laukka

alkeis ratsastaja

Miten yleensä nostatte laukan todella korkea askelisella hevosella? Kun on ittellä vähän ongelmia nostattaa laukkaa jos hevonen omaa korkea askeliset ravi askeleet ja yleensä yritän nostaa käynnistä laukka mutta se taas johtaa siihen että jännityn hieman ja helposti jarrutan vahingossa ohjista => koska kun jännityn olkapäät hieman nousee ja kädet liikkuvat taaksepäin jolloin ohja kiristyy ja hevonen luulee sen olevan jarruttava apu.. Eli yleensä hevonen pudottaa raviin muutaman jopa yhden laukka askeleen jälkeen, mikä harmittaa minua koska tuon takia en osaa vieläkään oikein istua laukassa.. D:
Yleensä en halua edes nostaa laukkaa jossei hevonen kuuntele minua kunnolla ensin ravissa ja käynnissä mutta ratsastuksen opettaja ei aina huomaa sitä ja hieman painostaa laukkaamaan, haluaisin laukata mutta hevonen on usein lähtenyt kovaa tahtia laukkaamaan niin että peräpää nousee todella korkelle,(siis mikäli se ei ole kuunnellut minua aikaisemmin) jolloin tartun harjasta kiinni ja kumarrun jännityn eteenpäin minkä seurauksena meinaan lentää hepan kaulan yli, vielä en ole lentänyt mutta tuon takia jännityn hieman laukannostoissa tai sitten hevonen ei vain nosta laukkaa paitsi ehkä muiden perään.. Viime tunnilla edistyin jo sen verran että pidin kropan suorassa ja tartuin toisella kädellä "pelkohihnaan" ja hevonen hieman kaahotti mutta pysyin ihan hyvin :) mutta onko mtn vinkkejä?:)

11

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lilli11

      mitä tehdä jos ei uskalla laukata mutta haluaa

      • kopotikopoti

        Nostaa laukan ja totuttelee :-) Se on oikeasti ihanaa! Jos hevonen laukkaa (siis ei mitään ravilaukkaa) niin on kuin olisi keinutuolissa. Voit myös pitää hevosen harjasta kiinni jos et meinaa uskaltaa. Sitten kun pääset laukkaan kunnolla mukaan, niin et enää haluaisi lopettaa laukkaamista! :)


      • laukkaa
        kopotikopoti kirjoitti:

        Nostaa laukan ja totuttelee :-) Se on oikeasti ihanaa! Jos hevonen laukkaa (siis ei mitään ravilaukkaa) niin on kuin olisi keinutuolissa. Voit myös pitää hevosen harjasta kiinni jos et meinaa uskaltaa. Sitten kun pääset laukkaan kunnolla mukaan, niin et enää haluaisi lopettaa laukkaamista! :)

        Laukka on maailman tasasin askellaji! <3 Ja jos ei harjasta uskalla ottaa kiinni, niin sitten satulan etukaaresta. :)


    • laukkaaaaaaa♥

      Kyllä se vielä onnistuu! Itseänikin jännitti laukkaaminen kun aloitin; en saanut hevostani hallittua, hevonen luisui pois uralta ja kaahotteli epämääräistä ympyrää. :/ Mutta sitten eräällä tunnilla en mennytkään sillä alkeiskurssihevosellani ja kas kummaa, laukka tuntui kivalta! Se ensimmäinen heppahöppänä oli vain juossut jotain ravin ja laukan sekoitusta... Mutta voisit ehkä kokeilla jollain vähemmän herkällä hevosella, tai jos kertoisit opettajalle ongelmastasi. Ja opettajalla saattaisi olla hyviä vinkkejä. Kannattaa tosiaan kertoa opettajalle, sillä opettajan tehtävä on opettaa. Sitä paitsi ratsastajat ovat maksavia asiakkaita! ;)

    • laukkapelkoinen :/

      Minulla ei kaiketi ole ongelmia nostaa laukkaa, koska jollakin ihmeellisellä tavalla sain hevosen luulemaan että haluan sen laukkaavan (oltiin vielä kaiken lisäksi maastossa)...XD Kauhea paniikki iski,en tiennyt miten saan hevosen pysähtymään (onneksi olin open ja kaverin kanssa niin ei tarvinnut yksin pysäyttää hevosta, se pysähtyi automaattisesti kun toinen hevonen oli edessä) enkä ole uskaltanut laukata enää tuon jälkeen...

      • lfpsk

        Sun hevonen siis ryösti kaulan? Sitä voi välttää ihan sillä että ennen kuin lähtee maastoon kokeilee hevosta kentällä tai maneesissa, jolloin saa tuntuman hevoseen, sen askeleihin ja hepan temppuihin.. Esim. Itse ratsastan ratsastuskoulumme vanhimmalla suomenhevos tammalla, joka on ikäänsä nähden hyvässä kunnossa. Tullaan muuten hyvin toimeen mutta juurikin laukannostoissa sillä on tapana nykäistä päänsä alas ja pysähtyä.. Viime tunnilla nousi vain kaksi laukkaa ja toinen loppui siihen että hevonen nyppäs päänsä alas :/
        Mutta ensimmäinen laukka oli todella mukavaa, juurikin sellainen keinuhevos laukka :) ja lopetti silloin kun pyysin lopettamaan ja jatkoi jos pyysin jatkamaan hevonen vetää temput ja vain laahustaa eteenpäin.. :|
        Juu tästä tuli taas stoori mut hyvä jos joku jakso lukee


    • hepanomistaja02

      Juttele rataastuksenopettajasi kanssa. Mulla se autto aikaanaan.

      Olen ennenkin jaellut täällä neuvoja rataastamisesta, laukkaamisesta yms., joten tässä muutama vinkki:
      -Nojaa reilusti taakse, pakarat tiukasti kiinni satulassa. Sisäpohje taakse, ulkopohje eteen ja terävästi napautat. Toista tämä käynnissä. Kun hevonen nostaa laukan kiität sitä löysäämällä sisäohjasta.

      Toinen vaihtoehto on, että päästät sisäohjan aivan löysäksi (pidä kuitenkin siitä kiinni) ja tartut "vapaalla kädellä" ns. kauhukahvaan tai -naruun. Näin saat paremmin tukea ja pysyt helpommin kyydissä. Kannattaa harjoitella laukannostoa käynnistä, sitten kun om kokeneempi niin ravista. :)

      • suzu

        Ittellä ei oo oikeestaan koskaan ollu paljookaan apua taaksepäin nojaamisesta ennen laukkaa -> saa mut vain pomppimaan satulassa 2x pahemmin


      • suzu
        suzu kirjoitti:

        Ittellä ei oo oikeestaan koskaan ollu paljookaan apua taaksepäin nojaamisesta ennen laukkaa -> saa mut vain pomppimaan satulassa 2x pahemmin

        Ittellä toiminu enemmänkin puolipidätteet ennen laukkaa, kuuliainen hevonen, sisäohjan löysääminen ennen laukkaa, hyvä eteenpäin pyrkivä ravi hevonen ja pidätteiden ja ohjan löysäämisen jälkeen antanut laukkapohkeet. Kun on vähän kehittyneempi/kokeneempi voi alkaa seurata hevosen jalkoja ravissa. Esim. Oikeaa laukkaa nostaessa (ravista) täytyy hevosen oikean takajalan olla ilmassa (jotta hevonen pystyy nostamaan heti pyynnöstä). Sillä pienellä hetkellä kun oikea takajalka on maassa niin täytyy antaa laukkapohkeet tai nostaa pelkillä istuin luilla(sisäpuolen istuinluulla, tässä tapauksessa oikealla) niin että siirtää oikeaa istuinluuta hieman eteenpäin. Kumminkaan kalistumatta oikealle satulassa.


    • Itsensä satuttajaXD

      Itellä meni joskus aika aloittelijana tasapaino kun yritin saada sitä laukkaan. Se vaan lähti kiitään semmosta ns.ravurinravia, menetin sitte tasapainon ja tipahin. Tuo oli mun eka tippuminen....... Ei siitä muute ees hirveen monta kuukautta:D Mut tuli iha kivat mustelmat :"D

    • APUAvanhukselle

      Mä tarvisin kans apuu :/ eli oon ratsastanu reilu 14 vuotta mut nyt on tullut ongelma yhen tinkerin kaa.. eli tosi kuuliainen ja kiltti. mennee kiltisti ravia pienillä pohkeilla mutta sitte laukka... elikkä ei meinaa nostaa millään laukkaa ja sittenku nostaa ni sit se lähtee ihanku tykinkuula ja jarruja ei löydy.. meinannu jäädä jo auton allekki kerran ku ei sillä oo korvia tai tuntoo suussa ku laukataan... se on jyrännytki mut pari kertaa.. mulla on sen laukan takia murtunu ranne ja nilkka. mut sit jos on lentäny pois selästä laukan aikana nii ei se ikinä jatka matkaa vaa tulee aina puskemaa ja ''pyytämään'' anteeksi. eikä tässä muuta ongelmaa ole kuin se että haluaisin vihdoin päästä etenemään ratsastuksessa kun löytyi noin potentiaalinen ja kaunis tapaus mutta toi laukka... enkä mä pelkää sinne selkää mennä, Kerttu on ehkä maailman kiltein hepone oikeesti... toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkotan. Jajajajaja sit vielä se että Ei ole kenttää tai maneesia että maastossa ja pelloilla meen kun en missään ratsastustallilla käy. Ja tää Kerttu on vähä niinku mun käsissä ku mun pitäs se kouluttaa. onhan se vast 6v mut silti luulis et jotai järkee löytyis vaik onha se varmaa kiva päästä revittelemää :D ja vielä siis EN missään nimessä pelkää putoamista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe