Kannataako Torniossa liittyä kaukolämpöön?
Olen ostamassa taloa ja siihen olisi tarpeen vaihtaa lämmitysmuotoa, kaukolämpö olis yhtenä vaihtoehtona.
Kauko Lämpö
9
1432
Vastaukset
- Adolf-
Onko kaukolämpö kuinka lähellä? Paljos maksaa liittyä?
- löpömies
2700 euroa maksais liittymismaksu.
4000 tuhatta kuulemma muut putkityöt - Kaukolämmittäjä
löpömies kirjoitti:
2700 euroa maksais liittymismaksu.
4000 tuhatta kuulemma muut putkityöt4000 euroa on ihan ok kuuloinen hinta, mutta tuossa voi olla hieman tinkivaraakin.
Mulla maksoi kl-vahtimen asennus ym. tekniset työt 1000 euroa. Mukana oli myös muita töitä kuin vain vaihtimen asennus.
Vaihdin maksoi 2000 euroa, Cetetherm eli entinen Alfa-Laval. Huippupeli. Ostin Ruotsista, silloin oli kruunu halvempi ja säästin tossakin muutaman sata euroa Suomen hintaan.
Jos vaihtimen saa edelleen noin parilla donalla - ja asennus on helppo (ja avitat itse aputöissä), niin meniskö koko hela hoito vaikka 2700-2800 eurolla?
- kunttisk
Kannattaa varmaan miettiä muutkin vaihtoehdot ja laskea investointikustannukset ja
Käyttökustannukset pitemmällä ajalla.Samoin voi miettiä miten remonteilla saisi säästljä aikaiseksi . - lampoakotiin
Kannattaa vaihtaa. Öljyn megawattituntihinta (100 litraa) on tällä hetkellä n. 104 euroa. Kaukolämmössä megawattituntihinta n. 53 euroa perusmaksua n. euron päivässä. Sähkö on n. 80 euroa megawattitunnilta tai enemmän. Maalämpö tuottaa keskimäärin energiaa 30 eurolla megawattitunnin. Talo, jossa esim öljyllö energiantarve onollut 3000 litraa vuodessa = 30 megawattituntia (100% hyötysuhteella).
Eli maalämmön edullisuus n. 25 euroa megawattitunti tekee vuodessa 750 euroa säästöä kaukolämpöön nähden. Maalämmön ja kaukolämmön investointikuluissa ero on 12000-15000 euroa, joten maalämpö alkaa olla halvempi ratkaisu 16-20 vuoden päästä. Siinä ajassa täytyy miettiä toki maalämmön uusintatarvetta (kompressori). Ei tuossa muuta järkevää vaihtoehtoa ole kuin kaukolämpö, mikäli se on saatavissa.- Pohdintaa
Totta, että maalämmöllä pääsee nykyään hitusen alempaan kustannukseen - jos vain VEHKEET kestää.
Maalämpö perustuu kompressoreihin - joilla on aina väkisinkin rajoitettu kestoikä. Se mikä tässä on sitten pirullista on että kestoikä vaihtelee niin rajusti. Parhaat kompurat kestää semmoisen 20 vuotta - mutta on tapauksia joissa se on hajonnut 5 vuodessakin. Jos kompura hajoaa 5 vuodessa - tai paikanpäällä pitää jonkun juosta korjailemassa milloin mitäkin, tulee kilowatteihin äkkiä lisähintaa ja paljon!
Kaukolämpövaihtimillakin on rajoitettu kestoikä, mutta se on niin yksinkertaista tekniiikkaa, että jos kyse ei ole valmistusvirheestä, voi vaihtimen huoletta olettaa kestävän 25-30 vuotta. (ja valmistusvirheellisethän valmistaja vaihtaa takuuseen)
Kaukolämmössä on sekin etu, että kallista ja kuluvaa varaajaa EI tarvita. Maalämmössä joutuu sellaisenkin ostamaan ja mitoittamaan. Varajiakin on eri ikäisiä - ja varaajien kanssa on aina se riski että ne "kusee alleen" eli vuotaa. Pitää olla lattikaivollinen tila mihinkä varaajan lykkää.
Itse valitisin kaukolämmön juurikin sen vuoksi, että tilaa tarvitaan vähän, varaajaa ei tarvita ja silti lämmintä vettä riittää loputtomasti plus että vaikka hinta jääkin hieman yli parhaiden onnistuneiden maalämpöasennusten, on hinta erittäin varmalla pohjalla. Ylläreitä ei tule.
- JokainenTavallaan
Maalämmön edullisuutta vääristää normaalia halvempi sähkön hinta.
Sähkön hinta tulee nousemaa vääjäämättä ja samalla nousee maalämmön kustannukset. Itse ottaisin kaukolämmön - varmempi ja hintataso kohtuullinen sekä alkuinvestointi pienempi eikä ole tarvetta varaajalle. - KaukoÖljy
Meillä putosi lämmityskustannukset 45% kun vaihdoimme öljystä kaukoon. Liittyminen ja asennustyö maksaa itsensä takaisin 10 vuodessa. Stressiä vähemmän ja kaukolämpö helppohoitoista.
- Märsy
Kantsii lämmittää puilla, polöjät!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734396- 332501
- 402314
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin201807Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251542- 811536
- 1481331
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145