moips!olen hakemassa keväällä konservatorioon.Lukion jälkeen olen opiskellut toiseen ammattiin ja nyt olis tarkoitus hakea piano pedagogiksi.soittotaito on tallella,harjoittelen.Joskaan en niin paljon,mutta aikoinaan olin ikäisekseno erittäin lahjakas ja taidot on säilynyt.Kysymykseni koskeekin musiikin teoriaa...siitä kun on viitisen vuotta kun sitä olen lukenut.Eli mitä pääsykokeissa eniten painotetaan teoriassa?tietysti kaikkea pitää kerrata,kenubassot,analyysit ym. mutta mikä olisi tärkeintä?asiallisia vastauksia kiitos.
PÄÄSYKOKEET KONSERVATORIOON
5
1875
Vastaukset
- sellisti
Hei! Pieni tarkennus - oletko hakemassa lukion jälkeen konservatorioon 2 asteelle vai ammattikorkeakouluun? Niissä on aika erilaiset pääsykokeet...
Itse olin muutama vuosi sitten kiertelemässä amk:n pääsykokeita ja ne poikkesivat paljon toisistaan teoria- ja solfa-aineiden kohdalla. Solfataitoja (laulua yksin sekä stadiassa äänissä) kyseltiin kaikkialla, niihin taisi stadiassa tulla tehtävätkin ennakkoon, muualla piti laulaa prima vistana. Harmoniaopista kysyttiin yksi perustehtävä, teoriastakin aika alkeita. Musiikkianalyysiä ei ainakaan minun pääsykokeissa tarvinnut osata. Lisäksi on tietenkin haastattelu jolla silläkään ei ole merkitystä..
Tietääkseni soitosta saa pisteitä max. 90% ja kaikesta muusta yhteensä max. 10%. Joten panosta harjoitteluun ja unohda kaikki muu.- nanna
no mie haen sinne AMK ilmeisesti.juu,pitää panostaa soittamiseen mut kai teoriaakin pitäis lukee...et muistais jotain.Pitääks jokaises kaupungis mis hakee käydä vai pidetäänkö joku yhteisvalintakoe?yliopistoissahan on välistä niin että käy yhdessä pääsykokeessa ,ettei tartte kaikis kaupungeis käydä.
- Lintilla
osoitteita netistä missä kerrotaan konservatorioiden pakollisista kappaleista.Ope ilmoitti että näihin aikoihin ne alkaa selviämään.Itse olen samassa tilanteessa juuri ensi keväänä joten ehkä nähdään kysyjän kanssa siellä tietämättämme.
Onnea vain kaikille ja intoa harjoitteluun jo tässä vaiheessa.Itseluottamuksella päääsee jo pitkälle. OLEN tosin eri mieltä siitä etteikö haastattelulla olisi väliä.Sillä ON väliä. - Pääsykoelautakunnan jäsen
Moi!
Kyllä myös haastattelulla on väliä - haastattelijat yrittävät saada selville onko hakija tosissaan, tarpeeksi motivoitunut ja sopivaa tyyppiä ammattiopiskelijaksi.
Teoria- ja solfakokeiden merkitys ei ole iso, mutta totaalinen epäonnistuminen niissä saattaa tiputtaa hakijan monta sijalukua alemmaksi pääsykokeissa. Näin on käynyt tietämäni mukaan niin Stadiassa, Turussa kuin jopa Sibelius-Akatemiassa - nimenomaan pianopuolella.
Eli jos on kaksi tasapisteissä olevaa hakijaa taistelee viimeisestä sisäänpääsypaikasta, niin se pääsee,jolla on parempi haastattelu ja solfat/teoriat.
Soittokoe on tietenkin ylivoimaisesti tärkein osa kokonaisuutta, eli siihen kannattaa satsata todella paljon.
Yleisote, ilmaisevuus ja yllätys yllätys perusasiat (sujuvuus, hyvä sointi, tempojen ja rytminkäsittelyn hallinta (ei juokse tai hidastu vahingossa), selkeys, vaihtelevuus) ovat tärkeimpiä asioita, yksittäiset väärät äänet tai pikkumokat eivät ehkä niinkään haittaa. Vaikka niitäkin tietysti mieluummin vähemmän kuin enemmän.
Perusasioista huomauttaisin sen verran, että vaikka moni kokelas varmaan ajattelee jo ohittaneensa "sen vaiheen", ne ovat todella harvalla sisäänpäässeelläkään mitenkään superkorkealla tasolle, joten kannattaa ehkä ennen pääsykokeita nauhoitella omaa soittoaan ja kuunnella kriittisellä korvalla tyyliin, että meniköhän se täsmälleen niin kuin sen aioin...?
Kaikkein pahin moka on selitellä tai olla ahdistunut pääsykoetilanteessa. Eli kannattaa psyykata itsensä hyvään meininkiin jo ennakolta...
Onnea Nannalle pääsykokeisiin. - sellisti
nanna kirjoitti:
no mie haen sinne AMK ilmeisesti.juu,pitää panostaa soittamiseen mut kai teoriaakin pitäis lukee...et muistais jotain.Pitääks jokaises kaupungis mis hakee käydä vai pidetäänkö joku yhteisvalintakoe?yliopistoissahan on välistä niin että käy yhdessä pääsykokeessa ,ettei tartte kaikis kaupungeis käydä.
Minun piti ainakin rampata kaikkiin eri amk:ihin erikseen - Helsinkiin, Turkuun ja Kuopioon vain muutaman päivän erolla. Ja tietenkin kaikissa ohjelmisto vähän vaihteli - jossain haluttiin kuulla etydejä, jostakin saatettiin lähettää ennakkotehtäviä. Pakollinen Brevalin konsertto taisi olla kahdessa paikassa, yhteen jouduin harjoittelemaan toisen konserton. Ja kaiken lisäksi pääsin sinne minne eniten halusin, joten kahdet muut kokeet olivat aika turhia.. En tiedä onko systeemi nyt muutaman vuoden aikana muuttunut, epäilisin että ei, koska kaikki opettajat haluavat henkilökohtaisesti kuulla uusia tulokkaita. Ensi keväänä minulla on pääsykokeet Sibelius-Akatemiaan, joten taas mennään..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752