Taloyhtiöni lämmitystolppa toimii kenkkuilevasti autoani kohtaan. Autossani on sisällä lämmitin, joka hurahtaa käyntiin, kun auton laittaa johdon päähän lämmitykseen. Taloyhtiöni tolpassa tätä ei kuitenkaan tapahdu, mutta työpaikalla sen sijaan toimii. Olen kokeillut mm. partakoneen laturilla ja kännykänlaturilla, että taloyhtiöni tolppa toimii, ts. laturit ovat alkaneet lataamaan. Mutta miksi ei sitten suostu autoani lämmittämään?
Lämmitystolppa ei toimi kunnolla
24
8796
Vastaukset
- ---
Yleensä nois tolpissa on kielletty sisätilanlämmitin kun palaa pääsulakkeet kun viis autoo kuluttaa 5x2000w..
- Anonyymi
"Yleensä nois tolpissa on kielletty sisätilanlämmitin"
Typerissä paikoissa on kielletty kokonaan sisätilanlämmitin.
Fiksummissa paikoissa, jos tehorajoitukselle on tarvetta, maksimi sallittu teho on ilmoitettu: maksimikuormitus X wattia / autopaikka.
Esim. vuokratussa kerrostalon yhteydessä olevassa parkkipaikassa on näin, vuokrasopimuksessa lukee: Max. 1250 W / autopaikka.
Akkulaturi: 184 W (Anto max 10 A, max 14,7V, oletettu hyötysuhde 80%)
Moottorilämmitin: 300 W
Max. sisätilalämmittimelle sallittu teho on siis: 1250 - (184 300) = 766 W.
Jos siis jättää auton verkkovirtaan kytketyksi ilman jatkuvaa valvontaa, niin se on 1250W max eikä yhtään enempää.
Samassa tolpassa on 2 pistorasiaa siis 2 vierekkäiselle autolle.
Jos katsoo tuon naapurin pistorasian ajastimen, ettei siinä ole virtaa päällä eikä vähään aikaan kytkeydykään päälle, niin voi tilapäisesti käyttää 2500W, mutta tällöin ei voi poistua auton luota, koska jos poistut, mistä tiedät, jos naapuri tuleekin omalle autolleen ja aktivoi oman autonsa lämmityksen, jolloin kokonaiskuormitus onkin sitten liikaa, ja silloin voi parkkipaikka-alueen pääsulake palaa, jolloin jäävät useat autot kokonaan ilman lämmitystä.
Eli käytännössä siis sisätilalämmittimen 600W asentoa voi käyttää, mutta 1200W asentoa ei voi käyttää ilman jatkuvaa valvontaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Yleensä nois tolpissa on kielletty sisätilanlämmitin"
Typerissä paikoissa on kielletty kokonaan sisätilanlämmitin.
Fiksummissa paikoissa, jos tehorajoitukselle on tarvetta, maksimi sallittu teho on ilmoitettu: maksimikuormitus X wattia / autopaikka.
Esim. vuokratussa kerrostalon yhteydessä olevassa parkkipaikassa on näin, vuokrasopimuksessa lukee: Max. 1250 W / autopaikka.
Akkulaturi: 184 W (Anto max 10 A, max 14,7V, oletettu hyötysuhde 80%)
Moottorilämmitin: 300 W
Max. sisätilalämmittimelle sallittu teho on siis: 1250 - (184 300) = 766 W.
Jos siis jättää auton verkkovirtaan kytketyksi ilman jatkuvaa valvontaa, niin se on 1250W max eikä yhtään enempää.
Samassa tolpassa on 2 pistorasiaa siis 2 vierekkäiselle autolle.
Jos katsoo tuon naapurin pistorasian ajastimen, ettei siinä ole virtaa päällä eikä vähään aikaan kytkeydykään päälle, niin voi tilapäisesti käyttää 2500W, mutta tällöin ei voi poistua auton luota, koska jos poistut, mistä tiedät, jos naapuri tuleekin omalle autolleen ja aktivoi oman autonsa lämmityksen, jolloin kokonaiskuormitus onkin sitten liikaa, ja silloin voi parkkipaikka-alueen pääsulake palaa, jolloin jäävät useat autot kokonaan ilman lämmitystä.
Eli käytännössä siis sisätilalämmittimen 600W asentoa voi käyttää, mutta 1200W asentoa ei voi käyttää ilman jatkuvaa valvontaa.Ei missään enään myydä 600 W sisälämmittimiä.
- ...
Kiellothan ei tunnetusti koske kaikkia. Työpaikankin parkkipaikalla suurimmalla osalla on lumisateella lasit sulana, niin kauan kuin sulakkeet kuorman kestävät, vaikka sisälämppäreiden käyttö on kielletty moneen kertaan.
Olisi ainakin fiksua käyttää sitä sisälämmitintä edes osateholla. Parempi se vähempi mutta varma lämpökin kuin kokonaan kylmä auto. - Jema67
Tuskin tässä nyt mikään sulake on palanut jos muut laitteet siinä rasiassa toimii.
- rfgvb4
Minua tässä nyt eniten mietyttää se, että toimiiko ylipäätään auton lämmitys, vaikka sisätilalämmitin ei hurahda päälle. Kyllä se sisältä kylmä auto ja ikkunoiden putsaaminen lumesta minulle mielummin kelpaa kuin se, että joutuisin autoa lämmittämättä raiskaamaan sen käyntiin. Sitä tässä olen yrittänyt hakea, että miten saisin tuon nyt selville, kun tolppa ja auton lämmitys toimivat eri tilanteissa, mutta ei keskenään.
Terv, aloitusviestin kirjoittanut.- ei huoleta
Jaa minun ei tarvitse raiskaamalla sitä käynnistää vaan senkun käännän avaimesta. ihan sama mitä moottori tykkää, auto on ajamista varten tehty eikä joka puolella ole pistorasioita. ei ole yhtään moottoria hajonnut. aamulla 10-15min tyhjäkäynti ennen lähtöä kovalla pakkasella.
- Anonyymi
Pieni vinkki:
Defan ja/tai Calixin sisäpistorasiayksikkö (tai ainakin osa niistä, versiosta riippuen) on uskomattoman huonoa suunnittelua !
Jos puristat yhteen sisäpistorasiayksikköä ja sille tulevaa kaapelia, luultavasti sisätilalämmittimesi toimii (ainakin sen hetken kun jatkat em. puristamista)... hyvällä onnella voi jäädäkin toimimaan.
Mutta kun sisäpistorasiayksikkö ja sille tulevaa kaapeli vähänkin pääsevät liikahtamaan toisiinsa nähden, voi olla, että virran tulo sisätilapistorasiasta katkeaa.
Jo siis virta jää puristamisen jälkeen päälle, sulje auton ovi autosta poistuttuasi mahdollisimman varovasti, kuitenkin siten, että oven lukko naksahtaa "ovi kiinni" -asentoon.
Hyvällä onnella saat ehkä virran jäämään päälle. Mitään takeita siitä, että se pysyykin päällä, ei valitettavasti ole.
Viranomaisvaatimukset on lähinnä se, että sähköliitokset eivät saa aiheuttaa sähköiskua eivätkä tulipaloa, mutta niiden ei tarvitse toimia.
Tämä onkin lainsäädännön vika: miksei vaadita myös toimivuutta, ja sitä, että yritys, joka valmistaa toimimattoman tuotteen, on asiakkaaseen nähden korvausvelvollinen ilman aikarajaa.
Ja tuotevastuulakikin on vesitetty vaatimuksella: Vahingon määrä on oltava vähintään 395,25 €, jotta oikeus tuotevastuulain mukaiseen korvaukseen syntyisi.
Eli jos jostain löytäisi sisätilanlämmittimen, jota ei mistään saa alle 400€, niin silloin jos pätkivä virta rikkoo tuon sisätilanlämmittimen, niin sen pätkivän osan vallmistajalta / maahantuojalta / myyjältä voisi vaatia tuotevastuulain mukaista korvausta.
Mutta jos kilpaileva liike X myy samaa (esim. 419€) lämmitintä 395€, niin korvausvelvollisuutta ei synny, koska esim. maahantuoja voi silloin sanoa: käy ostamassa uusi lämmitin liikkeestä X, jossa se maksaa 395€ ja jää siten alle korvausrajan.
Ja ikään kuin tässä ei olisi tarpeeksi harmia kuluttajalle, on lakiin jätetty toinenkin porsaanreikä: Hallitus voi asetuksella säätää laissa määrätyn minimirajan korottamisesta.
Eli jos se viallinen kontakti polttaa koko auton, sitten voit saada korvausta (jollei auto ole aivan ikivanha), mutta jos se hajottaa vain sisätilalämmittimen, tyypillisesti jäät ilman korvausta, koska hajonneen sisätilalämmittimen arvo on alle 395,25 €.
- kysyvä ei tieltä eks
Kyllä minä kokeilisin vielä jollain luotettavalla mittarilla tuleeko taloyhtiön tolppaan sähkö, nuo laturit ei ainakaan millään perusteella sitä ole. Taloyhtiön kiinteistöhuolto porukalla luulisi olevan jo oikeat kamppeet luotettavaan jännitteen toteamiseen.
- sdfghnjmzsxcvb
Häh? Jos partakone ja kännykkä alkavat latautumaan, niin miten niin "nuo laturit ei ainakaan millään perusteella sitä ole". Ihan yhtälailla nekin sähköä tarvitsevat toimiakseen.
Soitin aikanaan talkkarille asiasta, vastauksena tuli tarkastuksen jälkeen "sulake oli lauennut", kun oli sen käynyt tarkastamassa. - kysyvä ei tieltä eksy
sdfghnjmzsxcvb kirjoitti:
Häh? Jos partakone ja kännykkä alkavat latautumaan, niin miten niin "nuo laturit ei ainakaan millään perusteella sitä ole". Ihan yhtälailla nekin sähköä tarvitsevat toimiakseen.
Soitin aikanaan talkkarille asiasta, vastauksena tuli tarkastuksen jälkeen "sulake oli lauennut", kun oli sen käynyt tarkastamassa.Meinaatkos että sähköasentajat ja muutkin sähkön kanssa tekemisissä olevat toteaa jännitteettömyyden partakoneen- tai kännykänlaturilla? Voin kertoa että heillä on siihen tarkoitukseen sopivat testerit ja laitteet.
Aina tarkistetaan jännitteettömyys luotettavalla mittauksella ja sitä ei partakoneen- ja kännykänlaturi ole.
- hölmömpi
Jotain vikaahan siinä tolpassa on. Yleensä ottaen sisätilan lämmittimiähän ei sinänsä ole kielletty. Nykyisin tolpat kestää kyllä molemmat. Jos joku muu laite ylesityisi, yhtälailla sen voisi kieltää.
itse käytän mieluummin sisätilan lämmitintä kuin lohkolämppäriä. - sdfghnjmzsxcvb
Tähän on nyt saatu uusi yllättävä käänne. Laitoin auton johdon päähän vanhempieni luona (ihan normaalisti talon seinässä olevasta pistorasiasta), auto ei hurahtanut sielläkään lämmittimen kanssa käyntiin. Eli tilanne on se, että toistaiseksi auton lämmitin (ja itse auto?) toimii johdon päässä vian työpaikan lämmitystolpassa. Mistä vika kannattaisi nyt paikantaa?
- sitroen.
Vaihda lääkkeesi lääkärin määräämiin.
- sdfghnjmzsxcva
Kysyppä, jos saisit muuttaa työpaikalle asumaan. Sillähän se ongelmasi olisi ratkaistu.
- mielenkiintoiset oir
Onko niin että työpaikallasi ei ole vikavirtasuojaa? taasen vanhemmillasi ja taloyhtiössäsi olisi tällaiset.
Sinun autossa saattaa olla maavuoto lämmityspiirissä. mielenkiintoiset oir kirjoitti:
Onko niin että työpaikallasi ei ole vikavirtasuojaa? taasen vanhemmillasi ja taloyhtiössäsi olisi tällaiset.
Sinun autossa saattaa olla maavuoto lämmityspiirissä.Noin asia on 96 %:lla varmuudella. Mökillä minullakin vikavirtakytkin laukaisee, kun tulpan työntää pistorasiaan, laukaisuraja raja lienee alle 30mA. Mutta kun kytkimen virittää tulpan ollessa rasiassa, niin jää päälle.
Kannattaa putsata ja kuivata auton pistorasia ja liitosjohdon tulppa. Pieni vuotovirta
laukaisee sen vikavirtakytkimen siinä tolpassa.
- volttiampeeri
Kyllä sisätilan lämmitin on hyvä keksintö, sen käyttöä vain jotkut taloyhtiöissä asuvat ihmiset pyrkivät rajoittamaan, meilläkin sitä ovat saaneet käyttää vain hallituksen jäsenet, kyllä minäkin ainakin käytän sitä tarvittaessa, tosin on tultu kysymään että onko minulla sisälämmitin autossa, olen sanonut että kyllä on, en ole sille muutakaan käyttöä keksinyt, ja mitä varten niitä valmistetaan jos sen käyttö on kielletty.
- "turhat" kiellot
Näitä essonvaareja riittää.
Vanhoissa taloyhtiöissä tolpat & kaapelointi on mitoitettu pelkästään lohkolämmittimille. Alkuperäisissä tolpissa on saattanut olla pelkästään 1x10 A tai jopa 1x6 A sulake kahdelle autolle. Mikä, just ja just, riittää kahdelle lohkolämmittimelle. Onnellisemmassa tapauksessa mitoitus on 1x16 A per 2 autoa.
Vanhuuttaan hapantuneet tolpat on saatettu uusia. Uudet tolpat ovat tientenkin nykypäivän normaalimallia eli molemmilla paikoilla on omat 10 tai 16 A sulakkeet/johdonsuojat. Näyttää siltä, kuin voisi ihan hyvin käyttää lohkoa jopa 2 kW sisätilanlämmitintä, mutta muutostyössä onkin nuukailtu ja kaapelointi on edelleen alkuperäinen ja kestää kuormaa vain 0,6...1,8 kW/auto.
Toki mulkqvistit pystyy käyttämään vaikka 2 kW sisätilanlämmitintä.... mutta tällainen mulqvist kuormittaa kaapeleita yhtä paljon kuin 5 pelkän lohkolämmittimen käyttäjää. Kun saman sulakeryhmän taakse osuu pari klp näitä, palaa ryhmäjohtoa suojaava sulake. - kilowattitunti
On se hyvä keksintö, itsekkin käytän sitä jo, kun ulkolämmöt aamuisin lähenee nollaa. Mutta onko se niin vaikea tajuta, miksi monissa taloyhtiöissä sen käyttö on kielletty? Ei sitä nuukuuttaan tai ilkeyttään kielletä. Ja jos kielletään, koskee myös hallituksen jäseniä. Jos ei koske, sitten hallituksen jäsenet vaihtoon.
Toisaalta, ei ole hirveästi ollut tunkua taloyhtiöiden hallituksiin. Jos joku täysjärkinen niihin paskahommiin uhrautuu, niin eikös jotain "extraakin" olisi ansainnut;) - Anonyymi
kilowattitunti kirjoitti:
On se hyvä keksintö, itsekkin käytän sitä jo, kun ulkolämmöt aamuisin lähenee nollaa. Mutta onko se niin vaikea tajuta, miksi monissa taloyhtiöissä sen käyttö on kielletty? Ei sitä nuukuuttaan tai ilkeyttään kielletä. Ja jos kielletään, koskee myös hallituksen jäseniä. Jos ei koske, sitten hallituksen jäsenet vaihtoon.
Toisaalta, ei ole hirveästi ollut tunkua taloyhtiöiden hallituksiin. Jos joku täysjärkinen niihin paskahommiin uhrautuu, niin eikös jotain "extraakin" olisi ansainnut;)Se extra on kokouspalkkiot tai vuosikorvaus.
- palele sitten,p-le!
Vit---ako vikisette! Laittakaa Eberi ja ylläpito laturi niin ongelma poistuuu.... vaan on
han se niinkin,että 500:n eken kotterolla ajavalle ei ole siihen varaa joten:- no jos sellasen
Montakohan kymppiä sellanen Eberi maksaa, Hofhreenihan niitä näyttää mainostavan?
- Anonyymi
Garon tolppa.
Suojakytkin asento pitää olla mikä?
Nythän ei sisälämmitintä pidä edes asentaa kun energia on kortilla ja muutenkin vähän sama kuin olisi Paljua ostamassa eli no no
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723