Mihin seurakuntaan liityn?

Kirkkopakoa miettivä

Suomen tunnustuksellinen luterilainen kirkko? Löysin tälläisen wikipediasta. On siis eronnut aikanaan luterilaisesta kirkosta omaksi kirkkokunnakseen koska on pitänyt luterilaista kirkkoa niin maallisena. Suomen tunnustuksellisen luterilaisen kirkon jäsenmäärät ovat hyvin pieniä ja nopealla läpivilkaiskulla olin ymmärtävinäni että tämäkin kirkkokunta on jakaantunut kolmeen vielä pienempään kirkkokuntaan.

Suomen tunnustuksellisen luterilaisen kirkon perustajien ajatus tuntuu olevan lähellä omaani: kaivataan luterilaisuutta joka pitää kiinni Raamatun sanasta.

Toinen tärkeä asia minulle on lapsikaste tai siis se että minut on lapsena kastettu ja pidän kastettani pätevänä. En siis koe voivani liittyä helluntailaisuuteen tai muuhun aikuiskaste-suuntaukseen koska olen jo kerran ihan oikeasti kastettu vauvana.

Täten minulle jää vaihtoehdoksi ortodoksisuus, katolisuus ja ehkäpä suomen tunnustuksellinen luterilainen kirkko. Onko vielä muita seurakuntia joissa kyseinen saamani luterilainen kaste kelpaisi? Kertokaahan jos tiedätte? Haluaa kuulua johonkin seurakuntaan.

78

1276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gg11

Minäkin mietin mihin liittyä

• 13+11

Käy Luther säätiön sivuilla. Sieltä voit kuunnella saarnoja.

On raamatullisia.

Nykypiispojen poispotkimaa porukkaa kun enää ei voi olla apostolisessa uskossa nykypapit.

Jos jätän evlutkirkon niin se voisi olla se.

• menkää sinne

Aivan. Tämä Luther-säätiö eli Lähetyshiippakunta on tosi hyvä. Olen myös kuunnellut joitakin jumalanpalveluksia heiltä netissä ja lukenut tekstejä. Joistakin teksteistä tulee mieleen ne vanhemmat tekstit tai kirjat, joita on osunut joskus käteen jossakin, joissa 1950-1960-1970-luvun papit ovat kirjoittaneet hyviä teoksia. Niissä on eräänlainen paimenen henki ja huolehtivuus, ja on tervettä luterilaisuutta. Jumalanpalvelus on hyvä, ei pätkitä virsiä jne. ja saarna on pitempi ja minä, joka en yleensä saarna jaksaa millään kuunnella, jaksoinpa kuunnella.

Tässä on jotain todella kiinnostavaa, tällaisellekin, joka ei sinänsä tiedä mitä ajattelisi naispappeudesta enkä pidä sitäkään sinänsä vääränä. Ihmettelen aina, miksi ihmiset eivät mene sinne. En sitten kai tunne niin hyviä näitä luterilaisen kirkon piirejä, ja täten ihmettelen, miksi valitetaan eikä mennä sinne, kun siellä näemmä on jo ihan hyvä kirkko muodostumassa. Miksi se ei siis kelpaa, kun se kelpaisi minullekin, joka sinänsä hyväksyn naispappeuden? Lähden kuitenkin vasta sitten, kun meillä koko evl.kirkko hajaantuu ja tuhoutuu ja uskontunnustuskin jätetään.

• 1234567...
        menkää sinne kirjoitti:

Aivan. Tämä Luther-säätiö eli Lähetyshiippakunta on tosi hyvä. Olen myös kuunnellut joitakin jumalanpalveluksia heiltä netissä ja lukenut tekstejä. Joistakin teksteistä tulee mieleen ne vanhemmat tekstit tai kirjat, joita on osunut joskus käteen jossakin, joissa 1950-1960-1970-luvun papit ovat kirjoittaneet hyviä teoksia. Niissä on eräänlainen paimenen henki ja huolehtivuus, ja on tervettä luterilaisuutta. Jumalanpalvelus on hyvä, ei pätkitä virsiä jne. ja saarna on pitempi ja minä, joka en yleensä saarna jaksaa millään kuunnella, jaksoinpa kuunnella.

Tässä on jotain todella kiinnostavaa, tällaisellekin, joka ei sinänsä tiedä mitä ajattelisi naispappeudesta enkä pidä sitäkään sinänsä vääränä. Ihmettelen aina, miksi ihmiset eivät mene sinne. En sitten kai tunne niin hyviä näitä luterilaisen kirkon piirejä, ja täten ihmettelen, miksi valitetaan eikä mennä sinne, kun siellä näemmä on jo ihan hyvä kirkko muodostumassa. Miksi se ei siis kelpaa, kun se kelpaisi minullekin, joka sinänsä hyväksyn naispappeuden? Lähden kuitenkin vasta sitten, kun meillä koko evl.kirkko hajaantuu ja tuhoutuu ja uskontunnustuskin jätetään.

Valitettavasti Luthersäätiökin on eksissä, eikä ymmärrä, että sapatti kuuluu myöskin Uudenliiton kristityille.
        Kymmenkäskyn laista, eikä yhtäkään käskyä tule purkaa tai muuttaa toiseksi.
        Kymmenenkäskyn laki on kasvattaja Kristukseen, ja ne on ikuiset ja muuttamattomat.

Näin Raamatussa: Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.

• menkää sinne
        1234567... kirjoitti:

Valitettavasti Luthersäätiökin on eksissä, eikä ymmärrä, että sapatti kuuluu myöskin Uudenliiton kristityille.
        Kymmenenkäskyn laki on kasvattaja Kristukseen, ja ne on ikuiset ja muuttamattomat.

Näin Raamatussa: Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.

Tule sinä pois erehdyksestäsi. Koko kristinusko perustuu Jeesuksen ylösnousemukseen ja ylösnousemuspäivä oli sunnuntai. On ymmärrettävää, että se on juhlapyhämme, meidän kristityiden, alusta saakka.

• menkää sinne
        1234567... kirjoitti:

Toki tässä en voi olla hiukan heittämättä huulta ja keventää tunnelmaa, onpa Jumala hyvin järjestänyt, sillä muistaakseni tuo Lähetyshiippakunta vuokraa tiloja Adventistikirkolta, sillä heillä on eri päivänä pyhäpäivä. Hyvin järjestetty! Muutenhan se ei kävisikään päinsä. MIstä he sitten saisivat tilat?

Joten en nyt ota nokkiini sinun huomautuksestasi, ja kiitos muille suuresta armostaan, kun vuokraavat heille tiloja. (Toisaalta pitäisikö heitä varoittaa, siinä on vaarakin, sapatti-henkenne voi tarttua heihinkin. Siinä tapauksessa, jos tarve tulisi liittyä muualle kuin ev.lutiin, liittyisin sitten katoliseen.)

• ttkkl
        1234567... kirjoitti:

Pidä sabatti pyhänä!' Uusi Testamentti ei tee kiistakysynystä lepopaivästä! Vaan apostlit päättivät,että pakanakristityt viettävät sunnuntaita lepopäivänä, joka mainittu esimerkiski Kahdentoista Apostolin opetuksessa ja Barnabaaan kirjeessä, ja syynä oli tuossa päätöksessä, etteivät pakanakristityt haaksirikkoutuisi Mooseksan lakiin menemällä synagoogiin ilman ympärileikkausta, josta apostolien kokous heidät vapautti! Apostoli Paavalihan haaksirikkoutui tuon takia, kun juutalaiset luulivat hänen vieneen temppeliin ympärileikkaamattomia! Lukekaa vaikka Apostolien teoista tuo! Apostolien opetus ja Barnabaan kirje löytyy Apostolisien isien kirjasta. Ovat apostoleista seuraavat kirkon opettajat n. 2. vuosisadalla jKrs.

• 1234567... kirjoitti:

1234567... sanoi :

• kiinnostu nut
        pertsa2012 kirjoitti:

1234567... sanoi :

Millainen on kuvain palvelukielto ? Kiitän muuten kommentista. Olen harkinnut Luther-Säätiöön liittymistä.
        Toisaalta minulla ei ole hengenhätä, joten voin hyvin kierrellä eri seurakunnissa ja kuunnella kaikkea, miettiä ja verrata Raamattuun.
        Rahaa saa vasta se, kun löytyy oikeaa kannustettavaa.

Millainen on Raamatussa kuvainpalvelukielto?
        Ja mitkä typistetyt käskyt? Millaiset ovat typistämättömät ?

• kiinnostu nut kirjoitti:

Millainen on kuvain palvelukielto ? Kiitän muuten kommentista. Olen harkinnut Luther-Säätiöön liittymistä.
        Toisaalta minulla ei ole hengenhätä, joten voin hyvin kierrellä eri seurakunnissa ja kuunnella kaikkea, miettiä ja verrata Raamattuun.
        Rahaa saa vasta se, kun löytyy oikeaa kannustettavaa.

Ja mitkä typistetyt käskyt? Millaiset ovat typistämättömät ?

kiinnostu nut sanoi :

Katolinen kirkko poisti toisen käskyn (kuvainpalvelukielto) ja jotta
        käskyjen lukumäärä olisi pysynyt samana , jaettiin kymmenes käsky "puoliksi" kahteen suurinpiirtein
        samamerkityksisiin osiin , ja muita käskyjä siirrettiin pykälän verran ensimmäisen käskyn suuntaan - kas
        simsalabim - kuvainpalvelukielto hävisi,mutta käskyt ensimmäisen ja 10:nnen välissä ovat luterilaisilla
        ja katolisilla eri järjestyksessä kuin muilla kirkkokunnilla.
        _____
        "Millainen on Raamatussa kuvainpalvelukielto?"

Tälläinen :
        http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=58

2. Käsky
        5:8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

5. MOOSEKSEN KIRJA
        1.
        5:6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        5:7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        5:9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        5:10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        5:11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
        5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
        5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
        5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        5:17 Älä tapa.
        5:18 Älä tee huorin.
        5:19 Älä varasta.
        5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

• 1234567...
        menkää sinne kirjoitti:

Tule sinä pois erehdyksestäsi. Koko kristinusko perustuu Jeesuksen ylösnousemukseen ja ylösnousemuspäivä oli sunnuntai. On ymmärrettävää, että se on juhlapyhämme, meidän kristityiden, alusta saakka.

Nimimerkille menkää sinne. . . Heitä pois PEITE silmiltäsi, että näkisit ja ymmärtäisit !

EV.LUT. Katekismus vuodelta 1948. Artikkeli: Sapatti ja sunnuntai: Sunnuntai alkoi VÄHITELLEN muodostua kristittyjen tärkeimmäksi juhlapäiväksi syrjäyttäen lopulta täysin lauantaisen sapatin vieton.

Wikipedia Sunnuntai.
        Juutalaisen sapatinvieton merkitys on myöhemmin siirretty sunnuntaihin. Tämä tapahtui roomalaiskatolisen kirkon toimesta Laodikean kirkolliskokouksessa 400-luvun alkupuolella. Tätä ennen sekä juutalaiset, että kristityt viettivät pyhäpäivänään sapattia lauantaita.
        Kirkkohistorioitsijoiden mukaan ensimmäisellä vuosisadalla myös KAIKKI kristilliset seurakunnat viettivät sapattia lepopäivänään.
        300-luvun alussa alkoi Rooman seurakunnasta muotoutua Valtion kirkko, mikä sai loppuhuipennuksensa 500-luvun alussa.
        Näiden muutosten lomassa kirkko muokkautui osittain silloisen yhteiskunnan mukaisesti. Yksi muutos oli se, että kirkko lopetti sapatin vieton ja SIIRTYI viettämään lepopäivänään ja jumalanpalveluspäivänään sunnuntaita, JONKA KEISARI KONSTANTIINUS OLI JO MÄÄRÄNNYT Rooman valtakunnan viralliseksi lepopäiväksi.
        Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. JOLLOIN KATOLISESSA LAODIKEAN KONSIILISSA PAAVI LIBERIUKSEN JOHDOLLA KEHOITETTIIN KIRKON JÄSENIÄ SAPATIN SIJASTA ALKAMAAN KUNNIOITTAMAAN SUNNUNTAITA.

Kuten olen kirjoitellut KAIKKI nämä muutokset ovat tapahtuneet VÄHITELLEN, kuten sunnuntain pyhäksi aikaansaaminen, naispappeus, ja homo ja lesboliitot, kaikki nämä muutokset VÄHITELLEN. Kaikki muutokset ihmisten aikaansaamia !

Joka ei pidä Jumalan käskyjä, ei ole Hänen omansa !

• AAMEN !
        1234567... kirjoitti:

Nimimerkille menkää sinne. . . Heitä pois PEITE silmiltäsi, että näkisit ja ymmärtäisit !

EV.LUT. Katekismus vuodelta 1948. Artikkeli: Sapatti ja sunnuntai: Sunnuntai alkoi VÄHITELLEN muodostua kristittyjen tärkeimmäksi juhlapäiväksi syrjäyttäen lopulta täysin lauantaisen sapatin vieton.

Wikipedia Sunnuntai.
        Juutalaisen sapatinvieton merkitys on myöhemmin siirretty sunnuntaihin. Tämä tapahtui roomalaiskatolisen kirkon toimesta Laodikean kirkolliskokouksessa 400-luvun alkupuolella. Tätä ennen sekä juutalaiset, että kristityt viettivät pyhäpäivänään sapattia lauantaita.
        Kirkkohistorioitsijoiden mukaan ensimmäisellä vuosisadalla myös KAIKKI kristilliset seurakunnat viettivät sapattia lepopäivänään.
        300-luvun alussa alkoi Rooman seurakunnasta muotoutua Valtion kirkko, mikä sai loppuhuipennuksensa 500-luvun alussa.
        Näiden muutosten lomassa kirkko muokkautui osittain silloisen yhteiskunnan mukaisesti. Yksi muutos oli se, että kirkko lopetti sapatin vieton ja SIIRTYI viettämään lepopäivänään ja jumalanpalveluspäivänään sunnuntaita, JONKA KEISARI KONSTANTIINUS OLI JO MÄÄRÄNNYT Rooman valtakunnan viralliseksi lepopäiväksi.
        Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. JOLLOIN KATOLISESSA LAODIKEAN KONSIILISSA PAAVI LIBERIUKSEN JOHDOLLA KEHOITETTIIN KIRKON JÄSENIÄ SAPATIN SIJASTA ALKAMAAN KUNNIOITTAMAAN SUNNUNTAITA.

Kuten olen kirjoitellut KAIKKI nämä muutokset ovat tapahtuneet VÄHITELLEN, kuten sunnuntain pyhäksi aikaansaaminen, naispappeus, ja homo ja lesboliitot, kaikki nämä muutokset VÄHITELLEN. Kaikki muutokset ihmisten aikaansaamia !

Joka ei pidä Jumalan käskyjä, ei ole Hänen omansa !

Tähän sanotaa AAMEN !

• sinne siis

Voisit harkita muslimiksi kääntymistä. Niiden joukoissa ei homot juhli. Ja muuta Venäjälle myös. Ne inhoo homoja, niin kuin sinäkin.

• sissiarmeijaan tarvi

Aivan, ja tiettävästi esimerkiksi Lähi-idän vuoristoseuduilla on sellaisia islamin lahkoyhteisöjä, jotka saattaisivat kiinnostaa erityisesti luterilaisia, siellä voisi löytää hengellisen kodin moni eksynyt sielu ja palata islamiin, taistelemaan kansan sissiarmeijaan tarvitaan aina lisää uutta verta!

• tuuba humppa
        sissiarmeijaan tarvi kirjoitti:

Aivan, ja tiettävästi esimerkiksi Lähi-idän vuoristoseuduilla on sellaisia islamin lahkoyhteisöjä, jotka saattaisivat kiinnostaa erityisesti luterilaisia, siellä voisi löytää hengellisen kodin moni eksynyt sielu ja palata islamiin, taistelemaan kansan sissiarmeijaan tarvitaan aina lisää uutta verta!

Mitäpä ne homot ja homohyysärit muuta osaa kun tuhoa esittää muille. Itse ovat jo tuhoon tuomitut.
        Eipä yllätä.

• merkki pyllyyn

Mitäs jos lähetetään homot sinne? Heitähän on onneksi vähemmistö eivätkä pärjäisi kuitenkaan omin päiten täällä.

• vdvfvfvfvfbfg

Itse en liittyisi sen paremmin ortodoksiseen kuin katoliseen kirkkoon, koska niissä on piirteitä, jotka ovat mielestäni epäterveitä. Esimerkiksi ikonien pitäminen ihmeitä tekevinä sekä Marian ja pyhimysten palvonta ovat näitä seikkoja.

"Pelastusarmeijassa ei ole kasteen tai ehtoollisen kaltaisia sakramentteja. Armeijan jäsenet kieltäytyvät alkoholista, huumeista, tupakasta ja uhkapelistä. On tavallista, että suuri osa jäsenistä kuuluu kussakin maassa valtionkirkkoon tai muuten hallitsevaan kirkkokuntaan, Suomessa luterilaiseen kirkkoon."
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pelastusarmeija

Luther-Säätiö taitaa olla yksi hyvä vaihtoehto. Pelastusarmeijan sakramentittomuus oli minulle yllätys.

Vapaat suunnat eivät ole sinulle vaihtoehto, jos et halua mennä uskovien kasteelle.

Siunausta etsintääsi! tv. ex ev.lut, nyk. hellari

• korjaus

"sekä Marian ja pyhimysten palvonta"

Siinä taas väärää tietoa -" kunnioitus", on korrekti termi.

Kannattaa lukea kirkkojen omia sivuja, jotta oppi menee oikein.

• vdvfvfvfvfbfg
        korjaus kirjoitti:

"sekä Marian ja pyhimysten palvonta"

Siinä taas väärää tietoa -" kunnioitus", on korrekti termi.

Kannattaa lukea kirkkojen omia sivuja, jotta oppi menee oikein.

Mielestäni Marian ja pyhimysten ja ikonien rukoileminen on enemmän kuin pelkkää kunnioitusta. Jäi mainitsematta Paavi "Jumalan sijaisena" maan päällä.

• korjaus
        vdvfvfvfvfbfg kirjoitti:

Mielestäni Marian ja pyhimysten ja ikonien rukoileminen on enemmän kuin pelkkää kunnioitusta. Jäi mainitsematta Paavi "Jumalan sijaisena" maan päällä.

"Paavi "Jumalan sijaisena"

Senkin olet keksinyt itse.

• pertsa2012
        korjaus kirjoitti:

"Paavi "Jumalan sijaisena"

Senkin olet keksinyt itse.

http://leppavirta.adventist.fi/peto
        Yksi paavin nimikkeistä on Vicarius Filii Dei, eli ”Jumalan Pojan sijainen, ” ”Katolisten mielestä kirkolla, joka on näkyvä yhteisö, on oltava myös näkyvä pää.”

• pötyä, Pertsa

• pötyä, Pertsa kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vicarius_filii_dei
        “Todellisuudessa tämä ei kuitenkaan ole koskaan kuulunut paavin arvonimiin”

Tuossa on vähän niistä paavin arvonimistä :

http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavi#Arvonimet
        Arvonimet
        Nimitystä paavi käytetään täydellisen arvonimen sijaan, joka kuuluu: Rooman piispa, Jeesuksen Kristuksen sijainen, apostolien ruhtinaan seuraaja, yleismaailmallisen kirkon pää ja ylin paimen, lännen patriarkka, Italian priimas, Rooman kirkkoprovinssin arkkipiispa ja metropoliitta, Vatikaanivaltion hallitsija, Jumalan palvelijoiden palvelija. Latinaksi nämä arvonimet ovat: Episcopus Romanus, Vicarius Christi, Successor principis apostolorum, Caput universalis ecclesiae, Pontifex Maximus, Primatus Italiae, Archiepiscopus ac metropolitanus provinciae ecclesiasticae Romanae, Princeps sui iuris civitatis Vaticanae, Servus Servorum Dei. Arvonimi Patriarcha Occidentis, "lännen patriarkka" poistettiin virallisesta arvonimiluettelosta maaliskuussa 2006.
        Sana paavi perustuu alun perin kreikan sanaan πάπ(π)ας, "pappas" (isä), josta syntyi latinankielinen muoto "papa". Sana on tullut suomeen ruotsin kautta ("påve"). Kreikassa ja Venäjällä pappeja kutsutaan edelleen sanalla "pappas", ja sana on sukua myös suomen sanalle "pappi". Paavi (papa) on yhä eräiden toistenkin kirkkojen kuin katolisen kirkon päämiehen yksi arvonimistä, erityisesti niin sanottujen orientaalisten kirkkojen piirissä (katso esimerkiksi Aleksandrian koptilais-ortodoksinen kirkko) sekä ortodoksisen Aleksandrian patriarkan Theodoros II:n arvonimi.

• korjaus
        pertsa2012 kirjoitti:

http://leppavirta.adventist.fi/peto
        Yksi paavin nimikkeistä on Vicarius Filii Dei, eli ”Jumalan Pojan sijainen, ” ”Katolisten mielestä kirkolla, joka on näkyvä yhteisö, on oltava myös näkyvä pää.”

"Yksi paavin nimikkeistä on Vicarius Filii Dei,"

Pertsa, ei sinun kannata adventistien harhautuksia lukea, siellä riittää väärää infoa. Jos haluat tietää jotain katolisesta kirkosta, on parasta lukea katolisen kirkon omia sivuja.

Paavilla ei ole, eikä ole koskaan ollut tuota arvonimeä. Tuota sepitelmää levitellään, jotta kirjaimista saataisiin Pedon luku 666. Adventistit eivät sinulle kerro, että luku saadaan myös nimestä Ellen White ja monesta, monesta muusta nimestä.

Jokaisella kirkolla on pää ja organisaatio. Hengellinen pää on Kristus, korkein piispa on Rooman piispa.

• korjaus kirjoitti:

"Yksi paavin nimikkeistä on Vicarius Filii Dei,"

Pertsa, ei sinun kannata adventistien harhautuksia lukea, siellä riittää väärää infoa. Jos haluat tietää jotain katolisesta kirkosta, on parasta lukea katolisen kirkon omia sivuja.

Paavilla ei ole, eikä ole koskaan ollut tuota arvonimeä. Tuota sepitelmää levitellään, jotta kirjaimista saataisiin Pedon luku 666. Adventistit eivät sinulle kerro, että luku saadaan myös nimestä Ellen White ja monesta, monesta muusta nimestä.

Jokaisella kirkolla on pää ja organisaatio. Hengellinen pää on Kristus, korkein piispa on Rooman piispa.

korjaus
        _______
        Katso korjauskirjoitukseni :

http://keskustelu.suomi24.fi/node/13032669/#comment-74448036

Sanonnan merkitys kuitenkin pysyy likimain samana.

• korjaus
        pertsa2012 kirjoitti:

korjaus
        _______
        Katso korjauskirjoitukseni :

http://keskustelu.suomi24.fi/node/13032669/#comment-74448036

Sanonnan merkitys kuitenkin pysyy likimain samana.

Paavi, Rooman piispa, on apostoli Pietarin aseman perijä. Jeesus antoi Pietarille tehtävän:

15. Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Ruoki minun karitsoitani".
        16. Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Kaitse minun lampaitani".
        17. Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani. Joh. 21

Jeesuksen ollessa maan päällä hän oli lauman kaitsija. Jeesuksen noustua taivaaseen, lauman kaitsenta uskottiin apostoli Pietarille. Tästä tämä virkanimike.

• lisätietoa
        korjaus kirjoitti:

Paavi, Rooman piispa, on apostoli Pietarin aseman perijä. Jeesus antoi Pietarille tehtävän:

15. Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Ruoki minun karitsoitani".
        16. Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Kaitse minun lampaitani".
        17. Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani. Joh. 21

Jeesuksen ollessa maan päällä hän oli lauman kaitsija. Jeesuksen noustua taivaaseen, lauman kaitsenta uskottiin apostoli Pietarille. Tästä tämä virkanimike.

Jeesus sanoi itse, että kun hän lähtee, tulee seurakuntia ohjaamaan pyhä henki. Sitä etsivät monet ja siihen kompastuvat monet, kun luulevat olevansa jotain ja eivät ole.
        Siksi on niin monta uskontoa ja suuntausta, kun heiltä puuttuu jotain oleellista.
        Se oleellinen on se, että voi kokea Jumalansanan julistuksessa turvallisen olon, puhtaan ja pahuudesta poistetun.
        Siksipä on kolmiyhteinen Jumala. Isä poika ja pyhähenki.
        Mikään piispa tai paavi ei ole yhtään mitään. Pelkkiä katsojia ja anojia.
        Silti olisi hyvä, että he ovat tarkkana oppien suhteen (ev.lutissa on mennyt mönkään).

• selkeät vaihtoehdot

"Suomen tunnustuksellisen luterilaisen kirkon jäsenmäärät ovat hyvin pieniä "

Tuo ei ole elinvoimainen ryhmä. Jos haluat Lutheria tutustu Lähetyshiippakuntaan. Jos haluat alkuperäistä, apostolista maailmanlaajaa kristillisyyttä valitse ortodoksia tai katolilaisuus. Niissä oppi pysyy apostolisena.

Kaikilla on omat sivunsa. Sieltä saat faktaa.

Kannattaa kirkkoa vaihtaessa tutustua paikan päällä. Vanhat kirkot ovat yhdelle ja toiselle olleet juuri oikea paikka.

• Tule mulaan universaalinen Seurakunta joka on Jeesus ja joka ei ihmiset johtaa vaan Jumala ja saat olla Hänen Seurakunnassa jos uskot että Jeesus on seurakunta ja sen pää täällä maan päällä. Siihen kuuluu kaikki tosi Uskovaiset jotka Uskovat Häneen.

• selkeät vaihtoehdot

Jeesus käskee apostoleita kastamaan ja opettamaan, joten ehdottomasti kehoitan jokaista liittymään johonkin kirkkoon.

Kirkot ovat yhteisöjä, joissa jokainen uskoa kuinka tiukasti tahansa. Mikään kirkko tuskin täyttää 100 prosenttisesti kaikkien jäsentensä unelmia. Tämä on realismia.

Suuri osa luterilaisista käy hyvin harvoin kirkossa. Heitä ei oppiasiat kiinnosta. Heille tuo luterilainen lähikirkko on sopiva.

• vdvfvfvfvfbfg
        selkeät vaihtoehdot kirjoitti:

Jeesus käskee apostoleita kastamaan ja opettamaan, joten ehdottomasti kehoitan jokaista liittymään johonkin kirkkoon.

Kirkot ovat yhteisöjä, joissa jokainen uskoa kuinka tiukasti tahansa. Mikään kirkko tuskin täyttää 100 prosenttisesti kaikkien jäsentensä unelmia. Tämä on realismia.

Suuri osa luterilaisista käy hyvin harvoin kirkossa. Heitä ei oppiasiat kiinnosta. Heille tuo luterilainen lähikirkko on sopiva.

"Suuri osa luterilaisista käy hyvin harvoin kirkossa. Heitä ei oppiasiat kiinnosta. Heille tuo luterilainen lähikirkko on sopiva."

Jos ajatellaan - yllättäen - ihmisen sielun pelastusta, ihmisen tuudittaminen luuloon, että kirkon jäsenyys ja lapsikaste pelastaa ja vie taivaaseen, on hirveä petos.

Kehotan liittymään Raamatun opetuksiin perustuvaan kristilliseen seurakuntaan, jossa synti saarnataan synniksi ja synnit ilmoitetaan anteeksi annetuiksi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä.

Älkää eksykö kirkon maallistuneisiin herätysliikkeisiin, Jehovan todistajiin, mormoneihin, itämaisiin uskontoihin, teosofeihin, ruusuristiläisiin tms.

Toivotan teille kaikille siunausta ja voimaa Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa! Taistelu on alkanut.

• selkeät vaihtoehdot
        vdvfvfvfvfbfg kirjoitti:

"Suuri osa luterilaisista käy hyvin harvoin kirkossa. Heitä ei oppiasiat kiinnosta. Heille tuo luterilainen lähikirkko on sopiva."

Jos ajatellaan - yllättäen - ihmisen sielun pelastusta, ihmisen tuudittaminen luuloon, että kirkon jäsenyys ja lapsikaste pelastaa ja vie taivaaseen, on hirveä petos.

Kehotan liittymään Raamatun opetuksiin perustuvaan kristilliseen seurakuntaan, jossa synti saarnataan synniksi ja synnit ilmoitetaan anteeksi annetuiksi Jeesuksen Kristuksen nimessä ja veressä.

Älkää eksykö kirkon maallistuneisiin herätysliikkeisiin, Jehovan todistajiin, mormoneihin, itämaisiin uskontoihin, teosofeihin, ruusuristiläisiin tms.

Toivotan teille kaikille siunausta ja voimaa Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa! Taistelu on alkanut.

Olen pohtinut asiaa. Liityin vanhaan kirkkoon piispojen selkärangattomuuden ja liberaaliteologian takia, mutta en kehoita toisia eroamaan. Monet sanoivat nimittäin, että heitä ei homojutut niin kauheasti liikuta, että vaihtaisivat kirkkoa. Jos tällainen ihminen eroaa, hän ei liity mihinkään kirkkoon.

On oikein puhua uskostaan, miksi vaihtoi kirkkoa ja kehua omaa yhteisöään. Eroamaan en ketään yllytä. Sen täytyy aina olla syvän vakaumuksellisen syyn takana.

Minulla on huoli irrallisista uskovista ja siitä, että he haaleat uskovat saattavat päätyä harhaisiin ryhmiin.

• armahdettu syntinen
        vdvfvfvfvfbfg kirjoitti:

"Älkää eksykö kirkon maallistuneisiin herätysliikkeisiin, Jehovan todistajiin, mormoneihin, itämaisiin uskontoihin, teosofeihin, ruusuristiläisiin tms."

Nämä eivät ole mitään herätysliikkeitä.

Jo 1800-luvulla luterilaiseen kirkkoon syntyi herätysliikkeitä. Ne ovat pysyneet kirkon yhteydessä, mutta pitäneet omia kokouksia, seuroja. Herätysliikkeiden alulle panijat ovat huomanneet maallistumisen kirkossa ja ovat alkaneet saarnaamaan sitä vastaan.

Myös Luther näki miten väärin katolisessa kirkossa opetettiin ja hän nousi sitä vastaan. Suurin virhe oli aneiden myynti. Lutherin ansiosta raamattu tuli myös kansankielelle, eikä vain latinaksi. Luther kirjoitti myös katekismuksia, jotka ovat olleet oppikirjoina myös rippikouluissa. Nykyisin katekismusta opetetaan tietääkseni vain herätysliikkeiden ja kirkon yhteisissä rippikouluissa.

"Jos ajatellaan - yllättäen - ihmisen sielun pelastusta, ihmisen tuudittaminen luuloon, että kirkon jäsenyys ja lapsikaste pelastaa ja vie taivaaseen, on hirveä petos. "

Tässä olet oikeassa. Pelastumiseen tarvitaan henkilökohtainen elävä usko.

• etsikää niin löydätt
        selkeät vaihtoehdot kirjoitti:

Olen pohtinut asiaa. Liityin vanhaan kirkkoon piispojen selkärangattomuuden ja liberaaliteologian takia, mutta en kehoita toisia eroamaan. Monet sanoivat nimittäin, että heitä ei homojutut niin kauheasti liikuta, että vaihtaisivat kirkkoa. Jos tällainen ihminen eroaa, hän ei liity mihinkään kirkkoon.

On oikein puhua uskostaan, miksi vaihtoi kirkkoa ja kehua omaa yhteisöään. Eroamaan en ketään yllytä. Sen täytyy aina olla syvän vakaumuksellisen syyn takana.

Minulla on huoli irrallisista uskovista ja siitä, että he haaleat uskovat saattavat päätyä harhaisiin ryhmiin.

Osaan kunnioittaa näkemystäsi. Haluan kuitenkin sanoa, että jokaiseen seurakuntaan voi mennä kuuntelemaan. Kun istuu nätisti ja vain kuuntelee, se varmaan onnistuu helpostikin.
        Itse olen joutunut joskus pihalle saalem seurakunnasta, kun minua alkoi naurattamaan. He olivat jotenkin huvittavia (romaneita paljon) . En nauranut ääneen, mutta hymyilin ja katselin alas. Se oli jollekin liikaa ja minua saattoikin sitten 2 miestä ulos. Ilmeisesti olin joutunut silmätikuksi heti mennessäni, kun olin uusi kasvo. En tuntenut ketään.
        No se ei minua harmita. Yksi kokemus elämässä. Eivät käyttäneet väkivaltaa tms.

Raamattu kuitenkin ohjaa:
        -kolkuttakaa, niin teille avataan
        -etsikää niin löydätte

jne jne.

• Anonyymi
        armahdettu syntinen kirjoitti:

"Älkää eksykö kirkon maallistuneisiin herätysliikkeisiin, Jehovan todistajiin, mormoneihin, itämaisiin uskontoihin, teosofeihin, ruusuristiläisiin tms."

Nämä eivät ole mitään herätysliikkeitä.

Jo 1800-luvulla luterilaiseen kirkkoon syntyi herätysliikkeitä. Ne ovat pysyneet kirkon yhteydessä, mutta pitäneet omia kokouksia, seuroja. Herätysliikkeiden alulle panijat ovat huomanneet maallistumisen kirkossa ja ovat alkaneet saarnaamaan sitä vastaan.

Myös Luther näki miten väärin katolisessa kirkossa opetettiin ja hän nousi sitä vastaan. Suurin virhe oli aneiden myynti. Lutherin ansiosta raamattu tuli myös kansankielelle, eikä vain latinaksi. Luther kirjoitti myös katekismuksia, jotka ovat olleet oppikirjoina myös rippikouluissa. Nykyisin katekismusta opetetaan tietääkseni vain herätysliikkeiden ja kirkon yhteisissä rippikouluissa.

"Jos ajatellaan - yllättäen - ihmisen sielun pelastusta, ihmisen tuudittaminen luuloon, että kirkon jäsenyys ja lapsikaste pelastaa ja vie taivaaseen, on hirveä petos. "

Tässä olet oikeassa. Pelastumiseen tarvitaan henkilökohtainen elävä usko.

Armahdettu syntinen, miten määrittelet elävän uskon, miten se elävyys omalla kohdallasi ilmenee? Minä en ole saanut muuta elävyyttä kuin messuissa käymisen ja näissä ristiinnaulitun kristuksen kohtaamisen alias Kristuksen ruumiiksi ja vereksi muuttuneiden leivän ja viinin nauttimisen. Kuinka Kristus voisi asua sydämessäni, joka on petollinen, johon en voisi luottaa? Ristiinnaulitun Kristuksen ruumiiseen ja vereen voimme luottaa täysin. Näistä saamme kestävän ja luotettavan hengellisen makuualustan, jonka varassa ei tarvitse omin voimin ponnistella, koska emme siihen kykene. Jos tämä kuulostaa liian katoliselta, niin minkäs teet.

• S. Uosittaja

Toinen tärkeä asia minulle on lapsikaste tai siis se että minut on lapsena kastettu ja pidän kastettani pätevänä. En siis koe voivani liittyä helluntailaisuuteen tai muuhun aikuiskaste-suuntaukseen koska olen jo kerran ihan oikeasti kastettu vauvana.

• armahdettu syntinen1

"Aikuiskastetta, ei kä lapssikastetta ole Raamatussa.

Siellä on vain uskoontulleitten, uskonsa Jeesuskseen Kristukseen tunnustavien kaste, eli uskovan kaste Jeesukseen Kristukseen.

Olitko uskossa, kun sinut ymmärtämättömänä vietiin kasteelle?
        Olitko suullasi tunnustanut uskosi Jeesukseen Kristukseen ennen kastetta?
        Olitko tehnyt parannuksen ja kääntynyt Jumalan puoleen Jeesuksen kautta?
        Olitko omasta tahdostasi kastettavana?"

Pelkkaa omavanhurkaan löpinää!

Jeesus itse sanoo:

"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Sanooko Jeesus tässä, että lapsia ei saa kastaa, eikä opettaa?

Mistä olet saanut päähäsi, ettei lapsilla ole uskoa?

Jeesus sanoo itse:

Matteuksen Evankeliumi 18

1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
        2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
        3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
        4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
        5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
        6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.

Ei auta ihmistä vaikka hänet kuinka monta kertaa upotettaisi, jos hän ei saa Jeesuksen kastetta, hän kastaa pyhällä Hengellä ja tulella.

"Kaikki, jotka tunnustavat Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi, pelastuvat, kuuluvat / ovat kuulumatta mihinkään kirkkoon / srk ."

Väärää opetusta. Jeesus on perustanut vain yhden seurakunnan. Välillä elävä usko on tosin kulkenut yksittäisten ihmisten mukana, mutta taas toisinaan seurakunnallisessa muodossa. Luther on sanonut, että kenellä ei ole seurakunta äitinä maanpäällä, sillä ei ole Jumala Isänä taivaassa.

• etsiväinen kolkuttel
        armahdettu syntinen1 kirjoitti:

"Aikuiskastetta, ei kä lapssikastetta ole Raamatussa.

Siellä on vain uskoontulleitten, uskonsa Jeesuskseen Kristukseen tunnustavien kaste, eli uskovan kaste Jeesukseen Kristukseen.

Olitko uskossa, kun sinut ymmärtämättömänä vietiin kasteelle?
        Olitko suullasi tunnustanut uskosi Jeesukseen Kristukseen ennen kastetta?
        Olitko tehnyt parannuksen ja kääntynyt Jumalan puoleen Jeesuksen kautta?
        Olitko omasta tahdostasi kastettavana?"

Pelkkaa omavanhurkaan löpinää!

Jeesus itse sanoo:

"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Sanooko Jeesus tässä, että lapsia ei saa kastaa, eikä opettaa?

Mistä olet saanut päähäsi, ettei lapsilla ole uskoa?

Jeesus sanoo itse:

Matteuksen Evankeliumi 18

1. Sillä hetkellä tulivat opetuslapset Jesuksen tykö, sanoen: kuka siis on suurin taivaan valtakunnassa?
        2. Ja Jesus kutsui tykönsä lapsen, ja asetti sen heidän keskellensä,
        3. Ja sanoi: totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan.
        4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
        5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
        6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen.

Ei auta ihmistä vaikka hänet kuinka monta kertaa upotettaisi, jos hän ei saa Jeesuksen kastetta, hän kastaa pyhällä Hengellä ja tulella.

"Kaikki, jotka tunnustavat Jeesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi, pelastuvat, kuuluvat / ovat kuulumatta mihinkään kirkkoon / srk ."

Väärää opetusta. Jeesus on perustanut vain yhden seurakunnan. Välillä elävä usko on tosin kulkenut yksittäisten ihmisten mukana, mutta taas toisinaan seurakunnallisessa muodossa. Luther on sanonut, että kenellä ei ole seurakunta äitinä maanpäällä, sillä ei ole Jumala Isänä taivaassa.

Hienosti kirjoitettu ja perusteltu Raamatulla !

Kiitos !

Minä etsin ja kolkuttelen ovia .

• vapaak.

Metodistit hyväksyvät lapsikasteen. Seurakuntalaisista monet tosin ovat käyneet uskovainkasteella, mutta siellä ei painosteta suuntaan tai toiseen.

• uskon asia

Kaste on uskonasia. Kun tutustut paremmin Raamatun opetukseen ja PH niin ilmoittaa on ihan luonnollista käydä uskovien kasteella.

• Kirkkopakoa miettivä

Mutta metodisteilla on kuulemma amorialainen palastusoppi (karrikoiden: Jumala ja ihminen tekevät yhteistyötä, tärkeää on ihmisen oma osuus)

Luterilainen pelastusoppi on kuulemma jotain kalvinilaisen ja amorilaisen peastusopin välimaila.

Kalvinilainen pelastusoppi (Pelastus on yksin Jumalan työ. Mitään ihmisen omaa osuutta ei ole, vaikkakin Jumala kyllä vaikuttaa tahtomiseen ja tekemiseen) on kuitenkin mielestäni lähempänä sitä mihin minä uskon.

Mitenkäs muut vapaat suunnat ja ortodoksit ja katoliset... Millainen niillä on pelastusoppi: mitä roolia vetää imisen "oma osuus" ?ja mitä "Jumala tekee kaiken"?

Olen toki joskus aikuiskastettakin miettinyt: osaltaan se on kaatunut siihen " oma osuus"-ajatteluun ja joidenkin saarnaajien/katusaarnaajien tapaan viestiä vahvasti minä-muodossa "MINÄ menin kasteelle" "Minä kastoin" "Minä sanoin"

Jos ja kun usko on Jumalan teko, pitää kasteenkin olla Jumalan teko.

• armahdettu syntinen
        Kirkkopakoa miettivä kirjoitti:

Mutta metodisteilla on kuulemma amorialainen palastusoppi (karrikoiden: Jumala ja ihminen tekevät yhteistyötä, tärkeää on ihmisen oma osuus)

Luterilainen pelastusoppi on kuulemma jotain kalvinilaisen ja amorilaisen peastusopin välimaila.

Kalvinilainen pelastusoppi (Pelastus on yksin Jumalan työ. Mitään ihmisen omaa osuutta ei ole, vaikkakin Jumala kyllä vaikuttaa tahtomiseen ja tekemiseen) on kuitenkin mielestäni lähempänä sitä mihin minä uskon.

Mitenkäs muut vapaat suunnat ja ortodoksit ja katoliset... Millainen niillä on pelastusoppi: mitä roolia vetää imisen "oma osuus" ?ja mitä "Jumala tekee kaiken"?

Olen toki joskus aikuiskastettakin miettinyt: osaltaan se on kaatunut siihen " oma osuus"-ajatteluun ja joidenkin saarnaajien/katusaarnaajien tapaan viestiä vahvasti minä-muodossa "MINÄ menin kasteelle" "Minä kastoin" "Minä sanoin"

Jos ja kun usko on Jumalan teko, pitää kasteenkin olla Jumalan teko.

"Luterilainen pelastusoppi on kuulemma jotain kalvinilaisen ja amorilaisen peastusopin välimaila.

Kalvinilainen pelastusoppi (Pelastus on yksin Jumalan työ."

Lutherin (ei välttämättä ev.lut.kirkon) pelastusoppi on yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Jeesuksen tähden.

Olen huomannut samaa, että monet ottavat kiitoksen itselleen, vaikka kiitos kuuluu ainoastaan Jumalalle. Usko ja kristillisyys on alennuksessa, kuten Jeesus sanoo:

"Ellette käänny ja tule niinkuin lapset, niin ette suinkaan tule sisälle taivaan valtakuntaan."

Olen samaa mieltä myös siitä, että uudestikastajilla/aikuiskastajilla kaste tulee omaksi teoksi. Luther sanookin Galattalaiskirjeen selityksessä uudestikastajia pahimmiksi per-keleiksi.

Mitä sitten tarkoittaa Jeesuksen sanat: "Joka pesty on, ei tarvitse kuin että jalat pestään". Eikö sitä, että vaelluksen viat täytyy Jeesuksen verellä pestä pois?

• νόμος§αξία

Mutta jos ajattelee asiaa Jeesuksen evankeliumien mukaan niin lopputulos on ihan erillainen eikä siihen tarvitse maksaa kauheita summia niinkuin nykyisin.
      -Jumala ja Jeesus ei ole avioliittoa asettanut
      -lapsikaste on rikos, myllynkivi oppi toisin lapsia kohteleville kuin mitä Jeesus opetti
      -ristiäinen on lapsen hengellisesti tappamis rituaali, tunnuksena risti-kuolleen merkki Jumalan Valtakunnan kaltaisen synnittömän ja perisynnittömän otsaan
      -lasten koulutus ihmisiksi ilman uskontunnustuksen kaltaisuutta aivopesuineen
      -sakramentit ei ole Jumalan ja Jeesuksen asettamia
      jne
      Uskonvapautta koskeva Suomen Perustuslaki ei kiellä Jumalan ja Jeesuksen palvelemista.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
      2 luku
      Perusoikeudet
      6 §
      Yhdenvertaisuus
      Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
      Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
      Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
      Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

Perustuslain 11 §:n mukaan "Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."

• ihan tiedoksi vaan

Raamatusta :

-mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.
        -Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa.
        Yms yms.
        Tuo avioliitto tunnetaan Raamatussa 1933 nimellä naimisiin.

Kyllä me Raamattua kunnioitamme enemmän kun täällä kirjoittavia. Valitettavasti.

• Srk--..---

Itsekin mietin mihin liityn,jos eroan nykyisestä lutkukirkosta.Mäkisen ja Askolan kirkko ei totissti ole minun kirkkoni.
      He ovat antikristuksen lähettiläitä eksyttäen kansaa kun he itse ovat eksyksissä.kuina voi sokea olla soken taluttaja?
      Heillä on taivastie pimennossa.

• yhteiskristillinen

Käy paikkakuntasi vapaidensuuntien tilaisuuksissa. Kyllä Se oma paikka löytyy ja uskonelämäsi aktivoituu.

• puoskarointia
        yhteiskristillinen kirjoitti:

Käy paikkakuntasi vapaidensuuntien tilaisuuksissa. Kyllä Se oma paikka löytyy ja uskonelämäsi aktivoituu.

Vapaissasuunnissa juostaan kukkaro auki milloin minkäkin koti- tai ulkomaisen helppoheikkisaarnaajan perässä joka sitten ajan tarpeeksi kuluttua todetaan eksyttäjäksi.

• rahat pois
        puoskarointia kirjoitti:

Vapaissasuunnissa juostaan kukkaro auki milloin minkäkin koti- tai ulkomaisen helppoheikkisaarnaajan perässä joka sitten ajan tarpeeksi kuluttua todetaan eksyttäjäksi.

Onhan noita helppo-heikkejä ollut kirkossakin!

Koivisto oli hyvä esimerkki!

• puoskarointia
        rahat pois kirjoitti:

Totta joo, ja mm. Jalovaara. Vapaat suunnat ovat jo lähtökohtaisesti silti vielä vapaampaa temmellyskenttää tällaisille rahastajille. Se on sitä "karismaattisuutta" mikä ei tietenkään ole täysin vierasta perinteisille kirkoillekaan.

• armahdettu syntinen
        rahat pois kirjoitti:

Koivisto perusti oman seurakunnan, sitä ennen kokoontui helluntalaisten kanssa.

Koiviston appiukko, joka oli kirkkoherra sanoi kuolinvuoteellaan virkaveljilleen, että hän sai ryövärin armon. Nämä eivät varmaan ymmärrtäneet sitä, mutta hänelle oli todistettu kaikki synnit anteeksi erään herätysliikkeen miesten kautta.

Vielä virassa ollessaan tämä appi oli Ruotsissa, kun siellä oli tullut naispappeus. Häneltä kysyttiin, että milloin suomeen tulee. Hän vastasi, että kun paatumus etenee niin pitkälle.

• älä tyrmää suotta
        puoskarointia kirjoitti:

Totta joo, ja mm. Jalovaara. Vapaat suunnat ovat jo lähtökohtaisesti silti vielä vapaampaa temmellyskenttää tällaisille rahastajille. Se on sitä "karismaattisuutta" mikä ei tietenkään ole täysin vierasta perinteisille kirkoillekaan.

Kenenkään ei tarvitse antaa latinlatia jos ei halua. Vapaat suunnat rahoittavat toimintansa itse ei ole verotuloja valtiolta. Siksi kolehteja kerätään. Jalovaaran juttuhan on kesken ja hän kyllä toimi luterilaisessa kirkossa.

• nokialainen nääs
        armahdettu syntinen kirjoitti:

Koivisto perusti oman seurakunnan, sitä ennen kokoontui helluntalaisten kanssa.

Koiviston appiukko, joka oli kirkkoherra sanoi kuolinvuoteellaan virkaveljilleen, että hän sai ryövärin armon. Nämä eivät varmaan ymmärrtäneet sitä, mutta hänelle oli todistettu kaikki synnit anteeksi erään herätysliikkeen miesten kautta.

Vielä virassa ollessaan tämä appi oli Ruotsissa, kun siellä oli tullut naispappeus. Häneltä kysyttiin, että milloin suomeen tulee. Hän vastasi, että kun paatumus etenee niin pitkälle.

Koivisto oli ennen oman seurakunnan perustamista Nokian kirkkoherra. Ihan siis luterilainen pappi.

• näin on
        nokialainen nääs kirjoitti:

Koivisto oli ennen oman seurakunnan perustamista Nokian kirkkoherra. Ihan siis luterilainen pappi.

On ollut alkujaan nokialla kirkkoherrana, ja pitänyt kirkossa omia tilaisuuksiaan. Kun ne kiellettiin hän piti niitä ensin helluntaiseurakunnassa, ennen kuin muutti areenalla, jossa perusti oman seurakunnan, jonka johdosta erotettiin. Samoja homppeleita on nyt kirkko puolillaan.

• minäitse näin
        älä tyrmää suotta kirjoitti:

Kenenkään ei tarvitse antaa latinlatia jos ei halua. Vapaat suunnat rahoittavat toimintansa itse ei ole verotuloja valtiolta. Siksi kolehteja kerätään. Jalovaaran juttuhan on kesken ja hän kyllä toimi luterilaisessa kirkossa.

Tuo on totta. Pitäkää rahat erossa uskonnoista.
        Itse tuen vapaaehtoisesti sitä mikä tuntuu oikealta. En sitoudu mihinkään. Jos minusta tuntuu että annan naapurin naiselle tai miehelle rahaa, teen sen siksi, että koen sen menevän tarpeeseen.
        Samoin toimin uskonnollisesti.
        Silloin kun mieleni tekee antaa rahaa, en anna. Nukun yön yli ja mietin uudestaan realistisesti asiaa. Jos yhä tuntuu samalta, niin annan ylimääräisistäni.
        En itse tarvitse kun elämiseen. En voi viedä hautaani mitään. Loput kuuluu minusta sinne, missä apua tarvitaan.

• Jani ja pesue

Kuulin, että Turussa pitävät avoimien ovien päivän keskiviikkoisin. Sinne he kutsuvat kirkosta eronneita. Onko se vierailla vesillä kalastamista.
      Tässä niiden sivut:
      http://www.Jeesus-on-Herra.com

• reippaasti vaan

Ei ole kalastelua. Jos julistavat tervettä evankeliumia niin että vaan. Ei kai tutustuminen mitään maksakaan...

• kokemuksia joo
        reippaasti vaan kirjoitti:

Ei ole kalastelua. Jos julistavat tervettä evankeliumia niin että vaan. Ei kai tutustuminen mitään maksakaan...

Niin, jos ei ole oikea, mutta voi saada lisäpohtimista oikeasta.
        Jostain se " rankkaaminen" pitää aloittaa. Olet oikeassa.
        Samalla näkee että millaista peliä missäkin pidetään, että millaisia " sisäänheittäjiä" ilmaantuu.
        Älkää antako ahdistella itseänne !
        Jos jossain tullaan liian lähelle ( pistävää tai panettelvaa) niin menkää kauemmaksi.
        Lukekaa Raamattua ja tutkikaa. Niin itse teen.
        Jumala varmaan huolehtii siitä, että löydän oikean tien oikeaan paikkaan.
        Valheet eivät sovi minulle. Joskus joku jehovantodistaja yritti. Sitten niitä olikin jo 3 kpl ja tilanne alkoi tuntumaan kuulustelulta ja päälle puhumiselta. Silloin päätin, että ei kiitos. Juuri niin toimii paholainen.

• Ottaavaarin

Mitä sitä toisia sättii, ja unohtaa itse pelastuksensa uppoavasta laivasta?

2.Kor.2:5. "Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta..."
      ( "..ette kestä koetusta..">> myös tulevia vaikeita aikoja, antikristillisiä aikoja )

Oletko syntynyt elävään uskoon Raamatun mukaan?

Room.10:16." Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?" 17. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta..."

Joh.3: 4." Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä..."

1.Piet.1:, 23. "te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta..."

Jaak.1:18."Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla,"

>>>>>>>> uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,

• kovin vaikeaa on kri

Ainakin sen tiedän varmasti, ettei kukaan luterilainen voi liittyä ortodoksiseen eikä myöskään roomalaiskatoliseen kirkkoon, jos hän ei suostu luopumaan luterilaisuudesta aivan kokonaan. Luterilaisuus on ensin unohdettava, ja sitten pitää opiskella kristinuskoa, pitää ymmärtää miksi kunnioitetaan pyhiä, mikä merkitys on ikonien kunnioittamisella, myös pappeus on mysterio, jota pitää kunnioittaa, pitää tajuta mitä tarkoittaa Pyhä Kolminaisuus, joka on keskeinen kristinuskossa. Lisäksi pitää oppia paljon uusia käyttäytymistapoja, uusi käyttäytymiskulttuuri, jossa huomioidaan lähimmäiset, eikä esimerkiksi kirkkoonkaan voi koskaan kävellä sisään samalla tavalla kuin kapakkaan. Eikä esimerkiksi ortodoksi voi koskaan mennä herjaamaan piispoja ja pappeja samalla tavalla kuin luterilaiset tekevät aivan jatkuvasti!

Niin että kovin vaikeaa on kristityn elämä luterilaisuuteen verrattuna.

Nytkin on menossa joulupaasto, ja se jatkuu vielä kauan, ja huomatkaa että jouluaattokin on paastopäivä. Luterilaisethan viettävät silloin jo joulua, mutta Kirkossa siirrytään liturgisesti jouluun vasta myöhään illalla ja paasto loppuu joulupäivänä lounaalla.

• lisäksi

Synnitkin on uskallettava tunnustaa papille ja niistä parannusta tehtävä.

• syntisäkki evlut

Kyllähän minäkin vietän joulupaastoa, vaikka olenkin luterilainen kristitty. Sitä paitsi pappi sanoikin siitä nyt ev.lut. adventtijumalanpalveluksessa radiossa. Se ei vain ehkä ole pakollista. Mutta tuskinpa se teilläkään pakollista on, paremminkin suositeltavaa.

• Pyhä teko
      • W. Enga Boys

Mitä pyhää siinä on, että eroaa Kirkosta joka tarjoaa pelastuksen: ei mitään.

Siinä on Saatana viekottelemassa syntiin.

• yksin Jeesus
        W. Enga Boys kirjoitti:

Mitä pyhää siinä on, että eroaa Kirkosta joka tarjoaa pelastuksen: ei mitään.

Siinä on Saatana viekottelemassa syntiin.

Oma henkilökohtainen usko ja suhde Jeesukseen on pelastus. Ei mikään kirkko tai toinen ihminen voi sinua pelastaa.

• osittain sama mieli
        yksin Jeesus kirjoitti:

Oma henkilökohtainen usko ja suhde Jeesukseen on pelastus. Ei mikään kirkko tai toinen ihminen voi sinua pelastaa.

Tavallaan noin, mutta heikkona hetkenä kaipaat tukea. Seurakunta on kai se joka on tukena. Voit puhua , oppia ja tuntea olosi turvalliseksi.
        Minä olen OIKEAN seurakunnan kannalla.
        Etsivät löytää, kolkuttavalle avataan ..

• yksin Jeesus
        osittain sama mieli kirjoitti:

Tavallaan noin, mutta heikkona hetkenä kaipaat tukea. Seurakunta on kai se joka on tukena. Voit puhua , oppia ja tuntea olosi turvalliseksi.
        Minä olen OIKEAN seurakunnan kannalla.
        Etsivät löytää, kolkuttavalle avataan ..

Seurakuntayhteys on välttämätön juuri uskossa kasvulle ja säilymiselle.

• rukouksen voima

Rukoile Jumalaa, että Hän auttaa sinua löytämään oikean kirkon. Rukoile, että löydät sellaisia saarnaajia, jotka sanovat, että kysy rukouksessa Jumalalta, ovatko saarnaamamme asiat totta, ja Jumala vastaa sinulle ihan varmasti, kun rukoilet uskossa ja vilpittömästi. Näin voit olla itse varma siitä, että olet löytänyt oikean tien.

Sinun ei kannata luottaa kehenkään ihmiseen tässä asiassa, vaan pyydä rukouksessa Jumalalta viisautta, niin hän antaa sinulle viisautta löytää oikea kirkko.
      Rukoile myös Jumalan johdatusta. Jumala kuulee vilpittömät rukoukset ja vastaa niihin.

• .,kjhgfd

Jeesuskaan ei ollut minkään kristittyjen seurakuntalainen. Ketä seuraatte?

Jeesuksen seurakuntia ei kristityillä ole vaan ne ovat paavalilais-luterilaisuuden perustamia.

Niin ettäs tiedätte....

• njnjnjnj

Itsekin mietin samaa. Ainakin on körtit eli herännäiset sekä lestadiolaiset, jotka molemmat kuuluu kirkkoon. Sitten on esim.kansanlähetys,mutta itse olen sen verran liberaali että heidän naispappeuskieltonsa ei ihan minun maailmaani sovi. On tämä niin surkeeta kun ei koe kuuluvansa mihinkään. :( Minulla on sama tuo kaste kysymys, uskon lapsikasteeseen, joten vapaat suunnat ei houkuta myöskään. Luterilainen olen ja luterilaisena pysyn, tekisi kirkko mitä hyvänsä..!

• pohdinta

Mutta raamattu sanoo aivan selkeästi tuosta naispappeudesta. Itse ajattelen, että raamatussa on aina jokin asia, joka ei sopisi minulle.
        Sitten ajattelen, että no, se on Jumalansanaa ja se on oikea. Miksi taistelisin oikeaa vastaan.
        Ihminen on pieni ja vain saajan osassa jumalansanassa. Emme voi antaa mitään, vain saada itsellemme. Tavallaan aika helppoa, sillä Jumalaan voi luottaa. Muuhun ei.

• njnjjnj
        pohdinta kirjoitti:

Mutta raamattu sanoo aivan selkeästi tuosta naispappeudesta. Itse ajattelen, että raamatussa on aina jokin asia, joka ei sopisi minulle.
        Sitten ajattelen, että no, se on Jumalansanaa ja se on oikea. Miksi taistelisin oikeaa vastaan.
        Ihminen on pieni ja vain saajan osassa jumalansanassa. Emme voi antaa mitään, vain saada itsellemme. Tavallaan aika helppoa, sillä Jumalaan voi luottaa. Muuhun ei.

Missä kohtaan sanotaan tarkkaan naisPAPPEUDESTA?

• Kirkossa ? oppeja?

Miksi kukaan kuuluu kirkkoon? Sinne kuulumisella kun ei ole vähäistäkään hengellistä hyötyä.
      Jokaisen ihmisen on parasta erota kirkosta:

http://www.eroakirkosta.fi

• !. !. !.

Kirkkojen ulkopuolelle !!!

• Onpas jostain löydetty tosi vanha ketju!

• Anonyymi

Testataan joku päivä vanhalla Patmos/Ahvio-aloituksella, tuleeko sama parahdus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Testataan joku päivä vanhalla Patmos/Ahvio-aloituksella, tuleeko sama parahdus.

Ei tule, vaan adrenaliini nousee ja sormet syyhyävät kommentoimaan jotain aiheesta. Pääasia että se on jotain pahantahtoisesti tulkittua,,negatiivista.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Mormonit, jehovat, Hare Krisna...!?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      110
      2850
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2334
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1947
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1630
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1345
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      286
      1176
    8. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1034
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      991
    Aihe