Kuinka nopeasti lihas katoaa?

tietämätön

Hei! Olen 19.v tyttö. Olen käynyt kuntosalilla noin 7 kuukauden ajan. 4 kertaa viikossa. aerobinen. Lihasta olin saanut suht hyvin kerättyä, näkyi vartalossa hyvin muutos Timmimmässä kunnossa jne. Nyt on ollut kuukausi taukoa ja olen liikkunut sen verran että kävellyt joka paikkaan (kouluun, kaupungille) sekä tanssinut kerran viikossa. Nyt pitäisi taas aloittaa uudestaan kuntosali mutta motivaatio hukassa
Mutta kysymys onkin että kuinka nopeasti se lihas katoaa? ja kuinka kauan että pääse takaisin siihen tasoon missä on ollut?

kiitoksia kaikille jotka viihtitte vastata! :)

20

4647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PersRaineri

      Ei varsinaisesti menetä paljoakaan, mutta ne kyllä tyhjenee verestä ja nesteestä tuossa ajassa. Voi siis näyttää että olisi hävinnyt paljonkin, mutta kun meet salille ja treenaat niin ne paisuu nopeasti lähes ennalleen. Parissa viikossa pääset varmaan jo hyvin lähelle entistä kuntoasi. Aloittaminen tauon jälkeen on usein vaikeaa. Väkisin kun pakottaa itsensä pari ensimmäistä kertaa, niin kyllä se siitä taas alkaa maistumaan.

    • 5+8

      Palautuuhan se siitä nopeasti kuten ylempänä kerrottiin. Pisti silmään tuo motivaation puute.Vedät siis salin ja cardion tanssin?

      Jäsennä vähän treeniaikataulua niin ei tule breikkejä siis vaikka treenirytmi näyttää hyvältä saattaa olla että innostuksissasi olet unohtanut ns. palautusviikot siitä välistä.

      Ainoa tie näissä jutuissa aloittaessa on se pitkä ja kivinen tie ja tahkoominen salilla vuodesta toiseen kun sitä vaan tehdään eikä mietitä tullaanko isoiksi vai pieniksi fitnessguruiksi tai joksikin muuksi. Sellanen on/off treenaaminen ei hyödytä ja aloittaminen jopa viikon loman jälkeen on aina sellanen tervetuloa takaisin siperiaan jutska.

      Jäsennä treeniä tee selkeämpi rytmi viikkoihin tee sitä mistä itse pidät ei sitä mitä muut tekee ja pidä lepopäiviä. Sieltä löydät motivaation itsellesi.

    • 568807765544

      Lisätään tuohon ylempään vielä sellainen seikka huomioonottaen ikäsi. Se miten elät ja rytmität vuorokautesi tunnit mikä on painopisteesi elämässä.....kaikki vaikuttaa kaikkeen. Treenaaminen hyvin pysyvine tuloksin vaatii itsekuria. Pidempään juttuja tehneet voivatkin laulaa välillä mutta yleensä nekin painuvat rankaisutreeneihin hetmiten. Ohjeeksi; Jäsennä elämänrytmisi niin löydät motivaation.:-)

    • Nimimerkki.

      Peilistä sen näkee parhaiten minkä verran on läskiä tullut lisää ja lihaksia lähtenyt, eli riippuu ihan täysin siitä mitä on tehnyt tauolla, ja salilla sitten selviää minkä verran voimat tippunut ja lenkillä minkä verran aerobinen kunto on laskenut. Yleisesti ottaen varmasti jonkinlainen hyvä nyrkkisääntö voisi olla tuollaisissa kuukausien tauoissa, että ottaa saman ajan mitä on taukoa pitänyt, tai jonkin verran pidempään (sillä ei pääse välttämättä aloittamaan harjoittelua samalla temolla kun lopetti), jotta pääsee samaan kuntoon/tasolle.

      Jos motivaatio on niin lopussa 7 kk jälkeen, että pitää totaali taukoa kuukausia, niin silloin kanattaa miettiä onko omat tavoitteet realistisa (vai yrittääkö liian nopeasti saavuttaa tuloksia), ja esim. olisiko pienempi treeni kerta määrä viikossa riittänyt pitämään motivaatiota paremin yllä. Jojoilu kuitenkin on loppujenlopuksi usein raskaampaa kuin kunnon tasainen ylläpito.

    • bodysculpt

      Pidin itse 3 kuukauden tauon salilta viime kesänä, koska alkoi tulla viitteitä uhkaavasta ylikunnosta. Tein puntin sijaan rakennus-, piha- ja puutarhahommia. Kävin koko kesän aikana kolme tai neljä kertaa salilla. Oikeastaan ainoa, missä tuli selkeästi pakkia (~30%) maksimisarjapainoissa, oli penkki ja pystypunnerrus. Niitä kun ei normaalielämässä tarvitse mihinkään. Kaikissa muissa liikkeissä pystyin jatkamaan osapuilleen siitä mihin olin jäänyt. Penkki ja pystiskin palautuivat nopeasti samalle tasolle. Kaikissa treeniliikkeissä tuli syksyllä yllättävän suurta kehitystä ja nopeasti. Maksimisarjapainoissa lisäystä viime syksystä vuodenvaihteeseen n 20-75%, vähän liikkeestä ja lihasryhmästä, sekä treenien painotuksesta riippuen. Toki massaakin on kertynyt muutama kilo viime keväästä.
      Joskus tauko tekee hyvää.

      • kakeransku

        Missä liikkeessä sait puolessa vuodessa max.sarjapainoja nostettua 75 %?

        Siis, että jos sulla oli syksyllä kyykky 100 kg, niin vuodenvaihteessa 175 kg?


      • bodysculpt
        kakeransku kirjoitti:

        Missä liikkeessä sait puolessa vuodessa max.sarjapainoja nostettua 75 %?

        Siis, että jos sulla oli syksyllä kyykky 100 kg, niin vuodenvaihteessa 175 kg?

        - viparit (7kg->12kg, 8-10 reps)
        - hauis (kp 15kg->22,5kg, 6-8 reps)
        - kulmasoutu (60kg->100kg, 6-8 reps).
        Oikeestaan kaikki kesän aikana eniten työssä rasittuneet lihasryhmät. Jaloissa kehitys on ollut maltillisempaa, eli
        - prässi (240->270, 8-10 reps)
        - pohjeojennus laittessa (55kg->67,5kg, 8-12 reps).
        Painotin treeniä syksyn aikana enemmän yläkropalle, joten sekin osaltaan selittää tuota eroa.
        - Rintaprässissä oli ennen kesää 130kg x2, syksyllä 100kg x 3, viime viikolla 150kg x3 x2.
        - Pystypunnerrus käsipainoilla keväällä 25kg/käsi 6-8 reps, syksyllä 20kg/käsi 4-6 reps, viime viikolla 35kg/käsi 6 reps.
        Nyt painopiste siirtyy enemmän jaloille. Yläkropalle säästävämpää ja ylläpitotreeniä, eli kehitys sillä osastolla luonnollisesti hidastuu.


      • bodysculpt
        bodysculpt kirjoitti:

        - viparit (7kg->12kg, 8-10 reps)
        - hauis (kp 15kg->22,5kg, 6-8 reps)
        - kulmasoutu (60kg->100kg, 6-8 reps).
        Oikeestaan kaikki kesän aikana eniten työssä rasittuneet lihasryhmät. Jaloissa kehitys on ollut maltillisempaa, eli
        - prässi (240->270, 8-10 reps)
        - pohjeojennus laittessa (55kg->67,5kg, 8-12 reps).
        Painotin treeniä syksyn aikana enemmän yläkropalle, joten sekin osaltaan selittää tuota eroa.
        - Rintaprässissä oli ennen kesää 130kg x2, syksyllä 100kg x 3, viime viikolla 150kg x3 x2.
        - Pystypunnerrus käsipainoilla keväällä 25kg/käsi 6-8 reps, syksyllä 20kg/käsi 4-6 reps, viime viikolla 35kg/käsi 6 reps.
        Nyt painopiste siirtyy enemmän jaloille. Yläkropalle säästävämpää ja ylläpitotreeniä, eli kehitys sillä osastolla luonnollisesti hidastuu.

        Ja lisäyksenä tuohon vielä, että en erityisesti treenaa voimaa (ykkösiä), vaan enemmänkin muokkaan kroppaa. Siksi nuo barbie-painot ;)


    • Hyvin yksilöllistä!

      Oma kokemukseni. 67v syöpäleikkauksen jälkimainingeissa 3:n makuukuukauden aikana katosi vaakanäytöstä noin 6kg vyötärön juurikaan ohenematta.
      Lihasta lähti reisistä, pakaroista ja selästä tuossa järjestyksessä.

      Ei voi yleistää muten kuin siinä mielessä, että lihasta lähtee sieltä missä sitä on.

    • tietämätön

      Kiitoksia kaikille vastannaille!
      Niistä oli suurta apua, ja tuli oivalluksia
      tosiaan olen yrittänyt saada tuloksia aivan liian nopeasti jonka takia tuli tauko ja muutenkin tehnyt niin vähällä energialla että ei enää tuntunut hyvällä

      Nyt aloitan uudestaan kunnolla, teen ainakin ensimmäisen kuukauden vähän harvemmin treeniä ja ei niin kovia sarjoja.
      Kuntosalilla olen myös puhunut personal trainerin kanssa niin sieltäkin saa apua motivaatiion mutta yritän kuitenkin saada itse sen motivaation kuntoon.

      mutta oli ihana huomata että ei se lihaskunto ollut paljoa tippunut

    • geenit määrää

      Riippuu täysin geeneistä. Jos paskat, lihasta lähtee merkittävästi jo muutaman viikon jälkeen ja tilalle tulee rasvaa, koska geenit määräävät läskin aina etusijalle. Esim. itse en pysty ollenkaan pitämään treenitaukoa, koska lihaskato on sen verran välitön, ja koska geenini ovat sellaiset, että rasvaa tulee aina kun vain tilaisuus on, en pysty myöskään laihduttamaan, koska ruokavaliosta riippumatta rasvaprosentti ei tipu ollenkaan, ainoastaan lihas katoaa.

      • Oottko ihan tosissas` kirjoittanut....


      • Hieman samoja kokemuksia. Lihas lähtee kuihtumaan levossa melko nopeasti.
        Laardi on aktiivinen "rakennusaine".

        Olen kahdesti pudottanut painoani dieetillä.
        Lihakset katosivat, samoin laardin määrä mutta johtuen lihaskadosta ei rasvaprosentti varmaan pudonnut likimainkaan samassa suhteessa.

        Ainoa lohtu on lihasmuisti. Ikääntyminen hidastaa palautumista mutta ei estä sitä.
        Yksinkertaisin esimerkki minulla on mave joka ei vaadi mitään kummempia ominaisuuksia.
        67v, ennen syöpäleikkauksia vedin 180kg.
        9kk vatsalihasten poikkirepimisten jälkeen aloitin varovaisesti 60kg:lla.
        Tuohon aikaisempaan tasoon pääseminen vei aikaa yli 2-vuotta.

        Rinnalleveto, pystypunnerrus mm. eivät ole tavoittaneet raateluja edeltävää tasoa lainkaan.

        4 - 6:n viikon rappiojaksot vaativat palautuakseen vähintään yhtä pitkän ajan askeettista salielämää 6krt/viikko.


      • raw
        vm-43 kirjoitti:

        Hieman samoja kokemuksia. Lihas lähtee kuihtumaan levossa melko nopeasti.
        Laardi on aktiivinen "rakennusaine".

        Olen kahdesti pudottanut painoani dieetillä.
        Lihakset katosivat, samoin laardin määrä mutta johtuen lihaskadosta ei rasvaprosentti varmaan pudonnut likimainkaan samassa suhteessa.

        Ainoa lohtu on lihasmuisti. Ikääntyminen hidastaa palautumista mutta ei estä sitä.
        Yksinkertaisin esimerkki minulla on mave joka ei vaadi mitään kummempia ominaisuuksia.
        67v, ennen syöpäleikkauksia vedin 180kg.
        9kk vatsalihasten poikkirepimisten jälkeen aloitin varovaisesti 60kg:lla.
        Tuohon aikaisempaan tasoon pääseminen vei aikaa yli 2-vuotta.

        Rinnalleveto, pystypunnerrus mm. eivät ole tavoittaneet raateluja edeltävää tasoa lainkaan.

        4 - 6:n viikon rappiojaksot vaativat palautuakseen vähintään yhtä pitkän ajan askeettista salielämää 6krt/viikko.

        Millainen on "treenitaukonne"? Eli harrastatteko mitään tauon aikana ja millaisestahan dietistä on kyse? Kuulostaa aika uskomattomalta toi "lihaskato" parissa viikossa... Varsinkin kun itsellä tulokset vaan nousee 1-2vk tauolla...


      • raw kirjoitti:

        Millainen on "treenitaukonne"? Eli harrastatteko mitään tauon aikana ja millaisestahan dietistä on kyse? Kuulostaa aika uskomattomalta toi "lihaskato" parissa viikossa... Varsinkin kun itsellä tulokset vaan nousee 1-2vk tauolla...

        Viitaten ylempään hengentuotteeseeni olin 67-vuotinen kun pakoputkeani lyhennettiin syövän vuoksi 30cm.
        Operaatio tapahtui alavatsan kautta aiheuttaen sekä, oikealle, että vasemmalle puolelle vatsalihasten n.5cm:n levyisen katkaisun syiden poikkisuunnassa.

        3 kk makailin, söin ohjeiden mukaan 2 - 4:n tunnin välein ja join mm. suolavettä min. 2 litraa / vrk.
        3kk:n makuu > painoa pois 6kg!
        Loppuvaiheessa alkoi laardi täyttää pudonnutta vaakanäyttöä.

        3kk:n jälkeen oli toinen repiminen jonka jälkeen kului 6kk ennen kuin uskalsin edes aloittaa.
        Yritin välillä aerobista crossarilla mutta ohutsuoli tuli kurkkaamaan ulkoilmaa ja taas mentiin.

        Jos testaan maksimia niin keventely on paikallaan viikon, kahden ajan.

        Rappiovuosia ( = alkoa, ei liikuntaa ) pudotin kerran painoa sekaravinnolla 16kg jolloin vähätkin lihakset katosivat. Paino pysyi alhaalla niin pitkään kuin tupakoin.

        Ikävä tunnustaa mutta pelkään ikääntymiseni ( nyt 71v ) vaikuttavan hidastavasti palautumisnopeuteen.
        Samoin lihasmassa vähenee auttamatta jähyämisestä huolimatta.


    • Callo

      Olen itse harrastanut salia noin 3,5 vuotta ja olen nyt pitänyt pitempää taukoa salista jonka aloitin noin 8kk sitten, käyn kyllä edelleen salilla mutta ehkä vain 1-3 kertaa kuukaudessa. Kun aktiivisemmin tuli käytyä niin viipaleet oli hyvin esillä ja silloin söin myös kohtuullisen hyvin ihan mitä vaan, nyt on vähän painoa lähtenyt (läskiä) eikä lihas ole lähtenyt mihinkään mutta se on vähän luuhistunut.

      Itse koen ettei lihas tarvitse läheskään niin paljon ravinto kasvaakseen kuin mitä satukirjoissa kerrotaan. Jos lähtisin nyt treenaamaan kunnolla niin tulisi joka pala esiin kolmiulotteisena, on vain vähän vähemmän rasvaa ympärillä.

      • kjhbkvnkhb

        Ravinnon määrä riippuu lihaksen koosta... Tuon tekstisi perusteella sinulla ei ole kauhean isot lihakset...


    • jukupätkänen

      Eihän se niin mene että uuden rakentaminen ja ylläpito vie yhtä paljon energiaa.
      Todella pienellä työllä saa pidettyä jo rakennetun lihasmassan. Jos kcal saanti suhteutetaan uuteen liikunta määrään ei tule silavaakaan lisää.
      Lihas kato tulee kun kcal määrä liian alhaalla ja lihas ei joudu työhön. Sen takia dieetillä pitää tehdä voimaharjoittelua enemmän kuin kestävyysharjoittelua.

    • tätäseon

      Lihas kato,aika huvittavaa lukea satuja ja kuvitelmia useinpien näppäimistöstä.

      Nyt kun on tavallinen jamppa ja natu kaveri,niin 3 vuoden hrjoittelu ei saa suuria lihaksia aikaan,ne on yleensä monilla rasvaa koska syödään enemmän kuin tarvitsee.

      3Vuotta menee aika monella noiden lihksien etsimiseen ja hiomiseen,mistään suuresta ei ole vielä kysymys.

      No kolmevuotta harjoitellut keskiverto jannu sitten pitää tauon, esim:2 kuukautta,ei se juurikaan huomaa mitään muuta kuin lihasvoimien häviävän.

      Lihas koko ei merkittävästi häviä vaan voimat häviää.

      Ja nyt kyseessä on normaalit 30-50 vuotiaat ikä ihmiset on sitten ihan toinen lukunsa.

      Se on aina siitä kiini mikä on taso,jos kaveri treenaa 5-6 kertaa viikkoon tosimielellä ja on treennnut vaikka vuoden noin ja syönyt suhteelisen hyvin kreatiinista lähtien ja sitten sellainen joka käy 2 kerta viikkoon mutta ei treenaa tosimielessä eikä syö vastavasti niin kymmenkään vuotta ei saa aikaan samaa kuin 5-6 kertaa treeniä viikossa tekevän vuoden aikana.

      Sitten jos mennään vähän korkeammalle tasolle,niin sanotut pienetkin virheet voivat aiheuttaa melkoisen suuria muutoksia nostopainohin ja elimistön toimintaan jolloin se ei pääse ylimääräisestä rasvasta/nesteestä eroon.

    • 5554

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe