Onko minäkin väkivaltainen?

hitten

Olen aina ollut rauhallinen tyttö, kaverit luonnehtivat mua usein "tasapainoiseksi" ja järkeväksi, positiiviseksi. En ole koskaan kärsinyt masennuksesta tai itsetuhoisista ajatuksista. En suutu helposti, en edes pidä julkisista kohtauksista eli esim. tunnen myötähäpeää, jos joku pariskunta riitelee avoimesti kaupungilla. Olen kärsivällinen. En ota kaikkea heti itseeni/henkilökohtaisesti ja osaan itseironian. Koko lapsuuteni ja nuoruuteni on ollut turvattu, vanhempani ovat kasvattaneet minut hyvin (toinen jopa ammattikasvattaja). En ole koskaan elämäni aikana kohdannut henkilökohtaisesti fyysistä väkivaltaa. En edes itse uskoisi itsestäni väkivaltaisia piirteitä.

Silti löin kerran entistä poikaystävääni. Suhteemme kriisiytyi ja päättyi muutenkin myöhemmin, mutta mua on vaivannut tuo kohtaus. Löin ja satutin häntä tosissaan (ei mitään bitch slapia), vaikka mä olen ehkä viimeisimpiä ihmisiä joista sen olisi uskonut. Mä muistan kuitenkin aika selkeästi sen hetken kun mulla vaan tuli ikään kuin seinä vastaan enkä kokenut enää muuta vaihtoehtoa tilanteessa. Vähän niinkun pimeni vaan. Mua hävetti, kadutti ja pelotti heti sen jälkeen, mutta jotenkin haluaisin silti kokea sen oikeutetuksi. Ai miksi? Koska en usko, että olin oma itseni siinä kohtaa. Uskon, että exälläni oli minuun jonkinlainen vaikutus. Hänellä taas nimittäin on väkivaltaista taustaa (lyönyt omaa kaveriaan, kännissä uhittelua, isänsä alkoholisoitunut lastenhakkaaja...). Hän ei koskaan lyönyt mua, mutta kävi joissain riitatilanteissa fyysiseksi, piti kiinni, työnsi/töni, seurasi perässä eikä suostunut lopettamaan/ottamaan etäisyyttä riitatilanteeseen. Monesti mua yksinkertaisesti ahdisti se iholle käyminen, vaikka olin siitä monta kertaa sanonut.

Ehkä tässä on jotain selittelyn makua, mutta voiko toinen ihminen ajaa toisen väkivaltaiseksi? Vai onko mulla aina ollut joku "piilevä" taipumus väkivaltaan? Onko mahdollista, että mä voin joskus erilaisessa tilanteessa lyödä jotain muuta ihmistä? Vai voinko mä edelleen luottaa omaan korkeaan moraaliini ja turvaudun lyömiseen vasta äärimmäisessä tilanteessa (esim.itsepuolustus)? Mua pelottaa, että saatan joskus lyödä jotain vaikkapa humalassa, varsinkin nyt kun kynnykseni saattaa olla jollain tavalla matalampi. En edes haluaisi läpsäistä, tönäistä tai kampata ketään. Jotenkin tuntuu, että se exäni muutti mua enkä voinut olla aina oma itseni hänen kanssaan.

Mielipiteitä,kokemuksia,faktoja?

1

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väki-

      Itse olen lähes samanlainen kun itse kuvasit, olen myös kerran lyönyt riidan aikana. Mies tosin itse oli ollut monesti ennen omaa "pimahtamistani" väkivaltainen minua kohtaan.
      Hävettihän se, varsinkin kun oli itse ajatellut ettei koskaan voisi alentua sellaiseen toimintaan. Asiaa pyörittelin päässäni, puhuin ystävien kanssa sekä kumppanin, eikä moista ole sen jälkeen tapahtunut, onneksi. Omasta kerrastani (ainakin yritin) otin opikseni, kertaakaan ei ole tehnyt edes "mieli" toistaa tapahtumaa vaikka riita kuinka pahaksi äityisikin. Tosin kumppanikin haki apua väkivaltaisuutensa eikä sitä ole tapahtunut kummankaan puolelta 3 vuoteen.
      Itse ehkä ajattelen että kumppanini tavallaan ajoi minut tilanteeseen jossa käytin väkivaltaa koska sen tehdessäni (riitatilanteessa) myös huusin; "onko tämä kivaa teen sulle samoin kuin sä mulle monesti ennemminkin, onko kivaa?" Mutta tilanteet on aina erilaisia ja selviytyminen sen jälkeen. Mitään universaalia tapaa selvitä moisesta ei ole, mutta suosittelen ainakin ystävien kanssa asian puimista ja miksei ammattiauttajankin jos siltä tuntuu.

      Vaikka kirjoitukseni hirveästi tuskin apua tilanteeseesi tuo, niin tsemppiä jatkoon sinulle! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe