Terve!
Katselin videota piihin pysäyttämisestä kovassa kelissä. Siinä mainittiin, että jotkut veneet asettuvat siihen hyvin ja joitakin ei tahdo saada pysymään ollenkaan. Mikä mahtaa olla tilanne noin yleisesti ottaen 23-27 jalkaisilla veneillä? Merkitystä on tietenkin ylhäällä olevalla purjealalla. Oletetaan vielä, että rullagenoa on ylhäällä. Minkä kokoiseksi se kannattaisi reivata? Ero kovalla ja leppoisammalla tuulella?
Piihin pysäyttäminen
68
6795
Vastaukset
- alanmies
Kovassa kelissä ei kannata jäädä piihin pelleimään vaan suunnata kohti lähintä satamaa parasta vauhtia. Jos vene pitää pysäyttää, niin purjeet alas, esmes vor skabassa on tehty näin jos on ongelmia.
http://www.volvooceanrace.com/en/dashboard.html- seppomarrti
Täysin väärä ohje "alanmieheltä". Pelkällä takilalla veneen vauhti kovassa tuulessa on suurempi kuin piissä (0.5-1.5 solmua). Vastoin yleistä luuloa myös eväöliset pysyvät aika hyvin piissä. Purjeala ei saa olla liian iso ,silloin ei asetu. Kuinka iso- riippuu olosuhteista ja veneestä Rullagenoasta riittää yleensä keulakolmiota lyhyempi lappu ja iso on yleensä jo valmiiksi reivattu. Jos kovenee keli niin sitten aallot vie mennessään ja on parempi vaihtaa piissä makaamisesta suoraan myötätuuleen ajamiseen ja perästä jarruttamiseen. Pääsääntöisesti rannikoista on syytä pysyä erossa kovassa kelissä.
Mistään parkkeraamisesta ei ole kyse vaanpiissä vene liikkuu rauhallisesti sallien lepäämisen, nukkumisen, kokkaamisen tai aamun odottelun vieraaseen satamaan saapuessa. - täysinväärohje
seppomarrti kirjoitti:
Täysin väärä ohje "alanmieheltä". Pelkällä takilalla veneen vauhti kovassa tuulessa on suurempi kuin piissä (0.5-1.5 solmua). Vastoin yleistä luuloa myös eväöliset pysyvät aika hyvin piissä. Purjeala ei saa olla liian iso ,silloin ei asetu. Kuinka iso- riippuu olosuhteista ja veneestä Rullagenoasta riittää yleensä keulakolmiota lyhyempi lappu ja iso on yleensä jo valmiiksi reivattu. Jos kovenee keli niin sitten aallot vie mennessään ja on parempi vaihtaa piissä makaamisesta suoraan myötätuuleen ajamiseen ja perästä jarruttamiseen. Pääsääntöisesti rannikoista on syytä pysyä erossa kovassa kelissä.
Mistään parkkeraamisesta ei ole kyse vaanpiissä vene liikkuu rauhallisesti sallien lepäämisen, nukkumisen, kokkaamisen tai aamun odottelun vieraaseen satamaan saapuessa."Mistään parkkeraamisesta ei ole kyse vaanpiissä vene liikkuu rauhallisesti sallien lepäämisen, nukkumisen, kokkaamisen tai aamun odottelun vieraaseen satamaan saapuessa"
Muista jatkuva tähystys ja hommaa miehistöä, kunnon navigaatiovehekeet ja taidot niin ei tarvitse odotella suojasatamaan menoa. - seppomartti
täysinväärohje kirjoitti:
"Mistään parkkeraamisesta ei ole kyse vaanpiissä vene liikkuu rauhallisesti sallien lepäämisen, nukkumisen, kokkaamisen tai aamun odottelun vieraaseen satamaan saapuessa"
Muista jatkuva tähystys ja hommaa miehistöä, kunnon navigaatiovehekeet ja taidot niin ei tarvitse odotella suojasatamaan menoa.Jälleen väärä ohje. Myrskyllä rannan lähestyminen on vaarallisin vaihe koko purjehduksessa, vaikka on " kunnon navigaatiovehekeet ja taidot". Kun siis viittasin vieraaseen satamaan tai ankkuripaikkaan saapumiseen niin se on myrskyolosuhteissa- ja usein muulloinkin- syytä tehdä valoisana aikana. Piihin jääminen ja aamun odottelu on ihan rutiinia. Vene hoitaa itsensä ja yhtä lukuun ottamatta muut nukkuvat.
Lue esim. suojasatamaan pyrkineestä suomakaiselta kuulostavalta s/y Merituuli -onnettomuudesta, missä kuoli kaksi ja X-482 (?) meni ympäri sataman suulla ja tuhoutui. Suojasatamaan puolivälisin pyrkiminen on vaarallisempaa kuin merellä pysyminen. Näin, vaikka meri olisi tyyni ja kirkas päivä, kuten viereisen ketjun Pääsiäissaarelle pyrkineen veneen tuhovideo näyttää. - Joakim1
seppomartti kirjoitti:
Jälleen väärä ohje. Myrskyllä rannan lähestyminen on vaarallisin vaihe koko purjehduksessa, vaikka on " kunnon navigaatiovehekeet ja taidot". Kun siis viittasin vieraaseen satamaan tai ankkuripaikkaan saapumiseen niin se on myrskyolosuhteissa- ja usein muulloinkin- syytä tehdä valoisana aikana. Piihin jääminen ja aamun odottelu on ihan rutiinia. Vene hoitaa itsensä ja yhtä lukuun ottamatta muut nukkuvat.
Lue esim. suojasatamaan pyrkineestä suomakaiselta kuulostavalta s/y Merituuli -onnettomuudesta, missä kuoli kaksi ja X-482 (?) meni ympäri sataman suulla ja tuhoutui. Suojasatamaan puolivälisin pyrkiminen on vaarallisempaa kuin merellä pysyminen. Näin, vaikka meri olisi tyyni ja kirkas päivä, kuten viereisen ketjun Pääsiäissaarelle pyrkineen veneen tuhovideo näyttää.Ko. veneen nimessä meri ja tuuli on kirjoitettu erikseen ja kyseessä on saksalainen kouluvene, jossa oli ammattikippari. Tuosta on ollut pari juttua saksalaisessa Yacht-lehdessä. Yksi kuolleista oli paikallinen pelastusmies. Keli ei ollut edes mitenkään erityisen kova ja vene oli normaalisti menossa satamaan tietämättä, että ko. aallokossa niin ei olisi saanut tehdä, koska voimakas madaltuminen satamaa lähestyttäessä nostaa valtavan aallokon.
- seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
Ko. veneen nimessä meri ja tuuli on kirjoitettu erikseen ja kyseessä on saksalainen kouluvene, jossa oli ammattikippari. Tuosta on ollut pari juttua saksalaisessa Yacht-lehdessä. Yksi kuolleista oli paikallinen pelastusmies. Keli ei ollut edes mitenkään erityisen kova ja vene oli normaalisti menossa satamaan tietämättä, että ko. aallokossa niin ei olisi saanut tehdä, koska voimakas madaltuminen satamaa lähestyttäessä nostaa valtavan aallokon.
Muistini mukaan tuulta oli vain 6 Bf ja minusta selvä kipparin moka. Satama oli kyllä suljettu juuri aallokon vuoksi ja kipparin olisi pitänyt tietää muutenkin. Nyrkkisääntönä kun veden sysyys on puolet aallon pituudesta niin on vaara. Oikeus ilmeisesti vapautti syytteistä. Vastaavia satamia Portugalissa on monia ja lähempänä wattimerellä lisää. Syvyyttä voi olla 4-5 metriä mutta maininkikin murtuu vaarallisesti. Sama pätee luonnon satamissa saarilla veden mataloituessa. Ei auta vaikka paikkasijainti gepsillä olisi tarkka.
Mutta vielä takaisin aiheeseen: Usein piihin asettumiseen riittää kryssissä kun vain tekee vastakäännöksen koskematta skuutteihin. Styyrpuurin halssi olisi edullisempi. Eväkölisellä olen kuvitellut eduksi pitää veneen liikkeessä hitaasti eteenpäin. Ehkä kölissä on paremmin pitoa.Yön aikana menettää 15-20 mailia matkaa leen suuntaan. Ruorin pistän kiinni, ettei remppaa. Asennolla voi olla pieni merkitys vaikkei oikein ohjailunopeutta olekaan mutta lateraalipintaa kylläkin. - näin on
seppomartti kirjoitti:
Jälleen väärä ohje. Myrskyllä rannan lähestyminen on vaarallisin vaihe koko purjehduksessa, vaikka on " kunnon navigaatiovehekeet ja taidot". Kun siis viittasin vieraaseen satamaan tai ankkuripaikkaan saapumiseen niin se on myrskyolosuhteissa- ja usein muulloinkin- syytä tehdä valoisana aikana. Piihin jääminen ja aamun odottelu on ihan rutiinia. Vene hoitaa itsensä ja yhtä lukuun ottamatta muut nukkuvat.
Lue esim. suojasatamaan pyrkineestä suomakaiselta kuulostavalta s/y Merituuli -onnettomuudesta, missä kuoli kaksi ja X-482 (?) meni ympäri sataman suulla ja tuhoutui. Suojasatamaan puolivälisin pyrkiminen on vaarallisempaa kuin merellä pysyminen. Näin, vaikka meri olisi tyyni ja kirkas päivä, kuten viereisen ketjun Pääsiäissaarelle pyrkineen veneen tuhovideo näyttää.Seppomartti kirjoittaa ehdottomasti vain asiaa ja juuri niin kuin asia on. Toisaalta on tullut todellakin täysin vääriä ohjeita joltakin, joka ei tiedä.
Todella harvoin on oikeasti tarvinnut pelätä purjehdusreissuilla, mutta yhtä suojasatamaan sisään menoa olen pelännyt. Ja jälkeenpäin todennut, ettei olisi pitänyt mennä, vaikka lopulta mitään pelkäämistä pahempaa ei tapahtunutkaan. Eikä tarvinnut mennä edes niille Itämerta suuremmille vesille, jonne matkalla oltiin. - olet väärässä
seppomartti kirjoitti:
Jälleen väärä ohje. Myrskyllä rannan lähestyminen on vaarallisin vaihe koko purjehduksessa, vaikka on " kunnon navigaatiovehekeet ja taidot". Kun siis viittasin vieraaseen satamaan tai ankkuripaikkaan saapumiseen niin se on myrskyolosuhteissa- ja usein muulloinkin- syytä tehdä valoisana aikana. Piihin jääminen ja aamun odottelu on ihan rutiinia. Vene hoitaa itsensä ja yhtä lukuun ottamatta muut nukkuvat.
Lue esim. suojasatamaan pyrkineestä suomakaiselta kuulostavalta s/y Merituuli -onnettomuudesta, missä kuoli kaksi ja X-482 (?) meni ympäri sataman suulla ja tuhoutui. Suojasatamaan puolivälisin pyrkiminen on vaarallisempaa kuin merellä pysyminen. Näin, vaikka meri olisi tyyni ja kirkas päivä, kuten viereisen ketjun Pääsiäissaarelle pyrkineen veneen tuhovideo näyttää."Piihin jääminen ja aamun odottelu on ihan rutiinia."
Rannikkopurjehduksessa ei tavitse odotella aamua. Joten ei ole rutiinia. - vieläkin väärässä
olet väärässä kirjoitti:
"Piihin jääminen ja aamun odottelu on ihan rutiinia."
Rannikkopurjehduksessa ei tavitse odotella aamua. Joten ei ole rutiinia.Jos olet ennestään saaristossa, voit tietenkin mennä minkä hyvänsä saaren taakse suojaan ja satamiinkin pääset. Mutta avomeren puolelta sisääntulo ei ole ollenkaan itsestään selvyys. Ennen gps-aikaa oli sisääntuloväylillä pysyminenkin huonoissa oloissa epävarmaa. Eikä saaristossa muutenkaan jäädä piihin odottelemaan, rannikkopurjehduksella se on jo hyvin varteenotettava vaihtoehto. Ja kun mennään pois Suomen ja Ruotsin saaristoista, tullaan satamiin aina avomereltä, vaikka kuinka vain rannikkoja seilaisi.
- seppomartti
olet väärässä kirjoitti:
"Piihin jääminen ja aamun odottelu on ihan rutiinia."
Rannikkopurjehduksessa ei tavitse odotella aamua. Joten ei ole rutiinia.Rannikkopurjehduksessa ei tosiaan piihin jääminen ole rutiinia. Hyvä kun tämäkin viisaus tuli selvitetyksi.
- sönköttäjät
vieläkin väärässä kirjoitti:
Jos olet ennestään saaristossa, voit tietenkin mennä minkä hyvänsä saaren taakse suojaan ja satamiinkin pääset. Mutta avomeren puolelta sisääntulo ei ole ollenkaan itsestään selvyys. Ennen gps-aikaa oli sisääntuloväylillä pysyminenkin huonoissa oloissa epävarmaa. Eikä saaristossa muutenkaan jäädä piihin odottelemaan, rannikkopurjehduksella se on jo hyvin varteenotettava vaihtoehto. Ja kun mennään pois Suomen ja Ruotsin saaristoista, tullaan satamiin aina avomereltä, vaikka kuinka vain rannikkoja seilaisi.
" Mutta avomeren puolelta sisääntulo ei ole ollenkaan itsestään selvyys."
Nykypäivänä se on itsestään selvyys, ei tarvitse rannikoprujehduksella lähteä pahaa keliin esim säätietojen ansiosta. Jos lähtee, niin tietoja suojaisista satamista kyllä piisaa ja monikertaiset navigointijärjestelmät ovat mahdollisia: perinteinen, gps ja glonass. - selvitetään lisää
seppomartti kirjoitti:
Rannikkopurjehduksessa ei tosiaan piihin jääminen ole rutiinia. Hyvä kun tämäkin viisaus tuli selvitetyksi.
Karavaaniveneillä voi ehkä kellua piissä, oikeilla purjepaateilla ei, esmes mintransat on melkein 23 jalkaa, yleinen vene ja ei niita saa pysymää piissä, tuuli ja allot vie meneessään.
- Ei Airistolla
olet väärässä kirjoitti:
"Piihin jääminen ja aamun odottelu on ihan rutiinia."
Rannikkopurjehduksessa ei tavitse odotella aamua. Joten ei ole rutiinia.Heheh.
Näitä on hauska lukea, kun "asiantuntemusta" riittää...
Juu, ei, Airistolla ei yleensä laiteta piihin, mieluusti ei Lumparnillakaan. ;-! - Outo venetyyppi
selvitetään lisää kirjoitti:
Karavaaniveneillä voi ehkä kellua piissä, oikeilla purjepaateilla ei, esmes mintransat on melkein 23 jalkaa, yleinen vene ja ei niita saa pysymää piissä, tuuli ja allot vie meneessään.
Mikä on "karavaanivene"?
- analyysi
Ei Airistolla kirjoitti:
Heheh.
Näitä on hauska lukea, kun "asiantuntemusta" riittää...
Juu, ei, Airistolla ei yleensä laiteta piihin, mieluusti ei Lumparnillakaan. ;-!Mahtaa ketutta, ettei asu saaristomerellä.
- Ei Airistolla
analyysi kirjoitti:
Mahtaa ketutta, ettei asu saaristomerellä.
En asukaan Saaristomerellä, vaan sen rannalla... :-) :-)
- analyysi
Ei Airistolla kirjoitti:
En asukaan Saaristomerellä, vaan sen rannalla... :-) :-)
Miksi sitten noin älytön nettikäytös?
- Ei itsestäänselvyys
sönköttäjät kirjoitti:
" Mutta avomeren puolelta sisääntulo ei ole ollenkaan itsestään selvyys."
Nykypäivänä se on itsestään selvyys, ei tarvitse rannikoprujehduksella lähteä pahaa keliin esim säätietojen ansiosta. Jos lähtee, niin tietoja suojaisista satamista kyllä piisaa ja monikertaiset navigointijärjestelmät ovat mahdollisia: perinteinen, gps ja glonass.On Suomessakin satamia, joihin sisäänajo voi kovalla kelillä olla vaarallista. Aika harvinaistahan se toki Itämeren oloissa on, kun ei ole isoa maininkia eikä vuorovettä.
Pohjanmeren rannoilla ja mm. Portugalin länsirannikolla tilanne on täysin toinen. Talvella satamien sulkeminen Portugalissa on rutiinia, ja silloin niihin ei todellakaan ole syytä mennä, oli keli merellä mikä vain. Biskajanlahden pohjukka on sitten aivan oma lukunsa. Siellä onnettomuuksia satamiin tulossa ja sieltä lähdössä sattuu jatkuvasti, eikä tarvitse olla edes kovin paha keli.
Haluaisitko vähän tarkemmin selvittää, mikä se itsestäänselvyys oikeastaan on? - Ei Airistolla
analyysi kirjoitti:
Miksi sitten noin älytön nettikäytös?
Mitä on nettikäytös ja miten asuinpaikka vaikuttaa siihen!
- ehottomasti
Ei itsestäänselvyys kirjoitti:
On Suomessakin satamia, joihin sisäänajo voi kovalla kelillä olla vaarallista. Aika harvinaistahan se toki Itämeren oloissa on, kun ei ole isoa maininkia eikä vuorovettä.
Pohjanmeren rannoilla ja mm. Portugalin länsirannikolla tilanne on täysin toinen. Talvella satamien sulkeminen Portugalissa on rutiinia, ja silloin niihin ei todellakaan ole syytä mennä, oli keli merellä mikä vain. Biskajanlahden pohjukka on sitten aivan oma lukunsa. Siellä onnettomuuksia satamiin tulossa ja sieltä lähdössä sattuu jatkuvasti, eikä tarvitse olla edes kovin paha keli.
Haluaisitko vähän tarkemmin selvittää, mikä se itsestäänselvyys oikeastaan on?"Haluaisitko vähän tarkemmin selvittää, mikä se itsestäänselvyys oikeastaan on? "
"tietoja suojaisista satamista kyllä piisaa" - Sps
selvitetään lisää kirjoitti:
Karavaaniveneillä voi ehkä kellua piissä, oikeilla purjepaateilla ei, esmes mintransat on melkein 23 jalkaa, yleinen vene ja ei niita saa pysymää piissä, tuuli ja allot vie meneessään.
Missä kokeilit, ettei minitransat 6.5 metrin vene pysy piissä?
- dbbbb
Sps kirjoitti:
Missä kokeilit, ettei minitransat 6.5 metrin vene pysy piissä?
Spekseistä näkee, minitransat on kevyt vene, niin piissä oleminen on aivan älytön ajatus myrkyssä, jolloin mintransat plaanaa ja pääse nopeasti suojaan.
- no sehän se
ehottomasti kirjoitti:
"Haluaisitko vähän tarkemmin selvittää, mikä se itsestäänselvyys oikeastaan on? "
"tietoja suojaisista satamista kyllä piisaa"Tulihan se sieltä, mitä epäilinkin. Ainoastaan jodlarilla voi olla noin kahjoja "tietämyksiä". Ja nyt tunnisti hyvin käsialankin. Kuittaus osumasta tulee vartissa.
- analyysi
no sehän se kirjoitti:
Tulihan se sieltä, mitä epäilinkin. Ainoastaan jodlarilla voi olla noin kahjoja "tietämyksiä". Ja nyt tunnisti hyvin käsialankin. Kuittaus osumasta tulee vartissa.
Tuollaisille nettihörhöille onkin netin, puhelimen, satamaoppaiden yms muiden tietolähteiden käyttö alkeellista.
- Sps
dbbbb kirjoitti:
Spekseistä näkee, minitransat on kevyt vene, niin piissä oleminen on aivan älytön ajatus myrkyssä, jolloin mintransat plaanaa ja pääse nopeasti suojaan.
Ai kun en huomannut? Minitransat veneillä oli 2014 reitti St Malo- Azorit edestakaisin. Mihin suojaan menit?
- eipä kestä
analyysi kirjoitti:
Tuollaisille nettihörhöille onkin netin, puhelimen, satamaoppaiden yms muiden tietolähteiden käyttö alkeellista.
Kesti kuittauksen tulo jopa neljä minuuttia.
- sepppomartti
Sps kirjoitti:
Ai kun en huomannut? Minitransat veneillä oli 2014 reitti St Malo- Azorit edestakaisin. Mihin suojaan menit?
Nettipurjehtijalla on tarkka kyky muodostaa varma mielipide minitransat veneen kyvyttömyydestä pysyä piissä. Kolme köliä ja kaksi peräsintä- voi olla myös hyväkin pysymään piissä. Startissa on 30-35 venettä eli tieto yleisyydestäkin on pielessä. Samoin ajatus valtameren myrskyssä turvaan plaanimisesta yhden hengen miehistöllä on liki mahdoton toteuttaa vaikka varmasti hetken komeasti plaanaakin.
seppomartti kirjoitti:
Jälleen väärä ohje. Myrskyllä rannan lähestyminen on vaarallisin vaihe koko purjehduksessa, vaikka on " kunnon navigaatiovehekeet ja taidot". Kun siis viittasin vieraaseen satamaan tai ankkuripaikkaan saapumiseen niin se on myrskyolosuhteissa- ja usein muulloinkin- syytä tehdä valoisana aikana. Piihin jääminen ja aamun odottelu on ihan rutiinia. Vene hoitaa itsensä ja yhtä lukuun ottamatta muut nukkuvat.
Lue esim. suojasatamaan pyrkineestä suomakaiselta kuulostavalta s/y Merituuli -onnettomuudesta, missä kuoli kaksi ja X-482 (?) meni ympäri sataman suulla ja tuhoutui. Suojasatamaan puolivälisin pyrkiminen on vaarallisempaa kuin merellä pysyminen. Näin, vaikka meri olisi tyyni ja kirkas päivä, kuten viereisen ketjun Pääsiäissaarelle pyrkineen veneen tuhovideo näyttää.Komppaan seppomarttia. Minun kokemukseni vaaratilanteista ovat juuri satamaan menoista. KOVEMMILLA keleillā edustalla voi olla keljuja murtuvia / vaarallisia aaltoja, jolloin ainakin minä olen muutamia öitā jäänyt piihin odottamaan aikaa parempaa eli aamua.
- konteksti hukassa
sepppomartti kirjoitti:
Nettipurjehtijalla on tarkka kyky muodostaa varma mielipide minitransat veneen kyvyttömyydestä pysyä piissä. Kolme köliä ja kaksi peräsintä- voi olla myös hyväkin pysymään piissä. Startissa on 30-35 venettä eli tieto yleisyydestäkin on pielessä. Samoin ajatus valtameren myrskyssä turvaan plaanimisesta yhden hengen miehistöllä on liki mahdoton toteuttaa vaikka varmasti hetken komeasti plaanaakin.
Seppomartti taas on koko ajan tulossa valtameripurjehdukselta rannikolle ja muutenkin katsoo omaa napasaan. Tiedoksesi, että tämä on suomalainen palsat suomessa ja meidän meri on itämeri ja tänne valtamerikikkasi ovat älyttömiä.
- konteksti kohdillaan
konteksti hukassa kirjoitti:
Seppomartti taas on koko ajan tulossa valtameripurjehdukselta rannikolle ja muutenkin katsoo omaa napasaan. Tiedoksesi, että tämä on suomalainen palsat suomessa ja meidän meri on itämeri ja tänne valtamerikikkasi ovat älyttömiä.
Ei todellakaan ole mikään valtamerille rajoittuva juttu. Pätee kaikkeen muuhun kuin saariston sisällä tehtäviin matkoihin. Siis aina kun ollaan tekemisissä avomeren kanssa, jopa Suomenlahdella.
- faktat esille.
konteksti kohdillaan kirjoitti:
Ei todellakaan ole mikään valtamerille rajoittuva juttu. Pätee kaikkeen muuhun kuin saariston sisällä tehtäviin matkoihin. Siis aina kun ollaan tekemisissä avomeren kanssa, jopa Suomenlahdella.
Suomen eteläranniko on yksi maailman suuriimpia kivipelto, siltikin kukaan täysipäinen ei jää yöksi piihiin odottelemaan satamaan pääsyä. Nykypäivänä karta ovta ajana tasalla ja on erilaisia navigointimentelimä joiden kaikkien avulla lähestyminen onnistuu kelissä kuin kelissä.
- Suomenlahti
faktat esille. kirjoitti:
Suomen eteläranniko on yksi maailman suuriimpia kivipelto, siltikin kukaan täysipäinen ei jää yöksi piihiin odottelemaan satamaan pääsyä. Nykypäivänä karta ovta ajana tasalla ja on erilaisia navigointimentelimä joiden kaikkien avulla lähestyminen onnistuu kelissä kuin kelissä.
Ensinnäkin, ovatko Suomenlahden kaikki rannat Suomen rannikkoa? Toiseksi, Itämeri ei ole valtameri ja huomattavan suuri osa satamien sisäänmenoista aukeaa suoraan avomerelle. Eikä kyse ole siitä, etteikö sisäänmenoa löytäisi, vaan siitä, ettei siitä uskalla mennä.
Joskus on itse mennyt, vaikka ei olisi pitänyt. Jälkeepäin vain totesi, että tuurilla tultiin. Suomessa sellaisia satamia ei ole montaa, mutta niitäkin on. Taitaa olla useampiakin Pohjanlahdella.
Taisipa taas vain olla turhia helmiä jodlarille... - katopeiliin
Suomenlahti kirjoitti:
Ensinnäkin, ovatko Suomenlahden kaikki rannat Suomen rannikkoa? Toiseksi, Itämeri ei ole valtameri ja huomattavan suuri osa satamien sisäänmenoista aukeaa suoraan avomerelle. Eikä kyse ole siitä, etteikö sisäänmenoa löytäisi, vaan siitä, ettei siitä uskalla mennä.
Joskus on itse mennyt, vaikka ei olisi pitänyt. Jälkeepäin vain totesi, että tuurilla tultiin. Suomessa sellaisia satamia ei ole montaa, mutta niitäkin on. Taitaa olla useampiakin Pohjanlahdella.
Taisipa taas vain olla turhia helmiä jodlarille..."
Taisipa taas vain olla turhia helmiä jodlarille... "
Tietokoneen piitä turhaan kuluttavat ja piissä majailevat täällä jodlaavat. Pitkiä viestejä ja turhanpäivästä jankkausta heillä. Vanhuus ei taida tulla yksin. - tollous säilyy
katopeiliin kirjoitti:
"
Taisipa taas vain olla turhia helmiä jodlarille... "
Tietokoneen piitä turhaan kuluttavat ja piissä majailevat täällä jodlaavat. Pitkiä viestejä ja turhanpäivästä jankkausta heillä. Vanhuus ei taida tulla yksin.Eipä ollut ainakaan yllätys tämäkään jodlarin kuittaus. Oli se tollous sen verran helposti tunnistettavaa.
- konteksi hukassa
biscaya kirjoitti:
Komppaan seppomarttia. Minun kokemukseni vaaratilanteista ovat juuri satamaan menoista. KOVEMMILLA keleillā edustalla voi olla keljuja murtuvia / vaarallisia aaltoja, jolloin ainakin minä olen muutamia öitā jäänyt piihin odottamaan aikaa parempaa eli aamua.
"KOVEMMILLA keleillā edustalla voi olla keljuja murtuvia / vaarallisia aaltoja"
Murtuvia aaltojahan itämerellä riittää., ikea lainelautalijoiden paratiisi;-)
Valtameripurjehduksellakin on mahdollista valita truvallisesti lähestyttäviä satamia, onhan sateliittipuhelimet ja -nettiyhteydet yms, joilla voi ottaa selvää satamien olosuhteista. - oikaistaan
konteksi hukassa kirjoitti:
"KOVEMMILLA keleillā edustalla voi olla keljuja murtuvia / vaarallisia aaltoja"
Murtuvia aaltojahan itämerellä riittää., ikea lainelautalijoiden paratiisi;-)
Valtameripurjehduksellakin on mahdollista valita truvallisesti lähestyttäviä satamia, onhan sateliittipuhelimet ja -nettiyhteydet yms, joilla voi ottaa selvää satamien olosuhteista.Tänään on surffattu Kalasatamassa. Sataman sisäänmeno käy hankalaksi vähemmästäkin kuin myrskystä.
Valtamerellä seuraavaan satamaan matkaa on satoja maileja. Kumpi on älykkäämpää ja vaivattomampaa, mennä siihen seuraavaan vai odottaa aamuun? Olosuhteet eivät nettiä selaamalla parane. - voit huonosti
tollous säilyy kirjoitti:
Eipä ollut ainakaan yllätys tämäkään jodlarin kuittaus. Oli se tollous sen verran helposti tunnistettavaa.
Lisätään huonovointisuutta:
https://www.youtube.com/watch?v=OKotiVS5v2Y
Tuollaisilla purjehditaan satamaan ja jätetään piissä kelluminen heikkopäisimmille, joten get a Life. - Sps
voit huonosti kirjoitti:
Lisätään huonovointisuutta:
https://www.youtube.com/watch?v=OKotiVS5v2Y
Tuollaisilla purjehditaan satamaan ja jätetään piissä kelluminen heikkopäisimmille, joten get a Life.Palataan asiaan sen jälkeen kun olet päässyt eroon vaipoistasi
- Anonyymi
täysinväärohje kirjoitti:
"Mistään parkkeraamisesta ei ole kyse vaanpiissä vene liikkuu rauhallisesti sallien lepäämisen, nukkumisen, kokkaamisen tai aamun odottelun vieraaseen satamaan saapuessa"
Muista jatkuva tähystys ja hommaa miehistöä, kunnon navigaatiovehekeet ja taidot niin ei tarvitse odotella suojasatamaan menoa.Tämän sankarin ja alanmiehen kommentit kannattaa suoraan sivuuttaa. Nämä pojat eivät purjeveneessä rätteihin koskekkaan.
Avomerellä piihin asettuminen on täysin toimiva myrskytaktiikka. - Anonyymi
seppomartti kirjoitti:
Jälleen väärä ohje. Myrskyllä rannan lähestyminen on vaarallisin vaihe koko purjehduksessa, vaikka on " kunnon navigaatiovehekeet ja taidot". Kun siis viittasin vieraaseen satamaan tai ankkuripaikkaan saapumiseen niin se on myrskyolosuhteissa- ja usein muulloinkin- syytä tehdä valoisana aikana. Piihin jääminen ja aamun odottelu on ihan rutiinia. Vene hoitaa itsensä ja yhtä lukuun ottamatta muut nukkuvat.
Lue esim. suojasatamaan pyrkineestä suomakaiselta kuulostavalta s/y Merituuli -onnettomuudesta, missä kuoli kaksi ja X-482 (?) meni ympäri sataman suulla ja tuhoutui. Suojasatamaan puolivälisin pyrkiminen on vaarallisempaa kuin merellä pysyminen. Näin, vaikka meri olisi tyyni ja kirkas päivä, kuten viereisen ketjun Pääsiäissaarelle pyrkineen veneen tuhovideo näyttää.Juurikin näin. Alanmies ei ole koskaan purjehtinutkaan
- Anonyymi
selvitetään lisää kirjoitti:
Karavaaniveneillä voi ehkä kellua piissä, oikeilla purjepaateilla ei, esmes mintransat on melkein 23 jalkaa, yleinen vene ja ei niita saa pysymää piissä, tuuli ja allot vie meneessään.
Vai että oikeilla purjepaateilla :D Mistä vitusta näitä saaristomeren keke ruusbereita oikein löytyy
- Anonyymi
analyysi kirjoitti:
Miksi sitten noin älytön nettikäytös?
koska ei oikeasti asu saaristomerellä saatiko minkään lätäkön äärellä. Paskasta jutusta päätellen sisäsavolainen
- Anonyymi
dbbbb kirjoitti:
Spekseistä näkee, minitransat on kevyt vene, niin piissä oleminen on aivan älytön ajatus myrkyssä, jolloin mintransat plaanaa ja pääse nopeasti suojaan.
Eli et missään koska et osaa purjehtia.
"Spekseistä näkee" xD - Anonyymi
konteksti hukassa kirjoitti:
Seppomartti taas on koko ajan tulossa valtameripurjehdukselta rannikolle ja muutenkin katsoo omaa napasaan. Tiedoksesi, että tämä on suomalainen palsat suomessa ja meidän meri on itämeri ja tänne valtamerikikkasi ovat älyttömiä.
Älä ikinä ota ketään kyytiisi jos purjehdit.
- Anonyymi
voit huonosti kirjoitti:
Lisätään huonovointisuutta:
https://www.youtube.com/watch?v=OKotiVS5v2Y
Tuollaisilla purjehditaan satamaan ja jätetään piissä kelluminen heikkopäisimmille, joten get a Life.Makee juttu, harmi kun et ole ikinä itse purjehtinut edes optarilla
- pii = 3.14 :)
Tässä ketjussa on ollut juttua piissä makaamisesta myrskyssä. Perusmatkapurjehtijalle on kuitenkin enemmän hyötyä siitä, että piissä oleminen tarjoaa helpon ja nopean tavan pitää pienen tauon kesken purjehtimisen.
Harrastan paljon yksinpurjehdusta, ja silloin on mukava hoidella jotain askareita piissä maaten. Perhepurjehduksellakin on kiva esim. syödä kaikki yhdessä, kun vene pysyy rauhalisesti melkein paikoillaan.
Piihin laittaminen käy helposti tekemällä kryssikäännös ja jättämällä genua "väärälle" puolelle. Kun vielä sitoo ruorin/pinnan toiseen laitaan, niin muuta ei tarvita. Vene pysyy vakaasti suunnassa ja tunne veneessä on kuin oltaisiin aivan paikallaan. GPS kertoo että vene liikkuu noin solmun nopeudella.
Kuulemma piin onnistuminen riippuu veneentyypistä. Minun veneeni - 22 neliön saaristoristeilijä, folkkari, H-vene ja Botnia 6 (runkomuoto lähellä 6mr veneitä)- ovat kaikki olleet suhtkoht kapeita ja pitkäkölisiä, ja jokainen on maannut piissä ilman ongelmia.- 3+16
Selkeän tuntuinen ohje. Pitää joskus kokeilla.
- Joakim1
Jos tuon genualla tekee vähänkään kovemmassa tuulessa, saalinki tulee helposti läpi. Osin rullatulla genualla tai fokalla ei tuota ongelmaa ole.
- pii = 3.14 :)
Joakim1 kirjoitti:
Jos tuon genualla tekee vähänkään kovemmassa tuulessa, saalinki tulee helposti läpi. Osin rullatulla genualla tai fokalla ei tuota ongelmaa ole.
Hyvä lisäys :)
- bav
Voisitko kertoa tarkemmin tuosta piihin laitosta???
- pii = 3.14 :)
bav kirjoitti:
Voisitko kertoa tarkemmin tuosta piihin laitosta???
Minkälaista tarkennusta kaipaat? Tuossa 7.11.klo 18:02 viestissä on mielestäni kutakuinkin kaikki mitä tarvitaan...
- 2-3
Minulla on nykyaikainen 37 jalkainen C/R-vene. Se pysyy piissä keulapurje sisäänrullattuna ja iso kakkosreivissä. Peräsimen asennolla ei ole merkitystä. Piissä olemista kannattaa harjoitella, kuten kaikkea muutakin veneen hallintaa.
- seppomartti
2-3 kirjoitti:
Minulla on nykyaikainen 37 jalkainen C/R-vene. Se pysyy piissä keulapurje sisäänrullattuna ja iso kakkosreivissä. Peräsimen asennolla ei ole merkitystä. Piissä olemista kannattaa harjoitella, kuten kaikkea muutakin veneen hallintaa.
Veneesi ei ole "piissä" eikä pysy kovassa kelissä noin. Oleellinen osa puuttuu eli pakitettu keulapurje. Puhutaan eri asiasta jos pelkällä isopurjeella ajellaan.
- 2-3
seppomartti kirjoitti:
Veneesi ei ole "piissä" eikä pysy kovassa kelissä noin. Oleellinen osa puuttuu eli pakitettu keulapurje. Puhutaan eri asiasta jos pelkällä isopurjeella ajellaan.
Kokeilu tehty 14 m/s tuulessa noin metrisessä kasvavassa aallokossa, eli kohtuu rauhallisissa oloissa merenkäynnin osalta. Keulapurjeen avaus väärälle puolelle teki veneestä rauhattomamman niissä oloissa. Veneen sai pois "piistä" rullaamalla fokan kokonaan auki väärälle puolelle ja löysäämällä ison skuuttia, eli kun pakilla peräsin jaksoi ohjata keulan pois tuulesta. Tämä oli ainut keino päästä liikkeelle purjeilla, joten aika tukevasti keula pysyi itsestään tuulta vasten.
- seppomartti
2-3 kirjoitti:
Kokeilu tehty 14 m/s tuulessa noin metrisessä kasvavassa aallokossa, eli kohtuu rauhallisissa oloissa merenkäynnin osalta. Keulapurjeen avaus väärälle puolelle teki veneestä rauhattomamman niissä oloissa. Veneen sai pois "piistä" rullaamalla fokan kokonaan auki väärälle puolelle ja löysäämällä ison skuuttia, eli kun pakilla peräsin jaksoi ohjata keulan pois tuulesta. Tämä oli ainut keino päästä liikkeelle purjeilla, joten aika tukevasti keula pysyi itsestään tuulta vasten.
Minusta purjevene piissä, lägga bi, beidrehen, heave-to on tarkoittanut etupurjeen skuuttaamista väärin eli pakittamaan. Siis menetelmää. Purjeveneen saa joissakin olosuhteissa kulkemaan johonkin suuntaan (muttei muihin) myös itsekseen mutta - se ei yleisesti terminologiassa ole veneen asettamista piihin. Lähes täysvastaiseen eväkölinenkin kulkee kun keulapurjeen skuuttaa hieman liian kireäksi ja ison hieman löysäksi. Vauhti säilyy aika hyvänä isossakin aallokossa. Pitkäköliset saattavat pysyä kovassa tuulessa kuin piihin asetetut purret pelkällä trysailill tai pelkällä runsaasti reivatulla isolla. "2-3" väitteeseen, että moderni eväkölivene pysyisi keule tuulessa pelkällä isolla en usko pätkääkään. Tilanne ei ole stabiili ja aalto muljauttaa veneen pois asennosta. Iso täyttyy, vene kallistuu ja lähtee liikkeelle kunnes nousee liikaa ja iso lepattaa. Se puolesta vaarantaa kovassa tuulessa purjeen.
Etupurjeen pakittaminen perinteisessä pii- metodissa rauhoittaa veneen liikkeet ja menetelmä on stabiili. Vene ei luiskahda minnekään muuhun asentoon. - 2-3
seppomartti kirjoitti:
Minusta purjevene piissä, lägga bi, beidrehen, heave-to on tarkoittanut etupurjeen skuuttaamista väärin eli pakittamaan. Siis menetelmää. Purjeveneen saa joissakin olosuhteissa kulkemaan johonkin suuntaan (muttei muihin) myös itsekseen mutta - se ei yleisesti terminologiassa ole veneen asettamista piihin. Lähes täysvastaiseen eväkölinenkin kulkee kun keulapurjeen skuuttaa hieman liian kireäksi ja ison hieman löysäksi. Vauhti säilyy aika hyvänä isossakin aallokossa. Pitkäköliset saattavat pysyä kovassa tuulessa kuin piihin asetetut purret pelkällä trysailill tai pelkällä runsaasti reivatulla isolla. "2-3" väitteeseen, että moderni eväkölivene pysyisi keule tuulessa pelkällä isolla en usko pätkääkään. Tilanne ei ole stabiili ja aalto muljauttaa veneen pois asennosta. Iso täyttyy, vene kallistuu ja lähtee liikkeelle kunnes nousee liikaa ja iso lepattaa. Se puolesta vaarantaa kovassa tuulessa purjeen.
Etupurjeen pakittaminen perinteisessä pii- metodissa rauhoittaa veneen liikkeet ja menetelmä on stabiili. Vene ei luiskahda minnekään muuhun asentoon.Uskotko sitten, että katamaraani pysy ”piissä” ilman keulapurjetta?
http://www.sailmagazine.com/cruising/heavy-weather-strategies-when-sailing-catamaran
”Pii”-sanan oikea ja alkuperäinen merkitys on minusta toissijainen asia, silloin kun tarkoitetaan veneen kulun saattamista rauhalliseen ajelehtimiseen. - seppomartti
2-3 kirjoitti:
Uskotko sitten, että katamaraani pysy ”piissä” ilman keulapurjetta?
http://www.sailmagazine.com/cruising/heavy-weather-strategies-when-sailing-catamaran
”Pii”-sanan oikea ja alkuperäinen merkitys on minusta toissijainen asia, silloin kun tarkoitetaan veneen kulun saattamista rauhalliseen ajelehtimiseen.Olemme eri mieltä niin monesta asiasta, ettei kannata jankata. Myrskyssä selviämiskeino katamaranilla on suoraan myötätuuleen ajelehtiminen ja perään Jordan's series drogue. Ei liity rannikkopurjehdukseen. Tuskin monirunkoveneen piihin asettaminen ratkaisevasti poikkeaa yksirunkoisesta sillon kun se tehdään selostamallani tavalla koska balanssi perustuu kahteen purjeeseen eikä runkoon. Kun et saanut venettäsi asettumaan pakitetulla keulapurjeella niin todennäköinen syy on liian suuri purjepinta keulassa. Vaatii lisää säätöä ja kokeilua. Katti voi olla jopa hyvä koska teoriassa matala köli on eduksi ja veneen liukuessa sivuttain jää tuulenpuolelle tyvenempää vettä kuin valaisi öljyä veteen (Eric Hiscockin ohjeita 40v takaa). Ja tämä oli teoriapähkäily kun katista ei ole omaa kokemusta.
- 2-3
seppomartti kirjoitti:
Olemme eri mieltä niin monesta asiasta, ettei kannata jankata. Myrskyssä selviämiskeino katamaranilla on suoraan myötätuuleen ajelehtiminen ja perään Jordan's series drogue. Ei liity rannikkopurjehdukseen. Tuskin monirunkoveneen piihin asettaminen ratkaisevasti poikkeaa yksirunkoisesta sillon kun se tehdään selostamallani tavalla koska balanssi perustuu kahteen purjeeseen eikä runkoon. Kun et saanut venettäsi asettumaan pakitetulla keulapurjeella niin todennäköinen syy on liian suuri purjepinta keulassa. Vaatii lisää säätöä ja kokeilua. Katti voi olla jopa hyvä koska teoriassa matala köli on eduksi ja veneen liukuessa sivuttain jää tuulenpuolelle tyvenempää vettä kuin valaisi öljyä veteen (Eric Hiscockin ohjeita 40v takaa). Ja tämä oli teoriapähkäily kun katista ei ole omaa kokemusta.
Et ilmeisesti jaksanut katsoa viimeistä kohtaa "Parking the cat". Siinä ei käytetä keulapurjetta, vaan on pelkkä takapurje, kuten minulla.
- Hurlikka
Kiitos hyvästä ohjeesta, joskus kauan aikaa sitten tätä harjoiteltiin. Pitääpä ottaa tämä ensikesän harjoituksiin mukaan..
- Anonyymi
2-3 kirjoitti:
Uskotko sitten, että katamaraani pysy ”piissä” ilman keulapurjetta?
http://www.sailmagazine.com/cruising/heavy-weather-strategies-when-sailing-catamaran
”Pii”-sanan oikea ja alkuperäinen merkitys on minusta toissijainen asia, silloin kun tarkoitetaan veneen kulun saattamista rauhalliseen ajelehtimiseen.Kyllä te suomalaiset olette syystäkin ansainneet tuon vajaapäisyyden leiman kun pitää joka vitun asiasta vääntää
- vaihtoehto 2
Ruokapaussille, mikäli keli ei ole paha, riittää isonpurjeen löysääminen. Silloin vene ei mene tuulen silmän yli, vaan kulkee rauhallisesti lievää kryssikulmaa. Matkakin etenee, peräsin ei vaadi käsiä.
Pii on sitten vaihtoehto, kun ei haluta edetä ja keli on jo paha.- Pii = 3.14 :)
Kuin tyylillään...
Minä olen tykännyt piissä olemisesta nimenomaan siksi, että vene on lähes paikoillaan. Ruokatauko tms. onnistuu pienemmälläkin selällä eikä tärvitse tähystämisessä olla niin tarkkana.
- kag
En koskaan ole kuluttanut aikaani piissä, olen purjehtinut vuodesta 1972, ja mennyt aina satamaan jos on ollut aihetta. En ole paskat housuissa jäänyt värjöttelemään merelle.
- turhia hylkyjä
Minä olen aloittanut purjehtimiset vielä aikaisemmin. Jo 70-luvun puolivälissä opin, että toisinaan kannattaisi jäädä odottamaan parempia olosuhteita sisäänmenoon. Sen jälkeen olen useammankin kerran osannut niin tehdä, ettei tarvitsisi paskat housuissa ja veneensä sekä henkensä kaupalla yrittää epävarmaa sisäänmenoa. Odottelu voi joskus olla tylsää ajan tappamista, mutta se selvästi onnen koettelua parempi vaihtoehto.
Jopa Suomen saaristossa on sellaisia kapeita sisäänmenoja, joista ei pidä isossa aallokossa mennä. Täällä vain seuraava satama on niin lähellä, ettei tarvitse jäädä odottelemaan. - 23+22
turhia hylkyjä kirjoitti:
Minä olen aloittanut purjehtimiset vielä aikaisemmin. Jo 70-luvun puolivälissä opin, että toisinaan kannattaisi jäädä odottamaan parempia olosuhteita sisäänmenoon. Sen jälkeen olen useammankin kerran osannut niin tehdä, ettei tarvitsisi paskat housuissa ja veneensä sekä henkensä kaupalla yrittää epävarmaa sisäänmenoa. Odottelu voi joskus olla tylsää ajan tappamista, mutta se selvästi onnen koettelua parempi vaihtoehto.
Jopa Suomen saaristossa on sellaisia kapeita sisäänmenoja, joista ei pidä isossa aallokossa mennä. Täällä vain seuraava satama on niin lähellä, ettei tarvitse jäädä odottelemaan." saaristossa on sellaisia kapeita sisäänmenoja, joista ei pidä isossa aallokossa mennä. "
öö, saaristossa ei ole isoa allokkoa purjealuksille, soutuveneille ja soutujollille voi ollakin. - päinvastoin
23+22 kirjoitti:
" saaristossa on sellaisia kapeita sisäänmenoja, joista ei pidä isossa aallokossa mennä. "
öö, saaristossa ei ole isoa allokkoa purjealuksille, soutuveneille ja soutujollille voi ollakin.Päinvastoin, jollalla voi vaikka laskea koskea ja tulla vaikka rantaan murtuvien aaltojen läpi. Isolla veneellä käy hyvin vaikeaksi.
- Ateriatauko
Terve!
Keskustelun aloittajana kiittelen mielenkiintoisesta mielipiteenvaihdosta. Itse piissä olemisen mahdollisuus tulee kyllä jatkossa, tarvittaessa tai haluttaessa, kuulumaan purjehdustietoisuuteeni ja aikanan sitten myös purjehdustaitoihinikin.
On mukavaa, että palstalla on erilaisia kokemuksia ja näkemyksiä omaavia kirjoittajia, mutta sitä ihmettelen, että joillekin on vaikea hyväksyä asioita jotka ovat toisille itsestään selviä. Eihän heidän piissä olemista tarvitse jatkossakaan harrastaa.- .. ..
Niinpä.
Kokeile. Tutustu. Hae elämyksiä. Jne.
Sitähän se harrastus on. Itsekin aikanaan piissäkin maanneena, nauti purjehduksesta niin kauan kuin sitä kestää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174876
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2102622Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731697Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella301687- 251572
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon291475Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1491128
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81104Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962