Töihin Norjaa

bambu85

Mistä pitää aloittaa kun haluan lähtee töihin Norjaan?

Lähihoitajan palkka norjassa?

Asunto vuokra jne? On kiva kuulla ja tietää.

3

261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkfkkfjfkfkkfkdkfjfk

Aloita nyt siitä, että osaat kieltä jonkin verran, jos tuolle alalle hakeudut. Siinä kun ei oikein puhumatta selviä.
      Ei norjan oppiminen vaikeaa ole, jos ruotsia osaa jo. Kirjastosta kirja äänite, esim brillefint, niin pääset alkuun. (Tää kirja on ihan alkeita, eikä siis edellytä edes ruotsin osaamista). Kuuntele nrk:n sivuilta norjan radiota, katsele uutisia jne. Opit!
      http://www.nrk.no

Vuokra-asuntoja löytää esim: http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/browse1
      Helpommalla toki pääsee jos on joku työnantaja valmiiksi kun lähtee ja joka auttaa asunnossa.

Tuolla alalla varmaan pitää opiskelutodistukset olla käännettynä ja selvittää tarviiko jotain pätevöitymisiä.
      Itse kun olen sekatöitä ottanut, eipä ole ollut todistuksia tai muutakaan.
      Eli se on yksi keino tietty että ottaa alkuun jonkun paskaduunin, ihan minkä vaan saa. Ja norjassahan niitä saa. Minulla ei ollut edes työpaikkaa katseltuna, asunnosta nyt puhumattakaan. Niin vaan ensimmäisrnä päivänä olinkin raksalla harja kourassa. Hyvä niin, kun paluulippuun ei ollut rahaa varattuna edes:)
      Pari ekaa yötä nukuin raksan parakissa, menihän se silleenkin.

Tästä voi työpaikkoja katsella:
      https://tjenester.nav.no/stillinger/

Aika paljon siis voi etukäteen suomesta käsinkin tehdä. Itse vaan en saanut aikaan ja mulle ainoa tapa oli mennä paikan päälle. Ja juuri niin, että ei ollut rahaa joten oli ihan pakko etsiä se työ ekana.

Sitten kun olet norjassa, työnantaja tai työkaverit kyllä neuvoo henkilötunnuksen tai d-numeron hakemiset, pankkitilin avaamiset jne.
      Muuten: pankkitilin avaamista varten kannattaa olla ihan suomen passi mukana. Jostain syystä jossain pankeissa dissataan ulkomaisia id-kortteja!

• Sair.hoit.

Kiitos,tosi hyviä vinkkejä.

• Tuohon on pakko lisata, etta itse oin ensimmaiset 5kk tyottomana, etta ei niita toita ihan vain ole, kuten ylla mainittiin, ainakaan taalla Ålesundissa jossa itse asustan.
      Kielitaito myos vaadittiin, norjaa taytyy puhua ja ymmartaa, ihan jopa siivoushommissa vaadittiin. Nav:ista apua sai hyvin nihkeasti, vaikka heti sainkin henk-tunnuksen yms, ja itsellani oli oma henk.koht henkilo nimettyna Nav:ista.

Toita hain ennen muuttoakin, mutta ilman tuuria.
      Itsellani pelastuksena oli norjalainen avopuoliso, joka kavi toissa, joten rahaa tuli sisaan.
      Suosittelen varaamaan rahaa saastoon muutaman kuukauden elamista varten.
      Ja taalla kaikki on reippaasti kalliimpaa kuin Suomessa, se etta asuu jonkun autotallissa/kellarissa vuokralla, niin saatat maksaa vuokraa hyvin yli 1000e kuukaudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe