Ei nastat mitään jäätä karheuta

Mistä tämä peräisin

Tietysti raapivat jälkiä jäähän, mutta että siitä olisi jotain hyötyä kitkoille, niin en usko tuota legendaa alkuunkaan. Jää on jäätä, vaikka siinä olisi jotain viiruja joukossa.

29

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nastoilla liukkaaksi

      14 vuoden kitkakokemuksella tiedän että nastat hioo jäätä liukkakksi, eikä suinkaan karhenna sitä pitävämmäksi.

      Parempi pito on ajouran vieressä, kuin nastoila epätasaisuudet pois hiottussa urassa.

      • Loistavaa 'älynjuhlaa'

        No jo on lapsellisia tarkoitushakuisia väitteitä, etteikö nastat muka karkeuttaisi ja kuluttaisi jäätä. Joka ainoa tutkimuskin, vaikka niiden tavoitteenakin olisi ollut nastojen kieltäminen, on todennut nastojen kuluttavan/karkeuttavan vaikutuksen ja sen hyödyllisyyden mm kitkoille. Ja jos noiden tutkimusten tuota kohtaa ei usko, vaikka muita kohtia pitää jopa raamattunaan, niin asianhan jokainen voi itse kokeillakin hakkaamalla jäätä teräspiikillä ja kumipallolla. Mahtaako lopputuloksessa olla eroa? Lisäksi voi vielä hioakin edestakaisella liikkeellä. Syntyykö siinäkään eroa?

        Eikö mitenkään herätä myöskään ihmetystä se ristiriita, kun väitetään nastojen kuluttavan ja karkeuttavan jopa asfalttia, niin samaiset nastatko ei tekisi sitä samaa huomattavasti pehmeämmälle jäälle ja lumelle.
        Miten arvon nimimerkit 'mistä tämä peräisin' ja 'nastoilla liukkaiksi' selittävät itselleen tämän merkillisen ilmiön?

        Ihan edes pienikin ajatusharjoitelma ennen tuollaisten juttujen kirjoittamista olisi varmasti ollut hyväksi. Olisi jäänyt edes yksi naurettavuus kirjoittamatta.


      • Tuo on vain nastapellein hätähuuto, että vain nastat turvaisi myös kitkat. Koska luonnonolossa jää jäätyy tasaiseksi? EI KOSKAAN!!! Vaan ainoastaan TM ja Tuulilasin koeradalla


      • Nasta-, ei kitkapelle
        autoilija kirjoitti:

        Tuo on vain nastapellein hätähuuto, että vain nastat turvaisi myös kitkat. Koska luonnonolossa jää jäätyy tasaiseksi? EI KOSKAAN!!! Vaan ainoastaan TM ja Tuulilasin koeradalla

        Vesi jäätyy aina tasaisesti, jos saa 'vapaasti jäätyä. Näinhän käy jo vedellekin eli vedenpinta livittäytyy aina mahdollisimman tasaiseksi.
        Tällä ei sinänsä ole tienpintojen kanssa paljoakaan tekemistä, koska harvoin tiellä vesi saa jäätyä rauhassa. Liikenne 'häiritsee' sen verran. Aamuisin yöllä jäätynyt vesi voi olla melkoisen tasainen, kun nastoilla ei vielä ole ehditty siinä ajaa.
        Isompi ongelmahan onkin kitkojen kiilloittava vaikutus. Lumipeitteisestäkin tienpinnasta tulee jäisen liukas mm kitkojen 'tampatessa' pinnan kovaksi ja kiiltäväksi. Tätä vastaan teitä suolataan, jos on pakkasta alle kuusi astetta. Nastat kuluttavat myös jään vähitellen pois. Yli kuuden pakkasasteen osalta nastat ovatkin useinmiten ainoa liukkaudenvähentäjä. Vaikka jää ei tuolloin olekaan yhtä liukasta kuin nolla tuntumassa, niin kitkojen kiillottamana se on kuitenkin liukas.
        Nastat turvaavat kitkoillakin ajavia, mutta eivät ole ainoa tai edes suurin. Suolaus on suurin kitkoilla ajavien 'turva', ylivoimaisesti.

        Kaikissa talvirengastesteissä on yhdet osatestit myös tasaisella jääpinnalla. Tietysti, jotta talvirenkaiden ominaisuuksia halutaan myös testata tällaisissa olosuhteissa. Ne ovat kuitenkin vain osatesti. On myös rosoisia tienpintoja, normaalia maantiepintoja, lumipintoja, jne. 40% testeistä tehdään muuten sulalla tienpinnallta. Nämä on kyllä selvästi kerrottu noissa talvirengastestiartikkeleissa. Suomalaiset talvirengastestit ovat tietysti parhaita kuvaamaan suomalaisia olosuhteita, mutta kaikilla muillakin talvirengastesteillä on suunnilleen samat testit, tietysti painottaen ko maan olosuhteita. Esim saksalaisissa talvirengastesteissä suurin painoarvo on tietysti sadekelien ominaisuudet ja talviset olosuhteet hyvin vähäisiä. Ei varmaan tarvitse selittää miksi.


    • Siiv Ari

      Penis.

      • Pili

        Siiv Ari


      • KorvaTuppelo

        Sinänsä ihan asiallinen viesti, mutta ei liity aiheeseen millään tavallla.


      • TurvaKoppelo
        Pili kirjoitti:

        Siiv Ari

        Sinänsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity liikenteeseen millään tavalla.


      • jonnez
        TurvaKoppelo kirjoitti:

        Sinänsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity liikenteeseen millään tavalla.

        Kyllähän liittyy Ky*pä otsassa ja liian pieni penis kuskilla


    • älynjuhlaa

      fysiikantunnit vissiin jäänyt väliin?

      • pentuja ovat

        Eihän tämä aloittaja ja siihen ekana vastannut vielä niin pitkällä eämässään ole että mitään fysiikkaa käsitellään.


      • Kenellä?

        Kitkan pito perustuu kahteen fysikaaliseen ilmiöön. Toista niistä karhentaminen auttaa, toista haittaa. On täysin tilannekohtaista, paraneeko pito jäätä karhentamalla.


      • >>FysiaTri<<
        The_Rat kirjoitti:

        Kenellä?

        Kitkan pito perustuu kahteen fysikaaliseen ilmiöön. Toista niistä karhentaminen auttaa, toista haittaa. On täysin tilannekohtaista, paraneeko pito jäätä karhentamalla.

        Mikroskooppitasolle kun mennään niin liukkaus ja pidon/kitkan pieneneminen johtuu siitä että esim. niin suksen, luistimen,kengän kuin renkaankin ja tienpinnan väliin muodostuu pintapaineesta johtuen mikroskooppisen pieni nestepatja jonka päällä em. esineet liukuvat. Tämä siis fysiikanlakien suunnalta viisastelua.


    • rohisee jäällä

      Kitkakin, kun jarruttaa..

    • *GoldenStar*

      Menepä jäälle kokeilemaan miten nastat ja kitkat käyttäytyy. Yllätyt varmasti. Niin ja fysiikan kertaus ei ole sen sijaan fiktionaalisen tiedon levitys on.

    • dkoiui

      On aloittajan viestissä perääkin. Mitä sileämpi jää, sitä paremmin kitka siinä pitää. Märällä jäällä parhaiten.

      • Väärin meni taas!

        On muuten täysin päinvastoin mutta senhän tiesitkin tarkoitushakuisesti väärää tietoa kun kirjoitit.


      • Toinen yhtä älytön

        Näin on. Toinen väärinkäsitys on, että nastat kuluttavat teitä. Se on täyttä hömppää. Asiahan on täysin päinvastoin eli nastat tasaavat ja korjaavat asfalttiin suolaukset takia tulleita vaurioita. Nastat tasoittavat jään ja asfaltin epätasaisuuksia sileäksi aivan kuten edellä kaksi ensimmäistä kirjoittajaa aivan oikein toteavatkin.


      • nastamaestro
        Toinen yhtä älytön kirjoitti:

        Näin on. Toinen väärinkäsitys on, että nastat kuluttavat teitä. Se on täyttä hömppää. Asiahan on täysin päinvastoin eli nastat tasaavat ja korjaavat asfalttiin suolaukset takia tulleita vaurioita. Nastat tasoittavat jään ja asfaltin epätasaisuuksia sileäksi aivan kuten edellä kaksi ensimmäistä kirjoittajaa aivan oikein toteavatkin.

        Totta turiset ja uratkin mitä teillä näkee, johtuu raskaasta liikenteestä vaikka urat onkin henkilöautojen akselileveydellä.


      • Toinen yhtä älytön
        nastamaestro kirjoitti:

        Totta turiset ja uratkin mitä teillä näkee, johtuu raskaasta liikenteestä vaikka urat onkin henkilöautojen akselileveydellä.

        Juuri näin.
        Aivan kuten edellä nuo pari ensimmäistä kirjoittajaa antavat ymmärtääkin nastojen olevan nykyään eräänlaisia älynastoja, jotka ilmeisen ohjelmointivirheen takia toimivat siten, että kiillottavat ja tasaavat jäätä, mutta sulalla asfaltilla sitten rupeavatkin kuluttamaan ja karkeuttamaan tienpintaa, niin raskaassakin liikenteessä on nk älyakselistot eli ne osaavat urittaa teitä henkilöautoakseliston leveydellä, vaikka muuten raideleveys on suurempi. Siinäkin on jokin bugi ohjelmoinnissa tapahtunut ellei sitten ole tahallista hämäystä, jolla pyritään saamaan henkilöautot syyllisiksi. Kukapa tietää...

        Nokiahan on jo korjannut tuon nykyisten 'älynastarenkaiden' bugin ja nyt nämä nastarenkaat toimivat niinkuin kuuluvat eli jäällä piikit ulkona jäätä karkeuttamassa ja sulalla tiellä piikit vetäytyvät renkaan sisään. Näitä testataan parhaillaan ja toivottavasti niitä saadaan markkinoille lähivuosina. Eli ne toimivat päinvastoin kuin parin aloittajan jostain löytämät bugiset älynastarenkaat. Olisiko joku varastanut testirenkaat keskeneräisenä eikä niiden testausta vielä ollut ehditty tehdä?


      • KitKat(ko)

        "Mitä sileämpi jää, sitä paremmin kitka siinä pitää. Märällä jäällä parhaiten."

        Kerro tuo kitkarenkailleni, minua ne eivät uskoneet kun kerroin tuon vaan liukastelevat edelleen märällä jäällä.
        Slickseillä on varmaan sitten paras pito sileällä jäällä kun on paljon kitkapintaa.
        Kitkat olisivat varmasti halvempiakin kun jätettäisiin turhat lamellit pois.


      • Äitiviemutpoistäältä
        Toinen yhtä älytön kirjoitti:

        Juuri näin.
        Aivan kuten edellä nuo pari ensimmäistä kirjoittajaa antavat ymmärtääkin nastojen olevan nykyään eräänlaisia älynastoja, jotka ilmeisen ohjelmointivirheen takia toimivat siten, että kiillottavat ja tasaavat jäätä, mutta sulalla asfaltilla sitten rupeavatkin kuluttamaan ja karkeuttamaan tienpintaa, niin raskaassakin liikenteessä on nk älyakselistot eli ne osaavat urittaa teitä henkilöautoakseliston leveydellä, vaikka muuten raideleveys on suurempi. Siinäkin on jokin bugi ohjelmoinnissa tapahtunut ellei sitten ole tahallista hämäystä, jolla pyritään saamaan henkilöautot syyllisiksi. Kukapa tietää...

        Nokiahan on jo korjannut tuon nykyisten 'älynastarenkaiden' bugin ja nyt nämä nastarenkaat toimivat niinkuin kuuluvat eli jäällä piikit ulkona jäätä karkeuttamassa ja sulalla tiellä piikit vetäytyvät renkaan sisään. Näitä testataan parhaillaan ja toivottavasti niitä saadaan markkinoille lähivuosina. Eli ne toimivat päinvastoin kuin parin aloittajan jostain löytämät bugiset älynastarenkaat. Olisiko joku varastanut testirenkaat keskeneräisenä eikä niiden testausta vielä ollut ehditty tehdä?

        Nokian vuosien tutkimustyö on kehittänyt renkaan, joka uran kohdatessaan haluaa poistua siitä mahdollisimman äkkiä, nykyinen kasi on siis lähes yhtä uraa uurtamaton kuin takavuosien 09, jolla huomasit seuraavasi tienpitäjän tiekarhua kuin pedofiili koulutyttöä... Oli aika huikeaa poiketa polannetiellä bussipysäkille kasikympin vauhdissa, kunnes tajusin kuljettavani veturia enkä Volvoa ja alla oli selgeesti kiskot, tai miksi niitä höylän talviterän harjanteita voisi kutsua.


    • Nyt olemme taas perimmäisten kysymysten äärellä.
      Kumpi luistaa herkemmin: hammaspyörä vai hihna?

      • pölvästimpi

        Miten auto kulkisi, jos ei kitkaa olisi, esimerkkinä kytkinlevyt, tai jarrut.
        Jarrulevyihin reikiä, sitten niihin tuikattaisiin tapit, äkkijarrutuksia tulisi.


      • näin se vaan on
        pölvästimpi kirjoitti:

        Miten auto kulkisi, jos ei kitkaa olisi, esimerkkinä kytkinlevyt, tai jarrut.
        Jarrulevyihin reikiä, sitten niihin tuikattaisiin tapit, äkkijarrutuksia tulisi.

        Senkus laitat, omapa on päänsärkysi, eikä ole pakko olla pölvästi, mutta jos haluat niin mikäpä siinä.

        Muuten aiheeseen liittyen, nastat juurikin tekee liukkaasta jäänpinnasta rosoisen, ja lepuuttajapellet sitä sitten taas kiilloittaa.


      • rohise sinä pelle
        näin se vaan on kirjoitti:

        Senkus laitat, omapa on päänsärkysi, eikä ole pakko olla pölvästi, mutta jos haluat niin mikäpä siinä.

        Muuten aiheeseen liittyen, nastat juurikin tekee liukkaasta jäänpinnasta rosoisen, ja lepuuttajapellet sitä sitten taas kiilloittaa.

        Kitkamies ei rutisevia nastoja tarvi, eikä sinun vaippoja!


      • 13+3
        rohise sinä pelle kirjoitti:

        Kitkamies ei rutisevia nastoja tarvi, eikä sinun vaippoja!

        Ei tietenkään, koska silloinhan ei olisikaan enää kitkamies.

        Mitä noilla vaipoilla on asian kanssa yekemistä?


    • 20+11=14

      mitä vähemmän kitkaa sen parempi pito, sehän lukee jo fysiikankirjan kannessa.
      itse en käytä kumia, jos jäätä tiedossa. ajan pelkillä vanteilla.

      • Ajatko peräkärryllä?

        Ajele sinä vanteilla. Me ajellaan ajoneuvoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      166
      2169
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      15
      2156
    3. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1642
    4. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      130
      1576
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      474
      1340
    6. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      87
      1125
    7. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      54
      961
    8. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      911
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

      Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      234
      834
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

      Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      361
      832
    Aihe