Töihin Norjaa

bambu85

Mistä pitää aloittaa kun haluan lähtee töihin Norjaan?

Lähihoitajan palkka norjassa?

Asunto vuokra jne? On kiva kuulla ja tietää.

3

258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkfkkfjfkfkkfkdkfjfk

      Aloita nyt siitä, että osaat kieltä jonkin verran, jos tuolle alalle hakeudut. Siinä kun ei oikein puhumatta selviä.
      Ei norjan oppiminen vaikeaa ole, jos ruotsia osaa jo. Kirjastosta kirja äänite, esim brillefint, niin pääset alkuun. (Tää kirja on ihan alkeita, eikä siis edellytä edes ruotsin osaamista). Kuuntele nrk:n sivuilta norjan radiota, katsele uutisia jne. Opit!
      http://www.nrk.no

      Vuokra-asuntoja löytää esim: http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/browse1
      Helpommalla toki pääsee jos on joku työnantaja valmiiksi kun lähtee ja joka auttaa asunnossa.

      Tuolla alalla varmaan pitää opiskelutodistukset olla käännettynä ja selvittää tarviiko jotain pätevöitymisiä.
      Itse kun olen sekatöitä ottanut, eipä ole ollut todistuksia tai muutakaan.
      Eli se on yksi keino tietty että ottaa alkuun jonkun paskaduunin, ihan minkä vaan saa. Ja norjassahan niitä saa. Minulla ei ollut edes työpaikkaa katseltuna, asunnosta nyt puhumattakaan. Niin vaan ensimmäisrnä päivänä olinkin raksalla harja kourassa. Hyvä niin, kun paluulippuun ei ollut rahaa varattuna edes:)
      Pari ekaa yötä nukuin raksan parakissa, menihän se silleenkin.

      Tästä voi työpaikkoja katsella:
      https://tjenester.nav.no/stillinger/

      Aika paljon siis voi etukäteen suomesta käsinkin tehdä. Itse vaan en saanut aikaan ja mulle ainoa tapa oli mennä paikan päälle. Ja juuri niin, että ei ollut rahaa joten oli ihan pakko etsiä se työ ekana.

      Sitten kun olet norjassa, työnantaja tai työkaverit kyllä neuvoo henkilötunnuksen tai d-numeron hakemiset, pankkitilin avaamiset jne.
      Muuten: pankkitilin avaamista varten kannattaa olla ihan suomen passi mukana. Jostain syystä jossain pankeissa dissataan ulkomaisia id-kortteja!

      • Sair.hoit.

        Kiitos,tosi hyviä vinkkejä.


    • Tuohon on pakko lisata, etta itse oin ensimmaiset 5kk tyottomana, etta ei niita toita ihan vain ole, kuten ylla mainittiin, ainakaan taalla Ålesundissa jossa itse asustan.
      Kielitaito myos vaadittiin, norjaa taytyy puhua ja ymmartaa, ihan jopa siivoushommissa vaadittiin. Nav:ista apua sai hyvin nihkeasti, vaikka heti sainkin henk-tunnuksen yms, ja itsellani oli oma henk.koht henkilo nimettyna Nav:ista.

      Toita hain ennen muuttoakin, mutta ilman tuuria.
      Itsellani pelastuksena oli norjalainen avopuoliso, joka kavi toissa, joten rahaa tuli sisaan.
      Suosittelen varaamaan rahaa saastoon muutaman kuukauden elamista varten.
      Ja taalla kaikki on reippaasti kalliimpaa kuin Suomessa, se etta asuu jonkun autotallissa/kellarissa vuokralla, niin saatat maksaa vuokraa hyvin yli 1000e kuukaudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tilaisuuden perunut yrittäjä Eira Maijala vahvistaa Ylelle, että hän ei halunnut, että hänen yrityks

      – Hän kertoi, että meille on varattu paikka jostain ihan muualta. Sitten hän kertoi, että se paikka on helvetti. Yrittä
      Maailman menoa
      78
      3846
    2. Mikä ampuminen illalla Kiuruvedellä?

      Huhu kertoo että oma äiti ammuttu autoon??? 😢
      Kiuruvesi
      51
      3300
    3. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      108
      3110
    4. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      108
      2434
    5. Pitopalvelu yrittäjä teki ainoan oikean ratkaisun .

      Emme saa suomea ja Haapajärven PIIRUAKAAN paremmaksi nostamalla moraalittomuuden edessä kädet pystyyn antautumisen ja
      Haapajärvi
      53
      1562
    6. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      80
      1486
    7. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      27
      1460
    8. Lapsuus 50-60 luvulla

      Oli ihanaa aikaa. Lapsi sai olla pieni pitkään. Ei joka tuutista työnnetty silmille ja korville Setaa ja muita sukupuoli
      Maailman menoa
      149
      1195
    9. Kari Kanala paljastaa - Papin työhön paluu Myyrästä vaati "nollauksen" ensin: "Pitää siinä..."

      Kari Kanala: ihminen, mies ja pappi. Kanala nähdään tänä syksynä tv:ssä Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa sekä Myyrä-ki
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1089
    10. Sinne eivät homot tule

      Että tälläistä käytöstä tällä kertaa. Saattoväki odotteli sateessa kun yrittäjä saarnaa herran nimessä homoja ja lesboja
      Luterilaisuus
      243
      1033
    Aihe