addiktiota se on

2e3w

laihduttaminen on syy ylensyömisestä, seuraus pikemminkin. Lihavuus, ja ylensyöminen on riippuvuus tila (addiktio) jossa ihminen tuntee jatkuvaa tarvetta syömiselle. Siinä ihminen saa mielihyvää ja tätä oloa hän hakee syömällä erilaisia herkkuja, joilla massu täytetään. Addiktio tila on psyykkeessä, eli aivoissa. Sama alkoholismissa ja huumeriippvuudessa. Aivoissa, on kohta jossa se stimuloi kun on addiktiossa.

Lihavuuden hoitoon ei ole muuta ulos pääsyä kuin päästä eroon ylensyömisestä ja tätä tehostaa monipuolisella liikunnalla. Ruoka-annoksia pienentämällä jne. Juomalla paljon nesteitä, syömällä vähemmän hiilareita ja rasvaista lihaa..

8

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokkailija

      Syöminen on myös ajanvietettä, tekemistä joka maistuu yleensä hyvälle.

      • diplomiliikkuja

        Kyllä minä syön kun on nälkä. Kyllähän se yleensä on plussaa jos ruoka on hyvää.
        Pieni napostelu elokuvaa katsellessa on myös ihan ok. Maha kyllä kannatta syödä täyteen ihan ruoka-aikaan niin ei tartte kokoajan hypätä jääkaapilla.


    • kyrsiintynyt mies

      2e3w

      Ainoa tepsivä keino. Kun mitkään keinot eivät näytä tepsivän painonnousun pysähtymiseen, on yksi vielä jäljellä. Tähän asti se on tepsinyt. Annan vaa'an ratkaista tarvitsenko nyt tätä välipalaa.
      Aivan selvä addiktio tämä välipalojen napsiminen on.

      Ilman lisähiven- ja vitamiinilisäystä en lähtisi tähän, ihan purkeista. Ensiksi lähti punaviinin litkintä. Petin itseäni, että joka ilta pitää nauttia laaduksta punkkua lasillinen.

    • PersRaineri

      Niin, aivot kun ovat satojentuhansien vuosien aikana muokkautuneet sellaiseksi, että ne palkitsevat syömisen ruhtinaallisella mielihyvällä. Tämä on ollut muinoin ihmislajin selviämisen perusedellytys, sillä muuten olisimme todennäköisesti kuolleet nälkään aikoja sitten. Rotilla on tehty kokeita jossa niiden aivojen mielihyväkeskus on sammutettu, eivätkä ne sen jälkeen ole tehneet enää elettäkään syödäkseen. Kuolevat nälkään mielummin kuin syövät. Eli aivojemme palkitsemisjärjestelmä, joka sai muinoin ihmisen vaikkapa kaivamaan kasvien juuria maasta, ei voi käsittää sellaista, että syödään pussillinen sipsejä ja juodaan pullo cokista päälle. Kun tätä sitten toistetaan riittävästi, aivot alkavat luulla että kyse on jostain elintärkeästä ja tulee tunne ettei voi elää ilman herkkuja. Alkoholi, nikotiini ja monet huumeet stimuloivat samaa mielihyväkeskusta kemiallisesti ja vaikutus on sama, joskin usein vielä paljon voimakkaampi ja niin myös riippuvuuskin. Riippuvuuksiin on yksi ainoa hoito, itsekuri ja pidättäytyminen. Asiasta tekee haastavamman se, että ruuasta pidättäytyminen pidemmäksi ajaksi on mahdotonta. Aina voi kuitenkin pidättäytyä niistä suurimmista mielihyvän aiheuttajista joita ovat sokeri ja muut höttöhiilarit. Harvemmin näkee tai kuulee ihmisestä joka himoitsisi kasviksia, lihaa, kalaa tai munia. Leipää sen sijaan jo himoitaan varsin yleisesti, puhumattakaan kaikista muista sokeripommeista. Aina kuulee sanottavan, että vähän pitää sallia herkkuja. Ehkä joku todella voi, mutta suurin osa ei voi pitäytyä siinä vähässä vaan homma lähtee lapasesta. Eihän sitä nyt alkoholistikaan raitistu ikinä sillä, että koittaa juoda vaan vähän, tai tupakoitsija ala yhtäkkiä polttamaan vain sunnuntaisin. Ei onnistu, ei.

      • diplomiliikkuja

        Olikohan tuossa mitään uutta?


      • PersRaineri
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Olikohan tuossa mitään uutta?

        Ei mutta en tiennytkään että sinä etsit täältä tietoa. Yleensähän olet jakamassa neuvojasi.


      • diplomiliikkuja
        PersRaineri kirjoitti:

        Ei mutta en tiennytkään että sinä etsit täältä tietoa. Yleensähän olet jakamassa neuvojasi.

        Perstraileri

        Ei minulle ole ongelma kysyä neuvoa jos minusta tuntuu että se jotenkin hyödyttää minua. Minä yleensä annan vinkin jos joku yrittää painoa tiputtaa. Onko siinä jotakin väärää jakaa toimivaksi todettua laihdutuskeinoa? En ole sitä mistään kopsannut vaan henkilökohtaisesti hyväksi todennut. Muutama kaverikin on siitä innostuneena painoa pudottanut. Eli, jos edes joku sillä vinkillä saa painoa pudotettua niin en ole sitä turhaan jakanut:) Anteeksi jos loukkaannuit, luulin että sen on kirjoittanut mies?


      • PersRaineri
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Perstraileri

        Ei minulle ole ongelma kysyä neuvoa jos minusta tuntuu että se jotenkin hyödyttää minua. Minä yleensä annan vinkin jos joku yrittää painoa tiputtaa. Onko siinä jotakin väärää jakaa toimivaksi todettua laihdutuskeinoa? En ole sitä mistään kopsannut vaan henkilökohtaisesti hyväksi todennut. Muutama kaverikin on siitä innostuneena painoa pudottanut. Eli, jos edes joku sillä vinkillä saa painoa pudotettua niin en ole sitä turhaan jakanut:) Anteeksi jos loukkaannuit, luulin että sen on kirjoittanut mies?

        En mä näistä jutuista itteeni ota, eikä ole väärin jakaa neuvoja, enkä niin sanonutkaan. Kunhan heitin jonkun yhtä fiksun kommentin kuin sinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1184
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      50
      701
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      585
    Aihe