Eli minkä tasosia ratsastajia ootte ? Ite heB. Mitä hyppäätte? Mä 50cm. Kuin kauvan ootte ratsastanu? Mä 4 vuotta. Top 3 pahinta tapaturmaa hevosten kaa. 1. Kun talutin yhtä villiä heppaa kentälle nii se vaan lähti ja samalla potkas mua polveen. Jälkiä : arpi, sillon siis tuli semmionen 1cmX1cm haava 2. Kun tipuin ja jäin jalustimesta roikkumaan. (Ei ees mustelmaa?) 3. Joku varmaan ku tipuin shettikselt maastos ilman satulaa ja kyynärpäähän tuli semmonen normi haava ja ei mulle mitään muuta ees oo sattunu (ihme kyllä)
Olen puhunut
kiinostais
21
283
Vastaukset
- paniikkityyppi :/
HeB. En ole hypännyt (haluaisin kyllä). Noin 3-4 vuotta välillä säännöllisesti ja välillä epäsäännöllisesti. Top 3 läheltä-piti-"tapaturmaa" hevosten kanssa: 1. Sain hevosen vahingossa laukkaamaan,iski paniikki,pelkäsin että putoan,lopulta sain hevosen pysäytetyksi. 2. Hevonen laski päänsä äkillisesti alas,syömään keväistä tuoretta ruohoa,läheltä piti etten pudonnut. 3. Melko isokokoinen poni astui melkein jalan päälle (oli kumisaappaat jalassa,astui saappaan kärjen päälle,onneksi).
- chessie_00
Olen virallisesti suorittanut vain perusmerkin, mutta tunneilla mennään jotain He B:tä. Korkein mitä oon hypännyt on joku 70 cm xD. Oon ratsastanut n.6 vuotta välillä säännöllisesti ja välillä en. Top 3:
1. Tipuin maastossa neliä menevän hevosen selästä kovalla hiekkatiellä ja selkään tuli hirveän iso verinen haava.
2. Poni alkoi piehtaroida kesken ratsastuksen ja meinasin litistyä.
3. Sama poni pillastui kun maneesin katolta tippui lunta ja tipuin pää edellä.
On niit muitakin mut tässä nää mitkä muistin. - bäinfnng
chessie_00 kirjoitti:
Olen virallisesti suorittanut vain perusmerkin, mutta tunneilla mennään jotain He B:tä. Korkein mitä oon hypännyt on joku 70 cm xD. Oon ratsastanut n.6 vuotta välillä säännöllisesti ja välillä en. Top 3:
1. Tipuin maastossa neliä menevän hevosen selästä kovalla hiekkatiellä ja selkään tuli hirveän iso verinen haava.
2. Poni alkoi piehtaroida kesken ratsastuksen ja meinasin litistyä.
3. Sama poni pillastui kun maneesin katolta tippui lunta ja tipuin pää edellä.
On niit muitakin mut tässä nää mitkä muistin.H:C, mutta haluaisin siirtyä H:C/B. Hyppään oman opettajan tunneilla n. 50cm (varovainen opettaja, tehtävät ei oikein vastaa mun tasoa), mutta korkein hyppäämäni on 70cm (ei korkea, tiedän, mutta olenkin enemmän kouluratsastaja). Ratsastanut olen 1,5 vuotta. Lähetä piti-tilanteita (ei koskaan sattunut mitään vakavaa esim tippumista)
1. Eräs hevonen oli pahalla päällä ja potkin kavioita putsatessa. En saanut jalkaa nousemaan hyvin ja aina kun nousin (yritin väistellä potkuja) takajalka huitaisi ilmaa siitä kohtaa, missä mun pää oli ollut.
2. Meinasin sukeltaa pikkuponin selästä alas, sen säikähtäessä. Opettaja huusi 'et tipu' ja selvisin säikähdyksellä, mutta olisin varmaan jäänyt hetkeksi kengälleni hiukan pienestä jalkkarista roikkumaan, vaikka turvajalustimet onkin.
3. Se samainen poni näki aaveita jossain ja lähti aika vauhdikkaasti (tunnettu tiukoista käännöksistään)
- Tapaturmaaltis
Vahva heB. Olen hypännyt entisen vuokrahevosen kanssa yksittäisenä 120cm, ratana metriä ratsastuskoulun tunneilla. 3 vuotta. 1. Hevoset säikähtivät katolta tippunutta lunta maneesissa, ja neljä viidestä ratsastajasta tippui. Oma ratsuni pukitti minut alas, ja perässä tullut poni talloi olkapääni, seurauksena solisluun murtuma. 2. Keulin kisojen verkassa vuokraheppani kanssa ympäri. Seurauksena hevonen ontui hetken jalkaansa mutta itselleni ei onneksi käynyt mitään. 3. Tipuin kisoissa entiseltä kisaponilta täydestä pukkilaukasta, seurauksena kyynerpään murtuma.
- Hepat on elämäni
Itelläki vahva heB. Hypänny yksittäisenä semmosta 120 cm ja ratana 110 cm. 7 vuotta tullu ratsastettuu parin vuoden ajan säännöllisesti. 1. Iso hevonen 160-170 cm säikähti maassa olevaa raippaa tai rämisevää ovea ja lähtee neliä ja sitten seinä tulee vastaan jolloin teki äkki käännöksen ja pää edelle maahan, aivotärähdys siinä tuli 2. Ison ponin kaa hypättii 80 cm sitten oltiin juuri hyppäämässä kun poni lyö jarrut pohjaan ja lennän pään yli 3. Hevosen kanssa pysähsyttiin laittamaan kentällä satulaa paremmin ja nousin takas selkään muut siinä ympärillä laukkas. Hevonen oli vielä nuori ja säikähti tai maltti petti mutta hyppäsi neljällä jalalla ilmaan ja ala kenttä kaiken lisäksi oli hieman jäässä ja sinne lähti täyttä laukkaa sitten mutta kyydissä pysyttiin
- suzu
Hepat on elämäni kirjoitti:
Itelläki vahva heB. Hypänny yksittäisenä semmosta 120 cm ja ratana 110 cm. 7 vuotta tullu ratsastettuu parin vuoden ajan säännöllisesti. 1. Iso hevonen 160-170 cm säikähti maassa olevaa raippaa tai rämisevää ovea ja lähtee neliä ja sitten seinä tulee vastaan jolloin teki äkki käännöksen ja pää edelle maahan, aivotärähdys siinä tuli 2. Ison ponin kaa hypättii 80 cm sitten oltiin juuri hyppäämässä kun poni lyö jarrut pohjaan ja lennän pään yli 3. Hevosen kanssa pysähsyttiin laittamaan kentällä satulaa paremmin ja nousin takas selkään muut siinä ympärillä laukkas. Hevonen oli vielä nuori ja säikähti tai maltti petti mutta hyppäsi neljällä jalalla ilmaan ja ala kenttä kaiken lisäksi oli hieman jäässä ja sinne lähti täyttä laukkaa sitten mutta kyydissä pysyttiin
Tasoltani vielä aloittelija ratsastanut n.25x..
- suzu
suzu kirjoitti:
Tasoltani vielä aloittelija ratsastanut n.25x..
-> ratsastanut kesästä asti epäsäännölisesti, laukka alkaa jo sujumaan samoin pohkeenväistöt ravit ym.
Eilenkin ratsastin pitkästä aikaa yhdellä tallimme vanhimmalla hevosella, tunnilla meinasi käydä ohrasesti kun toinen ratsukko tuli liian lähelle takana ja hevoseni ei siitä pitänyt, sieltä tuli sitten kunnon potku taaksepäin ja kimakka hirnahdus. Muutenkin virtaa tuntui olevan ja löysinkin heti tunnin alussa laukka vaihteen ihan oma-aloitteisesti ja tottakai pääkin pitää vetästä hetkeks alas. No keskusteltiin hevosen kaa pitkään ja hartaasti,lopputuloksena oli suht koht itsepäinen, menevä mutta ratsastajaansa odottava pari :D kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen koska kerrankin laukat nousi pyynnöstäni molempiin suuntiin, ravi puomitkin mentiin välillä jopa suoraan mutta myös siksakilla ja jonkinlaista pohkeenväistöäkin tuli :)
Esteitä olen mennyt vain kerran enemmän ja vähemmän onnistuneesti, nekin oli ravissa pieniä ristikoita.
Hevonen on tallonut varpaat vahingossa, issikka veti innoissaan ilopukin, hevonen on laukannut usein pää alhaalla minä pidellen harjasta kiinni katsellen maata, kevyessä ravissa on loikittu säikähdyksissään sivuloikkia ja eipä kai mitään sen ihmeellisempää:D
- mä...
helppo c/b
korkeimpia mitä olen mennyt ovat olleet jotain 70cm
olen ratsastanut 1 vuoden (ilman opettajaa tai mitään opetusta) osaan siis kaikki askellajit, pöhkeenväistöt käynnissä ja ravissa, sulku ja avoväistöt yms...
pahimmat tapaturmat (näitä ei oo paljon)
1. valuin erään ponin selästä kun satula kippasi ponin mahan alle
2. hevonen tallasi varpaat
3. ja kuten sanoin näitä ei ole paljon (onneksi) - 10+1=11
He cm ja 40cm. Noin 3vuotta.
1.Tipuin silleen että kaks hammasta lohkossa ja purkin kieltä.
2.roikkuin kaulalla ja poni puitteissa lensin siitä (pari mustelmaa).
3. Heppa astui melkein varpaille ja liisaas mut sekunniksi karsinnan seinään (selvisin säikähyksellä). - Lumiponi
Mä alotan kesällä ratsastuksen! :D
- nakunakke
HeA olen kisannut, vaB juttuja treenaillaan.
En juurikaan hyppää koska tulin kerran pahasti alas esteellä ja jäi kammo, mutta joskus oon hyppinyt 100 ratoja ja yksittäisenä 120. Hevonen kisannut 120 :)
Ratsastanut olen 14 vuotta :D
Top 3 pahinta tapaturmaa...
1. Yllämainittu, hevonen sotkeutui okserin takapuomiin ja mentiin nurin, mulla murtui käsi, kaksi hammasta meni poikki ja huuli halki :D
2. Olin just laittamassa isoa suokkia kiinni harjausta varten, kun se pelästyi jotain ja juoksi suoraan mua päin ja yli. Aivotärähdys ja murtunut sormi.
3. Joskus lapsena olin tyhmä ja kävelin hevosen takana, kaveri talutti. Hevonen potkaisi mua suoraan mahaan ja kylkiluu murtui, mutta sitä ei edes huomattu kuin vasta viikon päästä tapahtuneesta :') - hyu
HeC ja oon hypänny ratana 70cm ja yksittäisenä 80cm ja oon ratsastanu 3 vuotta
- pöppelipöö
Taso HeC, esteitä hypänny kerran leirillä ei mitää kummosia xD, noin 30-50cm. Ratsastanu säännöllisesti vähän yli vuoden epäsäännöllisesti 2-3 vuotta. Mitään pahoja onnettomuuksia ei oo sattunut eikä oikeastaan mitään onnettomuuksia mutta täs nu jotai
1. Kaverin luona hoisin pientä shettisravuria, mikä oli kaiken lisäks ori ja kun puhdistin sen takakaviota se tempaisi jalan otteestani oikein polkaisten suoraan varpailleni, mulla oli kenkinä converset joten tuli aika iso mustelma jalkapöytään
2. Hevonen karkasi kun vein sitä tunnin jälkeen tarhaan. Riimunnaru sitten repäisi kämmenistäni nahat irti. Oli muuten kipeät
3. Aloitteliana putosin kaarteesta kun mentiin ravia ilman jalustimia( tais olla hyvä tasapoino mulla:-D) - ridaajaaa
Koulusta olen suorittanut perusmerkin eli olen koulupuolelta P.
Estepuolelta olen ratana mennyt n. 20cm ja yksittäisenä 40cm.
Oon ratsastanut 3 vuotta. - knapperilainen
Olen ratsastanut säännöllisesti 1,5 vuotta Helppo-C tunneilla, ja hypännyt pienenä ratana ehkä 40-50cm. Yksittäisenä ehkä 65cm. Hitaasti ja varmasti mennään! Helppo-B tunneille sitten muutamien vuosien päästä, kun on sen aika! :D
- minäkl
Vahva Perustaso jotki heC jutut toimii jotkut ei.
Oon ratsastanu säännöllisesti 2vuotta
Hypänny yksittäisenä 70cm ja ratana50cm.
Tapaturmat /läheltä piti tilanteet
1. Tipuin yheltä ponilta pääeellä taju meni. Hammas lohkes. Aivotärähdys. Leukaa mustelma.
2. Tipuin yheltä 170cm säältään hevoselta suoraan reidelleni ja jalka oli viikon kipee
3. Tipuin ilman satulaa (leirillä) laukas kylelleni. LUULIN ET MUN JALKAMURTU.(Sattu lonkaa yläpuolella olevaan luuhun) en pystyny jatkaa tuntia enkä pystyny viikoon juoksee kunnol (kävelee pystyin.) ! No söin buranan ja pidin kylmä pussii. 4 tunni pääst olin estetunnil hypäämäs 70cm et joo XD - StadinCowboy
Kaipa se on Virallisesti Helppo B, tuli meinaan suoritettua semmoinen B-merkki 1995. käytännössä taidan olla jo osaavampi. Ratsastusmerkkejä en enää suorita, sillä selkä ei juuri siedä harjoitusravia. Ja mielestäni nuo kaikenmoiset merkit sopivat enemmän junioreille kuin aikuisille.:) Tämä siis on MEIKÄLÄISEN mielipide. ;) Eiköhän se 70 cm onnistu meikäläiseltä, on tuota hevosharrastusta kestänyt yli 30 vuotta...:rolleyes:
- kouluratsastaja
Koulupuolelta HeB-HeA, esteitä olen hypännyt yksittäisenä 70cm ja ratana 60cm, kyllä aika vähän mutta lopetin tavotteellisen hyppäämisen n. Puoli vuotta sitten. Nykyään hyppään max. 40cm.
- kouluratsastaja
Niin ja vähän yli 6vuotta olen ratsastellut :)
- ratsastaja007
HeB, esteitä oon hypännyt 40-50cm. Oon ratsastellut 4vuotta.
- minävainnnn
7Vuotta ratsastellu, Koulupuolelta HeC, jotkut HeB asiat. Estepuolelta yksittäisenä 60cm, ratana 40cm, kisannut olen koulupuolella raviohjelman, esteillä puomiluokkia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2026413Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442887- 442337
- 952151
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382041Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311457- 781432
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131356Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71315Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3821237