Ihmettelen sitä, miksi niin moni kotoaan pois muuttanut, ja jotkut muutkin, sisustavat kotinsa perus Ikealla? Kodeissa ei näy elämä. Kaikki on uutta ja kiiltävää. Monille ei edes kelpaa perinnetavarat joita vanhemmat haluaisivat tarjota. Ostetaan koko ajan vain uutta ja heivataan vanha roskiin. Tavaroihin ei kiinnytä ja luoda niiden parissa muistoja.
Minulle on tärkeää että kotini tavarat ovat jotain isompaa kuin vain tavaraa. Mummini käsin virkkaama iso päiväpeitto 70-luvulta. Kun äitini muutti kotoaan pois, se sai sen äidiltään. Peitto on ollut käytössä koko lapsuuteni. Kun muutin omaan kämppääni, äiti antoi sen minulle.
Astiani eivät ole vain astioita. Ostin ne 19-vuotiaana kun vietin kesälomani Espanjassa. Aina kun katson astioitani, tuo ihana kesä palaa muistiin. Siinä muutama esimerkki.
Sieluton koti
41
295
Vastaukset
- Ikisinkku M
Ikean suosio perustuu hintaan, ei kukaan sitä halua mutta on helppo hankkia ja hyljätä tarvittaessa. Itsekään en ihan lastulevyvirityksistä tykkää, mieluummin kokopuuta, koivuviilua tms. mutta kyllä minusta silti kodin tunnelma tulee ihmisistä, ei niinkään esineistä.
- kokopuu on erijuttu
"koivuviilu" tarkoittaa ohuella koivuviilulla päällystettyä kaluste- tai lastulevyä :D
- Ikisinkku M
kokopuu on erijuttu kirjoitti:
"koivuviilu" tarkoittaa ohuella koivuviilulla päällystettyä kaluste- tai lastulevyä :D
Ei kun niin joo onkin, sorry, tarkoitin tietysti koivuvaneria, se on parempi kuin se päällystetty lastulevy.
- multitool
kokopuu on erijuttu kirjoitti:
Juolahti tuosta, kun kuvastoissa nykyään mainostetaan "massiivipuuta", se tarkoittaa aiiiika usein kumipuuta. Tulikohan tuossa 90-luvun lopulla se tietynnäköinen ruokaryhmä siitä väsättynä markkinoille. Samoilta seuduilta ruvettiin sitten raahaamaan myös muitakin kumipuusta väsättyjä kalusteita. Äkkiseltään kumipuu näyttää "massiivisen arvokkaalta" mitä se ei tokikaan ole. Petsilläkin toki osuutensa ulkonäköön.
Ei taida löytyä mitään Ikeasta ostettua minun kotoani. Sohvan virkaa toimittava talonpoikaissänky on 1800-luvun lopulla jonkun isoisoisän käsin tekemä, lipasto isäni 1950-luvulla tekemä, samoin kirstu jossa säilytän osaa kirjoistani. Nojatuoli ja kukkapöytä on ystävän äidin kuolinpesästä saatuja, kirjahylly teetettiin aikoinaan puusepällä mittojen mukaan. Sänky on jotain Isku/Asko/mikälie -perusmallistoa, samoin ruokailutilan pöytä. Tuoleja on ainakin kierrätyskeskuksesta.
Ihan mistä tahansa en enää tavaroita hanki luettuani tarpeeksi kauhukertomuksia niiden kautta leviävistä syöpäläisistä :(Olen päättänyt olla kiintymättä materiaan. Vaikka omistukseeni onkin vuosien mittaan ajautunut suvun perinne-esineitä, kykenisin silti jättämään kaiken irtaimen ja aloittamaan aivan alusta. Muistoesineet ovat jotenkin mielestäni turhia, muistot kulkevat mukana ilmankin. En voisi ikinä unohtaa ihmistä, joka on elämääni vaikuttanut, vaikka jonkun häneltä saamani esineen olenkin laittanut kiertoon.
- 5+15
Sohvaa ja runkopatjaa lukuunottamatta kotini on antiikkia. Tavallinen perusantiikki on laadukkaampaa ja kauniimpaa kuin nykyajan huonekalut, eikä hintakaan ole päätähuimaava.
Ikea kuitenkin puolustaa paikaansa. Sillä on hyviä käytännöllisiä pikku oivalluksia ja erinomaistakin tavaraa lisukepuolella. Mepit ja muut ulkomaan keikkatyöläiset saavat yhdellä käynnillä kämppänsä kalustettua ja usein jopa määrärahan puitteissa, Ikea on kaikkialla. Lisäksi ulkomailla asuva suomalainen löytää Ikeasta välttämättömyystuotteita kuten näkkileipää ja lakritsia.Totta kyllä tuokin, että on Ikealla jotain hauskoja pikkujuttuja, joita voisi ehkä ostaakin. Mutta eipä sitä nyt kaikkea tarvitse saada mitä haluaisi, ja toisaalta on monesti hauskempi yrittää kehitellä itse vastaavanlaisia ratkaisuja käytettävissä olevien materiaalien pohjalta kuin vain hoitaa homma tylsästi ja luovuuttaan hyödyntämättä rahalla.
No minä en ainakaan kotoa muuttaessani ollut niin rikas että olisin pystynyt omaa kämppääni uusilla tavaroilla sisustamaan, vaan oli vähän pakko kelvata sen mitä lapsuudenkodista sai mukaansa, ja sitten täydennellä kirppislöydöillä.
Toisaalta luulisin ettei myöskään kukaan ns. sisustusharrastaja mihinkään ikeaan sortuisi kuin kustannussyistä pakon edessä, jos ei kirppikseltä sopivaa kalustetta löydy. Sen verran ainakin naistenlehdissä tuntuu esiintyvän kammoksuntaa semmoista epämuodikasta persoonattomuutta kohtaan.- 9+4
Vielä pahempi on Maskun kalustetalo :D Alemmas ei kai tässä maassa voi mennä.
- Kіs-kіsu
Kirjattomat kodit on sieluttomia. Minimalistinen sisustus on tiettyyn rajaan saakka ok, mutta joskus kyllä ihmettelen, että mitä ihmiset kotonaan tekevät, vai eikö ne vietä siellä aikaa ollenkaan. Yksikin rakennusinsinööri oli ylpeä itse suunnittelemastaan talosta, mutta ei siellä mitään ollut. Ilmankos kaipasi naisen lämpöä.
- Ikisinkku M
Minullepa on joskus sanottu että minun luokse on mukava tulla kun tuntuu kodilta. Vaikka ne puitteet ei olisi valtavat voi siihen tunnelmaan itse vaikuttaa, ei pidä liian kliiniseksi tai laitosmaiseksi tehdä.
"Kirjattomat kodit on sieluttomia."
Precis. Olin ihan haltioitunut kun menin Jännämieheni luo ensimmäisen kerran ja huomasin, että hänellä on kirjoja enemmän kuin tuplasti omiini verrattuna (ja minullakin niitä on sentään reilusti toistakymmentä hyllymetriä vaikka osa onkin varastossa). Vielä parempaa oli huomata, että meillä oli paljon samoja kirjoja ja/tai kirjoja, jotka kiinnostivat molempia.
Lukevat miehet- Ikisinkku M
helka kirjoitti:
Precis. Olin ihan haltioitunut kun menin Jännämieheni luo ensimmäisen kerran ja huomasin, että hänellä on kirjoja enemmän kuin tuplasti omiini verrattuna (ja minullakin niitä on sentään reilusti toistakymmentä hyllymetriä vaikka osa onkin varastossa). Vielä parempaa oli huomata, että meillä oli paljon samoja kirjoja ja/tai kirjoja, jotka kiinnostivat molempia.
Lukevat miehet"Olin ihan haltioitunut kun..."
Haltioissaan Helka tarkasti kirjahyllyn, sisustuksen laadukkuuden (=hinta), vilkaisi auton ja kysäisi onko kesämökkiä?, venettä? Miehen arvomaailma vaikutti olevan kunnossa, romanssi voi alkaa :D Ikisinkku M kirjoitti:
"Olin ihan haltioitunut kun..."
Haltioissaan Helka tarkasti kirjahyllyn, sisustuksen laadukkuuden (=hinta), vilkaisi auton ja kysäisi onko kesämökkiä?, venettä? Miehen arvomaailma vaikutti olevan kunnossa, romanssi voi alkaa :DAinoastaan kirjahylly kiinnosti.
