Nyt tarvin mielipiteitä!

Apuatarvutseeaupair

Kuuluuko au pairin olla öitä lasten kanssa?
Olen nyt useampaan kertaan joutunut olemaan yön yksin lasten kanssa ja nyt taas joudun olemaan viikonlopun (perjantai-sunnuntai ilta, eli sunnuntai iltakin on vielä minun vastuulla.)
Mitä mieltä olette, lasketaanko yöt työtunteihin? Eli voinko vaatia palkkaa/vapaata niiltä tunneilta jotka menevät yli sopimuksen? Sopimuksen mukaan siis 30h/viikko.
Muutenkin teen jatkuvasti enemmän töitä kun mitä pitäisi.
Mutten kuitenkaan ole kehdannut valittaa tästä, ettei välit kiristy. Mitään lisä korvausta en ole näiltä tunneilta saanut..
Nyt 6kk takana ja saman verran edessä. En tiedä jaksanko enään tehdä näin paljon töitä kun tuntuu että vapaa-aika alkaa olemaan ihan nollissa(työ viikko on ma-la ja mulle on tehty viikkosuunnitelma jonka mukaan 42h töitä.. Eli 12h enemmän kun pitäisi.)
Voinko puolen vuoden jälkeen enään ilmoittaa että en suostu tekemään enempää kuin 30h/viikko niinkuin sopimus sanoo ja alkaa vaatimaan yli menevät tunnit vapaana/extrana?
Sopimuksessa ei ole mitään mainintaa ylitöistä.

6

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apuatarvitseeaupair

      Ja mainittakoon vielä että maassa jossa olen, lain mukaan au pair saa tehdä max 30h/viikko

    • jans2

      Öitä voi tulla kyllä, mutta siitä pitää sopia.

    • Selah

      Juuri tuon tahden sopimuksen pitaa olla kirjallinen ja tehty selvaksi molemmille osapuolille. Itse perheen aitina en kohtelisi au pairia noin, ellen erikseen juttelisi tuosta extra 12h:sta. Jos kyseessa on pienet lapset jotka herailee oisin ja palvelet heidan tarpeitaan niin siina mielessa ehdottomasti olet toissa. Jos lapset nukkuvat esim. 19-07 heraamatta, niin en ajattelisi sen olevan tyota. Tosin, siitakin kysyisin ensin au pairin mielipidetta mita han ajattelee sellaisesta yosta ja en tekisi siita tavanomaista.

      Suosittelen, etta juttelet asiasta ystavallisesti ja sanot ettet tahdo kiristaa valeja tai valittaa mutta tama on erittain tarkeata ja haluat tehda toita sopimuksen mukaisesti. Jos he eivat tata tue, niin ole kiitollinen etta jouduit lahtemaan sielta nyt kuin paljon myohemmin ja silloinpa vasta sulla olisikin paha mieli.

      :)

    • Tottakai voit sanoa että et enää jatkossa suostu tekemään yli 30h viikossa ellet saa lisää palkkaa tai vapaata seuraavalla viikolla. Kannattaa tässä vaiheessa kehdata sanoa, ettei mene koko au pair -vuosi pilalle sen takia että olet niin poikki. Ja kun otat asian esille ystävällisesti niin se on sitten toisessa osapuolessa vika jos sen takia välit kiristyy.

    • yksilastenhoitajavaan

      Todellakin kehtaat sanoa asiasta. Todella epareilua teettaa tollaisia ilman neuvottelua ensin ja lisamaksua. Yotunnit riippunee miten ne menee, itse olin viikon yksin lasten kanssa. ja he herailevat oisin pimeanpelkoon ja ties mihin ja nousevat 6am joten omakin paiva alkoi sitten normaalia aikaisemmin. Sain lisamaksun mutta se ei mielestani ollut riittava ja otin asian esille. Muutenkin yotoissa ei nuku niin hyvin kuin normaalisti. Itse ainakin nukuin vahan "toinen silma auki" kuullostellakseni etta onhan kaikki varmasti hyvin lapsille, ovi taytyi jattaa auki heidan varaltaan joten oli valoisaa ja kissa paasi huoneeseen. Perheenvanhemmat myos voisi vahan ajatella etta milta tuntuu olla vastuussa toisen ihmisen lapsista yota paivaa vaikka olisikin monen vuoden kokemus lastenhoidosta.

      T; 24v

      ps. jos lisamaksua ja ymmarrysta ei heru niin itse lahtisin etsimaan perhetta joka pitaa sopimuksesta kiinni ja kunnioittaa au pairin toiveita ja itsemaaraamisoikeutta. Juostava pitaa tietty hoitajan olla mutta kaikkeen ei tarvitse suostua vaikka suomalaisia tunnollisia tyttoja ollaankin :) Tsemppia :)

    • Aupairäiti

      Meilla on ollut au paireja jo 9 vuotta, meillä viikonlopputyö on aina ylityötä josta maksetaan erikseen ja joka pitää olla meidän puoleltamme sovittuna ja buukattuna vähintään viikkoa ennen. Meillä on kaiken kaikkiaan näinä vuosina ollut 4 yötä jolloin au pair on ollut yksin vastuussa ja näistä olemme maksaneet aivan eri luokkaa olevan korvauksen normaaliin babysittausiltaan verrattuna. Eli lyhyesti siis: en ymmärrä miten joku käyttää hyväkseen au pairia joka sattuu asumaan samassa taloudessa, kuvaamasi työ ei ole normaalin sopimuksen mukaista ja pitäisi olla erikseen sovittua ja korvattua. Tsemppiä tulevaan ja toivottavasti saat sovittua asiat - tai vaihdettua perhettä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe