Esim tuo kattila:http://www.veda.fi/tuotteet/veda-lammityskattilat/veda-35m/
Tuossahan ei ole kuin paloaukko kiveä. Nyt kaasupalo https://www.youtube.com/watch?v=7jKDKufD1sI on noissa keraamisen kiven kohteena ja kuumuus ei siiry veteen vaan likemmäski tuubeja.
Tuossa vedassakin voisi itse pinnoittaa alaosan hyvin helpost massalla.
Nousiis tuubeeissa lämpötila kenties likaakin ja menisi turhan kuumana ulos. Tuubeihin hiukan jarrua niin laskisi lämmöt.
Tuo kermminen itse tehty tiili on helppo myös tehdä muihin kattiloihin kun ottaa uutena valumuotit .
Alapalokattilaan lisätyt keraamiset pinnat?
42
626
Vastaukset
- perehdyasiaan
Et saa mistään sananlaista massaa kun ovat nämä keraamiset valut. Rautakauppa tavara ei ole samaa. Ne murenee hetkessä käytössä. Nuo valumassat pitää tilata jostain erikoisliikkeestä ja tulevat varmaan maksamaan saman tai enemmän kun alkupeäinen arina. Satasella arinoita saa jo melkein joka kattilaan.
- Vonder
http://files.kotisivukone.com/solu-arinat.kotisivukone.com/solu_hybridi_arina_hinnasto_2013.pdf
Plus kivien hintoja satasia lisää . Kaupasta sitä keraamista massaa saa ostaa. Kivet kestää muutamia vuosia joka kattilassa mitä olenn lukenut asillisilta palstoilta. Tämä suomi24 on 99% pelkkä ivailupalsta kuten huomaa äkkiä.
- betker
perus k-rauta-Betker kestää 1300 astetta, riiittää mainiosti normikattiloissa...mutta miten tulipesän vuoraaminen vaikuttaa arinoiden kestävyyteen, valatko arinallekin laatan?
- perehdyasiaan
Nämä betkerit ei siinä arinassa kestä. On kokeiltu. Kestää se makuupussikinpakkasta -15 mutta nukkuja kyllä palelee jo -1 asteessa.
- Vonder
perehdyasiaan kirjoitti:
Nämä betkerit ei siinä arinassa kestä. On kokeiltu. Kestää se makuupussikinpakkasta -15 mutta nukkuja kyllä palelee jo -1 asteessa.
http://www.betker.fi/ Taitaa oll aihan oikeaa ainetta . Mikä tuo makaroini avau soikein on ? tuliko väärälle foorumille?
- perehdyasiaan
Vonder kirjoitti:
http://www.betker.fi/ Taitaa oll aihan oikeaa ainetta . Mikä tuo makaroini avau soikein on ? tuliko väärälle foorumille?
Eipä taida saada k-raudasta. Sitä että luvata saa paljonkin, eriasia sitten kestääkö. Perus tulenkestävät valumassa ei kestä arinassa mihin tulee mekaanista kulutusta. Kokeile niin tiedät. Tuo betkeriltä erikseen tilattava voi olla parempaa.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCAQFjAA&url=http://www.veda.fi/tuotteet/veda-lammityskattilat/veda-35m/&ei=zCmHVPbwCcytUciwhNAI&usg=AFQjCNFDjS3v1eW7Fyk2QY9QUNZnTwdV8A&bvm=bv.81449611,d.d24
Niin, tuossa Vedassa on myös hyvääkin muihin verraten. Sen saa mm räätälöitynä / pienin muutoksin asiakkaan mukaan. Samoin huolto / puhdistus on helpompaa suuren pääty luukun avautuessa. Samoin puhallin toimii paremmassa olosuhteessa muihin verraten.
Taas kieltämättä keskeneräinen suunnittelu. Tuubien pituus / pinta-ala arveluttaa, jos kattilaa käyttää täydellä teholla. Kattilan painokin 350kg kertonee pienestä tulipinnasta.
Niin, hyvin toimiva kattila pyrkii polttamaan savukaasun mahdollisimman korkeassa lämpötilassa ja siksi keraaminen vuoraus. Vasta tämän jälkeen lämpöenergian hyödyntäminen.- uudetmallit
Nykyaikaisia kattiloita ei enää hinkata luukun kautta. Siellä on ihan omat puhdistusluukut nuohousta varten. Ja omat harjat tuubeihin tai vastaaviin. Paremmissa vipunuohoukset. Kunnon kattiloissa on jäähdytety puhaltimet. Joten toimivat kyllä moitteettomasti vuosia. Niin kauan kun yleensä sähkömoottorit kestää, ei ne ole ikuisia.
- Piippu pinnoittaja
Toi veda on huippu helppo puhdistettava. Kaikki tuubit on näkyvissä sen päällysluukun alla vipuja ei tarvita. Sähkömoottoreiden laatu vaikuttaa eniten ei sijoituspaikka.
- uudetmallit
Piippu pinnoittaja kirjoitti:
Toi veda on huippu helppo puhdistettava. Kaikki tuubit on näkyvissä sen päällysluukun alla vipuja ei tarvita. Sähkömoottoreiden laatu vaikuttaa eniten ei sijoituspaikka.
Vivut on siellä juuri helpottamassa puhdistusta. Eli kun nuohoaa niin ei tarvitse availla mitään luukkuja. Toki joskus pitää puhdistaa paremminkin. Veda ei ole sen helpompi kun puhdistaa kun muutkaan kattilat. Vedan moottorit ei ole yhtään sen laadukkaampia kun muidenkaan.
- Vonder
uudetmallit kirjoitti:
Vivut on siellä juuri helpottamassa puhdistusta. Eli kun nuohoaa niin ei tarvitse availla mitään luukkuja. Toki joskus pitää puhdistaa paremminkin. Veda ei ole sen helpompi kun puhdistaa kun muutkaan kattilat. Vedan moottorit ei ole yhtään sen laadukkaampia kun muidenkaan.
Näin on ei noita ei yläpaloisia kovin tarvitsekkaan jynnssätä. Lukeepa tuolla palstoilla monen kuitenkin vetäisevän kaikkia kattiloita silloin tällöin jos lämpö alkaa nousta hormissa. Veda on kyllä helpoimmasta päästä puhdistaa koska mm etuseinä aukeaa kokonaan ja konvektio osa on myös täysin auki. Tarkoitin juuri moottorieden laadulla kaikissa kattiloissa että kestävät jos ovat hyviä kuten tuolla aiemmin ketjussa joku jo asian sanoi että kestävät ne nykyisin hyvin kaikissa kattiloissa. Älä hermostu näin joulun alla!
- Vonder
Vedassa on luukku josta aukeaa koko tuubi /konvektio osuus erittäin hyvin ja helposti puhdistettavaksi. Tuo pinnoitus kenties nostaisi hiukan lämpötilaa ja tuubit olisivat kenties entistäkin puhtaampia , eipä todellista tietoa taida olla kuin koeilemalla kellään.
- uudetmallit
Vonder kirjoitti:
Näin on ei noita ei yläpaloisia kovin tarvitsekkaan jynnssätä. Lukeepa tuolla palstoilla monen kuitenkin vetäisevän kaikkia kattiloita silloin tällöin jos lämpö alkaa nousta hormissa. Veda on kyllä helpoimmasta päästä puhdistaa koska mm etuseinä aukeaa kokonaan ja konvektio osa on myös täysin auki. Tarkoitin juuri moottorieden laadulla kaikissa kattiloissa että kestävät jos ovat hyviä kuten tuolla aiemmin ketjussa joku jo asian sanoi että kestävät ne nykyisin hyvin kaikissa kattiloissa. Älä hermostu näin joulun alla!
Tuosta etuseinän aukeamisesta ei ole mitään etua. Ja kyllä kaikkien nyky kattiloiden konfektiot on hyvin esillä. Älä sinä kehu tuota Vedaa kun se ei ole kattilaa kummempi. Kumma kun täällä suoli24 se on aina se paras. Vaikka moderneiden kattiloiden joukossa se on keskiarvoa surkeampi tekele. Pitäisikö sinunkin vähän avata silmiäsi. Älä sinä aloita taas tätä vedan kehumis kampanjaa näin joulun alla!
- Tasa-arvoinen elämä
uudetmallit kirjoitti:
Tuosta etuseinän aukeamisesta ei ole mitään etua. Ja kyllä kaikkien nyky kattiloiden konfektiot on hyvin esillä. Älä sinä kehu tuota Vedaa kun se ei ole kattilaa kummempi. Kumma kun täällä suoli24 se on aina se paras. Vaikka moderneiden kattiloiden joukossa se on keskiarvoa surkeampi tekele. Pitäisikö sinunkin vähän avata silmiäsi. Älä sinä aloita taas tätä vedan kehumis kampanjaa näin joulun alla!
Tuosta etuseinän aukevuudesta on mielummin etua katsoppa kuvia ja totea asia itse. Mm käyttäjät ei ole moittineet tuota hienoa ominaisuutta. On hyvä asia että "konfektiot" on hyvin esillä kuten ne on esim vedassakin,kuvista näkyy oikein mainioisti asia.
Milläs oikeudella sinä kiellät minua kehumasta tai haukkumasta tosiasioita? ja itse haukut estoitta selviä ominaisuuksia mm "keskiarvoa surkeampi tekele" jne miten sen oikeuden voit itsellesi ottaa ja toisille ei? Koko tekstisi on negatiivinen ja pelkkää vedan haukkumista.
Tosi asiahan on että veda on vanha koeteltu kestävä kattila ja ei missään nimessä mikään huippukattila. Hyötysuhde ei ole 94% jotain 75%? kuitenkin alapaloinen , kuka tietää totuutta %?. Kokonaisuudessan hyvä kattilla kuitenkin.
Tämän ketjun aloituksessa on mielenkiintoinen asia tuo keramiikan lisääminen esim vedan pohjaan missä kaasuliekki "nuolee" rautaa jossa on vesi takana ja jäähdyttää liekkiä niin jos siinä olisi keramiikkaa estämässä jäähtymistä , niin mitäpä tapahtuisi ? jos olis veda itsellä niin kokeilisin piruuttani asiaa ja tutkisin miten kävisi.
Totuuden sanominen on hieno asia ja jos totuus ei itseään miellytä se on vain otettava vastaan totuutena.
ps itse ottaisin jos nyt pitäisi kattila vaihtaa, jonkin lambdaohjatun huippukattilan ja syventyisin sen toimintaan hyvinkin tarkasti koko polttoketjun läpi. Osaisin heti korjata varmuudella tulevat viat ja joitain varaosia kenties pitäisin ns hyllyssä . Ihan mielnkiinnon vuoksi. - uudetmallit
Tasa-arvoinen elämä kirjoitti:
Tuosta etuseinän aukevuudesta on mielummin etua katsoppa kuvia ja totea asia itse. Mm käyttäjät ei ole moittineet tuota hienoa ominaisuutta. On hyvä asia että "konfektiot" on hyvin esillä kuten ne on esim vedassakin,kuvista näkyy oikein mainioisti asia.
Milläs oikeudella sinä kiellät minua kehumasta tai haukkumasta tosiasioita? ja itse haukut estoitta selviä ominaisuuksia mm "keskiarvoa surkeampi tekele" jne miten sen oikeuden voit itsellesi ottaa ja toisille ei? Koko tekstisi on negatiivinen ja pelkkää vedan haukkumista.
Tosi asiahan on että veda on vanha koeteltu kestävä kattila ja ei missään nimessä mikään huippukattila. Hyötysuhde ei ole 94% jotain 75%? kuitenkin alapaloinen , kuka tietää totuutta %?. Kokonaisuudessan hyvä kattilla kuitenkin.
Tämän ketjun aloituksessa on mielenkiintoinen asia tuo keramiikan lisääminen esim vedan pohjaan missä kaasuliekki "nuolee" rautaa jossa on vesi takana ja jäähdyttää liekkiä niin jos siinä olisi keramiikkaa estämässä jäähtymistä , niin mitäpä tapahtuisi ? jos olis veda itsellä niin kokeilisin piruuttani asiaa ja tutkisin miten kävisi.
Totuuden sanominen on hieno asia ja jos totuus ei itseään miellytä se on vain otettava vastaan totuutena.
ps itse ottaisin jos nyt pitäisi kattila vaihtaa, jonkin lambdaohjatun huippukattilan ja syventyisin sen toimintaan hyvinkin tarkasti koko polttoketjun läpi. Osaisin heti korjata varmuudella tulevat viat ja joitain varaosia kenties pitäisin ns hyllyssä . Ihan mielnkiinnon vuoksi.Eli uusi veda kampanja taas kehiin, johan edellinen olikin kadonnut etusivulta.
Taitaa tuo veda olla sinulle todella tärkeä asia kun vedät heti herneen nenään kun joku sanoo siitä hiukan totuuksia. Vai oliko joku minun lauseeni valetta. Jos et edes omista kyseistä kattilaa niin miten voit kertoa sen puhdistamisesta täällä. Minä sentään omistan kattilan ja siinä on ne sinun konfektiot hyvin esillä ja puhdistus onnistuu lähinnä imurilla ja kevyesti harjaamalla muoviharjaksisella nuohousharjalla. Ja todella helposti vaikka ei ole isoa etuovea. Ja ei siitä tuossa puhdistuksessa tarvitakaan kun ne puhdistettavat osat ei ole siellä varastopesässä. Niin ja kattila ei todellakaan ole VEDA. - 16+10
ps itse ottaisin jos nyt pitäisi kattila vaihtaa, jonkin lambdaohjatun huippukattilan ja syventyisin sen toimintaan hyvinkin tarkasti koko polttoketjun läpi. Osaisin heti korjata varmuudella tulevat viat ja joitain varaosia kenties pitäisin ns hyllyssä . Ihan mielnkiinnon vuoksi.Niin tuollainen 94 prossan hyötysuhde on melko kova lukema, että onko montaakaan puukattilaa joka pystyy noin tarkkaan siirtämään energiaa puusta (varaajan) veteen. Alapaloissa lukema yleensä ollut esim. vakolan testeissä n: 70-75%. Käänteispaloissa hiukan enemmän, eli jonkun %:n.
ps itse ottaisin jos nyt pitäisi kattila vaihtaa, jonkin lambdaohjatun huippukattilan ja syventyisin sen toimintaan hyvinkin tarkasti koko polttoketjun läpi. Osaisin heti korjata varmuudella tulevat viat ja joitain varaosia kenties pitäisin ns hyllyssä . Ihan mielnkiinnon vuoksi.>Tämän ketjun aloituksessa on mielenkiintoinen asia tuo keramiikan lisääminen esim vedan pohjaan missä kaasuliekki "nuolee" rautaa jossa on vesi takana ja jäähdyttää liekkiä niin jos siinä olisi keramiikkaa estämässä jäähtymistä , niin mitäpä tapahtuisi ? jos olis veda itsellä niin kokeilisin piruuttani asiaa ja tutkisin miten kävisi.<
Uskoisin miten palaminen olisi täydellisempää, mutta taas savukaasujen lämpötila kohoaisi. Mutta, välttämättä tuossa ei tarvita keramiikkaa, vaan oikein muotoiltu teräs. Teräs ei tietenkään kestä niin hyvin, mutta on taas edullisempi.
Itse aikoinaan räätälöin JÄMÄ YP 140 kattilan ja lopputulos on, ettei Jämä tehdas/ suunnittelijat aikoinaan edes unelmoineet testissään miten puhtaasti tämä kattila voi toimia.
Niin, Veda kattila toimii käänteispalo tekniikalla ja lie yksinkertaisuudessaan toimiva kattila. Todellisuus on, miten kattilan valmistajien antamat laboritoriossa ajetut hyötysuhde testit ovat todellisuudessa vain suuntaa antavia ajatellen arkitodellisuutta. Nimittäin kattila, jossa sitä tullaan käyttämään, niin tästä tulevat tekijät, vaikuttavat todeloliseen hyötysuhteeseen. On turhaa kuvitella, miten laborotoriossa saadut tulokset voidaan sellaisenaan siirtää arjen todellisuuteen.
Punainen lanka onkin, miten kattila mnahdollistuu sopeutumaan erilaisiin käyttötapoihin / tilanteisiin.
Niin, jos tarkkoja ollaan niin eipä Atmoskattilakaan ole muuttunut vuosien varrella muuta kuin kosmeettisin ilmein. Keramiikkaa lisätty asiakkaiden mielikuvien ohjauksen tarpeisiin. Esim. keraamiikan lisäys ei ratkaisevasti muuta / vaikuta hyötysuhteeseen - puhaaseen palamiseen. Saman suuntainen mielikuva miten huippu urheilijan välineisiin tai formulaautoon tehdyt pienet muutokset vaikuttavat hivenen eli sen verran miten mahdollistuu olemaan ensimmäinen. Ensimmäinen pienellä etumatkalla ja siitökös haloo syntyykin.
- Klapia pesään
Tuubikonvektio on vanhentunut ratkaisu, jo 60- ja 70-luvulla käytettiin rivoitettua konvektiosolaa lämmön talteenottoon.
Onko tämä ketju taas tätä Vedan syysmainoskampanjaa? - Vonder
Ai hiiren heilautuksellako nykyaikana siirtyy lämpö veteen? kerroppa todisteiden kera miten asia tapahtuu.
- käyttölämpötila...
Eikös puhaltimen sijoituksella ole merkitystä sen kestävyyteen. Vedassa huoneen lämmössä ja esim. atmoksessa palavien yli 200 asteisten kaasujen jälkeen .
- tinder2
Niin kyllä kaikissa kattiloissa se puhallin/imuri on ihan kattilan ulkopuolella. Ei palokaasujen seassa. No taisi olla jossain takavuosien suomalaisessa tekeleessä sielläkin.
- miten kestänee???
No, miten se imuri imee kattilasta hormiin meviä kaasuja, jos itse puhallin olisi kattilan ulkopuolella????
Itse moottori on ulkopuolella, mutta puhallin taas kattilan sisällä. - tinder2
miten kestänee??? kirjoitti:
No, miten se imuri imee kattilasta hormiin meviä kaasuja, jos itse puhallin olisi kattilan ulkopuolella????
Itse moottori on ulkopuolella, mutta puhallin taas kattilan sisällä.Joo se ropelli on siellä sisällä. Se kai kestää niitä savukaasuja, vai mitä mieltä olet ???? Vai luuletko että ne savukaasut kulkee sähkömoottorin läpi ???? Luuletko että siellä sisällä on joku imuri ????
tinder2 kirjoitti:
Joo se ropelli on siellä sisällä. Se kai kestää niitä savukaasuja, vai mitä mieltä olet ???? Vai luuletko että ne savukaasut kulkee sähkömoottorin läpi ???? Luuletko että siellä sisällä on joku imuri ????
Niin, tuota samaa olen miettinyt. Kokonaisuus on metallia, joka johtaa hyvin lämpöä.Siipipyörä kestää hyvin lämpöä, vaikka toimii yli 200C lämpötilassa, mutta missä lämpötilassa toimivat moottorin laakerointi. Käämityksenkin voi jäähdyttää ja siihen ei liity ongelmia.
- tinder2
Lainaus erään kattila maahantuojan sivuilta tämän kattilan moottori on "palavien yli 200 asteisten kaasujen jälkeen"
"Kattila on varustettu keraamisilla osilla ja välijäähdyttävällä savukaasupuhaltimella."
Jos tuo on nyt kynnyskysymys niin sitten pitää ostaa kattila jossa ei ole moottoria eikä laakeria. Itsellä melkein 10v kokemus puhallin kattilasta missä moottori on siellä takapuolella eikä etupuolella, eipä ole moottori vielä hajonnut eikä laakeri mennyt. Ja tuo puhallin esim. Atmokseen maksaa vapailla markkinoilla n. 200€ kotiintuotuna. Kannattaako siitä tarinaa kovin kauaa iskeä. Nyt jos hajoaa niin sitten on mennyt kattilan huoltokuluihin 10v aikana 300€, jos ei hajoa niin on mennyt 100€.- markkulievonen.
Niimpä, mutta ymmärtänet miten tämä on keslustelua varten kyhätty foorumi. Puolueeton uteliaisuus vain vaivaa miten jokin asia on toteutettu.
- 11+3
markkulievonen. kirjoitti:
Niimpä, mutta ymmärtänet miten tämä on keslustelua varten kyhätty foorumi. Puolueeton uteliaisuus vain vaivaa miten jokin asia on toteutettu.
http://www.schuba-shop.com/epages/schuba.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Feuerungsbau/Products/126-300240101 tuolta voit tilata laastia joka kestää 1650 astetta
- Kiviset ja soraset
Uteliaisuuttani kysyn,liki 10v ollut Atmos ja ei vaihdettu kuin jokin 100€ maksava osa ?
Onko kivet todellakin kestäneet n 9v? onko siellä jokin rauta arina nielussa mistä kaasut palaa etiäpäin? - tinder2
Kiviset ja soraset kirjoitti:
Uteliaisuuttani kysyn,liki 10v ollut Atmos ja ei vaihdettu kuin jokin 100€ maksava osa ?
Onko kivet todellakin kestäneet n 9v? onko siellä jokin rauta arina nielussa mistä kaasut palaa etiäpäin?Niin sanoinko että kiviosat on kestäneet. Kerran olen arinakiven vaihtanut ja se maksoi silloin n. 100€ toimituskuluineen. Muut kiviosat kyllä päällepäin uuden veroinen. Kattilani merkkiä en ole muistaakseni maininnut.
11+3 kirjoitti:
http://www.schuba-shop.com/epages/schuba.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Feuerungsbau/Products/126-300240101 tuolta voit tilata laastia joka kestää 1650 astetta
Niimpä, mutta mihin tuotetta käyttäisin?
Onko kivet todellakin kestäneet n 9v? onko siellä jokin rauta arina nielussa mistä kaasut palaa etiäpäin?Toisaalta kaikkiin puukattiloiden käyttöön liittyy kustannuksia. Esim. täällä päin 34-vuoden aikana on uusittu / tehty arinoita 4 kertaa ja ensimmäinen kiertovesipumppu kesti 27-vuotta ja seuraava Grundfors vain 6-vuotta. Nykyisestä/kään muovisesta Grundfors lelusta en tiedä sen kesto ikää. Alkuperäinen Grundfors oli kauttaaltaan metalllia ja siten kestävä.
Taas itse kattila on täysin toimiva ja ehjä ja esim. syöpymisiä ei havaittavissa liittyen tehokkaaseen veden kierrättäiseen. Ymmärtäääkseni hitsattavan kattilan hitsisaumojen /rakenteen elämiseen liittyy palamisen aikana rungon lämpötila erot. Mitä suuremmat, sen haitallisemmat.- Kiviset ja soraset
tinder2 kirjoitti:
Niin sanoinko että kiviosat on kestäneet. Kerran olen arinakiven vaihtanut ja se maksoi silloin n. 100€ toimituskuluineen. Muut kiviosat kyllä päällepäin uuden veroinen. Kattilani merkkiä en ole muistaakseni maininnut.
Juups siksi kysynkin tarkennusta , kun noista kivistä aina vaahdotaan että maksaa satasia kaikkien uusiminen ja päivän työ ja puhaltimet hajoaa yhtenään yms tyylillä. Kauan on kuitenkin kestänyt koko kattila. Onnea jatkossakin puunpolttoon.
Uteliaisuuttani kysyn lisää :-) minkä mallinen /merkkinen kattila on kyseessä ja millaisella kokoonpanol avaraja ,laddomat tyyppine varmaankin ? mallit on varmaan jo vaihtuneet ja hienosäätöä tehty valmistajilla.
Vaihto kuumetta lambda malleihin? - tinder2
Juups siksi kysynkin tarkennusta , kun noista kivistä aina vaahdotaan että maksaa satasia kaikkien uusiminen ja päivän työ ja puhaltimet hajoaa yhtenään yms tyylillä. Kauan on kuitenkin kestänyt koko kattila. Onnea jatkossakin puunpolttoon.
Uteliaisuuttani kysyn lisää :-) minkä mallinen /merkkinen kattila on kyseessä ja millaisella kokoonpanol avaraja ,laddomat tyyppine varmaankin ? mallit on varmaan jo vaihtuneet ja hienosäätöä tehty valmistajilla.
Vaihto kuumetta lambda malleihin?Atmos, 1500l energiavaraaja, laddomat 21 latauspumppu. Ei kiinnosta lambda mallit, seuraavakin jos vielä kattilan laitan niin on ihan perus käänteispalo.
No jos nuo kaikki kivet uusii kerralla niin on se sellainen 700-800€ paukku veroineen suomen hinnoilla. Otin silloin uutena nuo kaikki kivet pois että kattila hiukan keveni kun sitä paikalleen tuskailin. Menikö puolituntia kun ne oli takaisin laitettu. Eihän nämä varmaan enään sitä 40v kestä, hyvä kun 20v. Sen näkee sitten kun alkaa vuotamaan.
Suomen hinnoilla arina 114€, varastopesän kivet 140€, alapesänkivet 294€, savukaasupuhallin 170€, alvit päälle kaikkiin vielä. Nuo oli 2011 vuoden hintoja, uusista ei tietoja. - Perikunta vaihtaa
markkulievonen kirjoitti:
Toisaalta kaikkiin puukattiloiden käyttöön liittyy kustannuksia. Esim. täällä päin 34-vuoden aikana on uusittu / tehty arinoita 4 kertaa ja ensimmäinen kiertovesipumppu kesti 27-vuotta ja seuraava Grundfors vain 6-vuotta. Nykyisestä/kään muovisesta Grundfors lelusta en tiedä sen kesto ikää. Alkuperäinen Grundfors oli kauttaaltaan metalllia ja siten kestävä.
Taas itse kattila on täysin toimiva ja ehjä ja esim. syöpymisiä ei havaittavissa liittyen tehokkaaseen veden kierrättäiseen. Ymmärtäääkseni hitsattavan kattilan hitsisaumojen /rakenteen elämiseen liittyy palamisen aikana rungon lämpötila erot. Mitä suuremmat, sen haitallisemmat.Vanhat pumput kannataa korjauttaa pumppupajoilla. Saa kestävän pumpun eikä näitä sekunda uusia kevyt pumppuja.Saa maksaa korjuu vaikka sen uuden pilipalipumpun verran mutt atasas menee se 27v.
- markkulievonen.
Perikunta vaihtaa kirjoitti:
Vanhat pumput kannataa korjauttaa pumppupajoilla. Saa kestävän pumpun eikä näitä sekunda uusia kevyt pumppuja.Saa maksaa korjuu vaikka sen uuden pilipalipumpun verran mutt atasas menee se 27v.
Vaikea tuota Grundfors pumppua on korjata, koska MUOVINEN siipipyörä on prässätty akselin päähän. Niin, ilman mitään ruuvia tms. Pumppu muuten ehjä ja todellisia käyntitynteja alle 2000/h.
- markkulievonen.
markkulievonen. kirjoitti:
Vaikea tuota Grundfors pumppua on korjata, koska MUOVINEN siipipyörä on prässätty akselin päähän. Niin, ilman mitään ruuvia tms. Pumppu muuten ehjä ja todellisia käyntitynteja alle 2000/h.
Siis tuo puristussovite petti ja siivikko irtosi. Tavallaan asiaan liittyi kavitaatio ilmiö, joka aiheutti värinää.Jos Grundfors pumppusta kuuluu ilmansekaista turinaa, niin on kallista kuunnella.
- Arska0132
11+3 kirjoitti:
Betkerin BK-1300:a käytetään ainakin joissakin klapikattiloissa tulenkestävien massakivien valamiseen ( 1300 asteeseen asti). Kuumempiin paikkoihin käy Vesuvius DF-39, Duraflo 50 tai Gothia LC-50
- uudetmallit
Ei kukaan jätä autoakaan ostamatta sen takia kun sen lämmityslaitteen puhallin voi hajota 10v päästä.
- Kattilapalsta.
Ei niin mutta mutta DSG jää ostamatta jo monelta sen tähden että hajoaa hyvinkin äkkiä ja takuun jälkeen hajoaa taas. Semmoista on havaittu tapahtuvan j aihan tosielämässä liian usein.
- uudetmallit
Mikä on tämä DSG joka hajoaa???
- Miika83
Varmaan Volkswagenin DSG automaattivaihteisto
- moniuloitteinen
Kaupunkilainen ei autoa näemmä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672415- 661397
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww761230EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje61152- 79865
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19860- 44713
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta84693Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe26668- 30656