Hei!!
Antakaa neuvoja, miten treenata polvea, ja reislihasta, kun eturistiside poikki ja operaatioon jonotan.Kyykistellä en voi, ja polvi löysä.
Kotoa löytyy kuntopyörä, jumppapallo ja jumppakuminauha; mitä näillä voi tehdä, ja miten?
kiitos
reisilihasten vahvistaminen ennen polvioperaatiota
3
2353
Vastaukset
- Senja
Minullakin on polvesta eruristiside poikki. Sain reisilihaksia vhivistavien liikkeiden (ja venytysten) ohjeet fysioterapeutilta joten kysäisepä lääkäriltäsi voisiko hän järjestää ajan fysioterapiaan!
- eturistis...
niin, toivoin ohjeita näin kirjoitetussa muodossa, enkä, sitä mistä sairaalasta niitä saa...kun ei saa sieltä...
- STADIN JUNTTI
on että vahvistat sitä ja paljon. Vaikka miten särkisi, yritä tehdä mahdollisimman kovalla rasituksella. Portaiden nousua. Kokeile reisipenkkiä, se on tosi hyvä laite tähän vaivaan. Voi olla ettei onnistu reisipenkki, jos se polvesi on liian löysä. Kyykkyä väkisin omalla painolla ja älä pudota aivan alas. Kuntopyörää raskaalla vaihteella, reidet sinisenä ja naama irvessä.
Itse olin urheilija ennen ko. vaivaa. En ole enää. Lääkärit ei painottanut tarpeeksi lihasten treenauttamista ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeen oli aivan liian varovaiset punttiohjeet, jne. Tästä seurasi, että kuntoutus kesti aivan liian kauan ja lihakset ehti surkastua. Lihakset surkastuu muuten alta aikayksikön tuon leikkauksen jälkeen, jos et heti nukutuksesta herättyäsi nouse ylös, kävele ilman keppejä suoraan punttisalille ja ala kyykkäämään ( Ehkä hieman liioitellusti näin). Heitä ne kuminauhat ja pallot vähän äkkiä mäkeen, jos olet urheilija ja aiot vielä pärjätä jatkossakin. Korostan vielä, että elä ole huolissasi esim. aerobisen kunnon laskemisesta, vaan ole enemmänkin huolissasi lihasten säilymisestä ja siitä, että ne surkastuisivat mahdollisimman vähän ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeen. Mitään sivuttaisliikkeitä et voi tehdä ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeen, mutta esim. kyykkyä ylös alas, niin paljon kuin lähtee. Tuosta jalastasi tulee menemään koordinaatiokyky aivan vituroilleen ja et tunne sitä enää omaksi jalaksesi pariin vuoteen. Jo sen takia sinun täytyy heti alkaa kuntouttaa sitä mahdollisimman paljon, jotta pääset nopeemmin alkuun taas.
Huomatkaa huippu-urheilijoille on aivan omat ohjeet ja ne on melkein heti kaukalossa tai juoksemassa, mutta ns. piiritason kavereille on aivan liian varovaiset jumppaohjeet ja se lopettaa monen harrastamiset ja urheilut ainakin vakavammassa mielessä. Kuntoutusohjeet, jotka tulet saamaan ortopediltäsi passaa paremmin vanhoille mammoille kuin urheilijoille. Otan osaa harmillinen vamma tuo eturistisidevamma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2244329Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii702787Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3942453- 472373
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua431667Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5561419Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em961344- 571340
- 781339
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251206