Oletteko erityisherkkiä?

Ikisinkku M

Luulen että sinkuissa niitä on enemmän kuin parisuhteellississa. On tästä tainnut olla täällä aiemminkin mutta laitanpa nyt kun tunnistan itseäni osittain jutusta:

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015011218813208_tr.shtml

Nämä voisin ainakin osittain allekirjoittaa myös:

"Kun inttikaverit simahtivat iltaisin kuin saunalamput, Konttinen ei saanut nukuttua. Melu ja iso porukka saivat aikaan ylivirittyneisyyden tilan, joka ei hellittänyt edes illalla."

"Isossa joukossa oleminen on raskasta ja väsyttävää, mutta sen sijaan yhden ihmisen tai tapaaminen pienen ryhmän kanssa on mitä antoisinta. "

"Sisimmässäni olen empaattinen ihminen. Minun on kuitenkin vaikea ilmaista empaattisuuttani, jos en luota toiseen ihmiseen. Silloin toinen ihminen voi helposti pitää minua tunteettomana ja kylmänä"

Jos parisuhdetta lähtisi tavoittelemaan olisi varmaan hyvä kirja tämä lukaista:

"Tänä vuonna Aronilta on ilmestynyt kirja Erityisherkkä ihminen ja parisuhde (Nemo). "

57

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmnnbbbvvcccxxzz

Näinköhän noissakaan tapauksissa kyseessä on hermostollinen ongelma, kuulostaa enemmän että olisi psyyken puolella.

• Ikisinkku M

Ei minulla ainakaan ole koskaa mitään psyykkisiä ongelmia ole ollut mutta juuri tuo nukahtaminen on aina ollut vaikeaa, liian helposti jää pyörimään asioita mieleen joita sitten kelailee paitsi että minulla lukeminen auttaa toisin kuin tuon jutussa. Minusta ei myöskään niin hirveän raskasta ole olla isossa joukossa mutta jatkuvasti muita ihmisiä ympärillä en vaan jaksaisi katsella, ne alkaa aina jossain vaiheessa vähän ärsyttämään. Naisenkin jos löytäisin niin aina muutaman päivän välein pitäisi kyllä saada oleskella itsekseenkin, ehkä se toimisi jos olisi tarpeeksi iso asunto. Empaattinenhan olen myös ja vaikka minäkin joskus saatan antaa etäiisen kuvan niin tpoisaalta kuitenkin ihmiset tuntuu minulle keskimääräistä enemmän avautuvan, jopa ihan ennestään tuntemattomatkin niin en kai ihan assburger ole.

• mmnnbbbvvcccxxzz
        Ikisinkku M kirjoitti:

Ei minulla ainakaan ole koskaa mitään psyykkisiä ongelmia ole ollut mutta juuri tuo nukahtaminen on aina ollut vaikeaa, liian helposti jää pyörimään asioita mieleen joita sitten kelailee paitsi että minulla lukeminen auttaa toisin kuin tuon jutussa. Minusta ei myöskään niin hirveän raskasta ole olla isossa joukossa mutta jatkuvasti muita ihmisiä ympärillä en vaan jaksaisi katsella, ne alkaa aina jossain vaiheessa vähän ärsyttämään. Naisenkin jos löytäisin niin aina muutaman päivän välein pitäisi kyllä saada oleskella itsekseenkin, ehkä se toimisi jos olisi tarpeeksi iso asunto. Empaattinenhan olen myös ja vaikka minäkin joskus saatan antaa etäiisen kuvan niin tpoisaalta kuitenkin ihmiset tuntuu minulle keskimääräistä enemmän avautuvan, jopa ihan ennestään tuntemattomatkin niin en kai ihan assburger ole.

Ei nyt suoranaisesti psyykkisistä ongelmista ole kyse, mutta psyyke vaikuttaa aivokemiaan mikä taas fysiikkaan. Tosin onneksi ihmisen halutessa usein myöskin päinvastoin.

• Ikisinkku M
        mmnnbbbvvcccxxzz kirjoitti:

Ei nyt suoranaisesti psyykkisistä ongelmista ole kyse, mutta psyyke vaikuttaa aivokemiaan mikä taas fysiikkaan. Tosin onneksi ihmisen halutessa usein myöskin päinvastoin.

Voihan se olla noinkin mutta usein psyykkisesti sairaathan on niin tyynimpiä, saattavat tehdä vaikka millaisia tekoja ja köllähtää sen päälle rauhallisesti nukkumaan kun taas joku kaltaiseni herkkä miettii tekojensa seurauksia jo etukäteen.

• piiloalfa

Tein joskus jonkun nettitestin ja sain tulokseksi, että olen. En tiedä mitä sillä tiedolla tosin tekee ja että onko nettitestiin paljonkaan luottamista.

• Kіs-kіsu

Mä en tykkää olla isossa porukassa vaan kahden kesken, mutta intin sängyssä olen kyllä nukkunut parhaimmat uneni koskaan enkä tiennyt tästä maailmasta mitään.

• uteliasmiesonutelias

Nussitko paljon intissä?

• 11+19
        uteliasmiesonutelias kirjoitti:

Nussitko paljon intissä?

Naisethan tunnetusti paneskelee intissä jatkuvalla syötöllä kaikkien kanssa.

• Kіs-kіsu
        uteliasmiesonutelias kirjoitti:

Nussitko paljon intissä?

En ole käynyt inttiä.

• Ikisinkku M
        Kіs-kіsu kirjoitti:

En ole käynyt inttiä.

Kävitkö vaan jonkun upseerin yövieraana :D

• Kіs-kіsu
        Ikisinkku M kirjoitti:

Kävitkö vaan jonkun upseerin yövieraana :D

Upseerin yövieraana ei nukuta tuvassa normisängyssä, eli luvallista läsnäoloa oli se tuvassa nukkuminen.

• Ikisinkku M
        Kіs-kіsu kirjoitti:

Upseerin yövieraana ei nukuta tuvassa normisängyssä, eli luvallista läsnäoloa oli se tuvassa nukkuminen.

Niin mutta kai se upseerikin luvan oli mielellään myöntänyt ja ehkä jopa poistumiskieltoa määrännyt ainakin aamuun asti.

• Kіs-kіsu
        Ikisinkku M kirjoitti:

Niin mutta kai se upseerikin luvan oli mielellään myöntänyt ja ehkä jopa poistumiskieltoa määrännyt ainakin aamuun asti.

Kai ne nyt aina naisten perään on.

• Ikisinkku M
        Kіs-kіsu kirjoitti:

Kai ne nyt aina naisten perään on.

Ei kai ne kaikki upseerit kuitenkaan ainakin mitä huhuihin on uskomista, joskus kun taitaa olla niin että niihn naisten ihannoimiin miehekkäisiin ammatteihin hakeutuu myös semmoisia jotka sitä miehistä seuraa kaipaakin.

• Kіs-kіsu
        Ikisinkku M kirjoitti:

Ei kai ne kaikki upseerit kuitenkaan ainakin mitä huhuihin on uskomista, joskus kun taitaa olla niin että niihn naisten ihannoimiin miehekkäisiin ammatteihin hakeutuu myös semmoisia jotka sitä miehistä seuraa kaipaakin.

Hyvin avoimia ovat kaikelle. Eivätkä ole erityisherkkiä.

• Ikisinkku M
        Kіs-kіsu kirjoitti:

Hyvin avoimia ovat kaikelle. Eivätkä ole erityisherkkiä.

Niin ne taitaa olla, ei olisi minun ala kyllä.

• Kіs-kіsu
        Ikisinkku M kirjoitti:

Niin ne taitaa olla, ei olisi minun ala kyllä.

Ei sinun eikä kenenkään yksiavioisuuteen taipuvaisen ala.

• Ikisinkku M
        Kіs-kіsu kirjoitti:

Ei sinun eikä kenenkään yksiavioisuuteen taipuvaisen ala.

Varmaankin se noin on ja lisäksi jos on liian auktoritäärinen järjestelmä niin en minä ainakaan semmoiseen sopeutuisi, intissäkin tahtoi olla hankaluuksia kapiaisten kanssa kun niitä oli niin hauska härnätä.

• 6+8
        11+19 kirjoitti:

Paitsi ätmien. Meilläkin oli yksi, jonka lempinimi oli komppanian huora, mutta minä en koskaan edes nähnyt häntä, ätmi kun olin. Saattoihan se näin jälkeenpäin ajatellen olla porukan mielikuvitusta koko nainen, mutta ei minun sosiaalisilla taidoillani sitä osannut tulkita.

• Kіs-kіsu
        Ikisinkku M kirjoitti:

Varmaankin se noin on ja lisäksi jos on liian auktoritäärinen järjestelmä niin en minä ainakaan semmoiseen sopeutuisi, intissäkin tahtoi olla hankaluuksia kapiaisten kanssa kun niitä oli niin hauska härnätä.

Me ei härnätty tahallaan mutta kun nainen rikkoo sääntöjä niin eihän siitä mitään seuraa. Aina kun olisi pitänyt liikkua muodostelmassa paikasta A paikkaan B, niin sluibat oli jo matkalla omaan tahtiin kohti C:tä, ilman päähinettä tietysti.

• Ikisinkku M
        Kіs-kіsu kirjoitti:

Me ei härnätty tahallaan mutta kun nainen rikkoo sääntöjä niin eihän siitä mitään seuraa. Aina kun olisi pitänyt liikkua muodostelmassa paikasta A paikkaan B, niin sluibat oli jo matkalla omaan tahtiin kohti C:tä, ilman päähinettä tietysti.

No niin tietysti :) Minä sain kerran paremman lakin vaihdossa kun joku majuri tms. oli jättänyt naulakkoon ja minä sen siitä sitten ihan vahingossa otin kun omakseni luulin, onneks oli vaan parin päivän keikka kontiolahdella niin en ehtinyt jäädä kiinni siitä ja olihan se mansikkakokardi hienompi :) No nytpä pitänee lähtä taas nukkumaan vaikka väsyttäähn se aamulla jokatapauksessa, eipä sillä. Hyvää yötä :)

• Kіs-kіsu
        Ikisinkku M kirjoitti:

No niin tietysti :) Minä sain kerran paremman lakin vaihdossa kun joku majuri tms. oli jättänyt naulakkoon ja minä sen siitä sitten ihan vahingossa otin kun omakseni luulin, onneks oli vaan parin päivän keikka kontiolahdella niin en ehtinyt jäädä kiinni siitä ja olihan se mansikkakokardi hienompi :) No nytpä pitänee lähtä taas nukkumaan vaikka väsyttäähn se aamulla jokatapauksessa, eipä sillä. Hyvää yötä :)

Se oli oikein sille majurille. Hyvät yöt.

• Ujo atm 25
        11+19 kirjoitti:

Kerran joku saatanan kersanttiämmä tuli komentamaan minua ja muutamaa muuta varusmiestä intissä. Ei kannata ottaa käskyjä vastaan naisilta jos ei saa pillua.

• 18+3

No kyllä on varmaan tuollaistakin hullun vikaa, mutta nukun yöni kyllä ihan hyvin.

• 343434343434

Kait nykyisin nössöydellekin pitää keksiä parempi termi, etteivät "erityisherkät" loukkaannu.

• SekaSikiö

Osittain näköjään, jos ainoastaan tuota listausta katsoo.
      Olen vilukissa. En muista päivääkään etteikö sormenpäät olisi viileät tai etten nauttisi tulikuumasta suihkusta, jota kaverini monesti ihmettelevät.
      Parhaiten itsekin rentoudun itsekseni, mutta se ei vaadi kuitenkan metsälenkkiä vaan toisinaan ihan oma huone riittää. Tämä oli aluksi kämppiksilleni suuri järkytys, kun en halunnut oleskella heidän kanssaan loppuiltaa työpäivän jälkeen. Seura tietysti on mukavaa ja sitä kaipaakin, mutta toisinaan itseksekseen oleilu on sanoinkuvaamattoman rentouttavaa.
      Sisäänpäin kääntynyt ja sulkeutunut. Löytyipä syy nyt sillekin. Toisinaan omaan kuoreen vetäytyminen helpottaa oloa eikä sitä koe tarvetta olla niin esillä ja aina menossa ja tekemässä.
      Ja vielä kaiken päälle tuo empaattisuuden ilmaisemisen vaikeus, vaikka myötätuntoa kokeekin. Usein onkin saanut kommenttia tunteettomuudesta ja se on joissain piireissä vitsiksi asti päässyt.
      Olenkohan nyt sopimattomampi parisuhteeseen kun olenkin jonkin verran erityisherkkä? No ainakin siihen on vaikeampi päästä...

• Ikisinkku M

"Olenkohan nyt sopimattomampi parisuhteeseen kun olenkin jonkin verran erityisherkkä? No ainakin siihen on vaikeampi päästä... "

Varmaankin voi olla vaikeampaa päästä ja itsestäni oen huomannut sen että kun viihtyy myös omissa oloissaan hyvin niin sitä parisuhdetta ei ehkä ihan niin innokkaasti sitten tule tavoiteltua kuin jonkun semmoinen joka kaipaa koko ajan seuraa. Olisi varmaan hyvä jos löytyisi joku samantyyppinen niin että ymmärtäisi sen jos toinen kaipaa välillä omaa rauhaa eikä ottaisi heti murjottamisena sitä jos vetäytyy oven taakse lataamaan akkuja..

• mietipä sitä
        Ikisinkku M kirjoitti:

"Olenkohan nyt sopimattomampi parisuhteeseen kun olenkin jonkin verran erityisherkkä? No ainakin siihen on vaikeampi päästä... "

Varmaankin voi olla vaikeampaa päästä ja itsestäni oen huomannut sen että kun viihtyy myös omissa oloissaan hyvin niin sitä parisuhdetta ei ehkä ihan niin innokkaasti sitten tule tavoiteltua kuin jonkun semmoinen joka kaipaa koko ajan seuraa. Olisi varmaan hyvä jos löytyisi joku samantyyppinen niin että ymmärtäisi sen jos toinen kaipaa välillä omaa rauhaa eikä ottaisi heti murjottamisena sitä jos vetäytyy oven taakse lataamaan akkuja..

Ei ois silloin 50-luvulla ymmärretty herkkää ihmistä, varsinkaan miestä, läheskään siihen malliin kuin nyt.

• Ikisinkku M
        mietipä sitä kirjoitti:

Ei ois silloin 50-luvulla ymmärretty herkkää ihmistä, varsinkaan miestä, läheskään siihen malliin kuin nyt.

Pullaa leipova 50-luvun naiseni olisi ymmärtänyt, minulla olisi ymmärtävä vaimo ja rakastava perhe jotka oolisivat arvostaneet herkkää ja perheestän huolta pitävää miestä. toisin on nyt kun ei ole ketään kenelle sitä herkkyyttä voisi näyttää, joutuu kaiken piilottamaan kovan kuoren alle.

• aw3e55

Piirteet kyllä sopivat minuun.

• ugjldlis

Jotenkin minusta tuntuu, että erityisherkkä ei koskaan kutsuisi itseään erityisherkäksi ennen testi(e)n tekoa, jutussa mainittujen muutaman piirteen perusteella.

• kyllä sen tietää

"Eivätkä älykkäät koskaan kutsu itseään älykkäiksi.", mikä on tyhmien keksimä fraasi.

Samoin tuntuu siltä, että jos joku herkkä oikeasti sanoo olevansa herkkä, psykopaatit loukkaantuvat siitä, ja alkavat kilvan kehumaan kuinka herkkiä hekin ovat, eikä kukaan oikeasti voi olla muita herkempi.

Kyllä sen tietää, koska erityisherkkä on usein KÄRSINYT herkkyydestään. Itseään herkäksi mainostavat tuoppisielut eivät kärsi herkkyydestään, eivätkä he siten ole erityisherkkiä.

• ugjgöldkud
        kyllä sen tietää kirjoitti:

"Eivätkä älykkäät koskaan kutsu itseään älykkäiksi.", mikä on tyhmien keksimä fraasi.

Samoin tuntuu siltä, että jos joku herkkä oikeasti sanoo olevansa herkkä, psykopaatit loukkaantuvat siitä, ja alkavat kilvan kehumaan kuinka herkkiä hekin ovat, eikä kukaan oikeasti voi olla muita herkempi.

Kyllä sen tietää, koska erityisherkkä on usein KÄRSINYT herkkyydestään. Itseään herkäksi mainostavat tuoppisielut eivät kärsi herkkyydestään, eivätkä he siten ole erityisherkkiä.

Jaha. Hyvä demo jyräyksestä ja nyanssien missaamisesta.

• joo nössö olen

Kyllä olen, ja varsin voimakkaasti. Tähän kuuluu, sellainen "vähemmän on enemmän" ilmiö, mitä voisi verrata, että sielu on vain pienen sormustimen kokoinen malja. Kun tuo pieni sormustin täyttyy positiivisista tai negatiivisista asioista, tulee pakahtumisen tunne ja lamaantuminen. Pakahtuminen voi johtua niin positiivisista kuin negatiivisista tunteista. Muilla ihmisillä tuo malja on suurempi tuoppi, ja joillakin jopa saavi. Nämä ihmiset taas ovat kuin norsuja, jotka tallovat muita alleen soinimaisen naurun säestyksellä. He tarvitsevat suuria elämyksiä kokeakseen edes jotain ja ovat usein hedonisteja.

Opiskeluaikana jos koodatessa opettaja kiersi luokassa, en voi kirjoittaa mitään, jos joku katsoo selän takana. Minulle tulee välittömästi tukalan kuuma, lamaannun ja hiki puskee päälle. Voin kirjoittaa vain kun kukaan ei katso.

Jos osaan jonkun asian, siihen ei saa kiinnittää huomiota. Jos saan positiivista huomiota tai liikaa kehuja suorituksesta, en välttämättä enää osaakaan asiaa. Ikäänkuin osaan asian intuitiivisesti, mutta muiden kiinnittäessä siihen huomiota, tuo intuitio katoaa. Paras kun en saa mitään huomiota ja saan tehdä asioita omassa rauhassa.

Saan sähköiskuja kiveksiin, katsoessani Amerikan hauskimpia kotivideoita, joka kertaa kun joku kaatuu nenälleen asfalttiin. Olen siis varsin empaattinen, mutta en uskalla näyttää sitä muille ihmisille. Tukahdutan tällaiset tunteet, koska "tuoppisieluisiin" ei lopulta voi luottaa. He jyräävät välittämättä minulle tärkeistä nyansseista. Kaipaan eniten syvää luottamuksellista ihmissuhdetta. Kun muut nauttivat elämää tuopista, minä tissuttelen sitä sormustimestani.

Olen kärsinyt myös eriasteisista paniikkihäiriöistä ja saanut rytmihäiriöitä kahvista/kolajuomista. Paniikkikohtaukset jäi iän myötä pois, mutta tavallaan siedätin ne pois.

Ihmissuhteissa olen aina ollut passiivinen. Minä en ota yhteyttä muihin. He ottavat minuun jos on asiaa. Jonkin tärkeän puhelun tekeminen voi olla minulle valtaisa saavutus. Haluaisin usein viivytellä sellaisia viimeiseen hetkeen ja yllätyn aina positiivisesti, ettei se niin suuri juttu ollutkaan, mitä mieleni siitä teki. Ja lähes sääntönä, elämän muutoksien yhteydessä, reagoin niihin sairastumalla. Opiskellessa minulla tuli aina kuume edellisenä iltana, kun syyslukukausi oli alkamassa ja tätä on tapahtunut myös muidenkin tärkeiden päivien osalta.

• 10934

Osasit kertoa erityisherkän kokemusmaailmasta todella seikkaperäisesti ja hienosti. Ihailen ilmaisukykyäsi.

• Ujo atm 25
        10934 kirjoitti:

Osasit kertoa erityisherkän kokemusmaailmasta todella seikkaperäisesti ja hienosti. Ihailen ilmaisukykyäsi.

Kuulostaa enemmän kuin tutulta tosin en ole varma onko tuo enemmänkin sosiaalisten tilanteiden pelkoa kuin erityisherkkyyttä. No oli miten oli mutta juurikin tuollaiset ongelmat ovat pilanneet elämäni täydellisesti eikä näistä voi päästä edes eroon vaikka kuinka jaksaisi tehdä työtä sen eteen että kehittää itseään ihmisenä. Ei, ei, tuollainen itsensä kehittäminen on ihan hölynpölyä. Valitettavasti ihminen on sellainen kuin on eikä muutos ole mahdollista kuin tiettyyn pisteenseen asti. Ei minusta ole koskaan seurustelemaan. :'(

• Kyllä joitakin piirteitä voin allekirjoittaa. Noi univaikeudet on tuttuja, herään pieninpäänkin ääneen ja toisen vieressä nukkuessa oma nukkumiseni on tosi pinnallista. Onneksi siihenkin tottuu, mutta seurustelun alku on aina sellaista koiran unta.
      Kädet ja jalat ovat aina jäässä. Kesälläkin saatan hipsutella villasukissa kotona.
      Viihdyn kyllä isoissakin porukoissa, mutta vastapainoksi tarvitsen hiljaisuutta ja yksinoloa. Hassua, että saatan itsekin olla välillä kovaääninen ja puhelias, mutta rasitun silti joskus kaltaisistani :D Suhteessakin on tärkeää, että saan olla välillä rauhassa, eikä joku ole koko ajan siinä lässyttämässä ja lääppimässä.
      Tykkään myös tarkkailla ja kuulostella ihmisiä. Äänenpainoja, kehonkieltä ja ilmeitä. En etsi selityksiä jokaiselle liikkeelle ja ilmeelle, vaan ihan mielenkiinnosta seurailen.
      En pidä itseäni mitenkään erityisherkkänä, mutta herkkä. Ja tunteellinen. Itken aika herkästi, myös ilosta :)

• InhaKyynikko

No mitäpä sinne minä-minä maahan kuuluu, sinä herkkä ihminen?

• -.-.-.-
        InhaKyynikko kirjoitti:

No tässä kysyttiin, että oletko erityisherkkä ja pimppaloora vastasi siihen pohtimalla omia käyttäytymismallejaan. Mitä siis skitsoat ruma homo?

• InhaKyynikko kirjoitti:

Kiitos kysymästä, ihan hyvää :)
        Ja tosiaan oletin, että tässä saa pohtia aihetta ihan omasta näkökulmasta (kuten siis muissakin keskusteluissa). Ja toisaalta, vaikeaahan se on kenenkään muun asioista niin tarkkaan tietää.

• Ikisinkku M

"Viihdyn kyllä isoissakin porukoissa, mutta vastapainoksi tarvitsen hiljaisuutta ja yksinoloa. Hassua, että saatan itsekin olla välillä kovaääninen ja puhelias, mutta rasitun silti joskus kaltaisistani :D Suhteessakin on tärkeää, että saan olla välillä rauhassa, eikä joku ole koko ajan siinä lässyttämässä ja lääppimässä."

Hyvin kiteytetty, ihan sama vika minussa, tahtoo itse olla se joka pälpättää ja rasittaa muita :D

• piiloalfa

17/23 tuli tästä. En kommentoi mitenkään.

• Ikisinkku M

Kiitokset linkistä. Vaikkakin osa oli sellaisia kysymyksiä että oli v'hn siinä ja siinä kumpaan vastata sain silti diagnoosin "Olet herkkä" pisteillä 15/23

• Sain 19/23 testistä.

• lucia fevers

Olipa mielenkiintoinen juttu! Kiitokset ikisinkku M, kun nostit aiheen esille tännekkin, minulta olisi kyllä mennyt muuten koko juttu ohitse tai tullut liian myöhään.

Mun ei edes tarvitse mennä tekemään, olin jo tietoinen persoonallisuudestani, mutta sen yleinen myöntäminen ja tutkimusperäinen tieto oli todella tervetullutta!

Nyt myös ymmärrän paremmin, miksi erään miehen ja itseni välillä on yhteys, joka tuntuu suorastaan maagiselta. Tässä sitä nähdään taas, eilisen ihmeet ovat tämän päivän arkea. Tiede on mahtava juttu.

Omasta puolestani haluaisin lisätä evääksi niille, jotka saattavat kadehtia herkkien ihmisten "ylimaallisia " kykyjä:

Omaa herkkyyttään voi lisätä ja siihen voi harjoituttaa itseään ainakin seuraavilla tavoilla:

Valita todellinen havainto sähköisen sijasta, opetella tuntemaan luonnossa ja ihmisten keskuudessa esiintyviä ilmiöitä.
      Lopettaa ylensyönti tai alkoholin käyttö, jotka turruttavat molemmat aisteja.
      Pohdiskelemalla elämää aistillisten ja henkisten asioiden kautta. Taide, musiikki, humanistiset tieteet.
      Lopettamalla se toosan tuijotus (itselläni ei ole ollut telkkaria sen jälkeen, kun analoginen loppui ja nettikin on vaan lainassa pari kertaa kuussa.) Kun ei ole media virikkeitä, niin kummasti alkavat realistiset ihmissuhteet saada muotoa ja merkitystä sekä omatkin aivot toimia ja reagoida todellisuuteen.

• Ikisinkku M

Eipä kestä. Hyviä vinkkejä on sulla, alkoholin suhteen en kyllä ihan absolutistiksi varmaan oppisi ainakaan kovin äkkiä mutta muuten tuo reaalielämään enemmän keskittyminen ei varmaan olisi haitaksi.

• oipjdvgbpjvaodfjopbafdöo

Erityisherkistähän on kirjoitettu kirjoja engalnniksi jo kauan sitten. Nyt on sitten joku täällä itä-euroopassakin keksinyt keinon rahastaa samalla ilmiöllä, vau. En kyllä usko, että mikään yhdistys auttaa kenenkään erityisherkän tilannetta. Täälläkin näkee kommenteista hyvin sen junttiuden tason, joka lopulta kuitenkin ratkaisee, miten erityisherkkiin suhtaudutaan. Ongelmanahan näissä termeissä on se, että yleensä niitä aletaan käyttää ihmisiä vastaan halveksuen, riippuen siitä, mikä on kenenkin agenda. Lisäksi monilla on tarve tuntea olevansa jotakin erityistä, joten tällaiset testit ja masennukset ym kaapataan ennemmin oman egon pönkitykseen kuin että haluttaisiin oikeasti ymmärtää paremmin muita ja huomioida ihmisten erilaisuus ylipäätään.

• lucia fevers

Olen hieman eri mieltä.

Ei voi persu valittaa tunnolliselle ja ahkeralle työntekijälle.

Kaikki pönkittää egoaan ja kiilaa toisia, se on ihan normaalia apinoiden käyttäytymistä, täysin riippumatta sivistyksen tasosta tai herkkyydestä.

• nuku kuumeesi yli
        lucia fevers kirjoitti:

Olen hieman eri mieltä.

Ei voi persu valittaa tunnolliselle ja ahkeralle työntekijälle.

Kaikki pönkittää egoaan ja kiilaa toisia, se on ihan normaalia apinoiden käyttäytymistä, täysin riippumatta sivistyksen tasosta tai herkkyydestä.

Kyllä se niin vaan on, että tunnolliset ja ahkerat on nimenomaan niitä, jotka useiten joutuu työpaikkakiusaamisen kohteiksi ja joita muutenkin käytetään hyväksi. Herkkyydestä tehdään myös ennemmin onglema kuin myönnetään sen etuja, sillä kovaääninen lauma ei kykene kuulemaan ja näkemään yhtä monimutkaisia kokonaisuuksia kuin herkemmät, vaan mustavalkoiset yksinkertaistukset on paksunahkaisille kääpiöaivoille aina helpmmin sulateltavia. Ei ole sullakaan mitään kokemusta todellisesta herkkyydestä, jos et pointtia tajua.

• L _R W=R 33

En. Nuorempana asuin solussa ja minulla oli monen laisia hulluja käpiksiä, Oli murtautumista yöllä soluuni ja kauheaa meteliä öisin ja kaikea kerran heräsin kylmään kun vajaa älyinen ulkomainen asuin kumpani oli avanut kaikki ikunat pakkas päivänä. Mutta kaiken laisten ongelmien jälkeen sain unen aina taas kiinni mukavasti

Luonteeltan pyrin aina kehittämään ja kasvattamaan itseäni ja kurottamaan eteen päin. Naisettomuuteni johtuu muista syistä

• Ujo atm 25

Kyllä tuntuu sopivan hyvin tuo kuvaus erityisherkkyydestä minuun. En jaksa olla pitkiä aikoja isoissa porukoissa tai jos joudun olemaan niin sen jälkeen tarvitsen lepoa monta päivää. Tuokin kuulostaa tutulta että kun muut ihmiset nukahtavat helposti niin itse jään vielä moneksi tunniksi pyörimään sänkyyn ja murehtimaan asioita.

• Juu, nää ulkomaalaiset kämppikset tuntuu aina jättävään sen ikkunan yöksi auki juuri silloin kun pakkasta on 20 astetta tai enemän. :D

• Tulokseni tuossa femnerdin linkkaamassa testissä oli tämmöinen:

”Olet herkkä Sait pisteitä 19/23.
      Sait 12 pistettä tai yli, joten olet vastaustesi perusteella erityisen herkkä. Tällä testillä voit arvioida, onko sinulla taipumusta erityisherkkyyteen. Testitulos ei ole varsinainen diagnoosi, vaan sen avulla voit arvioida omia tunteita ja tuntemuksiasi. Testin on laatinut psykologi Elaine Aron ja sen on suomentanut Heli Heiskanen.”

En nyt tiedä olenko varsinaisesti tuolla ”herkkä”-sanalla itseäni koskaan kuvaillut, mutta tiedostan kyllä olevani jollain tavalla keskivertoa introvertimpi yksilö.
      Erityisesti minua häiritsee jatkuva melu sekä voimakkaat tuoksut (hajuvesi, ja jopa pyykinpesuaineen tuoksu muiden vaatteissa), ja stressitilanteissa myös mene jotenkin lukkoon ja alisuoriudun. Kylmyydelle herkkä en kyllä koe olevani, vaan päinvastoin nautin kunnon pakkasella ulkoilusta.

• sukkana sisään

Moni palstamies on erityisherkkä, sillä perustella, että tosi herkästi tuntuvat syytöksiä ja haukkumisia kuulevan joka puolella ja sitten on jo herne tosi herkästi nenässä.

• Ujo atm 25

En kyllä ole tuolla tavalla herkkä vaan annan kyllä heti vihaista palautetta takaisin aina kun siihen on hyvä syy. En siis ole millään tavalla erityisen herkkänahkainen. Muuten kyllä olen vähän liian herkkä luonteeltani ja otan epäonnistumisista itseeni ja siitä jos joku arvostelee jotain ominaisuutta minussa jolle en mahda mitään.

• 13+13

Olen erityisherkkä ja olen ollut siitä tietoinen jo kauan. Tämä ominaisuus saattaa olla osasyynä myös siihen, että en siedä kovin äänekkäitä ihmisiä. Puolisoni on aika rauhallinen ihminen, jonka kanssa on helppo olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      24
      2385
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      112
      1987
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1637
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1493
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1437
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1045
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      976
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      929
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      927
    10. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      925
    Aihe