Työvuoron peruuntuminen

Ihmetystä

En oikein löytänyt hyvää palstaa aiheelleni, mutta ehkä tämä on lähinnä sitä.

Teen työtä jonka sopimuksen mukaan työaikani on 50h/kk. Työvuorot sovitaan n 2vk aiemmin. Olin sopinu työvuorosta tiistaille. Edellisenä päivänä työnantaja ilmoitti ettei tarvitsekaan minua töihin tiistaille. Työnantaja ehdotti minulle torstaita (josta ei siis oltu sovittu aiemmin) että voisin korvata tiistaisen työvuoron. Mielestäni minulle kuuluu palkka myös tiistain osalta, työnajantajan mielestä ei. Kumpi on oikeassa?
Onko jokin julkinen laki tähän olemassa?

3

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valej.

      Vahvistettua työvuoroluetteloa voi muuttaa työntekijän suostumuksella tai töiden järjestelyihin liittyvästä painavasta syystä tai sen takia että luettelossa on virhe.

      Painava syy on joku semmoinen ennalta arvaamaton, jota ei ole voinut tietää työvuoroluetteloa vahvistettaessa. Työvuoroa ei voi kuitenkaan muuttaa enää sitten, kun työntekijä on jo tullut työpaikalle ennen työvuoron alkua tai jo aloittanut työvuoron.

      Jos painava syy löytyy, niin työnantaja on oikeassa. Lisätietoja saat, kun googlaat työvuoroluettelon muuttaminen tai kilautat ammattiliittoon, jos olet liittynyt.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605#L7P35

    • Ihmetystä

      Virhettä ei ole, ja sekin totta ettei työnantaja voinut tietää ns esteestä aiemmin. Onko minulla siis kuitenkin mahdollisuus kieltäytyä torstaisesta työvuorosta? Vai pitääkö minun esim matka peruuttaa vain sen takia että työnantaja vaatii vaihtamaan vuoroja?

      Ammattiliitossa olen, mutta en lähelläkään sen alan liitossa, jossa tämä ongelma nyt on on. Työskentelen usealla eri alalla samaan aikaan.

      • nopasi

        Ei ehkä kannata kieltäytyä siirretystä työvuorosta pelkästään periaatteellisista syistä. Todellinen syy on aivan eri asia.

        Ihan sama minkä alan liiton jäsen olet. Samat säännöt työvuorojen perumisesta on joka alalla. Kannattaa soittaa liittoon ennen kuin rupeaa kinaamaan työnantajan kanssa. Se on nimittäin niin, että työnantajalla on tulkintaetuoikeus.

        Ennen kuin soitat liitoon, tarkista työsopimuksestasi, mitä siellä on sovittu työvuoroistasi ja laske myös, montako päivää ennen ko. tiistaita tuli ilmoitus muutetusta työvuorosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      134
      10022
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2914
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      183
      2715
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      17
      1570
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      17
      1530
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1528
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe