Lihasten epätasainen kehitys

4+11

Mistä johtuu se että tiettyjen lihasryhmien kehittäminen on minulle niin pirun hankalaa ja vaivalloista, ja toisten taas turhankin helppoa? Ja että jollakin kaverilla voi olla ihan päinvastoin asiat? Onko puhtaasti geeneistä kiinni, vai mistä?

Itsellä esimerkiksi ylä- ja alaselkä sekä käsivarsien puolelta hauikset ovat helpoimpia ja vaivattomimpia treenikohteita, mutta esim. rinta ja ojentajat tuottavat valtavasti tuskaa. Jälkimmäisiä treenatessa kehitystä on pirun vaikea saada aikaan, ja niissä myös loukkaantumisriski tuntuu olevan selvästi koholla.

Onko evoluutio ollut niin järkevä että se on tehnyt meidät jo etukäteen soveliaammiksi erilaisia lihasryhmiä vaativiin hommiin? Minulla ilmeisesti esim. vuorikiipeilijän jopiin :D

6

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gqg

      Kyllä se juuri näin on. Toki rintalihasliikkeissä olkapäävaivat on yleisiä kaikilla, koska olkapää on niin huonosti suunniteltu.
      Itse taas en tunnu saavan voimaa selkäpuolelle millään etenkään pystysuuntaan, eli leuanveto on ihan onnetonta.
      Ihmiset on yksilöitä ja sillä selvä.

      • Kyl rintaa pystyy treenaamaan ilman olkapäävaivojaki, kun tekee alusta saakka oikein. Olkanivelet rikotaan liian isoilla painoilla ja puutteellisilla tekniikoilla.
        Muuten komppaan täysin. Itsellä heikoimmin kehittyvät just rinta,, hauikset, kyynärvarret ja etureidet. Lisäks selän suhteen joutuu tasapainoilemaan leveyden ja paksuuden välillä. Leveyttä tulee, mut paksuutta ei.
        Myös liikkeet vaikuttaa siihen miten kehittyy. Otetaan nyt tuo selkä yleistäen: ylhäältä alaspäin suuntautuvat vaikuttaa leveyteen, alhaalta ylöspäin paksuuteen ja edestä taakse molempiin. Edestä taakse liikkeessä (alatalja-soutu) taas liike kohdennetaan halutulle alueelle loppuasennon korkeutta muuttamalla (tuleeko tai kahvat navan vai rinnan korkeudelle. Myös vartalon kulma vaikuttaa. (viitaten mm Supermassa & Uusitalo, Nyyssölä, ym).

        Eli eroja on ja jokainen joutuu painottamaan treeniä omien ominaisuuksien mukaan. Heikommat osa-alueet vaatii enemmän ja kovempaa huolellista treeniä ja myös palautumista. Vahvemmat alueet voi ottaa vähän kevyemmin, mutta kuitenkin huolella ja ajatuksen 'treenaatko lihasta vai liikettä?' kanssa.


      • dr_goodfeel kirjoitti:

        Kyl rintaa pystyy treenaamaan ilman olkapäävaivojaki, kun tekee alusta saakka oikein. Olkanivelet rikotaan liian isoilla painoilla ja puutteellisilla tekniikoilla.
        Muuten komppaan täysin. Itsellä heikoimmin kehittyvät just rinta,, hauikset, kyynärvarret ja etureidet. Lisäks selän suhteen joutuu tasapainoilemaan leveyden ja paksuuden välillä. Leveyttä tulee, mut paksuutta ei.
        Myös liikkeet vaikuttaa siihen miten kehittyy. Otetaan nyt tuo selkä yleistäen: ylhäältä alaspäin suuntautuvat vaikuttaa leveyteen, alhaalta ylöspäin paksuuteen ja edestä taakse molempiin. Edestä taakse liikkeessä (alatalja-soutu) taas liike kohdennetaan halutulle alueelle loppuasennon korkeutta muuttamalla (tuleeko tai kahvat navan vai rinnan korkeudelle. Myös vartalon kulma vaikuttaa. (viitaten mm Supermassa & Uusitalo, Nyyssölä, ym).

        Eli eroja on ja jokainen joutuu painottamaan treeniä omien ominaisuuksien mukaan. Heikommat osa-alueet vaatii enemmän ja kovempaa huolellista treeniä ja myös palautumista. Vahvemmat alueet voi ottaa vähän kevyemmin, mutta kuitenkin huolella ja ajatuksen 'treenaatko lihasta vai liikettä?' kanssa.

        Korjaus: (tuleeko tanko tai kahvat..jne)


    • raw

      Onhan ihmisissä eroja, mutta useasti olen törmännyt siihen, että ongelma on ollut liikkeen suoritus tavassa. Eli "yritetään" kohdistaa, siinä kuitenkaan onnistumatta. Keho kun ottaa sen voiman sieltä missä sitä on, eli jos olet oppinut tekemään liikkeen väärin ja lihakset ovat jo lähteneet kehittymään on sitä vaikea muuttaa ja opetelle tekemään toisella tavalla...

      • Erittäin hyvä pointti :)


    • nivustyrämies

      Minulla helpoiten kehittyy selkä. Teininäki leukojen vetely kehittyi itsestään. 15 leukaa treenaamatta meni. Heikoin kohta on jalat ja nivustyrä vaiva tekee jalkojen treenaamisesta vielä hankalampaa, kun kyykkyä en pysty kunnolla tekee nivustyrä säryn vuoksi. Nivustyrä on kerran leikattu ja edelleen vaivaa, mutta leikkaukseen en halua enää mennä joten varovasti tehtävä eikä isoilla kuormilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe