Penkkipunnerruksen loputon viehätys?

5+15

Mistä kumpuaa otsikon asia? Osaako joku antaa tyhjentävän vastauksen?

Miksi penkkipunnerruksesta on tullut kuntosalilla se THE mahtiliike, jota jokaisen suomimiehen on harrastettava, ja joka vain ja ainoastaan mittaa sen mistä mies on tehty? Mistä on saanut alkunsa penkkipunnerruksen ihannointi tällaisena liikkeenä, ja jopa niin pitkälle että salilla ei osa porukasta käy mitään muuta tekemässä kuin penkkiä?

15

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koska se on kokonaisvaltainen raskas moninivelliike ja erittäin hyvä, jos ei paras mittari yläkropan voimatasosta.

      En usko että kukaan käy pelkkää penkkiä tekemässä. Kyllä siinä aina vähintäänkin pari sarjaa haubereita vedetään myös että saadaan tykit kuntoon.

    • 1+1

      Se on helppo. Penkille on helppo rojahtaa. Alkaa vain maha pysyssä rykimään painoja kattoa kohti. Onnistuu farkuissa. Ei tarvitse lämmittelyä. Tekee vaikutuksen vastakkaiseen sukupuoleen.

      • raw

        "se on helppoa"??? Miksi sitten suurin osa tekee sen väärin... Penkissä on ihan selkeät kriteerit milloin suoritus on hyväksytty... Ja vasta silloin suoritus on vertailukelpoinen. Vähän sama kun pysäyttäisi kellon 90m kohdalla, kun juoksee 100m...


      • Pöh
        raw kirjoitti:

        "se on helppoa"??? Miksi sitten suurin osa tekee sen väärin... Penkissä on ihan selkeät kriteerit milloin suoritus on hyväksytty... Ja vasta silloin suoritus on vertailukelpoinen. Vähän sama kun pysäyttäisi kellon 90m kohdalla, kun juoksee 100m...

        Mitä väliä miten joku perustreenaaja tekee salilla penkkiä jos ei kilpaile? Nämä kilpailijoiden penkit ne vasta naurettavia ovat, kun tanko liikkuu sen 15cm.


    • näinon

      Koska se on todella hyvä ylävartalon voiman mittari. Lisäksi penkkipunnerrus on erittäin helppo liike, jota lähes jokainen voi harjoittaa ilman erityisiä lahjoja tai kovin pitkää ja vaivalloista harjoittelua. Voimia voi vertailla helposti, koska melkein jokainen osaa penkkipunnerruksen. Esim. tempauksessa voimien vertailu on vaikeampaa, koska monikaan ei osaa oikeaa tekniikkaa.

    • vähän tuhma

      Hyvä kysymys. Pyöreän vatsan ja isojen tissien luulisi vetoavan miehiin, mutta naiset eivät sitä harrasta.

    • Kikkailua penkissä!

      15v junnuni halusi minun opastavan häntä penkissä. En ollut varsinaisesti treenannut penkkiä mutta aktiiviaikana tuli siihenkin tuntumaa haetuksi.

      6-viikko aloituksesta junnu penkkasi pompulla 120kg ja arvelin sen riittävän hänen kavereilleen kerrottavaksi. Eihän ne pojat ymmärtäneet mitään tekniikasta.
      Vain kilot lumosivat!

      Olimme jo aloittaneet opumpianostojen treenit apuliikkeineen ja penkki ei sopinut enää jatkoharkkoihin.

      Mave ja ylöstyöntö 3:n sekunnin hallinnalla ovat todellisia, yksiselitteisiä voiman mittareita, kuka sellaisia haluaa, mutta kun ne ovat monelle turhan vaativia treenattavia eivätkä pullista habaa eikä rintaa.

      • raw

        "6-viikko aloituksesta junnu penkkasi pompulla 120kg"
        Aika hyvät on ollu pohjat. Kuudessa viikossa kun ei lihasta kerkeä juuri hankkia... Eli lähes pelkällä tekniikka reenillä...:) ite en juuri ole tuota olympianostoa harrastanu, mutta joskus tuli painonnoatajien kiusaks vetästyä 110kg rinnalle ja siitä sitten punnersin sen ylös... No ei hyväksytty;) mutta jännä se, että tempauksessa ja työnnössä ollaan kauhean tarkkoja tekniikasta, että on vertailu kelpoinen. Kun taas penkissä saa nostella (pomputella) ihan miten sattuu...


      • raw kirjoitti:

        "6-viikko aloituksesta junnu penkkasi pompulla 120kg"
        Aika hyvät on ollu pohjat. Kuudessa viikossa kun ei lihasta kerkeä juuri hankkia... Eli lähes pelkällä tekniikka reenillä...:) ite en juuri ole tuota olympianostoa harrastanu, mutta joskus tuli painonnoatajien kiusaks vetästyä 110kg rinnalle ja siitä sitten punnersin sen ylös... No ei hyväksytty;) mutta jännä se, että tempauksessa ja työnnössä ollaan kauhean tarkkoja tekniikasta, että on vertailu kelpoinen. Kun taas penkissä saa nostella (pomputella) ihan miten sattuu...

        Pohjat. 10 vuotta painia, 3 vuotta nyrkkeilyä ja yleisurheilussa eniten heittotreenejä.
        Suomen tilastoissa 6:n parhaan joukossa useana vuotena.

        Oleellista lienee, että heppu oli luustoltaan valmis ja joutui aloittamaan parran ajon 14 vuotisena.
        Muutaman kerran jälkeen testimaksimi oili 85kg.

        Kisanostoissa yksi katsottava kohden on kyynärpäät. Ei saa olla pumppausta jota saattaa esiintyyä noston loppuvaiheessa.
        Yhtäjaksoisesti etenevä nosto jossa ei saa olla liikettä alaspäin.
        Peffa ei saa käydä lattiassa ( minun heikkouteni ), tangon hallinta ylhäällä min. 3s jne.

        Tuomaritulkintojakin esiintyy. Junnun SM kisoissa päätuomari suoritti kv-korttia ja raakkasi poikamme kaksi työntöä kyynärpään johdosta.
        Ei lukkiintunut mutta ei tarvitsekaan. Kunhan hallitsee tangon ilman pystysuuntaista tai kropan liikettä.


    • tallitreenari

      penkki kysytään ja pala näkyy, that's it :p

    • kiihottavat itseään

      Miehet tykkäävät isoista tisseistään

    • Max Walleberg

      No onhan penkki rasitukseltaan tai tuntumaltaan helpomman ja kevyemmän tuntuisempi liike kuin esim jalkakyykky, mave, rive tai edes leuanveto. Ts. Laiskahkotkin pullerot sen kyllä viitsivät tehdä ja etenkin maximi- hakuisesti. Vaikka muuta eivät treenaisikaan.
      Tässä syy sen suosioon. Teen sitä itsekin mutta mielestäni parasliike vain rintapäivälle vinopenkin ohella - ei mitään muuta..

    • 9878787

      Kyllähän se jollain tapaa on voimamittari ja mukava kilpailla itseään vastaan, tai kavereitaankin liikkeen helppoudesta ja turvallisuudesta johtuen. Itse tuli aikoinaan tahkottua sitä ehkä liikaakin, mutta nykyisin en ole tehnyt enää ollenkaan, sillä käsipainot ovat todella loistavat rintatreeniin. 50kg murikat viimeisessä sarjassa ja pumppi on kohdillaan.

      • wegewsegse

        Jep käsipainoilla on aivan loistava rinnalle, tangolla ei saa lähellekkään samanlaista pumppia.


    • huono penkki

      En tiedä. Itsellä penkki ollut aina huono ja häviin kaikille, mutta leuanvedossa olen loistanut ja päihittänyt muut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1044
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      45
      472
    Aihe