Mitä tässä sanotaan:

-väliaika-

"Täysi-ikäisillä miehillä ja naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe ilman minkäänlaisia rodusta, kansalaisuudesta tai uskonnosta johtuvia rajoituksia. Heillä on yhtäläiset oikeudet avioliittoon, avioliiton aikana ja sen purkamisen jälkeen."


Tuo on kuulemma jonkinlainen virallisempi julistus menneiltä vuosikymmeniltä, mutta siitä viis.


Kysyn miten ymmärrätte tekstin?
- Onko sen tarkoitus asettaa jotain rajoituksia avioliiton solmimiselle vai pikemminkin vapauttaa niistä, kun puhutaan täysi-ikäisistä ihmisistä?
- Kerrotaanko tekstissä kenen kanssa täysi-ikäisillä miehillä tai naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe?


Lähinnä ihmettelen sitä, että onko minun luetun ymmärtäminen huonoa vai eikö ministeri osaa lukea.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ☆☆☆☆¿¿¿¿

      Tälllasia varten on svellus, puppulausegenraattori niille sm pääministereille
      antamaan fiksun vaikutelman silloin kun tottuden kertominen vaatisikin valehtelemista

    • määmy

      Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus on Yhdistyneiden kansakuntien 10. joulukuuta 1948 kolmannessa yleiskokouksessaan hyväksymä julistus.
      Ei sillo funtsittu pitääks homoje päästä jiftikseen. Oon myös kuullu, et vedotaa tokaan artiklaan, mi kulkee
      "2. artikla. Jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta.
      Mitään erotusta ei myöskään pidä tehdä sen maan tai alueen valtiollisen, hallinnollisen tai kansainvälisen aseman perusteella, johon henkilö kuuluu, olipa tämä alue itsenäinen, huoltohallinnossa, itsehallintoa vailla tai täysivaltaisuudeltaan minkä tahansa muun rajoituksen alainen."

      Tokan artiklan mukaa saa vaavi solmii jiftiksen satavuotiaan kaa.

      https://www.radiohelsinki.fi/artikkeli/10369/?Päivi Räsänen: "Tasa-arvoinen avioliittolaki olisi YK:n ihmisoikeusjulistuksen vastainen"

      Mä ny kässään, et toi 16:sta artikla tarkoittaa miehen ja naisen välist avioliittoo. Toho aikaa homous ol ainaski Suomes rikos tai sairaus.

      Siinpä sopiva jatkotarinan nimi "Rikos ja Sairaus". :C

    • ei ministeri näköjään osaa lukea.

      koska eihän tuossa julistuksessa mainita sanallakaan siitä minkä sukupuolen edustajan kanssa ne täysi-ikäiset miehet ja naiset saavat sen avioliiton solmia.

      huono trolli koko räsänen,

      • ☆☆☆☆♡♡♡♡

        Kappas Murzin kuvaa, ku heitti kissan pihalle, nih hetibsai miehen


        kuhertelua njom njom


    • Aloin miettimään perusteita, joihin sekä puolustajat, että vastustajat vetoavat. Ihmisten keksinät uskonnot ja ihmisten kirjoittamat uskonnolliset tekstit. Ihmisten sopimat lait ja ihmisten sopimat sopimukset.

      Kuka on muiden yläpuolella tietäen absoluuttisen totuuden, mikä peruste on muita parempi tai oikea? Minusta asiasta ei ole muita parempia perusteita vaan kyseessä on mitä suurimmassa määrin miedeasia.

      Tosin minä olen liberaali ja yksilönvapauksia kannattava ihminen enkä ymmärrä, miksi kaksi täysi-ikäistä ja täysivaltaista ihmistä ei saisi tehdä keskenään mitä tahansa, mitä molemmat haluavat. Ei se minusta ole keltään mitään pois. Tai ainakaan minä en haluaisi olla niin heikossa avioliitossa, jonka pohja putoaisi pois, jos homot ja lesbotkin voisivat avioitua. Moni heteroksi itseään nimittävä vissiin haluaa...

    • Tollo sisäministeri maksattaa tolloutensa kirkolla, josta taas eroaa väkeä, vaikka esimerkiksi arkkipiispa ja Helsingin piispa ovat ihan eri linjoilla Räsäskän kanssa. Kristillisdemujen kannatus on 2,5% luokkaa, se on tietty positiivinen seuraus.

      Mä luulen, että höpötys ihmisoikeuksien julistuksesta kielii epätoivosta, eduskunnassa on hyvinkin jo enemmistö sukupuolineutraalin avioliittolain kannalla. Lakivaliokunnan enemmistökin olisi ollut ellei lakia kannattava persurouva olisi jäänyt pois ja antanut paikkansa vastustajasedälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      201
      5220
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      125
      3209
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      143
      2445
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2384
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2002
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1576
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      119
      1531
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1413
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1101
    Aihe