Miten maitoallergikko voi

pudottaa painoa ?

kyse on siis allergiasta maidon proteiinille, joten kaikki rahkat ja muut ovat poissuljettuja juttuja. Olen katsonut juuri noita Jutan ohjeita, niin nekin sisältävät todella paljon rahkaa ja esim. raejuustoa.

Miten ne pystyisi korvaamaan ruokavaliossa? Eikä rahka ole muutenkaan terveydelle hyväksi, sisältää paljon kaseiinia ja aiheuttaa elimistön hapettumista ja jopa osteoporoosia.

19

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+19

      Liha, kala, kana, kanamuna. Kasviproteiinit kuten linssit ja pavut? Hamppu- ja riisiproteiini? Jos maitoproteiiniallergia rajoittuu vain kaseiiniin, heraakin voi kokeilla.

      Mutta ei maitotuotteet ole välttämättömiä hyvässä ruokavaliossa, joka myös laihduttaa.

    • cuba libre

      Kaseiini on monessa mielessä terveydelle hyväksi. Kaseiinit ovat koostumukseltaan mitä parhaimpia proteiineja, monessakin mielessä. Ja fakta on niin, ettei ole olemassakaan sellaista ruokaa, joka olisi pelkästään hyväksi, yksipuolisesti nautittuna. Sama pätee maitotuotteisiin sekä kaseiiniinkin. Yksi syy kaseiinin suosioon on hyvän koostumuksen lisäksi sen hidas imeytyvyys. Sitten löytyy muita proteiineja, jotka imeytyvät nopeammin. Näin saadaan tasapainoa tuohonkin.

      Samoja hyödyllisiä aminohappoja saa myös muista proteeineista. Tosiaan liha, kala, kana, kananmuna, sekä pavut ovat erinomaisia, etenkin monipuolisesti syötynä.

    • äläuskokaikkee

      helposti pystyy. minulla on täysin maidoton ja soijaton (ja vehnätön) ruokavalio ja pystyn silti hyvin laihdutusdieettaamaan sekä olemaan normi ruokavaliolla (dieettien välissä). maito on ihan luonnotonta aikuiselle ihmiselle, ei sitä tarvitse.kun pari viikkoa opettelee olemaan ilman ja keksii ja kokeilee vaihtoehtoja ja korvikkeita niin pian huomaa, ettei maitoa olisi koskaan tarvinnutkaan.ja tuo protskuvouhotus on ihan liioiteltua, erityisesti laihduttavalle ihmiselle.syöt vain paljon kasviksia ja perus protskunlähteenä toimii kananmuna,kala,kana,pähkinät,pavut/linssit.dippaile vaikka välipalaksi kasvistikkuja luomumaapähkinävoihin niin siinä sulle protskua ja hyviä rasvoja kerrakseen.

      vähän googlea ja oma-aloitteisuutta kehiin niin eiköhän niitä ideoita ala syntymään.maitotuotteet ovat yksi ja suuri huijaus suomessa kautta aikojen.

      • PersRaineri

        Mikä niissä maitotuotteissa sinua niin risoo? Tai annas kun arvaan. Olet lukenut jostain paleoruokavalioblogista kuinka esi-isät eivät juoneet maitoa, joten sen täytyy olla luonnotonta ihmiselle. Samassa blogissa on vielä kerrottu, että Suomessa on maailman eniten osteoporoosia, vaikka täällä juodaan eniten maitoa. Tästä sitten on jollain ihme logiikalla väännetty, että maito aiheuttaa sitä osteoporoosia. Lisäksi pastörointi ja homogenointi on tehnyt siitä vähintään syanidin veroista myrkkyä. Ja vielä limaa tulee kurkkuun ja mitä lie.. Eikö mennytkin oikein?

        No ei siinä, en itsekään ole maitoa juonut yli kahteenkymmeneen vuoteen ja eivätkä nämä sokerilitkujogurtitkaan ole mistään kotoisin. Sen sijaan voita ja juustoa en vaihtaisi mihinkään.


      • 8+19
        PersRaineri kirjoitti:

        Mikä niissä maitotuotteissa sinua niin risoo? Tai annas kun arvaan. Olet lukenut jostain paleoruokavalioblogista kuinka esi-isät eivät juoneet maitoa, joten sen täytyy olla luonnotonta ihmiselle. Samassa blogissa on vielä kerrottu, että Suomessa on maailman eniten osteoporoosia, vaikka täällä juodaan eniten maitoa. Tästä sitten on jollain ihme logiikalla väännetty, että maito aiheuttaa sitä osteoporoosia. Lisäksi pastörointi ja homogenointi on tehnyt siitä vähintään syanidin veroista myrkkyä. Ja vielä limaa tulee kurkkuun ja mitä lie.. Eikö mennytkin oikein?

        No ei siinä, en itsekään ole maitoa juonut yli kahteenkymmeneen vuoteen ja eivätkä nämä sokerilitkujogurtitkaan ole mistään kotoisin. Sen sijaan voita ja juustoa en vaihtaisi mihinkään.

        Maito vain on aika turhaa, koska sitä käsitellään niin paljon, käsittely nimittäin vie maidosta paljon hyviä ravinteita, joita niitä sitten yritetään siihen lisätä uudelleen (esim. D-vitamiini). Maidossakin on laatueroja.

        Maito ei välttämättä varsinaisesti aiheuta osteoporoosia, mutta ei se sitä myöskään estä, vaikka niin kovin väitetään. Tähänkin on monia syitä, mm. käsitellyn maidon aiheuttama matala-asteinen tulehdus (sama joka aiheuttaa/pahentaa mm. astmaa ja aknea), maidon aiheuttamat suolistovaivat, jolloin kalsium ei imeydy sekä rasvattomuus, mistä syystä D-vitamiini ja kalsium ei imeydy. Jogurtit ja muut hapatetut maitotuoteet (esim. kefiiri) on parempia, koska niissä on probiootteja, jotka pitää kuitenkin suoliston kuntoa yllä.

        Mä en sano, että jokaisen pitää luopua kaikista maitotuotteista, mikäli oireita ei ole tai niiden kanssa (haluaa) elää. Mutta esimerkiksi laihduttajan kannattaa kokeilla ruokavaliota, joka sisältää vain vähän maitotuotteita (insuliinivaikutus), ja nekin mielellään hapatettuina. Mun mielestä on turhaa syödä ruokaa (etenkin kun ruuan määrästä pitää laihduttajana tinkiä), joka on ravinteetonta ja mahdollisesti enemmän haittoja kuin hyötyjä tuovaa, kun on paljon parempia vaihtoehtoja tarjolla. Eikä maito nyt ole mikään välttämättömyys aikuiselle ihmiselle.


      • PersRaineri
        8+19 kirjoitti:

        Maito vain on aika turhaa, koska sitä käsitellään niin paljon, käsittely nimittäin vie maidosta paljon hyviä ravinteita, joita niitä sitten yritetään siihen lisätä uudelleen (esim. D-vitamiini). Maidossakin on laatueroja.

        Maito ei välttämättä varsinaisesti aiheuta osteoporoosia, mutta ei se sitä myöskään estä, vaikka niin kovin väitetään. Tähänkin on monia syitä, mm. käsitellyn maidon aiheuttama matala-asteinen tulehdus (sama joka aiheuttaa/pahentaa mm. astmaa ja aknea), maidon aiheuttamat suolistovaivat, jolloin kalsium ei imeydy sekä rasvattomuus, mistä syystä D-vitamiini ja kalsium ei imeydy. Jogurtit ja muut hapatetut maitotuoteet (esim. kefiiri) on parempia, koska niissä on probiootteja, jotka pitää kuitenkin suoliston kuntoa yllä.

        Mä en sano, että jokaisen pitää luopua kaikista maitotuotteista, mikäli oireita ei ole tai niiden kanssa (haluaa) elää. Mutta esimerkiksi laihduttajan kannattaa kokeilla ruokavaliota, joka sisältää vain vähän maitotuotteita (insuliinivaikutus), ja nekin mielellään hapatettuina. Mun mielestä on turhaa syödä ruokaa (etenkin kun ruuan määrästä pitää laihduttajana tinkiä), joka on ravinteetonta ja mahdollisesti enemmän haittoja kuin hyötyjä tuovaa, kun on paljon parempia vaihtoehtoja tarjolla. Eikä maito nyt ole mikään välttämättömyys aikuiselle ihmiselle.

        Nyt puhuttiinkin maitotuotteista, joihin sisältyy aika paljon muutakin kuin rasvaton maito. Huvittavaa kun jokainen paleojuttu alkaa tarinalla siitä, kuinka lapsena sinulle opetettiin, että maito on hyvää ja sitä pitää juoda, sitten alkaa itku siitä kuinka maito ei ole enää maitoa ja plaa plaa.. aina esimerkkinä on rasvaton maito. Ikinä ei puhuta sanaakaan juustoista, kermasta tai voista. Eikä kai kukaan ole väittänyt, että joku elintarvike olisi välttämätön, kaiken voi korvata jollain muulla.

        Onko sulla jotain luotettavaa näyttöä tästä matala-asteisesta tulehduksesta? Tai että maitotuotteet yleisesti aiheuttaisivat suolistovaivoja? Mitä tulee insuliiniin, niin siihen vaikuttaa pääasiassa hiilihydraatit, ei se, että kyseessä on maitotuote.


      • äläuskokaikkee
        PersRaineri kirjoitti:

        Mikä niissä maitotuotteissa sinua niin risoo? Tai annas kun arvaan. Olet lukenut jostain paleoruokavalioblogista kuinka esi-isät eivät juoneet maitoa, joten sen täytyy olla luonnotonta ihmiselle. Samassa blogissa on vielä kerrottu, että Suomessa on maailman eniten osteoporoosia, vaikka täällä juodaan eniten maitoa. Tästä sitten on jollain ihme logiikalla väännetty, että maito aiheuttaa sitä osteoporoosia. Lisäksi pastörointi ja homogenointi on tehnyt siitä vähintään syanidin veroista myrkkyä. Ja vielä limaa tulee kurkkuun ja mitä lie.. Eikö mennytkin oikein?

        No ei siinä, en itsekään ole maitoa juonut yli kahteenkymmeneen vuoteen ja eivätkä nämä sokerilitkujogurtitkaan ole mistään kotoisin. Sen sijaan voita ja juustoa en vaihtaisi mihinkään.

        toki olen jälkeenpäin googlettamalla, lukemalla kirjallisuutta ja lääkäreiden ohjeistuksesta ottanut selvää ja saanut milloin mitäkin tietopläjäyksiä maitotuotteista ja niiden vaikutuksista. minua kuitenkin henkilökohtaisesti "risoo" kilpirauhasen vajaatoiminta ja varhaisteini-iästä lähtenyt akne muut iho-oireet (jotka toki ovat kaikki yhteydessä kilpirauhasen toimintaan, mutta ei siitä sen enempää). ja jos kilpirauhanen ja sen funktiot eivät ole tuttuja sinulle PersRaineri niin suosittelen ottamaan selvää.tuohon osteoporoosi-juttuun en ole sen tarkemmin perehtynyt...


      • äläuskokaikkee
        PersRaineri kirjoitti:

        Nyt puhuttiinkin maitotuotteista, joihin sisältyy aika paljon muutakin kuin rasvaton maito. Huvittavaa kun jokainen paleojuttu alkaa tarinalla siitä, kuinka lapsena sinulle opetettiin, että maito on hyvää ja sitä pitää juoda, sitten alkaa itku siitä kuinka maito ei ole enää maitoa ja plaa plaa.. aina esimerkkinä on rasvaton maito. Ikinä ei puhuta sanaakaan juustoista, kermasta tai voista. Eikä kai kukaan ole väittänyt, että joku elintarvike olisi välttämätön, kaiken voi korvata jollain muulla.

        Onko sulla jotain luotettavaa näyttöä tästä matala-asteisesta tulehduksesta? Tai että maitotuotteet yleisesti aiheuttaisivat suolistovaivoja? Mitä tulee insuliiniin, niin siihen vaikuttaa pääasiassa hiilihydraatit, ei se, että kyseessä on maitotuote.

        niin ja vastaanpa tähänkin, vaikka en edeltävään keskusteluun osallistunutkaan. "aina esimerkkinä on rasvaton maito. Ikinä ei puhuta sanaakaan juustoista, kermasta tai voista" veikkaan, että niitä ei ikinä mainita, koska keskustelut liittyvät terveyteen, laihdutukseen tai puhtaaseen ruokavalioon, joten keskustelun osallistujille on yleensä itsestäänselvyys (ei ehkä PersRainerille kuitenkaan?), että mahd puhtaaseen ruokavalioon ei kuulu juustot, voi tai kerma. siis tämä on lähtöoletukseni.ja tämä palstahan on laihdutuspalsta - yleinen oletus on siis, että laihduttaessa ei tulisi käyttää voita, kermaa tai juustoja.

        esimerkiksi minä en koskaan käytä voita tai kermaa, en tarvitse niitä mihinkään ruuassa.enkä halua, koska yksi syy on juurikin se, että niissä on paljon turhaa energiaa.rakastan kuitenkin juustoja ja niitäkin silloin tällöin syön, mutta tuloksena on aina tulehtunut iho ja kasvojenalueen turvotusta, joten se ei ole sen arvoista. voisin siis hyvinkin tarvittaessa luopua täysin kokonaan juustoistakin. JA kaiken lisäksi mun kohdallani vaikuttaa myös sellainen seikka, että olen asunut jonkin aikaa ulkomailla eikä siellä (eikä monessa muussa päin maailmaa) ollut saatavilla/käytetty/syöty maitotuotteita.ja jos oli niin maistui scheisselta.ja ne vasta prosessoituja olikin. niin hieman tottumiskysymyskin.


      • PersRaineri
        äläuskokaikkee kirjoitti:

        niin ja vastaanpa tähänkin, vaikka en edeltävään keskusteluun osallistunutkaan. "aina esimerkkinä on rasvaton maito. Ikinä ei puhuta sanaakaan juustoista, kermasta tai voista" veikkaan, että niitä ei ikinä mainita, koska keskustelut liittyvät terveyteen, laihdutukseen tai puhtaaseen ruokavalioon, joten keskustelun osallistujille on yleensä itsestäänselvyys (ei ehkä PersRainerille kuitenkaan?), että mahd puhtaaseen ruokavalioon ei kuulu juustot, voi tai kerma. siis tämä on lähtöoletukseni.ja tämä palstahan on laihdutuspalsta - yleinen oletus on siis, että laihduttaessa ei tulisi käyttää voita, kermaa tai juustoja.

        esimerkiksi minä en koskaan käytä voita tai kermaa, en tarvitse niitä mihinkään ruuassa.enkä halua, koska yksi syy on juurikin se, että niissä on paljon turhaa energiaa.rakastan kuitenkin juustoja ja niitäkin silloin tällöin syön, mutta tuloksena on aina tulehtunut iho ja kasvojenalueen turvotusta, joten se ei ole sen arvoista. voisin siis hyvinkin tarvittaessa luopua täysin kokonaan juustoistakin. JA kaiken lisäksi mun kohdallani vaikuttaa myös sellainen seikka, että olen asunut jonkin aikaa ulkomailla eikä siellä (eikä monessa muussa päin maailmaa) ollut saatavilla/käytetty/syöty maitotuotteita.ja jos oli niin maistui scheisselta.ja ne vasta prosessoituja olikin. niin hieman tottumiskysymyskin.

        En tarkoittanut täällä käytäviä keskusteluja, vaan näiden maidoton, vehnätön, soijaton-tyyppien levittämää propagandaa maitotuotteita vastaan. Kyseessä on lähinnä tarkoituksellinen huomion kerääminen omalle asialleen. Hommahan toimii niin, että mitä kovempia väitteitä laukoo mahdollisimman jokapäiväisistä asioista, niin sitä suuremman ja fanaattisemman kannattajakunnan saa, jotka sitten jatkavat tämän asian julistamista kovaan ääneen. Juuri kuten sinä tuossa aiemmin. Tismalleen sama ilmiö oli aikanaan karppausvouhotuksessakin. Jo natsit sen tiesivät, että mitä suurempi valhe, sitä paremmin kansa uskoo.

        Toki jokainen tekee valintansa sen mukaan, mitä pystyy syömään ja jne. Kuitenkin monilla on jokin tarve saada kaikki muutkin syömään samalla tavalla. Itsekin välillä kyllä paasaan vähähiilihydraattisen dieetin puolesta laihduttajille. Tämä ei kuitenkaan ole mikään henkilökohtainen juttu, sillä en edes itse sitä noudata.

        Niin ja maitotuotteet voivat kuulua puhtaaseen ja terveelliseen ruokavalioon tai olla kuulumatta. Eikä se maitorasva mitään turhaa energiaa ole, vaan hyvin nälkää pitävää, maukasta ja viimeisimmän tiedon mukaan täysin terveydelle vaaratonta.


      • cuba libre

        Se on maidoton ruokavalio vähän sama kuin kanaton ruokavalio. Tai tonnikalaton ruokavalio.

        Ihminen pystyy helposti elämään ilman kanaa jne jne... Kivikauden aikana ei kaikkialla ollut kanoja, emme kotkota...

        Ihan ok ravintoa maito on, terveellistäkin monessa mielessä. Allergikkojen tietenkin on syytä välttää, ja muut sitten syövät tai juovat oman makunsa mukaan.


      • 8+19
        PersRaineri kirjoitti:

        Nyt puhuttiinkin maitotuotteista, joihin sisältyy aika paljon muutakin kuin rasvaton maito. Huvittavaa kun jokainen paleojuttu alkaa tarinalla siitä, kuinka lapsena sinulle opetettiin, että maito on hyvää ja sitä pitää juoda, sitten alkaa itku siitä kuinka maito ei ole enää maitoa ja plaa plaa.. aina esimerkkinä on rasvaton maito. Ikinä ei puhuta sanaakaan juustoista, kermasta tai voista. Eikä kai kukaan ole väittänyt, että joku elintarvike olisi välttämätön, kaiken voi korvata jollain muulla.

        Onko sulla jotain luotettavaa näyttöä tästä matala-asteisesta tulehduksesta? Tai että maitotuotteet yleisesti aiheuttaisivat suolistovaivoja? Mitä tulee insuliiniin, niin siihen vaikuttaa pääasiassa hiilihydraatit, ei se, että kyseessä on maitotuote.

        Koska rasvattomat maitotuotteet on niitä mitä suositellaan. Jos luet uusimmat ruokavaliosuositukset, siellä mainitaan nimenomaan rasvattomat maitotuotteet tai esimerkiksi 17% juusto. Proteiinin lähteenä käytetään todella paljon rahkaa, joka on rasvattomasta maidosta tehty.

        Maitotuotteiden aiheuttama suolistovaiva: laktoosi-intoleranssi? Suolistovaivoja voi aiheuttaa myös esim. viljat tai FODMAP-hiilarit, jolloin suolisto ei pysty maitotuotteita kunnolla käsittelemään. Voi olla, että kun suolistovaivat on saatu kuriin, maitotuotteita voi jonkin verran käyttää.

        Itseasiassa maidon insuliinivaikutus on suuri ja syy siihen on kaseiini ja hera, ei niinkään laktoosi (toki laktoosi hiilarina vaikuttaa myös). Maidon rasva kuitenkin ilmeisesti pienentää insuliinivaikutusta, jolloin rasvaiset maitotuotteet olisi terveelle ihmiselle ok. Mutta laihduttajana (etenkin jos ylipainoa on paljon ja kärsii jo metabolisesta oireyhtymästä ja insuliiniresistenssistä) jättäisin edelleenkin maitotuotteet kaupan hyllylle ja ottaisin protskuni mieluummin lihasta.

        http://www.marksdailyapple.com/dairy-insulin/#axzz3OmgMj2HU
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17083856
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15692464

        Henkilökohtaisesti mulle on ihan sama, millaisella ruokavaliolla kukanenkin on, eikä mulla ole tarvetta saada kaikkia ihmisiä syömään samalla tavalla kuin minä. Mutta nyt ollaan laihdutuspalstalla, jossa ihmiset tulee kysymään neuvoja tai keskustelemaan erilaisista ruokavalioista joten tottakai suosittelen terveyteen erittäin suotuisasti vaikuttavaa ruokavaliota. Mä voin kyllä ihan rehellisesti myöntää, että 40kg ylipainoa ei todellakaan tehnyt mun kehosta tervettä ja ylimääräinen rasva ei ole pelkästään ylimääräistä painolastia vaan vaikuttaa esimerkiksi kehon hormonitoimintaa häiritsevästi. Ylivoimaisesti helpoin tapa ensinnäkin pudottaa ne ylimääräiset kilot, mutta myös pitää ne pois on ollut viljaton (gluteeniton) ja lähes maidoton ruokavalio. Mun ei ole tarvinnut laskea kaloreita, eikä harjoittaa itsekuria koska verensokeri pysyy hallinnassa ja tarpeeksi rasvaa tuo kylläisen olon. Maidon jättämällä hävisi krooninen nuha, mikä teki mm. liikunnasta huomattavasti miellyttävämpää ja unesta parempaa (en enää kuorsaa, koska nenä ei mene öisin tukkoon) ja viljat jättämällä hävisi väsymys ja vatsaoireet.

        Joten, jos jollakin tuntuu olevan samanlaisia ongelmia, miksi en kehottaisi heitä kokeilemaan samaa?


      • PersRaineri
        8+19 kirjoitti:

        Koska rasvattomat maitotuotteet on niitä mitä suositellaan. Jos luet uusimmat ruokavaliosuositukset, siellä mainitaan nimenomaan rasvattomat maitotuotteet tai esimerkiksi 17% juusto. Proteiinin lähteenä käytetään todella paljon rahkaa, joka on rasvattomasta maidosta tehty.

        Maitotuotteiden aiheuttama suolistovaiva: laktoosi-intoleranssi? Suolistovaivoja voi aiheuttaa myös esim. viljat tai FODMAP-hiilarit, jolloin suolisto ei pysty maitotuotteita kunnolla käsittelemään. Voi olla, että kun suolistovaivat on saatu kuriin, maitotuotteita voi jonkin verran käyttää.

        Itseasiassa maidon insuliinivaikutus on suuri ja syy siihen on kaseiini ja hera, ei niinkään laktoosi (toki laktoosi hiilarina vaikuttaa myös). Maidon rasva kuitenkin ilmeisesti pienentää insuliinivaikutusta, jolloin rasvaiset maitotuotteet olisi terveelle ihmiselle ok. Mutta laihduttajana (etenkin jos ylipainoa on paljon ja kärsii jo metabolisesta oireyhtymästä ja insuliiniresistenssistä) jättäisin edelleenkin maitotuotteet kaupan hyllylle ja ottaisin protskuni mieluummin lihasta.

        http://www.marksdailyapple.com/dairy-insulin/#axzz3OmgMj2HU
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17083856
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15692464

        Henkilökohtaisesti mulle on ihan sama, millaisella ruokavaliolla kukanenkin on, eikä mulla ole tarvetta saada kaikkia ihmisiä syömään samalla tavalla kuin minä. Mutta nyt ollaan laihdutuspalstalla, jossa ihmiset tulee kysymään neuvoja tai keskustelemaan erilaisista ruokavalioista joten tottakai suosittelen terveyteen erittäin suotuisasti vaikuttavaa ruokavaliota. Mä voin kyllä ihan rehellisesti myöntää, että 40kg ylipainoa ei todellakaan tehnyt mun kehosta tervettä ja ylimääräinen rasva ei ole pelkästään ylimääräistä painolastia vaan vaikuttaa esimerkiksi kehon hormonitoimintaa häiritsevästi. Ylivoimaisesti helpoin tapa ensinnäkin pudottaa ne ylimääräiset kilot, mutta myös pitää ne pois on ollut viljaton (gluteeniton) ja lähes maidoton ruokavalio. Mun ei ole tarvinnut laskea kaloreita, eikä harjoittaa itsekuria koska verensokeri pysyy hallinnassa ja tarpeeksi rasvaa tuo kylläisen olon. Maidon jättämällä hävisi krooninen nuha, mikä teki mm. liikunnasta huomattavasti miellyttävämpää ja unesta parempaa (en enää kuorsaa, koska nenä ei mene öisin tukkoon) ja viljat jättämällä hävisi väsymys ja vatsaoireet.

        Joten, jos jollakin tuntuu olevan samanlaisia ongelmia, miksi en kehottaisi heitä kokeilemaan samaa?

        Jos vika olisi rasvattomuudessa, niin eikö riittäisi että suosittelisi niitä täysrasvaisia tuotteita? Ei tässä kyllä selvästikään ole kysymys ravintosuositusten kritisoimisesta, vaan nimenomaan maitotuotteiden kritisoinnista.

        Laktoosi-intoleranssi on noin joka viidennellä suomalaisella. Ylivoimainen enemmistö suomalaisista sietää siis laktoosia oikein hyvin, joten jos tästä pitäisi jotain suosituksia vetää, niin tottakai ne olisi maitotuotteiden puolesta. Ei sitä nyt voi lähteä pienen vähemmistön tai sairaiden ehdoilla suosituksia tekemään.

        Tottakai voit suositella ja minunkin mielestäni tulee jättää ne ruuat pois joista saa oireita, mutta ei sitä tarvitse lähteä hirveään ääneen mesoamaan kuinka huonoa ravintoa jokin on, jos oma pakki ei niitä kestä. Terveelle ihmiselle maitotuotteet eivät aiheuta nuhaa, eikä mitään muutakaan, sillä terve suolisto ei päästä läpi mitään ylimääräistä. Sairaat sitten erikseen, mutta tästä jauhoinkin jo.


      • laihis
        8+19 kirjoitti:

        Koska rasvattomat maitotuotteet on niitä mitä suositellaan. Jos luet uusimmat ruokavaliosuositukset, siellä mainitaan nimenomaan rasvattomat maitotuotteet tai esimerkiksi 17% juusto. Proteiinin lähteenä käytetään todella paljon rahkaa, joka on rasvattomasta maidosta tehty.

        Maitotuotteiden aiheuttama suolistovaiva: laktoosi-intoleranssi? Suolistovaivoja voi aiheuttaa myös esim. viljat tai FODMAP-hiilarit, jolloin suolisto ei pysty maitotuotteita kunnolla käsittelemään. Voi olla, että kun suolistovaivat on saatu kuriin, maitotuotteita voi jonkin verran käyttää.

        Itseasiassa maidon insuliinivaikutus on suuri ja syy siihen on kaseiini ja hera, ei niinkään laktoosi (toki laktoosi hiilarina vaikuttaa myös). Maidon rasva kuitenkin ilmeisesti pienentää insuliinivaikutusta, jolloin rasvaiset maitotuotteet olisi terveelle ihmiselle ok. Mutta laihduttajana (etenkin jos ylipainoa on paljon ja kärsii jo metabolisesta oireyhtymästä ja insuliiniresistenssistä) jättäisin edelleenkin maitotuotteet kaupan hyllylle ja ottaisin protskuni mieluummin lihasta.

        http://www.marksdailyapple.com/dairy-insulin/#axzz3OmgMj2HU
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17083856
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15692464

        Henkilökohtaisesti mulle on ihan sama, millaisella ruokavaliolla kukanenkin on, eikä mulla ole tarvetta saada kaikkia ihmisiä syömään samalla tavalla kuin minä. Mutta nyt ollaan laihdutuspalstalla, jossa ihmiset tulee kysymään neuvoja tai keskustelemaan erilaisista ruokavalioista joten tottakai suosittelen terveyteen erittäin suotuisasti vaikuttavaa ruokavaliota. Mä voin kyllä ihan rehellisesti myöntää, että 40kg ylipainoa ei todellakaan tehnyt mun kehosta tervettä ja ylimääräinen rasva ei ole pelkästään ylimääräistä painolastia vaan vaikuttaa esimerkiksi kehon hormonitoimintaa häiritsevästi. Ylivoimaisesti helpoin tapa ensinnäkin pudottaa ne ylimääräiset kilot, mutta myös pitää ne pois on ollut viljaton (gluteeniton) ja lähes maidoton ruokavalio. Mun ei ole tarvinnut laskea kaloreita, eikä harjoittaa itsekuria koska verensokeri pysyy hallinnassa ja tarpeeksi rasvaa tuo kylläisen olon. Maidon jättämällä hävisi krooninen nuha, mikä teki mm. liikunnasta huomattavasti miellyttävämpää ja unesta parempaa (en enää kuorsaa, koska nenä ei mene öisin tukkoon) ja viljat jättämällä hävisi väsymys ja vatsaoireet.

        Joten, jos jollakin tuntuu olevan samanlaisia ongelmia, miksi en kehottaisi heitä kokeilemaan samaa?

        Itsekkin jätin kaikki viljat ja myöskin lähes kaiken maidon. Satunnaisesti herkuttelen punaleimalla :). Niin, sokerinkin jätin. 35 kg ylimääräistä oli minullakin. Psori on lähes kokonaan päänahasta hävinnyt.


      • ööööööokei
        PersRaineri kirjoitti:

        En tarkoittanut täällä käytäviä keskusteluja, vaan näiden maidoton, vehnätön, soijaton-tyyppien levittämää propagandaa maitotuotteita vastaan. Kyseessä on lähinnä tarkoituksellinen huomion kerääminen omalle asialleen. Hommahan toimii niin, että mitä kovempia väitteitä laukoo mahdollisimman jokapäiväisistä asioista, niin sitä suuremman ja fanaattisemman kannattajakunnan saa, jotka sitten jatkavat tämän asian julistamista kovaan ääneen. Juuri kuten sinä tuossa aiemmin. Tismalleen sama ilmiö oli aikanaan karppausvouhotuksessakin. Jo natsit sen tiesivät, että mitä suurempi valhe, sitä paremmin kansa uskoo.

        Toki jokainen tekee valintansa sen mukaan, mitä pystyy syömään ja jne. Kuitenkin monilla on jokin tarve saada kaikki muutkin syömään samalla tavalla. Itsekin välillä kyllä paasaan vähähiilihydraattisen dieetin puolesta laihduttajille. Tämä ei kuitenkaan ole mikään henkilökohtainen juttu, sillä en edes itse sitä noudata.

        Niin ja maitotuotteet voivat kuulua puhtaaseen ja terveelliseen ruokavalioon tai olla kuulumatta. Eikä se maitorasva mitään turhaa energiaa ole, vaan hyvin nälkää pitävää, maukasta ja viimeisimmän tiedon mukaan täysin terveydelle vaaratonta.

        "En tarkoittanut täällä käytäviä keskusteluja," Miksi sitten tulet esittämään kysymyksiä palstalle/viestiketjuun, joka ei liity aiheeseen?

        "... jotka sitten jatkavat tämän asian julistamista kovaan ääneen. Juuri kuten sinä tuossa aiemmin." Kukaan ei ole julistanut mitään, ainakaan propagandaa maitotuotteita vastaan? Aloittaja on maitoallergikko ja halusi vain tietää, pystyykö ilman maitoa laihduttamaan. Aloittaja on jo itse todistanut, että ilman maitotuotteita pystyy ainakin elämään.


        "Eikä se maitorasva mitään turhaa energiaa ole..." Ei kukaan näinkään ole väittänyt. Kyse oli voista, juustoista ja kermasta, joissa ongelma ei ole itse MAITOrasva vaan rasvan huomattavan suuri määrä koostumuksessa. Puhumattakaan lisätystä sokerista ja suolasta. Voissa on paljon transrasvoja, totta kai voidaan siis puhua turhasta energiasta jos verrataan vaikkapa normaaliin tai rasvattomaan maitoon.

        Nimimerkki PersRaineri taitaa olla ammatiltaan lehmänlypsäjä kun on noin huolissaan "maitotuotteiden vastaisesta propagandasta".


      • g ne
        laihis kirjoitti:

        Itsekkin jätin kaikki viljat ja myöskin lähes kaiken maidon. Satunnaisesti herkuttelen punaleimalla :). Niin, sokerinkin jätin. 35 kg ylimääräistä oli minullakin. Psori on lähes kokonaan päänahasta hävinnyt.

        Pysy laihiksella ..


      • PersRaineri
        ööööööokei kirjoitti:

        "En tarkoittanut täällä käytäviä keskusteluja," Miksi sitten tulet esittämään kysymyksiä palstalle/viestiketjuun, joka ei liity aiheeseen?

        "... jotka sitten jatkavat tämän asian julistamista kovaan ääneen. Juuri kuten sinä tuossa aiemmin." Kukaan ei ole julistanut mitään, ainakaan propagandaa maitotuotteita vastaan? Aloittaja on maitoallergikko ja halusi vain tietää, pystyykö ilman maitoa laihduttamaan. Aloittaja on jo itse todistanut, että ilman maitotuotteita pystyy ainakin elämään.


        "Eikä se maitorasva mitään turhaa energiaa ole..." Ei kukaan näinkään ole väittänyt. Kyse oli voista, juustoista ja kermasta, joissa ongelma ei ole itse MAITOrasva vaan rasvan huomattavan suuri määrä koostumuksessa. Puhumattakaan lisätystä sokerista ja suolasta. Voissa on paljon transrasvoja, totta kai voidaan siis puhua turhasta energiasta jos verrataan vaikkapa normaaliin tai rasvattomaan maitoon.

        Nimimerkki PersRaineri taitaa olla ammatiltaan lehmänlypsäjä kun on noin huolissaan "maitotuotteiden vastaisesta propagandasta".

        On kyllä sekava viesti mutta vastataan nyt tähänkin jotain.

        Saan kai kysellä vähän perustelujakin tässä ketjussa esitettyihin väitteisiin, vaikkei minulla aloittajalle mitään asiaa olisikaan?

        Kyllähän täälläkin puhuttiin jo suuresta huijauksesta, luonnottomuudesta ja ties mistä. Mitäs tuo on, ellei propagandaa? Tottakai pystyy elämään ilman maitotuotteita, ei tässä nyt siitä ole kysymys.

        Hetkonen, rasva ei ole ongelma vaan sen määrä? What? Sokeri? Juustoissa ja voissa sokeria? Tai älä edes vastaa, en halua tietää mitä seuraaksi..


      • laihis
        g ne kirjoitti:

        Pysy laihiksella ..

        Totta kai pysyn! Ei ole mitään mielenkiintoa palata entiseen, kun on jo nyt parempi ja virkeämpi olo!


    • laihis

      Hummus, mantelit, aur.kukansiemenet, joku jo mainitsi pähkinät ja linssit ja pavut. kun otat Deetä vähintään 100µg päivässä sekä magneesiumia, pärjäät hyvin.

    • 3-hyötybakteeria

      * Vaihe 2. >>>>Mutta jos et pysty käyttämään rasvaista lehmän-maitoa:
      ””Lainaus alkaa: (Usein kysytty Probiootti-bakteereista)
      6. Kysymys:
      - Mistä minä noita mhb.ta sitten saan jos en voi käyttää rasvaista maitoa esimerkiksi laktoosi-intoleranssi n ja/tai maitoallergia n takia?
      Vastaus:
      - *)On eräs poikkeus jolla toimenpiteellä saatat kestää maitotuotetta: Tee kotiviiliä suoraan maitotilalta haettuun raakamaitoon, jolloin 24-tunnin hapattamisen jälkeen viilissä oleva Probiootti-bakteeri määrä on 256-kertainen aloitustilanteeseen nähden:
      Sivu avautuu uuteen ikkunaan, tai uuteen välilehteen. Joko .omasivu.fi-palvelimella:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/mhb-koti-viili-natural-yoghurt-teko-ohjeprobiootti-bakteerien-monistus-kotona/
      -Tai .nettisivu.org-palvelimellavvvvvv:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-koti-viili-natural-yoghurt-teko-ohje-probiootti-bakteerien-monistus-kotona/
      *) Varoitus: Tätä toimenpidettä et saa tehdä jos sinulla on anafylaksian (=vakava allerginen reaktio) vaara!
      -Lainaus loppuu.””

      Lainaus tuolta:
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe