjestyksessa, jotta saat ne mahtumaan. Pipariksi menee. Sieltä soittaa joku vatipää isännöisijä, joka kuvittelee olevansa heti seuraava nasretilaisen jälkeen. Hän vinkuu omia etujaan tavoitellen oman työnsä niin tärkeäksi, että sinun aikataulullasi ei ole mitään merkitystä. Jos väität vastaan niin sinun esimiehesi soittaa ja haukkuu sinut (koska hän ei myöskään viitsi kuunnella jotain insinööri-isännöisijää).

      Kun menet kahville jätä takkisi naulakkoon niin sinua ei niin helposti tunnisteta (takeissa on yleensä huoltofirman logo). Jos erehdyt istumaan hieman liian pitkäään niin ikinä et muuta teekkään kuin istut vaan kahvilla. Varsinkaan työnjohtajasi mielestä, sillä aina löytyy joku ääliö joka kantelee.

      Sitten on ne työt, jotka ei kuulu ns huoltosopimuksiin, mutta asukkaiden mielestä ne pitää tehdä ja vieläpä ilman korvausta. Jos menet hyvää hyvyyttä tekemään niin viimeistään taloyhtiön vuosikokouksen jälkeen sinut haukutaan työnjohtajasi puolesta. Sillä siellä kokouksessa joku on keksinyt kehua sinua ja kertonut kuinka sinä teet niin ja niin paljon töitä. Sana kulkee jostain pomosi korviin ja hän laskee sinun tehneen niin ja niin paljon ilmaista työtä. Tämän jälkeen et tee enään kyseisiä töitä ja muutut asukkaiden silmissä ja puheissa patalaiskaksi luuseriksi.

      Taloyhtiöissä on usein tosi kummallisia ja hauskojakin tilanteita joista voi nyhtää viihdettä omaan arkeen. Usein ongelmat ovat hyvin hyvin hyvin pieniä asioita, joilla ei ihan oikeasti ole mitään tetkemistä elämisen kanssa. Ihmisillä asiat vain on ylipäätäsä sen verran hyvin, että niistä täytyy repiä jotain kinattavaa.

      Huoltomies on hierarkian alapäässä ja saa kaiken p..askan niskaansa. Katsos sitä on helpoin potkia, jolla on pienin palkka.

      Huoltomiehen "ala"puolella on huoltomiesharjoittelijat, jotka kuvittelevat pääsevänsä hyviin hommiin tekemällä ensin ilmaista työtä.

    • Huoltohessu

      HIrveetä paskaa

      • ExTalkkar

        2 vuotta käytännössä naimisissa päivystyspuhelimen kanssa riitti. Kun lopetin hommat meni pitkään ennenkuin en enää esim. uloslähtiessäni etsiskellyt työluuria. Pomo organisointikyvytön, oikeustoimikelvoton, silti omasta mielestään aina oikeassa oleva i**ootti, joka huusi toimiston väelle vaikka asiakkaita oli tulossa sisään. Teknisistä hommista tykkäsin, mutta homma kävi liian raskaaksi ja ne tietyt jutut joita paljon tässä ketjussa mainittu, nosti ns. talkkarin lämpökäyrää.


    • Ylpeätalkkari

      Kyllähän kiinteistönhoitaja pystyy ihan hyviä palkkoja saamaan, sen eteen joutuu vaan tekemään töitä ja uhraamaan vapaa aikaa. Nim. merkillä joulukuun liksa 4300e bruttona..

      • Huoltomies1234

        älä vittu narraa poika


      • Ei_niin

        Tuo on tehnyt kovasti ylitöitä lumen tulon aikaan.


    • gfds

      Haluaisit tehdä työt paremmin ja järkevämmin kuin firmassa tehdään. Yritä olla ottamatta paineita siitä ja etsi uusi työpaikka. Tuota työtä pitäisi riittää.

    • talk

      Harmi, että monet talonmiehet loppuun palavat työssään. Ammattitaitoa ja ahkeruutta olisi. Mutta epäpätevät ns. pomot eivät huolehdi talonmiestensä lakisääteisistä palkoista, lomista, työturvallisuudesta, lakisääteisistä päivystyskorvauksista, ylityökorvauksista, kilometrikorvauksista ja työvaatteiden (turvakenkien ym ostoista) Saatika, että arvostaisivat amattimiehen työtä. Vinoilevat vaan, eivätkä kiitosta edes anna vaikka kuinka ahkeroisi ja vieläpä ylityöt ilmaiseksi. Epäpäteville isännöitsijöille kenkää tai koulutukseen.

    • Anonyymi

      Sama siivoojilla. Jos vahingossa sanot viihtyväsi työssä niin heti ollaan siirtämässä toiseen kohteeseen. Pakotetaan. Sitten uupuu ja menee työn ilo. Vuorotteluvapaata mietin ja hälläväliä menkööt velat ulosottoon. 56 vuotias olen ja asiat aina hoitanut. Ei jaksa kohta kun ei missään omassa kohteessa saa enää työskennellä.

    • Anonyymi

      Siitä olen samaa mieltä monien kirjoittajien kanssa, että tessien mukainen perusliksa kiinteistönhoitajilla on ehdottomasti liian pieni työkenttään nähden.
      Vastoin kuin yleisesti luullaan, osaamista pitää kuitenkin olla melkoisesti enemmän kuin vain kyky osata heiluttaa luutaa ja haravaa. Nykyään talotekniikassa on kohteista riippuen melkoisesti erilaisia teknisiä osa-alueita, joita pitää osata hallita ATK-sovelluksista lähtien. Myös asiakaspalvelun saralla örähtelevien, krapulaisten talkkari-Ramien aika on ohitse. Olipa sitten yksityisellä -tai kuntasektorilla, kiinteistönhoitajan pitää kyetä toimimaan asiakaspalvelulähtöisesti hermostumatta erilaisten ihmisryhmien kanssa tilanteissa kuin tilanteissa, sekä kyetä tekemään erilaisia ratkaisuja ja korjaustoimenpiteitä silmäparien seuratessa tiukasti niskassa jokaista liikettäsi, mitä teet. Joskus tarvitaan hyviä puhelahjoja, jotta päästään lopputulokseen, johon kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Kaikista ei ole tähänkään. Alalla on edelleen paljon hyviä "pihamiehiä", mutta joista ei kuitenkaan ole astumaan asiakkaiden koteihin, ei edes tyydyttävästi vastaamaan puhelimeen.

      Arvostuksesta olen sitten eri mieltä. Oman kokemukseni mukaan hyvin työnsä tekevää hoitajaa kyllä arvostetaan asiakkaiden parissa. He ovat kuitenkin niitä, jotka vaikuttavat jokapäiviseen asumisviihtyvyyteen, asioiden toimivuuteen, sekä yleiseen järjestykseen. Jos teet duunisi tarkasti, jaksat olla ystävällinen ja pitää asiakkaillesi tekemäsi lupaukset, saat kyllä myös arvostusta. Metsä vastaa, niinkuin sinne huudetaan.
      Se arvostaako työnantajasi sinua, onkin sitten eri juttu.

    • Anonyymi

      Orjatyötä kortistossa voi ottaa rennommin päivä ohjelman😝😝😝😝

    • Anonyymi

      Pari vuotta olen kiinteistönhoitajana työskennellyt kunnes otin lopputilin ja vaihdoin täysin toiselle alalle.
      Päivät tuntuivat melko toistavilta ja tylsyys iski todella, todella usein. Lisäksi palkkaus on aivan liian matala työn fyysisyyteen ja vastuullisuuteen nähden. Ei väliä oletko yksityisellä vai julkisella puolella näitä hommia tekemässä. Toki joku voi olla asiasta eri mieltä, mutta omasta kokemuksestani ilmapiiri oli jatkuvasti kiireellinen ja "sykkiä" sai toden teolla huonohkolla tuntiliksalla. Riippuu toki hoidettavien kohteiden määrästä per työntekijä.
      En nauttinut. Vastapainoksi tälle oli sitten se tylsyys ja välillä ei ollut mitään tekemistä, varsinkin nyt tämän poikkeuksellisen talven vuoksi.
      Yhden talven ehdin olla lumihommissakin, talvi 2019 jolloin sitä itseään kyllä riitti. Silloin alkoi korpeamaan se jatkuva ylitöiden teko. En ehtinyt oikein nauttia vapaa-ajallani mistään ja säätiedotusten katselusta tuli neuroottista, helposti stressaava ihminen kun olen. Talvella ei saanut myöskään lähteä mihinkään, koska lunta saattoi tulla ja piti olla valmiudessa lähtemään töihin. Itse harrastan talviurheilulajeja ja olen käynyt joka talvi pohjoisessa. Tämä varsinkin otti itseäni kipeästi.

      Mulle tämä ala ei todellakaan sopinut, mutta todella tärkeää työtä kiinteistönhoitajat tekevät. Toivottavasti joku alasta kiinnostunut saisi nyt jättämäni työpaikan.

    • Anonyymi

      Korjataan sen verran, että vaatimukset olla tavoitettavissa arkiajan ulkopuolella yms. Ovat pomojen höpöpuheita ja perustuvat vain pelotteluun.

      Ylitöihin vaaditaan AINA suostumus työntekijältä. Joka kerta pomon pitää erikseen työntekijältä kysyä, oli kyseessä sit lumityöt tai mikä vaan lisä/ylityö.

      Mikäli työntekijä ei ole laittanut nimeään päivystyssopimukseen, mitään velvoitetta olla tavoitettavissa työnajan jälkeen ei ole.

      Varallaolo on myös asia, mikä pitää erikseen sopia ja siitä maksetaan myös palkkaa. Vrt. Viikonloppu ja lumilähdöt.

      Työntekijänä suosittelen ottamaan omista oikeuksista selvän.

      Olin alalla ja on alipalkattu, rajusti. Myös tuo pelottelu kuuluu alaan. Kohteet lisääntyivät, palkka ei.

      Itse kieltäydyin kaikista ylitöistä ja siitä ei puhuttu sen jälkeen. Ei liputuksia, ei lumitöitä arkiajan ulkopuolella.

      Vaihdoin alaa. Nykymenolla huoltomiehiksi ei jää yhtään päteviä tyyppejä.

    • Anonyymi

      Ite aloitin kiinteistönhoitajana marraskuussa 2022 Sastamalaisessa yrityksessä. Alunperin tein pelkästään osa-aikatyötä eli olin töissä lähinnä sillon ku tarvittiin lumitöissä mutta ny jälkeenpäin olen ollu mukana erilaisissa huoltohommissa ja tehny vallan kokoaikatyötä eli 37,5h viikossa. Minulla ei ole kiinteistöalan koulutusta mutta tässä työssä saa hyvän perehdyksen kun olen ny muutaman viikon kulkenut kokeneemman kiinteistönhoitajan mukana erilaisissa huoltotöissä. Työt alkaa meillä tilanteesta riippuen klo 6-8 ja ylitöitä ei ole koskaan pyydetty tekeen mutta välillä tulee tehtyä omasta tahdosta ja jos loppupäivästä on yksi homma vielä kesken eikä kauaa vie nii ollaan sillon venytetty työpäivää että on seuraavasta päivästä pois. Aamut alkaa joko lumitöillä tai jos ei oo nii roskalenkillä jossa kierretään kiinteistöt ja siivotaan roskat ja mahdolliset roskikset myös tyhjennetään. Ja myös taloyhtiöiden lämmöt ynnä muut tilat tarkistetaan. Ja saunapäivinä tarkistetaan saunatilat. Sen jälkeen kahvitauko ja mennään viralliseen työnjakoon. Minun lisäksi firmassa työskentelee 10hlö joista yksi yrittäjä, toinen toimistohenkilö, 3hlö siivoojia ja loput kiinteistönhoitajia. 2 kiinteistönhoitajaa ja yrittäjä myös hoitavat päivystystä. 2 kiinteistönhoitajaa asuvat sen verran kaukana työpaikasta etteivät sen takia voi päivystystä tehdä ja taas toinen toimii yrittäjänä niin hänen ei ole pakko tehdä. Itse asun lähellä työpaikkaa mutta en tee päivystystä, vielä ainakaan. Oletan ett siihenkin minut perehdytetään jossain vaiheessa. Meillä on n. 80 kiinteistöä hoidettavana ett hommaa piisaa kyllä. Näin muutaman kuukauden kokemuksella voin sanoa että olen hyvin viihtynyt kyseisessä firmassa. Mukavat työkaverit ja pomokin ihan mukava eikä liian tiukka

    • Opiskelen kiinteistönhoitajaksi ja puolen vuoden työharjoittelun jälkeen isossa firmassa ja näitä lueskellessa monessa firmassa samaa ongelmaa
      Meillä oli 50 kiinteistöä hoidettava ja kokoaikainen kiire suurin osa ajasta menee puhelimessa olemiseen ajamiseen a paikasta b paikkaan sitten pomon "ohi menen tee" hommia joka on tunnin homma esim rännien putsaus autossa syötiin kun ei kerennyt edes taukohuoneeseen mennä ja taukohuoneessa aina samat kasvot lusmuilevat tekijät pomot ei ota kuuleviin korviin kiirettä ja harjoittelijana joutui yksinkin tekemään esim jättivät minut vaihtamaan iv suodattimia ja ohjaaja lähti muihin hommiin siksi aikaa näin ei sais olla työt olisi mukavia ja lepposia jos saisi edes kunnolla tehdä jotain ilman kiirettä saisit leikata kiinteistön Nurmen kokonaan ilman että välissä käyt 3 eri paikassa.huhhu mikä valitus teksti mutta tässä näkemys opiskelijan silmin.mukavaa lepposta työtä ei pidä strerriä ottaa sano ohjaaja näin se on

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe