Moi!
Mulla on ongelmana se, että aloitan lenkkeilyn aina loppukeväällä ja loputan alkusyksyllä, sillä kylmyys tulee vastaan. :D Kysyisin, miten kannattaisi pukeutua syksyllä/talvella lenkille?
H&M:ssä myydään tällaista Softshell-takkia: http://www.hm.com/fi/product/26419?article=26419-B&piaDept=Subdepartment_ladies&piaType=Large_picture
H&M:ssä on myös tällaisia, enemmän "hupparityylisiä" takkeja: http://www.hm.com/fi/product/25165?article=25165-A
http://www.hm.com/fi/product/48564?article=48564-A
Pukeutuminen talvella/syksyllä lenkille
8
431
Vastaukset
- heijastin vilkkumaan
Sellaiset verkkarit, missä on vuori. Myöskin pitkät kalsarit, jotka hylkii vettä on kivat. Ylä kropalle olen juossut t-paidalla kevyellä villapaidalla, jonka päällä on verkkatakki. Idea on, että hengittää, muttei liikaa.
Sitten säiden kylmetessä käy vuorelliset tuulipuvutkin, mutta ovat kyllä hieman epämukavia. Itse en käytännössä pakkasella pysty juoksemaan, joten nämä nykyiset vuodet ovat kyllä olleet hyviä tässä suhteessa. - hmmmmm
Suosittelen kiinnittämään huomiota tuulen pitävyyteen, siihen ettei takki päästä viima läpi, helmat ja aukot eivät kerää tuulta/tuiskua, eivätkä ole kovin avonaisia. Lisäksi kannattaa muistaa kerros pukeutumisen, eli pitää olla lisäksi ilmaa tai sitten jotain oikeaa muuta materiaalia alla, sillä muutoin se lämpö siirtyy suoraan siitä takin kankaasta iholle jolloin siitä tuulen pitävyydestä ole juuri mitään hyötyä, (varisinkin mitä tiivimmin takki on ihossa/pinnalla, niin sitä tärkeämpi rooli kerros pukeutumisella on, sillä sitä vähemmän ilmaa on takin ja ihon välissä). Jos hikoilee, niin tuuletus on silloin myös tärkeä.
Itseä epäilyttäisi tuosta softshell takista (ei kokemusta), se että pitääkö se tuulta, päästääkö se ilman vaihtumaan (=tuuletus), ja kaula osan toimivuus (=huppu, onko se enemmänkin koriste vai mikä sen virka on). Eli jos se on alhaalla, niin onko se silloin vain lumen/kosteuden kerääjä, painaako se mahdollisesti reunusta joltain kaulan sivulta alas päästäen viiman/tuiskun kaulaan enemmän kuin jos ei olisi ulkonevaa huppua, tai jos kiristää nyörit niin hankaako se leukaa, ja jos se taas on oikeasti ylhäällä niin antaako se jotain merkittävää lisä suojaa vai jäätyykö pää ja kaula vain nopeammin kun hikoilu päässä/kaulalla voimistuu (pipo huppu). Kakkosen kaula aukko miellyttää noista eniten (voi olla varma ettei valahda alas), mutta muutoin tuntuu liian heppoisalta (esim. malilla takki ihan ihossa, eli ei mahdu alus kerrastoa, ja toisaalta takissa takan tuuletus mutta onko sitä suojattu mitenkään tuulelta). Kolmosen kaula-aukko taas näyttää malilla varsin avoimelta, eli vetää aika määrän ilmaa sisäänsä, mutta vaikuttaa kuitenkin ilmavammalta kuin kakkonen ja toisaalta helma tiiviimmältä kuin ykkös mallilla... - tälleeeen
Mä laitan talvisin yleensä tavalliset juoksutrikoot tuulipuvun housut. Yläosana H&M:stä ostettu pitkähihainen dry fit -urheilupaita sekä Rukkan vuorellinen, tuulenpitävä takki (sellanen sporttinen, en oikein tiedä miksi sellaista kutsutaan).
- Toonari
Mulla on nyt paria talvea ollut käytössä Asicsin Winter tightsit & takki (taitaa olla kolme melkein samanlaista vaatekertaa nyt käytössä). Materiaali on jotain sofshell tyyppistä. Alle ei tarvi kuin jonkun teknisen kerraston ja takuulla lämmintä piisaa. Yleensä ongelmana on ollut pikemminkin, että millaisella kelillä tuo on liian lämmin ja milloin pitäisi vetää normaaleja kevyempiä lenkkikuteita ylle. Eihän se kylmyys yleensä pure, kuin ensimmäisellä kilometrillä ja sen jälkeen riittää lämpöä omasta takaa. Tuo materiaali on kaiken lisäksi hengittävämpi, kuin monissa kuori-tyyppisissä juoksuasuissa. Niitäkin tulee tosin pidettyä sadekeleillä. Päässä ja käsissä on tähän asti riittänyt tuollaiset ohuenlaiset 'thermal' päähine hanskat.
- Kevyesti, kuuma tule
Mä oon aika kuumakalle ja eilen mulle riitti viiden asteen pakkasessa seuraavanlainen pukeutuminen:
- tekninen kerrasto alle
- täyspitkät kesäjuoksutrikoot
- softshell-takki
- jalkoihin varvassukat ja Vibram ff:t
- nilkkoihin säärystimet
- päähän pipo, kaulaan villakauluri ja käsiin lapaset. - esimerkiksi näin
Itse käytän alla merinovillasta valmistettuja pitkiä alushousuja ja pitkähihaista aluspaitaa. Päälle laitan kevyet ja tuulen/sateen pitävät hiihtohousut (e. swix) ja hiihto-/talvijuoksutakin. Maksavat pikkasen, mutta ei ainakaan tarvitse sään takia jäädä kotisohvalle. Noilla pärjää johonkin -10 asteeseen. Sen jälkeen väliin niin paljon fleeceä tms. kun tarvitsee. Kaula on tärkeää suojata kaulurilla, tai sellaset kypärähuput vaikuttavat myös asiallisilta. Jos ei sada eikä tuule kovin, niin takin sijasta on mukava käyttää vain villapuseroa jossa on korkea kaulus. Johonkin -3 asteeseen laitan noiden housujen alle vain kompressiosäärystimet ja (alunperin reisien/prseen muotoilemiseen ja verenkierron tehostamiseen kehitetyt) kireät shortsit. Toimivat kompression tyylisesti. Itse koen ahdistavana jos on kahdet trikoot päällekäin, polvien liikerata kangistuu. Suosittelenkin noita hiihtohousuja. Niiden alle voi laittaa löysemmätkin pitkikset.
- näin on mennyt
Mulla on Rukan hiihtopuku ( housut, takki irrallinen ) toiminut myös hyvin juoksulenkeillä - 5c on riittänyt alla t-paita ja lyhyet kalsarit.
- hiki tulee muutenkin
Tekninen alusasukin tuntuu liian kuumalta ohuiden vain tuultapitävien juoksuhousujen ja juoksupaiden alla, mitään takkia en kyllä ainakaan voisi pitää. Juostessa kun tulee aina kuuma, pakkasellakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978