Voiko olematon laihtuminen olla kiinni tästä??

hiirihiihi

Hei, olen tässä yrittänyt mahaa saada pienemmäksi, ylipainoa ei ole kuin kilo pari, mutta kaikki läski tuntuu olevan tässä vyötäröllä. Harrastan salilla käyntiä 2 krt viikossa pari kävelylenkkiä viikossa. Ihmettelen kuitenkin, ettei mitään tunnu tapahtuvan, paino ei putoa mutta housutkin kiristävät yhtä lailla. Suurin ongelma minulla on ollut tunnesyöminen, nyt olen melko hyvin päässyt eroon siitä. Kalorit ovat 1500-2000 välillä, riippuen onko liikuntapäivä. Mitat ovat 166/67 ja nainen olen. Nuo kalorimäärät mietityttävät että ovatko liian suuret. Ja sitten tajusin myös sen, että saan proteiinia päivässä ehkä n.70 g mikä taitaa olla liian vähän? Pitää yrittää vain syödä enemmän proteiinia.. Ja suhteessa sitten hiilareita kai saan liikaa..ne ehkä pyörivät vaihdellen 100-200 g määrissä, rasvaa sitten tuo loppu (mm. pähkinöitä, öljyä jne). Voiko olematon laihtuminen johtua siitä, että syön liian vähä proteiinia ja liikaa hiilareita? Entä onko sillä merkitystä, että milloin nuo hiilarit syö, jostakin luin, että lounaalla ei kannattaisi hiilareita paljoa syödä, vaan mielellään treenin jälkeen ja illalla, pitääkö paikkaansa? Itselläni taitaa tulla isoin hiilariannos syötyä juuri lounaalla :/ Olisin kiitollinen neuvoista!

27

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanoit ettei ylipainoa ole kuin pari kiloa.

      Siinä se vaikeus voi olla. Pienestä ylipainosta on aina vaikeampi aloittaa pudotus.

      Hiilareita kannattaa vähentää ja syödä niitä vain treenipäivinä. Muulloin kannattaa ainoat hiilarit ottaa tuoreista vihanneksista.

    • diplomiliikkuja

      Älä vaivaa päätä noilla asioilla, syö normaalin lautasmallin mukaan ja lisää liikuntaa niin homma ok:)

      • nou hätä

        Juokse henkesi edestä ja mässää


      • diplomiliikkuja
        nou hätä kirjoitti:

        Juokse henkesi edestä ja mässää

        Sinä taidat olla sama henkilö joka täällä kirjoittaa hullu nimimerkillä?


      • hahaa
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Sinä taidat olla sama henkilö joka täällä kirjoittaa hullu nimimerkillä?

        Ravaa lenkillä joka päivä ei tartte luopua mistään lappaa kaksin käsin mässyä nassuun


      • hullu_ukko
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Sinä taidat olla sama henkilö joka täällä kirjoittaa hullu nimimerkillä?

        Jos minua tarkoitat niin ei ole.


      • diplomiliikkuja
        hullu_ukko kirjoitti:

        Jos minua tarkoitat niin ei ole.

        En tarkoita sinua hullu-ukko.


      • diplomiliikkuja
        hahaa kirjoitti:

        Ravaa lenkillä joka päivä ei tartte luopua mistään lappaa kaksin käsin mässyä nassuun

        hahaa


        Lenkillä ei tarvitse käydä jokapäivä. Välillä on hyvä pitää 1-2 välipäivää:) Onko sinulla ollut ongelmia syömisen kans kun joka palstalla nuohoat siitä? riistäytyykö sinulla helposti käsistä syöminen ja sen takia et uskalla enään syödä kunnolla? tuntuuko sinusta että se on jo ongelma? oletko kenties kateellinen niille jotka voivat syödä muutakin kuin herneitä? Ala liikkumaan niin voit syödä normaalin ruokaympyrän mukaan niin ei tarvitse nälissään purkaa kiukkua meihin muihin, eikö vain sanoo diplomiliikkuja joka söi iltapalaksi kanaa ja riisiä, nyt on massu täynnä; )


    • PersRaineri

      Proteiinin määräsi on ihan hyvä. Ylimäärä käytettäisiin vaan energiaksi, eikä siitä ole mitään hyötyä.

      Hiilareita otetaan treenin jälkeen jotta treenin aikana tyhjentyneet glykogeenivarastot täyttyisivät ennen seuraavaa treeniä ja jotta insuliinia erittyisi, koska se on anabolinen eli kudosta rakentava mutta myös lihottava hormoni. Näistä kumpikaan ei ole sinulle mitenkään kovin merkittävä juttu, kun tavoitteesi ei ilmeisestikään ole maksimaalinen lihasmassan kasvatus. Mutta joo, ota toki hiilarit treenin jälkeen jos haluat.

      Sinuna lähtisin vaan rohkeasti pelamaan sillä hiilarin määrällä. Ensin reilusti alas koittamaan mitä tapahtuu ja siitä sitten hakemaan sopivaa määrää. Se vaan tuppaa naisilla läskit istumaan aika lujassa, varsinkin jos ylipainoa ei ole.

      • 10+11

        Ja yleensä se normaalipainon sisällä tapahtuva rasvanpoltto naisilla vaatii kovaa kuntosalitreeniä, jolla rasvanpolttoa edistävien hormonien, kuten kasvuhormonin ja testosteronin tuotantoa saadaan boostattua.


    • 16+18

      Kun on muuten asiat kunnossa, niin se muutos on aika hidas. Jatka samaan malliin

      • diplomiliikkuja

        Mistä niitä hyviä rasvoja saa? esim, jos ostaa jonkun siemenpussin niin pitääkö se koko pussi syödä yhellä kertaa vai kuinka paljon kerrallaan?


      • 14+6
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Mistä niitä hyviä rasvoja saa? esim, jos ostaa jonkun siemenpussin niin pitääkö se koko pussi syödä yhellä kertaa vai kuinka paljon kerrallaan?

        Vaikka pähkinöistä, manteleista tai öljyistä. Annoskoko noin 1rkl öljyä, pähkinöitä 25g, manteleita 40g, avokadosta puolikas. Siemenissä sama, esim. 1rk salaattiin.


      • diplomiliikkuja
        14+6 kirjoitti:

        Vaikka pähkinöistä, manteleista tai öljyistä. Annoskoko noin 1rkl öljyä, pähkinöitä 25g, manteleita 40g, avokadosta puolikas. Siemenissä sama, esim. 1rk salaattiin.

        Onko tuo pompsi siis joka päivä. Eli noi kaikki mitä kirjoitit tuohon?


      • 14+6
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Onko tuo pompsi siis joka päivä. Eli noi kaikki mitä kirjoitit tuohon?

        Mä syön rasvaa 1 annoksen/ateria. Pähkinöitä, oliivioljyä ja kookosöljyä menee päivittäin, avokadoa ja voita vähän harvemmin. Rasvaa tulee keskimäärin 1g/painokilo yhteensä päivässä, rasvaa tulee lisäksi esim. kalasta, kananmunista ja lihasta.

        Eli joo. Riippuen siitä mitä muuta rasvanlähdettä päivässä käytät, ainakin 3 annosta noita hyvien rasvojen lähteitä voi päivässä vetää ihan huoletta.


      • PersRaineri
        14+6 kirjoitti:

        Mä syön rasvaa 1 annoksen/ateria. Pähkinöitä, oliivioljyä ja kookosöljyä menee päivittäin, avokadoa ja voita vähän harvemmin. Rasvaa tulee keskimäärin 1g/painokilo yhteensä päivässä, rasvaa tulee lisäksi esim. kalasta, kananmunista ja lihasta.

        Eli joo. Riippuen siitä mitä muuta rasvanlähdettä päivässä käytät, ainakin 3 annosta noita hyvien rasvojen lähteitä voi päivässä vetää ihan huoletta.

        Kerroppas nyt selvästi mihin nämä ohjeesi perustuvat? Kerro edes mikä on "hyvä" rasva. Miksi se on parempi kuin joku toinen ja miksi sitä pitäisi syödä?


      • 14+6
        PersRaineri kirjoitti:

        Kerroppas nyt selvästi mihin nämä ohjeesi perustuvat? Kerro edes mikä on "hyvä" rasva. Miksi se on parempi kuin joku toinen ja miksi sitä pitäisi syödä?

        Yleinen suositus on noin 1g/painokilo rasvaa. Mä en henkilökohtaisesti itse varsinaisesti luokittele rasvoja hyviin tai huonoihin vaan syön monipuolisesti kaikkia rasvoja (paitsi kovetettuja kasvisrasvoja). Lihat tulee nyt käytännön syistä ostettua usein vähempirasvaisena (naudan jauhelihaa, kalkkunaa, kanaa), joten paistan ne usein voissa, kookosöljyssä tai oliiviöljyssä, riippuen siitä minkä tyylistä ruokaa teen.

        Vaikka suosituksissa huonoiksi luokiteltuja rasvoja (käytännössä eläinrasvat) ei varsinaisesti tarvitsekkaan vältellä, ei niiden määrä ruokavaliossa saa kuitenkaan olla liian suuri. Eri rasvoissa on eri rasvahappoja, joiden monipuolinen saanti takaa terveyden.

        Mutta teolliset transrasvat jättäisin suosiolla kauppaan. Ne on huonoja rasvoja.


      • diplomiliikkuja
        PersRaineri kirjoitti:

        Kerroppas nyt selvästi mihin nämä ohjeesi perustuvat? Kerro edes mikä on "hyvä" rasva. Miksi se on parempi kuin joku toinen ja miksi sitä pitäisi syödä?

        Tässä kopsattua tietoa:

        Pehmeä rasva sisältää välttämättömiä rasvahappoja, joita ihmisen elimistö ei kykene itse valmistamaan sekä rasvaliukoisia vitamiineja. Pehmeä rasva pienentää veren kokonais- ja LDL-kolesterolipitoisuutta ja parantaa HDL/LDL-kolesterolisuhdetta. Lisäksi se saattaa parantaa insuliiniherkkyyttä eli sokeriaineenvaihduntaa.

        Kalarasvassa ja esimerkiksi rypsiöljyssä on runsaasti pitkäketjuisia, useita kaksoissidoksia sisältäviä rasvahappoja (eli omega-3-rasvahappoja), joita ei juurikaan ole muissa ruoka-aineissa. Kalarasva pienentää veren triglyseridiarvoja. Se vaikuttaa myös suotuisasti veren hyytymistekijöihin ja sitä kautta vähentää veritulpan (sydäninfarktin) vaaraa.


        Jos ruokavalio sisältää liikaa kovaa rasvaa, veren kolesterolipitoisuus (erityisesti "paha" LDL -kolesterolipitoisuus) nousee. Kova rasva heikentää kolesterolin poistumista verenkierrosta maksaan, josta kolesteroli voitaisiin edelleen prosessoida ulos elimistöstä. Runsas rasvan määrä ruokavaliossa edistää myös kolesterolin imeytymistä elimistöön, ja siten osaltaan nostaa kolesterolin määrää.

        Kovaksi rasvaksi luokitellaan myös transrasva, joka suurentaa veren LDL-kolesterolipitoisuutta ja pienentää HDL-kolesterolipitoisuutta. Suomessa transrasvoja saadaan vain vähän (alle 1 g/päivä) suhteessa tyydyttyneeseen rasvaan (noin 30 g/päivä). Tollasta tekstiä. Ei ihme ettei oikein jaksa perehtyä asiaan. Itse olen syönyt pelkkiä "huonoja" rasvoja aina ja veriarvot hyvät.


      • cuba libre
        PersRaineri kirjoitti:

        Kerroppas nyt selvästi mihin nämä ohjeesi perustuvat? Kerro edes mikä on "hyvä" rasva. Miksi se on parempi kuin joku toinen ja miksi sitä pitäisi syödä?

        Tuossa olisi asiatietoa margariineista, en näe syytä että niitä nyt pitäisi välttää:
        http://www.pronutritionist.net/teollinen-transrasva-haviaa-elintarvikkeista-meilla-ja-muualla/

        Toki jos valehtelevat tuolla tai kertovat jotain väärää, niin älähdä heille ihmeessä, ovat asiantuntijoita ja vastuussa siitä mitä kirjoittavat, toisin kuin sinä.


      • cuba libre
        PersRaineri kirjoitti:

        Kerroppas nyt selvästi mihin nämä ohjeesi perustuvat? Kerro edes mikä on "hyvä" rasva. Miksi se on parempi kuin joku toinen ja miksi sitä pitäisi syödä?

        Tuossa vielä:
        http://www.pronutritionist.net/margariini-voita-terveellisempaa/

        Eli varmaan tiedät asian paremmin. Kun kyseessä ilmeisesti on valehtelija, niin kerro asiatasolla, että mikä tuosta ei pidä paikkansa tai mikä oleellinen huomio jutusta puuttuu? Älä puutu jutun kirjoittajaan, vaan siihen asiaan mitä jutussa on.


      • 14+6
        cuba libre kirjoitti:

        Tuossa olisi asiatietoa margariineista, en näe syytä että niitä nyt pitäisi välttää:
        http://www.pronutritionist.net/teollinen-transrasva-haviaa-elintarvikkeista-meilla-ja-muualla/

        Toki jos valehtelevat tuolla tai kertovat jotain väärää, niin älähdä heille ihmeessä, ovat asiantuntijoita ja vastuussa siitä mitä kirjoittavat, toisin kuin sinä.

        Mullekko viestisi osoitit?

        Mun periaatteeni ruuan suhteen on mahdollisimman käsittelemätöntä, alkuperäisessa muodossa olevaa ja mahdollisimman pitkälle lisäaineetonta ruokaa ja sitä suosittelen aina kaikille, sanoi asiantuntijat mitä tahansa. Sillä on päästy irti metabolisesta oireyhtymästä kakkostyypin diabeteksen ovilta takaisen normaalipainoiseen, terveelliseen elämään ilman kaloreiden kyttäystä.

        Puhuin transrasvoista, en margariineista, vaikka margariini on mielestäni aika turha elintarvikse yhdessä muiden kevyttuotteiden kanssa. On totta, että nykyisissä rasiamargariineissa koostumus ja käsittely on paljon parempaa, kuin vielä vuosikymmen sitten. Mutta kun ostat rasian 30% flooraa, mistä maksat? No vedestäpä hyvinkin. Kuten jo aiemmin mainitsin, syön rasvoja monipuolisesti ja ruokavaliooni kuuluu niin voi ja kookosöljy, kuin avokado, pähkinät ja siemenet sekä oliiviöljy.
        Teollisia transrasvoja on sitten muuten muissakin elintarvikkeissa, ei vain margariineissa.


      • diplomiliikkuja
        14+6 kirjoitti:

        Mullekko viestisi osoitit?

        Mun periaatteeni ruuan suhteen on mahdollisimman käsittelemätöntä, alkuperäisessa muodossa olevaa ja mahdollisimman pitkälle lisäaineetonta ruokaa ja sitä suosittelen aina kaikille, sanoi asiantuntijat mitä tahansa. Sillä on päästy irti metabolisesta oireyhtymästä kakkostyypin diabeteksen ovilta takaisen normaalipainoiseen, terveelliseen elämään ilman kaloreiden kyttäystä.

