Tuossa ympärivuoden pyöräileville- ketjussa tätä pyörätyyppiä jo sivuttiin, mutta mielestäni tämä ansaitsee ihan oman ketjun. Vaikka fatbike on nyt hieman muoti-ilmiö, niin tämä fillari kyllä ajaa asiansa ja on kehitelty juuri pohjoisia olosuhteita varten johon tämä pyörä sopii kuin nenä päähän. Läski ei ole mikään keskieurooppalainen maantiekiituri, vaan pyörä joka antaa todellisen vapauden mennä missä haluaa.. itekkin työmatkalla nykyään oikaisen yhen pellon poikki, ennen kun pyöräilin niin tollanen ei tullu ees mieleen :D
Toki tää fillari ei oo kaikille, jollekkin cityrotalle, maantiekiturille tai baaripyöräs tää ei oo optimaalinen. Mutta jos haluaa pyörän jolla pääsee liikkeelle missä säässä ja maastossa hyvänsä niin tämä on pyörä niille. Oikeastaan tässä tulee parhaiten esiin se mitä jotkut hakee pyöräilyssä eli mennä ihan minne tahansa ja koska vain omalla lihasenergialla, tää pyörä edustaa juuri tuota vapautta, vaik tietyillä pinnoilla se ei ihan se nopein oiskaan! :)
Läskin ihanuus!
38
4488
Vastaukset
- MTB+Cycloman
Huomaa hyvin, että kirjoittaja on pettynyt hankintaansa ja ikävöi edellistä kulkinetta, todennäköisesti maastopyörää, mutta ajattelee mielensä muuttuvan esimerkiksi kehumalla ja ylistämällä epäonnistunutta hankintaansa. Ei ole olemassa tilanteita tai olosuhteita, jossa normaalilla maastopyörällä ei selviäisi. Toki, jos haluaa kuntoa kasvattaa, niin sehän onnistuu vallan mainiosti fatilla ja lyhyellä matkalla, kun on niin helvatin raskas ajaa. Sorry, mutta totuus sattuu vaan joskus....
- Pomppukeppi
Ja sinulla oli miten pitkä ja omakohtainen kokemus läskipyöräilystä?
- MTB+Cycloman
Pomppukeppi kirjoitti:
Ja sinulla oli miten pitkä ja omakohtainen kokemus läskipyöräilystä?
Mulla oli harkinnassa vakavasti vuosi sitten fattti. Koeajoin veljen fattia viikon ajan talviolosuhteissa n 100km ja totesin sen olevan helkkarin raskas pidemmillä siirtymillä verrattuna 29" maasturiin, jossa 2.10 renkaat. Toinen hieman pidempi rupeama läskipyörällä on viime kesältä etelässä, josta vuokrasin moisen kymmeneksi päiväksi. Joka päivä heitin lenkin ja yksi asia varmistui, en ikinä osta itsellesi moista.
Eipä ole yleispyöränä 29 maasturin voittajaa eikä pitkillä lenkeillä cyclon, kun ajetaan ympäri vuoden kelillä, kuin kelillä. - ...........
MTB+Cycloman kirjoitti:
Mulla oli harkinnassa vakavasti vuosi sitten fattti. Koeajoin veljen fattia viikon ajan talviolosuhteissa n 100km ja totesin sen olevan helkkarin raskas pidemmillä siirtymillä verrattuna 29" maasturiin, jossa 2.10 renkaat. Toinen hieman pidempi rupeama läskipyörällä on viime kesältä etelässä, josta vuokrasin moisen kymmeneksi päiväksi. Joka päivä heitin lenkin ja yksi asia varmistui, en ikinä osta itsellesi moista.
Eipä ole yleispyöränä 29 maasturin voittajaa eikä pitkillä lenkeillä cyclon, kun ajetaan ympäri vuoden kelillä, kuin kelillä.kokeilepa ajaa kelkkaa tuolla sinun 29" ihanuudella :D
- .................
Otat pyöräilyn ihan liian tosissaan ja sinua selvästi kaduttaa kun menit markkinamiesten hypeen 29":n tuomista eduista ja yrität nyt peitellä sitä läski tarinalla. Ei ole olemassa tilanteita tai olosuhteita, jossa normaalilla perus jopolla/mummopyörällä ei selviäisi.
- MTB+Cycloman
................. kirjoitti:
Otat pyöräilyn ihan liian tosissaan ja sinua selvästi kaduttaa kun menit markkinamiesten hypeen 29":n tuomista eduista ja yrität nyt peitellä sitä läski tarinalla. Ei ole olemassa tilanteita tai olosuhteita, jossa normaalilla perus jopolla/mummopyörällä ei selviäisi.
Sorry, mutta sain 29 maasturini ilmaiseksi veljen pojalta :=)
- .................
MTB+Cycloman kirjoitti:
terveisin, yhteiskunnan loinen
- .................
MTB+Cycloman kirjoitti:
Myönnät siis kuitenkin, että pyörä oli virhe ostot veljen pojalta, mutta en vain uskalla tuoda asiaa ilmi :D
- MTB+Cycloman
terveisin, yhteiskunnan loinen
Voi olla joo, mutta luulen ja uskon vakaasti maksavani veroja sinun vuositulojesi verran.
- MTB+Cycloman
Myönnät siis kuitenkin, että pyörä oli virhe ostot veljen pojalta, mutta en vain uskalla tuoda asiaa ilmi :D
Ja missäköhän kohtaa tekstistäni ilmenee olettamus, että ostos oli virhe?? Kas, kun kaverille tulee ikää 15 vuotta ja hän siirtyy mopoiluun, niin polkupyörä ei voisi vähempää kiinnostaa nurkissa lojumassa. Poika ajoi kyseisellä pyörällä kolme vuotta aktiivisesti.
Lueppa muuten tuo yllä oleva kirjoituksesi huolella ja kerro, mitä tarkoittaa " virhe ostot" ja mitä et uskalla tuoda ilmi?
"mutta en vain uskalla tuoda asiaa ilmi :D " - ihmettelijä
MTB+Cycloman kirjoitti:
Ja missäköhän kohtaa tekstistäni ilmenee olettamus, että ostos oli virhe?? Kas, kun kaverille tulee ikää 15 vuotta ja hän siirtyy mopoiluun, niin polkupyörä ei voisi vähempää kiinnostaa nurkissa lojumassa. Poika ajoi kyseisellä pyörällä kolme vuotta aktiivisesti.
Lueppa muuten tuo yllä oleva kirjoituksesi huolella ja kerro, mitä tarkoittaa " virhe ostot" ja mitä et uskalla tuoda ilmi?
"mutta en vain uskalla tuoda asiaa ilmi :D "Rupeaako trollaus on harmittamaan? :)
- ihmettelijä 2
ihmettelijä kirjoitti:
Rupeaako trollaus on harmittamaan? :)
Kyllähän tuossa lauseessa taas ihmetystä riittääkin.
"Rupeaako trollaus on harmittamaan? :) "
Keskity kaveri hyvä ajattelemaan ennen kirjoitusta ja lue tekstisi, ennen sen postausta, keskity, keskity ja keskity.
- Nishiki timbuk 26
Minä olen vannoutunut maastopyöräilijä, joka ei maastossa aja juurikaan, vaan maanteillä erilaisilla päällysteillä tosin. Poljen vuodessa n 5000km kuntoilumielessä raskaskuvioisilla maastorenkailla ja saan tarvittavan lenkin ja hyvän mielen kivan harrastuksen parissa. Harrastuksen yhtenä mukavana osana on pyörän huolto myös ja rakentelu.
Kiinnostaisi kokeilla läskipyörää kovasti, nihkeesti on vain koeajomahdollisuuksia ja kaveripiirissä ei moista ole.
Tosiaan, lenkit heitetty jo vuosia 26 maasturilla, eikä rassaa yhtään, vaikka kesällä kippurasarviset kiitää ohi.- Alkup. Maantiepyöräi
Se "kippurasarvinen" on vain paljon mukavampi tiellä! Onhan se toki nopeampikin, mutta ennen kaikkea mukavampi.
- Utelias Vili
Paljonko maksaa ns perus läskipyörä? Entäpä rengas, niitäkin varmaan menee?
- .................
1000€, renkaat ei maksa sen enempää kuin normaalitkaan
- Alkup. Maantiepyöräi
1000€, renkaat ei maksa sen enempää kuin normaalitkaan
Alta kahdella satasella saa ihan hyvän parin nastarenkaita. Fatbiken nastojen hinta on kolmesataa pari.
- .................
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Alta kahdella satasella saa ihan hyvän parin nastarenkaita. Fatbiken nastojen hinta on kolmesataa pari.
nastarenkaat ovatkin erikoisrenkaita....
- se uusin villitys
Massan mukana kun aina kaikessa menee, niin nurkissa tulee pyörimään hirvittävät määrät tarpeettomaksi käynyttä krääsää.
- rantteri
Esimerkkejä. Millainen on Fatbike?
- skinny biker
skinny biker kirjoitti:
No vaikka tollane:
https://www.google.fi/search?q=fatbike&biw=1517&bih=756&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=B4qMVJiIHuaqywO89YKYDA&sqi=2&ved=0CB0QsAQ&dpr=0.9 - skinny biker (real)
skinny biker kirjoitti:
Sä et oo mä.
- cxxz
cx filari alle ja watit kasvaa, kesällä sit tsygä kulkee ja läski palaa. just tein pk harjoituksen ja olin paras yhteislenkillä. nyt palkitsen itseni viinipullolla ja huomena ajan taas kaikki väsyksiin koska tiedän et mun tekniikka ei petä.
- Hyvä myös jäällä
Ajelin aamulla Helsingissä. Kevyenliikenteenväylät oli sellaista jäätynyttä söheröä, täynnä ohuista renkaista tulleita uria. Muutama muukin pyöräilijä oli samaan aikaan, he tosin alkoivat taluttaa pyöriään hetken räpiköinnin jälkeen. Fatbikellä ei ollut minkäänlaista ongelmaa, vaikkei nastoja ollutkaan. Se kulki sujuvasti eteenpäin sinne minne käskin välittämättä jäätyneistä sikinsokin menevistä urista. Hyvä fiilis.
- Cyclisti ana
Kommentoinpa minäkin tätä ketjua....löytyy maantiekilpuri...cyclo....fättis jahybridistä luovuin kun jäi käyttämättä koko kapistus.viimeisin hankinta talviajoon on toi fättis ja onha se pirun hyvä kapistus ja kovemmilla rengaspaineilla ajan varmasti samoja keskareita kuin suuri osa maastopyörä kuskeista jopa kovempaa..syksyllä kokeilin vajaan 50km lenkin ja sain keskariksi 26'8kmh.minusta se on aika hyvin mutta ajankin toki ympäri vuoden n.5000-8000km vuodessa.kaarteessa se on hiukan raskas mutta tasaisella jos on reisissä herkkua ni kulkee eri hyvin
- autolla talvet
Tehtaan työkavereista kaksi hankki fatin syksyllä ja uhosivat ajavansa talvet niillä työmatkat, heh. Toinen kävi kaksi kertaa lumien tultua ja toinen kerran, kun on niin raskas polkea. Nyt toinen ajaa vanhalla hybridillään ja toinen 29 maasturilla.
- cyclisti ana
hah..hahahaaaa......ei oo vissiin kovakuntoisimpia karjuja ? Oletan :D ..sanopa duunikavereillesi että menevät alkuun vahvistelemaan jalkojaan punttisalille ja vaikka ajelemaan kuntopyörää kyllä ne jalat siitä vahvistuu...kyllähän nyt tuhat kertaa mieluummin ajelee fatilla talvella kun hybridillä se nyt on sanomattakin selvää.ei kyllä pysty maantie pyörän nopeuksiin mutta se ei kai ole tarviskaan varsinkaan talvella :D
- autolla talvet
cyclisti ana kirjoitti:
hah..hahahaaaa......ei oo vissiin kovakuntoisimpia karjuja ? Oletan :D ..sanopa duunikavereillesi että menevät alkuun vahvistelemaan jalkojaan punttisalille ja vaikka ajelemaan kuntopyörää kyllä ne jalat siitä vahvistuu...kyllähän nyt tuhat kertaa mieluummin ajelee fatilla talvella kun hybridillä se nyt on sanomattakin selvää.ei kyllä pysty maantie pyörän nopeuksiin mutta se ei kai ole tarviskaan varsinkaan talvella :D
hah hah hah vaan itsellesi. Pyörän valinta on makuasia ja molemmat kaverit ovat kovakuntoisia, siksi tuon kirjoitinkin, jäi vain asia mainitsematta. Joku asia nyt mättää tuossa, sillä väittäisin työmatka pyöristä n 80% olevan hybridejä ja fatteja ehkä n 1%. Itse olen muutaman kerran kokeillu fattia ja voin todeta sen olevan raskas pyörä ajaa ja tyhmännäköinen, joka sitten onkin tosin makuasia.
- Cyclisti ana
autolla talvet kirjoitti:
hah hah hah vaan itsellesi. Pyörän valinta on makuasia ja molemmat kaverit ovat kovakuntoisia, siksi tuon kirjoitinkin, jäi vain asia mainitsematta. Joku asia nyt mättää tuossa, sillä väittäisin työmatka pyöristä n 80% olevan hybridejä ja fatteja ehkä n 1%. Itse olen muutaman kerran kokeillu fattia ja voin todeta sen olevan raskas pyörä ajaa ja tyhmännäköinen, joka sitten onkin tosin makuasia.
Noh...aloitetaan siitä että fättis on paras ajaa lumella ja talvioloissa.piste!!ja hybridi on välimallin eli ei oikein sovellu minkään...cyclo hakkaa työmatka-ajossa sata nolla hybridin
- että niin
Cyclisti ana kirjoitti:
Noh...aloitetaan siitä että fättis on paras ajaa lumella ja talvioloissa.piste!!ja hybridi on välimallin eli ei oikein sovellu minkään...cyclo hakkaa työmatka-ajossa sata nolla hybridin
>cyclo hakkaa työmatka-ajossa sata nolla hybridin
Nyt kaipais vähän perusteluja tälle. - jep jeepps
että niin kirjoitti:
>cyclo hakkaa työmatka-ajossa sata nolla hybridin
Nyt kaipais vähän perusteluja tälle.Joo, hybridin ja cyclon ero on vain ohjaustanko. Eli hybridi on ihan pa..ka,l mutta heitäppä siihen droppistonga, niin se onkin paras.
Tuo, että fatti on lumella ja talvioloissa paras, on vain yhden pettyneen fatin ostajan mielipide. On tullu kokeiltua kaikenlaisia pyöriä talvella ja minun mielestäni 29 on paras, siis minun mielestäni. - että niin
jep jeepps kirjoitti:
Joo, hybridin ja cyclon ero on vain ohjaustanko. Eli hybridi on ihan pa..ka,l mutta heitäppä siihen droppistonga, niin se onkin paras.
Tuo, että fatti on lumella ja talvioloissa paras, on vain yhden pettyneen fatin ostajan mielipide. On tullu kokeiltua kaikenlaisia pyöriä talvella ja minun mielestäni 29 on paras, siis minun mielestäni.No fatti on tehty lumelle, joten se on ihan selvä, että se on siellä paras.
Mutta tosiaan se cyclon droppitanko. Se on hyvä kun ajaa pidempää matkaa, mutta eihän siinä mitään järkeä ole työmatka-ajossa (lyhyttä matkaa ja jopa vain kaupungissa) - Bikemaster
että niin kirjoitti:
No fatti on tehty lumelle, joten se on ihan selvä, että se on siellä paras.
Mutta tosiaan se cyclon droppitanko. Se on hyvä kun ajaa pidempää matkaa, mutta eihän siinä mitään järkeä ole työmatka-ajossa (lyhyttä matkaa ja jopa vain kaupungissa)Mulla on kaikki mahdolliset pyörät. Kova vääntö päivittäin mikä niistä on paras. Eilen oli läski. Tänään oli semi 29 . Huomena liene Karhu erä 250 sukset. Tai lumikengät.
- Husse51
Minusta läskipyörällä on kiva ajella. Ei tietty ole mikään maantiepyörä mutta ei joku esim 5-6km siirtymä asfaltilla mikään ongelma ole. Pidempiin pitää varata aikaa ja semmoisia lenkkejä ei tule joka viikko ajettua. Rengasvalinnalla ja paineilla voi vaikuttaa vierintävastukseen hyvin paljon. Ei normimaastirikaan ole jollain Hans Dampfeilla mikään asfaltin kunkku.
Ja jos en halua jonain päivänä kuluttaa omia voimia kulkemiseen niin menen autolla tai teen jotain muuta.
On mulla hyvä jäykkäperämaasturikin mutta vähemmän sillä tulee ajeltua. Jotain pitempiä lenkkejä, joissa valtaosa kevyenliikenteen väylää tai tietä, tulee maasturilla lähinnä ajettua.
Ei läskillä nyt ihan minne vaan voi ajaa, esimerkiksi paksussa pehmeässä hangessa ei kulje. Mutta mtkelkan jälki tai lumipolku jo käyvät, ja siellä ei kapearenkaisella pääse.
Pääasia on että liikkuu. Tapa ja välineet on makuasioita. Mulla on Canyonin vähän parempi malli. - Alkup_maantiepyöräi
Minulla on jäykkäperä tiensä päässä. Maasto- tai paremminkin ulkoilualueilla ajaminen on asuinpaikan muutoksen jälkeen vähentynyt ja pohdin juuri riittääkö cyclocrossari ainoaksi rospuuttopyöräksi vai onko läskipyörälle käyttöä.
Mikä läskipyörässä eniten mietityttää, ovat nastat. Pyörään saa kyllä nastarenkaita, mutta niiden hintahaitari on paljon korkeampi kuin muiden maastopyörien tai cyclocrossarien. Pohjoisessa, jossa pörää käytetään enemmän lumella, tällä ei ole merkitystä. - Öljypoltin
On se kumma, kun täytyy näin kovin arvostella toisten ostoksia kuten tässä keskustelussa. Mikä ihme tuossa läskipyörässä niin ottaa joidenkin päähän? Minulla on 29 maasturi, cyclo ja läski tallissa joiden yhteisarvo noin 12000€. Eli ei aivan halvimmasta päästä yksikään. Minä nyt vain satun panostamaan harrastukseeni, jota rakastan.
29 maasturilla tykkään "kaahata" polkuja, sorarännejä yms, siihen se on ehdottomasti paras. Cyclo soveltuu vallan mainiosti peruskuntolenkeille ja työmatka-ajoon, jos perille täytyy päästä mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti. Näin siis sulan maan aikana. Täällä pohjoisessa kevyen liikenteen väylien kunnossapito on mitä on, joten talvisin cyclon käytön voi unohtaa. 29 maasturini iskunvaimentajien kestävyys pakkasilla myös mietityttää, joten sekin on pois suljettu vaihtoehto työmatkapyöräilyssä pakkaskeleillä. Kyllä ne varmaan kestävätkin pakkasta, mutta en kehtaa kokeilla. Olen kuitenkin sen verran pihi.
Jäljelle talviajoon jää siis vain läski. Se on vallan mainio ajopeli epätasaisella tai upottavalla alustalla, oli alustana sitten kivet, sora, hiekka, suo, juurakko ja jäätyneet ajourat sekä upottava lumi. Läskillä ajo vaatii tiettyä fiilistä, jota monikaan tässä keskustelussa kirjoittava ei ilmeisestikään ymmärrä. Mitä sitten, vaikka läskillä ajaminen on HUOMATTAVASTI raskaampaa ajaa tiellä tai maastossa kuin cyclo tai 29 maasturi, kun aletaan puhumaan nopeuksista yli 15 km/h? Varataan vain paikasta A paikkaan B siirtymiseen pari minuuttia lisää aikaa tai tehdään sitten hieman kovempi lenkki.
Läskillä on mukava välillä käydä ympäristössä uusia ajouria tutkimassa, jossa cyclo tai 29 maasturi ei kulkisi ajamalla metriäkään. Ainoa maasto missä tavallisilla läskin kumeilla ei pärjää on sileä jää, joka rajoittaa ajamista sekä tiellä että maastossa.
Se on se fiilis, ymmärrättekö? - luistollamukana
Läski menee kohtuullisen hyvin sileällä jäälläkin, pitää vaan reilusti ottaa ilmaa pois renkaista ja satulaa alemmaksi, että saa jaloilla tarvittaessa tukea. Viime talvella ajelin meren jäällä ennenkuin lunta oli tullut, pienen harjoittelun jälkeen ajelin retkiluistelijoiden mukana. Fantsu kokemus. Yllätttäväv lötjöiksi saa renkaat tyhjentä, että tulee tarpeeksi kitkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs122559100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381572Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381483
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281194
- 261151