Lapsen hurjat raivokohtaukset

Surullinen äiti

Hei! Täällä kirjoittaa jo aika epätoivoinen kohta 3 vuotiaan tytön äiti.
Tytöllä alkoi 2 v jälkeen normaali uhmaikä, kuitenkin tilanteet rauhoittui nopeasti puhumalla ja selittämällä. Nyt tyttö on kuukauden ajan saanut päivittäin aivan älyttömiä raivokohtauksia, jotka kestävät pahimmillaan 2 tuntia.
Mitään muutosta meillä ei ole elämässä tapahtunut ja muutenkin meillä on mielestäni kaikki niinkuin pitääkin.
Raivari voi alkaa tyhjästä vaikka kesken kivan leikin.
Tyttö vain huutaa ja karjuu ja kaikki mitä ehdoton niin on iso ei!
Tyttö hokee että häntä harmittaa ja kun yritän kysyä miksi niin ei kuitenkaan sano mitään syytä. Kun huutoa jatkuu ja jatkuu niin yritän pyytää tyttöä syliin juttelemaan, mutta ei suostu. Huutaa äiti pois!!!!!
Jossain vaiheessa lapsi on aivan hysteerinen eikä edes kykene enää puhumaan mitään.itse pysyn tilanteissa rauhallisena, vaikka sisälläni kuohuu ja pelottaa, mitä tämä on?
Olen aina pitänyt itseäni ihan hyvänä äitinä, mutta nyt pelottaa olenko tehnyt jotain väärin? En saa lapseeni mitään otetta.
Meillä on mielestäni kotona tarpeeksi rakkautta, yhdessä oloa ja myös rajoja.olemme normaali tasapainoinen perhe.
Välillä mieleen hiipii myös ajatus, onko tässä jotain muutakin kun uhmaa?kuuluuko uhmaan näin voimakkaat ja pitkät raivokohtaukset joissa lapsi on täysin hysteerinen?
Niin ja nämä kohtaukset tulevat vain kotona eikä koskaan missään muualla.
Muuten tyttö on iloinen, huumorintajuinen ja luonteeltaan herkkä lapsi.

Voinko pyytää vaikka neuvolasta apua? Vai katsovatko minua siellä jotenkin kieroon, etten osaa kasvattaa lastani?
Olisiko muilla kokemuksia tälläisestä tai vaikka neuvoja miten pitää toimia kohtauksen sattuessa? Otanko väkisin syliin vai mitä teen ?
Aina kun tilanne on rauhoittunut niin kerron aina lapselleni rakastavan häntä ja että kaikki on hyvin.

5

4260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin yksi syy

Lapsenlapseni sai tuollaisen raivarin kun olin häntä hoitamassa. Huusi, mummu heti omaan kotiin.. Sanoin etten voi jättää häntä yksin vaan minun on pakko olla tässä. Siinä sitten istuin viereisellä sohvalla. Sanoin että hän voi tulla syliin jos haluaa. Ei halunnut. Tilanne kesti yli puoli tuntia ja sitten äiti tuli kotiin. Hän sanoi että ruokaväli on jäänyt liian pitkäksi. Oli viime kesän kuuma päivä, eikä lapsi (silloin 2-vuotias) suostunut syömään kuin yhden mehujään, eli juuri se oli minun virheeni antaa sokerista nälkäiselle lapselle.

Tulee kuulemma vastaavissa tilanteissa samanlaisia äidinkin kanssa, mutta harvoin. Muuten tämäkin lapsi on ihana ja pärjäämme yhdessä hyvin.

• tuttua tuttua

Kuulostaa tutulta. Meidän pojalla oli pienenä tuon tapaista.

Hänellä oli syynä aspergerin syndrooma, joka diagnosoitiin 5-6 vuoden paikkeilla. Eli lievä neurologinen poikkeavuus. Oireet voivat olla moninaiset ja monen tasoiset: meidän pojan elämä oli 4 ensimmäistä vuotta todella vaikeaa. Sitten alkoi helpottaa, mutta voi sanoa että kymmenen vuotiaaksi oli kyllä hankalaa - sekä pojalla että vanhemmilla.. Sen jälkeen on helpottanut - murrosikä oli sujavaa ja nyt nuorena aikuisena hän on fiksu ja pärjäävä. Tietyt ominaisuudet pysyvät - es kömpelyys sosiaalisissa tilanteissa, mutta kompensoivia ominaisuuksia löytyy yllin kyllin.

Raivokohtaukset olivat vain yksi oire. Niitä kyllä oli usein eikä hetikään aina ymmärtänyt mistä ne tulivat. Yksi laukaiseva tekijä oli hajut, äänet, vilkkuvat valot. Eli pojalla oli pienenä voimakasta aistiyliherkkyyttä. Muiden mielestä mitätön kosketus tai melu oli hänelle sietämätöntä, ja seurauksena saattoi olla pois tolaltaan joutumista.

En halua pelotella, että lapsellasi olisi neurologinen poikkeavuus. Kerron vain meidän tilanteesta. Kyllä usein sai tuntea ja kokea olevansa huono äiti kun ei meinannut pärjätä lapsensa kanssa tavallisissakaan tilanteissa.

Kerroimme kyllä neuvolassa huolistamme ja pitkällisen inttämisen jälkeen lapsi laitettiin eteenpäin tutkimuksiin ja terapiaan. Meitä kyllä helpotti henkisesti, kun vaikeuksille ja oireille saatiin selitys ja "nimi".

Vaikeaa oli. Väsyttävää oli. Haasteita riitti. Jaksoimme uskoa, jaksoimme yrittää ja jaksoimme toivoa. Nyt on asiat hyvin ja meillä on hieno juuri lääkäriksi valmistunut poika. Hän suuntautuu tutkimustyöhön, mikä onkin hänen ominaisuuksille erinomaisen sopivaa työtä. Eipä olisi uskonut, sillä poika oppi kävelemään vasta 1,5 vuotiaana, puhumaan 3 vuotiaana, lukemaan 8 vuotiaana ym ym. Ja 2-4 vuotiaana oli niitä hillittömiä ja loputtoman pitkiltä tuntuvia raivokohtauksia, jolloin häneen ei saanut kontaktia. Ja jolloin vanhemmat tunsivat itsensä tosi huonoiksi ja avuttomiksi, kun eivät saa omaa lastaan lohdutettua ja rauhoitettua.

• Siskoni poika

Olen kuullut monesta paikasta, että herkillä lapsilla saattaa olla ns. Kovempi ja rajumpi uhmaikä.
      Siskollani on tosi herkkä poikalapsi ja sai juurikin 2-4 vuotiaana ihan älyttömiä raivareita jotka kestivät pitkään eikä lasta saanut rauhoittumaan millään.
      Se oli siskolle hyvin rankkaa aikaa ja hän taisi masentuakkin vähän.
      Nyt poika on kuitenkin reipas 5 v eikä enää tuollaisia kohtauksia ole ollut noin vuoteen.
      Tietysti pieni kitinä kuuluu lapsuuteen, mutta kuvailemasi kohtaukset ovat kyllä rankkoja niin lapselle kuin vanhemmillekin.
      Pyydä jostain apua,juuri vaikka neuvolasta?
      Ja muista ettei se lapsi siihen huutoonsa kuole, anna purkaa pahaa oloaan.
      Teet ihan oikrin kun juttelet lapselle kohtauksen jälkeen ja sanot rakastavasi.
      Uskon myös että lapsesi on ihan normaali, mutta kun on herkkä niin reagoikin vahvemmin asioihin.

• Kaverin puutetta?

Käykö "surullisen äidin" tytär kerhossa, onko päiväkodissa? Voisiko hän kaivata enemmän ikäistään seuraa ja on siksi turhautunut? Äiti ei enää riitä kaveriksi, kun kyseessä on taaperoikäinen lapsi.

Useinhan tyttölapsi jo 2-vuotiaana ottaa etäisyyttä äitiin ja isästä tulee hänelle ainakin hetkellisesti numero ykkönen. Ehkä tytär raivoaa siksi, ettet anna hänelle tilaa käsitellä kielteisiä tunteitaan, vaan olet liiankin ymmärtäväinen ja tunget yksityiselle reviirille. :)

Avauksen perusteella on vaikea lähteä arvailemaan syitä tai antamaan neuvoa, kun taustatietoja ei ole.

Meillä lapsilla uhmaikä on alkanut noin 1v8kk iässä ja se on onneksi mennyt ohi kolmeen ikävuoteen mennessä. Kuusivuotiaana on ollut toinen "turhautumisvaihe".

• tutkimuksiin

Puhu neuvolassa ja pyydä tutkimuksia kaiken varalta. Pelkkä kavereiden puute ei mitenkään aiheuta tuollaista, ei myöskään se että lapsi tarvitsisi etäisyyttä äidistä tai äiti olisi "liian ymmärtäväinen". Varmaan tiedätkin että on syytä pysyä itse rauhallisena ja olla hermostumatta lapsen huutamisesta. Jos äitikin alkaa huutaa ja hermoilla, syntyy entistä pahempi kierre.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4549
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2205
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      102
      1386
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      20
      1237
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      74
      1178
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      125
      1010
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      998
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      925
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      257
      905
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      886
    Aihe