        Puhuin transrasvoista, en margariineista, vaikka margariini on mielestäni aika turha elintarvikse yhdessä muiden kevyttuotteiden kanssa. On totta, että nykyisissä rasiamargariineissa koostumus ja käsittely on paljon parempaa, kuin vielä vuosikymmen sitten. Mutta kun ostat rasian 30% flooraa, mistä maksat? No vedestäpä hyvinkin. Kuten jo aiemmin mainitsin, syön rasvoja monipuolisesti ja ruokavaliooni kuuluu niin voi ja kookosöljy, kuin avokado, pähkinät ja siemenet sekä oliiviöljy.
        Teollisia transrasvoja on sitten muuten muissakin elintarvikkeissa, ei vain margariineissa.

        Nyt heräs uteliaisuus:) mistä koostuu päivän ruokasi. Anna jokin esimerkki vaikka yhdestä päivästä. Kirjoitit: ( mahdollisimman käsittelemätöntä, alkuperäisessa muodossa olevaa ja mahdollisimman pitkälle lisäaineetonta ruokaa ) Siksi kysyn kun haluan aina kokeilla jotakin uutta.


      • cuba libre
        14+6 kirjoitti:

        Mullekko viestisi osoitit?

        Mun periaatteeni ruuan suhteen on mahdollisimman käsittelemätöntä, alkuperäisessa muodossa olevaa ja mahdollisimman pitkälle lisäaineetonta ruokaa ja sitä suosittelen aina kaikille, sanoi asiantuntijat mitä tahansa. Sillä on päästy irti metabolisesta oireyhtymästä kakkostyypin diabeteksen ovilta takaisen normaalipainoiseen, terveelliseen elämään ilman kaloreiden kyttäystä.

        Puhuin transrasvoista, en margariineista, vaikka margariini on mielestäni aika turha elintarvikse yhdessä muiden kevyttuotteiden kanssa. On totta, että nykyisissä rasiamargariineissa koostumus ja käsittely on paljon parempaa, kuin vielä vuosikymmen sitten. Mutta kun ostat rasian 30% flooraa, mistä maksat? No vedestäpä hyvinkin. Kuten jo aiemmin mainitsin, syön rasvoja monipuolisesti ja ruokavaliooni kuuluu niin voi ja kookosöljy, kuin avokado, pähkinät ja siemenet sekä oliiviöljy.
        Teollisia transrasvoja on sitten muuten muissakin elintarvikkeissa, ei vain margariineissa.

        Se on vähän mitä syö lopulta. Itse suosin rasvan lähteinä rasvasta kalaa, pähkinöitä, avokadoa, rypsiöljyä sekä oliiviöljyä. Ja lounaan yhteydessä öljypohjaista salaattikastiketta, sehän tekee paremman maun ja on terveellistä. En välttämällä vältä muutakaan, syön kananrinnan nahkoineen, jos nahka sattuu tallella olemaan yms.

        Varmaan minulle loppupeleissä yhdentekevää, syönkö leivän kanssa margariinia vaiko voita, niin pieni osuus kuitenkin. Joku avokadolevite voisi maistua paremmalle. Kovetettu rasvahan on tyydytettyä rasvaa, täsmälleen samoja rasvahappoja, oli sitten voista tai margariinista. Ja kevytmargariini sisältää normimargariinia suhteessa enempi "kovaa" rasvaa. Transrasvoja on onneksi melko vähän, nykyään.

        En näe margariineja minään huipputerveellisinä, joskaan en epäterveellisinikään tuotteina. Liika voin käyttö taasen on epäterveellistä, enkä liikaa margariininkaan käyttöä suosittele. Enempi noita, mitä alkuun mainitsin.


      • cuba libre
        cuba libre kirjoitti:

        Se on vähän mitä syö lopulta. Itse suosin rasvan lähteinä rasvasta kalaa, pähkinöitä, avokadoa, rypsiöljyä sekä oliiviöljyä. Ja lounaan yhteydessä öljypohjaista salaattikastiketta, sehän tekee paremman maun ja on terveellistä. En välttämällä vältä muutakaan, syön kananrinnan nahkoineen, jos nahka sattuu tallella olemaan yms.

        Varmaan minulle loppupeleissä yhdentekevää, syönkö leivän kanssa margariinia vaiko voita, niin pieni osuus kuitenkin. Joku avokadolevite voisi maistua paremmalle. Kovetettu rasvahan on tyydytettyä rasvaa, täsmälleen samoja rasvahappoja, oli sitten voista tai margariinista. Ja kevytmargariini sisältää normimargariinia suhteessa enempi "kovaa" rasvaa. Transrasvoja on onneksi melko vähän, nykyään.

        En näe margariineja minään huipputerveellisinä, joskaan en epäterveellisinikään tuotteina. Liika voin käyttö taasen on epäterveellistä, enkä liikaa margariininkaan käyttöä suosittele. Enempi noita, mitä alkuun mainitsin.

        Niin ha kananmunankeltuainenkin on moneelle ihan hyvää, varsin terveellistäkin. Minulla on kokonaiskolesteroli melko alhainen, joten voin kyllä kananmunia syödä aika surutta myös. Ja kananmunahan on monessa mielessä hyvin terveellistä, joten melkein kaikille se sopii osana monipuolista ruokavaliota. Aminohappokoostumuskin kananmunassa on todella hyvä.


      • diplomiliikkuja
        cuba libre kirjoitti:

        Niin ha kananmunankeltuainenkin on moneelle ihan hyvää, varsin terveellistäkin. Minulla on kokonaiskolesteroli melko alhainen, joten voin kyllä kananmunia syödä aika surutta myös. Ja kananmunahan on monessa mielessä hyvin terveellistä, joten melkein kaikille se sopii osana monipuolista ruokavaliota. Aminohappokoostumuskin kananmunassa on todella hyvä.

        En minä koskaan ole erotellut keltuaisia. Tänäänkin tein 4 munan munakkaan niin ei muuta kuin kaikki pannuun ja silleen. Tais hyytyä tämä 14 16 kun kysyin vähän tarkemmin? täällä melkein aina jostakin vaahdotaan ja kirjoitetaan kuinka minä syön sitä ja tätä enkä mitään epäterveellistä ja sitten kun kysyy mielenkiinnosta vähän lisää niin kirjoittaja haihtuu taivaantuuliin?


      • cuba libre
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        En minä koskaan ole erotellut keltuaisia. Tänäänkin tein 4 munan munakkaan niin ei muuta kuin kaikki pannuun ja silleen. Tais hyytyä tämä 14 16 kun kysyin vähän tarkemmin? täällä melkein aina jostakin vaahdotaan ja kirjoitetaan kuinka minä syön sitä ja tätä enkä mitään epäterveellistä ja sitten kun kysyy mielenkiinnosta vähän lisää niin kirjoittaja haihtuu taivaantuuliin?

        Juu, kuoret jätän suosiolla syömättä, mutta muuten en mitään erottele. Eihän neljässä kananmunassa ole kuin 300 kcal, joten ihan hyvin tuommonen sopii jopa tiukemmallekin dieetille osaksi yhtä ateriaa.


      • diplomiliikkuja
        cuba libre kirjoitti:

        Juu, kuoret jätän suosiolla syömättä, mutta muuten en mitään erottele. Eihän neljässä kananmunassa ole kuin 300 kcal, joten ihan hyvin tuommonen sopii jopa tiukemmallekin dieetille osaksi yhtä ateriaa.

        No joo, Olis varmaan pitänyt kirjoittaa, tein munakkaan ja jätin kuoret pois. Luulin ettei tarvitse selittää kuin lapsille munakkaan tekoa. No, ei hätää, kirjoitan seuraavan kerran vähän tarkemmin niin menee perille ilman suurempia miettimisiä:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe