Jumala, usko ja plasebo

Pieni keskustelu uskosta, jos sopii? Ajatukseni saapui päähäni tällä kertaa Kai_A:n kirjoituksesta toisesta ketjusta, joka keskustelu on tässä puussa:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12762981

Kai kirjoitteli uskosta niitä näitä, mutta minä en saanut oikein mistään kiinni, että mitä ihmettä hän ajatteli tällä kertaa, tai missä oli perustelu uskolle, jos sitä nyt sitten oli. V.aari heitteli hyviä kysymyksiä ilmaan, sekä ajatuksia, joita voi tässäkin vielä kommentoida, jos siltä tuntuu.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12762981#comment-72535578-view

Tuossa on Kain ajatuksia, joista nappaan päivän epistolaan seuraavan kohdan, jota jo käsittelin tuollakin, mutta käsitellään uudestaan ja tämän ketjun konteksti olkoon pyhitetty otsikon mukaiselle aiheelle:

>>> Onko eri ihmisten kokemuksessa sitten mitään yhteistä. Ihmisessä herää luottamus (=usko!) Jumalaan, Jumalan rakkauteen ja hänen johdatukseensa. Ihminen turvaa Jumalaan auttajana, elämänsä ohjaajana ja/tai pelastajana >>>

Kai taitavasti kiertelee ja kaartelee, oikeastaan kertomatta mitään, mutta tuosta kohdasta sain ajatuksen tähän ketjuun.

Usko Jumalaan on hieman verrattavissa lääkkeeseen uskomiseen.

Kun ihminen saa sairauteensa (tosin vain joihinkin sairauksiin) lumelääkettä, plaseboa, hän paranee, koska kun ihminen uskoo saavansa oikeaa, vaikuttavaa lääkettä, hänen aivoissaan ja kehossaan tapahtuu neurokemiallisia muutoksia, jotka johtavat parantumiseen.

http://www.hs.fi/tiede/a1415074709225

Ongelma tässä vain on se, että kun ihmiselle kertoo lääkehoidon aikana, että hän ei saakaan oikeaa lääkettä, vaan lumelääkettä, niin lääkkeen teho loppuu kuin seinään, sekä parantuminen pysähtyy, eikä ihminen enää koekaan lääkkeen parantavaa vaikutusta.

Ihmisen mieli on siitä outo, että kun ihminen saa oikeasti vaikuttavaa hyvää lääkettä, mutta jos ihminen on saanut tietoonsa vaikkapa lääkkeen aiheuttamia vakavia haittavaikutuksia, joita tosin juuri kukaan ei kuitenkaan saa, lääkkeen teho hiipuu. Jos ihminen ei tiedä näistä haittavaikutuksista, niin lääke vaikuttaa kuten on osoitettu, tosin silti ihminen voi saada todettuja haittavaikutuksia.

Minusta Jumalassa on tämä sama ongelma kuin lumelääkkeessä.

Kuten jokainen täällä lienee huomannut, minä olen menettänyt uskoni Jumalaan ja kaikkiin jumaliin. Niitä ei ole enää minun elämässäni, eivätkä ne vaikuta minuun millään tavalla. Eivät puhuttele, eivät kuiskuttele, eivät kutittele, eivät lupaa pelastusta, eivät kadotusta, eivät mitään.

Palataan Kain ajatukseen:

>> Ihmisessä herää luottamus (=usko!) Jumalaan, Jumalan rakkauteen ja hänen johdatukseensa. >>

Ihmisessä herää luottamus lumelääkkeeseen (=usko!) lääkkeenä, lääkkeen rakkauteen (=parantavaan voimaan) ja lääkkeen johdattamiseen meidät jälleen terveeksi.

Mutta kun ihmiselle kertoo, että ei se lääke olekaan lääke, vaan se on huijausta, niin vaikutus loppuu samalla hetkellä.

Kun ihmiselle kertoo, että Jumala ei olekaan jumala, vaan se on huijausta, niin Jumalan vaikutus loppuu kuin seinään. Tai jos ihminen itse huomaa asian ilman hänelle kertomista.

Sen jälkeen Jumala puhuttelee sinua yhtä suurella voimalla kuin lumeeksi tiedetty lääke parantaa.

Miksi ihmeessä, sitä minä nyt mietin?

Jos lääke on oikea, niin se vaikuttaa kyllä jollakin tasolla, vaikka ihminen olisi menettänyt siihen uskonsa, tai pelkäisi sen haittavaikutuksia. Pelko tai epäusko saattaa hieman pienentää oikean lääkkeen vaikutusta ihmisen elimistön neurokemiallisista muutoksista johtuen, mutta ei poista lääkkeen vaikutusta kokonaan. Lumelääkkeen vaikutuksen epäusko poistaa kokonaan.

Miksi epäusko poistaa kokonaan Jumalan vaikutuksen?

Miksi Jumala ei kykene enää minua puhuttelemaan millään tasolla?

Ainoa looginen syy minusta on se, että jumalat ovat plaseboa. Mielikuvituksen tuotetta, jotka vaikuttavat vain niin kauan kuin sinä uskot niihin.

Mutta vaikka usko tekee joistakin plaseboista oikean lääkkeen, se ei suinkaan tee jokaisesta lumelääkkeestä toimivaa.

Joten vaikka usko tuntuu tekevän jumalista joillekin todellisia, niin minua kummastuttaa tässä etenkin se, että epäuskoiset ihmiset eivät koe jumalia millään tasolla, eivätkä jumalat kykene puhuttelemaan epäuskoisia ihmisiä, kuten lumelääkekään ei kykene parantamaan, jos ihminen tietää sen lumeeksi.

Mitä se kertoo jumalien voimista, kun jumalat eivät kykene puhuttelemaan epäuskoisia ihmisiä?

Mitä se kertoo lumelääkkeen voimasta, kun lumelääke ei kykene parantamaan sellaista ihmistä, joka tietää lääkkeen lumeeksi?

53

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Busmanni: Miksi epäusko poistaa kokonaan Jumalan vaikutuksen?

      Miksi Jumala ei kykene enää minua puhuttelemaan millään tasolla?

      Ainoa looginen syy minusta on se, että jumalat ovat plaseboa. Mielikuvituksen tuotetta, jotka vaikuttavat vain niin kauan kuin sinä uskot niihin.

      Mitä se kertoo jumalien voimista, kun jumalat eivät kykene puhuttelemaan epäuskoisia ihmisiä?

      ____________________

      Matt 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

      11:26 Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.

      • Jaak 4:8 Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.

        4:9 Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi.

        4:10 Nöyrtykää Herran edessä, niin hän teidät korottaa.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jaak 4:8 Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.

        4:9 Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi.

        4:10 Nöyrtykää Herran edessä, niin hän teidät korottaa.

        Olisit tällä kertaa ystävällinen ja älä pilaa tätä ketjua kopioimalla tänne joutavia jakeita raamatusta, sillä ne eivät puhuttele minua.

        Joten koeta muotoilla sanasi niin, että ne olisivat omiasi ja ne puhuttelisivat minua, sekä olisivat edes jossakin tekemisessä ketjun aiheen kanssa.

        Jos sinun jumalasi käskee sinua kopioimaan tänne hirvittävästi raamatun jakeita, niin sano sille, että turpa kiinni ja kerro omia sanojasi, sekä jäkreviä ajatuksia aiheesta.


      • bushmanni kirjoitti:

        Olisit tällä kertaa ystävällinen ja älä pilaa tätä ketjua kopioimalla tänne joutavia jakeita raamatusta, sillä ne eivät puhuttele minua.

        Joten koeta muotoilla sanasi niin, että ne olisivat omiasi ja ne puhuttelisivat minua, sekä olisivat edes jossakin tekemisessä ketjun aiheen kanssa.

        Jos sinun jumalasi käskee sinua kopioimaan tänne hirvittävästi raamatun jakeita, niin sano sille, että turpa kiinni ja kerro omia sanojasi, sekä jäkreviä ajatuksia aiheesta.

        Busmanni: " joutavia jakeita raamatusta, "
        _____________________

        Olet Busmannni väärällä palstalla !

        Tässä sinulle Ateismi http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3448


      • >>> Matt 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. >>>

        En ymmärrä sitä, että miksi Jumala vaatii samaa mielentilaa kuin hyväuskoislla lapsilla on, että hän onnistuisi puhuttelemaan?

        Lapset saa kyllä uskomaan aivan kaikkeen, kuten joulupukkiin, maahisiin, tonttuihin jne, mutta ei se silti tee niistä yhtään sen todempia, vaikka lapset onnistuisi saamaan uskomaan niihin.

        Mutta jotain se kertoo Jumalan voimasta, että hän saa vain hyväuskoiset uskomaan itseensä, eikä ketään muita, jos tuo raamatun paikka paikkansa pitää?

        Arvaatkos, että minkälainen luonne vaadittiin niiltä, jotka uskoivat Wincapitaan?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Wincapita

        Ei tainnut Wincapita iskeä viisaisiin tai ymmärtäväisiin, vaan taisi onnistua vaikuttamaan ne lapsenmieliset, joihin jumalienkin viestit uppoavat?


      • Matt 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

        Seuraako tuosta se, että tyhmyys onkin niinku viisautta, silleen tiätsä?


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Busmanni: " joutavia jakeita raamatusta, "
        _____________________

        Olet Busmannni väärällä palstalla !

        Tässä sinulle Ateismi http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3448

        >>> Olet Busmannni väärällä palstalla ! >>

        En suinkaan.

        Sinun pyhä kirjasi kehottaa sinua puolustamaan uskoasi rehellisesti ja hyvätapaisesti.

        Jos minä ilmoitan sinulle, että sinä puolustat uskoasi niin, että se ei minua puhuttele, niin eikö olisi silloin järkevämpää koettaa sellaista keinoa, joka puhuttelisi minua?

        Mitä sinä arvelet Jumalasi tuumaavan siitä, että jos sinä puolustat uskoasi siten, että se vie minua vain kauemmas sinun Jumalastasi?

        EIkö silloin olisi järkevämpää koettaa puolustaa uskoaan siten, että se veisi onnistuessaan minua lähemmäs Jumalaasi, eikä kauemmas?

        Joten jos sinun Jumalasi on olemassa ja meitä kaikkia varten, myös minua, niin silloin kuvittelisin että Jumalaasi voisi puolustaa myös niin, että minäkin huomaisin sen Jumalan.

        Jos minä kerron sinulle, että jokin sinun tapasi puolustaa uskoasi on väärä, niin eikö siitä silloin kannattaisi luopua ja kokeilla jotain muuta, jos tämänhetkinen tapasi vie minua kauemmas sinun Jumalastasi?

        Joten jos minä ilmoitan sinulle, että sinun uskosi ja sinun Jumalasi näyttäytyy tuolla joutavalla raamatun jakeiden kopioimisella tänne vastenmielisenä minulle ja vie minua kauemmas Jumalastasi, niin eikö olisi järkevää kokeilla jotain muuta konstia?


      • v.aari kirjoitti:

        Matt 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

        Seuraako tuosta se, että tyhmyys onkin niinku viisautta, silleen tiätsä?

        1 Kor 14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.

        14:21 Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        1 Kor 14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.

        14:21 Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".

        Matt 18:1 Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
        18:2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
        18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
        18:4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
        18:5 Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
        18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

        18:10 Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Olet Busmannni väärällä palstalla ! >>

        En suinkaan.

        Sinun pyhä kirjasi kehottaa sinua puolustamaan uskoasi rehellisesti ja hyvätapaisesti.

        Jos minä ilmoitan sinulle, että sinä puolustat uskoasi niin, että se ei minua puhuttele, niin eikö olisi silloin järkevämpää koettaa sellaista keinoa, joka puhuttelisi minua?

        Mitä sinä arvelet Jumalasi tuumaavan siitä, että jos sinä puolustat uskoasi siten, että se vie minua vain kauemmas sinun Jumalastasi?

        EIkö silloin olisi järkevämpää koettaa puolustaa uskoaan siten, että se veisi onnistuessaan minua lähemmäs Jumalaasi, eikä kauemmas?

        Joten jos sinun Jumalasi on olemassa ja meitä kaikkia varten, myös minua, niin silloin kuvittelisin että Jumalaasi voisi puolustaa myös niin, että minäkin huomaisin sen Jumalan.

        Jos minä kerron sinulle, että jokin sinun tapasi puolustaa uskoasi on väärä, niin eikö siitä silloin kannattaisi luopua ja kokeilla jotain muuta, jos tämänhetkinen tapasi vie minua kauemmas sinun Jumalastasi?

        Joten jos minä ilmoitan sinulle, että sinun uskosi ja sinun Jumalasi näyttäytyy tuolla joutavalla raamatun jakeiden kopioimisella tänne vastenmielisenä minulle ja vie minua kauemmas Jumalastasi, niin eikö olisi järkevää kokeilla jotain muuta konstia?

        Busmanni: Olisit tällä kertaa ystävällinen ja älä pilaa tätä ketjua kopioimalla tänne joutavia jakeita raamatusta, sillä ne eivät puhuttele minua."
        ______________________________________

        2 Tim 4:2 " Julista sanaa, astu esiin sopivaan ja sopimattomaan aikaan, nuhtele, moiti ja kehota, aina kärsivällisesti opettaen.

        4:3 Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee.

        4:4 He tukkivat korvansa totuudelta ja kääntyvät kuuntelemaan taruja."


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        Olisit tällä kertaa ystävällinen ja älä pilaa tätä ketjua kopioimalla tänne joutavia jakeita raamatusta, sillä ne eivät puhuttele minua.

        Joten koeta muotoilla sanasi niin, että ne olisivat omiasi ja ne puhuttelisivat minua, sekä olisivat edes jossakin tekemisessä ketjun aiheen kanssa.

        Jos sinun jumalasi käskee sinua kopioimaan tänne hirvittävästi raamatun jakeita, niin sano sille, että turpa kiinni ja kerro omia sanojasi, sekä jäkreviä ajatuksia aiheesta.

        >>>Olisit tällä kertaa ystävällinen ja älä pilaa tätä ketjua kopioimalla tänne joutavia jakeita raamatusta, sillä ne eivät puhuttele minua.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Busmanni: Olisit tällä kertaa ystävällinen ja älä pilaa tätä ketjua kopioimalla tänne joutavia jakeita raamatusta, sillä ne eivät puhuttele minua."
        ______________________________________

        2 Tim 4:2 " Julista sanaa, astu esiin sopivaan ja sopimattomaan aikaan, nuhtele, moiti ja kehota, aina kärsivällisesti opettaen.

        4:3 Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee.

        4:4 He tukkivat korvansa totuudelta ja kääntyvät kuuntelemaan taruja."

        >>> 2 Tim 4:2 " Julista sanaa, astu esiin sopivaan ja sopimattomaan aikaan, nuhtele, moiti ja kehota, aina kärsivällisesti opettaen. >>

        No tämä kaikki vie minua kauemmas sinun Jumalastasi, olen sen jo kertonut.

        Joten toivottavasti Jumalasi keksii sinulle jonkin sopivan palkinnon siitä, että olet edesauttanut häneen kohdistuvaa epäuskon kasvamista.

        >> 4:3 Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee. >>

        Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen ja siihen, että Jumala ei kykene puhuttelemaan minua, kuten lumelääkelään ei auta sellaista ihmistä, joka tietää sen lumeeksi?

        >> 4:4 He tukkivat korvansa totuudelta ja kääntyvät kuuntelemaan taruja." >>

        Kumpikohan meistä kuuntelee vanhoja taruja?

        Totuus taitaa piillä sen ymmärtämisessä, että miksi jumalat eivät enää kykene puhuttelemaan sellaisia, jotka lakkaavat uskomasta jumaliin.

        Aivan kuten lumelääke menettää parantavan voimansa siinä vaiheessa, kun ihminen ei enää usko lumeeseen.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        1 Kor 14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.

        14:21 Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra".

        Eivätkös nuo Matt 11:25 ja 1 Kor 14:20 ole hieman vastakkaisia sanomaltaan?

        Onko minun nyt oltava aikuisen tolkulla varustettu vai ei, jotta voisin löytää sen "tämän" (1992) tai "nämä" (1938), mitä ne sitten tarkoittanevatkaan?

        Evankeliumiteksti jättää hämärän peittoon sen, mikä asia on salattu viisailta ja ymmärtäväisiltä. Onko teillä muilla näkemystä, mistä siinä on kysymys?


      • pyh! kirjoitti:

        >>>Olisit tällä kertaa ystävällinen ja älä pilaa tätä ketjua kopioimalla tänne joutavia jakeita raamatusta, sillä ne eivät puhuttele minua.

        >>> Sinä oletkin saatanan vallassa, menossa suoraan helvetin tuleen. Sen lopun on Jumala jo säätänyt. >>>

        Tämäkään hieno kristillinen kommentti ei vie minua lähemmäs sinun jumalaasi, vaan kauemmas siitä.

        Joten jospa jumalasi keksii sinullekin jonkin hyvän palkinnon siitä hyvästä, että olet auttanut ihmisiä eroon jumalastasi.

        Lisäksi minusta tuntuu, että helvetti on samanlaista pleseboa kuin jumalatkin, eli niiden teho hiipuu siinä vaiheessa, kun niihin ei enää usko.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Matt 18:1 Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
        18:2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
        18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
        18:4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
        18:5 Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
        18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

        18:10 Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa

        Lapset kysyvät joskus hyvini suoraan sellaista, mikä on tabu aikuisille.

        Andersenin satu keisarin uusista vaatteista kertoo juuri siitä.

        Minusta oli lapsena tavallaan hauskaa, että myös aikuiset leikkivät välillä mielikuvitusleikkejä. Ihmettelin vain, miksi he sekoittavat ne todellisuuteen.

        Vai tarkoittiko Jeesus sellaista lapsen mieltä, joka on saatu piiskaamalla ja uhkailemalla pitämään kielletyt kysymykset piilossa ja nyökyttelemään pyhäksi julistetulle totuudelle kuin keinuhevonen?


      • v.aari kirjoitti:

        Eivätkös nuo Matt 11:25 ja 1 Kor 14:20 ole hieman vastakkaisia sanomaltaan?

        Onko minun nyt oltava aikuisen tolkulla varustettu vai ei, jotta voisin löytää sen "tämän" (1992) tai "nämä" (1938), mitä ne sitten tarkoittanevatkaan?

        Evankeliumiteksti jättää hämärän peittoon sen, mikä asia on salattu viisailta ja ymmärtäväisiltä. Onko teillä muilla näkemystä, mistä siinä on kysymys?

        Älä ole Lapsi Ymmärrykseltäsi !

        1938 1 Kor 14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä

        1992: Veljet, älkää olko ajatuksiltanne lapsia. Pahuudessa olkaa kehittymättömiä, ajattelussanne aikuisia.

        http://biblehub.com/lexicon/1_corinthians/14-20.htm

        phrén = the mind, intellect, thought, understanding.=
        mieli, äly, ajatus, ymmärrys


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Älä ole Lapsi Ymmärrykseltäsi !

        1938 1 Kor 14:20 Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä

        1992: Veljet, älkää olko ajatuksiltanne lapsia. Pahuudessa olkaa kehittymättömiä, ajattelussanne aikuisia.

        http://biblehub.com/lexicon/1_corinthians/14-20.htm

        phrén = the mind, intellect, thought, understanding.=
        mieli, äly, ajatus, ymmärrys

        Kopittelija007 kirjoitti: «Älä ole Lapsi Ymmärrykseltäsi !»

        Niinpä niin. Ja sitten Matteuksen mukaan Jeesus ylistää Isä Jumalaa siitä, että hän on salannut "nämä" viisailta ja ymmärtäväisiltä.

        Onko tuo ymmärryksen valo nyt sitten hyödyksi vai haitaksi?


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> Sinä oletkin saatanan vallassa, menossa suoraan helvetin tuleen. Sen lopun on Jumala jo säätänyt. >>>

        Tämäkään hieno kristillinen kommentti ei vie minua lähemmäs sinun jumalaasi, vaan kauemmas siitä.

        Joten jospa jumalasi keksii sinullekin jonkin hyvän palkinnon siitä hyvästä, että olet auttanut ihmisiä eroon jumalastasi.

        Lisäksi minusta tuntuu, että helvetti on samanlaista pleseboa kuin jumalatkin, eli niiden teho hiipuu siinä vaiheessa, kun niihin ei enää usko.

        Loppusi on määrätty, etkä pakoon pääse. Inise mitä iniset.


      • pyh! kirjoitti:

        Loppusi on määrätty, etkä pakoon pääse. Inise mitä iniset.

        >>> Loppusi on määrätty, etkä pakoon pääse. Inise mitä iniset. >>

        Ai nyt jo?

        Ihan vaan mielenkiintoisemmaksi menee!

        Tämä asettaa sinun beduiinien pyhät kirjoituksesi aivan uuteen valoon, sekä niiden tuottaman sanoman. Eli taidamme olla oikeassa siinä, että amerikkalaiset lahkot ovat aivan jotain muuta sisältä kuin mitä ne koettavat ulospäin näytellä olevansa.

        Mutta jos asia on vain sinun uskosi varassa, niin enpä jaksa huolestua.

        Ja sitä paitsi kun minä en usko sinun jumalaasi enkä sinun uskontoosi, niin asia ei siinä mielessä minua hetkauta.

        Kun lumelääkekään ei aiheuta sellaiselle mitään, joka ei usko siihen, niin ei sellainen jumalakaan vaikuta mihinkään johon ei usko. Näin se vain menee, ainakin tämän ketjun perusteella niin on pääteltävissä, jos ei parempia argumentteja kohta ala ilmaantua.

        Sen sijaan minä luulen, että jos on olemassa jokin jumala, joka kaiken takana on, niin hän on kiinnostunut meistä jokaisesta eikä vain niitä hölmöistä, jotka sattuvat uskomaan johonkin.


    • pyh!

      EI SOVI. SINUN KANSSASI EI KÄY.

    • Busmanni: " Tuossa on Kain ajatuksia, joista nappaan päivän epistolaan seuraavan kohdan, jota jo käsittelin tuollakin, mutta käsitellään uudestaan ja tämän ketjun konteksti olkoon pyhitetty otsikon mukaiselle aiheelle:

      >>> Onko eri ihmisten kokemuksessa sitten mitään yhteistä. Ihmisessä herää luottamus (=usko!) Jumalaan, Jumalan rakkauteen ja hänen johdatukseensa. Ihminen turvaa Jumalaan auttajana, elämänsä ohjaajana ja/tai pelastajana >>>

      Kai taitavasti kiertelee ja kaartelee, oikeastaan kertomatta mitään, mutta tuosta kohdasta sain ajatuksen tähän ketjuun.

      Usko Jumalaan on hieman verrattavissa lääkkeeseen uskomiseen.

      __________________________________

      Room 2:4 " Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?

      2:5 Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
      2:6 hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":

      • >>> Room 2:4 " Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen? >>

        Sehän tässä on juuri se ongelma, että kun ei vedä. Ja nämäkin jakeet taas vain veivät minua kauemmas sinun jumalastasi, joten jos haluat minusta jumalasi kannattajan niin keksi jotain muuta.

        >>> 2:5 Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi, >>

        Pelkkiä tyhjiä sanoja. Näitä ovat jumalista kertovat sadut täynnä.

        >>> 2:6 hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan": >>

        Ottaen huomioon sen, että olet jo useilla viesteillä onnistunut minut saamaan yhä kauemmas jumalastasi ja uskomaan häneen yhä vähemmän ja vähemmän, niin kai tuo jae koskee sitten sinuakin, eli tulet saamaan sellaisen palkinnon jonka ansaitset, kun teoillasi ja sanoillasi saat minut kauemmas jumalastasi?


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Room 2:4 " Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen? >>

        Sehän tässä on juuri se ongelma, että kun ei vedä. Ja nämäkin jakeet taas vain veivät minua kauemmas sinun jumalastasi, joten jos haluat minusta jumalasi kannattajan niin keksi jotain muuta.

        >>> 2:5 Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi, >>

        Pelkkiä tyhjiä sanoja. Näitä ovat jumalista kertovat sadut täynnä.

        >>> 2:6 hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan": >>

        Ottaen huomioon sen, että olet jo useilla viesteillä onnistunut minut saamaan yhä kauemmas jumalastasi ja uskomaan häneen yhä vähemmän ja vähemmän, niin kai tuo jae koskee sitten sinuakin, eli tulet saamaan sellaisen palkinnon jonka ansaitset, kun teoillasi ja sanoillasi saat minut kauemmas jumalastasi?

        Jokainen tekee OMAN VALINTANSA suhteessaan Jeesukseen !

        Matt 11:6 "Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun."


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Jokainen tekee OMAN VALINTANSA suhteessaan Jeesukseen !

        Matt 11:6 "Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun."

        >> Jokainen tekee OMAN VALINTANSA suhteessaan Jeesukseen ! >>

        No niin, tätä minä olen koettanut kertoa.

        Eli jumalat ovat todellisia heille, jotka uskovat jumaliin,eivät muille.

        Eli vaikutus on sama kuin lumelääkkeessä.

        Lumelääke on oikea lääke heille, jotka uskovat lumelääkkeeseen, mutta jos saat kuulla, että lääke on lumetta, se ei enää vaikuta sinuun. Lumelääke lakkaa puhuttelemasta sinua sillä hetkellä, kun et enää voi uskoa siihen ja se lakkaa toimimasta.

        Jumalalla on siis samat keinot käytössään kuin lumelääkkeellä.

        Mutta ihmetyttää se, että sinä et ota vinkeistäni vaaria ja lopeta noiden joutavien jakeiden kopioimista, vaikka olen kertonut sinulle, että ne vain kasvattavat minun epäuskoani.

        Mitä tapahtuisi, jos sinä olisit autakauppias, jonka jokainen suuta päästämä lause veisi ostajaa kauemmas autosta, jonka hän haluaisi ostaa?

        Olisitko silloin hyvä autokauppias vai huono autakauppias?

        Minusta sinä olet todella huono kauppaamaan jumalaasi ja "ostajana" minä en koe, että kauppaamasi tavara on uskottava.

        Mitä se kertoo sinun jumalastasi, että hän löytää tuotettaan kauppaamaan vain sellaisia myyjiä, jotka eivät enää kykene vakuuttamaan asiakkaita tuotteensa vakuuttavuudesta?

        Joten jos et nyt ole mitenkään oivaltanut sitä, että mitä minä koetan sinulle kertoa, niin jokainen lause jonka sinä tänne tuotat tuolla valitsemallasi konstilla, vie minua kauemmas sinun jumalastasi.

        Kokeile haastaa minua älyllisesti ja loogisella ajattelulla, älä tyhjillä lauseilla ilman sisältöä, jotka eivät puhuttele minua.


      • bushmanni kirjoitti:

        >> Jokainen tekee OMAN VALINTANSA suhteessaan Jeesukseen ! >>

        No niin, tätä minä olen koettanut kertoa.

        Eli jumalat ovat todellisia heille, jotka uskovat jumaliin,eivät muille.

        Eli vaikutus on sama kuin lumelääkkeessä.

        Lumelääke on oikea lääke heille, jotka uskovat lumelääkkeeseen, mutta jos saat kuulla, että lääke on lumetta, se ei enää vaikuta sinuun. Lumelääke lakkaa puhuttelemasta sinua sillä hetkellä, kun et enää voi uskoa siihen ja se lakkaa toimimasta.

        Jumalalla on siis samat keinot käytössään kuin lumelääkkeellä.

        Mutta ihmetyttää se, että sinä et ota vinkeistäni vaaria ja lopeta noiden joutavien jakeiden kopioimista, vaikka olen kertonut sinulle, että ne vain kasvattavat minun epäuskoani.

        Mitä tapahtuisi, jos sinä olisit autakauppias, jonka jokainen suuta päästämä lause veisi ostajaa kauemmas autosta, jonka hän haluaisi ostaa?

        Olisitko silloin hyvä autokauppias vai huono autakauppias?

        Minusta sinä olet todella huono kauppaamaan jumalaasi ja "ostajana" minä en koe, että kauppaamasi tavara on uskottava.

        Mitä se kertoo sinun jumalastasi, että hän löytää tuotettaan kauppaamaan vain sellaisia myyjiä, jotka eivät enää kykene vakuuttamaan asiakkaita tuotteensa vakuuttavuudesta?

        Joten jos et nyt ole mitenkään oivaltanut sitä, että mitä minä koetan sinulle kertoa, niin jokainen lause jonka sinä tänne tuotat tuolla valitsemallasi konstilla, vie minua kauemmas sinun jumalastasi.

        Kokeile haastaa minua älyllisesti ja loogisella ajattelulla, älä tyhjillä lauseilla ilman sisältöä, jotka eivät puhuttele minua.

        Usko Jeesukseen ei ole mikään "Tuote" , jota kyllä aikamme "liberaaliteologit" kaupittelevat tässä meidän luterilaisessa kansankirkossammekin ja se vie täysin metsään ja tällaisesta " Jeesuksen tuotteellistamisesta" minä henkilökohtaisesti vetäydyn kyllä irti heti !

        Ei Jeesuksen tarvitse kaupitella itseään !

        Sillä... Joh 6:29 sanoo "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

        Jumalan Pyhä Henki on se mikä vetää ja saa aikaan Jumala kaipuun ja synnyttää ihmisessä lopulta Uskon !
        Omin teoin se ei onnistu, tai siten, että levitetään punaista mattoa kirkon portaille kaiken maailman ateisteille...


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Usko Jeesukseen ei ole mikään "Tuote" , jota kyllä aikamme "liberaaliteologit" kaupittelevat tässä meidän luterilaisessa kansankirkossammekin ja se vie täysin metsään ja tällaisesta " Jeesuksen tuotteellistamisesta" minä henkilökohtaisesti vetäydyn kyllä irti heti !

        Ei Jeesuksen tarvitse kaupitella itseään !

        Sillä... Joh 6:29 sanoo "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

        Jumalan Pyhä Henki on se mikä vetää ja saa aikaan Jumala kaipuun ja synnyttää ihmisessä lopulta Uskon !
        Omin teoin se ei onnistu, tai siten, että levitetään punaista mattoa kirkon portaille kaiken maailman ateisteille...

        Luuletko sinä Busmanni parka, että Jeesus tai kukaan muukaan Häneen uskova alkaa nöyristellä sinun tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi edessä ! :O


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Luuletko sinä Busmanni parka, että Jeesus tai kukaan muukaan Häneen uskova alkaa nöyristellä sinun tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi edessä ! :O

        Joh 6:44. Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä

        Jer. 31:3 Kaukaa ilmestyy minulle Herra: Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Usko Jeesukseen ei ole mikään "Tuote" , jota kyllä aikamme "liberaaliteologit" kaupittelevat tässä meidän luterilaisessa kansankirkossammekin ja se vie täysin metsään ja tällaisesta " Jeesuksen tuotteellistamisesta" minä henkilökohtaisesti vetäydyn kyllä irti heti !

        Ei Jeesuksen tarvitse kaupitella itseään !

        Sillä... Joh 6:29 sanoo "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

        Jumalan Pyhä Henki on se mikä vetää ja saa aikaan Jumala kaipuun ja synnyttää ihmisessä lopulta Uskon !
        Omin teoin se ei onnistu, tai siten, että levitetään punaista mattoa kirkon portaille kaiken maailman ateisteille...

        >> Usko Jeesukseen ei ole mikään "Tuote" >>

        Onhan se.

        Muutenhan kaikki uskoisivat, eikä sinun Jumallasi olisi uskottavuuden tai paremminkin uskomatttomuuden kanssa ongelmia.

        >>> Jumalan Pyhä Henki on se mikä vetää ja saa aikaan Jumala kaipuun ja synnyttää ihmisessä lopulta Uskon ! >>

        Tätä juuri koetaan pohtia, että miksi se Pyhä Henki ei kosketa minua.

        >>> että levitetään punaista mattoa kirkon portaille kaiken maailman ateisteille... >>

        No niin. Hyvä. Jumalasi ei ole siis kaikille ja kaikki varten?

        Hän valikoi asiakkaansa?

        Koetit sanoa, että Jumalasi viesti ei ole kaikille, vai mikä tuossa oli taas pointtina?

        Aivan kuten lumelääkekään ei ole niitä varten, jotka tietävät sen lumeeksi ja huijaukseksi. Lumelääke toimii niin kauan kuin uskot siihen, ei sekuntiakaan kauemmin.


      • bushmanni kirjoitti:

        >> Usko Jeesukseen ei ole mikään "Tuote" >>

        Onhan se.

        Muutenhan kaikki uskoisivat, eikä sinun Jumallasi olisi uskottavuuden tai paremminkin uskomatttomuuden kanssa ongelmia.

        >>> Jumalan Pyhä Henki on se mikä vetää ja saa aikaan Jumala kaipuun ja synnyttää ihmisessä lopulta Uskon ! >>

        Tätä juuri koetaan pohtia, että miksi se Pyhä Henki ei kosketa minua.

        >>> että levitetään punaista mattoa kirkon portaille kaiken maailman ateisteille... >>

        No niin. Hyvä. Jumalasi ei ole siis kaikille ja kaikki varten?

        Hän valikoi asiakkaansa?

        Koetit sanoa, että Jumalasi viesti ei ole kaikille, vai mikä tuossa oli taas pointtina?

        Aivan kuten lumelääkekään ei ole niitä varten, jotka tietävät sen lumeeksi ja huijaukseksi. Lumelääke toimii niin kauan kuin uskot siihen, ei sekuntiakaan kauemmin.

        Kopittelija:>>> Jumalan Pyhä Henki on se mikä vetää ja saa aikaan Jumala kaipuun ja synnyttää ihmisessä lopulta Uskon ! >>

        Busmanni: Tätä juuri koetaan pohtia, että miksi se Pyhä Henki ei kosketa minua.

        ________________________________________________

        Mietipä tätä:

        "Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu"..... "sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut"... (Luuk 19:42,44)

        Meille jokaiselle annetaan tietynlaiset "Etsikkoajat " Ja silloin kannattaisi olla hereillä ja sanoa: "Kyllä Jeesus" !


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Kopittelija:>>> Jumalan Pyhä Henki on se mikä vetää ja saa aikaan Jumala kaipuun ja synnyttää ihmisessä lopulta Uskon ! >>

        Busmanni: Tätä juuri koetaan pohtia, että miksi se Pyhä Henki ei kosketa minua.

        ________________________________________________

        Mietipä tätä:

        "Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu"..... "sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut"... (Luuk 19:42,44)

        Meille jokaiselle annetaan tietynlaiset "Etsikkoajat " Ja silloin kannattaisi olla hereillä ja sanoa: "Kyllä Jeesus" !

        >>> Mietipä tätä:

        "Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu"..... "sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut"... (Luuk 19:42,44)

        Meille jokaiselle annetaan tietynlaiset "Etsikkoajat " Ja silloin kannattaisi olla hereillä ja sanoa: "Kyllä Jeesus" ! >>>

        Mietin. Ei puhuttanut. Ja en aio edelleenkään sanoa kyllää millekään sellaiselle, johon en usko.

        Joten olet kyllä harvinaisen huono Jumalasi kauppamies.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Luuletko sinä Busmanni parka, että Jeesus tai kukaan muukaan Häneen uskova alkaa nöyristellä sinun tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi edessä ! :O

        >>> Luuletko sinä Busmanni parka, että Jeesus tai kukaan muukaan Häneen uskova alkaa nöyristellä sinun tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi edessä ! :O >>

        Ei varmaan ja siksipä se sinun kauppasi hyllyn tavara ei oikein vaihda omistajaa.

        Vaan käykin päinvastoin, että kauppa on koko ajan tyhjempi ja tyhjempi asiakkaista.

        Ajattelitko ihan oikeasti, että tuollaisella asenteella tavarasi menee kaupaksi?


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Luuletko sinä Busmanni parka, että Jeesus tai kukaan muukaan Häneen uskova alkaa nöyristellä sinun tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi edessä ! :O

        Kopittelija007 kirjoitti: «Luuletko sinä Busmanni parka, että Jeesus tai kukaan muukaan Häneen uskova alkaa nöyristellä sinun tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi edessä ! :O»

        Näin sivusta seuraten, en ole huomannut nöyristelyä enkä edes tervettä nöyryyttä. Enemmänkin tuo näyttää ylimieliseltä itsensä munaamiselta.

        Jos tuo arvostamasi usko ei synny ihmisessä omin teoin, ei hän myöskään voi olla vastuussa siitä, ettei tuo usko synny. Eihän siinä ole silloin kyse vapaasta valinnasta.

        Näyttää olevan niin, että Jumalan Pyhä Henki vetää vain osaa ihmisistä.

        Itse asiassa protestantismissa väijyy koko ajan predestinaatio-oppi nurkan takana. Tästäkin hyvin helposti joudutaan siihen päätelmään, että Jumala on määrännyt osan porukasta pelastukseen ja toisen kadotukseen.


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Usko Jeesukseen ei ole mikään "Tuote" , jota kyllä aikamme "liberaaliteologit" kaupittelevat tässä meidän luterilaisessa kansankirkossammekin ja se vie täysin metsään ja tällaisesta " Jeesuksen tuotteellistamisesta" minä henkilökohtaisesti vetäydyn kyllä irti heti !

        Ei Jeesuksen tarvitse kaupitella itseään !

        Sillä... Joh 6:29 sanoo "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

        Jumalan Pyhä Henki on se mikä vetää ja saa aikaan Jumala kaipuun ja synnyttää ihmisessä lopulta Uskon !
        Omin teoin se ei onnistu, tai siten, että levitetään punaista mattoa kirkon portaille kaiken maailman ateisteille...

        >> Ei Jeesuksen tarvitse kaupitella itseään ! >>

        No tarviihan.

        Miten itse tulit uskoon?

        Et ollut koskaan kuullut tai nähnyt yhtään mitään Jumalastasi vaan yht'äkkiä Jumalasi kuiskutti jotain korvaasi ja sitten napsahti usko päälle?

        Vai kävikö niin kuin kaikessa tavarassa, että sait haltuusi Jumalastasi kertovaa mainosmateriaalia ja sitten päätit ryhtyä uskomaan tuotteeseen ja nyt sitten omistat Pyhän Hengen, kun olet tehnyt kuten mainoksessa luki?

        Tosin jos pyydän sinua näyttämään sen Pyhän Hengen, niin se ei onnistu ja jos pyydän sinua todistamaan omistamasi Pyhän Hengen vaikutuksen niin se näkyy lähinnä siinä, että käyttäydyt ylimielisesti ja kuljet nenä pystyssä kuin paraskin Rooman omistaja ja et ota lähimmäisesi toiveita huomioon.

        Joten päätit uskoa johonkin sellaiseen, jota et ole koskaan nähnyt, et haistanut, et maistanut, vaan uskot vaan, kun muutkin ja Jumalan mainoslehdessä luki, että totta se on?

        Mitenkäs käy sinun Jumalallesi, jos uskovat eivät enää jakaisi Jumalasi mainoksia toisilleen?

        Jos sinun Jumalasi jätettäisiin oman onnensa nojaan, eikä kukaan enää kertoisi Jumalastasi tai levittäisi hänen mainoksiaan ja kertoisi hänestä, niin Jumalasi taru olisi siinä. Menisi muutama sukupolvi ja Jumalasi olisi poistunut unhon yöhön, eikä olisi yhtään ihmistä häneen uskomassa.

        Ehkäpä siinä vaiheessa sinun Jumalasi keksisi jonkin uuden tavan ilmaista, että elossa ollaan ja olen muutakin kuin plaseboa ja uskon varassa.


    • #Kai kirjoitteli uskosta niitä näitä, mutta minä en saanut oikein mistään kiinni, että mitä ihmettä hän ajatteli tällä kertaa, tai missä oli perustelu uskolle #

      Bushmannilla on mielestäni aika kummallinen tyyli? hän nimittäin ikäänkuin syyttää muita siitä ettei ymmärrä muiden näkökantaa ja kirjoituksia, luulisin että kyseessä on Bushmannin oma lukkiutuneisuus ja jonkinlainen sisäinen päätös että en myönnä ymmärtäväni mitään mitä uskovaisten kynästä lähtee.
      Nyt tietenkin on niinkin että koska uskovaisia on montaa sorttia , niin on uskon syitäkin monia ja siksi onkin parempi puhua omasta itsestään ja miksi itse tajuaa että Jumala On.

      Siis omasta itsestäni minäkin nyt kirjoitan.

      Minä en kuulu niihin jotka ovat tulleet uskoon kuin "salaman lyömänä" vaan niihin joille Jumalan johdatus ja asioiden tutkiminen on osoittanut Jumalan olemassa olon todeksi.

      Muistan kun aikanani (ennen uskoon tuloani) tajusin esimerkiksi avaruuden rajattomuuden, siis sen että avaruus ei todellakaan ala missään tai lopu missään. Se antoi minulle silloin eräänlaisen ymmärryksen siitä mitä ikuisuus on, että se esimerkiksi on ilman alkua ja loppua.

      Kun myöhemmin ajattelin ihmisen halua kehittyä - ihminenhän kysyy aina että MIKSI? ja haluaa saada tietää asioita ja syitä - niin pikkuhiljaa aloin ymmärtämään että kaikki on jo valmiina - mitä ihminen sitten tekeekin hän ei tee muuta kuin käyttää jo olevaa.
      Suunnilleen täältä lähti minun uskoon tulemiseni .. se oli aika pitkä reisu - ja se on aina ollut ilman suuria tunteenpurkauksia tai sellaisia - pikku hiljaa olen huomannut että Jumala on ollut minun kanssani kaikkina päivinä - silloinkin kun minä olen törppäillyt tätä maailmaa kulkiessani - ja auttanut minua ymmärtämään enemmän ja enemmän mistä elämässä on kyse.

      Nyt tapaan palstalla ihmisiä joiden kirjoituksista kuultaa katkeruus ja epäusko - he haluaisit että muutkin ihmiset olisivat samassa tilanteessa kuin he itse - tai vaihtoehtoisesti että hekin voisivat uskoa Jumalaan ... löytäisivät sen minkä monet sanovat löytäneensä.

      Minulle Jumala on numero YKSI.. paljon tärkeämpi kuin esimerkiksi minun pelastukseni (vaikka pelastukseeni uskonkin) - koska Jumala On totuus, oikeudenmukaisuus ja rakkaus - minä uskon myös Pyhän Hengen johdatukseen - ei tätä muutenkaan voi selittää .. en minä ainakaan.

      Miksi minä esimerkiksi ymmärrän sellaista mitä Bushmanni ei ymmärrä.. jota hän ei kertakaikkiaan voi ? tai halua ? ymmärtää. Asioita jotka hän kumoaa halveksien, (niin että hänen ei niitä tarvitse edes ajatella) .. halveksinta on kuin kilpi josta kaikki asiat kimpoaa takaisin .. mutta ei Bushmanni ymmärrä sitäkään ..

      Siis .. oma uskoon tuloni on pitkän ajan processi ja sitä ei edes voi yhdessä viestissä oikein selvästi kertoa, mutta sanotaan vielä sekin että processi jatkuu ja sekin on osa uskoa .. minulle ei uskoon tulo ollutkaan mitään "satamaan saapumista" ja että "that's it" - vaan eräänlaista Jumalan (Isän) ohjauksessa ja ymmärtävän silmän alla elämistä. Minä tiedän kaiken aikaa että minussa on paljon parantamisen varaa - mutta myös potentiaalia parantua ja se on "voimakas" tunne. Jumala on aina nostanut minua kun kompuroin ja on siunannut kaikkien vaikeuksien läpi.. parantanut läheisiäni vaikeista sairauksista - aivan uskomattomia asioita joista en viitsi kertoa koska ne eivät koske vain minua ..

      Kaikki tämä on tuntematon alue jumalakieltäjille, he eivät voi uskoa että se on olemassa .. Huomaa sekin että en kirjoita tätä saadakseni muita uskoon - sellainen uskoon tuleminen ei oikein ole minun ajatukseni uskosta - vaan kirjoitan koska Bushmanni otti asian esiin .. jos siitä vaikka olis jotain apua joillekin?

      Vaikka minulla ei koskaan ole ollut mitään erikoisia probleemeja (sellaisia kuin huumeet tai alkoholismi tai kummallisemia sairauksia tai muuta) ja vaikka olen aina ollut taloudellisesti ilman suurempia vaikeuksia ja vaikka kiertelin tätä maailmaa ristiin rastiin monet vuodet .. niin kuitenkin on selvä asia, että ennen kuin "tajusin" Jumalan läsnä olon elämässäni, meni periaatteessa kaikki elämässäni paljon huonommin - se oli monella tavalla todellista kompuroimista .. ja herääminen otti pitkän ajan .. siksi en menetä toivoa edes sellaisten Jumalaa pilkkaavien ihmisten suhteen kuin palstan Bushmannni.

      Kerran ehkä hänkin tajuaa että Jumala on kaikesta hänen halveksinnastaan huolimatta ollut pönkittämässä hänen taivallustaan ja ehkä Bushmannikin oppii tuntemaan jotain mistä hänellä ei ole aavistustakaan tänään... Joskus ihmisen suhde Jumalaan on kuin kiukuttelevan kolmivuotiaan suhde vanhempiinsa .. Ihminen on suuri suustaan ja marisee kaikesta, että miks nyt näin ja miks nyt noin ja TAAAS ja johan minä sanoin, minä minä minä .. ja Jumala kyllä tietää syyt siihen miksi näin on :))

      Jes. 55:9
      Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.

      Amen

      alex :)

      • >>> Amen

        alex :) >>>

        Tämäkään vuodatus ei tuonut vastausta yhtään lähemmäs, eli että miksi jumalat kykenevät puhuttelemaan vain sellaisia, jotka ovat päättäneet uskoa jumaliin.

        Aivan kuten lumelääke tehoaa vain sellaiseen, joka uskoo sen olevan oikeaa lääkettä.

        Eikö Jumalan/jumalien kannattaisi puhutella voimallisesti juurikin heitä, jotka eivät vielä usko jumaliin tai ovat menettäneet uskonsa jumaliin/Jumalaan?

        Miksi Jumala ei kykene puhuttelemaan heitä, jotka ovat menettäneet Jumalaan uskonsa?

        Siitä tässä ketjussa on kysymys ja siitä, että ovatko jumalat vain plaseboa?

        Monet ihmiset menettivät uskonsa Jumalaan sotien aikana. Moni ei kykene uskomaan sellaiseen Jumalaan, joka antoi juutalaisten joukkotuhon tapahtua.

        Joten Jumalan olsii kannattanut keskittää kaikki voimansa heihin, että he saisivat uskonsa takaisin, mutta tähän Jumala ei kykene.

        Osaako Alex kertoa, että mihin Jumala on menettänyt voimansa sillä hetkellä, kun pitäisi koettaa uskonsa menettäneille todistaa itsensä?

        Lumelääkekään ei onnistu toimimaan enää siinä vaiheessa, kun ihminen menettää siihen uskonsa ja tietää sen todellisen koostumuksen.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Amen

        alex :) >>>

        Tämäkään vuodatus ei tuonut vastausta yhtään lähemmäs, eli että miksi jumalat kykenevät puhuttelemaan vain sellaisia, jotka ovat päättäneet uskoa jumaliin.

        Aivan kuten lumelääke tehoaa vain sellaiseen, joka uskoo sen olevan oikeaa lääkettä.

        Eikö Jumalan/jumalien kannattaisi puhutella voimallisesti juurikin heitä, jotka eivät vielä usko jumaliin tai ovat menettäneet uskonsa jumaliin/Jumalaan?

        Miksi Jumala ei kykene puhuttelemaan heitä, jotka ovat menettäneet Jumalaan uskonsa?

        Siitä tässä ketjussa on kysymys ja siitä, että ovatko jumalat vain plaseboa?

        Monet ihmiset menettivät uskonsa Jumalaan sotien aikana. Moni ei kykene uskomaan sellaiseen Jumalaan, joka antoi juutalaisten joukkotuhon tapahtua.

        Joten Jumalan olsii kannattanut keskittää kaikki voimansa heihin, että he saisivat uskonsa takaisin, mutta tähän Jumala ei kykene.

        Osaako Alex kertoa, että mihin Jumala on menettänyt voimansa sillä hetkellä, kun pitäisi koettaa uskonsa menettäneille todistaa itsensä?

        Lumelääkekään ei onnistu toimimaan enää siinä vaiheessa, kun ihminen menettää siihen uskonsa ja tietää sen todellisen koostumuksen.

        Ja rakas Alex.

        Minä ymmärrän, että sinun on vaikea orientoitua tähän kysymyksenasetteluun sen johdosta, että sinä itse jostain syystä vielä uskot Jumalaan.

        Mutta koeta pujottautua sellaisen ihmisen housuihin, joka on menettänyt uskonsa Jumalaan, että miten Jumala voisi puhutella sellaista ihmistä ja että miten ihminen saisi uskonsa takaisin.

        SInä voit etsiä ratkaisia siitä lähtökohdasta käsin, eli että lumelääke on ihmiselle oikea lääke niin kauan kuin ihminen uskoo sen olevan oikea lääke. Se on siis koko ajan lumetta, eli valhetta, eli ei ole oikea lääke, mutta jos ihminen uskoo sen olevan oikeaa lääkettä, se tepsii määrättyhin sairauksiin.

        Joten miksi ihminen kokee jumalat vain niin kauan kuin ihminen uskoo jumaliin, mutta ei koe enää sekuntiakaan sen jälkeen?


      • >>> Bushmannilla on mielestäni aika kummallinen tyyli? hän nimittäin ikäänkuin syyttää muita siitä ettei ymmärrä muiden näkökantaa ja kirjoituksia, >>

        Rakas Alex.

        Voit olla aivan oikeassa, eli että vika on minussa.

        Minulla on tässä tilanteessa kuitenkin sellainen aavistus, joka on hyödyllinen ymmärtää.

        Jos sinä myyt minulle jotain ja koetat saada minut vakuuttuneeksi jostain ja se ei onnistu, niin silloin yleensä vika on tuotteessa jota sinä kauppaat ja myyntipuheessa, jolla sinä koetat saada minut vakuuttumaan tuotteestasi.

        Sen sijaan että sinä koko ajan käännät keskustelua minun virheisiini, niin sinun pitäisi ymmärtää, että sinä olet sinun Jumalasi puhemies ja koetat samalla myydä ihmisille Jumalaasi ja että he uskoisivat Jumalaasi.

        Joten jos minä en usko sinun Jumalaasi, niin silloin vika on sinun Jumalallasi, ei minussa.

        NÄin se vain on, eli sinun Jumalasi on aivan samojen sääntöjen alainen kuin kaikki muutkin asiat, joita me koetamme saada toisillemme kaupaksi.

        Olipa kyseessä auto, uusi koti, silitysrauta tai Jumala, niin jos tuote ei kelpaa, vika on aina tuotteessa, ei koskaan ostajassa ja nyrkkisääntö on, että jos tuote ei kelpaa ihmisille, niin silloin vikaa etsitään tuotteesta, ei ostajista.

        Kannattaa muistaa, että sinun Jumalasi suosio on aika lailla laskusuunnassa länsimaissa, niin teidän, jotka koetatte saada meitä muita uskomaan tuotteeseenne, pitäisi pitää mielessä tämä kultainen sääntö.

        Jos sinä olet autokaupassa ja et pidä myyjästä ja myyjän myyntipuheesta, niin sinä vaihdat kauppaa. Vika on siinä myyjässä, ei suinkaan sinussa.

        Jumalat ja heidän kauppaajansa ovat aivan samalla viivalla asiassa.

        Jos Jumala ei kykene puhuttelemaan vaikkapa minua, niin vika on silloin sen Jumalan sanomassa, ei minussa.

        Eli kokeile jotain toista lähestymistapaa jos haluat saada Jumalasi sanoman minulle mieluisaksi.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Bushmannilla on mielestäni aika kummallinen tyyli? hän nimittäin ikäänkuin syyttää muita siitä ettei ymmärrä muiden näkökantaa ja kirjoituksia, >>

        Rakas Alex.

        Voit olla aivan oikeassa, eli että vika on minussa.

        Minulla on tässä tilanteessa kuitenkin sellainen aavistus, joka on hyödyllinen ymmärtää.

        Jos sinä myyt minulle jotain ja koetat saada minut vakuuttuneeksi jostain ja se ei onnistu, niin silloin yleensä vika on tuotteessa jota sinä kauppaat ja myyntipuheessa, jolla sinä koetat saada minut vakuuttumaan tuotteestasi.

        Sen sijaan että sinä koko ajan käännät keskustelua minun virheisiini, niin sinun pitäisi ymmärtää, että sinä olet sinun Jumalasi puhemies ja koetat samalla myydä ihmisille Jumalaasi ja että he uskoisivat Jumalaasi.

        Joten jos minä en usko sinun Jumalaasi, niin silloin vika on sinun Jumalallasi, ei minussa.

        NÄin se vain on, eli sinun Jumalasi on aivan samojen sääntöjen alainen kuin kaikki muutkin asiat, joita me koetamme saada toisillemme kaupaksi.

        Olipa kyseessä auto, uusi koti, silitysrauta tai Jumala, niin jos tuote ei kelpaa, vika on aina tuotteessa, ei koskaan ostajassa ja nyrkkisääntö on, että jos tuote ei kelpaa ihmisille, niin silloin vikaa etsitään tuotteesta, ei ostajista.

        Kannattaa muistaa, että sinun Jumalasi suosio on aika lailla laskusuunnassa länsimaissa, niin teidän, jotka koetatte saada meitä muita uskomaan tuotteeseenne, pitäisi pitää mielessä tämä kultainen sääntö.

        Jos sinä olet autokaupassa ja et pidä myyjästä ja myyjän myyntipuheesta, niin sinä vaihdat kauppaa. Vika on siinä myyjässä, ei suinkaan sinussa.

        Jumalat ja heidän kauppaajansa ovat aivan samalla viivalla asiassa.

        Jos Jumala ei kykene puhuttelemaan vaikkapa minua, niin vika on silloin sen Jumalan sanomassa, ei minussa.

        Eli kokeile jotain toista lähestymistapaa jos haluat saada Jumalasi sanoman minulle mieluisaksi.

        #Jos sinä myyt minulle jotain ja koetat saada minut vakuuttuneeksi jostain ja se ei onnistu, niin silloin yleensä vika on tuotteessa jota sinä kauppaat ja myyntipuheessa, jolla sinä koetat saada minut vakuuttumaan tuotteestasi.#

        Olet ymmärtänyt tämänkin aivan väärin :
        Minä en ole todellakaan myymässä mitään olen vain keskustelemassa aloittamassasi ketjussa ..

        Minun uskossani ei ole edes kysymys siitä että värvättäisi johonkin ..

        Ajattele vaikka omaa suhtautumistasi omiin lapsiisi - värväätkö sinä lapsesi jos haluat että he tekevät hyvin elämässään ja että he saavat hyvän elämän - et kai? En minä ainakaan - minä haluan heille hyvää koska rakastan heitä .. se on ainoa motiivini .. ja ilman että orjuutan heitä ..

        Samalla tavalla Jumala on minun kanssani - ilman että orjuuttaa minua ..

        Ei Jumala sinuakaan yritä "värvätä" vaan opetta elämään siten että saat hyvän elämän ja rauhan itsellesi ja parhaassa tapauksessa jopa iankaikkisen elämän - mutta iankaikkinen elämä ei edes ole ensimmäinen asia .. se tulee eräänlaisena elämän jatkuvuutena ..

        alex


      • bushmanni kirjoitti:

        Ja rakas Alex.

        Minä ymmärrän, että sinun on vaikea orientoitua tähän kysymyksenasetteluun sen johdosta, että sinä itse jostain syystä vielä uskot Jumalaan.

        Mutta koeta pujottautua sellaisen ihmisen housuihin, joka on menettänyt uskonsa Jumalaan, että miten Jumala voisi puhutella sellaista ihmistä ja että miten ihminen saisi uskonsa takaisin.

        SInä voit etsiä ratkaisia siitä lähtökohdasta käsin, eli että lumelääke on ihmiselle oikea lääke niin kauan kuin ihminen uskoo sen olevan oikea lääke. Se on siis koko ajan lumetta, eli valhetta, eli ei ole oikea lääke, mutta jos ihminen uskoo sen olevan oikeaa lääkettä, se tepsii määrättyhin sairauksiin.

        Joten miksi ihminen kokee jumalat vain niin kauan kuin ihminen uskoo jumaliin, mutta ei koe enää sekuntiakaan sen jälkeen?

        No, kuinka kukaan voi keskustella mistään kanssasi, jos kaikki mitä muut kirjoittavat on sinulle vain "lumetta" ..ihmisten käsityksiä joihin sinun ei edes kannata mielestäsi ottaa kantaa? Oletko kysymässä kuinka voisit saada uskosi takaisin ? vai mistä kiikastaa?

        Sitä paitsi näen että et edes lue mitä sinulle kirjoitetaan, mikä hieman kummastuttaa - sillä itsehän tämän ketjun aloitit . tai onko tosiaan niin että et ymmärrä? Tai pidätkö muita niin typerinä itseesi verrattuna että heidän kirjoituksensakin ovat niin ala-arvoisia verrattuna sinun kirjoituksiisi että niihin ei oikeastaan kannata kiinnittää huomiotaan .Vain osoittaa nille paikkansa jossain roskakorissa ..toivot että palstalaiset lukisivat vain sinun "oma-viisaita" kirjoituksiasi "ukkeleista" ja kaikista typeristä ihmisistä .. jotka eivät ymmärrä kuinka heitä petetään ..

        Tätä sinä nyt olet puhunut vuodesta toiseen .. ja toden sanoakseni sävy kirjoituksissasi on nykyään paljon yliolkaisempi kuin ennen.

        Jos haluat että Jumala on osa elämästäsi - se ei käy siten että yrität mukauttaa Jumalaa omiin oikkuisi (ne eivät ole edes kestäviä) - se on sinun asiasi yrittää ymmärtää elämää sellaisena kuin se on .. myös sen hengellistä puolta .. sillä se on olemassa .. Oikeudenmukaisuus ja rakkaus eivät ole vain olettamuksia - sen toteaminen on hyvä alku ..

        alex


      • Alex,

        kirjoituksesi antaa ymmärtää, että pidät Jumalaan uskomista itseisarvoisesti parempana olotilana kuin ei-uskomista.

        Ja sitten arvioit, että ei-uskova olisi jostakin katkera, kun asiat ovat niin huonosti.

        Tuo on virhepäätelmä. Ihminen ilman uskontoa on kuin kala ilman polkupyörää.


      • alex.kasi kirjoitti:

        No, kuinka kukaan voi keskustella mistään kanssasi, jos kaikki mitä muut kirjoittavat on sinulle vain "lumetta" ..ihmisten käsityksiä joihin sinun ei edes kannata mielestäsi ottaa kantaa? Oletko kysymässä kuinka voisit saada uskosi takaisin ? vai mistä kiikastaa?

        Sitä paitsi näen että et edes lue mitä sinulle kirjoitetaan, mikä hieman kummastuttaa - sillä itsehän tämän ketjun aloitit . tai onko tosiaan niin että et ymmärrä? Tai pidätkö muita niin typerinä itseesi verrattuna että heidän kirjoituksensakin ovat niin ala-arvoisia verrattuna sinun kirjoituksiisi että niihin ei oikeastaan kannata kiinnittää huomiotaan .Vain osoittaa nille paikkansa jossain roskakorissa ..toivot että palstalaiset lukisivat vain sinun "oma-viisaita" kirjoituksiasi "ukkeleista" ja kaikista typeristä ihmisistä .. jotka eivät ymmärrä kuinka heitä petetään ..

        Tätä sinä nyt olet puhunut vuodesta toiseen .. ja toden sanoakseni sävy kirjoituksissasi on nykyään paljon yliolkaisempi kuin ennen.

        Jos haluat että Jumala on osa elämästäsi - se ei käy siten että yrität mukauttaa Jumalaa omiin oikkuisi (ne eivät ole edes kestäviä) - se on sinun asiasi yrittää ymmärtää elämää sellaisena kuin se on .. myös sen hengellistä puolta .. sillä se on olemassa .. Oikeudenmukaisuus ja rakkaus eivät ole vain olettamuksia - sen toteaminen on hyvä alku ..

        alex

        >>> No, kuinka kukaan voi keskustella mistään kanssasi, jos kaikki mitä muut kirjoittavat on sinulle vain "lumetta" ..ihmisten käsityksiä joihin sinun ei edes kannata mielestäsi ottaa kantaa? Oletko kysymässä kuinka voisit saada uskosi takaisin ? vai mistä kiikastaa? >>>

        Ketjun aihe oli se, että miksi Jumala ei kykene saamaan kaikkia uskomaan itseensä.

        Aivan samoin kuin miksi lumelääke tepsii vain heihin, jotka uskovat sen olevan oikeaa lääkettä.

        Kuten kerroin, niin meillä on niin mainio laitos tuo koululaitos, että siellä opettajat saavat lapset oppimaan asioita, jotka eivät aina lapsia kiinnosta yhtään, eivätkä lapset usko koskaan niitä tietoja tarvitsevansa.

        Jumala ei tähän kykene, mihin kykenee jokainen suomalainen peruskoulun opettaja.

        >>> Tai pidätkö muita niin typerinä >>>

        Jos minä pitäisin sinua typeränä, niin miksi minä vaivautuisin kanssasi keskustelemaan?

        >>> Jos haluat että Jumala on osa elämästäsi >>>

        Tai että jos Jumala haluaisi minun olevan osa hänen elämäänsä.

        Ei halua, koska ei kykene minua puhuttelemaan ja saamaan minua uskomaan itseensä.

        Osaatko kertos syytä sille, että miksi se ei Jumalalta onnistu?


      • v.aari kirjoitti:

        Alex,

        kirjoituksesi antaa ymmärtää, että pidät Jumalaan uskomista itseisarvoisesti parempana olotilana kuin ei-uskomista.

        Ja sitten arvioit, että ei-uskova olisi jostakin katkera, kun asiat ovat niin huonosti.

        Tuo on virhepäätelmä. Ihminen ilman uskontoa on kuin kala ilman polkupyörää.

        ## Alex, kirjoituksesi antaa ymmärtää, että pidät Jumalaan uskomista itseisarvoisesti parempana olotilana kuin ei-uskomista.##

        Pidän itselleni (niinkuin tuiossa kirjoitinkin että ei kukaan voi oikein toisten uskosta mitään mennä kertomaan) . Minulle on usko Jumalaan ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin ateismi .. mutta se on luonnollisesti minun uskoni sisältö joka määrää sen .. ei mikään muu..

        Se mikä palstalla on viemässä keskusteluja hieman pieleen on että täällä yritetään kaikin keinoin samaistaa kaikki uskonnot ja uskot jonkinlaiseksi satukirjaksi .. ja oikeastaanhan niin tekevät ateistit kaikkialla - mikä minulle on eräänlainen köyhyyden merkki ja jotenkin jopa "omahyväinen" - koska sen mukaan ateismi on jotenkin yli kaiken ..

        Sekin on mielestäni aika kummallista että jos ateisti tekee virheen on se ikäänkuin luonnollista, mutta jos uskovainen tekee virheen, se on ateistille usein jonkinlainen todistus siitä että Jumalaa ei ole.. :)) ..n

        Minulle ateismi on eräällä tavalla omiin kaavoihin lukkiutumista ja siinä tilassaan ateistit niin usein hekevat syitä miksi Jumalaa ei voi olla .. mutta koska sellaista syytä ei ole - he eivät niitä luonnollisesti löydä .. Siksi ateistit yrittävätkin ennen kaikkea todistaa että uskovat ovat väärässä :) .. EIVÄT niinkään että he itse olisivat oikeassa. ..

        alex


    • ##Tämäkään vuodatus ei tuonut vastausta yhtään lähemmäs, eli että miksi jumalat kykenevät puhuttelemaan vain sellaisia, jotka ovat päättäneet uskoa jumaliin.
      ##

      Mutta et tainnut edes lukea mitä kirjoitin (vai mitä?) .. Sillä juri siitä minä kirjoitin - kuinka Jumala on minun elämässäni ollut mukana siitä huolimatta että en sitä edes huomannut .. Jumala kyllä on meidän mukanamme joten kaipa sinäkin sen kerran huomaat (toivon mukaan) ..

      Taas sinä puhut kuin kolmivuotias .. `kun sanot ##Osaako Alex kertoa, että mihin Jumala on menettänyt voimansa sillä hetkellä, kun pitäisi koettaa uskonsa menettäneille todistaa itsensä?##

      Niinkuin kirjoitin tuossa :
      Joskus ihmisen suhde Jumalaan on kuin kiukuttelevan kolmivuotiaan suhde vanhempiinsa .. Ihminen on suuri suustaan ja marisee kaikesta, että miks nyt näin ja miks nyt noin ja TAAAS ja johan minä sanoin, minä minä minä .. ja Jumala kyllä tietää syyt siihen miksi näin on :))

      Vanhemmat ovat oikeassa ja lapsi on väärässä.. Jumala ei ole koskaan menettänyt mitään Hän ei vain pelaa mitään peliä joita eri ihmiset haluavat hänen palaavan .. ihmisellä on mahdollisuus valita elämän ja kuoleman välillä .. ja sinunkin tulisi olla kiitollinen että olet saanut mahdollisuuden valita elämän kuoleman sijaan - käytät sitä tai et ..

      Mutta niinkuin kirjoitin toivon että kerran tajuat että Jumala on kaikesta halveksinnastasi huolimatta ollut pönkittämässä taivallustasi ja sinulla ei ole siitä juuri nyt aavistustakaan ...

      Kuinka luulet että voisit koskaan ymmärtää jotain - mitä et edes halua ymmärtää ? Eihän se ole mahdollista. Pelkäätkö että sinua jymäytetään ? että alat uskomaan valheeseen tai että joudut jonkun lahkon vangiksi jossa sinun pitäisi uskoa sellaiseen johon et usko ?

      Oma kokemukseni on että ihminen voi olla rehellinen uskossaan niin itseään kuin muita ihmisiä kohtaan - usko ja pelko eivät kuulu yhteen.. minä uuskon siihen mihin voin uskoa, sitä vastoin en usko vain jos joku sana mies kopittelee omia uskomisiaan minulle tai jos sinun Jumalaa halveksiviin kommentteihisi ..

      Jos olet kiinnostunut niin luehan tuo aikaisempi viestini - jos et ole niin ole lukematta :) - se ei muniúa luokkaa mitä sitten teetkin ..

      Jumala on antanut meille valinnnan mahdollisuuden elämä tai kuolema .. ja se on suurta -- tuo minun kirjoitukseni on vain minun kokemuksiani ..

      alex

      • >>> Kuinka luulet että voisit koskaan ymmärtää jotain - mitä et edes halua ymmärtää ? >>

        Rakas Alex.

        Sinun Jumalasi on siis kuin huono opettaja koulussa?

        Meillä on koulussa kymmeniätuhansia lapsia, joita opettajat koettavat saada joka päivä ymmärtämään ja oppimaan jotain sellaista, joka ei heitä kiinnosta, eivätkä he välttämättä edes halua niitä asioita oppia ja ymmärtää.

        Opettajat kuitenkin onnistuvat siinä, joskus paremmin, joskus huonommin, mutta yleisesti he saavat lapset ymmärtämään edes jotakin siitä aiheesta, jota lapset inhoavat, eivätkä edes haluaisi oppia.

        Miksi ihmeessä sinun Jumalasi ei onnistu?

        >>> minä uskon siihen mihin voin uskoa >>

        Lumelääke perustuu juuri tähän, mutta se ei tee siitä oikeaa lääkettä. Se huijaa ihmisen elimistöä luulemaan itseään oikeaksi lääkkeeksi.

        Miksi Jumala ei keksi mitään muuta keinoa kuin uskon, puhtaan uskon, eli saman metodin jolla valelääke saa ihmisen uskomaan sen olevan oikeaa lääkettä?

        Siksi Jumala ei puhuttele minua, kun minä en usko siihen ja Jumalasi on niin nokkela, että ei keksi mitään muuta keinoa puhutella minua.

        Miksi?

        >>> Mutta niinkuin kirjoitin toivon että kerran tajuat että Jumala on kaikesta halveksinnastasi huolimatta ollut pönkittämässä taivallustasi >>

        Ei ole, kun minä en usko siihen.

        Sellainen lumelääke ei toimi minuun, jonka minä tiedän lumeeksi. Usko toimii vain jos uskoo.

        Joten edelleen minä kysyn, että miten Jumala ei kykene vakuuttamaan kaikkia, vaan hänen sanomansa menee ohitse yhä suuremmalta joukolta ihmisiä.

        Onko vika viestissä, viesten laatijassa, vai kuulijassa?


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Kuinka luulet että voisit koskaan ymmärtää jotain - mitä et edes halua ymmärtää ? >>

        Rakas Alex.

        Sinun Jumalasi on siis kuin huono opettaja koulussa?

        Meillä on koulussa kymmeniätuhansia lapsia, joita opettajat koettavat saada joka päivä ymmärtämään ja oppimaan jotain sellaista, joka ei heitä kiinnosta, eivätkä he välttämättä edes halua niitä asioita oppia ja ymmärtää.

        Opettajat kuitenkin onnistuvat siinä, joskus paremmin, joskus huonommin, mutta yleisesti he saavat lapset ymmärtämään edes jotakin siitä aiheesta, jota lapset inhoavat, eivätkä edes haluaisi oppia.

        Miksi ihmeessä sinun Jumalasi ei onnistu?

        >>> minä uskon siihen mihin voin uskoa >>

        Lumelääke perustuu juuri tähän, mutta se ei tee siitä oikeaa lääkettä. Se huijaa ihmisen elimistöä luulemaan itseään oikeaksi lääkkeeksi.

        Miksi Jumala ei keksi mitään muuta keinoa kuin uskon, puhtaan uskon, eli saman metodin jolla valelääke saa ihmisen uskomaan sen olevan oikeaa lääkettä?

        Siksi Jumala ei puhuttele minua, kun minä en usko siihen ja Jumalasi on niin nokkela, että ei keksi mitään muuta keinoa puhutella minua.

        Miksi?

        >>> Mutta niinkuin kirjoitin toivon että kerran tajuat että Jumala on kaikesta halveksinnastasi huolimatta ollut pönkittämässä taivallustasi >>

        Ei ole, kun minä en usko siihen.

        Sellainen lumelääke ei toimi minuun, jonka minä tiedän lumeeksi. Usko toimii vain jos uskoo.

        Joten edelleen minä kysyn, että miten Jumala ei kykene vakuuttamaan kaikkia, vaan hänen sanomansa menee ohitse yhä suuremmalta joukolta ihmisiä.

        Onko vika viestissä, viesten laatijassa, vai kuulijassa?

        Nämä kirjoituksesi muistuttavat eräänlaista entisen toistamista - kerta toisen perään - päivä päivältä - viikko viikolta - kuukausi kuukaudelta - vuosi vuodelta ..

        alex :)


      • alex.kasi kirjoitti:

        Nämä kirjoituksesi muistuttavat eräänlaista entisen toistamista - kerta toisen perään - päivä päivältä - viikko viikolta - kuukausi kuukaudelta - vuosi vuodelta ..

        alex :)

        >>> Nämä kirjoituksesi muistuttavat eräänlaista entisen toistamista - kerta toisen perään - päivä päivältä - viikko viikolta - kuukausi kuukaudelta - vuosi vuodelta .. >>>

        Mutta sinä et ota huomioon sitä, että en minä kirjoita sinulle pelkästään, vaan näitä kirjoituksia lukee myös moni muu ihminen.

        Sellainenkin, joka vasta vaikkapa nyt miettii, että mitenkä tuohon Jumalaan pitäisi suhtautua ja voiko sellaiseen edes uskoa.

        Minä kirjoitan etupäässä heille, en juuri sinulle.

        Se pitäisi sinunkin muistaa, että kun sinä kirjoitat, niin sinä edustat Jumalaasi ja olet hänen myyntimies, etkä vain nimimerkki Alex-kasi Ruotsista.

        Sinä ja sinun vastaksesi ovat Jumalasi kuva ja se miten kirjoitat, kertoo siitä, että millaiseksi usko saa ihmisen ja millaiseksi sinun Jumalasi tekee sinut ja millaisia ajatuksia se saa sinut suoltamaan.

        Kun sinä keksit minusta asioita ja koetat koko ajan kääntää keskustelua minuun ja minun mahdollisiin traumoihini, lapsuuteeni, vanhempiini yms, niin sinä silloin osoitat ihmisille, että millaiseksi ihminen muuttuu, kun hän ottaa Jumalan elämäänsä.

        Joten kun minä kysyn sinulta näin:

        Miten Jumala ei kykene vakuuttamaan kaikkia, vaan hänen sanomansa menee ohitse yhä suuremmalta joukolta ihmisiä?

        Niin sinun vastaamattomuutesi ja asian kääntäminen esimerkiksi minuun kertoo kyllä fiksuille ihmisille jotain sinusta ja Jumalastasi.

        Jos taas ihminen kokee, että olipa hienosti jätetty vastaamatta ja olipas fiksu liike vetää keskustelu Busmannin lapsuuteen, niin sellaista ihmistä varten Jumalat minusta ovat ihan hyvä juttu ja sellaisia ne taitavat nykyään etupäässä kiinnostaa.


      • bushmanni kirjoitti:

        >>> Nämä kirjoituksesi muistuttavat eräänlaista entisen toistamista - kerta toisen perään - päivä päivältä - viikko viikolta - kuukausi kuukaudelta - vuosi vuodelta .. >>>

        Mutta sinä et ota huomioon sitä, että en minä kirjoita sinulle pelkästään, vaan näitä kirjoituksia lukee myös moni muu ihminen.

        Sellainenkin, joka vasta vaikkapa nyt miettii, että mitenkä tuohon Jumalaan pitäisi suhtautua ja voiko sellaiseen edes uskoa.

        Minä kirjoitan etupäässä heille, en juuri sinulle.

        Se pitäisi sinunkin muistaa, että kun sinä kirjoitat, niin sinä edustat Jumalaasi ja olet hänen myyntimies, etkä vain nimimerkki Alex-kasi Ruotsista.

        Sinä ja sinun vastaksesi ovat Jumalasi kuva ja se miten kirjoitat, kertoo siitä, että millaiseksi usko saa ihmisen ja millaiseksi sinun Jumalasi tekee sinut ja millaisia ajatuksia se saa sinut suoltamaan.

        Kun sinä keksit minusta asioita ja koetat koko ajan kääntää keskustelua minuun ja minun mahdollisiin traumoihini, lapsuuteeni, vanhempiini yms, niin sinä silloin osoitat ihmisille, että millaiseksi ihminen muuttuu, kun hän ottaa Jumalan elämäänsä.

        Joten kun minä kysyn sinulta näin:

        Miten Jumala ei kykene vakuuttamaan kaikkia, vaan hänen sanomansa menee ohitse yhä suuremmalta joukolta ihmisiä?

        Niin sinun vastaamattomuutesi ja asian kääntäminen esimerkiksi minuun kertoo kyllä fiksuille ihmisille jotain sinusta ja Jumalastasi.

        Jos taas ihminen kokee, että olipa hienosti jätetty vastaamatta ja olipas fiksu liike vetää keskustelu Busmannin lapsuuteen, niin sellaista ihmistä varten Jumalat minusta ovat ihan hyvä juttu ja sellaisia ne taitavat nykyään etupäässä kiinnostaa.

        :)) ja kun sinä puhut ukkelista ja pilkkaat a ivailet heitä ja heidän Jumalaansa .. sekö on taktiikkasi? saada ihmiset epäilemään että g´he ovat väärässä ja sinä olet oikeassa :))

        Muistan kun kirjoittelit muutama vuosi sitten - olit paljon asiallisempi siihen aikaan vaikka anti-adventisti olit jo silloin niin sinusta ei saanut selvää olitko myös ateisti ..nyt se on ihan selvä asia .. ja kielenkäyttösi seuraa sen vaihtumisesi mukana ,, se näkyy kirjoituksissasi .. enmmän Jumalan pilkkaa kuin muutama vuosi sitten ..

        Ennen sait mukaasi mónet muut uskovatkin taputtamaan käsiään anti-adventismisi varjolla - luulivat kai että olt uskova mutta et hyväksy adventimia ..

        Mutta kuinkas on tänään ?

        alex


    • Muutes BUSMANNI ?!

      Mitäs luulet, että olisinko minä ja minun raamatun siteeraukseni suosittua luettavaa tuolla " Ateismi " palstalla jos sinne kirjoittelisin joka päivä... :O

      Kävisiköhän nekin "kuumana kuin hellan koukku"... :D

      • >>> Muutes BUSMANNI ?!

        Mitäs luulet, että olisinko minä ja minun raamatun siteeraukseni suosittua luettavaa tuolla " Ateismi " palstalla jos sinne kirjoittelisin joka päivä... :O >>

        Kokeile.

        Minusta tuntuu että olisit aivan yhtä suosittu kuin tälläkin palstalla.

        Sekin kertoo uskosta paljon, kun te väitätte uskovanne kaikki samaan Jumalaan, mutta ette pääse yhteisymmärrykseen edes yhdestä asiasta, vaan jokaisesta sanasta ja jakeesta pitää tehdä joka päivä uusi riita.

        Joten Jumalan ehkä kannattaisi päivittää viestinsä niin, että tästä hienosta uskosta ja mahtavasta Jumalasta ja hänen ihmeellisestä Sanastaan ei tarvitsisi niin montaa riitaa kehitellä ja tätähän on tapahtunut vasta noin 2000 vuotta.


    • Kylmä kuin...

      "Kävisiköhän nekin "kuumana kuin hellan koukku"... :D"

      Kuinka kuuma se hellan koukku oli?
      Hellan koukku kun roikkui aikanaan puuhellan "suojaputkessa". Suojaputki taasen suojasi ruuanlaittajaa menemästä liian lähelle kuumaa valurautaista hellan kantta.
      Heillan koukku oli siis melko viileätä sorttia, koska siinä usein roikkui pyyheliina tai jokin muu käsiriepu.
      Ironiaa siis koko sanonta.

    • koukuttaako?

      Adventismissa mikään ei ole kuumaa. Jotkut tosin käyvät kuumana nuoriin poikiin.

    • ihme ja kumma

      Mitä Toivonlinnassa/Toivonlinnalle tapahtuu!

    • jaska7118

      vai niin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      280
      6640
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3793
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      146
      2698
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      345
      2522
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2082
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      84
      1689
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1681
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1526
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1341
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      109
      1188
    Aihe