En ole muuttamassa yhteen tai muuten hyötymässä hänestä. Itse maksan matkakulut hänen luokseen ja viikonloppujen ruuat maksellaan jotakuinkin puoleksi.- Ikisinkku M
helka kirjoitti:
Ainoastaan kirjahylly kiinnosti.
En ole muuttamassa yhteen tai muuten hyötymässä hänestä. Itse maksan matkakulut hänen luokseen ja viikonloppujen ruuat maksellaan jotakuinkin puoleksi.Juu, en oikeasti sinun ajatellutkaan olevan omaisuuden perään mutta en vaan malttanut olla mainitsematta :D
Ikisinkku M kirjoitti:
Juu, en oikeasti sinun ajatellutkaan olevan omaisuuden perään mutta en vaan malttanut olla mainitsematta :D
Ikisinkku leikkii pelimiestä! ;)
- Ikisinkku M
helka kirjoitti:
Ikisinkku leikkii pelimiestä! ;)
Näin helppoako se muka on :D
- Kіs-kіsu
Ikisinkku M kirjoitti:
Minullepa on joskus sanottu että minun luokse on mukava tulla kun tuntuu kodilta. Vaikka ne puitteet ei olisi valtavat voi siihen tunnelmaan itse vaikuttaa, ei pidä liian kliiniseksi tai laitosmaiseksi tehdä.
Mitäs sulla siellä on? Kirjoja, räsymattoja vai kaappikelloja ;)
Ikisinkku M kirjoitti:
Näin helppoako se muka on :D
Tilannetaju, huumori, supliikki. Normaalit sosiaaliset taidot. Niin helppoa se on ;)
helka kirjoitti:
Lukevat miehetMonesti ihmiset joilla on hylly täynnä kirjoja eivät ole lukeneet niistä puoliakaan.
- ryppis
Kirjahyllyt näyttävät kyllä kivoilta sisustuselementeiltä, mutta ovatko ne lopulta kuinka oleellisia? Jos kirjan lukee kerran ja laittaa hyllyyn, mitä siitä hyötyy? Ymmärrän kyllä, että hakuteoksia ja sellaisia kirjoja, joiden pariin palaa säilytetään hyllyssä, mutta kirjastot ja sähkölukulaitteet ajavat kyllä aika hyvin asiansa, jos oikeasti on kiinnostunut kirjojen lukemisestakin.
- PohPuhPih
outsider1 kirjoitti:
Monesti ihmiset joilla on hylly täynnä kirjoja eivät ole lukeneet niistä puoliakaan.
Niin?
- Ikisinkku M
Kіs-kіsu kirjoitti:
Mitäs sulla siellä on? Kirjoja, räsymattoja vai kaappikelloja ;)
Kirjoja ei ole kovin paljon kun käytän kirjaston palveluita, olisiko pari hyllymetriä ja niistäkin osa kuivaa asiatekstiä. Mattoja ei ole oikeastaan kuin yksi kun pidän niitä vähän niinkuin pölynkerääjänä eikä kaappikelloakaan ole. Luon lämpimän tunnelman olematta turhantarkka siivouksessa ja siinä että kaiken pitäisi olla viivasuoraan tiptop sekä tietysti olemalla oma mukava itseni, ettehän te sitä usko tietenkään mutta jos nyt tulisit kainaloon päikkäreille eipä olisi kodikkaampaa kolosta mailmassa.
- Ikisinkku M
helka kirjoitti:
Tilannetaju, huumori, supliikki. Normaalit sosiaaliset taidot. Niin helppoa se on ;)
Eihän meillä palstan miehillä ole normaaleja sosiaalisia taitoja ja huumorikin on useiimiten huonoa teidän palstan naisten mukaan vaikka kyllä meitä ätmejä aina naurattaa nämä jutut :D
- Aarreaittani
ryppis kirjoitti:
Kirjahyllyt näyttävät kyllä kivoilta sisustuselementeiltä, mutta ovatko ne lopulta kuinka oleellisia? Jos kirjan lukee kerran ja laittaa hyllyyn, mitä siitä hyötyy? Ymmärrän kyllä, että hakuteoksia ja sellaisia kirjoja, joiden pariin palaa säilytetään hyllyssä, mutta kirjastot ja sähkölukulaitteet ajavat kyllä aika hyvin asiansa, jos oikeasti on kiinnostunut kirjojen lukemisestakin.
En minäkään kirjoja ostele. Harvaa kirjaa luen toiste. Tuntuisi rahan tuhlaukselta maksaa jostain mitä käyttää vain kerran. Olenkin kirjaston vakiasiakas.
- Kіs-kіsu
Ikisinkku M kirjoitti:
Kirjoja ei ole kovin paljon kun käytän kirjaston palveluita, olisiko pari hyllymetriä ja niistäkin osa kuivaa asiatekstiä. Mattoja ei ole oikeastaan kuin yksi kun pidän niitä vähän niinkuin pölynkerääjänä eikä kaappikelloakaan ole. Luon lämpimän tunnelman olematta turhantarkka siivouksessa ja siinä että kaiken pitäisi olla viivasuoraan tiptop sekä tietysti olemalla oma mukava itseni, ettehän te sitä usko tietenkään mutta jos nyt tulisit kainaloon päikkäreille eipä olisi kodikkaampaa kolosta mailmassa.
No edes jotain tuikkuja?
Tuun päikyille mutta sen jälkeen pitäis olla jotain ruokaa. Minkä takia päikkäreiden jälkeen on aina kauhea nälkä mutta aamulla ei? - Ikisinkku M
Kіs-kіsu kirjoitti:
No edes jotain tuikkuja?
Tuun päikyille mutta sen jälkeen pitäis olla jotain ruokaa. Minkä takia päikkäreiden jälkeen on aina kauhea nälkä mutta aamulla ei?Pari kynttilää näyttää tuolla keittiössä olevan mutta eipä noita itseksensä tule juuri polteltua, naisvieraita odottelevat tai ehkä sitten kuukauden päästä muistan poltella joulufiiliksissä.
Mulla ainakin menee niin että kun on oppinut siihen rytmiin ettei aamulla paljon syö niin vatsa herää vasta joskus kymmenen jälkeen. Pakkasesta kyllä aina jotain syötävää löytyy ja jos naisvieras tulee niin kyllä kai sitä tuorettakin evästä voi laittaa. Päikyt oli kyllä kiva, lämpimällä villapaidan kainalolla tai sitten voisi tuo oksitosiininen vaihotehto olla vielä mukavampi ainkin minusta, tiedä sitten laskisiko se verenpaine, luultavammin nousisi :)
http://www.talouselama.fi/uutiset/nyt se on tutkittu tallainen yoasu on terveellisin/a2279024 - Kіs-kіsu
Ikisinkku M kirjoitti:
Pari kynttilää näyttää tuolla keittiössä olevan mutta eipä noita itseksensä tule juuri polteltua, naisvieraita odottelevat tai ehkä sitten kuukauden päästä muistan poltella joulufiiliksissä.
Mulla ainakin menee niin että kun on oppinut siihen rytmiin ettei aamulla paljon syö niin vatsa herää vasta joskus kymmenen jälkeen. Pakkasesta kyllä aina jotain syötävää löytyy ja jos naisvieras tulee niin kyllä kai sitä tuorettakin evästä voi laittaa. Päikyt oli kyllä kiva, lämpimällä villapaidan kainalolla tai sitten voisi tuo oksitosiininen vaihotehto olla vielä mukavampi ainkin minusta, tiedä sitten laskisiko se verenpaine, luultavammin nousisi :)
http://www.talouselama.fi/uutiset/nyt se on tutkittu tallainen yoasu on terveellisin/a2279024En usko tohon alasti nukkumiseen. Ainakin villasukat pitää olla. Ehkäisevät myös verenpaineen nousua :)
- Ikisinkku M
Kіs-kіsu kirjoitti:
En usko tohon alasti nukkumiseen. Ainakin villasukat pitää olla. Ehkäisevät myös verenpaineen nousua :)
Villasukat toki voidaan pitää, laitoinkin juuri jalkaan kun kerran sanoit :)
- Aarreaittani
Olen ilmeisesti yliarvioinut Ikean valtaa ihmisten unelmakotina. Hyvä niin.
Kyllä minullakin on ikeaa, esim.runkopatja. - _karina_
Pidän pelkistetystä modernista tyylistä ja inhoan kaikkea vanhaa. Ikea sopisi mulle ehkä tyyliltä mutta ei laadulta...sieltä taitaa olla yksi lipasto hankittu.
- köyhien kersa
Ei mulle kukaan mitää perinnetavaraa ole koskaan tarjonnut. Ei mulla ole edes sukua, jolta mitään periä ja kotoa tuli käytännössä mukaan oman huoneen sänky ja pöytä, joilla mentiin rahan puutteessa vielä monen monta vuotta. Erikseen piti ostaa lipasto, jota ei ollut aiemmin.
- mmmnnnbbbbbbbb
Meikällä taitaa olla vain kolme kaupasta ostettua huonekalua, konttorituoli ja kaksi tv-tasoa ja muut haalittu ties mistä mm. kierrätyksestä.
Mulla on mun mummun ja vaarin vanha lipasto ja astioita, jotka sain heiltä silloin, kun muutin kotoa pois. Sit mulla on ihan mielettömän hieno tamminen 1800-luvulta peräisin oleva vaatekaappi ja sohva.
Aika paljon tuunaan ja entisöinkin itse huonekaluja ja kalusteita. Keittiön kaapit maalasin ja vaihdoin vetimet, kun näytti niin "standardikeittiöltä". Pöydän maalasin ja päällystin tuolit uudelleen sisustukseen sopivaksi. Vanhat parvekekalusteetkin tuunasin uuteen uskoon. Ei aina tarvi ostaa uutta, kun voi kunnostaa vanhaa ja lopputulos on paljon persoonallisempi :)
Tykkään yhdistää vanhaa ja modernia. Ikeasta mulla on oikeastaan vaan jotain petivaatteita ja vessan matto.- Reipas Mies
Jääkaappi, full-size baarikaappi, biljardi pöytä, sohva jossa aikuinen mies mahtuu jalat suorana nukkumaan ja moottoripyörä. Ja narikka ajovaatteille jotka saavat naiset kipinöimään myskin aromillaan.
Siinä on täydellisen asunnon sisustus. - Ex PUA
Lukeudun myös tavaranostalgikkoihin, ja olen vakaasti sitä mieltä, että ihan liian usein vanhaa ja toimivaa heitetään pois vain siksi koska jokin on uutta.
Minulla on toki pakolliset, uudet aineelliset hyväkkeet aina litteistä televisioista ja näyttöruuduista muuhun sellaiseen, mutta myös tietysti kokoelma kirjallisuutta, lehtiä, levyjä, soittimia jne. Ja vaikka joistakin jutuista olisin valmis luopumaan, niin kyllä se olis nainen joka lähtisi, jos etenkin noihin jälkimmäisiin koittaisi kajota (muistan kun salakuuntelin kahvilassa kahta naista, joista toinen kertoi miten sai miehensä myymään rumpunsa, mutta toisaalta kertoi ottaneensa joltakin panoeinolta numeron - tämän kaveri sanoi että sitä voi käyttä pahanpäivän varalla - tälläisiä huoriako miehen kannattaa kumartaa?)
Ja ainiin, myös baarikaappi löytyy, vieläpä pulloin jotka eivät ole ihan kitattu loppuun. No mitäs...? Ikea on halpaa ja halvan ostaminen taas tulee ajan mittaan kalliiksi ja kallis taas on laadukasta:D
- joku taso sentään
minä en kierrätyksestä ota mitään vanhaa sontaa haluan uuden ja se on minun omani ja rikon mieluummin kuin vien kirrätykseen no rikkinäisen vien roskalavalle ja en ymmärrä sitä miksi jotkut haluavat vanhan sohvan miksi entinen luopui siitä oksensiko siihen vai virtsasiko siihen jopa paskansi siihen vai onko ollut mädäntynyt ihminen siinä haluan uuden en halua toisten pershikeä
Heh... Sisustaminen. Se on homoille. :D
- 4+5
Mulla on ikeaa, on antiikkia, on kirjoja on täyspuuta, kiveä, marmoria ja tummaa lattiaa, tunnelmavalaistusta, pellavaa ja samettia. Valokuvia. Äänilevyjä. Villamattoja. Koskaan ei ole kotiani sanottu sieluttomaksi. Kodin sielu rakentuu muista asioista kuin sisuskaluista, ei kirjoista ja muusta hölynpölystä. Ei edes ikeasta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706644
- 594512
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283198- 613017
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161905Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271576- 151574
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381505- 341379
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471303