Onko täällä muita joilla on vaikeuksia astua mukavuusalueelta pois? Itse olen hieman ujohko mies ja minulla on usein vaikeuksia kokeilla uusia asioita. Välillä tulee vietettyä illat aivan yksin kun ei yksinkertaisesti uskalla mennä esimerkiksi baareihin, tapahtumiin tai osallistua eri järjestöjen toimintaan. Jos taas uskallan, niin olen aina hermona ja jännitää todella paljon, vaikka olen jo aikaisemmin kokenut näitä samoja asioita.
Onko teillä samanlaisia kokemuksia? Miten tästä pääsisi eroon?
Mukavuusalueelta poistuminen
24
667
Vastaukset
- Fellow-ATM
Sama täällä. Siksi olen mieluummin yksin. Oman tieni herra. Mua väsyttää kaikki tapahtumat ja häslinki. Tietysti aina hetken voi olla kiva tehdä jotain/olla jossain mutta aika äkkiä tulee mitta täyteen.
- Xerostom
En juuri ikinä käy missään sosiaalisessa illanvietossa mutta jos käyn niin esim kerran sain naiselta kommentin suoraan päin näköä että näytän pelokkaalta, epätodellinen tilanne.
- Naisasialooseri.
Minulle taas kerran baarissa nainen sanoi, että sä näytät siltä että sua ahistaa. No kyllähän sitä vähemmästäkin ahdistuu vaikka kännissä olinkin kun istuu nättien naisten kanssa samassa pöydässä ja vielä puhuakin pitäisi
- Xerostom
Naisasialooseri. kirjoitti:
Minulle taas kerran baarissa nainen sanoi, että sä näytät siltä että sua ahistaa. No kyllähän sitä vähemmästäkin ahdistuu vaikka kännissä olinkin kun istuu nättien naisten kanssa samassa pöydässä ja vielä puhuakin pitäisi
Sama juttu, mulla alkoholi ei poista mitään estoja, edelleen olen hiljainen, ujo ja mietin mitä sanoisi tai mitä muut ajattelee.
- Ex PUA
Xerostom kirjoitti:
Sama juttu, mulla alkoholi ei poista mitään estoja, edelleen olen hiljainen, ujo ja mietin mitä sanoisi tai mitä muut ajattelee.
Tämä on totta.
Etenkin laskuhumala on mielestäni huonompi tila vielä kuin vaikka että selvinpäin tekisit lähestymisiä, tai muuten sosialisoisit.
Kunnon rehvakas nousuhumala tosin on kohtalaisen kiva juttu.
Mutta eihän kukaan nyt sellaisessa kondiksessa baarissa ole muutenkaan. Ei näillä hinnoilla!
- Energiavampyyri
Minua ei edes kiinnosta poistua mukavuusalueeltani, miksi pitäisi?
En viihdy ravintoloissa ja suurissa ihmisjoukoissa.
Pidän kotona olemisesta. Kirjan lukemisesta kotisohvalle käpertyneenä, netissä surffailusta ja tv:n katselusta.
Joskus joku harvoista kavereista kutsuu kylään. Menen ja minulla on ihan hauskaa. Kotiin tullessa on kuitenkin helpottunut olo.
Jos joudun viettämään aikaa vähänkään isomman porukan kanssa, kotiin tullessa on hieman uupunut olo, kuin joku olisi imenyt minusta energiaa pois.- biojätevampyyri
Jos elämäsi on kunnossa ja et kaipaa mitään uutta, niin silloin mukavuusaluelta poistuminen ei ole tarpeen. Jotkut ihmiset eivät uskalla tehdä mitään uutta mukavuusalueen ulkopuolelta ja tällöin jää moni asia elämästä kokeilematta. Itse olin tällainen ihminen, mutta sen jälkeen olen "pakottanut" itseni uusiin asioihin ja sieltä on tullut uusia onnistumisen tunteita sekä tuttuja.
- Aitovampyyri
Totta! Asia on erityisen vaikea kun on introvertti ja ujo.
- kiristää haaroista
Poistuin mukavuusalueelta ja laitoin liian pienet kalsarit jalkaan.
- :))
Olet sie ihku,
- sdvsdb
Joo, ei sitä kertakaikkiaan uskalla eikä kehtaa mennä yksin tuonne paikalliseen baariin. Jotenki ahdistaa ku pienellä paikkakunnalla muutenki ja varmaan kaikki tunnistaa ku kadulla käppäilen että "jaa tuo outo tyyppi". Yhtenä kesänä olin rock-tapahtumassa yksinäni ja suorastaan tärisin, yritin siinä jotain jäätelöä syödä ja olla hieromatta sitä pitkin naamaani.
- Järki käteen, Teemu
No eikö olisi syytä mennä hoitoon ja auttaa itseään, jos noin pahat fiilikset on jo.
- aloittaja.
Järki käteen, Teemu kirjoitti:
No eikö olisi syytä mennä hoitoon ja auttaa itseään, jos noin pahat fiilikset on jo.
Eikö löydy muita vaihtoehtoja kuin hoito? Olisi kivaa saada vinkkejä miten itse voisi rohkaistua ilman terapiaa tai lääkkeitä. Terapia on toki hyvää jos pelko tai ahdistus jatkuvasti vaikuttaa normaaliin elämään mutta lievästä ujoudesta ei viitsisi terapiaan mennä.
- jklö
joo, se on just niin että yksinäisestä miehestä ajatellaan kaikkea negatiivista.
- dksjd
Järki käteen, Teemu kirjoitti:
Hauskaa miten normaalit aina luulee että hoitoon ku menee niin toisesta ovesta tulee parantuneena ulos. Ei se vaan niin mene ja vuosia julkisen psyk.hoidon pelleilyä sietäneenä oon menettäny toivon "hoidon" suhteen.
No ei kai siinä muu auta, kun ottaa tavoitteeksi poistua siltä omalta mukavuusalueeltaan. Aluksi vaikka kerran viikossa ja sit lopulta joka päivä. Ja kun huomaa, ettei siihen kuolekaan, niin se alkaa sujua luonnostaan ja lopulta sitä ei edes ajattele.
Mitä se mukavuusalueen ulkopuolinen asia sitten jokaiselle on. Joku voi kokea, että vieraalle puhuminen on paha juttu. No aloittaa vaikka kaupan kassan tervehtimisellä ja päivänjatkojen toivottelulla. Naapuria voi moikata joka päivä. Voi mennä vaikka kuntosalille, siellä on ihmisiä, mutta saa silti treenata yksin.
Voi mennä leffaan tai musakeikalle yksin. Voi lähteä ulkomaille viikonlopuksi. Käydä vieraalla paikkakunnalla baarissa ja selittää olevansa työmatkalla. Voi mennä kansalaisopiston kurssille vaikka kieliä opiskelemaan. Työmatkalla istua bussissa ventovieraan ihmisen viereen... vaihtoehtoja on miljoonia, valitse omasi ja ala elämään!- aloittaja.
Juuri noin täytyy tehdä ja olen tehnytkin. Uskallan paljon enemmän kuin aikaisemmin mutta jostain syystä se jännitys ja epävarmuus pysyy, vaikka olenkin jo uskaltanut käydä tapahtumissa yms. Onneksi tämä ei aina enää estä minua menemästä minnekään tai osallistua tapahtumiin mutta se jännityksen tunne ei ole niin mukava.
aloittaja. kirjoitti:
Juuri noin täytyy tehdä ja olen tehnytkin. Uskallan paljon enemmän kuin aikaisemmin mutta jostain syystä se jännitys ja epävarmuus pysyy, vaikka olenkin jo uskaltanut käydä tapahtumissa yms. Onneksi tämä ei aina enää estä minua menemästä minnekään tai osallistua tapahtumiin mutta se jännityksen tunne ei ole niin mukava.
Ja siksi sitä sanotaankin mukavuusalueelta poistumiseksi :)
Kärsittävä on siinä missä kaikkien muidenkin.
- PohPuhPih
Ei ole vaikeuksia poistua mukavuusalueelta.
Vielä kun, #%&¤, onnistuisi ryömimään sinne takaisin. Tavallaan on, mutta eihän täällä pikkukaupungissa edes ole mitään, minne mennä. Jotain suunnistusjuttuja ja salibändyporukoita vain. Jos epämukavuusalue tarkoittaa sitä, että pitäisi lähteä juttuun joka ei ajatuksena kiinnosta sitten tippaakaan, niin jää kyllä väliin.
- kokeiles jotain
tälläistä..
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288776671628.html?pos=ok-nln - Ex PUA
On paljonkin kokemusta, sitä nyt tuli mm. PUA-aikoina, mutta havaitsin että näemmä he ovat siitä taitavia, että ovat löytäneet keinon tehdä tuon täysin toimimattomasti.
Ongelmana kun että lähestymisahdistus ei välttämättä koskaan poistu, vaan se on vain tauti jota voi hoitaa lähes oireettomaksi - lääkityksenä itsevarmuus, joka voi tulla vain onnistumisista.
Noh, tuhannet torjunnat ja turhat lähestymiset eivät tätä rakenna, päinvastoin, olet kuurin jälkeen yhä pahemassa jamassa kuin ehkä aloittaessasi. Mutta niiden onkin tarkoitus vain myydä sillä sitten uusi tuote ja hoitokeino itseluomaansa ongelmaan.
Muuten ja muissa osa-alueissa olen tuota myös harrastanut, ja tietysti riippuu mitä sillä tarkoitetaan, esim. sen tekemistä mitä on aina halunnut tehdä, niin kyllä, olen tehnyt ja ollut tyytyväinen tuloksiin.- aloittaja.
Aivan. Itselläni ei ole mitään ongelmaa tutustua naiseen ihan vaan kaverina. Se lähestymispelko iskee silloin kun olen kiinnostunut. Treffille pyytäminen on lähes ylipääsemättömän vaikeaa kun ujous iskee. En vaan uskalla pyytää esimerkiksi treffeille ja sitä ei sitten tule yhtään mitään. Noh, ei tässä muuta voi kuin ottaa itseään niskasta kiinni ja yrittää. Kaikki aikanaan, toivottavasti.
- Ex PUA
aloittaja. kirjoitti:
Aivan. Itselläni ei ole mitään ongelmaa tutustua naiseen ihan vaan kaverina. Se lähestymispelko iskee silloin kun olen kiinnostunut. Treffille pyytäminen on lähes ylipääsemättömän vaikeaa kun ujous iskee. En vaan uskalla pyytää esimerkiksi treffeille ja sitä ei sitten tule yhtään mitään. Noh, ei tässä muuta voi kuin ottaa itseään niskasta kiinni ja yrittää. Kaikki aikanaan, toivottavasti.
No tuo juurihan se onkin miehen ongelmana.
Se jostain kumman syystä iskee useammalle miehelle - jopa meille joilla sitä kokemustakin on kertynyt - aina naisen kohdalla että rupeaa menemään pasmat sekaisin.
Se tosin vain osoittaa ettet ole psykopaatti, joten jos se yhtään lohduttaa, niin hyvä. :D
Niken motto: "Just do it" lienee toimiva, mutta helpommin sanottu kuin tehty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 511122
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1471121Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601065Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo79899Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu45844Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55808Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54750Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54745KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71711- 32672