Onko auton kylmäkäynnistys paukkupakasella -20C niin paha autolle että ei ole järkevää käynnistää autoa.
Saako autoa käynnistää kovalla pakkasella.
14
3793
Vastaukset
- ----
on todella paha.siksi yleensä suomessa ei autot liiku talvisin ollenkaan vaan kaiki ihmiset liikkuvat kävellen tai porojen vetämillä ahkijoilla.
- miksei voisi
Käynnistin kerran inarissa auton ilman lämmitystä kun oli 44 astetta pakkasta ja auto oli seisonut 2 päivää eikä hajonnut joten voi käynnistää.
- avgaja hakusessa
-20C ei ole paukkupakkanen, ihan normaali aamulämpötila.
- jokumuu.
Käyntiin vaan.
Kolmessa viimeisimmässä autossani ei ole ollut edes moottorinlämmitintä, ei sähkö- eikä polttoainekäyttöistä, ja "raakana" ne on aina löyty käyntiin aamuisin. Ei mitään ongelmaa kunhan on ehjä akku ja hyvät öljyt koneessa. Pari noista on ollut dieseleitä ja yksi tärpättimoottori, ja ainakin kolmenkympin pakkasessa vielä ovat lähteneet ihan avaimesta kääntämällä.
Onhan tuolla varmaan moottorin kulumisen kannalta merkitystä jos autolla aikoo ajaa esimerkiksi puoli miljoonaa kilometriä. Mutta moniko ajaa? Kolme-neljäsataa tuhatta ne kyllä kestävät ilman mitään lämmityksiäkin. - BMW Kusipää
Ei kannata käynnistää lainkaan.Kannattaa soitaa Kovaselle ja kysyä porokyytiä ahkiossa.Tosin, kovilla pakkasilla ovat todella suosittuja joten voit joutua soittamaan ihan vain taksi asemalle ja tilaamaan aasi kyydin.
- mobilisti
Kusipäät vaan palstalla trollailee.
Itse olen käynnistellyt ja käyttänyt vanhoja autoja noin -40 asteessa. Ovat toimineet ja pitkään sen jälkeenkin. Autot on käyttöä varten. - Hanaa vaan
Autot on tehty käytettäviksi. Jos on tarvis niin käyntiin vaan. Sitten on näitä jotka tärisevät että lähteeköhän toi käyntiin ja käyvät kokeilemassa. No lähtihän se, sammutetaan. Sama toistuu illalla. Sitten kun sillä oikeasti pitää lähteä, ei se enää starttaakaan kun paukut on käytetty siihen hepakkaan.
Ei se 20 asteen pakkanen vielä kirpaise, mutta ihan ensimetreillä ei venttiilinnousua kannata alkaa kokeilla, ja vaihteistokin vaatii oman aikansa lämmittelyyn.
Olihan auton talvikunto tarkistettu? Nesteiden pakkaskestävyys ja öljyn sopivuus. Kovin jäykkää mineraaliöljyä ei pakkasilla olisi syytä koneessa pitää vaikka se -82 Corollan ohjekirja mitä väittäisi.- näin se hoituu
Jos minä olen käynyt kokeilemassa lähteekö käyntiin tai ajanut muutaman metrin esim. lumitöiden takia pakkasella niin sen jälkeen olen antanut käydä puoli tuntia tyhjäkäyntiä jotta akku kerkeää lataantua seuraavaa käynnistystä varten.
- 13+11
-20'C ei ole mikään paukkupakkanen. Eikä se edes ole kova pakkanen.
Kova pakkanen on -40'C ja paukkupakkanen tulee kun tuo kova pakkanen hellittää nopeasti jolloin puunrungot rupeavat lämpölaajenemisen johdosta paukkumaan.
Polttomoottorille kaikki alle 5'C käynnistykset on myrkkyä, sähkömoottorille asialla ei ole merkitystä.- Myrkkyä ja myrkkyä
Ei ne moottorit siitä räjähdä, jos pakkasella käynnistää. Jollain 15W- tai 10W-mönjällä on moottorivaurion vaara, mutta 5W ja 0W kyllä pelaa. Ei tosin niilläkään kannata hirmuisesti konetta kierrättää ennen lämpenemistä.
- 6+18
Myrkkyä ja myrkkyä kirjoitti:
Ei ne moottorit siitä räjähdä, jos pakkasella käynnistää. Jollain 15W- tai 10W-mönjällä on moottorivaurion vaara, mutta 5W ja 0W kyllä pelaa. Ei tosin niilläkään kannata hirmuisesti konetta kierrättää ennen lämpenemistä.
Ihan samalla tavalla ne moottorit paukahtaa 0W:llä kuin 15W:lläkin. Nuo junan tuomatkin tajuavat asian yleensä ensimmäisen moottorin jälkeen ja asentavat toisen yhteydessä sitten lohkolämmittimen.
Toki Helsingin seudulla, missä pakkasia on kerran vuosikymenessä, tuo 0W placebo voi kuskille toimia kun se moottori ei räjähdä sen ainoan kerran kun -20'C pakasia on.
- järkevä/pakko?
Ei sitä ole tarpeen turhan takia käynnistää jos pakkasta on -20 astetta, mutta jos matkaan on lähdettävä, niin on lähdettävä. Mitä aloittaja tarkoitti?
Auto käynnistyy kyllä, mutta 110 astetta alle tavoitelämpötilan. - fjsdkjfoigjerio
Varsinkin kovemmilla pakkasilla moottorin esilämmitys olisi erittäin suositeltavaa ennen käynnistystä ja antaa käydä joutokäynnillä muutaman minuutin ennen liikkeellelähtöä että paikat hieman lämpenevät ja norjistuvat.
Aikoinaan armeijassa auto seisoi viikon kovassa pakkasessa ajamatta parkkipaikalla eikä siellä ollut lämpötolppiakaan. Armeijassa huolehdittiin varusmiesten autoistakin sen verran että annettiin ohje käyttää autoa joutokäynnillä jonkinaikaa ennenkuin lähdetään liikenteeseen.
Elettiin 90-luvun puoliväliä ja itsellä oli 80-luvun alun japsi ja jo sen ikäiset oli hyviä lähtemään käyntiin, käsiryyppy vaan auki, pari polkaisua kaasupolkimella ja avaimenkääntö :) Kotosalla ja työpaikalla tämä auto oli kumminkin lohkolämmittimessä ennen kylmäkäynnistystä, samoin kaikki muutkin autoni mitä on ollut, nykyisessä tosin on säteilylämmitin ja olen koettanut hieman pidentää lämmitysaikoja lohkolämmittimeen verrattuna. - T: keskuskomitea
Auton omistaja ei saa käynnistää autoa ilman autolle määrätyn vastuuvirkamiehen puoltavaa lausuntoa lupaan, joka on anottu kolmena kappaleena keskuskomitealta kolme kuukautta ennen aiottua käynnistystä.
Yksi kappale anomuksesta tulee toimittaa vastuuvirkailijalle, toinen keskuskomitealle ja kolmas tulee pitää autossa mukana sekä kyettävä esittämään poliisiviranomaiselle koska vain.
Anomus on voimassa kerrallaan kalenteriviikon verran ja anomuksen käsittely kestää yleensä 2,5 kuukautta.
Auton käynnistäminen mistään syystä ilman lupaa on rangaistava teko, josta säädetään 20 vuotta vankeutta ilman tuomioistuimen päätöstä, eikä siitä voi valittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2155931
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263684- 822567
- 372090
- 331882
- 431851
- 1061754
- 211646
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!381431