Ottomoottorin toimintaperiaate

opettaja1

Selitä ottomoottorin toiminta ja laske puristuspaine ja loppulämpötila puristussuhteen ollessa 10:1

7

1365

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • afsdfasdf123

      Noilla tiedoilla ei kyllä voi mitään laskea. Vähän pohjatietoja, että voidaan laskea lämpötilat ja paine.

    • opettaja1

      Oletetaan että sylinteriin tulevan ilman lämpötila on 22 celciusastetta ja valitseva paine normaali ilmanpaine 101,325 Kpa. Sylinterin halkaisija 85 mm ja iskunpituus 92 mm

    • Sylinterin mitoilla ei ole merkitystä, mitta täytössuhde on oletettava olevan 1 ja puristettava kaasu ideaalikaasua vastaava sekä puristuminen adiabaattista, jolloin puristuspaine on alkupaine *puristussuhde ^1.4. eli n. 2.5 MPa, lämpötila on alkulämpötila* puristussuhde^(1.4-1) (Kelviniä)

      Käytännössä sylinterin täytös on normaalimoottoreilla parhaimmillaan 80... 90 % ja adiabaatin 1.4 arvo 1.35 vastaa aika hyvin normaalilämpöisen moottorin lämmön siirtymää sylinterin seinämiin ja kanteen.

      Moottorin toiminta on normaali lämpövoimakoneen toiminta, termodynamiikka selittää periaatteen.

      Ja vielä lisäksi, kun moottoreista mitataan puristuspaineita, mittalaite yleensä suurentaa puristustilaa ja paineet jää bens. luokkaa 1.8 MPa ja diesel (18:1) n. 3 MPa moottorin käydessä, startilla pyöritettäessä vielä matalammaksi ohivuodon takia.

      • virittelijä

        Täytössuhteeseen vaikuttaa myös moottorin rakenne eli onko se vapaasti hengittävä vai ahdettu moottori.
        Myös moottorin täytössuhteeseen vaikuttaa missä moottoria käytetään. Tämä on se luonnollisen ilmanpaineen vaikutus. Korkealla ilmassa ei saavuteta samaa täytössuhdetta vapaasti hengittävillä moottoreilla kuin merenpinnan tasolla.
        Sylinterissä ei voida polttaa hyvällä hyötysuhteellä enempää polttoainetta kuin mitä ne palamisen olosuhteet ovat. (stökiömetria) Tässä on huomioitava polttoaineen/ilman suhde eli onko seos "rikasta vai laihaa". Tavallisesti pyritään optimaaliseen suhteeseen, mutta tästä on myös poikettava kuormituksen mukaan. (esim. kiihdytysvaihe jolloin seos on rikkaampaa)
        Ahdettujen moottorien hyötysuhde samassa sylinteritilavuudessa on parempi kuin vapaasti hengittävillä moottoreilla.


      • Mutuako ?
        virittelijä kirjoitti:

        Täytössuhteeseen vaikuttaa myös moottorin rakenne eli onko se vapaasti hengittävä vai ahdettu moottori.
        Myös moottorin täytössuhteeseen vaikuttaa missä moottoria käytetään. Tämä on se luonnollisen ilmanpaineen vaikutus. Korkealla ilmassa ei saavuteta samaa täytössuhdetta vapaasti hengittävillä moottoreilla kuin merenpinnan tasolla.
        Sylinterissä ei voida polttaa hyvällä hyötysuhteellä enempää polttoainetta kuin mitä ne palamisen olosuhteet ovat. (stökiömetria) Tässä on huomioitava polttoaineen/ilman suhde eli onko seos "rikasta vai laihaa". Tavallisesti pyritään optimaaliseen suhteeseen, mutta tästä on myös poikettava kuormituksen mukaan. (esim. kiihdytysvaihe jolloin seos on rikkaampaa)
        Ahdettujen moottorien hyötysuhde samassa sylinteritilavuudessa on parempi kuin vapaasti hengittävillä moottoreilla.

        " Ahdettujen moottorien hyötysuhde samassa sylinteritilavuudessa on parempi kuin vapaasti hengittävillä moottoreilla. "

        Ahdetun dieselmoottorin hyötysuhde on parempi ilmaylimäärän ja ahtimen jatkuvan toiminnan vuoksi, mutta ottomoottorissa selvästi huonompi kuin vapaasti hengittävässä .
        Väärinkäsitys syntyy siitä että autokäytössä voidaan käyttää tilavuudeltaan pienenpä moottoria ja ahdin tulee mukaan vasta kun tehoa tarvitaan enemmän, normaali henkilöauton tehontarve matkanopeudella on luokkaa 15 kW.


      • virittelijäX
        Mutuako ? kirjoitti:

        " Ahdettujen moottorien hyötysuhde samassa sylinteritilavuudessa on parempi kuin vapaasti hengittävillä moottoreilla. "

        Ahdetun dieselmoottorin hyötysuhde on parempi ilmaylimäärän ja ahtimen jatkuvan toiminnan vuoksi, mutta ottomoottorissa selvästi huonompi kuin vapaasti hengittävässä .
        Väärinkäsitys syntyy siitä että autokäytössä voidaan käyttää tilavuudeltaan pienenpä moottoria ja ahdin tulee mukaan vasta kun tehoa tarvitaan enemmän, normaali henkilöauton tehontarve matkanopeudella on luokkaa 15 kW.

        Ahtimia on erilaisia; turboahtimet saavat energiansa pakokaasuvirrasta ja sitten on niitä mekaanisia ahtimia.
        Ahtopainetta voidaan säätää. Ahtimissa itsessään on omat häviötekijänsä, mainittakoon vaikka vain mekaanisten ahdinten kitkahäviöt.
        On huomioitava myös polttoaineen "palonopeus" eli sylinterissä tapahtuva paineen nousu nopeus. (bensiinillä ja dieselpolttoaineella se on hieman erilainen)
        Bensiinimoottoreissa liiallinenja äkillinen paineennousu aiheuttaa "nakutusta" joka pahimmillaan voi rikkoa moottoria.
        Dieseleissä taas vaikuttaa moottorinrakenne eli onko se suoraruiskuttuinen vai onko se esikammiomoottori. Suurissa laivadieseleissä voidaan käyttää jopa vesiruiskutusta paine/lämpötila olosuhteiden hallinnassa.

        Moottorien hyötysuhde laskelmat ovat verrattain monimutkaisia eikä suoria vertailuja voida tehdä erilaisten moottorien suhteen. Myös erilaisten moottorirakenteiden (2/4-tahtisuus, sylinteriluku) tuomat kitkahäviöt on otettava huomioon.
        Käytännössä hyötytehoa on se jota saadaan kampiakselilta mitattuna ns. akselitehona.


    • dfghjdfjdf

      Tuossa unohdetaan sylinterin pintojen vaikutus lämpötilaan.
      Kylmä moottori vie osan lämmönnoususta ja kuuma moottori taas nostaa lämmön korkeammaksi. Pitäisi tietää myös paineennousuaika.

      Hassua miten lähes kaikkiin noihin tehtäviin pitäisi vastata, ettei voi laskea kaikkia oletuksia ei ole ilmoitettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiinni on siekkilän yliajaja

      Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      18
      2226
    2. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      56
      1854
    3. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      178
      1503
    4. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      82
      1493
    5. Näyttävin pariskunta

      Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      21
      1469
    6. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

      Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      309
      1417
    7. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

      Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      1051
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

      Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      63
      1027
    9. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

      Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      34
      995
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

      Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      349
      894
    Aihe