Minä pesen hampaat vain aamuisin

Vilkas

Hei vain,

Niin kuin otsikko kertoo aloitin jo monta vuotta sitten.

Mitäs hammaslääkäri kertoi, että todella hyvässä kunnossa minun hampaani ovat ja koska oli mennyt 6 vuotta, kun viimeeksi olin käynyt hammaslääkärillä ihmetteli hän ettei tarvitse mitään muuta tehdä, kuin hammaskiveä poistaa.

Kuningaskuluttajassa kerrottiin miten hammastahnat kuluttaa hampaita. Eipä ihme, että useimmalla henkilöllä on hampaat huonossa kunnossa, vaikka hampaita pesee aamuisin ja iltaisin.

En polta tupakkaa enkä juo usein punaviiniä tai mitään jotka värjää hampaat.

7

870

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lady Old

Olen kuullut myös tarinoita ihmisistä, jotka eivät esim. ole käyttäneet hammastahnaa lainkaan. Suusi ei kuitenkaan ole terve, jos sinulle kertyy hammaskiveä. Eli olet hampaan tukikudoksen sairauden (ja sitä kautta etenevien verisuonisairauksien sekä hamapaiden irtoamisen) riskiryhmässä.

Toisille kertyy hammaskiveä, ja yleensä silloin suun happotasapaino on paremmassa kunnossa itse hampaita ajatellen. Happamassa suussa hammaskivi ei viihdy, mutta hampaat kuluvat. Eli on monia eri tapoja menettää hampaansa, tukikudossairauden kautta, kulumisen kautta tai reikiintymisen kautta.

Tupakka on tosin paha, mutta vain yksi suun terveyttä heikentävä tekijä. Ihmisen luuston kunto ja hampaiden kunto alentui siinä vaiheessa kun maanviljelys otettiin käyttöön (lienee vähentynyt D-vitamiinin saanti ja viljan sopimattomuus ihmisille syynä). Hampaiston kunto romahti siinä vaiheessa, kun käyttöön tuli myös sokeri.

Eli nykyihmisellä on loppujen lopuksi hyvässä kunnossa olevat hampaat verrattuna muutaman sadan vuoden takaisiin kanssasisariin. Silloin useimpien suu löyhkäsi mädäntyneeltä ja näkyvissä oli vain hampaan tynkiä. Sen enempää hampaiden itsehoidosta kuin hammaslääkäripalveluista ei ollut tietoakaan. Eli siihen nähden olemme paremmassa asemassa.

Pienenä propagandana pidän hampaiden harjausvastaisuuttasi. Jos hammastahnat olisivat niin ehdottoman epäterveellisiä, ei hammaslääkärit niitä suosittelisi. Etenkään julkisen hammashoidon varassa eläville ihmisille, nimittäin jonot ovat siellä niin pitkät, että hammaslääkärit eivät jää muutenkaan toimettomiksi, vaikka olisi pari hoidettavaa vähemmän.

Ainakaan itsellän hampaat eivät pysyisi puhtaina vain yhden hampaiden pesukerran avulla, saatikka ilman hammaslankaa. Minulla on pitkäaikainen keuhko- ja vatsasairaus, ja olen saanut pidettyä suussa omat jo yli 30 vuotta sitten vaurioituneet hampaani. Ilman hammasharjaa, hammaslankaa ja hammastahnoja se ei olisi onnistunut.

Ihmisten tilanne on kovin erilainen. Kaikkia ei voi yleistää saman kaavan alle.

• Vilkas

Hammaslääkärini mielestä minun suuni on oikein terve ja hammaskivet normaalia. Kuulemma sylkirauhaset suussani aiheuttaa hammaskiveä. Ennenkin on minulta poistettu hammaskiviä.

Minulla on terveet hampaat ja siksi en pääse useimmin hammaslääkärille eli en ole riski.

Minulla on vieläkin hampaat todella liukkaat tähän aikaan, vaikka aamulla ennen klo 05:30 olen pessyt hampaat.

Olen keski-ikäinen ja kaikki hampaani on vielä paikallaan ja hammaslääkärini mielestä kauniit.

• Kddkfkdkdkdkdkskslkdskd

Pese nyt kuitenkin illalla ja jätä vaikka aamupesu pois, jos kerroista on kiinni. Iltapesu on kahdesta syystä tärkeämpi; 1) peset päivät töhnät pois ja 2) yöllä hampaita suojaavan syljen eritys vähenee eli on todella tärkeää, että hampaiden pinnoilla ei ole sokeria ja bakteereita.
        Sitten kun olet vaihdon tehnyt ja siihen tottunut, niin ala ajatella, kuinka pahalta suussa maistuu, kun aamupesu on jäänyt välistä, niin sitten alat pestä aamuisinkin. Itseä saa huijata. Ota vaikka Pro-Emalj-tahna käyttöön; siinä on yksi pienimmistä hankausarvoista, niin sitten sinun ei tarvitse kulutustakaan pelätä...

• Vilkas
        Kddkfkdkdkdkdkskslkdskd kirjoitti:

Pese nyt kuitenkin illalla ja jätä vaikka aamupesu pois, jos kerroista on kiinni. Iltapesu on kahdesta syystä tärkeämpi; 1) peset päivät töhnät pois ja 2) yöllä hampaita suojaavan syljen eritys vähenee eli on todella tärkeää, että hampaiden pinnoilla ei ole sokeria ja bakteereita.
        Sitten kun olet vaihdon tehnyt ja siihen tottunut, niin ala ajatella, kuinka pahalta suussa maistuu, kun aamupesu on jäänyt välistä, niin sitten alat pestä aamuisinkin. Itseä saa huijata. Ota vaikka Pro-Emalj-tahna käyttöön; siinä on yksi pienimmistä hankausarvoista, niin sitten sinun ei tarvitse kulutustakaan pelätä...

En missään nimessä jätä aamupesua pois. Pesen hampaani aina ennen aamupalaa ja juon vettä heti aamupalan jälkeen.

Miksi sitten hampaani on hyvässä kunnossa noin muuten?

• Kdkdkdkdkdkdlsllslsgdggj
        Vilkas kirjoitti:

En missään nimessä jätä aamupesua pois. Pesen hampaani aina ennen aamupalaa ja juon vettä heti aamupalan jälkeen.

Sulla on hampaat hyvässä kunnossa, koska sulle tulee sitä hammaskiveä. Ikenet sulla ei ole kunnossa ja se on tärkeää myös.

• jsksksks
        Vilkas kirjoitti:

Samoin

• Kia Ora

Jos osaatte Lontoon kieltä niin googlatkaa Oil Pulling.
      Itse aloitin joka-aamuisen hampaiden öljypurskuttelun 3 vuotta sitten ja nyt on plakkia tosi vähän ja muutenkin suu ja hampaat paremmassa kunnossa kuin koskaan.
      Tässä linkki englannin kielen taidottomille : http://www.kookosravinto.fi/etusivu/suun-hygienia/130

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe