Devireg 550

Vanhempi suunnittelija

Onko joku asentanut tavalliset termostaatit vaikka suunnitelmissa on Devireg 550? Onko vaikutusta oikeasti suuntaan tai toiseen?

41

8563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyjä

ilmeisesti hinnan takia, ei vielä päätetty mitkä laitetaan, maaksaakohan 550 hintaansa takaisin koskaan esim pesuhuonetiloissa??

• Otto1

Miten luulet että jollain voisi olla kerrottavaa kokemuksista ? Jos laittanut "halvat" termostaatit niin eihän sitä silloin voi tietää millainen vaikutus niillä alkuperäisillä olisi ollut.
      Itse laitoin vuodenpäivät sitten uuteen omakotitaloon ko älytermostaatit. Kun lattia on kuitenkin 10 cm paksuudeltaan niin ei sen reagointi ole kovin nopeaa, että juuri tässä tarvitaan sitä laitteen kykyä arvioida huoneen lämpökäyttäytymistä. Myös oven aukaisu, tuuletus ei lämmitystä heti päälle laita- ihan viisas ominaisuus sekin. En itselle laittaisi halpoja perustermostaatteja, tosin ohjelmoinniltaan vielä monipuolisempiakin kuin tuo D550 löytyy, minkä lie hintaisia.

• Oli "älyä"

Vuonna 1999 rakennettuun kaksiaika sähkölämmitystaloon uskottiin sähköurakoitsijan osaavan laittaa silloin jo markkinoilla ollevat älykkäät Devireg 550:set, itsellä ei ollut tietoa vaatia ko. termostaatteja. Asennettuna on ollut tavalliset Enston termostaatit, varmaan urakasta jäi mojovasti käteen ?.Viivettä ilmojen muuttuessa puoleen tai toiseen jopa 1-2 vrk!

Täältä keskustelupalstoilta saamani hyvien ohjeiden ansiosta olen vaihtanut jo kolme älytermostaattia, kolme on vaihtoa vailla, mielestäni hinta on tähtitaivaallisen huikea Br.noin 170-180 €/kpl myydään Nto noin 100 €/kpl !
      En osaa sanoa kuinka pian 550:set tienaa hintansa? Sähkön kokonaiskulutus on ollut 28000 kWh/v 168 m2 22 astetta keskilämpö, autotallirakennus 40 m2 10-15 astetta !

Nyt on näin että laitettaessa sähkökiuas päälle järjestelmä pudottaa jo asennetut termostaatit ( näyttö pimenee, ilmeisesti ei ole mitään varakäyntiä ) pois päältä, sulakkeet on 3x25 A.

Kestääkö järjestelmä tämän jos ottaa pudotuksen pois ?. Pesuhuoneeseen, eteisiin ja vc:hen en vaihda ko. termostaatteja.
      Autotalliin ja varastoon olen ajatellut vaihtaa toisen (olen pitänyt väliovea auki ) !

Saisiko kommentteja asiaani esim tähän lämmön pudotukseen pois päältä, kestääkö älytermoostaatin ns. sumea logiikka järkähtämättä tämän. ( antakaa anteeksi terminologiani en ole sähköasentaja )!

Ps. myynnissä on 6 kpl Enstoneita ELF 10 anturi NTC 25 astetta C, vastus 47 k:ohm tarjotkaa
      p.0500-627971!

• Asennus

Ei toi kiukaan kanssa vuorottelu ehdottomasti pois. Termarit haluaa katkeamatonta sähköä ja kun ohjelmoi eri termareiden lämmityksen eri ajoille niin sulakkeet kestää helposti.

• Otto1

Devireg 550 on varustettu oliko nyt 100 tunnin varakäynnillä, näyttö kyllä pimenee mutta se toinen asia kuin esim. asetusten katoaminen ("älyn" tyhjenemisestä en tiedä) Nettisivuilta tuo tieto on löydettävissä. Miten nuo termarit sitten tuohon kiukaan käyttöön/virranpätkimiseen reagoi en tiedä, mutta eikö sitä voisi valmistajaltakin kysäistä.
        Itselläni tuo ongalma (=haluttiin laittaa 3x25A liittymä kustannussyistä) ratkaistiin siten että saunaa käytettäessä yläkerran lämpöpatterit pimenee, niissä kun ainakaan ei ole mitään älyä menetettävänä.

• Oli "älyä"
        Otto1 kirjoitti:

Devireg 550 on varustettu oliko nyt 100 tunnin varakäynnillä, näyttö kyllä pimenee mutta se toinen asia kuin esim. asetusten katoaminen ("älyn" tyhjenemisestä en tiedä) Nettisivuilta tuo tieto on löydettävissä. Miten nuo termarit sitten tuohon kiukaan käyttöön/virranpätkimiseen reagoi en tiedä, mutta eikö sitä voisi valmistajaltakin kysäistä.
        Itselläni tuo ongalma (=haluttiin laittaa 3x25A liittymä kustannussyistä) ratkaistiin siten että saunaa käytettäessä yläkerran lämpöpatterit pimenee, niissä kun ainakaan ei ole mitään älyä menetettävänä.

On lähtenyt "Deville"

Kiitos tähänastisista kommenteista ja vastauksista !. Sekä keskustelun alkuunpanijalle,
        "Vanha suunnittelija" otti tärkeän asian puheeksi, tämä nykyaikainen "älykkyys" koskettaa varmaan monia, ajatellen mahdollisia säästöjä !

Keskustelu jatkukoon tämänkin asian tiimoilta !

• Vanhempi suunnittelija

Tuon 100 tunnin puitteissa nykyinen Devireg 550 on täysin tunnoton katkoksille. Siinä on meikäläisiä sulkuaikoja varten viritetty ohjelmapätkä. Ei sekoita mitään eikä ota säätöalgoritmeihin huomioon noita katkoksia. Selvitin jutun jo vuonna 2000 Deviltä.

1999-2001 oli termareissa ohjelmavikoja. Esimerkiksi nopea sähkökatkos, jollainen näkyy valojen vilahtamisena heittää termostaatin vilkkumaan. Juuri nuo ovat niitä ohjelmavikaisia. Toinen vika oli iso asteikkopoikkeama. Lukemaa piti korjata 5 asteella ja siihen korjausvara loppuikin (offset-asetus). Jäi vielä asteikkovirhettä aste-pari.

Ne sai takuuna kuntoon. Nykyiset, joissa lukee joka paikassa Devireg eikä Deviterm ovat tosi hyvää kamaa.

• Oli "älyä"
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

Tuon 100 tunnin puitteissa nykyinen Devireg 550 on täysin tunnoton katkoksille. Siinä on meikäläisiä sulkuaikoja varten viritetty ohjelmapätkä. Ei sekoita mitään eikä ota säätöalgoritmeihin huomioon noita katkoksia. Selvitin jutun jo vuonna 2000 Deviltä.

1999-2001 oli termareissa ohjelmavikoja. Esimerkiksi nopea sähkökatkos, jollainen näkyy valojen vilahtamisena heittää termostaatin vilkkumaan. Juuri nuo ovat niitä ohjelmavikaisia. Toinen vika oli iso asteikkopoikkeama. Lukemaa piti korjata 5 asteella ja siihen korjausvara loppuikin (offset-asetus). Jäi vielä asteikkovirhettä aste-pari.

Ne sai takuuna kuntoon. Nykyiset, joissa lukee joka paikassa Devireg eikä Deviterm ovat tosi hyvää kamaa.

Helpotti kummasti edellinen ja edelliset kommentit, ja anteeksi >vanha< "Vanhempi suunnittelija" on hyvä että teitä vanhempia ja nuorempia vierailee Suomi keskustelee palstoilla, täällä on asiaa -ja oppimista kaikenikäisille, myös minulle, "VAARILLE".

Näyttää siltä että Valaistus & sähkötyöt ja tämä Lämmitys & eristäminen on seuratuinpia palstoja, ainakin minun mieleeni omakotiasujana !

• Vanhempi suunnittelija
        Oli &quot;älyä&quot; kirjoitti:

Helpotti kummasti edellinen ja edelliset kommentit, ja anteeksi >vanha< "Vanhempi suunnittelija" on hyvä että teitä vanhempia ja nuorempia vierailee Suomi keskustelee palstoilla, täällä on asiaa -ja oppimista kaikenikäisille, myös minulle, "VAARILLE".

Näyttää siltä että Valaistus & sähkötyöt ja tämä Lämmitys & eristäminen on seuratuinpia palstoja, ainakin minun mieleeni omakotiasujana !

En ole muuten kalkkis vaan tuo nimike on suunnittelijan ammattinimike paljon kokeneelle. Kokemusvuosia on paljon vaikka ikää 40 . Sattumoisin yli 30 vee alalta jatkuvaa kokemusta. Tosin muutamat kokeneemmat täällä naureskelevat jutuilleni kun ilkeilen typeryyksille. Moni on saanut tietämättään sormilleen ja tulee saamaan.

• Oli &quot;älyä&quot;

En ole muuten kalkkis vaan tuo nimike on suunnittelijan ammattinimike paljon kokeneelle. Kokemusvuosia on paljon vaikka ikää 40 . Sattumoisin yli 30 vee alalta jatkuvaa kokemusta. Tosin muutamat kokeneemmat täällä naureskelevat jutuilleni kun ilkeilen typeryyksille. Moni on saanut tietämättään sormilleen ja tulee saamaan.

Korjata kirjoituskseni "Tiedustelu" käyttämäni väärä nimimerkki mutten onnistunut!

Nimimerkin takana ei tosiaankaan ole "Kalkkis" vaan laaja-alainen ammattimies kaikella kunnioituksella.

Olen seurannut vastauksiasi aiemminkin, jotka ovat mielestäni olleet eri tasolta tulleisiin kysymyksiin tai kommentteihin nähden asiallisia ja maltillisia. Olen vaan ihmetellyt mistä otat (sama myös muille vastaajille ) sen ajan ja kerkiät syventyä niinkin perusteellisesti aika "kinkkisiin" pulmiin.
        Olen huomannut että saat aloitettua mielenkiintoisia keskusteluja jotka ilmeisesti liippaa läheltä myös omaa ammattiasi ? Mutta ovat yleisellä tasolla mielenkiintoisia koskettaen, asumista kaikissa eri muodoissaan !

• Vanhempi suunnittelija
        Oli &quot;älyä&quot; kirjoitti:

Korjata kirjoituskseni "Tiedustelu" käyttämäni väärä nimimerkki mutten onnistunut!

Nimimerkin takana ei tosiaankaan ole "Kalkkis" vaan laaja-alainen ammattimies kaikella kunnioituksella.

Olen seurannut vastauksiasi aiemminkin, jotka ovat mielestäni olleet eri tasolta tulleisiin kysymyksiin tai kommentteihin nähden asiallisia ja maltillisia. Olen vaan ihmetellyt mistä otat (sama myös muille vastaajille ) sen ajan ja kerkiät syventyä niinkin perusteellisesti aika "kinkkisiin" pulmiin.
        Olen huomannut että saat aloitettua mielenkiintoisia keskusteluja jotka ilmeisesti liippaa läheltä myös omaa ammattiasi ? Mutta ovat yleisellä tasolla mielenkiintoisia koskettaen, asumista kaikissa eri muodoissaan !

Korjasit aivan hyvin alunperin. En itse vain osaa olla tarpeeksi pehmo. Juttu kohdistuu aivan muualle. Nimimerkin tausta on siinä, että "suunnittelija" tulee niin helposti monelta muulta nimimerkiksi. Vanhemman suunnittelijan status ei löydy kaikille oikein helposti. Eivät edes tiedä mikä ja miksi sellainenkin nimitys on. Tiedän juttuja ja jos jotain väitän, niin parempi on ottaa tosissaan. Jotka eivät ota saavat ansionsa mukaan. Huomaavat ajan mittaan.

• devi 550

Minulla 21 kpl 550 termareita talossani Kun termarissa on Esim -2 tai -3 astetta lämpötilan pudotus termari ei lämmitä päivällä yleensä ollenkaan talvella kylmään aikaan käy päällä kymmenestä minuutista tuntiin ja vain yleensä pesuhuone ja wc joissa laatta jäähtyy ilmastoinnin seurauksesta nopeammin kuin muissa tiloissa siis minulla ei ole kytketty niin että kun laittaa saunan päälle niin jokin lattialämmitys ryhmä menee pois päältä
        IKÄÄN EI TULE niin suurta kuormaa että pää sulakkeet menisi rikki.
        Minä lämmitän laattaa yösähkön viimeiset 3 tuntia ja pudotus on -2 ja -3 astetta devi pc-pro ohjelmalla näkee käyrä muodossa lattia/huoneen lämpätilan joka termarista ja pystyy säätään kaikkia toimintoja tietokoneelta HUIPPU OHJELMA!!
        Ohjelma tellentaa exel taulukkoon jos haluaa vaikka minuutin välein lämmitys tiedon ja onko termari päällä!!!!

• Ste

Pesutiloihin ei kannata laittaa Devi 550-termostaattia, pelkkä lattiatermostaatti on riittävä. Sen sijaan huonetiloissa 550 on kannattava investointi, sillä saadaan lattialämmitys säädetyksi varaavaksi ilman erillistä yösähköohjausta. Devin halvempaa huonetermostaattia (521) ei kannata käyttää missään. Sen ongelmana on liian suuri hystereesi eli kytkeytymis ja katkaisulämpätilan ero, huonelämpömittarilla mitattuna 2-3 astetta. Itsellä on molempia termostaatteja, 550 on tarkka, 521 ei.

• Koko

Ymmärrän että tekee mieli vaihtaa halvenpaan.
      Olen jonkin verran tutkinut tuota Deviregin älypakettia (sisältää 10kpl niitä termostaatteja.
      Kannattaa myös huomioida että pääsulakekoko saattaa mennä uusiksi jos vaihdat tavallisiin.(yleensä selviää porrasta pienemmillä sulakkeilla kun käyttää tuot 550 mallia, mikä tietenkin myös säästä halvemman sähkölaskun kautta)
      Myyjä myy yleensä sitä mitä sattuu hyllyssä olemaan ja mistä saa parhaimman katteen.

• mittaaja

Tuo termostaatti ryömii ajan mittaan aika paljon, olen käyttänyt vajaat 3 vuotta ja kalibroinnut termarit 3 kertaa tarkalla ja kalibroidulla lämpömittarilla. Eri kalibrointikertojen välillä joutunut muuttamaan termarin offset asetusta jopa 2 astetta. Termostaatin lämpömittausanturi on sijoitettu niin että ilma virta sen läpi ja pöly alkaa pikkuhiljaa kertymään anturin päälle jolloin näyttämä vääristyy, saattaa toki ryömiä muutenkin.
      Tällainen ryömintä on mielestäni aivan liikaa kun teollisuus käytössä ei ole mikän ongelma tehdä termostaatteja joiden pitkän ajan ryömintä pysyy kymmenesosa asteiden sisällä.(Kokemusta on)

• Vanhempi suunnittelija

Millainen oli mittausjärjestelysi?

• mittaaja

Millainen oli mittausjärjestelysi?

Referenssilämpömittarin anturi teipattiin termostaatin viereen ja annettiin tasaantua huoneenlämpöön n.1/2 h, jonka jälkeen otin 10 mittausta vertaamalla referenssiä ja termostaatin näyttämää. Referenssimittari näyttää lämpötilan 2 desimaalin tarkkuudella (kalibrointihetken epävarmuus ± 0,04 C°,siis lämpömittarin kalibroinnin) Termostaatin näyttämä saatiin säätämällä sitä (jatkuvan lämmityksen asennossa)niin että lämmitys kytkeytyy päälle ja pois ja otin sitten molemmat lukemat ylös sekä referenssin lukeman. Termostaatin lämpötilanäyttämä on päälle ja pois lämpötilan keskiarvo. Tähän järjestelyyn jää varmasti epävarmuutta jonkun verran ja ainoastaan laboratorio-oloissa voi tehdä aivan tarkan mittauksen, mutta kokeilin kuitenkin mitata useamman kerran joitain termostaatteja ja mittaustulokset seurasivat olivat toistettavia.
        Lukemalla ohjelmalla termostaatin lämpötilaa ja referenssin lukemaa päästään varmasti vielä tarkempaan tulokseen pienemmällä epävarmuudella.

• Vanhempi suunnittelija
        mittaaja kirjoitti:

Referenssilämpömittarin anturi teipattiin termostaatin viereen ja annettiin tasaantua huoneenlämpöön n.1/2 h, jonka jälkeen otin 10 mittausta vertaamalla referenssiä ja termostaatin näyttämää. Referenssimittari näyttää lämpötilan 2 desimaalin tarkkuudella (kalibrointihetken epävarmuus ± 0,04 C°,siis lämpömittarin kalibroinnin) Termostaatin näyttämä saatiin säätämällä sitä (jatkuvan lämmityksen asennossa)niin että lämmitys kytkeytyy päälle ja pois ja otin sitten molemmat lukemat ylös sekä referenssin lukeman. Termostaatin lämpötilanäyttämä on päälle ja pois lämpötilan keskiarvo. Tähän järjestelyyn jää varmasti epävarmuutta jonkun verran ja ainoastaan laboratorio-oloissa voi tehdä aivan tarkan mittauksen, mutta kokeilin kuitenkin mitata useamman kerran joitain termostaatteja ja mittaustulokset seurasivat olivat toistettavia.
        Lukemalla ohjelmalla termostaatin lämpötilaa ja referenssin lukemaa päästään varmasti vielä tarkempaan tulokseen pienemmällä epävarmuudella.

Tuo termostaatti lämmittää ympärillä olevaa seinää. Aivan kuten itse termarikin on melko lämmin kaiken aikaa. Siinä on juuri tuon lämpenemisen takia patentoitu korjausohjelma, joka huomioi termarin huomattavan lämpenemisen. Offset-korjaus on sen varalta, että seinärakenne johtaa enempi tai vähempi lämpöä pois termostaatin rakenteesta.

Mittausanturin paikka on vapaassa ilmatilassa vaikka puolen metrin päässä. Ja huoneen "lämpötilan" kannalta oikea paikka on keskellä huonetta noin metrin korkeudella.

• Vanhempi suunnittelija

Olin havaitsevinani viime kesän harvinaisten helteitten aikana jotain epämääräistä. Termari naksui aivan kuin olisi pitänyt yllä jotain kuvitteellista lämpötilaa. Asetus oli talven jäljiltä 22 ja hellettä 28. Siinä mielessä on oltava skarppina, että älyääkö termostaatti ylilämmenneessä tilanteessa kaiken oikein. Seuraillaan.

• mittaaja

Tuo termostaatti lämmittää ympärillä olevaa seinää. Aivan kuten itse termarikin on melko lämmin kaiken aikaa. Siinä on juuri tuon lämpenemisen takia patentoitu korjausohjelma, joka huomioi termarin huomattavan lämpenemisen. Offset-korjaus on sen varalta, että seinärakenne johtaa enempi tai vähempi lämpöä pois termostaatin rakenteesta.

Mittausanturin paikka on vapaassa ilmatilassa vaikka puolen metrin päässä. Ja huoneen "lämpötilan" kannalta oikea paikka on keskellä huonetta noin metrin korkeudella.

Referenssi anturi oli mittausten aikana n.15 cm päässä termostaatista, termostaatti ei missään tapauksessa tuota niin paljoa lämpöä että sillä olisi tuolle matkalle merkitystä kun mittaus on vielä tehty ennen kuin lämmityskausi on alkanut eli lämpöjä ei ole ollut kytkettynä. Ja kun mittaus on toistettu useampana vuotena samanlaisin järjestelyin ja joka vuosi kalibroidulla referenssimittarilla on varmaa että tuo termostaatti ei ole kovin stabiili. Termostaatin tuottama lämö on joka tapauksessa ollut sama joka mittauskerralla. Itse ainakin olen kovasti pettynyt
        tuohon termostaattiin sen puolesta että jos haluaa
        sen toimivan halutuissa lämpötiloissa pitää se ilmeisesti avata ja puhdistaa lämpötilanmittausanturi joka syksy ja sen jälkeen vielä kalibroida se. Mielestäni 2 asteen ryömintä
        on liikaa. Ilmeisesti kotikäyttöön voi helposti myydä tällaisia mainostamalla kaikkia erinomaisia ominaisuuksia ja panostamalla hienoihin esitteisiin
        kun teknisestä toiminnasta ja tarkkudesta ei niin
        tarvitse välittää kun oletetaan kai ettei kukaan niitä kukaankuitenkaan tutki. Teollisuuskäytössä tällaisia värkkejä ei kauan kateltaisi.

• Vanhempi suunnittelija
        mittaaja kirjoitti:

Referenssi anturi oli mittausten aikana n.15 cm päässä termostaatista, termostaatti ei missään tapauksessa tuota niin paljoa lämpöä että sillä olisi tuolle matkalle merkitystä kun mittaus on vielä tehty ennen kuin lämmityskausi on alkanut eli lämpöjä ei ole ollut kytkettynä. Ja kun mittaus on toistettu useampana vuotena samanlaisin järjestelyin ja joka vuosi kalibroidulla referenssimittarilla on varmaa että tuo termostaatti ei ole kovin stabiili. Termostaatin tuottama lämö on joka tapauksessa ollut sama joka mittauskerralla. Itse ainakin olen kovasti pettynyt
        tuohon termostaattiin sen puolesta että jos haluaa
        sen toimivan halutuissa lämpötiloissa pitää se ilmeisesti avata ja puhdistaa lämpötilanmittausanturi joka syksy ja sen jälkeen vielä kalibroida se. Mielestäni 2 asteen ryömintä
        on liikaa. Ilmeisesti kotikäyttöön voi helposti myydä tällaisia mainostamalla kaikkia erinomaisia ominaisuuksia ja panostamalla hienoihin esitteisiin
        kun teknisestä toiminnasta ja tarkkudesta ei niin
        tarvitse välittää kun oletetaan kai ettei kukaan niitä kukaankuitenkaan tutki. Teollisuuskäytössä tällaisia värkkejä ei kauan kateltaisi.

Antaa ryömiä sitten. Minä en ole offset-asetuksia muutellut ensiasennuksen jälkeen. Hyvin toistaa vuodet.

• Pasi Karosto

Meille laitettiin vuonna 2003 4 kpl kyseisiä termostaatteja. Kaksi niistä on jo hajonnut, eli eivät enää lämmitä yhtään. Eivät varmasti maksa itseään takaisin tällä kestävyydellä. Hintaa niillä on kuitenkin roimasti asennukset päälle. Harkitsen nyt vakavasti niiden vaihtamista perinteisiin (jos onnistuu), vähemmän älykkäisiin, mutta kestävämpiin termostaatteihin. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

• tietää.

Niissä on suunnitteluvirhe sisäisessä virtalähteessä. Se muodostuu oleelliselta osin kondensaattorista, joka ei kykene tekemään nimellisjännitettä tehoreleen kelalle. Kela toimii näin ollen alijännitealueella. Mikäli kondensaattori hiipuu vähänkään, ei alijännitealueella toimiva rele enää vedä. Näyttö myös pimenee.

Mielenkiintoista seurata miten Devi homman hoitaa. Konkka pitäisi vaihtaa kapasiteetiltaan isommaksi. Tilaan sopisi pieni muuntajakin.

• iluklaukkala
        tietää. kirjoitti:

Niissä on suunnitteluvirhe sisäisessä virtalähteessä. Se muodostuu oleelliselta osin kondensaattorista, joka ei kykene tekemään nimellisjännitettä tehoreleen kelalle. Kela toimii näin ollen alijännitealueella. Mikäli kondensaattori hiipuu vähänkään, ei alijännitealueella toimiva rele enää vedä. Näyttö myös pimenee.

Mielenkiintoista seurata miten Devi homman hoitaa. Konkka pitäisi vaihtaa kapasiteetiltaan isommaksi. Tilaan sopisi pieni muuntajakin.

Ostin pari vuotta sitten talon, jossa on 7 klp Devi 550 termostatteja. Talo on rakennettu 2004/2005. Olen vaihtanut vuosi sitten 2 termaria ja nyt näyttää kolmessa termarissa olevan häikkää. Yksi ei enää lämmitä ollenkaan. Napsuu kokoajan muutaman minuutin välein, jos yrittää vaihtaa lämpötilaa niin palauttaa aikaisemmat säädöt takaisin. Kaksi muuta termaria lämmittää vaikka näytössä oleva lämmitysaika ei ole päällä.

Mihin pitäisi ottaa yhteyttä, kun asennusfirmasta ei ole tietoa? Olen yrittänyt viime vuonna soittaa Devin numeroon, mutta se menee jollekin toisella puolen Suomea olevalle asentajalle.

Olen vaihtanut 2

• *+-+*+*+*+
        iluklaukkala kirjoitti:

Ostin pari vuotta sitten talon, jossa on 7 klp Devi 550 termostatteja. Talo on rakennettu 2004/2005. Olen vaihtanut vuosi sitten 2 termaria ja nyt näyttää kolmessa termarissa olevan häikkää. Yksi ei enää lämmitä ollenkaan. Napsuu kokoajan muutaman minuutin välein, jos yrittää vaihtaa lämpötilaa niin palauttaa aikaisemmat säädöt takaisin. Kaksi muuta termaria lämmittää vaikka näytössä oleva lämmitysaika ei ole päällä.

Mihin pitäisi ottaa yhteyttä, kun asennusfirmasta ei ole tietoa? Olen yrittänyt viime vuonna soittaa Devin numeroon, mutta se menee jollekin toisella puolen Suomea olevalle asentajalle.

Olen vaihtanut 2

asiasta vastaavalle kun soittaa niin syyttää jännitepiikkiä.
        Tuonne kun soitat 020 7569 220 niin kuulet itse selityksen.

• tietää.
        *+-+*+*+*+ kirjoitti:

asiasta vastaavalle kun soittaa niin syyttää jännitepiikkiä.
        Tuonne kun soitat 020 7569 220 niin kuulet itse selityksen.

Nuo jännitepiikit syntyvät itse tapahtuman toiminnasta. Kytkettävässä kaapelissa on induktanssia ja myös syöttävässä johdossa. Kun virtapiiri katkaistaan väkisin, purkautuu induktanssin energia kipinänä. Induktanssi on pieni, mutta antaa kissasähköä vahvemman piikin. Piikit lyövät läpi silloin tällöin termostaatin 1uF konkasta, joka toimittaa virtalähteen etureaktanssin virkaa. Konkan arvo laskee joka kipinästä hieman ja lopuksi se ei kykene tuottamaan riittävää apujännitettä elektroniikalle.

Kyseessä on paska suunnittelu. Tuota kipinöintiä ei ole syöty pois millään hallitusti.

• iluklaukkala kirjoitti:

Olen vaihtanut 2

Voiko noiden Devin termareitten tilalle vaihtaa jotain muuta merkkiä, vai käykö niihin ainoastaa tuo sama merkki,joka ilmeisesti hajoo muutaman vuoden kuluttua?

Voisiko joku asiasta tietävä neuvoa toimenpiteet, miten etenen asiassa, ku asentaneesta yrityksestä ei ole tietoa.

Käytin tosa aikaisemmin nimimerkkiä iluklaukkala

• tietää.
        ilu44 kirjoitti:

Voiko noiden Devin termareitten tilalle vaihtaa jotain muuta merkkiä, vai käykö niihin ainoastaa tuo sama merkki,joka ilmeisesti hajoo muutaman vuoden kuluttua?

Voisiko joku asiasta tietävä neuvoa toimenpiteet, miten etenen asiassa, ku asentaneesta yrityksestä ei ole tietoa.

Ei ole vastaavilla ominaisuuksilla muita termareita.

• tietää.
        tietää. kirjoitti:

Nuo jännitepiikit syntyvät itse tapahtuman toiminnasta. Kytkettävässä kaapelissa on induktanssia ja myös syöttävässä johdossa. Kun virtapiiri katkaistaan väkisin, purkautuu induktanssin energia kipinänä. Induktanssi on pieni, mutta antaa kissasähköä vahvemman piikin. Piikit lyövät läpi silloin tällöin termostaatin 1uF konkasta, joka toimittaa virtalähteen etureaktanssin virkaa. Konkan arvo laskee joka kipinästä hieman ja lopuksi se ei kykene tuottamaan riittävää apujännitettä elektroniikalle.

Kyseessä on paska suunnittelu. Tuota kipinöintiä ei ole syöty pois millään hallitusti.

Tehoreleen koskettimen yli tarvittaisiin RC-piiri tai VDR-C-piiri syömään kipinät. On kummallista ettei Devi hoida hommaa kuntoon.

• Osku.
        ilu44 kirjoitti:

Miksei voisi, muttei vastaavaa älyä ( joka ei aina toimikkaan ) löydy mutta löytyy vähemmän älykkäitä mutta ehkä varmatoimisempia!
        Vaihtamisestako oli kyse vai?
        Olen vaihtanut jälkikasvun lattiasähköllä lämpiävään omakotitaloon kuusi JUSSI kalusteella yksittäis Devi termostaattia takuuna ( ei väylä ), olen saanut vaihdettua nimenomaan siitä sähköliikkeestä mistä olen ne ostanut.
        Pahanpäivän varalle ostin yhden Enston ( Jussi ) katso kuva 59 €
        http://www.sahkobit.fi/verkkokauppa/yhdistelmatermostaatti-yhdistelmatermostaatti-lattiaantu-p-342.html

Kysyin Deviltä voiko Enston termostaatit korvata devillä, vastaus oli kyllä voi!
        >Miksei sitten toisin päin, Devin termostaatit voi korvata vaikka Enston termostaateilla.<

Hei.
        Voit korvata Enston termostaatin jollain muulla ja jos haet "älyä"
        toimintaan, niin suosittelen meidän devireg 550:stä. Termostaattien
        anturit ovat aina merkkikohtaisia eli jos vaihdat termostaatin jonkin muun
        merkkiseen tulee anturikin vaihtaa. Valmistajien anturit taas ovat
        yhteensopivia omien termostaattien kanssa (ainakin meillä). Devireg 550
        maksaa reilun sata euroa ja saatavuus on hyvä ->normaali tuote muiden
        termostaattien rinnalla.
        Kytkennässä pitää huomioida, että 550 pitää kytkeä ehjään sähköön eli
        tulevaa syöttöä ei saa pätkiä keskuksessa päivä/yö -kytkimellä.
        Best regards
        Kimmo Nuortila

• tietää.
        Osku. kirjoitti:

Miksei voisi, muttei vastaavaa älyä ( joka ei aina toimikkaan ) löydy mutta löytyy vähemmän älykkäitä mutta ehkä varmatoimisempia!
        Olen vaihtanut jälkikasvun lattiasähköllä lämpiävään omakotitaloon kuusi JUSSI kalusteella yksittäis Devi termostaattia takuuna ( ei väylä ), olen saanut vaihdettua nimenomaan siitä sähköliikkeestä mistä olen ne ostanut.
        http://www.sahkobit.fi/verkkokauppa/yhdistelmatermostaatti-yhdistelmatermostaatti-lattiaantu-p-342.html

Kysyin Deviltä voiko Enston termostaatit korvata devillä, vastaus oli kyllä voi!
        >Miksei sitten toisin päin, Devin termostaatit voi korvata vaikka Enston termostaateilla.<

Hei.
        termostaattien rinnalla.
        Best regards
        Kimmo Nuortila

Jos Ladan voi korvata Nissanilla niin voiko Nissanin korvata Ladalla?

Vertaus on sikäli huono että Nissanit ovat aika varmatoimisia. Mutta ominaisuuksista on kyse.

• 604878
        ilu44 kirjoitti:

muutkin merkit.Vaihdat termarin la sen anturin.

• tietää.
        604878 kirjoitti:

muutkin merkit.Vaihdat termarin la sen anturin.

Kyse on ominaisuuksista. Mikäli 550-termari on vain on-off-laitteena ilman muita ominaisuuksia, voi sen korvata millä vain. Ihmetellä sopii miksi tuo laite olisi on-off-käytössä.

Mikäli termostaatti hoitaa yösähkön käytön, on keskukseen tehtävä muutoksia "yösähkön" eli varaavuuden käyttämiseksi tavallisella termostaatilla. Yhdistelmätoiminto lattia-huone hoitaa tasaisen lämmön ympäri vuoden. Jos on on-off-termostaatti, pitää olla ulkolämpötilataulukko, jonka mukaan asettaa arvoja termostaatille aamuin illoin. Tai sitten sallii 5-7 asteen muutokset huonelämmössä.

• Hohhoijjaa2211
        tietää. kirjoitti:

Kyse on ominaisuuksista. Mikäli 550-termari on vain on-off-laitteena ilman muita ominaisuuksia, voi sen korvata millä vain. Ihmetellä sopii miksi tuo laite olisi on-off-käytössä.

Mikäli termostaatti hoitaa yösähkön käytön, on keskukseen tehtävä muutoksia "yösähkön" eli varaavuuden käyttämiseksi tavallisella termostaatilla. Yhdistelmätoiminto lattia-huone hoitaa tasaisen lämmön ympäri vuoden. Jos on on-off-termostaatti, pitää olla ulkolämpötilataulukko, jonka mukaan asettaa arvoja termostaatille aamuin illoin. Tai sitten sallii 5-7 asteen muutokset huonelämmössä.

Tottakai voi termostaatin kuin termostaatin korvata melkein millä mallilla vain. Älyä ei voi korvata. Lada on lada näissäkin asioissa. Itse ostin http://www.bunkka.fi/termostaatit/ensto/yhdistelm-termostaatti-16-a-jussi-kalusteille-230-v-ensto

Oli halvempi kuin tuo aikasempi linkki.

• tietää.

• Inssi 61
        Osku. kirjoitti:

Hei.
        termostaattien rinnalla.
        Best regards
        Kimmo Nuortila

Vastauksesi on pitkä ja perusteellinen mutta se ei pidä paikkaansa todellisuuden kanssa. Devi 550 ei kestä vaikka se olisi kytketty ehjään sähköön. Näytöt pimenee, pois ja päälle kytkennät se tekee miten sattuu ilman minkäälaista "älyllistä" toimintaa. Tämän lisäksi ette ota edes kuuleviin korviinne reklamaatiot eikä takuuvaihdot. Tuotteen vikaprosentti on aivan liian iso ja näitä on vaihdettu uusiin/toisiin satoja ja taas satoja.
        Poistakaa tuote markkinoilta tai kehittäkää toimiva termostaatti

• Jääkylmä lattia

8 vuotta vanha talo ja joka syksy pitää vaihtaa 5-7 Devireg 550 termostaattia. Aivan paskoja värkkejä. Onko muita merkkejä mitä suositella?

• kyllä pelittää

no toisaalta (ainakin vielä) vaihteeksi positiivista palautetta 550 :sistä eli minulla niitä on 3 kpl (V.2) suuri tehoisimmissa piireissä kokeilu käytössä ja ne on kyllä toimineet luvatulla tavalla jo vuoden verran.

kannattaa muuten ottaa sellainenkin asia huomioon noiden termostaattien kanssa että se lattiavalun paksuus vaikuttaa hel.vetin paljon siihen termarin toimintaan sekä varsinkin se anturin putkitus / sijainti.

se normi persaukisen rakentajan 8 cm "säästö valu" joka tehtiin määrätyn vähintään 12 cm sijaan, kun betonikin on NIIN kallista, toimii huomattavasti huonommin kuin se määräyksien mukaan tehty tai hieman paremmin. tuossa ohuemmassa laatassa kun ei ole niitä varaavuus ominaisuuksia niin se myös tuntuu huonelämmössä kun laatan lämpö seilaa eestaas ja termostaatit naksuu kuin viimeistä päivää. myöskin olettaa sopii että jos on oiottu laatan paksuudesta niin myöskin laatan alla olevat eriste paksuudet tuskin on sitä mitä pitäisi.

kyllä se vain niin menee paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa = paljon vaan varaavaa massaa niin kyllä nuo 550 :set toimii luvatulla tavalla.

• Perusmalli.

Mulla on nuo DEVIn 550t. Eivät minusta noki hintaansa perusmalleihin verrattuna.

• eki3

Meillä on toistakymmentä näitä samoja paskoja. Kaikki on mennyt rikki alle kymmenessä vuodessa ja useissa paikoissa on hajonnuyt jo toinenkin. Eli ihan paskoja, en voi suositella kenelläkään.

• Anonyymi

Ollaan vaihdoin koko taloon erillaiset elekrooniset "varmat" termarit , asiakas vaati, ilmeisesti säätäminen teki "tuskaa".
      Joten minulla on 10 kpl toimivia devireg tm 550 täydellisiä termareita ja jos joku tarjoo vaikka 20e kpl saa ne omaksi.

0445567055

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      29
      1131
    Aihe