Mitä tarkoittaa se, kun heprealaiskirjeessä sanotaan näin:
"12. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija"
Mitä tämä tarkoittaa?
Onko Jumalan sana "kaksiteräinen miekka"?
10
71
Vastaukset
- Kuinkaluet
"..tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin......Niin hän sanoi heille: "Ettekö ole lukeneet,.... Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet,......Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista.."
Useasti on joutunut kysymään keskustelu kumppanilta: Onko se sinulle opetettua, Mutta sanooko Raamattu niin? Tietynlaisessa opetuksessa jatkuvasti oleva ihminen voi niin joutua "aivopestyksi", ettei käsitä Raamatun ilmoitusta, koska itse ei lue sitä ! Henkilökohtainen Raamatun lukeminen kasvattaa myös Jumalan tuntemusta, ellei tunne Kirjoituksia millä erottaa valheen totuudesta?
Hebr.1:1."..Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, 2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut.."
Apt.17: 2. "Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista, 3. selitti ne ja osoitti, että Kristuksen piti kärsimän ja nouseman kuolleista, ja sanoi: "Tämä Jeesus, jota minä teille julistan, on Kristus"..."
Apt. 17: 10." Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan. 11. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin. 12. Ja monet heistä uskoivat, niin myös useat ylhäiset kreikkalaiset naiset ja miehet..."
Matt.12:1."..Siihen aikaan Jeesus kulki sapattina viljavainioiden halki; ja hänen opetuslastensa oli nälkä, ja he rupesivat katkomaan tähkäpäitä ja syömään. 2. Mutta kun fariseukset sen näkivät, sanoivat he hänelle: "Katso, sinun opetuslapsesi tekevät, mitä ei ole lupa tehdä sapattina". 3. Niin hän sanoi heille: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hänen ja hänen seuralaistensa oli nälkä, 4. kuinka hän meni Jumalan huoneeseen, ja kuinka he söivät näkyleivät, joita ei hänen eikä hänen seuralaistensa ollut lupa syödä, vaan ainoastaan pappien? 5. Tai ettekö ole lukeneet laista, että papit sapattina pyhäkössä rikkovat sapatin ja ovat kuitenkin syyttömät? 6. Mutta minä sanon teille: tässä on se, joka on pyhäkköä suurempi. 7. Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria', niin te ette tuomitsisi syyttömiä. 8. Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra.".."
Matt.19:3. "Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja he kiusasivat häntä sanoen: "Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?" 4. Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' 5. ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? 6. Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." 7. He sanoivat hänelle: "Miksi sitten Mooses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänet?" 8. Hän sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut. 9. Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin.".."
Matt.21:42. "..Jeesus sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi; Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme'? 43. Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä. 44. Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa.".."
"Opettajan" vastuuseen kuuluu pysyä Kirjoituksissa, eikä lisätä niihin sitä mitä Kirjoituksetkaan ilmaise asiayhteyksissään ( eksegeesi , hermeneutiikka ) )
Apt.8:30.".. Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?" 31. Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä..." Muistakaa myös, että myös Hengen pitäisi päästä teitä opettamaan, eikä Raamattu ole sama, kuin Henki. Mutta kirjoitukset on hyvä osata ja niitä on hyvä kayttää vaikkapa oppinsa tukena.
Mutta ymmärrys se on tärkeää ja oikeellisuuden taju, silloin osaa myös tulkita kirjoituksia oikein, kuten muitakin tilanteita.- Ana Lyysi
Jumalan sana on KUIN kaksiteräinen miekka. Toimii siis samalla tavalla kuin kaksiteräinen miekka. Se tunkee lävitsee ja erottaa sielun ja hengen, nivelet ja ytimet. Jumala sana yhä tuomitsee ihmiset ja heidän ajatuksensa, jos ne ovat suunnatut Jumalan tahtoa vastaan.
Tämä foorumi on tyyppiesimerkki Jumalan sanan purevuudesta. Libealiset tulkinnat ovat saaneet huutia ja agressiivisuus liberaalien taholta onkin sitten ollut päällekäyvää. Näinhän tulee AINA tapahtua, kun Jumalan sanaa viljelleen ja esiintuodaan. Luonnollinen ihminen ei missään olosuhteissa hyväksy eikä edes siedä Jumalan ilmoituksia, vaan heti alkaa tulkinnat. Ja sitten kun näitä tulkintoja ei otetakaan vastaan uskovien keskuudessa, niin alkaa henkinen väkivalta ja tämänjälkeen fyysinen väkivalta, jos valtion laki vähänkin sen sallii.
Tämä kokonaiskuvio on välttämättömyys kristinuskoon liitettynä. Viha Jeesusta kohtaan on TÄSMÄLLEEN sama kuin Jeesuksen ollessa maan päällä. Tässä suhteessa ihminen ei ole tippaakaan muuttunut. Taikka paremminkin sanoen paholainen ei ole muuttunut. Paholaistahan nämä tulkitsijat seuraavaat ja luotaavat.- 00000000
Varsin kelvollista analysointia.
00000000 kirjoitti:
Varsin kelvollista analysointia.
ANA LYYSI kirjoittaa kyllä kuten asia on, mutta olen itse huomannut Jumalan sanan saaneen uskovat hyökkäämään Raamattua vastaan välillä hyvinkin voimakkaasti. Se tunkeutuu väkevästi siis uskovaan.
En itse ole ainakaan olenkaan kokenut Jumalan sanan "purevan" minuun; olen sinut Raamatun kanssa, eikä se anna minulle enää mitään henkilökohtaisesti. Mutta on hieno ollut havaita kuinka se on uskoville tärkeä, ja se sivaltaa heitä välillä syvältä sisuksista. Tulee välillä voimakaskin vastareaktio; hylkiminen.
- Ana Lyysi
Jumalan sana voi myös purra uskoviin päin, kun Jumalan sana eroittaa hengen ja sielun.
Uskovilla on vaarana, että se ihmisen sielu, minä, voi määrätä miten haluaa Jumalan tahtoja tulkita. Tulkinnat kumpuaa ihmisen sielusta, kun ihminen haluaa toteuttaa omaa itseään. Mutta Jumalan sana eroittaa sielun ja hengen. Vain se mikä on hengen tuotosta, niin se tulee Jumalalta. SIelu ja sielullisuus liittyy lihanmieleen, mutta henki liittyy Jumalan Henkeen ja Jumalan tahtoon.
Myös uskovien tulee olla tarkkana ettei se sielun tahto määrää siinä, mikä liittyy Jumalan Henkeen. Aloittajalle:
Otitpas vaikean (mutta mieluisan) aiheen! Tämä on niin rikas ja merkityksellinen Raamatun kohta että kukaan meistä ei voi sitä koskaan elämänsä aikana ammentaa täysin tyhjiin, vielä vaikeampaa sitä on koettaa selittää toiselle juuria myöten ja loppuun saakka. Tässä on ollut jo joitain hyviä kommentteja, ja siksi yritän minäkin osaltani jakaa mitä itselleni on tuosta Jumala armossaan avannut:
Kaksiteräisyys tarkoittaa lakia ja evankeliumia. Koko Pyhän Raamatun läpi kulkee aina Mooseksen kirjoista, profeetoista evankeliumien kautta Ilmestyskirjaan punainen lanka joka jakaa Jumalan sanaa lakiin ja evankeliumiin. Niiden oikea erottaminen ja Jumalan tahdon mukainen käyttäminen on tärkein oppi krisitylle.
Laki ilmoittaa synnin ja tuomion. Se vaatii täydellisyyttä johon yksikään elävä ei kykene. Ainoastaan Jeesus eli synnittömän elämän. Mitä hyötyä meille siis on laista? Raamatun mukaan se on tullut "kasvattajaksi Kristukseen" sillä lain kautta herää synnin tunto ja vain syntinen ihminen voi huutaa avukseen Herran nimeä (=Jeesus). Laki paljastaa näkyviin omavanhurskauden ja väärät luulot siitä että kelpaamme Jumalan edessä tekoinemme. Näin laki erottaa sielun ja hengen. Se purkaa ne rakenteet joihin jumalattomuudessa luotamme ja lyö ne voimallisesti maahan niin ettei niistä jää kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta.
Evankeliumi toimii samoin, mutta evankeliumin tehtävä on päinvastainen: Jeesus sanoi: "En minä tullut maailmaa tuomitsemaan" vaan että maailma Hänen kauttaan pelastuisi ja saisi synnit anteeksi uskomalla kalliiseen sielujen Vapahtajaan, Kristukseen. "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan että hänellä olisi iankaikkinen elämä" (Joh. 3:16)
Ihmisten luulo on että hyviä tekoja tekemällä tullaan vanhurskaaksi. Evankeliumi purkaa ja hajottaa maahan luulot ja opettaa Kristuksen vanhurskautta ja sovitusta. Maailman ihminen ei luonnostaan osaa ajatella eikä uskoa tätä vaan siihen tarvitaan että Pyhä Henki hänelle ne avaa. Sen takia evankeliumikin on sydämen ja aivoitusten tuomitsija.
Mutta Jumalan sanasta riittäisi vaikka miten paljon puhuttavaa, eikä tässä ole siihen mahdollisuutta. Sen sijaan saamme iloiten kiittää Jumalaa että meillä vielä on keskuudessamme Hänen sanansa jota saamme puhtaasti saarnata ja keskenämme jakaa niiden kesken joille kelpaa tulla Jumalan sanan alaiseksi, sen oppilaaksi ja nöyräksi kuulijaksi.
Meillä on myös maailman parhaimpiin kuuluva tilanne Raamatun käännösten suhteen siinä mielessä että vanha Biblia 1776 on eräs kaikkein parhaiten käännettyjä Raamattuja, KR -38 on myös ihan käyttökelpoinen, vaikka sisältääkin jo enemmän käännösvirheitä. Sen sijaan vuoden 1992 raamatunkäännöstä en suosittele ketään käyttämään muuta kuin väliaikaisesti muun Raamatun tutkimisen rinnalla.
Joka tapauksessa saamme olla iloisia ja kiitollisia että meillä on Jumalan sana runsaana ja rikkaana keskuudessamme!
https://www.youtube.com/watch?v=d0A_gf3gwTI- kui22
"Laki ilmoittaa synnin ja tuomion. Se vaatii täydellisyyttä johon yksikään elävä ei kykene. "
Osaatko selittää sen, miksi sitten niin monet antavat viesteissään ja puheissaan ymmärtää ikäänkuin että ovat täydellisiksi tulleet itse tai ainakin lähes, ns. uskoontulonsa ja parannuksentekonsa jälkeen (niin että on varaa alituiseen muistutella toisia synneistään - (kun ei silti itsekään kyetä synnittömänä elämään), tai 'väärin'uskomisesta), tämä korostuu erittäinkin silloin kun ojennellaan niitä muita näiden synneistä, että ikäänkuin oltaisi tässä itse miltei täydellisiksi tultu vaikka ei ollakaan.- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Asiassa piilee juju. Puhutaan laista ja armosta, kyllä, ihan oikein. Mutta sitten käytännössä toimitaan, kuin valtio valtiossa, molemmat regimentit handelissa, ja se on teokratiaa se, Mooses 2.0- se uudempi liitto.
Puheet ja teot ei natsaa. Heilutellaankin saraseenien sapelia- Allahkin on armollinen, kun tuhlaajapoika katuu ja palaa yhteisön helmoihin. Mutta auta armias, jos toisin toimit...
Aamulla taas sitä ratiota isommalle, jää suurat paremmin mieleen.
Tuo kohta "kaksiteräinen mieka" on vähän oudompi, mutta siihen on selitystä alla olevassa linkissä ja kuinka sitä voi käyttää myös vertauskuvallisesti arkipuuheessakin tarkoittamaan kahdenlaista seurausta esim. jokin asia voi olla itsensä puolesta ja voi myös käydä itseään vastaan. Siis hyviä ja huonoja vaikutuksia.
http://www.kysy.fi/kysymys/kaksiterainen-miekka
Raamatussa taas esim. Joh. 12:48 kertoo tiivistetysti samasta asiasta kuin tuo Heb. 4:12 jae:
"Joka katsoo minu ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa; se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä".
Hebrealaiskirjeen 4:s lukuhan kannattaa lukea kokonaisuudessaan, niin kuin aina kannattaa lukea laajemmin kokonaisuus, joka liittyy johonkin vaikeasti tajuttavaan kohtaan.
Ja ne alaviitteet sitten myös.
Esim. Ef. 6:17 puhuu Hengen miekasta, joka on Jumalan sana. Tuollainen miekka olisi hyvä uskovalla olla olemassa :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2796122Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill651979- 1801760
- 1191231
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä141195Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181601093Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71076Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j41981RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j49951Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288942