Töihin Norjaa

bambu85

Mistä pitää aloittaa kun haluan lähtee töihin Norjaan?

Lähihoitajan palkka norjassa?

Asunto vuokra jne? On kiva kuulla ja tietää.

3

241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkfkkfjfkfkkfkdkfjfk

Aloita nyt siitä, että osaat kieltä jonkin verran, jos tuolle alalle hakeudut. Siinä kun ei oikein puhumatta selviä.
      Ei norjan oppiminen vaikeaa ole, jos ruotsia osaa jo. Kirjastosta kirja äänite, esim brillefint, niin pääset alkuun. (Tää kirja on ihan alkeita, eikä siis edellytä edes ruotsin osaamista). Kuuntele nrk:n sivuilta norjan radiota, katsele uutisia jne. Opit!
      http://www.nrk.no

Vuokra-asuntoja löytää esim: http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/browse1
      Helpommalla toki pääsee jos on joku työnantaja valmiiksi kun lähtee ja joka auttaa asunnossa.

Tuolla alalla varmaan pitää opiskelutodistukset olla käännettynä ja selvittää tarviiko jotain pätevöitymisiä.
      Itse kun olen sekatöitä ottanut, eipä ole ollut todistuksia tai muutakaan.
      Eli se on yksi keino tietty että ottaa alkuun jonkun paskaduunin, ihan minkä vaan saa. Ja norjassahan niitä saa. Minulla ei ollut edes työpaikkaa katseltuna, asunnosta nyt puhumattakaan. Niin vaan ensimmäisrnä päivänä olinkin raksalla harja kourassa. Hyvä niin, kun paluulippuun ei ollut rahaa varattuna edes:)
      Pari ekaa yötä nukuin raksan parakissa, menihän se silleenkin.

Tästä voi työpaikkoja katsella:
      https://tjenester.nav.no/stillinger/

Aika paljon siis voi etukäteen suomesta käsinkin tehdä. Itse vaan en saanut aikaan ja mulle ainoa tapa oli mennä paikan päälle. Ja juuri niin, että ei ollut rahaa joten oli ihan pakko etsiä se työ ekana.

Sitten kun olet norjassa, työnantaja tai työkaverit kyllä neuvoo henkilötunnuksen tai d-numeron hakemiset, pankkitilin avaamiset jne.
      Muuten: pankkitilin avaamista varten kannattaa olla ihan suomen passi mukana. Jostain syystä jossain pankeissa dissataan ulkomaisia id-kortteja!

• Sair.hoit.

Kiitos,tosi hyviä vinkkejä.

• Tuohon on pakko lisata, etta itse oin ensimmaiset 5kk tyottomana, etta ei niita toita ihan vain ole, kuten ylla mainittiin, ainakaan taalla Ålesundissa jossa itse asustan.
      Kielitaito myos vaadittiin, norjaa taytyy puhua ja ymmartaa, ihan jopa siivoushommissa vaadittiin. Nav:ista apua sai hyvin nihkeasti, vaikka heti sainkin henk-tunnuksen yms, ja itsellani oli oma henk.koht henkilo nimettyna Nav:ista.

Toita hain ennen muuttoakin, mutta ilman tuuria.
      Itsellani pelastuksena oli norjalainen avopuoliso, joka kavi toissa, joten rahaa tuli sisaan.
      Suosittelen varaamaan rahaa saastoon muutaman kuukauden elamista varten.
      Ja taalla kaikki on reippaasti kalliimpaa kuin Suomessa, se etta asuu jonkun autotallissa/kellarissa vuokralla, niin saatat maksaa vuokraa hyvin yli 1000e kuukaudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Donald Trump joutui ammutuksi vaalitilaisuudessaan

Näin se näyttää olevan, että Trumpilla on niin kannattajia kuin vastustajiakin. Hengissä käveli pois, ilmeisesti jokin
      Maailman menoa
      507
      4493
    2. Rakastan sua nainen vieläkin

mut aion pysyy hiljaa 😔
      Ikävä
      57
      1879
    3. IS Viikonloppu 13.-14.7.2024

3- -merkitty kovis Antti Skytältä. Ratkaisulauseita sai kunnolla miettiä senkin jälkeen kun niistä pääsi jyvälle. Jotkut
      Sanaristikot
      116
      1713
    4. Kova oli pauke!

Kyllä oli viime yönä kova pauke Iisalmessa. Koko kaupunki taisi herätä ja säikähtää moista pauketta. Eikö tämä riko jo
      Iisalmi
      47
      1436
    5. Tänään rohkaisin

Mieleni (tai siis eilen jos tarkkoja ollaan ja kävelin ihan sun kodin ohi molemmin puolin 😂😆🤭 katelin tarkkaan ympäri
      Ikävä
      103
      1367
    6. Kerro kolme hyvää asiaa

kaivatustasi :)
      Ikävä
      73
      1329
    7. Sunnuntain kirjainleikkejä

Kuinka monta kirjainta kaivattusi etu- ja sukunimissä on yhteensä? Ap vastaa 11 ja miehen nimi alkaa heheee Jiillä 🧑‍🍳
      Ikävä
      20
      1202
    8. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      77
      1158
    9. Sitä vielä...

Että tiedätkö olisiko meidän suhde jotenkin kiellettyä/laitonta?
      Ikävä
      54
      1116
    10. Tässä nyt kummallakaan ei ole

Mennyt ihan putkeen kommunikointi. Tiet on vienyt meidät erilleen. Onko nyt hyvä, näinkö toivoit mies kaiken päättyvän?
      Ikävä
      61
      947
    Aihe