Ottomoottorin toimintaperiaate

opettaja1

Selitä ottomoottorin toiminta ja laske puristuspaine ja loppulämpötila puristussuhteen ollessa 10:1

7

1204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • afsdfasdf123

      Noilla tiedoilla ei kyllä voi mitään laskea. Vähän pohjatietoja, että voidaan laskea lämpötilat ja paine.

    • opettaja1

      Oletetaan että sylinteriin tulevan ilman lämpötila on 22 celciusastetta ja valitseva paine normaali ilmanpaine 101,325 Kpa. Sylinterin halkaisija 85 mm ja iskunpituus 92 mm

    • Sylinterin mitoilla ei ole merkitystä, mitta täytössuhde on oletettava olevan 1 ja puristettava kaasu ideaalikaasua vastaava sekä puristuminen adiabaattista, jolloin puristuspaine on alkupaine *puristussuhde ^1.4. eli n. 2.5 MPa, lämpötila on alkulämpötila* puristussuhde^(1.4-1) (Kelviniä)

      Käytännössä sylinterin täytös on normaalimoottoreilla parhaimmillaan 80... 90 % ja adiabaatin 1.4 arvo 1.35 vastaa aika hyvin normaalilämpöisen moottorin lämmön siirtymää sylinterin seinämiin ja kanteen.

      Moottorin toiminta on normaali lämpövoimakoneen toiminta, termodynamiikka selittää periaatteen.

      Ja vielä lisäksi, kun moottoreista mitataan puristuspaineita, mittalaite yleensä suurentaa puristustilaa ja paineet jää bens. luokkaa 1.8 MPa ja diesel (18:1) n. 3 MPa moottorin käydessä, startilla pyöritettäessä vielä matalammaksi ohivuodon takia.

      • virittelijä

        Täytössuhteeseen vaikuttaa myös moottorin rakenne eli onko se vapaasti hengittävä vai ahdettu moottori.
        Myös moottorin täytössuhteeseen vaikuttaa missä moottoria käytetään. Tämä on se luonnollisen ilmanpaineen vaikutus. Korkealla ilmassa ei saavuteta samaa täytössuhdetta vapaasti hengittävillä moottoreilla kuin merenpinnan tasolla.
        Sylinterissä ei voida polttaa hyvällä hyötysuhteellä enempää polttoainetta kuin mitä ne palamisen olosuhteet ovat. (stökiömetria) Tässä on huomioitava polttoaineen/ilman suhde eli onko seos "rikasta vai laihaa". Tavallisesti pyritään optimaaliseen suhteeseen, mutta tästä on myös poikettava kuormituksen mukaan. (esim. kiihdytysvaihe jolloin seos on rikkaampaa)
        Ahdettujen moottorien hyötysuhde samassa sylinteritilavuudessa on parempi kuin vapaasti hengittävillä moottoreilla.


      • Mutuako ?
        virittelijä kirjoitti:

        Täytössuhteeseen vaikuttaa myös moottorin rakenne eli onko se vapaasti hengittävä vai ahdettu moottori.
        Myös moottorin täytössuhteeseen vaikuttaa missä moottoria käytetään. Tämä on se luonnollisen ilmanpaineen vaikutus. Korkealla ilmassa ei saavuteta samaa täytössuhdetta vapaasti hengittävillä moottoreilla kuin merenpinnan tasolla.
        Sylinterissä ei voida polttaa hyvällä hyötysuhteellä enempää polttoainetta kuin mitä ne palamisen olosuhteet ovat. (stökiömetria) Tässä on huomioitava polttoaineen/ilman suhde eli onko seos "rikasta vai laihaa". Tavallisesti pyritään optimaaliseen suhteeseen, mutta tästä on myös poikettava kuormituksen mukaan. (esim. kiihdytysvaihe jolloin seos on rikkaampaa)
        Ahdettujen moottorien hyötysuhde samassa sylinteritilavuudessa on parempi kuin vapaasti hengittävillä moottoreilla.

        " Ahdettujen moottorien hyötysuhde samassa sylinteritilavuudessa on parempi kuin vapaasti hengittävillä moottoreilla. "

        Ahdetun dieselmoottorin hyötysuhde on parempi ilmaylimäärän ja ahtimen jatkuvan toiminnan vuoksi, mutta ottomoottorissa selvästi huonompi kuin vapaasti hengittävässä .
        Väärinkäsitys syntyy siitä että autokäytössä voidaan käyttää tilavuudeltaan pienenpä moottoria ja ahdin tulee mukaan vasta kun tehoa tarvitaan enemmän, normaali henkilöauton tehontarve matkanopeudella on luokkaa 15 kW.


      • virittelijäX
        Mutuako ? kirjoitti:

        " Ahdettujen moottorien hyötysuhde samassa sylinteritilavuudessa on parempi kuin vapaasti hengittävillä moottoreilla. "

        Ahdetun dieselmoottorin hyötysuhde on parempi ilmaylimäärän ja ahtimen jatkuvan toiminnan vuoksi, mutta ottomoottorissa selvästi huonompi kuin vapaasti hengittävässä .
        Väärinkäsitys syntyy siitä että autokäytössä voidaan käyttää tilavuudeltaan pienenpä moottoria ja ahdin tulee mukaan vasta kun tehoa tarvitaan enemmän, normaali henkilöauton tehontarve matkanopeudella on luokkaa 15 kW.

        Ahtimia on erilaisia; turboahtimet saavat energiansa pakokaasuvirrasta ja sitten on niitä mekaanisia ahtimia.
        Ahtopainetta voidaan säätää. Ahtimissa itsessään on omat häviötekijänsä, mainittakoon vaikka vain mekaanisten ahdinten kitkahäviöt.
        On huomioitava myös polttoaineen "palonopeus" eli sylinterissä tapahtuva paineen nousu nopeus. (bensiinillä ja dieselpolttoaineella se on hieman erilainen)
        Bensiinimoottoreissa liiallinenja äkillinen paineennousu aiheuttaa "nakutusta" joka pahimmillaan voi rikkoa moottoria.
        Dieseleissä taas vaikuttaa moottorinrakenne eli onko se suoraruiskuttuinen vai onko se esikammiomoottori. Suurissa laivadieseleissä voidaan käyttää jopa vesiruiskutusta paine/lämpötila olosuhteiden hallinnassa.

        Moottorien hyötysuhde laskelmat ovat verrattain monimutkaisia eikä suoria vertailuja voida tehdä erilaisten moottorien suhteen. Myös erilaisten moottorirakenteiden (2/4-tahtisuus, sylinteriluku) tuomat kitkahäviöt on otettava huomioon.
        Käytännössä hyötytehoa on se jota saadaan kampiakselilta mitattuna ns. akselitehona.


    • dfghjdfjdf

      Tuossa unohdetaan sylinterin pintojen vaikutus lämpötilaan.
      Kylmä moottori vie osan lämmönnoususta ja kuuma moottori taas nostaa lämmön korkeammaksi. Pitäisi tietää myös paineennousuaika.

      Hassua miten lähes kaikkiin noihin tehtäviin pitäisi vastata, ettei voi laskea kaikkia oletuksia ei ole ilmoitettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2336
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      105
      1384
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      330
      1119
    4. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      110
      1085
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1067
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      965
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      700
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      699
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      680
    10. 50
      674
    Aihe