Kärsin vakavasta pelko ja jännitystiloista

depressio

Olen keski-ikäinen mieshenkilö ja huolestunut nykyisestä elämäntilanteestani.Olen kärsinyt pidempään vaikeasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja jännittämisestä.Kärsin myös ADHD- oireyhtymästä ja masennuksesta tosin kaikkiin sairauksiini minulla on asianmukainen lääkitys.Jännittämis ja pelkotilat ovat tulleet pikkuhiljaa iän myötä ja tietyllä tapaa häirinneet elämääni.Esim en pysty autolla ajamaan jännittämisen vuoksi,sekä yleisiin paikkoihin ja esiintyminen tuottaa minulle suuria vaikeuksia.Ongelmat ilmenevät sydämmen tykytyksinä,hikoiluna ja tietyissä tilanteissa minulle tulee paniikinomainen tilanne.Myöskin kontaktit vastakkaiseen sukupuoleen tuottaa minulle suurta jännitystä jotenkin tietyissä tilanteissa menen lukkoon enkä ole ongelmani vuoksi päässyt asiassa alkua pidemmälle minulla ei ole vielä seusustelu eikä yhdyntäkokemuksia vaikka täytän kohta 46-v ja olen ihan asiallisen oloinen ja näköinen ja mukavaksi sanottu.Jotenkin ainoa apu mitä len ongelmaani saanut on oxamin lääkitys mutta eihän se tätä ongelmaani piosta vaan lievittää sitä.Onko muita ihmisiä joilla on sama ongelma kuin minulla ja kaipaisin neuvoja ja kannustavia viestejä teiltä arvon lukijat.

11

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M28

      Kuulostaa tutulta. Vuosia kärsin samoista vaivoista kunnes tajusin lopettaa alkoholin käytön kokonaan pari kuukautta sitten. Kuukauden jälkeen alkoi olo hiljalleen kohentua. Kaikki vaivat ovat nyt lähes täysin kadonneet ja paranee vaan päivä päivältä. Eli jos on tapana silloin tällöin vetää kännit, niin en suosittele.

    • jännittäjä

      Olen Sinua hieman vanhempi mies. Minulla on ollut vaikeita jännitys- ja mielenterveysongelmia lapsesta asti. Suurin syy lukion keskeyttämiseen olivat jatkuvat nöyryyttävät jännitysoireet. Menin 17-vuotiaana erilaisiin työpaikkoihin, joissa ei vaadittu kuin tunnollista työntekijää. Sielläkään en voinut välttyä keskustelutilanteista, puhelinkeskusteluista, asiakaspalvelutilanteista yms. Sain neurologilta melko helposti tuolloin hyvin vaikuttavia rauhoittavia (aluksi Temesta), joka vei jännitykset niin hyvin, että ajauduin käyttämään yliannoksia ja vapaa-ajalla olin ihmisten seurassa lisäksi vielä alkoholin käyttäjä.."vain lääkkeeksi".

      Työelämässä pärjäsin 30-vuotiaaksi melko hyvin, mutta suuretkaan määrät rauhoittavia eivät enää tehonneet ja olin saanut lisäriesakseni pahan päihdeongelman, johon en nuorena olisi uskonut ajautuvani. Perheen sain perustettua, kun sain kivan vaimon, joka ymmärsi minulle olevan usein ylitsepääsemättömiä monet vierailut, hautajaiset yms. Hän hoiti monet "velvollisuuteni", kun olin estynyt menemään sukulaisten juhliin ja vastaaviin. Työelämä tyssäsi vakavaan masennukseen, jota kesti parikymmentä vuotta, ja pääsin eläkkeelle psyykkisten ongelmien vuoksi.

      Uudistuin uskossani pari vuotta sitten, jolloin jätin päihteet pois. Masennus on vähentynyt lähes olemattomiin. Edelleen jännitän, mutta nykyisessä tilanteessani joudun usein sosiaalisiin tilanteisiin ja olen joutunut pakostakin vain sietämään jännitystiloja. Olen yllätyksekseni huomannut niiden vähentyneen, kun en niin paljoa tarkkaile itseäni ja pystyn jopa aloittamaan keskusteluja vieraiden ihmisten kanssa bussipysäkillä ym. milloin mistäkin aiheesta, joten parempaan suuntaan on menty. Olen kuullut monen sanovan, että vain menemällä vaikeisiin (ei liian) tilanteisiin, niin vähitellen voivat oireet hävitä paljonkin. Beetasalpaajat (verenpainelääke) vähentävät vapinaa, mutta eivät väsytä ja aiheuta riippuvuutta. Ammattiauttajat osaavat jotakin neuvoa, jos sitä heiltä kyselee.

      Vaivamme on tosi kiusallinen ja siitä kärsii lukuisat eri ikäiset suomalaiset. Jonkinlainen oma-aloitteisuus tarvitaan rohkeuden lisäämiseksi. Toivon, että Sinun ongelmasi tulisi ainakin siedettäväksi.

      • Chrish316

        Mukava kuulla että uudistumisesi uskossasi auttoi! Myös minulla lieveni oireet kun tulin uskoon, mutta on kyllä ADHD lääkitys,kipulääkitys ja ahdistuneisuuteen lääke. Katson niitä kävelykeppinä ja Jumalaa pääasiallisena voimalähteenä, uskon myös että pyhä henki viihtyy paremmin rauhallisessa minussa,kuin sellaisessa kokoajan pelossa ja stressissä olossa, plus että lääkityksen kanssa tunnen myös että voin "keskittyä" uskooni paremmin.


    • -ahdistunut-

      Olen tosin vasta 26-vuotias mies mutta pelkään että minulla on edessäni sama kohtalo kuin aloittajalla. Onhan näistä peloista ja ahdistuksesta tullut kärsittyä jo 10 vuotta enkä oikein rehellisesti sanottuna usko että tämä tulee koskaan menemään ohi.

      Monta vuotta tässä jo miettinyt että jos vaan ottais hengen itseltään kun ei enää jaksaisi taistella vastaan. Miten muka voisin koskaan päästä elämässäni eteenpäin kun en pysty tutustumaan ihmisiin ja yhden puhelun soittaminenkin on mahdotonta minulle.

      • -ahdistunut-

        Jos minulla olisi edes tyttöystävä joka ymmärtää minun ongelmiani niin se ehkä vielä pitäisi minut elämässä kiinni mutta mitä syitä minulla on muka olla tappamatta itseäni kun en tule koskaan naistakaan saamaan?


      • kolme rakkautta
        -ahdistunut- kirjoitti:

        Jos minulla olisi edes tyttöystävä joka ymmärtää minun ongelmiani niin se ehkä vielä pitäisi minut elämässä kiinni mutta mitä syitä minulla on muka olla tappamatta itseäni kun en tule koskaan naistakaan saamaan?

        Kyllä sun nyt pitää rohkaista itsesi naisten perään. Mitä sitten vaikka menisikin pieleen? Parempi olla rakastunut ja menettänyt rakkauden - kuin ei koskaan rakastanut.


      • -ahdistunut-
        kolme rakkautta kirjoitti:

        Kyllä sun nyt pitää rohkaista itsesi naisten perään. Mitä sitten vaikka menisikin pieleen? Parempi olla rakastunut ja menettänyt rakkauden - kuin ei koskaan rakastanut.

        Entäs sitten jos löydän naisen ja eron aika tulee? Luultavasti masennun pahemmin kuin koskaan ja tapan itseni. Voi olla ettei kannata rakastua kehenkään kun ennenpitkää sekin tuottaa vain surua ja tuskaa.


      • rakasta kolmesti
        -ahdistunut- kirjoitti:

        Entäs sitten jos löydän naisen ja eron aika tulee? Luultavasti masennun pahemmin kuin koskaan ja tapan itseni. Voi olla ettei kannata rakastua kehenkään kun ennenpitkää sekin tuottaa vain surua ja tuskaa.

        Toistan yllä sanomani:

        "Parempi olla rakastunut ja menettänyt rakkauden - kuin ei koskaan rakastanut."

        Tämä on nyt tietenkin näkökulma-asia, ja jotkut ihmiset rakastaa riskiä, jotkut seuraavat koko elämänsä sivusta toisten elämää. En lähde enempää pakottamaan sinua mihinkään koska parhaimmat tulokset tulee aina porkkanan, ei kepin kautta.

        Mutta silti rohkaisen sinua liikkeelle. Ota vaikka känni, vedä ykköset päälle ja mene notkumaan jonnekin karaokebaariin tai raflaan, äläkä tarkkaile itseäsi niin sairaalloisesti, ettet uskalla kohta enää edes pieraista.

        Siis, tee, toimi, mokaa elämääsi äläkä välitä niin paljon vaikka pieleen menisikin. Niin ne jätkät on aina porskuttanut, ja näin mokaten jätkät syntyvät. Gimmat tykkää juuri tällaisesta.


    • Tornipöllö

      Älä tapa itseäsi, olet tärkeä minulle

    • Ikuinen vaiva

      Ei tämän vaivan takia itseään tappaa kannata. Olen itse kärsinyt tästä helvetistä yli kolmekymmentä vuotta, eikä loppua näy. Oireet ovat muuttaneet muotoaan vuosien saatossa, eikä tilanne ole todellakaan helpottanut. Vasta viime vuosina olen oppinut ajattelemaan niin, että en tästä koskaan tule eroon pääsemään, mutta olisi toki ihanaa saada jostakin edes pientä apua. Pamit auttavat hetkittäin, mutta niidenkin vaikutus on vähäinen ja lyhytaikainen. Ainoastaan väsytys niistä tulee taatusti.

    • JJ.

      Minulla taas on käynyt suhteellisen hyvin tämän paniikkini kanssa, vaikka alku olikin elämäni kauheinta aikaa. Kovan työstressin takia aloin saada paniikkikohtauksia milloin missäkin. Pahinta oli että en tiennyt mistä nämä kauheat yhtäkkiset huimaus, mahan ns. kääntyminen ympäri ja yhtäkkinen kokovartalo hiki tulivat. Ihan kuin jokin fyysinen sairaskohtaus...

      Kävin yhdellä lääkärilläkin, mutta hän lähinnä neuvoi närästyslääkkeiden pariin, koska aina kohtauksen jälkeen minulla ilmeni juuri tuo voimakas närästyskin. Sen piikkiin ikäänkuin kaikki meni ja aloin jo itsekin uskoa siihen, vaikka sisimmässäni tiesin että jotain muuta tässä nyt on. Pahimmin paniikki iski aina matkustaessa jonnekin. Lomareissutkin alkoivat pelottaa, ei niinkään sosiaaliset tilanteet.

      Meni aikaa ja sattumalta törmäsin netissä tähän paniikkihäiriöön, ihan mahakipujen syitä etsiessäni. Sillä hetkellä kun palaset loksahtivat yhteen niin paniikkikohtaukset alkoivat helpottua. Jo tuo taudin tiedostaminen toi suuren helpotuksen, koska luulin olevani tulossa hulluksi. Toisaalta apua toi sekin, kun pitkään talousvaikeuksissa kamppaillut työpaikkani antoi minulle potkut. Se stressi väheni silloin, vaikka tilalle tulikin taloudellinen epävarmuus. Avopuolisokin lähti...

      Rupesin kuitenkin pohtimaan tuolloin vielä menneisyyttäni ja totesin, että minulla on täytynyt olla aina mukanani eräänlainen alttius tähän vaivaan. Aloin ikäänkuin kaivella omia pelkojani ja traumojani menneisyydestä sen sijaan että olisin lähtenyt pillereitä napsimaan. Omalla tavallani kohtasin pelkoni ja väkisin lähdin kouluttautumaan uuteen ammattiin. Vakituista uutta työtä en ole vielä saanut, mutta olen innostunut uudesta ammatistani ja olen ollut lyhyissä työsuhteissa kuitenkin valmistuttuani.

      Ihmeellisesti jotenkin olen selvinnyt ja olen onnistunut osittain kukistamaan paniikkini. Vielä tuo julkisten kulkuneuvojen kammo ahdistaa kuitenkin, ja käytän matkustaessa mieluummin omaa autoa. Sen kun vielä päihittäisi. Kokonaan paniikki ei ole kadonnut, mutta se pysyy jotenkin kuitenkin nyt hallinnassa. Joskus vielä kohtauksen iskiessä on mielessä käynyt jonkinlaisen lievän lääkehoidon mahdollisuus, mutta en ole sitä uskaltanut kokeilla. Pelkään sen jotenkin vaikuttavan persoonallisuuteeni.

      Toivottavasti tämä tarinani tuo kuitenkin uskoa muillekin, että kyllä sen paniikin kanssa oppii elämään, vaikka ei täysin pystyisikään selättämään sitä. Sitä on vain yritettävä mennä eteenpäin päivä kerrallaan. Olen 34 vuotias, joten elämää pitäisi olla vielä mukavasti edessäpäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3389
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1992
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1901
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1395
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe