Pitäs ensimmäisen kerran elämässä paikata itse rengas, mutta miten se oikein tapahtukaan.
Paikkausvälineet on mutta ei ohjetta.
Paketissa on jonkin moinen karhennin, liimaa ja paikkoja. Missä järjestyksessä toimitaan. Otetaanko paikasta pois ensin läpinäkyvä kelmu vai hopean värinen jne. Auttakaa uusavutonta:)
Kiitos!
Polkupyörän renkaan paikkaus auttaakaa uusavutonta
13
31299
Vastaukset
- make
Jos sun paikkasetti on 20 vuotta vanha ja sen takia ohjelappu hukassa niin hommaisin uudet vehkeet. Kyllä niissä ohjeet mun mielestä mukana tulee.
Mut suurin piirtein näin se menee:
1. Karhenna paikattava kohta (karhennus koko paikan alueelta)
2. Levitä liimaa (jälleen tietysti hyvin koko paikan alueelle, tasaisesti)
3. Kun liimapinta on kuivunut sen verran, ettei ota sormeen kiinni (muutama min.) ota 'folio' pois ja paina paikka kohdalleen
4. Kaiketi sitä pitäis puristaa jonkin aikaa
5. Sitte se muovi pois paikan päältä
Eli tää oli vanha kunnon K-L-K-K-S -muistisääntö ;)
Alan asiantuntijat voivat korjata/lisätä... - löytyy myös renkaanpaikkaus
HOME FREESTYLE MUUT FILLARIT FOTOJA UUTISIA VARAOSAT YHTEYS DEL SOL
Peseminen
Voitelu
Takavaihtaja
Etuvaihtaja
Vaihteet
Ketjut
Kasettinavat ja rattaat
Polkimet
Kasettikeskiöt
Jarrut
Navat
Renkaat
Aheadsest-tyyppiset ohjainlaakerit
PESEMINEN
Etenkin maastopyörä tarvitsee aina mutaisen lenkin jälkeen pesun, mutta jokainen pyörä näyttää paremmalta pesun ja vahauksen jälkeen.
Astian- tai autonpesuaine sopii hyvin pyörän pesuun. Astianpesuaine puree hyvin öljyiseenkin pyörään, mutta se poistaa myös kiillon. Pesun jälkeen vahaa pyörä autovahalla ja pyörä kiiltää ja pysyy pidempään puhtaana.
Käytä erittäin varovasti painepesuria, koska laakereita ei ole suunniteltu kestämään paineella suihkutettavaa vettä. Voit käyttää letkua, mutta pidä paine alhaisena äläkä suihkuta suoraan napoihin, keskiölaakeriin, vaihteisiin ja ohjauslaakeriin.
Sekoita runsaasti astianpesuainetta tai autoshampoota sankoon, joka on puolillaan lämmintä vettä. Levitä ensimmäinen kerros koko pyörään sienellä tai astiaharjalla, ja anna sille vähän aikaa vaikuttaa.
Pese koko pyörä uudelleen. Tämä toinen kerta yleensä irrottaa kaiken lian, mutta voi olla paikkoja, joissa lika on tiukemmassa. Käytä pulloharjaa tai jotain vastaavaa ahtaisiin paikkoihin.
Pinttyneisiin paikkoihin puree liuotinpesu. Käytä vanhaa hammasharjaa, jotta liuotin sekoittuu rasvaan.
Kuivaa pyörä puhtaalla rätillä tai säämiskällä. Ruiskuta spray-öljyä vaihteisiin ja ketjuihin.
YLÖS
VOITELU
Voiteluaineita ei koskaan tule käytettyä tarpeeksi. Liika öljy kerää kuitenkin herkemmin likaa.
Ruiskaus öljyä jarrujen niveliin pitää kosteuden ja ruosteen loitolla. Älä suihkuta öljyä vanteeseen ja jarrupaloihin, koska puhdistaminen on hankalaa.
Vaihtajan ohjainpyörät eivät saa öljyä ketjusta, joten ruiskaus öljyä pyörien keskikohtaan pitää ne herkkinä. Spray-öljy pitää ne myös puhtaina.
Takavaihde kaipaa öljyä ylä- ja alaniveliin. Pyyhi ylimääräinen pois.
Ruiskauta etuvaihtajaan öljyä jokaiseen tappiin ja pyyhkäise sitten rätillä kevyesti häkki. Voitele vaihdevivut ja jokainen kohta, jossa vaijeri kulkee kulman yli.
Ketju voidellaan ensin spray-öljyllä. Anna sen imeytyä, erityisesti jos siinä on seassa kiinteitä voiteluaineita. Sitten voitele vahvemmalla öljyllä, niin ketju saa suojaavan kalvon.
Jarrukahvat tarvitsevat suihkauksen niveliin. Paina jarrukahvaa niin että saat voideltua vaijerin pään. Älä jätä nippeliä kuivaksi tai se voi kulua nopeasti.
Kaikki vaijerit kaipaavat voitelua. Nopeinta on antaa suihkaus öljyä kohtaan, jossa vaijeri tulee ulos kuoresta, mutta parasta olisi irrottaa kuori ohjaimesta ja tiputtaa öljyä kuoren sisään.
YLÖS
TAKAVAIHTAJA
Takavaihtajan perussäätö
Tarkista että vaijeri on hyvin öljytty ja ettei siinä ole purkaantumia, ja että kuori ei ole taittunut tai murtunut. Valitse suurin vaihde kääntämällä vipua tai jos vaihdevipu on tyyppiä Rapidfire, STI tai vastaava, klikkaamalla ainakin 7 kertaa.
Alempi ruuvi rajoittaa takavaihtajan liikkeen pienimmällä vaihteella (iso takaratas).
Ylemmällä ruuvilla rajoitetaan liike isoimmalla vaihteella (pienin ratas).
Irrota vaijeri kiinnikkeestä ja pyöritä polkimia, kunnes ketju putoaa pienimmälle rattaalle. Käännä vaihtaja pystysuoraan ja katso takaapäin ohjainpyörien asento. Jos ne ovat pienen rattaan vasemmalla puolella, käännä säätöruuvia ”H” tai ”HIGH” vastapäivään, tai jos ne ovat liian paljon oikealla , käännä myötäpäivään. Kitkavaihteissa ohjainpyörien pitää olla keskellä pienintä ratasta. Pykälävaihteissa niiden täytyy asettua rattaan ulkoreunalle.
Paina vaihtajaa sisään oikealla kädellä ja nosta ketju vasemmalla kädellä suurimmalle rattaalle. Ohjainhäkin tulee olla rattaan keskellä. Jos ei ole, käännä L-ruuvia myötäpäivään, mikäli häkki on rattaan vasemmalla puolella, ja vastapäivään, jos se on oikealla puolella. Nyt nosta pyörää satulasta, ja pyöräytä muutaman kerran nopeasti polkimia. Ketjun pitäisi siirtyä nopeasti pienimmälle rattaalle ja pysyä siellä.
H (suuri välitys) ja L (pieni välitys) –säätöruuvit ovat yleensä vaihtajan ylänivelessä, mutta halvoissa Shimanon vaihtajissa ja useimmissa Campagnolon vaihtajissa ruuvit ovat vaihtajan rungon sivussa. Joissakin tapauksissa niitä ei ole merkitty kirjaimilla H ja L, joten sinun täytyy kokeilla, mikä ruuvi vaikuttaa mihinkin. Kiinnitä nyt vaijeri ja vedä se kireälle pihdeillä ennen kiristystä. Kitkavaihteet pitäisi testata tässä vaiheessa ajamalla, ja hienosäätö tehdään H- ja L-ruuveilla, mikäli ketju pitää ääntä isoimmalla tai pienimällä välityksellä. Pykälävaihteet ovat nyt valmiit varsinaiseen pykälien säätöön.
Takavaihtajan purku
Irrota vaijeri.
Irrota alemman ohjainpyörän pultti ja ota ohjainpyörä irti häkistä. Paina mieleen levyjen asento.
Löysää ylemmän ohjainpyörän pulttia, jotta saat käännettyä sisemmän kylkilevyn sivuun. Nosta ketjua ja siirrä se pois ohjainpyörältä. Siirrä ketju yhdelle isoimmista takarattaista ja anna löysän osan roikkua vapaasti.
Aukaise kiinnityspultti kuusiokoloavaimella ja irrota vaihtaja rungosta.
Irrota ylempi ohjainpyörä työpöydällä ja katso kuinka tiivistyslevykkeet ovat kiinni. Puhdista kaikki osat liuottimella, kuivaa ja kokoa öljyten samalla ohjainpyörien laakerit.
Ruuvaa kiinnitysruuvi kannattimeen, kiristä se kunnolla ja tarkista, että siinä ei ole välystä. Voitele kaikki nivelet öljyllä, katso että ohjainpyörät ovat rattaiden suuntaiset, ja käy läpi koko säätöprosessi.
Takavaihtajan kulman säätöruuvi
Takavaihtaja kannattaa purkaa muutaman kerran vuodessa ja puhdistaa ohjauspyörät.
YLÖS
ETUVAIHTAJAEtuvaihtajan säätö
Laita ketju pienimmällä eturattaalle ja ruuvaa sisempää ruuvia sisään tai ulos , kunnes häkki on 1 mm päässä etjusta. Käännä poljinkampia ja tarkista säätö.
Nosta ketju suurimmalle rattaalle. Ruuvaa ulompaa säätöruuvia sisään tai ulos, kunnes häkin ulkosyrjä on 1 mm päässä ketjusta. Hienosäädä molemmat säädöt testiajolla.
Pykälävaihteissa on vain kolme asentoa. Siirrä ketju suurimmalle takarattaalle ja kiristä tai löysää vaijeria, kunnes ketju siirtyy puhtaasti pienimmältä keskimmäiselle eturattaalle.
Kitkavivut toimivat parhaiten jos vaijerissa ei ole yhtään löysää, joten kiristä säädön jälkeen. Jos etuvaihtaja toimii hyvin, mutta hukkaa sitten säädöt, kiristä vähän keskiruuvia.
Jos et saa ketjua kiipeämään nopeasti suurimmalle rattaalle, tarkista että häkki on rattaiden suuntainen ja häkin ulkoreuna on 2 – 4 mm päässä rattaan hampaista.
YLÖS
VAIHTEETVaihteen valitsimet
Kitkansiirtäjät on helppo purkaa, mutta pykälöidyissä siirtäjissä on paljon pieniä osia ja niitä ei kannata avata kuin tositarpeessa.
Vaihdevaijereiden vaihto
1. Irrota vaijeri vaihtajasta, katso sitten mihin nippeli kiinnittyy siirtäjässä.
2. Ohjaustankoon kiinnitetyissä siirtäjissä on osittain suojattu vaijerin nippelin kolo. Koeta siirtää vipu etuasentoon ja seuraa vaijerin kulkua vivun ympäri. Jos ruuvaat vaijerin säädön aivan sisään, nippeli voi ponnahtaa kolostaan.
3. Ohjaustangon alapuolisissa siirtäjissä vaijeri on kiinni vivussa siirtäjän yläosassa ohjaustangon alla. Ota varovasti irti mahdollinen kumitulppa. Valitse suurin välitys ja työnnä nippeli ulos kolosta.
4. Alapuolisissa siirtäjissä on joskus suojus, joka on kiinni keskiruuvilla. Aukaise ruuvi ja poista suojus, jolloin nippeli ja vaijerin ohjaimet paljastuvat. Vedä vanha vaijeri ulos, laita uusi paikalleen, öljyä ja kokoa.
5. STI – kahvoissa nippeli on kiinni kahvan ulkosyrjällä ja sen näkee vain kun painaa jarrukahvaa. Ergopower- ja Suntour – kahvoissa kumisuojus täytyy siirtää edestä pois, että pääset käsiksi nippeliin.
6. Jos vaijeri kulkee siirtäjään pikakiristimen kautta, vedä kuori irti pidikkeestä. Työnnä reilu pätkä vaijeria ulos siirtäjästä, jotta voit pujottaa sen kuoreen ilman jyrkkiä mutkia.
7. Seuraa uudella vaijerilla vanhan vaijerin reittiä. Jos käytät vanhaa kuorta, tarkista, että metalliset vaijerikuoren päät ovat paikallaan ja kuori muodostaa pehmeän mutkan.
8. Kun pyörässä on vaakaputkeen kiinnitetyt siirtäjät, vaijeri yleensä kulkee keskiön alta ja muovisen ohjaimen kautta. Tarkista, että ohjaimet ovat kunnossa ja pujota sitten vaijeri paikalleen varoen jyrkkiä mutkia.
9. Varmista, että siirtäjä on suurimmalla välityksellä ja ketju pienimmällä rattaalla. Pujota vaijeri kiristimen läpi, sovita kuori paikalleen ja nosta kiinnikkeen prikkaa niin että olet varma, että vaijeri istuu uraan.
10. Tarkista vielä että kuori istuu hyvin kiristimeen. Kiristä vaijeri pihdeillä
ja kiristä kiinnityspultti. Lopuksi leikkaa ylimääräinen vaijeri pois ja laita vaijerinpää paikalleen, jotta vaijeri ei pääse purkautumaan.
Kammet ja rattaat
1. useimmissa eturatassarjoissa on erilliset rattaat, joten ensimmäinen tehtävä on tarkastaa, että pultit ovat kireällä. Joskus takapuolella oleva kolomutteri kääntyy mukana – koeta pitää se paikallaan ruuvitaltalla.
2. Jos kammet ovat löysästi kiinni akselissa, ne narisevat ajettaessa. Kokeile kireys pitämällä toisesta kammesta kiinni kun vääntelet toista.
3. Seuraavaksi tarkista laakerin välys ja kuluminen. Pidä kiinni molemmista kammista polkimien läheltä ja yritä liikuttaa niitä sivusuunnassa. Jos molemmat kammet liikkuvat yhtä paljon, laakerissa on väljää.
4. Ota ketju pois rattaalta. Käännä kampea käyttäen runkoa kiintopisteenä ja katso, heittävätkö rattaat. Jos näin käy, ota eturattaat irti ja tarkista kiinnikkeet.
5. Tarkista seuraavaksi eturattaan kuluminen. Ensimmäiseksi hampaiden reunat tylsyvät. Jos hampaat ovat edes vähän koukkumaiset, ratas on entinen.
6. Kun ketju kuluu, se myös venyy, joten ketjun pituuden mittaaminen on hyvä tapa arvioida kulumista. Käytä hyvää metallista mittaa, koska sitä on helppo lukea. Aseta mitan nollakohta ketjunivelen niitin kohdalle.
7. Mittaa ketjusta kahdentoista nivelen väli. Jos ketju on uusi, kaksitoista niveltä pitäisi olla 30,5 cm niitistä niittiin. Jos mitta on yli 31 sentin, ketju on valmis poisheitettäväksi.
YLÖS
KETJUT
Jäykät nivelet
Jos ketjua ei ole voideltu vähään aikaan tai liitos on huono, yksi nivelistä voi jäykistyä. Tämä voi tuntua säännöllisenä kilahduksena tai ketjun hyppäämisenä. Joskus saat herkistettyä jäykän nivelen painamalla voimakkaasti peukaloilla nivelen molemmilta puolilta. Mutta jos niitti on enemmän ulkona nivelen toisella puolella , työnnä avaimen tapilla niittiä vähän sisään.
Ketjun tarkastus
1. jos et tiedä minkä tyyppisen ketjun kanssa askartelet, puhdista sivulevyt ja tarkista tekijän nimi. Sedis, Sachs ja Taya ovat tavallisten ketjujen yleisimpiä merkkejä. Niitit voidaan työntää ulos ja takaisin sisään.
2. Shimanon ketjut on merkitty nimillä UG, HG ja IG ja niittien päät on taottu. Kun ne työnnetään ulos, niitin reikä laajenee ja ketju liitetään yhteen vain erityisillä mustilla niittautuvilla niiteillä.
3. Kun ketju on jäänyt öljyämättä, nivelet jäykistyvät ja aiheuttavat ketjun pomppimisen rattailla. Voit huomata jäykän nivelen mukana ketjussa.
Ketjun puhdistus
1. jos ketjusi on oikein likainen, on parasta ruiskuttaa se vedellä puhtaaksi. Jos se on kuorrutettu rasvaisella lialla, voit poistaa pahimman lian rätillä. Varmista, että pyyhit kaikki neljä sivua.
2. Jos ketju on likainen, likaantuvat myös etu- ja takarattaat. Käytä rätin reunaa rattaan välien puhdistukseen ja pyyhi myös eturattaiden sivut.
3. Rätti ei pääse ketjun väleihin, joten ruiskuta liuotinta ja harjaa vanhalla hammasharjalla kaikki vielä jäljellä oleva lika pois. Laita lattialle paperia keräämään putoava lika.
4. Kun ketju on puhdas, voitele ensin ohuella spray-öljyllä. Anna imeytyä ja levitä paksumpaa öljyä päälle. Levitä öljyä myös takarattaille.
Ketjut kuluvat aika nopeasti, erityisesti jos niitä ei ole puhdistettu ja voideltu säännöllisesti. Voit mitata kulumisen yrittämällä nostaa ketju pois eturattaalta. Kun molemmat ovat uusia, saat nostettua ketjua vain 1 – 2 millimetriä. On aika vaihtaa ketju, jos saat nostettua sitä 7 mm, mutta muista, että usein takarattaat täytyy vaihtaa samalla, jotta ne toimisivat hyvin yhteen.
Ketjun katkaisu
Joskus et voi välttää ketjun katkaisua. Mutta aina kun teet niin, suurenee sen katkeamisen todennäköisyys.
Ketjun katkaisu
Tavallinen ketju
1. Aukaise rakoa ja sijoita ketju kauimpana kahvasta oleviin ohjaimiin.
2. Varmista että ketju on kunnolla kiinni ohjaimissa. Ruuvaa piikkiä sisäänpäin, kunnes kärki osuu niitin kannan keskelle. Tarkista että piikki on aivan keskellä ja käännä piikkiä sisään vain vähän alle kuusi täyttä kierrosta.
3. Taivuttele ketjua sivusuunnassa, jotta saat sen aukeamaan. Jos se ei aukea, työnnä niittiä sisään vielä neljänneskierros – mutta ei kokonaan irti. Koeta jättää niitistä vähän ketjun sisäpuolelle, niin saa napsautettua ketjun taas yhteen
Shimano Hyperglide –ketju
1. Valitse hopeinen niitti – älä koskaan mustaa – ulos työnnettäväksi. Sijoita ketju kauimpana kahvassa oleviin ohjaimiin, ja säädä tuki niin että se tukee kunnolla ketjun takalevyä.
2. Tarkista että piikki on keskellä ja aloita niitin työntäminen ulos. Voiman tarve voi yllättää sinut. Työnnä niitti kokonaan ulos, irrota katkaisin ja erota ketjun päät toisistaan.
3. Ketjun liittämiseksi työnnä korvaava niitti sivun läpi ketjun niveleen. Laita ketju työkaluun ja ruuvaa piikkiä sisään, kunnes se osuu aivan keskelle uutta niittiä.
4. Muista, että liitosniitti laitetaan paikalleen pyöristetty pää edellä. Älä koskaan katkaise Shimanon ketjua ennen kuin sinulla on uusi niitti käsissä, koska niitä ei voi käyttää uudelleen. Ne myydään yleensä pareittain, joten sinulle jää yksi varalle.
5. Työnnä uutta niittiä sisään, kunnes näet niitin ympärillä olevan uran. Pidä ketjua paikallaan sormilla ja napsauta ulkona oleva osa poikki. Jos niitti ei katkea siististi, pyöristä pää viilalla.
Älä katkaise Shimanon ketjua mustasta niitistä.
YLÖS
KASETTINAVAT JA RATTAAT
Rattaiden irrotus
1. Ota takapyörä irti ja puhdista akselin pää ja pienin ratas. Aukaise pikalukitsimen mutteri ja ota jousi pois.
2. Tarkista että irrotustyökalu on oikea. Aseta työkalu koloon ja pidä se siellä kiertämällä sormin mutteri takaisin pikalukitsimen akseliin.
3. Laita ”ketjuruoska” keskimmäisen rattaan alapuolelle. Laita pitkä ketju rattaalle niin, että voit kääntää vastapäivään.
4. Aseta jakoavain lukkorenkaan irrottajaan ja käännä vastapäivään. On parasta tukea pyörä lattiaan ja jalkaasi kun käännät.
5. Lukkorenkaan irrotus vaatii voimaa. Kun se on liikahtanut, avaa pikalukitsimen mutteria ja lukkorengasta vähän kerrallaan, kunnes saat aukaistua lukkorenkaan sormin.
6. Kun lukkorengas aukeaa, siitä lähtee rätisevä ääni – se kuuluu asiaan.
Lopuksi nosta kaikki rattaat pois ja laita ne työpöydälle samaan järjestykseen kuin ne olivat kiinni.
Pakan lukkomutteria irroitettaessa kuuluu rutiseva ääni.
YLÖS
POLKIMET
Melkein kaikissa polkimissa on paikka kiintoavaimelle. Mutta joissakin polkimissa on myös kuusiokolo akselin päässä – se löytyy helposti kun katsot kammen taakse. Jos työskentelet kuusiokololla varustettujen polkimien kanssa, on yleensä helpompi irrottaa polkimet pitkällä kuusiokoloavaimella kuin kiintoavaimella.
1. kun irrotat rataspuolen polkimen, aseta kapea 15 tai 17 mm kiintoavain akselin uriin. Avaa normaaliin suuntaan (vastapäivään).
2. Polkimen irrotus voi joskus olla vaikeaa. Kokeile spray-öljyn ruiskuttamista akselin päähän molemmilta puolilta. Anna vaikuttaa vähän aikaa ja yritä uudelleen. Jos tämä ei auta, käännä kampea kunnes kiintoavain on suunnilleen lattian suuntainen.
3. Pidä kiinni satulasta ja ohjaustangosta ja laita painosi kiintoavaimen päähän – ole varovainen, koska avain voi liikahtaa varoittamatta. Jos tämä ei auta, käytä putkea avaimen jatkeena ja kokeile vielä kerran.
4. Ja nyt vasemman puolen poljin: tässä on vasenkätinen kierre, jonka tarkoituksena on estää poljinta aukeamasta ajettaessa. Käännä siis myötäpäivään – eri suuntaan kuin normaalisti.
5. Jotta polkimien irrotus olisi seuraavalla kerralla helpompaa, peitä akselin kierre kiinnileikkautumisen estävällä aineella; tai jos sinulla ei sitä ole, paksulla öljyllä. Tämä on erityisen tärkeää jos kammet on valmistettu kevytmetallista.
Molemmat polkimet aukeavat kuvan mukaisesti "taaksepäin" kiertämällä".Vasemmassa kammessa on vääräkätinen kierre.
Vasen kampi
YLÖS
KASETTIKESKIÖT
1.Poista molemmat kammet. Sitten, tämä koskee Shimanon ja joidenkin muiden valmistajien laakereita, laita avaimen ulkopuoliset hampaat kauluksen koloihin. Tässä tapauksessa rataspuolelta.
2. Kun ulosvetäjä on huolella asetettu kauluksen sisään, sovita iso kiintoavain uriin ja käännä myötäpäivään. Tämä irrottaa kauluksen, joka lukitsee kasetin keskiömuhviin.
3.Älä käytä liikaa voimaa, koska halvempien kasettien kaulus on tehty muovista. Myös alumiiniset kaulukset ovat arkoja. Muista avata myötäpäivään, ei normaaliin suuntaan.
4.Nyt siirry toiselle puolelle pyörää ja laita taas avain paikalleen. Tässä tapauksessa aukaiset kasetin normaalin vastapäiväiseen suuntaan. Tämä ei ole yhtä hankalaa kuin kauluksen irrotus.
5.Nyt kasetti voidaan vetää pois keskiömuhvista. Tarkista että kumiset akselin tiivisteet , jos ovat näkyvillä, ovat hyvässä kunnossa, ja akseli pyörii herkästi. Puhdista kierteet.
