voiko olla kristitty kuulumatta kirkkoon.

yksinäinen-88

Onko kristityn kuuluttava kirkkoon tai johonkin seurakuntaan? Uskon Jumalaan ja Jeesukseen, mutta en voi sietää kun kristinusko on tämmöistä ihme riitelyä.

Jos siis luen Raamattua, rukoilen ja yritän seurata Jeesusta, mutta en kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, voinko kutsua itseäni kristityksi?

75

3500

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 00000000

Tässä olisi nyt hyvä erottaa toisistaan muutamia asioita. Ensinnäkin; tämä palsta ei ole yhtä kuin seurakunta tai uskonnollinen yhteisö. Elämä hengellisesti sairaassa yhteisössä voi toki olla yhtä helvetillistä (tai pahempaakin) kuin mitä esim. tämänkin palstan touhu pahimmillaan on, mutta todennäköisesti et kuitenkaan törmää ihan yhtä sairaaseen yhteisöön, kuin mitä nämä keskustelupalstat ovat. Ei siis kannata antaa tällaisten palstojen luoda turhia ennakkoluuloja.

Toisekseen, ristiriitoja on kyllä esiintynyt ihan alkuseurakunnan ajoista saakka. Niitä ei tarvitse pelätä, eivät ne sinänsä ole väärin. Niiden ratkomisessa voidaan kyllä menetellä monin tavoin väärin, mutta oikein käsiteltyinä ne voivat rakentaa koko seurakunnan elämää hyvinkin monin tavoin. Tällaiseen oikeaan käsittelyyn ei näillä palstoilla valitettavasti kuitenkaan päästä, johtuen mm. siitä, että täällä keskusteluun osallistuu myös ihmisiä, joilla ei ole muuta tarkoitustakaan, kuin päästä kiusaamaan ja härnäämään muita.

Kolmanneksi itse asiasta - voitko olla kristitty, vaikka et ole löytänyt omaa "kotiseurakuntaa". Aivan taatusti voit olla. Ei sinun Jumalalle kelpaavuutesi nimittäin riipu millään tavalla siitä, mitkä sinun yhteytesi muihin ihmisiin ovat, tai mitä sinun ympärilläsi tapahtuu. Sinä kelpaat - tai olet kelpaamatta - yksinomaan sen vuoksi, mikä SINUN ja JUMALAN välinen suhde on. Jos uskot Hänen Sanaansa, jonka mukaan Hän tuli ihmiseksi, ja kärsi ja kuoli sovittaen sinun syntisyydestäsi ansaitsemasi rangaistuksen, sinä olet kristitty, vaikka sinut voissa paistettaisiin ;). Toisaalta, jollet tätä usko, et voi olla kristitty, etkä kelvata Jumalalle, vaikka tekisit aivan mitä tahansa, tai vaikka kuuluisit mihin seurakuntaan tahansa.

Seurakuntaan kuuluminen voi parhaimmillaan rakentaa ihmistä monella tavalla. Se tarjoaa mahdollisuuksia olla mukana auttamassa ja kantamassa vastuuta. Parhaimmillaan sieltä saa myös runsaasti raitista oppia, jonka valossa omassa sydämessäsi oleva uskokin saa kasvaa ja vahvistua. Sen toimintaan ja Jumalanpalveluksiin osallistuminen voivat pitää sinut helpommin ns. "palamassa", kuin jos vain "yksinäisenä puuna" yrittäisit pitää hehkuasi yllä. Mm. näistä syistä suosittelen, ettet luovuttaisi etsinnässäsi, vaikket heti löytäisikään omaa seurakuntaasi. Jumala johdattaa sinua tässäkin asiassa - onhan Hän sinulle uskonkin antanut. Hänkö jättäisi työnsä sinussa kesken? :)

• Erittäin (!) hyvä ja viisas vastaus!

• 00000000

Samasta ketjusta nähdään sekin, minkä vuoksi myöskään sinun opetuksiasi ei kenenkään pitäisi ottaa vakavasti. Esimerkiksi Jeesus ei todellisuudessa merkitse sinulle mitään, vaan sinä vain toivot hyvien tekojesi riittävän siihen, että kelpaisit Jumalalle. Tämä on oikeasti paljon kauheampi erehdys ja harhaoppi, kuin mikään minun huono käytökseni tuossa ketjussa. Toisekseen, kuten varmasti itsekin huomaat, nimimerkkini ei ollut tuossa ketjussa pelkästään minun käytössäni, joten olethan taas tarkkana, ettet tulisi jakaneeksi väärää todistusta lähimmäisestäsi. Ethän tiedä, riittääkö sinulla elinpäiviä tekemään kaikkia niitä hyviä tekoja, millä sellaisen synnin joudut hyvittämään...

• 00000000

Jaha, ja missähän kohtaa minä olen itseäni vastaan puhunut? Etkö nyt opettaisi minua tässä asiassa, "opettaja"?

Minä tiedän ja myönnän käyttäytyneeni monissakin ketjuissa tavalla, joka jättää monessa mielessä toivomisen varaa. Tietenkin raukkamaiset ihmiset sitten kaivavat näitä esimerkeiksi :D.

Sinä sen sijaan et edes ymmärrä, missä kohtaa niin sanottu "opetuksesi" on ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa - puhumattakaan, että koskaan myöntäisit mahdolliseksi, että saattaisitkin itse olla väärillä jäljillä. Hengellinen sokeutesi on aivan hirvittävää. Tämä ei sinänsä vielä ole epätavallista - vapaissa suunnissa tuollaista tuntuu esiintyvän valitettavan runsaasti - mutta sinä olet itse korottanut itsesi OPETTAJAKSI. Sen takia sinun "opetuksesi" joutuu punnittavaksi paljon ankarammin, kuin muiden, ja sen takia sanon sinulle asiasta näin painavasti.

• Anonyymi
        ajan_merkit kirjoitti:

Erittäin (!) hyvä ja viisas vastaus!

Oli viisas vastaus, lisää tällaista viisautta palstalle. Älkää laittako kynttiläänne vakan alle.

• Anonyymi
        ajan_merkit kirjoitti:

Erittäin (!) hyvä ja viisas vastaus!

Oli hyvin kommentoitu.

• rakentumassa.

Jumalan seurakunta Jeesuksessa Kristuksessa EI OLE JOKU KÄSILLÄ TEHTY RAKENNUS.

Jumalan seurakunta Jeesuksessa Kristuksessa on "PYHÄ TEMPPELI HERRASSA" , se on "JUMALAN ASUMUS HENGESSÄ" (Ef.2:21-22.)
      Jumalan seurakunnnassa ei ole osuutta uudestisyntymättömällä "liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta..." (1.Kor.15:50.).
      Jumalan seurakunnan jäsenyyteen "SYNNYTÄÄN UUDESTI YLHÄÄLTÄ" 1.Piet.1: 23. "te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta..."

Ainoa tapa olla tosi seurakunnassa , on olla Pyhän Hengen asettamana Kristuksen ruumiiseen uudesti syntymässä.

Lihan mukaan ,tekosynnissä elävä,uskosta osaton ei voi olla "elävänä kivenä " Pyhässä temppelissä Herrassa ". 1.PIet.2: 5." ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia. .."

"Maailma" ts. jatkuvassa tekosynnissä elävä, uskosta osaton ei voi ottaa vastaan "TOTUUDEN HENKEÄ "..maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä..."

Joh.14:16. "Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, 17. totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva..."

Jumalan seurakunta Jeesuksessa Kristuksessa eletään HENGEN MUKAAN RAKENTUEN KRISTUKSEN RUUMIINA 1.Kor.12:13." sillä me olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT YHDEKSI RUUMIIKSI , olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä..."

Jumalan seurakunnan jäsenyydessä tulee elää VANHURSKAASTI 1.Joh.2:29. "Jos tiedätte, että hän on vanhurskas, niin te ymmärrätte, että myös jokainen, joka vanhurskauden tekee, on hänestä syntynyt..." 1.Joh.3: 6. "Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut. 7. Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas..." Tiit.2:11." Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille 12. ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa.."

Jumalan seurakunnassa Jeesuksessa Kristuksessa ei kukaan voi valita hänelle mieluista paikkaa,tai tehtävää vaan 1.Kor.12:18. "Mutta nyt JUMALA ON ASETTANUT JÄSENET ,ITSEKUNKIN NIISTÄ, RUUMIISEEN NIINKUIN HÄN ON TAHTONUT .."

Vaikka Jumalan seurakunnan jäsenet Jeesuksessa Kristuksessa elävät vielä tässä ajassa "lihan ruumiissa", niin he kuitenkaan eivät elä lihan mukaan , "tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan..." Siis "Hengen mukaan" eläen Raamatun neuvojen mukaan "uskonkuuliaisuudessa Hänen NImeänsä kohtaan ". (1.Piet.4:> )

Jumalan seurakunta Jeesuksessa Kristuksessa kokoontuu "paikallis seurakuntina " , ja jäsenyys ei ole "maallisen paikkakunnan rajojen mukaan", vaan jäseenet ovat "uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta..."

YHDESSÄ MUIDEN KANSSA RAKENNUTTE JUMALAN ASUMUKSEKSI HENGESSÄ , EI KIVI TMS. MUITA KÄSINTEHTYJÄ RAKENNUKSIA, VAAN "HENGESSÄ"
      Ef.2:19. "Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, 20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä..."

• Herrassa Jeesuksessa Kristuksesa teitä kaikkia tervehdin,

Se joka tekee Jumalan tahdon on Kristuksesa ja joka on Kristuksessa on osana tätä hegellistä temppeliä, tai kirkkoa, kuten nykyään sanotaan monin paikoin.

On viisasta pysyä erillään seurakunasta, kun sen oppi ei ole sitä mitä sen pitäisi.

Ystävällisesti

Mikko Ainasoja

Jahven, sekä Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija ja valittu opettaja

• 00000000

Ihan oikeasti nyt, Mikko. Luuletko sinä todella voivasi peitellä virheitäsi poistamalla itsellesi epämiellyttäviksi osoittautuneet omat viestisi ketjuista? JUMALA näkee KAIKKI sinun kirjoituksesi, vaikka itse kuvittelet näyttäväsi ihmisten silmissä paremmalta poistamalla älyttömiksi osoitetut viestisi!!! Hänen silmiensä edestä et pysty poistamaan YHTÄKÄÄN raukkamaisuuttasi!!!

Eräässä ketjussa sinä itse peräänkuulutit uskovilta kykyä ottaa vastaan nuhtelua. Nytkö et itse siihen kykene, kun sinun täytyy nuhdelluksi tultuasi poistella omia viestejäsi? Olisit nyt hyvä mies edes OMAN SANASI mittainen - Jumalan sanan vaatimuksiahan et IKINÄ voi täyttää! Ja sen takia Jeesus on sinunkin puolestasi kuollut!

• klpo

Alkukirkon aikoihin oli erämaissa paljon erakkokilvoittelijoita, jotka lukivat paljon Raamattuaa , erityisesti Uutta Testamenttia, rukoikivat hyvin paljon ja tekivät käsittään jotain työtä, esimerkiksi punoivat koreja. he kuitenkin kuuluivat johonkin kristilliseen seurakuntaan, josta saivat sakramenit. Nuista kertaa Filokaliakirjoituskokoelma,joissa on heidän opetuksiaan, suomennettuna ja löytyy Ortodoksien kirjakaupoista .

• J. Hullu

" Onko kristityn kuuluttava kirkkoon tai johonkin seurakuntaan? Uskon Jumalaan ja Jeesukseen, mutta en voi sietää kun kristinusko on tämmöistä ihme riitelyä. "

- Ei ole, tai uskova kuuluu automaattisesti seurakuntaan.

" Jos siis luen Raamattua, rukoilen ja yritän seurata Jeesusta, mutta en kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, voinko kutsua itseäni kristityksi? "

- todellakin voit :D
      Kristityksi ei tulla jonkun seurak / kirkon jäsenyydellä.

Siunausta sinulle.

t: Jumalanhullu

• voit olla

Mielikuvituksesta kristinuskossa on loppujen lopuksi kyse, eli voit olla kristitty, vaikka et kuuluisikaan kirkkoon. Sitten sinulla on vain yhden henkilön lahko, ei yhtään sen enempää, eikä yhtään sen vähempää.

• Iktys

Uskon mutta en kuulu kirkkoon.

• ryk8yo

Tottakai voi. Alkuseurakuntalaisetkin kuuluivat seurakuntaan, ei kirkkoon.

• <<Onko kristityn kuuluttava kirkkoon tai johonkin seurakuntaan? Uskon Jumalaan ja Jeesukseen, mutta en voi sietää kun kristinusko on tämmöistä ihme riitelyä.>>

Ei tietenkään, jos ei halua. Kirkkoon kuuluminen on vapaaehtoista.

<<Jos siis luen Raamattua, rukoilen ja yritän seurata Jeesusta, mutta en kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, voinko kutsua itseäni kristityksi?>>

Voit. Kristitty on sellainen, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen.

• Ateisti1982EiKirj

Pitää kuulua kirkkoon. Ennenhän se oli pakollista kuulua kirkkoon tai muuten oli täyspakana ja siitä seurasi rangaistus kuten joutui jalkapuuhun ja uskovat muutenkin tahtoisivat ihmiset kuuluisi kirkkoon.
        On käsittämätöntä että uskovat nyt selittäisivät jotakin muuta että kirkkoon kuuluminen olisi vapaaehtoista ja samalla pitää yllä kaikenlaista konservatismia muussakin, kuten ihmiset ei saisi elää parissuhteessa ilman avioliittoa eikä harrastaa seksiä ennen avioliittoa tai puhumattakaan hankkia lapsia ja homoseksuaalisuus on sairaus. Abortti ja eutanasia on kiellettyä (laiton abortti henkarilla sallittua, kuten ennen muinoin uskovat tekivät omille tyttärilleen jos ne tulivat ei-toivotusti raskaaksi tai avioliiton ulkopuolella). On siis hyvin ristiriitaista että uskovat haluaa ylipäätään kieltää abortit! :D Lisäksi kuolemantuomiot rikosrangaistuksiin tulisi ottaa käyttöön uudelleen eli muut saa päättää kuolemastasi mutta sä et saa tehdä eutanasiaa jos olet parantumattomasti sairas (esim. ALS-tauti tai haimasyöpä).

Eutanasian suhteen huomaa että uskovat ovat lopulta lääketehtaiden puolella eikä minkään todellisen vakaumuksensa puolella. Yhteiskunnan ei pidä heistä säästää varojaan vaan parantumattomasti sairaallekin pitää tyrkyttää lääkkeitä, jotka eivät paranna sitä tautia. Uskova ei ymmärrä myöskään mitä tarkoitetaan vakaumuksella ja eettisyydellä. Mun vakaumukseni on sellainen jota ei uskovainen kuitenkaan kunnioittaisi ja vvaatisi minun kunnioittamaan taas vakaumustaan. Esiemrkiksi mä en halua edes hengityskoneeseen tai että elämäni tulisi olemaan joidenkin koneiden varassa. Hoitotestamenttiin olen kirjannut että kaikki putket ja letkut pitää irroittaa välittömästi minun kehostani irti jollei paluuta entiseen ole.

• Ateisti1982EiKirj kirjoitti:

Pitää kuulua kirkkoon. Ennenhän se oli pakollista kuulua kirkkoon tai muuten oli täyspakana ja siitä seurasi rangaistus kuten joutui jalkapuuhun ja uskovat muutenkin tahtoisivat ihmiset kuuluisi kirkkoon.
        On käsittämätöntä että uskovat nyt selittäisivät jotakin muuta että kirkkoon kuuluminen olisi vapaaehtoista ja samalla pitää yllä kaikenlaista konservatismia muussakin, kuten ihmiset ei saisi elää parissuhteessa ilman avioliittoa eikä harrastaa seksiä ennen avioliittoa tai puhumattakaan hankkia lapsia ja homoseksuaalisuus on sairaus. Abortti ja eutanasia on kiellettyä (laiton abortti henkarilla sallittua, kuten ennen muinoin uskovat tekivät omille tyttärilleen jos ne tulivat ei-toivotusti raskaaksi tai avioliiton ulkopuolella). On siis hyvin ristiriitaista että uskovat haluaa ylipäätään kieltää abortit! :D Lisäksi kuolemantuomiot rikosrangaistuksiin tulisi ottaa käyttöön uudelleen eli muut saa päättää kuolemastasi mutta sä et saa tehdä eutanasiaa jos olet parantumattomasti sairas (esim. ALS-tauti tai haimasyöpä).

Eutanasian suhteen huomaa että uskovat ovat lopulta lääketehtaiden puolella eikä minkään todellisen vakaumuksensa puolella. Yhteiskunnan ei pidä heistä säästää varojaan vaan parantumattomasti sairaallekin pitää tyrkyttää lääkkeitä, jotka eivät paranna sitä tautia. Uskova ei ymmärrä myöskään mitä tarkoitetaan vakaumuksella ja eettisyydellä. Mun vakaumukseni on sellainen jota ei uskovainen kuitenkaan kunnioittaisi ja vvaatisi minun kunnioittamaan taas vakaumustaan. Esiemrkiksi mä en halua edes hengityskoneeseen tai että elämäni tulisi olemaan joidenkin koneiden varassa. Hoitotestamenttiin olen kirjannut että kaikki putket ja letkut pitää irroittaa välittömästi minun kehostani irti jollei paluuta entiseen ole.

Sana "kristitty" tarkoitta sitä, että uskoo Jeesukseen Kristukseen. Samaa tarkoittaa sana Messiaaninen (= uskoo Jeshua Messiaaseen). Sitä paitsi kristittyjä kirkkoja on moneen lähtöön. Pysyn edelleen kannassani, että voi sanoa olevansa kristitty kuulumatta mihinkään kirkkoon.

Tuosta hoitotestamentista. Olen ajatellut sitten joskus ehkä tekeväni sellaisen.

• Varsin hyvin voit ja erityisesti tänä päivänä, jolloin kirkko on liberalisoinut itsensä ja tulkitsee raamatunkin päivän politiikan mukaan.

• Eikös se ole todella vapaamielistä, ettei kuulu mihinkään kirkkoon tai yhteisöön? :D

• DeadManWalks

Kristityn tulisi kuulua seurakuntaan, koska kristillinen usko on yhteistä, ei yksityistä, mutta henkilökohtaista. Parempi, että olisit jonkun kristillisen seurakunnan. yhteisön tai kirkon jäsen.

Mutta olennaisempi on se, että mitä uskot. Se lopulta sanelee, kuka on kristitty.

• Verovapautta.ei.myönnetä

Kirkollisverotiedot tarkistetaan taivaan portilla. Jos ei ole maksanut eläke- ja palkkatuloistaan(*) veroja evankelisluterilaiselle kirkolle niin pääsy evätään. Tämä tsrkoittaa, että 98% kristittyinä itseään pitävistä karsitaan jo tässä vaiheessa.

(*) Jeesuksen tahdon mukaisesti miljonäärien pääomatuloista ei kirkollisveroa tietenkään peritä.

• jdgdfhaf458458

Nykyaikana on vaikea löytää kunnollisia seurakuntia. Vääriä oppeja ja vääriä henkivaltoja on paljon liikkeellä.

• Anonyymi

Lyhyt ja ytimekäs vastaus: 'Miksi ei?' Siis tottakai voit olla kristitty kuulumatta kirkkoon tai muuhun seurakuntaan! Mikä estää? Seurakunta ei ole sama asia kuin usko saati sama asia kuin Jumala.

• Anonyymi

>> Jos siis luen Raamattua, rukoilen ja yritän seurata Jeesusta, mutta en kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön, voinko kutsua itseäni kristityksi? <<

Erittäin iso osa suomalaista kutsuu itseään kristityksi ja kuuluu kirkkoon, vaikka eivät lue raamattua riviäkään, eivät rukoile koskaan.

• Anonyymi

ei Raamatun lukeminen ole uskom "ehto", ensinnäkin olis hyvä myös tuntea kristinuskon historia, niinkuin historia yleensäkin elämässä.
        Raamattu ei ole lakikirja.

usko on sydämen usko, ja "LUOTTAMUS siihen mikä EI NÄY" Hebr: 11: 1

vielä 1800 -luvulla puolet suomalaisista oli lukutaidottomia, ja ovatpa ihmiset uskossa olleet jo ennen kuin Raamattua kansalla edes ollut.
        uskonnon EKSYTYKSET yleistyi 1900 -luvun alussa, kun Raamattu oli saatavilla "lähes kaikkien käsiin".
        erityisesti LAHKOT on niitä "kirjanoppineita", niinhän Jeesus Raamatussa sanoo:
        "te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne NIISSÄ elämä, ja ne juuri todistavat
        minusta"
        lahkoissahan ne "nenä kirjassa kiinni" !!!
        Raamattua lukien, siis olla myös terve järki ja historian tuntemuskin on hyvä tuntea.
        Tottakai Raamattu on Jumalan sanaa, vaan ei "LAKIKIRJA" !!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei Raamatun lukeminen ole uskom "ehto", ensinnäkin olis hyvä myös tuntea kristinuskon historia, niinkuin historia yleensäkin elämässä.
        Raamattu ei ole lakikirja.

usko on sydämen usko, ja "LUOTTAMUS siihen mikä EI NÄY" Hebr: 11: 1

vielä 1800 -luvulla puolet suomalaisista oli lukutaidottomia, ja ovatpa ihmiset uskossa olleet jo ennen kuin Raamattua kansalla edes ollut.
        uskonnon EKSYTYKSET yleistyi 1900 -luvun alussa, kun Raamattu oli saatavilla "lähes kaikkien käsiin".
        erityisesti LAHKOT on niitä "kirjanoppineita", niinhän Jeesus Raamatussa sanoo:
        "te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne NIISSÄ elämä, ja ne juuri todistavat
        minusta"
        lahkoissahan ne "nenä kirjassa kiinni" !!!
        Raamattua lukien, siis olla myös terve järki ja historian tuntemuskin on hyvä tuntea.
        Tottakai Raamattu on Jumalan sanaa, vaan ei "LAKIKIRJA" !!

Heh, sitäpä juuri kirkko on täynnä; historiaa ym., vaan ei raamatun sanaa.
        Jeesus kuitenkin käski pysymään hänessä ja sanassaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh, sitäpä juuri kirkko on täynnä; historiaa ym., vaan ei raamatun sanaa.
        Jeesus kuitenkin käski pysymään hänessä ja sanassaan.

ei kirkossa mitään historiaa opeteta, vaan nimenomaan Raamatun Jeesuksen opetuksia.

ei kristinuskon historian tunntemus mitätöi Raamattua, vaan kyllä jo yleissivistykseenkin kuuluu kaikki historian tuntemus, myös kristinuskon historia.

"jos ei tunne historiaa, ei voi tuntea myöskään tätä päivää"

• Anonyymi

>>Erittäin iso osa suomalaista kutsuu itseään kristityksi ja kuuluu kirkkoon, vaikka eivät lue raamattua riviäkään, eivät rukoile koskaan. <<

Ja vaikka eivät edes usko Jeesukseen, mutta ovat silti mielestään uskovia ja kristittyjä. 😂

Luuk. 6:46 Miksi te huudatte minulle: 'Herra, Herra!' ettekä tee, mitä minä sanon?

Matt. 12:50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini.

Matt. 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei kirkossa mitään historiaa opeteta, vaan nimenomaan Raamatun Jeesuksen opetuksia.

ei kristinuskon historian tunntemus mitätöi Raamattua, vaan kyllä jo yleissivistykseenkin kuuluu kaikki historian tuntemus, myös kristinuskon historia.

"jos ei tunne historiaa, ei voi tuntea myöskään tätä päivää"

Kyllä siellä opetetaan historiaa ja Lutteria tosi paljon. Olen käynyt muissakin kuin evlut-jumalanpalveluksissa, joten tiedän.

• Ompas vanha ketju.

• Anonyymi

Ja silti yhtä ajankohtainen.

• Anonyymi

Kyllä voit syödä istumatta ravintolassa.

• Anonyymi

Voi ja onkin.

• Anonyymi

Aina on hyvä päivä erota kirkosta.

• Anonyymi

Kristillisiä lahkoja ja lahkoseurakuntia on vaikka kuinka paljon. Mikään pakko ei ole kuulua kirkkoon.

• Anonyymi

ensimmäiseksi varoitan ketään menemästä näihin eksyttäviin
        alkuseurakunta JÄLJENNÖKSIIN, h´joissa kuitenkn pudotetaan tärkeimmät asiat pois, mitkä on Raamatun alkuseurakunnan opetuksia.

"Kavahtakaa vääriä profeettoja jotka TULEVAT luoksenne lammasten vaatteissa, mutta
        sisältä
        ovat raadollisia susia!
        Matt: 7: 15

ja nämä alkuseurakuntaa osittain jäljittelevät lahkot on juurikin näitä eksytyksiä, joista Raamattu VAROITTAA:

• No ainakin uv kertoo olevansa kirkosta eronnut. Ja siitä huolimatta antaa jatkuvasti ohjeita siihen miten kirkkoa tulisi ohjastaa.

• Anonyymi

Ilman muuta voi olla kristitty olematta minkään kirkon tai seurakunnan jäsen. Nykyaikana on melkein viisaampaa olla kuulumatta mihinkään seurakuntaan niin paljon harhoja on liikkeelle eri seurakunnissa, varsinkin luterilaisessa seurakunnassa.

Jos olet aidosti uudestisyntynyt, sinun olisi hyvä mennä kasteelle, sekin voi järjestyä liittymättä seurakuntaan. Kasteen voi suorittaa kuka tahansa kristitty ja tavitaan muutama todistaja paikan päälle.

Älä ainakaan mene sellaiseen seurakuntaan, missä ihmiset alkavat sinua painostamaan ja pakottamaan omiin tapaoihinsa. Säilytä rukousyhteys ja Hengen yhteys Jumalaan ja rukoile minunkin puolesta.

• Anonyymi

Mites sitten se raamatunkohta toteutuu, että Herra asetti JOKA SEURAKUNTAAN kaitsijat, vanhimmat, opettajat ym., ennen kuin antaa muuta, kuten lahjoja...?

1. Kor. 12:28 Jumala asetti seurakuntaan ENSIKSI muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, SITTEN hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mites sitten se raamatunkohta toteutuu, että Herra asetti JOKA SEURAKUNTAAN kaitsijat, vanhimmat, opettajat ym., ennen kuin antaa muuta, kuten lahjoja...?

1. Kor. 12:28 Jumala asetti seurakuntaan ENSIKSI muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, SITTEN hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.

Ei Jumala harhaoppisiin seurakuntiin mitään aseta. Katopa esim. näitä lut. kirkon piispoja. Ei Jumala ole heitä asettanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei Jumala harhaoppisiin seurakuntiin mitään aseta. Katopa esim. näitä lut. kirkon piispoja. Ei Jumala ole heitä asettanut.

Et vastannut, miten tuo raamatunkohta toteutuu.

Ja Herra kyllä käyttää niitäkin, jotka on ihminen asettanut ihmisen keksimälle paikalle, mikäli tuo uskova vain osittaa haluavansa Jeesusta seurata. Herralla on aikaa odottaa, että ihminen ojentautuu sanan mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et vastannut, miten tuo raamatunkohta toteutuu.

Ja Herra kyllä käyttää niitäkin, jotka on ihminen asettanut ihmisen keksimälle paikalle, mikäli tuo uskova vain osittaa haluavansa Jeesusta seurata. Herralla on aikaa odottaa, että ihminen ojentautuu sanan mukaan.

Tuossa Raamatun kohdassa ei puhuta mitään piispoista, paavista tai sellaisista. Sen sijaan todella monet Raamatun kohdat todistavat, että paljon on vääriä apostoleja, vääriä opettajia ynnä vääriä profeettoja. Raamattu ei sano, että kaikki ovat Jumalan asettamia, päinvastoin.

• Anonyymi

Nimenomaan uskovat harvoin kuuluvat evlut kirkkoon.

• Anonyymi

Se on tutkittu kirkon itsensä toimesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on tutkittu kirkon itsensä toimesta.

Kirkko juuri julkaisi tutkimuksen itsestään, että vain 1/4 sen jäsenistöstä edes uskoo Jumalaan. Samalla se epähuomiossaan kertoi senkin, mikä on totuus 'kasteessa uudestisyntymisessä'.

• Anonyymi

Kristitty ei edes saa kuulua sellaiseen seurakuntaan, jossa ei noudateta Raamattua ja Jumalan käskyjä. Sellaisista laittomuudessa elävistä seurakunnista tulee lähteä pois. Luterilainen kirkko on juuri tällainen kelvoton seurakunta, johon ei saa kuulua sen laittomuuden takia.

• Anonyymi

He vasta ovatkin.

• Anonyymi

Voi. Seurakunta on Jeesus. Se on hänen ruumiinsa. Sen nimi on Jeesus. Meillä tulisi olla vain yksi seurakunta joka paikkakunnalla Jeesuksen nimessä. Valitettavasti on keksitty monia muita nimejä eikä kokoonnuta Hengessä, vaan on keksitty moninaisia järjestöjä.

• Suomessa on uskonnonvapaus, joten kenenkään ei ole pakko kuulua mihinkään kirkkoon tai yhteisöön. Jokainen saa vaikka kehitellä ihan oman uskontonsa ja uskoa vaikka menninkäisiin.

Tilastollisesti puolestaan tätä voi tarkastella kahdella tapaa.
      Kun mm. kristittyjen määrää arvioidaan, niin silloin lasketaan yhteen eri kirkkojen ja yhdistysten jäsenmäärä. Ne, jotka eivät ole missään, lasketaan uskonnottomiksi – mutta ei ateisteiksi.

Toinen tapa on otanta tutkimus, missä kysytään jokaisen henkilökohtaista mielipidettä. Ne, jotka kokevat identiteettinsä olevan kristitty, lasketaan siihen. Samoin voidaan tehdä arvioita tilaisuuksiin osallistuvien määristä.

• Anonyymi

Evlut kirkolla tuskin on enää mitään tekemistä uskon kanssa.

• Anonyymi kirjoitti:

Evlut kirkolla tuskin on enää mitään tekemistä uskon kanssa.

Aivan samalla tavalla kuin muillakin krisityillä kirkkokunnilla.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Aivan samalla tavalla kuin muillakin krisityillä kirkkokunnilla.

Kuinka moni muu kirkko vihkii homoja?

• Anonyymi

Miksi sitten luterilaista uskoa tunnustamattomat setalaiset eivät perustaneet omaa kirkkoa naispappeineen ja muine kristinuskon vastaisine seta-oppeineen?

Tuo liberaaliteologia ei ole alkuperäistä luterilaisuutta.

Samanhan tekivät myös uuskarismaattiset talousrikolliset Helluntaiherätyksen sisään: Helluntaikirkko ei edusta alkuperäistä helluntailaisuutta.

Miksi? Koska oli helpompi anastaa itselleen toisen uskon jo valmiina oleva kirkkokunta / seurakunta, ajaa alkuperäistä uskoa tunnustavat ulos kirkosta / seurakunnasta ja alkaa siellä opettaa omia, antikristillisiä oppejaan.

Ei yksikään, joka tukee tätä, sisältäpäin suoritettavaa, satanistista, kristinuskon mädätystä, voi pelastua. Kaikki hänen itsevalittu, kuviteltu uskonnollisuutensa on turhaa, sielunpelastuksen kannalta täysin merkityksetöntä, vaan pikemminkin hänen omaa, tulevaa tuomiotaan lisäävää ja vahvistavaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi sitten luterilaista uskoa tunnustamattomat setalaiset eivät perustaneet omaa kirkkoa naispappeineen ja muine kristinuskon vastaisine seta-oppeineen?

Tuo liberaaliteologia ei ole alkuperäistä luterilaisuutta.

Samanhan tekivät myös uuskarismaattiset talousrikolliset Helluntaiherätyksen sisään: Helluntaikirkko ei edusta alkuperäistä helluntailaisuutta.

Miksi? Koska oli helpompi anastaa itselleen toisen uskon jo valmiina oleva kirkkokunta / seurakunta, ajaa alkuperäistä uskoa tunnustavat ulos kirkosta / seurakunnasta ja alkaa siellä opettaa omia, antikristillisiä oppejaan.

Ei yksikään, joka tukee tätä, sisältäpäin suoritettavaa, satanistista, kristinuskon mädätystä, voi pelastua. Kaikki hänen itsevalittu, kuviteltu uskonnollisuutensa on turhaa, sielunpelastuksen kannalta täysin merkityksetöntä, vaan pikemminkin hänen omaa, tulevaa tuomiotaan lisäävää ja vahvistavaa.

Tuota, eikö se ole helpomaa että se pieni vähemmistö itse perustaisi tai liittyisi sellaisiin luterilaisiin kirkkoihin, jotka kokee paremmaksi?

• Anonyymi

Kristillisiä lahkoja on valittavana Suomessakin vaikka kuinka paljon, joten kirkkoon ei ole pakko kuulua.

• Anonyymi

Nuo kaikki, nk. kristillisten lahkojen nimellä kulkevat pienet huijariseurakunnat, eivät yleensä, todellisuudessa ole kristillisiä ollenkaan.

Onhan jo niiden alkuperäinen motiivi: kieltää tuon itse kristillisen kirkon oppi, ollut antikristillinen!

Niissä yleensä tuon puljun itse johtaja on nostatettu kaiken (myös seurakuntalaisen maallisen, henk.koht. omaisuuden ja rahakukkaron), hänen sielunsa herraksi, ohi ja yli Jumalan oman sanan ja Jeesuksen Kristuksen Herruuden.

• Anonyymi

Terveempänä pysyy kun ei altista itseään.
      Mutta kyllähän koko raamattu on rakennettu ylläpitämään uskonnollista kontrollia ja valtarakennelmaa. Yksittäinen ihminen kun saattaisi hairahtua ajattelemaan omilla aivoillaan.

• Anonyymi

Kyllä uskonto tarvitsee kehitystä, säätöä ja uudistuksia.

esim. Kristin uskon symboli on kidutus naulaus risti. !!
      Ensimmäiseksi Kidutusvälineen voimme unhoittaa.
      Samoin uhraamisen.
      Lasten silvonnan.
      Ja tarjotut ruoka pelotteet.
      Ja tulee keskittyä hyviin asioihin.
      Raamatussa ja filosofiassa on paljon hyviä myönteisiä asioita, joita sitten voimme "uskonnollisesti" käyttää elämän ohjeina.
      Ja tosiaan unohdamme sen lietsotun uhkan, pelottelun, väkivallan, kidutuksen, pahoinvoinnin.
      Näin uskonto kirkastuu ja voimme henkisesti hyvin.
      Näin saadaan Sadismi, pelko, väkivalta, tuho pois uskonnosta.

• Anonyymi

"Kristitty on kristinuskoa kannattava henkilö, joka on kastettu oppiin.[1]"

Kirkkoon ei tarvitse kuulua ollakseen kristitty. Kasteeksi ilmeisesti riittää myös omatoiminen uppokaste, menee esim. vantaanjoelle uimaan ja lausuu "minä kastan itse itseni Herran Jeesuksen nimissä", niin ei tarvitse edes väliaikaisesti liittyä minkään seurakunnan jäseneksi.

• Anonyymi

Se on vaan vauvojen osalta aika vaikeaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on vaan vauvojen osalta aika vaikeaa!

Vauvathan kastetaan kasteveteen, eikä oppiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vauvathan kastetaan kasteveteen, eikä oppiin.

Luterilainen kirkko kastaa vauvat isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen eli luterilaisten käyttämään nimeen saatanasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luterilainen kirkko kastaa vauvat isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen eli luterilaisten käyttämään nimeen saatanasta.

Samalla kun pappi valelee vettä vauvan päähän, hän lausuu ainoastaan lapsen nimen, ei esim. jumalolentojen nimiä. Tosiasiassa kaste siis toimitetaan lapsen omaan nimeen. Jahven, Jeesuksen tai Barbelon nimissä ei kai ole ketään kastettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samalla kun pappi valelee vettä vauvan päähän, hän lausuu ainoastaan lapsen nimen, ei esim. jumalolentojen nimiä. Tosiasiassa kaste siis toimitetaan lapsen omaan nimeen. Jahven, Jeesuksen tai Barbelon nimissä ei kai ole ketään kastettu.

Ehkä te saatananpalvojat ja nk. pappinne toimitte noin, mutta kristitty kastetaan AINA Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen.

Esim. "yksin Jeesuksen nimeen" kastetut eivät ole kristillisesti kastettuja. Ovat samaa porukkaa kuin tekin.

Kristinusko tunnustaa Jumalan Yhden Pyhän Kolminaisuuden, myös Isän ja Pyhän Hengen.

• Anonyymi

Jo yli 8 vuotias aloitus, mutta kysytään nyt lisää:
      Voiko uskosa Jumalaan vaikka ei äänestä vaaleissa KD:tä?
      Voiko olla rasisti jos ei äänestä PS:ää?
      Voiko lukea kirjoja mikäli ei kuulu kirjakerhoon?

• Anonyymi

> voiko olla kristitty kuulumatta kirkkoon.

Alun perin kristitty tarkoittaa Jeesuksen opetuslasta.

...Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi.
      Apostolien teot 11:26

Ja jokainen joka on kastettu kuten Jeesus opetti:

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
      Mat.28:19-20

Ja pysyy Jeesuksen sanassa, on Jeesuksen opetuslapsi. Kirkko ei ole välttämätön tässä.

"Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".
      Joh. 8:31-32

• Anonyymi

Jeesuksen sanassa pysyminen tuskin tarkoittaa, että pitäisi olla taikauskoinen pakana ja uskoa mitä tahansa kertomuksia joita Jeesukseen on haluttu liittää myöhempien uskonnollisten johtajien toimesta.
        Tieteellinen fakta kuitenkin on, että Jeesus ei esim. antanut lähetyskäskyä, eikä herännyt henkiin enää ristiinnaulitsemisen jälkeen, kuten matt. loppuun liitetyssä kappaleessa väitetään.

• Anonyymi

Kristitty ei "yritä seurata Jeesusta", vaan Jeesus Itse Pyhän Henkensä kautta vaikuttaa hänessä Kristuksen tekoja.

Kristitty voi kylläkin olla myös kuulumatta virallisesti johonkin kirkkoon, mutta missään omavalintaisissa ja itse kuvittelemissaan eksytyksissä muka "Jeesusta seuraten" ei voi väittää olevansa kristitty.

Kristinusko on tarkoin määritelty usko. Mikä tahansa usko ei ole kristinuskoa. On siis myös uskottava tietyn, kristillisen opin pääkohtien mukaan ja avoimesti kiellettävä kaikki Saatanan teot, myös hänen tarjoamansa harhaopit. Joka ei tällaista kristinoppia tunnusta, ei ole kristitty, vaan jotain muuta.

Itse erosin kirkosta, joka tunnustaa setalaisen, mm. (islamilaisen / minkä tahansa) naisten / lasten / eläinten alistamisen ja vastaisen seks. väkivallan, eli rikollisuuden, antaen näille tukensa ja tuomitsee näiden, etenkin suunsa kiinnipitämättömät rikosuhrit "rasisteiksi".

Tämä kirkko myös poistattaa eli sensuroi sananvapautta myös internetissä, poistaen rikosuhrien kertomuksia, jopa pitkiäkin keskusteluketjuja, pyrkien näin salaamaan mm. oman kirkkonsa rikoksia. Näin tapahtui Ev.lut.kirkon ja sen uskovien / papiston (?) taholta juuri eilen.

Olen lutherilainen uskova, tunnustan Martti Lutherin alkuperäistä oppia ja hengellisiä opetuksia (hänkin oli ihminen, joka, kuten muinaiset isovaarinikin, ei tarvittaessa vain "pitänyt turpaansa kiinni").

Olen varsin papillista sukuakin, mutta Lutherin nimeä kantavaa, pervoa, nyk. Suomen suurinta kirkkokuntaa en enää tunnusta. Luterilaisia kirkkoja on Suomessa kyllä muitakin, tiedän ainakin kaksi, mutten enää jaksa nähdä vaivaa.

Pärjään jo yksin Jeesuksen ja Lutherin kanssa, ilmankin.

• Anonyymi

Lutherin kädet ovat tahriintuneet miljoonien Jeesuksen todistajien verestä.
        Lutherin tässä yhteydessä esittämänsä ei kovin kristilliseltä kuulosta: ”Myös kapinallinen ihminen, josta sellaista voidaan todistaa, on jo Jumalan ja keisarin pannassa, niin että se tekee oikein ja hyvin, joka ensimmäisenä sellaisen tappaa. Sillä itse kukin ihminen on sekä ylituomari että pyöveli, kun on kysymyksessä julkinen kapinannostaja,.. Sen tähden on nyt iskettävä, kuristettava ja pistettävä kuoliaaksi – salaa ja julkisesti – kuka vain osaa, ja ajateltava, että ei voi olla toista sen myrkyllisempää, vahingollisempaa, saatanallisempaa kuin kapinallinen ihminen; niin kuin lyödään kuoliaaksi hullu koira: ellet sinä tapa (häntä), niin hän tappaa sinut ja koko maan sinun kanssasi. ”
        Ja niin ruhtinaat tekivät. 100 000 ihmistä menetti henkensä.
        Alttarin alla voi nähdä Lutherin nimessä murhatut: Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
        Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?

• "...kirkko myös poistattaa eli sensuroi sananvapautta myös internetissä, poistaen rikosuhrien kertomuksia, jopa pitkiäkin keskusteluketjuja..."

Ja missähän noin on käynyt?

• Varmaan suurin osa uudestisyntyneistä kristityistä EI kuulu kirkkoon vaan johonkin seurakuntaan tai hengelliseen yhteisöön. 😺

• Anonyymi

Jos olet tullut uskoon kokosydämisesti niin kuulut seurakuntaan. Joidenkin on vaikea tiedostaa jäsenyyttään Jumalan seurakunnassa. Meillähän ei ole eikä tarvita jäsenkortistoa tai liittymisseremonioita. Mutta Raamattu opettaa, että jokainen uskossa oleva on tämän seurakunnan jäsen.

https://oikeaseurakunta.wordpress.com/seurakunnan-jasenyys/

• Anonyymi

Tottakai voi olla kristitty kuulumatta mihinkään seurakuntaan!

Papit ja pastorit kuitenkin toitottavat jäsenyyden puolesta ns. virkansa puolesta ja siksi, että vain jäsenten kautta saavat arvostusta ja elantonsa.

Mutta onhan kristallinkirkasta, ettei uskovan ja Jumalan väliin tarvita mitään välikättä, varsinkaa sellaista, joka on kävi ojossa haluamassa rahaa.

Ev.lut. kirkon kassan kautta kulkee noin 1 300 miljoonaa euroa vuosittain.

Ja toivottavasti kaikki muistavat Jalovaaran tapauksen? Hänenkaltaisia on yllättävän paljon.

• Anonyymi

Kyllä siinä tarvitaan kirkko:
        "Kun raha kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä siinä tarvitaan kirkko:
        "Kun raha kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa."

Noinko hellarit opettaa?

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3115
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1280
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe