Help,
Olen yrittänyt kysellä muilta ja lueskelin läpi tyehtosopimusta, mutta en käsittänyt tätä asiaa. Minulla on lomia pitämättä ja lopetan työt. Kannattaako ne rahaa ajatellen pitää ennen töiden loppua vai ei. En oikein käsitä tuota lomakorvausasiaa, onko se sama kuin lomaraha, jota ei saa? Saako lomakorvauksen loma-ajan palkan lisäksi jos en pidä lomia? Paljonko se yleensä on suhteessa lomarahaan, jonka saisin lisäksi ensi heinäkuussa jos työsuhteeni jatkuisi. Työskentelen osa-aikaisena ja työsuhteeni on jatkunut 1,5 vuotta.
Työsuhteen päättyminen ja lomarahat
3
9294
Vastaukset
- duunari
Soita firmasi luottamusmiehelle ja kysy. Sitä varten se on olemassa ja siitä sille maksetaan että osaa neuvoa työntekijöitä näissä asioissa.
- jaska
Kerro ihmeessä minkä alan työehtosopimuksesta on kyse niin osataan vastata varmemmin. Mutta selvitetään ensin käsitteistö lyhyesti (löytyy muistaakseni myös www.finlex.fi kautta vuosilomalaista):
lomakorvaus = raha, jolla korvataan pitämättä jäänyt loma (eli "ostetaan loma pois")
loma-ajan palkka = normaali palkka, joka maksetaan vuosilomalla oltaessa samoin kuin jos oltaisiin töissä
lomaraha = loma-ajan palkan lisäksi maksettava, 50% loma-ajan palkasta oleva lisäraha.
Sitten kysymyksiisi. Vastaan oman tietämykseni mukaan ja suosittelen että varmistat joko liittosi lakimieheltä, työpaikkasi palkanlaskijalta tai luottamusmieheltä asian. Itse tunnen asiaa vain kuukausipalkkaisen näkökulmasta joten kaikki kertomani ei välttämättä päde juuri sinun tilanteeseesi. Kenties kuitenkin parempi kuin olla lainkaan neuvomatta...?
Q: Kannattaako lomat pitää vai ottaa rahana?
A: Periaatteessa ihan sama, saat joko lomaa samanaikaisesti loma-ajan palkan tai vaihtoehtoisesti lomakorvauksen ja normaalin palkan (joka siis on sama kuin tuo loma-ajan palkka). KÄYTÄNNÖSSÄ: oikeus lomarahaan ja sen ehdot on määrätty työehtosopimuksissa, laki ei ota tähän kantaa. Useimmat TES:t edellyttävät lomarahan saamiseksi paluuta lomalta työhön. Käytännössä tämä toteutunee jos lomalta paluun ja työsuhteen loppumisen väliin jää yksikin työpäivä.
Eli suomeksi: pois ostetut lomat menevät "liian halvalla" ja kannattaa minusta pitää lomana. Mutta "rahaa ajatellen", kuten sanoit, pennikin on parempi kuin ei mitään eli rahallisesti myynti kannattaa.
Q: Lomaraha vs lomakorvaus jne
A: ks yllä määritelmät.
Q: Saako lomakorvauksen loma-ajan palkan lisäksi jos ei pidä lomia?
A: Loma-ajan palkkaa ei voi saada kuin lomaa pitäessä. Lomakorvausta taas ei saa lomaa pitäessä. Saat siis joko jompaa kumpaa ja summat ovat yleensä tarkalleen samat.
A: - että
Jos jäät työsuhteen päättymisen jälkeen työttömäksi, niin nämä rahalla korvatut pitämättömät lomapäivät lasketaan tietyn kaavan mukaan vielä työssäolopäiviksi. Eli päivärahat/omavastuuaika alkavatkin juosta vasta näiden päivien jälkeen.
Olikohan hankalasti sanottu? Eli rahallisesti et tässä tapauksessa varmaankaan paljon hyödy, koska et voi saada lomakorvauksia ja päivärahoja samoilta päiviltä, eikä omaavastuuaikakaan kulu. Tämä vaan siis siinä tapauksessa jos jäät työttömäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882148
- 1321812
- 1751445
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161331ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj191245- 351116
- 261078
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3231061- 781013