6.Puhdista muhvin sisäpuoli ruiskauksella öljyä. Ruuvaa kaulus sisään sormilla rataspuolelta, tarkastaaksesi kierteiden kunnon. Ota ulos ja levitä kierteelle kiinnileikkautumisen estävää ainetta.
7.Ruuvaa kaulus sisään noin kaksi kolmasosaa matkasta. Tee tämä vain sormin – älä käytä kiintoavainta vielä, koska jos kaulus ei mene osaa matkasta herkästi sisään, voi olla myöhemmin vaikea kääntää sitä loppuun asti.
8.Siirry pyörän ketjuttomalle puolelle, puhdista kasetti ja levitä kierteelle kiinnileikkautumisen estävää ainetta. Ruuvaa kasettia sormin myötäpäivään niin pitkälle kuin pystyt tarkastaen samalla että toinen pää menee kauluksen läpi.
9.Kiristä kasetti paikalleen käyttämällä irrotustyökalua ja kiintoavainta. Se on paikallaan, kun kierreosan reuna on muhvin reunan tasalla. Muista että tämä puoli kierretään myötäpäivään.
10.Takaisin ketjupuolelle, ja kiristä kaulusta vastapäivään, kunnes se osuu kasetin päähän ja lukitsee sen paikalleen. Kun kaulus on täysin kiristetty, se on melkein näkymättömissä muhvin sisällä.
Shimanon keskiö ja vasemmalla
siihen sopiva työkalu.
YLÖS
JARRUT
1. Kokeile jarruja puristamalla jarrukahvaa. Sen ei pitäisi vaatia paljon voimaa aluksi, sitten jarrupalat osuvat vanteeseen ja kun lisäät puristusta, se venyttää vain vaijeria. Jos jarrukahva pysähtyy ohjaustangon lähelle, säätöä vaaditaan heti.
2. Cantilever-jarruissa vaijerin säätö on kiinni jarrukahvassa . Löysää ohutta lukkomutteria, käyttäen pihtejä jos se on tiukassa, ja käännä kiristintä kaksi kierrosta vastapäivään. Kokeile uudelleen ja kiristä vaijeria jos tarpeen, kunnes jarrukahva tuntuu melkein kiinteältä.
3. Vaijerin kiristin on useimmissa katupyörissä kiinni jarrulängessä. Taas löysäät ensin lukkomutteria ja ruuvaat kiristintä ulos muutaman kierroksen. Säätövara ei ole iso, joten voit joutua aukaisemaan vaijerin kiinnityksen ja vetämään vaijeria vähän läpi ja kiristämään uudelleen.
4. Tarvitsivat jarrut sitten säätöä tai ei, tarkista jarrupalojen kunto. Jos joudut kiristämään vaijeria paljon, on ilmeistä että palat ovat pahasti kuluneet ja kaipaavat vaihtoa.
5. Jarrukahvat kaipaavat myös öljyä samaan aikaan kuin vaijerit. Laita öljyä niveleen, sitten purista kovaa jarrukahvasta ja ruiskaise öljyä näkyvillä olevan vaijerin ja nippelin päälle. Maantiepyörän jarrut tarvitsevat aivan saman käsittelyn.
6. Cantilever-jarrun varret ovat pultattu runkoon kiinnitettyihin tappeihin ja tämä on ainoa paikka jossa on kitkaa. Anna jarruille ruiskaus öljyä tähän paikkaan joka kerran kun öljyät ketjut. Jos jarrut tuntuvat raskailta ja vaijerit ovat kunnossa, tapit voivat olla likaiset tai hapettuneet, mikä tarkoittaa, että purku on paikallaan.
7. Sivuvetojarruissa on enemmän kitkaa kuin Cantilever-jarruissa, joten anna kullekin längelle ja muttereille erillinen ruiskaus öljyä. Jos jarrut tuntuvat raskailta, irrota ne rungosta ja, jos vaaditaan paljon voimaa länkien yhteen painamiseen, pura ja puhdista.
Cantilever-jarrujen purku ja säätö
1. Ruuvaa sisään vaijerin kiristin vähentääksesi jännitystä jarruvaijerissa. Jos jarrussa on yhdysvaijeri, ota toinen pää irti längestä ja nosta yhdysvaijeri pois liukukolmiosta. Nivelvaijerillisissa jarruissa avaa vaijerin kiinnike kuusiokoloavaimella ja vedä vaijeri pois.
2. Aukaise kiinnitys tappien pultit. Tämä vapauttaa länget ja ne on mahdollista vetää pois tapista. Käännä länkeä vähän jos se ei tule helposti pois ja yritä pitää jousi ja aluslevy kiinni pultissa.
3. Kun olet puhdistanut ja rasvannut kiinnitystapit, laita jousi kiinnikkeen keskimmäiseen reikään ja laita pultti paikalleen.
4. Jarrulängen kyljessä voi olla myös pieni ruuvi, jolla säädetään jarrupalan etäisyys vanteesta. Säädä kääntämällä ruuvia myötäpäivään, niin pala liikkuu kauemmaksi vanteesta ja vastapäivään kääntämällä pala tulee lähemmäksi vannetta.
5. Pyri tilanteeseen, jossa molemmat palat ovat 2 mm vanteesta. Useimmiten palojen etureunat laitetaan 1 mm päähän vanteesta (jarrupalojen auraus), mutta tämä vaihtelee eri jarrujen ja pallojen välillä.
Jarruvaijerit
1. Ruuvaa vaijerin kiristin sisään ja irrota vanha vaijeri. Tarkista että uuden vaijerin nippeli sopii kahvan koloon, rasvaa se kevyesti ja laita koloon. Pujota kuori vaijerin päälle ja pujota ne kiristimeen.
2. Vanhemmissa malleissa irrota seuraavaksi nivelvaijeri längestä. Pujota sitten uusi vaijeri ripustimen leveämmän kolon kautta ja pujota taipuisa kuori vaijerin päälle.
3. Säädä vaijerin pituus siten että taipuisa kuori koskettaa ripustimeen ja länkeen. Laita nivelvaijeri takaisin toiseen länkeen ja säädä jousen jännitys.
4. Kun palat ovat yhtä vanteesta, ripustimen pitäisi olla suoraan vaijerin ohjaimen alla ja välissä pitäisi olla ainakin 20mm vapaata vaijeria. Säädä vaijeria jos tarpeen.
5. Lopuksi siirrä vaijeri ripustimen kapeaan uraan. Jos palat eivät ole tarpeeksi lähellä vannetta, tuo ne lähemmäksi vaijerin kiristimellä.
6. Uudemmissa nivelvaijerillisissa Cantilever-jarruissa vaijeri kiinnittyy länkeen ja ripustimeen suunnilleen samalla tavalla. Mutta kun palat on keskitetty, vaijerin pituus säädetään niin että joustavan kuoren ja längen väliin jää 2-3 mm.
Erityisesti uuden pyörän V-jarrujen
vaijeria kannattaa yleensä
hiukan pidentää löysäämällä
alapään kiinnitystä.
Vaijerin saa sen jälkeen irti
helpommin pyörän irroitusta varten.
Maantiepyörän jarrujen huolto
1. Vedä irti vaijerinpää ja avaa vaijerin kiinnike. Vedä nyt varovasti vaijerin kuoresta – onnella vaijeri voi tulla ulos purkaantumatta. Kun se on irti, nippeli irtoaa kahvassa olevasta kolosta.
2. Tarkista seuraavaksi, kuinka jarru on kiinnitetty haarukkaan. Joskus se on kiinni lukittuvalla mutterilla, mutta yleisemmin pitkällä kuusiokolomutterilla. Avaa kiintoavaimella tai kuusiokoloavaimella.
3. Vedä jarru irti haarukasta ja avaa akselin säätöpultti, joka pitää jarrun koossa. Joskus tämä mutteri on jarrun etupuolella, toisinaan taas takapuolella. Irrota jousi ja vedä länget irti.
4. Puhdista ja kokoa voidellen kaikki kohdat, joissa voi olla kitkaa, kiinnileikkautumisen estävällä aineella. Säädä akselin mutterit siten, että kitka on mahdollisimman pieni, mutta längissä ei kuitenkaan ole ylimääräistä väljyyttä. Kiinnitä takaisin haarukkaan ja keskitä.
5. Jos toinen jarrupala koskettaa vannetta, keskitä seuraavaksi jarru. Avaa jarrun ja pidä samalla kiinni jarrun pultista ohuella kiintoavaimella ja katso että palat ovat yhtä kaukana vanteesta. Kiristä jarru haarukkaan. Tarvitaan yleensä muutama yritys, ennen kuin ne ovat oikeassa asennossa.
Tuplatukipistejarrut
Kun kiinnität näitä tuplatukipisteellisiä jarruja, katso, että jarrupalat ovat yhtä kaukana vanteesta, ja kiristä sitten kuusiokolomutteri. Koska jarrulänget kiinnittyvät erilliseen takalevyyn, jarrupalojen pitäisi pysyä keskitettyinä. Jos huomaat, että ne jatkuvasti siirtyvät vinoon, säädä varovasti längessä olevalla ristipääruuvilla.
Jarrupalojen vaihto
Muista aina turvallisuus, kun tarkistat tai vaihdat jarrupaloja. Tarkista kuluminen säännöllisesti, mutta älä anna koskaan palojen koskettaa renkaaseen – ne voivat mennä suoraan renkaasta läpi ja aiheuttaa yllättävän räjähdyksen. Tarkista ennen jarrupalojen vaihtoa vanteiden kunto, erityisesti kuluneisuus. Pienet urat jarrupinnassa ovat normaaleja, mutta jos pinta näyttää vähänkin siltä että palat ovat syöneet sen pintaa, vaihdata uudet vanteet välittömästi. Katso myös onko pinnassa jarrupaloista tarttunutta kumia ja kokeile, tuntuvatko vanteet kumisilta tai liukkailta. Jos niissä on likaa, koita pestä jarrupinta ensin whitespriillä, tai jos se ei auta, niin koeta metyylialkoholia. Kiillota sitten vanteet kevyesti karhunkielellä. Tämä puhdistaa vanteen sivut uusia paloja varten.
Useimmissa jarrupaloissa on kiinnike suoraan palassa kiinni, mutta tarkista aina ohjeista, täytyykö ne säätää etureunat auramaan. Joskus palojen mukana on välilevy, jonka avulla ne on helppo säätää oikeaan kulmaan. Kun palan etureuna ottaa kiinni vanteeseen ensin, auraus tasoittaa jarrulänkien jouston ja poistaa jarrujen vinkumisen kevyesti jarruttaessa. Katso myös onko palat tarkoitus kiinnittää vain tietyssä asennossa. Tämä yleensä ilmoitetaan pyörimissuuntaa osoittavalla nuolella, mutta joissakin tapauksissa palan urat ovat nuolen muotoiset. Molemmat täytyy asentaa siten, että nuoli osoittaa pyörän pyörimissuuntaan.
Joskus palat ovat erillisessä rungossa ja ne on lukittu paikalleen ruuvilla. Vaihtaaksesi uudet palat aukaise ensin ruuvi , työnnä pala ulos, ja paina uusi paikalleen ja kiristä ruuvi . Tarkista aina, että rungon suljettu pää on eteenpäin. Jos palat ovat kaarevat, ne täytyy asentaa siten , että kurvi seuraa tarkasti vanteen muotoa.
Tuplatukipisteellisten ja melkein kaikkien keskivertojarrujen palat on kiinnitetty samalla tavalla kuin sivuvetojarrujen.
Jarrupaloihin kannattaa aina
säätää aurausta.
Vikinä ja kitinä johtuu juuri väärin
säädetyistä palojen asennosta
Turvallisuus ennen kaikkea
Jos et laita paloja kunnolla kiinni, on olemassa vaara, että ne aukeavat ja putoavat pinnojen väliin ja heittävät sinut pyörän selästä. Jos laitat ne liian ylös, ne hankaavat kumin puhki ja aiheuttavat puhkeamisen. Jos laitat ne liian alas, ne kadottavat nopeasti pidon.
Kuluneiden palojen kunnostus
Kun palat on asetettu väärin , pintaan muodostuu joskus kynnys, joka estää palojen laittamista oikeaan asentoon. Tähän auttaa vuoleminen terävällä mattoveitsellä. Ja jos pinnasta tulee kovin vino, voit tasoittaa sen keskikarkealla hiekkapaperilla. Älä odota täyttä jarrutehoa ennen kuin palat ovat saaneet muotoutua vanteeseen.
Kitinä ja vikinä
Jos jarrupalat ovat vanteen suuntaiset tai – vielä pahempi – etureunat ulospäin, kuuluu mystinen kitinä ja vikinä kun jarruja käytetään. Sivuvetoisissa tämä voidaan parantaa ottamalla pyörä irti ja taivuttamalla jarrulänkiä niin että auraus on 1 mm. älä väännä länkeä äkkinäisesti, aloita kevyellä voimalla ja lisää hitaasti voimaa kunnes se kääntyy.
Cantileverit
Löysää kahvassa oleva vaijerin kiristys ja irrota yhdys- tai linkkivaijeri längestä. Avaa jarrupalan takana oleva kiinnitysmutteri pitäen kiinnike paikallaan kuusiokoloavaimella pultin etupuolelta.
Vedä palan runko ulos kiinnikkeestä ja tarkista palan kunto. Jos siinä on kynnys ylä- tai alareunassa huolehdi ettet laita uutta palaa samalla tavalla väärään asentoon. Katso, onko rungossa palan kiinnittävä ruuvi
Kun olet saanut selville tarvitaanko uudet palat vai ei, laita palan runko kiinnikkeeseen ja jätä vanteen yläosaan 1 mm:n rako. Varmista ettei pala mene myöskään vanteen alaosan yli.
Kiristä kiinnitysmutteri kunnolla ja tarkista uudelleen asento. Ja muista että pala täytyy ehkä laittaa kiinni niin, että nuoli osoittaa pyörimissuuntaan ja etureunan aurata 1 mm, jotta se ottaa kiinni vanteeseen.
Sivuvetoiset
1. Ruuvaa vaijerin kiristin sisään ja aukaise pika-aukaisija, jotta vaijeri on löysällä, ja aukaise palojen kiinnitykset. Joskus se on mutteri, joskus taas kuusiokolopultti. Pujota pala ulos vanteen ja jarrun välistä.
2. Katso ohjeista, onko palassa suuntaa osoittavaa nuolta, jonka mukaan se pitää asentaa. Pujota jarrupala längen koloon ja kiristä kevyesti. Sulje pika-aukaisija ja purista jarrukahvaa muutaman kerran, että kaikki asettuu paikalleen.
3. Purista jarrukahvaa uudestaan ja katso kuinka pala osuu vanteeseen – älä yritä asettaa niitä paikalleen kun jarru on auki. Jätä vanteen yläreunaan tilaa, mutta katso, ettei pala ylitä vannetta alhaalta. Kiristä kiinnike ja koeaja.
Maantiepyörän jarrukahvat
1. Jotta tarvitsisit jarrutukseen mahdollisimman vähän voimaa, voitele kahvan nivel, jos se on tahmea vanhasta öljystä. Paina kahvaa seuraavaksi, jotta voit ruiskuttaa öljyä vaijerin päähän – painele sitten kahvaa muutaman kerran, niin öljy leviää vaijeriin.
2. Jos jarrukahva on löysällä tai haluat siirtää sen paikkaa, irrota vaijerin pää ja rungon päällä näet kiinnityspultin. Se kääntyy ehkä ruuvitaltalla, mutta jos sinun täytyy käyttää kuusiokoloavainta, laita siihen jatke.
3. Voit irrottaa jarrukahvan ilman että tarvitsee koskea teippiin, kunhan irrotat kiinnityspultin kokonaan ja sitten vain nostat jarrukahvan irti. STI jarru- ja vaihdekahvassa käännä kahvakumia alas, niin voit avata kuusiokolopultin.
Maastopyörän yhdistelmäkahvat
Jos irrotat vaihteen siirtäjän, ota pois molemmat vaijerikiristimet ja avaa pieni ristipääruuvi, joka pitää vaihteenosoittimen paikallaan. Vedä se irti ja aukaise kuusiokoloruuvi, joka pitää siirtäjän kiinni kahvassa. Kun kiinnität takaisin, valitse suurin välitys ja laita osoitin kahvan rungossa olevan viivan kanssa linjaan, ja kiinnitä sitten kuusiokoloruuvi.
Maastopyörän jarrukahvat
1. Maasto- ja hybridipyörien kahvat ovat alttiita kosteudelle joten voitele nivelet säännöllisesti. Purista kahvaa niin että voit voidella myös vaijerin. Ruiskuta myös vaijerin kiristimeen öljyä, ettei se ruostu tai jää kiinni.
2. Jos haluat muuttaa jarrukahvan asentoa tai ottaa sen irti, löysää kiinnitysruuvi. Jos vaihteensiirtäjä on kiinni jarrukahvassa, kiinnitysruuvi on siirtäjän alla piilossa. Paina vipu kokonaan eteen, niin pääset käsiksi ruuviin.
3. Paremmissa MTB–jarrukahvoissa on pieni ristipääruuvi juuri vaijerin kiristimen takana. Tästä voit säätää kahvan etäisyyttä ohjaustangosta. Säädä kahva niin että voit tehdä hätäjarrutuksen käyttäen vain kahta sormea.
YLÖS
NAVAT
Irrota pikalukitus pitämällä kiinni mutterista ja pyörittämällä pikalukitsimen vipua kunnes se tulee kierteen loppuun. Huomaa kartion muotoiset jouset, jotka ovat navan molemmilla puolilla.
2. Maastopyöristä löydät joskus erillisen kumisen tiivisteen, joka estää veden pääsyn laakeriin – ne vain vedetään irti. Mutta sisäänrakennettu tiiviste on yleisempi.
3. Pidä kartio avaimella akseli paikallaan, kun aukaiset toisen lukitusmuttereista. Sen aukaisuun tarvitaan voimaa. Jos työskentelet takanavan kimpussa, on parasta aloittaa ketjuttomalta puolelta.
4. Irrota mutteri ja vedä lukkorengas pois akselista. Tässä on usein pykälä, joka sopii akselissa olevaan uraan, joten joudut ehkä käyttämään ruuvitalttaa sen irrottamiseen. Lopuksi ota irti kartio.
5. Kun olet irrottanut kartion ja mutterin toiselta puolelta, voit vetää akselin ulos toiselta puolelta. Ole varovainen, koska kuulia voi tulla akselin mukana ja voit pudottaa ne vahingossa lattialle.
6. Aivan varmasti muutamia kuulia jää kiinni navan vaseliiniin. Ota ne ulos pienellä ruuvitaltalla tai kynän päällä ja kaavi samalla pois vanhat vaseliinit.
Napojen kokoaminen
1. Kun vanha vaseliini on kokonaan puhdistettu pois, päällystä molemmat kuulakupit ohuella kerroksella veden kestävää rasvaa. Älä täytä napaa rasvalla, koska se vain tulee myöhemmin ulos ja aiheuttaa aikamoisen sotkun.
2. Nyt laita kuppeihin uudet kuulat. Ne täytyy työntää rasvaan, jotta ne pysyisivät paikallaan ja olisit varma että olet laittanut niitä tarpeeksi monta. Kynän pää sopii hyvin tähän työhön, mutta voit käyttää myös sormiasi.
3. Nyt levitä vielä vähän rasvaa kuulien päälle. Jos vanhat kartiot ovat ok, akselissa vielä kiinni olevaa ei tarvitse irrottaa. Puhdista kaikki osat huolellisesti ennen kuin laitat ne takaisin napaan.
4. Jos käytät uudelleen vanhoja kartioita, kierrä ne kiinni akseliin ja kiristä kunnes laakerissa on vain vähän välystä. Pyöritä nyt pyörää hitaasti - sen pitäisi pyöriä nyt paljon herkemmin kuin aikaisemmin
5. Jos laitat uudet kartiot, säädä ne niin että akseli on keskellä napaa. Laita paikalleen lukittuvat aluslevyt ja lukitusmutterit ja kiristä ne sormin kiinni kartioihin. Älä jätä aluslevyä pois, koska säätö ilman niitä on vaikeaa.
6. Jos käytät uudelleen vanhaa kartiota, akselin pitäisi olla jo keskitetty ja lukitusmutterin täysin kiristetty toisella puolella akselia. Mutta kun käytät uusia kartioita, tarkista akselin asento ja kiristä sitten toisen puolen lukitusmutteri kartiota vasten.
7. Siirry nyt toiseen kartioon, ruuvaa sitä ulos tai sisään, kunnes välystä on enää jäljellä aivan vähän, ja kiristä sitten lukitusmutteri kartiota vasten. Tämä viimeinen kiristys voi riittää viimeisenkin välyksen poistamiseen.
Napojen rasvaus ja säätö
Jos napa kaipaa puhdistusta ja rasvausta, käy läpi kaikki nämä kohdat. Jos ne toimivat herkästi, mutta laakerit ovat löysällä, käy läpi vain säätöön liittyvät kohdat.
Ensimmäinen tehtävä purkamisen jälkeen on tarkastaa kartioiden kunto. Jos niissä on pieninkin vika, ne kannattaa vaihtaa uusiin. Tarkista myös että akseli on suora – jos akselin päät näyttävät liikkuvan ylös ja alas kun pyörität sitä tasaisella pöydällä, vaihda uusi akseli.
Useimmissa kartioissa on samat kierteet ja muoto, joten uusien löytämisessä ei yleensä ole vaikeuksia, mutta jos olet tekemisissä halvan navan kanssa, voi olla helpointa uusia koko akseli. Tämän työn ydin on kartioiden säätäminen niin, että laakereihin kohdistuu oikea paine. Pyri pisteeseen jossa et tunne akselissa yhtään liikettä, ja akseli pyörii ilman että huomaat kitkaa tai hankaamista. Tämä kohta löytyy yleensä yrityksen ja erehdyksen kautta, eikä edes ammattilainen löydä oikeaa kireyttä aina ensimmäisellä yrittämällä. He joutuvat yleensä yrittämään pari kertaa, joten älä huolestu vaikka sinäkin joudut säätämään kartiot muutaman kerran uudestaan. Ongelmana on että kun kiristät mutterit, se samalla lisää painetta kartioon ja niiden kautta myös kuuliin. Kartion säädön saamiseksi oikeaksi sinun täytyy jättää siihen väljää mutterin kiristämistä varten.
Kun olet mielestäsi saanut säädön kohdalleen ja akseli pyörii herkästi, kiinnitä pyörä takaisin haarukkaan ja kokeile, tunnetko sivuliikettä vanteessa. Navan ja vanteen välimatka suurentaa liikkeen, joten on OK, jos tunnet vain pienen sivuliikkeen vanteessa. Tarkista säädöt seuraavan ajon jälkeen.
YLÖS
RENKAAT
Renkaan ja sisäkumin paikalleen laitto
1. Käännä pyörää niin, että venttiilin reikä on ylhäällä ja nosta rengasta niin, että saat työnnettyä venttiilin paikalleen. Älä ruuvaa vielä mutteria paikalleen, mutta pidä venttiili pystyasennossa.
2. Kierrä koko vanne ympäri ja työnnä samalla sisäkumi vanteen syvimpään kohtaan. Koeta välttää sen asettamista mutkille tai rypyille. Tämä on helpompaa, jos laitat sisään vähän ilmaa.
3. Varmista että sisäkumi on vanteen sisäpuolella ja aseta päälirengas tasaisesti vanteen ympärille. Aloita venttiilin kohdalta ja työnnä sormilla rengas vanteen reunan yli.
4. Jatka tätä koko vanteen ympäri, pidä sormilla kiinni renkaan takaosasta ja pakota peukaloilla renkaan reuna vanteen reunan yli. Koeta pärjätä ilman rengasrautoja.
5. Jos käytät rengasrautoja, älä purista raudoilla sisäkumia vannetta vasten, tai puhkaiset sen uudelleen. Laita renkaaseen vähän ilmaa ja oikaise se, tarkista että venttiili on suorassa ja laita kiinnitysmutteri paikalleen.
Ohjauslaakerin
purku ja rasvaus on helppoa, mutta jätä uuden kiinnitys ammattilaisen tehtäväksi.
1. Jos olet purkamassa ja rasvaamassa ohjauslaakeria, voit selvitä siitä nostamalla ohjaustangon irti rungosta ja antaa niiden roikkua sivussa. Mutta etuhaarukan irrotus voi olla helpompaa, jos poistat jarrukahvat ja vaihteensiirtäjät.
2. Ensimmäiseksi täytyy aukaista lukitusmutteri. Hyvin istuva avain on tähän paras, mutta säädettävät putkipihditkin käyvät. Useimmissa laatupyörissä on pehmeä kevytmetallinen ohjauslaakeri, jonka todennäköisesti rikot ilman oikeata avainta.
3. Lukitusmutterin alla on paksu aluslevy. Joissakin tapauksissa haarukan emäputkessa on tasainen kohta tai kolo ja aluslevyssä siihen sopiva kohta. Jos pyörässä on keskivetojarrut, vaijerin ripustin kuuluu myös tähän väliin.
4. Kierrä seuraavaksi auki yläkuulapesä. Jos pyörä seisoo pystyssä maata vasten, haarukan emäputki ei liiku. Mutta jos sinulla on korjausteline, haarukka putoaa kun kierrät yläkupin auki. Varo etteivät kuulat putoa pitkin lattiaa.
5. Kerää kaikki kuulat yhteen. Muutama voi jäädä kiinni yläkuppiin, muut haarukan päälle. Puhdista kaikki paikat liuottimella ja etsi kaikista neljästä kuulapinnasta kulumisen jälkiä, erityisesti alemmasta kupista ja haarukassa olevasta kartiosta.
6. Laita uudet kuulat paikalleen vedenpitävällä rasvalla. Laita haarukka takaisin runkoon ja kierrä yläkuppi kiinni pitämään sen paikallaan. Säädä sitten ylälaakeri niin että siihen ei jää yhtään välystä.
7. Laita lukkorengas paikalleen ja ruuvaa lukkomutteri siihen kiinni. Nyt kokeile etujarrulla, tunnetko yhtään liikettä. Jos et huomaa sitä tällä tavalla, laita sormi alemman kupin ja haarukan kruunun väliin.
8. Tarkista että ohjauksessa ei ole kitkaa eikä laakerissa välystä. Kun se on oikein säädetty, pidä ylemmästä kupista kiinni toisella avaimella ja kiristä mutteria sitä vastaan toisella avaimella. Koeaja ja säädä jos on tarpeen.
Käytä kunnollisia työkaluja
koska etenkin alumiiniset
mutterit rikkoontuvat helposti.
YLÖS
Aheadset – tyyppiset ohjauslaakerit
1. Ohjauslaakerin ylätulppa on kiinni kuusiokoloruuvilla, joka kiinnittyy haarukan emäputken sisällä olevaan erikoiseen mutteriin. Normaalit tulpat on suunniteltu niin että ne hajoavat, jos kiristät ruuvia liikaa.
2. Nosta seuraavaksi tulppa pois kannattimesta. Tarkista että siinä on samat valmistajan merkit kuin laakerissa, ei tarvikeosien valmistajan tuotemerkkiä. Jos katsot sisälle putkeen, näet siellä erikoismutterin.
3. Nyt aukaise kiinnityspultti, joka pitää kannattimen kiinni emäputkessa. Joskus pultteja on vain yksi, toisinaan taas kaksi kannattimen takana. Joissakin malleissa on vain yksi upotettu pultti kannattimen etupuolella.
4. Kun olet aukaissut pultin, voit nostaa kannattimen pois emäputkesta. Mutta kun olet tämän tehnyt, mikään ei pidä haarukkaa kiinni rungossa ja se voi pudota, jos et pidä siitä kiinni kädellä.
5. Kannattimen alla voi olla väliholkkeja ja vaijerin ripustin. Nosta ne pois ja huomaa kartiomainen holkki, joka lukitsee yläkuulakupin emäputkeen. Irrota se ja nosta pois.
6. Ylälaakeri on vapaana, joten nosta se pois ja laita sivuun. Nosta sitten pyörän etupäätä ja anna haarukan pudota pois. Pyydä avustajaa pitämään haarukkaa, kun tarkistat alakuulakupin ja haarukassa kiinni olevan kartion kuluneisuuden.
7. Puhdista kaikki osat ja laita uudet kuulat kuppeihin ja kasaa tekemällä aikaisemmat kohdat päinvastaisessa järjestyksessä. Kun kokoat, peitä kaikki pinnat kiinnileikkaamisen estäjällä, ja tarkista, että kannatin kulkee vapaasti emäputkea pitkin. Säädä sitten välys.
Yleisin aheadset-ohjainlaakeri.
YLÖS
Tämä artikkeli on julkaistu Fillari-lehden (numero 3/1997) erikoisluvalla. Myös muualla- julkaisijalle
toi on asiallinen juttu itse tulostin tään jutun
ettei tarvi kysyä miten sitä tehdään tässä tapauksessa ketjunvaihto
kirjoittanut Maija
- Toinen apua tarvitseva
Toinen "uusavuton" tarvitsee apua. Isä paikannu ennen renkaat tarvittaessa mutta muuttanut pois paikkakunnalta ja tulis pitkä matka huoltoon. Miten teen sen siis itse???
- WalluWalluWallu
Helpoiten se käy kun vaihdat sisäkumin uuteen( Bilteemasta: 4:llä eurolla).
Et joudu pähkäilee liimojen tai muiden paikkaustarvikkeiden kanssa.
Rengas rungosta irti-> ilmat sisäkumista pois-> rengas vanteesta irti-> sisäkumi irti (irroita mutteri venttiilin tyvestä, saadaksesi sisäkumin irti)-> ostamasi sisäkumi paikoilleen (irroita taas se venttiilin mutteri, ja takas kun olet sisäkumin vanteeseen asettanu)
Tältä sivultä löytyy tarkasti tuo renkaan laitto takaisin: http://www.hyper-bike.fi/huolto.html
En sitä jaksanu alkaa kopioimaa, mutta nyt oman polkupyörän pariin! Mukavaa kesää kaikille polkupyörä-harrastajille, ja myös niille vähemmä harrastajille :)
Toivottavasti näistä sekavista ohjeista sait selvää :)
T. Wallu - rengas
WalluWalluWallu kirjoitti:
Helpoiten se käy kun vaihdat sisäkumin uuteen( Bilteemasta: 4:llä eurolla).
Et joudu pähkäilee liimojen tai muiden paikkaustarvikkeiden kanssa.
Rengas rungosta irti-> ilmat sisäkumista pois-> rengas vanteesta irti-> sisäkumi irti (irroita mutteri venttiilin tyvestä, saadaksesi sisäkumin irti)-> ostamasi sisäkumi paikoilleen (irroita taas se venttiilin mutteri, ja takas kun olet sisäkumin vanteeseen asettanu)
Tältä sivultä löytyy tarkasti tuo renkaan laitto takaisin: http://www.hyper-bike.fi/huolto.html
En sitä jaksanu alkaa kopioimaa, mutta nyt oman polkupyörän pariin! Mukavaa kesää kaikille polkupyörä-harrastajille, ja myös niille vähemmä harrastajille :)
Toivottavasti näistä sekavista ohjeista sait selvää :)
T. Wallu....mutta miten tuo rengas irroitetaan irti pyörästä (takarengas)? Siinä on napavaihteet.
Tästä olis hyvä aloittaa tuo sisäkumin vaihto-operaatio :-) - irtosi
rengas kirjoitti:
....mutta miten tuo rengas irroitetaan irti pyörästä (takarengas)? Siinä on napavaihteet.
Tästä olis hyvä aloittaa tuo sisäkumin vaihto-operaatio :-)helposti. Mutta nyt ihmettelen miten saan päällikumin pois vanteen päältä, tai edes sen verran että saan sisäkumin pois. Pai lusikkaa on apuna, mutta tuntuu että kumi tai aluvanne hajoaa ennenkuin päällikumi lähtee.
- pois parilla työkalulla
irtosi kirjoitti:
helposti. Mutta nyt ihmettelen miten saan päällikumin pois vanteen päältä, tai edes sen verran että saan sisäkumin pois. Pai lusikkaa on apuna, mutta tuntuu että kumi tai aluvanne hajoaa ennenkuin päällikumi lähtee.
Se päällikumi ei kovin helposti hajoa. Siellä kumin alla on jonkinlainen vaijeri joka pitää sen paikallaan ja muuallakin metallikudosta jotta se kestää painetta. Vääntämällä tuskin saat sitä kovin helposti rikkoutumaan jos et käytä teräviä työvälineitä ja olet hieman varovainen.
Itse muistan käyttäneeni hommaan joskus paria-kolmea tasapää-ruuvimeisseliä. Meisselien kanssa pitää olla hieman varovainen ettei hajota sisärengasta, varsinkin kun laittaa rengasta takaisin paikalleen. Tuohon löytyy myös juuri kys. hommaan suunniteltuja työkaluja, esim. pyöräilyvälineitä myyvistä kaupoista tai rautakaupoista kannattaa kysellä. (myös useat autotilpehööriliikkeet ja jopa marketit)
Homma sujuu siten, että työnnät ruuvimeisselin pään renkaan reunan alle, väännät sen verran, että meisseli on suunnilleen suorassa kulmassa tai hieman yli suhteessa vanteen reunaan. (Siihen reunaan johon jarrupalat ottavat kiinni kun jarruttaa) Vääntäminen tulee suorittaa siten, että rengas tulee vanteelta kokonaan ruuvimeisselin päälle, eli varmista, että ruuvimeisseli on tarpeeksi syvällä, muuten voit vahingossa tehdäkin reiän renkaaseen. Varo kuitenkin vahingoittamasta vanteen pohjalla olevaa kumista suojaa joka estää sisäkumia puhkeamasta pinnojen kiinnikkeisiin. (Jos siis käytät ruuvimeisseliä, oikeilla työkaluilla tuskin onnistuu vahingoittaminen)
Sitten pidät tuota ruuvimeisseliä paikallaan ja teet saman homman vierestä (muutaman sentin etäisyydeltä) toisella meisselillä. Kolmannella kun teet vielä saman jutun, niin alkaa keskimmäinen irtoamaan itsekseen. Sitten vaan jatkat hommaa siten että otat aina keskimmäisen meisselin ja otat rengasta pikku hiljaa lisää ulos vanteesta. Varo ettei alkukohta pääse lipsahtamaan takaisin.
Jos tuntuu hankalalta, niin ota joku avuksi pitämään alkupäätä, kun etenet kahdella ruuvimeisselillä eteenpäin.
Kun olet saanut renkaan puoliksi irti, niin saatkin jo sisäkumin pois, ja uutta tilalle. Jos myös ulkorengas kaipaa vaihtoa, niin sitten vaan kokonaan vanteelta pois. Jos halkeilee jo tai on paljon kulunut, niin kannattaa vaihtaa sekin samalla, säästyy ylimääräiseltä vaihdolta myöhemmin..
Lusikatkin voivat olla hyviä apuvälineitä paremman puutteessa, jos ovat tarpeeksi kestäviä. Kannattaa käyttää kuitenkin varsipäätä, eikä lusikkapäätä. =)
Takaisin menee suunnilleen samaan tyyliin kuin irroittaminenkin, paitsi että väännetään vastakkaiseen suuntaan. - neuvosta!
pois parilla työkalulla kirjoitti:
Se päällikumi ei kovin helposti hajoa. Siellä kumin alla on jonkinlainen vaijeri joka pitää sen paikallaan ja muuallakin metallikudosta jotta se kestää painetta. Vääntämällä tuskin saat sitä kovin helposti rikkoutumaan jos et käytä teräviä työvälineitä ja olet hieman varovainen.
Itse muistan käyttäneeni hommaan joskus paria-kolmea tasapää-ruuvimeisseliä. Meisselien kanssa pitää olla hieman varovainen ettei hajota sisärengasta, varsinkin kun laittaa rengasta takaisin paikalleen. Tuohon löytyy myös juuri kys. hommaan suunniteltuja työkaluja, esim. pyöräilyvälineitä myyvistä kaupoista tai rautakaupoista kannattaa kysellä. (myös useat autotilpehööriliikkeet ja jopa marketit)
Homma sujuu siten, että työnnät ruuvimeisselin pään renkaan reunan alle, väännät sen verran, että meisseli on suunnilleen suorassa kulmassa tai hieman yli suhteessa vanteen reunaan. (Siihen reunaan johon jarrupalat ottavat kiinni kun jarruttaa) Vääntäminen tulee suorittaa siten, että rengas tulee vanteelta kokonaan ruuvimeisselin päälle, eli varmista, että ruuvimeisseli on tarpeeksi syvällä, muuten voit vahingossa tehdäkin reiän renkaaseen. Varo kuitenkin vahingoittamasta vanteen pohjalla olevaa kumista suojaa joka estää sisäkumia puhkeamasta pinnojen kiinnikkeisiin. (Jos siis käytät ruuvimeisseliä, oikeilla työkaluilla tuskin onnistuu vahingoittaminen)
Sitten pidät tuota ruuvimeisseliä paikallaan ja teet saman homman vierestä (muutaman sentin etäisyydeltä) toisella meisselillä. Kolmannella kun teet vielä saman jutun, niin alkaa keskimmäinen irtoamaan itsekseen. Sitten vaan jatkat hommaa siten että otat aina keskimmäisen meisselin ja otat rengasta pikku hiljaa lisää ulos vanteesta. Varo ettei alkukohta pääse lipsahtamaan takaisin.
Jos tuntuu hankalalta, niin ota joku avuksi pitämään alkupäätä, kun etenet kahdella ruuvimeisselillä eteenpäin.
Kun olet saanut renkaan puoliksi irti, niin saatkin jo sisäkumin pois, ja uutta tilalle. Jos myös ulkorengas kaipaa vaihtoa, niin sitten vaan kokonaan vanteelta pois. Jos halkeilee jo tai on paljon kulunut, niin kannattaa vaihtaa sekin samalla, säästyy ylimääräiseltä vaihdolta myöhemmin..
Lusikatkin voivat olla hyviä apuvälineitä paremman puutteessa, jos ovat tarpeeksi kestäviä. Kannattaa käyttää kuitenkin varsipäätä, eikä lusikkapäätä. =)
Takaisin menee suunnilleen samaan tyyliin kuin irroittaminenkin, paitsi että väännetään vastakkaiseen suuntaan.:) :) :)
- opp
neuvosta! kirjoitti:
:) :) :)
joo ei helvetti. paikkasin renkaani kolmesta kohtaa. sitten rupesin rasvaamaan ketjuja.. ihmettelin että tähän aikaa vuodesta ammutaa raketteja, mutta vinkuminen kuuluikin renkaasta..! pitää ostaa uus sisäkumi kyllä suosiolla.....
- jorma1232
opp kirjoitti:
joo ei helvetti. paikkasin renkaani kolmesta kohtaa. sitten rupesin rasvaamaan ketjuja.. ihmettelin että tähän aikaa vuodesta ammutaa raketteja, mutta vinkuminen kuuluikin renkaasta..! pitää ostaa uus sisäkumi kyllä suosiolla.....
http://fi.wikibooks.org/wiki/Polkupyörän_huolto_ja_korjaus/Kumin_paikkaaminen
- liukaspienikuutio
Moi.
Kertokaa, mikä on joidenkin renkaan paikkaussarjojen mukana tuleva pieni, harmaa, n. pikkurillin pään (vajaat 1x1x1 cm) kokoinen, liukkaanoloinen neliömäinen pala? Mitä sillä on tarkoitus tehdä?
Pakkauksessa oli: Karhennin, liimatuubi, paikkoja ja sitten tuo kummallisuus :)- minä
Tuota liitua/"saippuapalasta" hangataan paikkauksen jälkeen liimatahrojen päälle. Se tavallaan neutraloi/kuolettaa vulkanisoivan liiman.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2127480- 582933
- 1922343
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101753Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1651712Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke201396- 751251
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381173Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä271155Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501029